Ještěd může provrtat tunel za miliardu. O stavbě se mluvilo už za Hitlera
V Liberci znovu ožívají myšlenky na tunel pod Ještědem. Fantasmagorie, rána pro přírodu a mrhání miliardami? Nebo to bude úctyhodná a prospěšná stavba, která řidičům usnadní cestování?
Tunelem provrtaný Ještěd nepochází z hlav libereckých radních. Ti se jenom vyjadřovali ke studii, jež na radnici dorazila z Libereckého kraje a bude sloužit k jeho rozvoji.
"Tunel je z říše sci-fi. Kde by na něj kraj vzal peníze?" řekl náměstek primátorky Jiří Šolc (Liberec občanům). O tunelu pod Ještědem se mluvilo už za hitlerovského Německa, ale hlavně za socialismu.
"Tehdy jezdilo z Liberce na Českolipsko hodně lidí za prací do uranových dolů," uvedla vedoucí odboru územního plánování krajského úřadu Kateřina Lauermannová. Proti plánům na výstavbu se však v minulosti postavili vodohospodáři a geologové. Varovali, že by tunel stáhnul z Ještědského hřebenu vodu a při ražbě by se v hoře vytvořily pukliny.
Liberecký kraj probírá plány s tunelem pod Ještědem v přilehlých městech a obcích. Nový hejtman Martin Půta (Starostové) ho označil za krásný sen. "Teď na něj určitě nejsou peníze," dodal. Za pravdu mu dává "spící" projekt na jihozápadní obchvat Liberce. Spojil by Liberec-Svárov s průmyslovou zónou Sever a ve městě by ulevil přetížené rychlostní komunikaci. A odstranil by úmorné kolony u tří kruhových objezdů v Růžodole, nabalených na sebe.
Liberci chybí jihozápadní obchvat
Jihozápadní obchvat Liberce se už měl začít stavět, ale zabrzdily ho scházející peníze. Ve srovnání s tunelem pod Ještědem by stál "pakatel" - zhruba půl miliardy.
Tunel by přinesl největší užitek území kolem měst Osečná a Stráž pod Ralskem. "Zrychlil by cestu do Liberce. A byla by bezpečnější," prohlásil starosta Osečné Jiří Hauzer.
Přes Ještědský hřeben převádějí motoristy tři vozovky. Nejvíce využívaná se kroutí do Liberce přes sedlo Výpřež, další dvě skrz Kryštofovo Údolí a Proseč. Výpřežská silnice se ovšem ve své vrcholové partii lomí z obou stran do řady prudkých, ošemetných zatáček.
"V zimě ji silničáři dobře udržují. Například moje manželka jezdí do Liberce každý den do práce a ani jednou tam nedorazila pozdě," podotkl Hauzer. "Ale tunel by nám cestování hodně usnadnil."
Podle Hauzera by nejdelší a nejdražší varianta tunelu měřila asi čtyři kilometry. Vyšla by přibližně na pět miliard korun. Na libereckém úpatí hory by tunel začínal až u ostašovské slévárny.
Tunel by prospěl cestovnímu ruchu
"Hodně by se ušetřilo, kdyby se tunel zařízl do Ještědského hřebenu až pod zatáčkami nad skokanskými můstky a u nás by končil nedaleko od křižovatky u Křižan," upozornil Hauzer. "Cena za výstavbu by se snížila na jednu a půl miliardy korun a délka tunelu by se pohybovala okolo kilometru a půl."
Hauzer si myslí, že by tunel pozdvihl cestovní ruch v Liberci i v Podještědí. "A pomohl by přírodě kolem Výpřeže. Zplodiny z aut jí zatím škodí. Vždyť po silnici projede denně zhruba pět tisíc aut," shrnul Hauzer.
"V současnosti sice schází na tunel peníze, ale proč by se neměl objevit v územních plánech? Za dvacet let může být ekonomika někde úplně jinde."
Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/tunel-pod-jes ... -zpravy_tm
Ještěd může provrtat tunel za miliardu. O stavbě se mluvilo
Články z novin a internetu - domácí
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion