Chudobný región dostal od Fica tri milióny
Prioritou vlády sú rýchlostná cesta medzi Zvolenom a Košicami, pomoc pre sklárne a nemocnicu v Poltári a zníženie približne 30 percentnej nezamestnanosti v regióne.
POLTÁR . Premiér Róbert Fico sľúbil na výjazdovom rokovaní vlády v Poltári chudobným mestám Poltáru, Rimavskej Sobote a Revúcej tri milióny eur z vládnej rezervy.
Takmer milión zhltnú dva projekty, dostavba nemocnice v Poltári a opravy ciest, škôl a škôlok v Rimavskej Sobote. Zvyšok je pre takmer 200 obcí v oblasti.
„Ako sa tu žije? Chudoba. Chodia sem, posľubujú, odídu, ale na všetko treba peniaze. Aspoň nám tu urobili dlažbu a pokosili. Aj v noci robili,“ skepticky povedal Poltárčan, ktorý postával pred mestským úradom a pozoroval prichádzajúcich ministrov.
Každý tretí nezamestnaný
Chudoba okresov Poltár, Revúca a Rimavská Sobota je merateľná. Približne každý tretí obyvateľ je nezamestnaný, a to hovoríme, len o evidovaných.
Okresy Rimavská Sobota a Revúca majú vyše 30 percentnú nezamestnanosť a prekračujú celoslovenský priemer takmer trojnásobne.
Okres Rimavská Sobota má takmer 83 tisíc obyvateľov, ale na verejnú kanalizáciu je napojených len 41 percent z nich. Verejný vodovod má zo 107 obcí len 60 a odkanalizovaných je len deväť.
V okrese Revúca je odkanalizovaná štvrtina a v Poltár len tretina obcí. Poltárčania musia dochádzať za lekármi do Rimavskej Soboty a do Lučenca.
Za posledných päť rokov prišli do všetkých troch okresov len traja zahraniční investori LVD S2 z Belgicka, Sewon Yura z Kórei a nemecko-slovenský Kissling.
Spolu vytvorili takmer 2700 pracovných miest, ale absolútnu väčšinu v Rimavskej Sobote.
Mesto čaká ďalšieho investora, ktorý by mal vyrábať polyméry pre pneumatiky. Primátor Jozef Šimko hovorí o miliardovej investícii na zelenej lúke a o vyše tisícke zamestnaných ľudí.
Nezáujem dokresľuje aj počet investorov na počet ponúkaných priemyselných parkov a zón. Rimavská sobota ponúka štyri s celkovou rozlohou vyše 70 hektárov.
Čiastočne obsadený je len jeden v bývalých kasárňach. V Revúcej je jeden investor v troch priemyselných parkoch a zónach a Poltár má na takmer 25 hektároch jedného.
R2 začnú stavať v júni 2013
Rýchlostná cesta R2 od Zvolena cez Lučenec až do Košíc má pomôcť regiónu so zamestnanosťou aj investormi. Kedy bude hotová, nikto nevie.
Fico sa dohodol s ministrom dopravy Jánom Počiatkom, že od júna budúceho roku začnú stavať. Začnú v úsekoch Zvolen - Pstruša a Pstruša – Kriváň.
Obidva úseky majú spolu takmer 18 kilometrov a predpokladané náklady 375 miliónov eur. Problémom sú však nevysporiadané pozemky a neexistujúca dokumentácia.
"Pán Figeľ spal 20 mesiacov. On spí stále, ale pokiaľ ide o infraštruktúru, tak tam je to teda dôkladný spánok. Pri výstavbe R2 medzi Zvolenom a Košicami 40 percent pozemkov ešte nie je majetkovo vysporiadaných," priznal premiér.
Sklárne pre veľkého investora
Minister hospodárstva Tomáš Malatinský dostal za úlohu nájsť „vhodného“ investora pre skrachované sklárne v Poltári. Len vtedy je vláda ochotná pomôcť. Fico sa totiž obáva, že nejasný vlastník zoberie štátnu pomoc a o niekoľko mesiacov bude fabrika tam, kde bola.
"Minister hospodárstva rokoval so správcom konkurznej podstaty sklární a dostal jasnú úlohu, aby prostredníctvom Slovenskej agentúry pre rozvoj investícií a obchodu, aj v súčinnosti s firmami na Slovensku, ktoré pôsobia v oblasti výroby skla, našiel vhodný investor, ktorý by dostal od štátu príslušnú pomoc na to, aby sa výroba v Poltári mohla opätovne rozbehnúť. Opakujem ešte raz. Nebudeme dávať peniaze novým vlastníkom Poltáru, ktorí sa objavia odnikadiaľ. Musí tu byť veľká firma," vyhlásil premiér. O konkrétnej forme pomoci zatiaľ nehovoril.
„Niekto chce daňové prázdniny, niekto hotové peniaze, to je vec rokovania. V prvom rade musíme vedieť či je u nás, alebo v zahraničí niekto, kto má záujem vstúpiť do sklární,“ dodal Fico. Sklárne Slovglass Poltár sú v konkurze od konca minulého roka. Vo fabrike bola včera strážna služba a dve úradníčky.
Primátor Poltára Pavel Gavalec tvrdí, že ak sa sklárne nerozbehnú do konca roka, obchodní partneri si nájdu zákazky inde. V ideálnom prípade by sklárne opäť zamestnali do 450 ľudí, ktorí si nevedia nájsť prácu.
„V regióne je taká katastrofálna situácia, že žiadne opatrenia, ani Ficove, ju v dohľadnej dobe nezmenia. Sem treba tri miliardy, nie tri milióny. Moje dieťa sa určite lepšie mať nebude,“ ukazuje na kočík mladá mamička.
Rozvoj zamestnanosti majú ministri zabezpečiť „vypracovaním a realizovaním schém a vzdelávacích programov“ a podporou zamestnanosti mladých ľudí. V oblasti sa ich márne pokúša nájsť zamestnanie okolo sedem tisíc.
Fico prikázal ministrom, aby sa do konca júla vrátili do regiónu a konkretizovali riešenia. Aj tak sa zdá, že najrýchlejšou pomocou zostanú tri milióny eur, z ktorých sa väčšina rozplynie v malých projektoch regiónu.
Čítajte viac: http://novohrad.sme.sk/c/6407500/chudob ... z1x67eMgwL
(SK) Vláda chce stavět R2 od Zvolena již v roce 2013
Články z novin a internetu - zahraniční
-
- VIP
- Příspěvky: 22513
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion