Právě je 19.4.2021 0:55:40




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 149 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6
 Spojené státy americké - všeobecně 
Autor Zpráva
 

Příspěvky: 232
Příspěvek Re: Spojené státy americké - všeobecně
Nevite nekdo vcem je zasadni rozdli v asfaltovych smesich pouzivanych naprikald u nas a v USA?

Jde mi o to, proc v USA novy asfaltovy povrch behem dvou let zmeni barvu z cerne jak noc na uplne bilou. Jeste ze maji zlute stredni cary, ty bile nekdy nejsou ani videt. Mozna to je pocasim, ale ta rychlost zmeny barvy je neskutecna.

A take bych se chtel zeptat, zdali jste se u nas setkali nekdy s opravami silnic stylem: na starou, bez frezovani, nanesu rovnou novou vrstvu a krajnice dosypu.


3.6.2017 4:08:55
Profil
 

Příspěvky: 2499
Příspěvek Re: Spojené státy americké - všeobecně
Toto bývá kamenivem.


5.6.2017 7:53:50
Profil
VIP

Příspěvky: 15304
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Spojené státy americké - všeobecně
Já to zpočátku ani nepochopil tu otázku a nebýt tady kolegy Sosa ani na to snad neodpovím vůbec. Je to dáno 2 věci: ta první a důležitější je jak napsal Sosa a tedy kamenivo. Asfaltová silnice je laicky řečeno asfalt, který je pojivem kameniva. Asfalt je sice černý, ale kamenivo je šedé. Záleží od počasí a kvality kameniva jak rychle se pojivo "ojezdí", ale částečně záleží i od stavební technologie. Dnes se stále více používá i rozdrcený materiál z původní asfaltové silnice, tedy se recykluje a i to má dopad na vámi popsaný jev vybledání. Teplo a sluneční světlo, kyslík a voda to všechno působí negativně na barvu, ale nejen na ní, ale i na kvalitu vozovky. Zhoršuje se to během zimní údržby solením silnic; se solí tady máme oxidaci. Kdysi asfaltové silnice vydrželi opravdu i 15-20 let bez dotčení, jenomže dnes je jiný i proces rafinace ropy, tedy se vytěží z asfaltového oleje stále více kvalitních živic a olejů, takže ten asfalt je opravdu již jen lepidlem, které drží kamenivo a během několika let dochází nejen k vybledání, ale i k poškození vytrháváním kameniva a vznikají různé deformace. Ty kvalitnější živice a oleje najdete v dalších výrobcích z ropy. To, že to tak je to je i dopad ekologizace a tlačení na moderní postupy a ceny ropy. Dále záleží od hustoty použitého asfaltu, čím hustější tím lepší, protože méně ho poškodí UV světlo. Jenomže hustější směs je drahší a záleží pak od vyžadované záruky na dílo. V klimaticky chladných podmínkách se lpí na kvalitním asfaltu, ale ve sluncem zalitých oblastech již nikoliv.

To co popisujete jako další vám neumím odpovědět zda někde v ČR, ale v Severní Americe se tyto opravy nerealizují všude, ale pokud ano tak je to nejlevnější způsob jak pokrýt nanovo ještě jakž takž dobrou vozovku, ale již má trhliny a dostává se do silnice voda, takže se nanáší v různé hroubce nová vrstva. To může být i ve formě pomalu jako kdyby koberce, ale i po více cm vrstvu. Je to levnější než frézování a ne vždy je frézování nevyhnutní. To zase závisí od zatížení a poté vedlejších faktorů jako rozpočet té-které správy. Nejčastější opravy v podobě nekonečných čar po každé trhlině jsou již v podstatě na silnicích udělané a tak není moc dalších možností jak vylepšit levně vozovky.

Bohužel, ale údržba se začíná hned po tom co pokládka asfaltu začne chládnout. Samotné chládnoutí je nevyhnutní proces zpevnění a to trvá ještě pár měsíců, ale zároveň již asfalt stárne a vzhledem k výše napsanému se asfaltový olej láme a přestává plnit funkci pojiva kameniva a to dle materiálů a kvality pak začíná na základě světla blednout tak v jakých farbách je. 1-2 palcové překrytí staršího asfaltu sníží náklady na další údržbu a opravy o 1/5 až 1/4 na další roky.

Má na to tedy vliv vícero faktorů. Materiály, technologie, intenzita provozu, počasí a styl prováděné údržby v návaznosti na chemické procesy. Technologie je třeba ve speciálné směsi kameniva i asfaltu a takové pokládky, která má minimální vliv na barevné opotřebné, protože ten asfalt tam řadu let drží a třeba poruchy v něm již opravené jinou metodou jsou vyblednutá místa. Na Slovensku silnice I/51 Senica - Jablonica, ale mnoho dalších opravovaných úseků na té samé silnici je již vyblednutých. Ten první není 5 let, ty ostatní jak píšete po 2 letech.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


5.6.2017 19:11:57
Profil Zobrazit autorovy stránky
 

Příspěvky: 232
Příspěvek Re: Spojené státy americké - všeobecně
Dekuji mnohokrat za podrobnou odpoved a za mnoho novych informaci.

Slo mi mimojine napriklad o tuto silnici
goo.gl/ZaD177

kde povrch na fotce vpravo je necele 2 roky stary (fotka z lonskeho cervence), nyni je bila jeste vic :) Dale je videt, jak oprava pretazenim noveho koberce bez frezovani (od oka bych rekl ze to tenkrat delali tak 5-8cm), moc nepomohla a silnice uz po tak kratke dobe zase vykazuje nedostatky.

(ze stejne doby je opravovana cyklostezka goo.gl/3ktCAg, zde naopak vlevo:)


6.6.2017 3:19:10
Profil
VIP

Příspěvky: 15304
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Spojené státy americké - všeobecně
New highway links spanning the Mississippi River, I-74 :arrow:
Příloha:
Snímka.PNG
Snímka.PNG [ 25.52 KiB | Zobrazeno 16106 krát ]

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


18.8.2017 23:03:19
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 15304
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Spojené státy americké - všeobecně
Trumpova administrativa pracuje na přípravách velkého obnovení infrastruktury v USA

to není novinkou, to byl již předvolební slib, pouze doplním aktuální dění

Nutno zdůraznit, že již Obama zavedl legislativně tzv. FAST, tady se dá dohledat, což bylo zajištění dodatečných prostředků do silniční sítě, protože selhává financování nastavené z dávných dekád. Trumpova administrativa ale hodlá zajistit velkou obnovu rozpadající se infrastruktury USA, týká se to silnic, dálnic, železnic, tunelů, mostů a letišť. Než se vůbec přistoupí k plánům pro financování, tak se muselo a musí řešit:

1. jak dlouho trvá příprava nových staveb a co zpomaluje realizaci těchto projektů
2. co všechno je špatné, co evidují příslušná ministerstva a asociace

Zjistilo se, že:

*environmentální posouzení staveb trvá 3,7 až 5 let a vůbec se neví kolik tento proces stojí, protože je tak moc roztříštěný
*než se celá stavba připraví, tak byrokratický proces i s eko přípravou oddálí výstavbu o v průměru 7 let a to v případě dálnic a za rok 2014
*omeškání všech velkých projektů za posledních 6 let stálo ekonomiku americký trillion dolarů, tedy 1 bilion miliard USD

A proto:

*Trumpova administrativa se zaměří na sjednocení systému hodnocení staveb z environemntálního hlediska a sladí se systém povolení; dle slov Trumpa se má polovina administrativy odstranit a to při velkých projektech, které na to dostanou výjimku, jsou to páteřní nejdůležitější stavby a je nevyhnutní postupovat jak kdysi a když se kdysi dala celá síť rychle navrhnout a zahájit masivní výstavbu, tak nemůže být problémem tuto síť začít masivně opravovat a kde třeba tak rozšířit
*cílem je, že celý proces posouzení velké stavby z hlediska environmentálního posouzení bude trvat maximálně 2 roky
*na výstavbu nových projektů a projektů federálního výstavbu se bude používat americká ocel a americké produkty stavebního průmyslu, zajistí se to certifikováním produktů a schvalováním u federální agentury
*vytvoří se síť federálních agentur pro jednotlivé kroky tak, aby se nemusela dělat stávající revize všeho co se již posuzuje, ale aby se toto posuzování co nejrychleji dokončilo
*vznikne i 2-roční cyklus aktualizací připomínek, co dostane na starost nová federální agentura, která bude vydávat stanoviska v případě neshod a pod ní budou spadat ostatní federální agentury v rámci schvalovacího procesu přípravních procesů

Trumpova administrativa již specifikovala, že problémem nejsou peníze, ale příprava staveb. Dokonce nejen příprava nových staveb, ale i rekonstrukce, protože ty jsou po letech zanedbané údržby často samé o sobě nepostačující a mnoho objektů se musí nanovo postavit.

Trumpova administrativa připravuje federální vklad do obnovy vyjměnovaného ve výši 200 mld. USD. Celý plán obnovy je přitom v rozsahu 1.000 mld. USD. Tyto investice nastartují obnovu toho co Ameriku dělá Amerikou a bude to úspěch 21. století vylepšit to co se vše postavilo v předešlém století. Federální vláda poskytne i granty pro menší regiony a to prioritně pro mosty v havarijním stavu, které nemají tyto regiony a lokální samosprávy z čeho a jak opravit. Granty půjdou i na systém vodohospodářské infrastruktury, což jsou další pálčivé problémy regionů. Cíl federální administrativy je pomoct s obnovou infrastruktury. V současné době jsou investice z federálního systému na úrovni 1/5, vše další musejí znášet státy nebo soukromý sektor a systém selhává. To, že v novém plánu znovu federální vláda poskytne jen 1/5 souvisí s tím, že nový plán je několikanásobně větší a i ta 1/5 podpora je několikanásobně větší, než vše stávající. 200 mld. USD jsou jisté zdroje, o dalších se vede debata z čeho by to federální vláda mohla získat. Trumpova administrativa navíc připravuje systém půjček pro jednotlivé státy, které přinesou vlastní iniciativu na konkrétní projekty, na které ale nemají dostatek zdrojů. Půjčky nezatíží jednotlivé státy, protože budou mít federální výhody.

Plán je to velký a obsáhlý i vzhledem k velkému rozsahu veškerých druhů infrastruktury, a proto se čekalo, že jen příprava potrvá delší dobu. Typický U.S. přístup je rychle identifikovat problémy, v tomto případě tedy co stavby/rekonstrukce zdržuje, poté řešení tak, aby to neohrozilo co je již započaté, protože již v tom jsou nějaké zdroje a následně vypracování plánů celkových z hlediska zásobníku projektů, ale i finančních. A tedy již se to dopracovalo od federálních projektů po státní až malé regionální a do všech stupňů zasáhne/pomůže federální vláda. A ostatně do roku 2020 běží program FAST, o stranu dozadu rozepsané.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


20.8.2017 15:22:20
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 15304
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Spojené státy americké - všeobecně
V roce 2017 zemřelo při dopravních nehodách na silnicích více než 40.000 lidí. Je to 2. krát, kdy je to vyšší než 40.000 a to do statistik nespadají příjezdové komunikace, parkoviště a soukromé silnice. Za 2 hlavní faktory vedoucí k úmrtím stojí vysoká rychlost a alkohol. Až 50% mrtvých nemělo v čase nehody zapnutý bezpečnostní pás. Pokrok ve zvyšování bezpečnosti na silnících tak stagnuje.

National Safety Council

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


13.3.2018 10:31:25
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 15304
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Spojené státy americké - všeobecně
vývoj politiky v plánech investicí do infrastruktury:

*Trump nemá 100% podporu ve vlastní rep. straně, která dlouhodobo nepodporuje federální výdaje do infrastruktury; navíc je tady výpadek 1,5 bilionu USD pro snížení daní
*z teamu Trumpa odešel hlavní poradce, který pomáhal hledat 200 mld. USD, jak to Trump chtěl (o několik příspěvku výše celý záměr ve zkratce)
*Trump připravuje celkové investice ve výši 1 bilionu USD, kde federální vláda pomůže částkou ve výši 1/5, ale Demokrati již připravují vlastní plány v celkové výši 5 bilionů USD

Ve stávajícím období stále platí politika dodatečného financování s názvem FAST; dá se zde dohledat. To byl demokratický plán ze strany Obamu, v podstatě ve výši toho co plánoval Trump, ale bez další přímé návaznosti na další státy. Jednotlivé státy stále reagují na vzniknutou situaci v nedostatku peněz na silnice a mosty pomalu, ale mnoho států již prudce navyšuje výdaje na údržbu a rekonstrukce. Nová výstavba běží nejvíce v Texasu, ale stále je problémem více zapojit soukromý sektor tedy ve formě PPP. To se děje jen pomalu a téměř vždy výhradně na extra jízdní pruhy.

Trump loses key infrastructure adviser DJ Gribbin :arrow:

    The key infrastructure policy adviser to US president Donald Trump has resigned, according to US media reports.

    DJ Gribbin is "moving on" to pursue unspecified opportunities, a White House official told the Washington Examiner newspaper.

    Gribbin joined the White House staff in February 2017 to advise Trump on how he could fulfil his election promise to boost infrastructure spending with around US$200 billion.

    Gribbin previously worked as chief counsel for the Federal Highway Administration and general counsel for the Department of Transportation. He was also a director of public sector business development at Koch Industries, a manufacturer, refiner and distributer of petroleum, chemicals and energy products.

    Trump’s proposed $200 billion in federal funds is to encourage states, cities and private enterprise to invest in roads, bridges, dams, airports and other infrastructure. The money is expected to be paid out dependent upon investment by lower governments and businesses which the Trump administration will reach around $1trillion itself.

    But there are doubts that Trump will get a bill through Congress that would allow his planned federal handouts, according to analysts. This is even though the money is desperately needed. Last year, the American Society of Civil Engineers gave the US’s infrastructure a D+ grade and said failure to act would cost the US economy $4 trillion by 2025.

    Political opposition in Congress has pitted the opposition Demnocrats – which normally favour federal public works spending – against Trump’s Republican Party Congressional members. The Democrats have proposed their own plan that would inject $1 trillion in direct federal infrastructure spending – five times Trump’s proposal.

    Getting his own Republicans on side may not be easy either. The party is traditionally against public works spending, even more so now given Trump’s $1.5 trillion tax cut plan announced last year. Another $420 billion could be added to the national debt, some analysts have pointed out.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


18.4.2018 18:21:08
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 15304
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Spojené státy americké - všeobecně
Příloha:
hTVZUIa.jpg
hTVZUIa.jpg [ 69.78 KiB | Zobrazeno 12647 krát ]

věnuji se tomu v několika příspěvcích na straně 5

Americká infrastruktura zestárla. Na období 2016-2020 platí co je rovněž v tomto vlákně popsané a sice dodatečný program FAST, ale neřeší to mosty v tom rozsahu jaký je potřebný. Je kritické, že téměř 1/10 U.S. mostů je na tom opravdu špatně. Dopravní zápchy se v mnoha státech začínají řešit výstavbou expresních pruhů, někde s mýtem. Rekonstrukce státních silnic vyššího významu rovněž začínají řešit státy samotné, než mají čekat na federální pomoc. Obnova mostů je ale specifický problém.

Trump sice ohlásil veliké až respektivě velkorysé záměry, ale nerealizují se. Nakonec Bílý dům plánuje podpořit veřejné investice částkou 200 mld. USD s tím, že celkově při zapojení dalších se očekává balík 1500 mld. USD. O mostech se strukturálními vadami se nemluví.

Faktem je, že po 56.000 mostech s těmito vadami se denně uskutečňuje bezmála 190 milionů přejezdů.

Trump sice návrh odeslal, ale i nadále uvázl ve schvalování.

Dle American Society of Civil Engineers (ASCE) je investiční deficit v silnicích, přehradách, letištích, mostech a další infrastruktuře již na úrovni 4500 mld. USD. Obama pouze poupravil financování a federální zdroje začínají stav po miliardách řešit. Trump nedokázal navýšit tyto zdroje a jen očekává zdroje od států a ze soukromých zdrojů, co ale stále neřeší veliké opravy. Silniční sektor vykazuje chybějící opravy v hodnotě 1500 mld. USD, tedy tvoří 1/3 chybějících peněz. Dle ASCE pokud nedojde k zásadnějšímu navýšení prostředků do rekonstrukcí do roku 2025, tak dojde k reálnému uzavírání mostů pro jejich nebezpečnost. A to již nyní je mnoho mostů v omezeném režimu v rámci jejich provozování. Od doby co se tyto průzkumy stavu mostů realizují došlo k jejich navýšení z 54 tisíc na 56 tisíc.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


19.9.2018 19:41:42
Profil Zobrazit autorovy stránky
 

Příspěvky: 327
Bydliště: České Budějovice - Praha
Příspěvek Re: Spojené státy americké - všeobecně
Nevíte někdo, jak je to v USA s přípojovacími pruhy? Dle google map mi přijde, že jsou často dost krátké.

_________________
Potřeba jsou okruhy, radiály, metro i železnice. Kdo tvrdí, že se na něco z toho můžeme vykašlat, je extremista.


17.11.2018 19:14:26
Profil
VIP

Příspěvky: 15304
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Spojené státy americké - všeobecně
Ale no, vždyť to se dá dohledat. Normy na jednotlivé dálnice se dají dohledat. Ale na co vám to je v praxi, když se na to koukáte na mapách? :D

základy: http://large.stanford.edu/courses/2014/ ... ndards.pdf

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


17.11.2018 23:04:51
Profil Zobrazit autorovy stránky
 

Příspěvky: 9
Příspěvek Re: Spojené státy americké - všeobecně
AUTOsro píše:
Nevíte někdo, jak je to v USA s přípojovacími pruhy? Dle google map mi přijde, že jsou často dost krátké.

Opravdu jsou většinou dost krátké, jelikož tam platí při připojování zip. Minimálně tedy ve státech, kde jsem jezdil, což znamená Texas, Nové Mexiko, Colorado, Arizona, Nevada a Kalifornie, ale předpokládám, že to bude všude podobné.


17.11.2018 23:58:16
Profil
 

Příspěvky: 327
Bydliště: České Budějovice - Praha
Příspěvek Re: Spojené státy americké - všeobecně
Děkuji za informace, nevíte, jak to funguje v praxi? Ze silnic Střední Evropy mám takovou zkušenost, že krátké připojovací pruhy vedou při větší hustotě provozu ke kolonám, protože do hlavního proudu se připojují vozidla jedoucí pomalu a ostatní tak musí brzdit (je to vidět i na google mapách při zapnutí funkce provoz).

_________________
Potřeba jsou okruhy, radiály, metro i železnice. Kdo tvrdí, že se na něco z toho můžeme vykašlat, je extremista.


18.11.2018 15:21:02
Profil
 

Příspěvky: 9
Příspěvek Re: Spojené státy americké - všeobecně
AUTOsro píše:
Děkuji za informace, nevíte, jak to funguje v praxi? Ze silnic Střední Evropy mám takovou zkušenost, že krátké připojovací pruhy vedou při větší hustotě provozu ke kolonám, protože do hlavního proudu se připojují vozidla jedoucí pomalu a ostatní tak musí brzdit (je to vidět i na google mapách při zapnutí funkce provoz).

Celkem to funguje, většinou jsou nájezdy oproti těm evropským rovnější, takže je možné se připojit ve vyšší rychlosti. Častý tvar křižovatky je tzv. diamant, například tady nebo tady, kde se dá najet celkem zpříma. Navíc na víceproudých dálnicích bývá většinou mimo město rychlostní limit menší než v Evropě (východ většinou 70, západ 75-80 mph). Na větších křižovatkách (např. křížení dvou Interstate) jsou připojovací pruhy už výrazně delší, někdy jsou z nich průběžné třeba do další větší odbočky, jako například zde.


18.11.2018 19:37:17
Profil
VIP

Příspěvky: 15304
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Spojené státy americké - všeobecně
Úřad Congressional Budget Office uvedl, že škody po přírodních katastrofách způsobených z hurikánů, bleskových povodní, bouřek a záplav dosahují ročního průměru již 55 mld. USD.

Z toho 34 mld. USD jsou škody na bydlení, 9 mld. USD na komerčních aktivitách a 12 mld. USD škody na veřejném majetku. Federální vláda pak z této částky 54 mld. USD vynaloží 17 mld. USD.

Program NFIP tedy National Flood Insurance Program, který má s tímto vývojem bojovat a má zmírňovat dopady škod je neúčinný i proto, že jeho roční rozpočet je ve výši pouze 1,4 mld. USD.

Nyní jsou návrhy buď program zcela zrušit a zesilnit ostatní činnosti nebo naopak přeskupit zdroje a zásadně zesilnit jak tento program tak úroveň odolnosti stávající infrastruktury a normy pro bydlení i s omezením kde se stavět nebude. Jakožto se staví u lesů a pak domy lehnou popelem atd.

Kompletní materiál CBO: https://www.cbo.gov/system/files/2019-0 ... dStorm.pdf

Tady je třeba zničená přehrada Spencer v Nebrasce z minulého měsíce:


_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


28.4.2019 16:38:16
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 15304
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Spojené státy americké - všeobecně
psáno v 03/2018
Diaľničiar píše:
V roce 2017 zemřelo při dopravních nehodách na silnicích více než 40.000 lidí. Je to 2. krát, kdy je to vyšší než 40.000 a to do statistik nespadají příjezdové komunikace, parkoviště a soukromé silnice. Za 2 hlavní faktory vedoucí k úmrtím stojí vysoká rychlost a alkohol. Až 50% mrtvých nemělo v čase nehody zapnutý bezpečnostní pás. Pokrok ve zvyšování bezpečnosti na silnících tak stagnuje.

National Safety Council
a bohužel, ale rok 2018 se zapsal jako 3. rok v řadě za sebou, kdy počet mrtvých na silnicích přesáhl znovu 40.000 lidí

https://www.nsc.org/in-the-newsroom/201 ... hed-40-000

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


25.8.2019 19:15:14
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 15304
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Spojené státy americké - všeobecně
Ve středu schválil americký Senát jednomyslně 96-0 balík na pomoc americké ekonomice v rámci koronavirové krize. Původně zamýšlený balík ve výši 1000 mld. USD se zvedl až na 2200 mld. USD. Pamatuje se na všechny. Na obyvatelstvo, které dojde o práci, na menší firmy, ale i na velké firmy. USA čelí stejným problémům jako všude a 4 oblasti budou čelit opravdu těžkým časům: jde o exponovaná území velkých měst. Americké nemocnice mají nedostatek všeho, čemu se přizpůsobuje v těchto mimořádných nouzových časech americké firmy, které přepínají výrobu jako za IIWW. Mnoho nemocnic má přistavěné stany. Jednotlivé státy povolávají národní gardy pro výpomoc k civilním složkám.

Je nutno si uvědomit, že celkový federální rozpočet je ve výši 4000 mld. USD, takže tato nouzová pomoc je opravdu veliká. O stovky mld. USD se zesilní programy sociálních jistot firem, provoz nemocnic a dalších zdravotnikých zařízení. Dalších 450 mld. USD jsou garantované úvěry pro firmy, když by tyto s tím mohli mít problémy.

Mnoho ekonomů má obavy, že peníze se jednoduše rozpustí v celém systému bez většího efektu. S obohacením mnoha lidí.


US DOT Budget Highlights 2020 :arrow:

https://www.fhwa.dot.gov/cfo/dot_bh2020_030719final.pdf

*to je jen na doplnění

States hope FHWA soon will formally release funding from the key highway obligation limit. In the spending measure enacted Dec. 20, appropriators hiked the limit for 2020 by 2%, to $46 billion.
https://www.enr.com/articles/48450-indu ... rt-flowing

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


28.3.2020 15:45:19
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 15304
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Spojené státy americké - všeobecně
Asociace American Road & Transportation Builders Association (ARTBA) znovu vydala aktualizovanou zprávu o stavu mostů. Vychází již i z dat US Department of Transportation’s 2019 National Bridge Inventory (NBI) database. Situace je stále horší, až 37% US mostů potřebuje zásadnou rekonstrukci nebo zcela novou náhradu.

To znamená, že až 231.000 mostů je na tom špatně. Přitom řada z nich tvoří součást strategických spojení v rámci USA. Celková délka by pak vyšla na 10 080 km.

Tzv. strukturální vadu, která stojí za velmi špatným stavem mostů se týká 46.000 mostů.

I v rámci mostů na síti dálnic Interstate si až 1/3 z nich vyžaduje větší opravy. Nebo jinak řečeno se týká 18 177 rozpětí mostů.

Investiční deficit na opravu 231.000 mostů v USA se prohloubil již na 164 mld. USD. To jsou data, která se čerpají ze samotné Federal Highway Administration (FHWA.) ARTBA upozorňuje na to, že pokud Trumpova administrativa nezohlední v plánech na podporu ekonomiky po koronaviru investice do mostů, tak Američané se nedožijí výhod z infrastruktury. Protože již nyní je na řadě z nich zakázaná jízda nebo omezená pro různé kategorie vozidel.

Díky alespoň menším zásahům do financování údržby a výstavby silniční infrastruktury od dob Obamy pokračováním k Trumpovi se povedlo snížit strukturalní vady na mostech od 900 oproti r. 2018. :ok: Což je velmi dobrá zpráva v tom ohledu, že se již stav nezhoršuje.

Tenhle stávající stav, na který je upozorňováno již dekádu je výsledkem 50 ročního nic nedělání na amerických mostech. US mosty potřebují akutně finanční injekce. Začínají tomu rozumět v mnoha US státech ale i městech a je snaha zahájit tzv. mostní programy. Zvedají se finance určené na prohlídky stavu mostů a na menší opravy, aby se jejich stav výrazněji nezhoršoval. Komplexní systém obnovy ale nebyl schválen ani na federální ani na státní úrovni. To se prolíná i do problematiky stavu "nevýstavby" dálnic, protože na mnoho čekají státy od federace ale ta nemá peníze.

Státy s nejvyšším podílem strukturálních vad na mostech vyjádřeno % k jejich mostnímu majetku jsou: Rhode Island (22.3%); West Virginia (21%); Iowa (19%); South Dakota (17%); Pennsylvania (15.3%); Louisiana (13.2%); Maine (12.8%); Puerto Rico (12.3%); Michigan (10.8%); and North Dakota (10.7%).

Státy s nejvyšším podílem strukturálních vad na mostech vyjádřeno počtem mostů jsou: Pennsylvania (3,501); Illinois (2,407); Oklahoma (2,352); Missouri (2,147); California (1,797); New York (1,745); North Carolina (1,714); Louisiana (1,701); and West Virginia (1,531).

Omezení týkající se možnosti zatížení, tedy váhy vozidla se již týkají asi 69.500 mostů. Tato omezení mají bránit zhoršování stavu a odložit nevyhnutní: uzavření mostu.

Třeba Pennsylvania za posledních 5 let zredukovala počet mostů se strukturálními vadami o 1200. Následují: Oklahoma (753); Indiana (467); Ohio (412) and Virginia (391). In 12 states, the number of structurally deficient bridges increased over the five years, including: West Virginia (plus 472); Illinois (260); Florida (131); Missouri (80) and Montana (77).

Mezi pozoruhodné mosty s touhle zásadní vadou patří i mosty New York City’s Brooklyn Bridge; Washington, DC’s Theodore Roosevelt bridge; the San Mateo-Hayward který je v San Francisco Bay – nejdelší most v Kalifornii a Vicksburg Bridge v Mississippi.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


31.8.2020 12:38:16
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 15304
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Spojené státy americké - všeobecně
Informace z American Road & Transportation Builders Association (ARTBA): již v min. 18 státech se zajistí více peněz na dopravu. Rozhodli se tak voliči v rámci 303 z 322 iniciativ a státní politici to již nepřehlížejí. Jde o největší změny financování v uplynulých 20 letech, po kterých ostatně i tato asociace volá. Znamená to v praxi, že se do silniční infrastruktury dostane 14 mld. USD jednorázovým vkladem v rámci těchto států. Kromě toho se ale zajišťují i další zdroje, které budou pravidelnější a jsou tak stále větší k dispozici.

Arkansas zvedl jednu z daní o 0,5c USD již v roce 2012, což značilo přínos do silnic ve výši 205 mil. USD pro státní silnice a dalších 44 mil. USD pro lokální silnice.

Austin v Texasu se rozhodl po výsledcích obyvatelů vydat dopravní dluhopis ve výši 7,1 mld. USD. Financuje se ním "Project Connext", dopravní plán týkající se 2 vysoce kapacitních lehkých typů metra v rámci města a další související investice.

Kalifornie očekává odteď následujících 40 let v dopravní infrastruktuře navíc až 100 mld. USD.

Jednorázové vklady do dopravy představují nyní celkem 12,7 mld. USD a pravidelné příspěvky se navýší o 1,3 mld. USD.

To vše bez ohledu na již bězící upgrady daňových soustav, finačních schém kolem PHM, odvodů do fondů, silniční výstavby aneb programů zavedených navrch prezidentama do minulosti.

K hlubšímu pohledu do financování silniční infrastruktury za Trumpa se dostanu později. Tedy jak se plní jeho původní sliby. A jak doopravdy se co ufinancovalo a jaký stav U.S. dopravní, silniční infrastruktury. Mám ten záměr v roce 2021 se více věnovat i USA (a EU).

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


13.12.2020 21:59:50
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 15304
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Spojené státy americké - všeobecně
American Road & Transportation Builders Association (ARTBA) očekává, že stavební silniční trh se v roce 2021 proti roku 2020 zmenší o 5,5%. Důvodem je ekonomická recese v odvětví a celkový nedostatek zdrojů. Ačkoliv U.S. politici prezentují, že se nalije do ekonomiky II. balík až ve výši 900 mld. USD (stávající dny se o tom jedná), tak jde především o další 1x dávky a platby a úlevy rodinám, nezaměstnaným a podnikům vzhledem na absenci sociálního systému, jaký známe v Kanadě nebo v EU.

Letošní výše prací v silničním oboru se počítá na 294,2 mld. USD. V roce 2021 to bude pravděpodobně 278,1 mld. USD dle sestavených plánů a rozpočtů, tendrů atp. od federální, přes státní až po lokální úrovně.

Na druhou stranu byl rok 2020 za poslední roky příznivý pro vícero států, pro vícero segmentů v rámci druhú prací, což je vzhledem na pandemii v tomto roce docela úspěch. Ovšem třeba segment výstavby mostů a tunelů se propadl i letos až o 20%. Nyní se změní i prezident, který ačkoliv slíbil reformy a více peněz jakožto stabilní zdroje pro jednotlivé státy, tak než se opravdu cokoliv sestaví tak to taky potrvá.

Dříve než v roce 2022 se nedá očekávat růst sektoru. Ve skutečnosti státům vypadnou příjmy pro hospodářské problémy v rozsahu 35-40 mld. USD do roku 2024. Státy a stejně tak federální vláda budou muset taky zahájit proces vyrovnání rozpočtů a udržet dluh, takže extra velké peníze se nedají jednoduše očekávat.

Skutečné práce na veřejných silnicích, ulicích v rámci agendy státních DOTs a lokálních vlád, což je všechno dohromady největší segment se propadne v příštím roce o 4% aneb 3,1% na 74,5 mld. USD.

Z hlediska soukromých investicí na PPP dálnice, mosty a parkoviště se očekává rovněž pokles na 66,4 mld. USD v roce 2021 z letošní úrovně 72,3 mld. USD.

Segment mostů a tunelů se propadl již letos a dosáhne výkonu 22 mld. USD, přičemž v roce 2021 se očekává propad na 21,7 mld. USD. Vzhledem k mostním programům se neočekává další razantní pokles.

Jaké to bude mít dopady na kvalitu silniční infrastruktury doplním později.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


21.12.2020 19:11:11
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 15304
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Spojené státy americké - všeobecně
Na margo výše uvedeného musím zmínit, že je schválen další balík pomoci, tentokrát ve výši 900 mld. USD: https://www.wsj.com/articles/what-is-in ... 1608557531 . Z něho jdou již miliardy i do dopravy. Respektivě 10 mld. USD na státní silniční sítě; DOTs

Mohlo by se jevit, že proč vlastně? Ale při systému navázaného na odvod % ceny z PHM ve stavu poklesu prodeje PHM mají jednotlivé státy opravdu velké výpadky příjmů. To ani ta částka 10 mld. USD nevyřešila. Systém je navázaný i na mýto a jezdí se o dost méně.

Dokonce by se mohlo jevit, že je to i dost peněz, ale bohužel ...

Již v polovině roku chybělo státním DOTs 50 mld. USD. To ohrožuje chod a ne že investice. Státy pak musí přesouvat peníze z jiných kapitol, samotné zvedat daně a tyto dávat na tyto položky.

Pokud by koho zajímal investiční dluh na U.S. silnicích a dálnicích, tak dosáhl hodnoty min. 800 mld. USD. Tyto peníze by bylo nutno investovat během 6 let. Roční injekce tedy činí 133 mld. USD, tedy asi 1/2 toho co jde nyní do celé silniční infrastruktury v USA. To se samozřejmě nestalo, prezident Trump této požadavce nevyhověl. Navzdory vlastnímu slibu o velkých investicích do U.S. silnic. Výsledky jeho úřadování budou později. Prozatím to vypadá tak, že se mu alespoň povedlo zpomalit až zastavit prohlubování úpadku.

Nouzová pomoc ve výši 50 mld. USD byla určená na období 18 měsíců, ale U.S. administrativa nechce o takové pomoci v tomto rozsahu slyšet, protože je to prý zveličené. Dle asociace ale nikoliv, bude to částka odpovídající 30% výpadku peněz a někde se to nutně odrazí.

Příjmy DOTs za rok 2018 jsou následující:
*43% mýto a poplatky za užívání (78,4 mld. USD)
*23% federální granty (42 mld. USD)
*18% ostatní státní zdroje (33,6 mld. USD)
*13% speciální dluhopisy (23,8 mld. USD)
*3% místní samospráva a poplatky od ní (4,7 mld. USD)

Stávající příjmy vypadají v úrovni 112 mld. USD. Rozdíl tedy činí 70 mld. USD. Tudíž ani nouzová pomoc nedosahuje adekvátní výši.

Highway Trust Fund zaznamenává pokles příjmů. Z úrovně 43,6 mld. USD v roce 2019 na 39,7 mld. UD v letošním i to dle modelu v polovině roku. Nejhorší scénář počítá jen s 36,2 mld. USD.

Asociace požaduje alespoň minimální částky:

*420 mld. USD pro urychlení oprav stávajících dálnic a hlavních páteřních silnic
*123 mld. USD pro okamžité zahájení větších prací na mostech na této síti

Z hlediska rozvoje je nevyhnutní expanze sítě vyčíslená na 167 mld. USD.
Modernizace silniční infrastruktury je kapitola, která akutně potřebuje částku 126 mld. USD.

To přesahuje i požadovaný rámec 800 mld. USD na období 6 let.

Asociace upozornila, že dopravní systém v USA je finančně podvyživen a ročně mu chybí 90 mld. USD na rehabilitace. (od dálnic po ulice) Ve stávající krizi kolem COVID-19 se prohloubí deficit a bude ještě méně příjmů.

Americká administrativa tyto zprávy bere na vědomí pravidelně a slibuje nápravu, ta se ale stále v zásadní míře neprovedla.

Nový prezident Biden připravuje celkové investice do energetiky a infrastruktury ve výši 2600 mld. USD. Prozatím ale přesné částky do kapitoly rekonstrukcí a oprav silnic, dálnic a mostů nejsou upraveny na konkrétní roky, i když i tohle je priorita. Jeho program neobsahuje žádné novinky v této sféře. U.S. infrastruktura se jednoduše řečeno rozpadá ... V novém roce budeme moudřejší.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


22.12.2020 23:24:27
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 15304
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Spojené státy americké - všeobecně
Musím ještě zmínit, že Federal Highway Administration pro letošní rok posílá pro jednotlivé státní DOTs další částku peněz ve výši 4,8 mld. USD. Historicky nejvyšší částku, složenou i z obligací. Byl navýšen limit obligací pro letošní rok. Další forma pomoci, která tak dosahuje již 14,8 mld. USD přímé pomoci z federálních zdrojů.

V roce 2020 vypršel mezičasem program FAST Act (v tématu opsáno), který od r. 2016 představoval celkové navýšení v částce 305 mld. USD. Urgentní reakce na rozpadající se infrastrukturu USA s tím, že do této doby se najde další řešení. Moc se jich nenašlo, v podstatě to zůstává na jednotlivých státech. FAST podepsal Obama rokem 2015.

Prezident Trump podepsal prodloužení programu FAST o další 1 rok. Mega investice federace a soukromých zdrojů jak je Trump prezentoval se neplní a Trump se pak vymlouval na Senát, na zablokování zrušení a omezení jiných programů (zdravotních). Ale taky snížil daně, tak stavěl zeď na hranicích s Mexikem a jednoduše z historky kolem tisíců mld. USD během dekády investované do silnic, železnic, letišť zůstal jen sen. I když se staví v rámci států, tak nikoliv za masivní federální pomoci. Řada států zvedla zdanění PHM a nalezla miliardu ročně navíc pro výstavbu. Nebo PPP nebo dopravní dluhopisy. Takže tahle cesta se Trumpovi za jedno období nepovedla.

Zůstává tak na prezidentovi Bidenovi, aby nahradil všechny dílčí řešení a nastavil systém jinak na delší dobu s jistou garancí. Což ovšem pro COVID-19 a ekonomické dopady nemusí (a nebude) snadné. Rozhodně se nedostane v dalších 6 letech 800 mld. USD výhradně do silnic a mostů. To je nereální představa. To by se musel zásadně změnit hodnotový rank politiků v zemi, protože těch peněz není neomezeně. Postačovalo by upravit legislativu a dát volnější ruce státům, co se financování týče. Doposud se tak děje v omezeném režimu. Jak jsem ale napsal, Biden plánoval investovat 2600 mld. USD do infrastruktury, ale do téměř celé od energetiky po silnice. A to na dobu 10 ročního stabilního programu. To lze realizovat, i částka 100 mld. USD ročně do silnic by bylo něco extra, pokud by to bylo v této rovině. Ačkoliv méně, než žádá Asociace, ale víc, než byl program FAST. Takže proto se musí počkat.

Dlouho to nepotrvá a budeme vědět mnohem víc. Od toho jak to bude po novém se budou moct odrazit všichni další.

