Ještěd může provrtat tunel za miliardu. O stavbě se mluvilo

Články z novin a internetu - domácí
Zamčeno
FlakY`
Příspěvky: 1490
Registrován: 14.3.2009 21:34:15
Bydliště: F-M - Praha

Ještěd může provrtat tunel za miliardu. O stavbě se mluvilo

Příspěvek od FlakY` »

Ještěd může provrtat tunel za miliardu. O stavbě se mluvilo už za Hitlera

V Liberci znovu ožívají myšlenky na tunel pod Ještědem. Fantasmagorie, rána pro přírodu a mrhání miliardami? Nebo to bude úctyhodná a prospěšná stavba, která řidičům usnadní cestování?
Tunelem provrtaný Ještěd nepochází z hlav libereckých radních. Ti se jenom vyjadřovali ke studii, jež na radnici dorazila z Libereckého kraje a bude sloužit k jeho rozvoji.
"Tunel je z říše sci-fi. Kde by na něj kraj vzal peníze?" řekl náměstek primátorky Jiří Šolc (Liberec občanům). O tunelu pod Ještědem se mluvilo už za hitlerovského Německa, ale hlavně za socialismu.
"Tehdy jezdilo z Liberce na Českolipsko hodně lidí za prací do uranových dolů," uvedla vedoucí odboru územního plánování krajského úřadu Kateřina Lauermannová. Proti plánům na výstavbu se však v minulosti postavili vodohospodáři a geologové. Varovali, že by tunel stáhnul z Ještědského hřebenu vodu a při ražbě by se v hoře vytvořily pukliny.

Liberecký kraj probírá plány s tunelem pod Ještědem v přilehlých městech a obcích. Nový hejtman Martin Půta (Starostové) ho označil za krásný sen. "Teď na něj určitě nejsou peníze," dodal. Za pravdu mu dává "spící" projekt na jihozápadní obchvat Liberce. Spojil by Liberec-Svárov s průmyslovou zónou Sever a ve městě by ulevil přetížené rychlostní komunikaci. A odstranil by úmorné kolony u tří kruhových objezdů v Růžodole, nabalených na sebe.

Liberci chybí jihozápadní obchvat
Jihozápadní obchvat Liberce se už měl začít stavět, ale zabrzdily ho scházející peníze. Ve srovnání s tunelem pod Ještědem by stál "pakatel" - zhruba půl miliardy.

Tunel by přinesl největší užitek území kolem měst Osečná a Stráž pod Ralskem. "Zrychlil by cestu do Liberce. A byla by bezpečnější," prohlásil starosta Osečné Jiří Hauzer.

Přes Ještědský hřeben převádějí motoristy tři vozovky. Nejvíce využívaná se kroutí do Liberce přes sedlo Výpřež, další dvě skrz Kryštofovo Údolí a Proseč. Výpřežská silnice se ovšem ve své vrcholové partii lomí z obou stran do řady prudkých, ošemetných zatáček.

"V zimě ji silničáři dobře udržují. Například moje manželka jezdí do Liberce každý den do práce a ani jednou tam nedorazila pozdě," podotkl Hauzer. "Ale tunel by nám cestování hodně usnadnil."

Podle Hauzera by nejdelší a nejdražší varianta tunelu měřila asi čtyři kilometry. Vyšla by přibližně na pět miliard korun. Na libereckém úpatí hory by tunel začínal až u ostašovské slévárny.

Tunel by prospěl cestovnímu ruchu
"Hodně by se ušetřilo, kdyby se tunel zařízl do Ještědského hřebenu až pod zatáčkami nad skokanskými můstky a u nás by končil nedaleko od křižovatky u Křižan," upozornil Hauzer. "Cena za výstavbu by se snížila na jednu a půl miliardy korun a délka tunelu by se pohybovala okolo kilometru a půl."

Hauzer si myslí, že by tunel pozdvihl cestovní ruch v Liberci i v Podještědí. "A pomohl by přírodě kolem Výpřeže. Zplodiny z aut jí zatím škodí. Vždyť po silnici projede denně zhruba pět tisíc aut," shrnul Hauzer.

"V současnosti sice schází na tunel peníze, ale proč by se neměl objevit v územních plánech? Za dvacet let může být ekonomika někde úplně jinde."

Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/tunel-pod-jes ... -zpravy_tm
Jezdím na plný plyn... brzdy jsem už odmontoval
Centrum dopravních informačních systémů
Zamčeno

Zpět na „2012 Česko“