Státy USA de facto nechali lidi doma. Nestavalo se nic aneb minimum. Projekty budou prodloužené v čase aneb se proplatí z krátkodobých úvěrů atp. Lidi co byli doma, mají podporu z vládních institucí nebo jí nemají, pokud se minula. (nevím jaká je přesná návaznost), takže snad nebude tak vysoký výpadek zdrojů, jaký předpokládala Asociace. Na druhou stranu se nedá čekat, že extra zdroje z federace pokryjí výpadky. Jináč by nebyla ta federální pomoc snad vůbec. Je to jen "pro zalepení" největších problémů. USA se letos tak i jinde zadluží extrémní částkou. I celkově veřejný dluh světa vzrostl za poslední roky z 250 na 430% celosvětové výkonnosti hospodářství. Letošní deficit USA byl k 10/2020 v úrovni 3100 mld. USD. A před pár dny se schválila další pomoc ve výši 900 jak jsem psal, takže ta částka je v úrovni 4000 mld. USD. Za jediný rok. :!: A zdaleka to nevykrylo všechny výpadky co vznikají. A na rok 2021 se plánuje deficit kolem 8-9% HDP, nemluvě o tom, že pro schválené zákony a pomoc budou výpadky příjmů i v roce 2021. Takže tady očekávat větší změny není reálné. Jedině novými půjčkami a zatížením užívání. Nebo reforma pilířů financování silniční infr., která tady jednoduše chybí.

USA pravděpodobně nesníží zásadně výdaje a deficity, protože USA stojí tak jak jiné ekonomiky tohoto typu na pracovních místech. Pokud je práce, tak je dobře. Pokud tam je známka poklesu zaměstnanosti, tak to vede k problémům s daněmi. Biden ale může získat velké peníze z extra daní opravdu bohaté sféry a může ušetřit, ale rozhodně to nebude dost peněz na všechny potřebné výdaje a výpadky po COVID-19. Deficit se již nevnímá jako zásadní problém; s deficitem se vykryje růst ekonomiky, což zajišťuje příjmy a udržuje se všechno i dál. Prozatím. Jak roste nejistota kolem zadlužení, lidé chtějí za dluhopisy větší úrok, když tam je to riziko, ale to když se zvedne, tak nastane spirála s ještě vyšším deficitem. Této spirále se logicky chtějí USA vyhnout; protože nová dluhová krize by byla s mnohem větším dopadem, než před dekádou a něco. Málo lidí to dnes sleduje až po tyto ukazatele, ale my tam bohužel spějeme.

Né nadarmo v závěru letošního roku jsou obrovské ekonomické konference na online bázi, od IMF přes WB v rámci mnoha, opravdu mnoha seskupeními jak na státně-politické tak hospodářské úrovni, jak se budeme muset s těmito deficity v tomto a dalším roce vypořádat v dalších letech tak, aby to neohrožovalo celosvětovou ekonomiku. Nejvyspělejší státy mají nejvyšší dluhy; ale nejvíce zranitelné jsou rozvojové země, které již nyní vynakládají více % na obsluhu dluhu, než je doporučeno. Tyto aspekty nutně vedou v případě selhání k prohloubení migrační a dalších krizí. To samozřejmě vysoce přesahuje rámec fóra.

Jen pro jistotu dodám, že Kanada letos zvedne federální dluh z 1 tis na 1,4 tis. mld. CAD. Japonsko má dluh, který je pár desítek % pod 300% HDP. Čína je nad 50%, Indie nad 80%. EU jako celek, € zóna jako celek se z tohoto hlediska udržují v dobré kondici, ale jak kdo. Sever vs. jih. Střed je opravdu středem.

Silniční infrastruktura je součástí ekonomiky a i pracovních míst. Pokud padne podpora pro ekonomiku, tak upadne i tento segment. Pokud to upadnout nemá, tak se řekněme propadne o 10 až 20% a bude víc záležet od jiných zdrojů a opravdového dopytu. Vs. náklady a efektivita. Pokud upadne hospodářství, sníží se dopyt, ale i možnosti. Budou se tak řešit opravdové priority. Ale pokud to upadne ve větším rozsahu, na to snad ani nepomýšlet. Pokud to tedy nemá upadnout, tak stojíme před transformací zadlužení. Především před nastavením působení byznysu ve státech. Před zdaněním firem se zabráněním odlivu zisků, o čemž se mluví delší dobu. Něco se s tím rozhodně dělat bude muset. Protože za stávajících podmínek a nutnosti splácení a propadu příjmů a prodloužení zdravotní krize se to někde neudrží.

Úvaha vydání dluhopisů ve výši třeba 200 mld. USD ročně na infrastrukturu zní hezky, ale kdyby to bylo tak snadné, tak to Trump realizoval. Ratingové agentury to stopli na částce 400 mld. USD max v kombinaci dalších zdrojů. A to je ten základní problém, že federální rozpočet má nějakou agendu, na kterou nemá zdroje. Tuto agendu chce rozšířit, ale na dluh. Nepochybně by investice do infrastruktury dali další práci, ale na dluh a není jisté, jestli by se opravdu tato výstavba a opravy promítla do následujícího růstu. Protože problém jsou inovace a obchod ve světě, který sám Trump omezoval. V těchto souvislostech proto nedosáhl efektu ve všem, v čem chtěl. Bohužel pro ty silnice.

Jsou i úvahy o tom, že USA již nepotřebují tak rozsáhlou silniční síť. To je k celkovému zamyšlení. Ale faktem je, že i hlavní silnice na tom nejsou nejlíp. I když síť Interstate je na tom ze všech kategorií dobře. Má nejmenší podíl havarijních stavů. Jenomže trasy těchto dálnic především u měst jsou přetížené, což je dopad slabých investicí v uplynulých 30 letech. A to je to, oč jde a sice: nevyhnutná transformace odpovědnosti a financování silniční infrastruktury jako celku.

Asociace je nutno brát s rezervama, ovšem od politiků se čeká na reformy v tomto oboru a neděje se v tomto ohledu nic. Trump započal debaty o tom, jak dál při financování modernizace U.S. infrastruktury a to až do roku 2040. Protože to co stárne desítky let, to se nedá opravit za 10 let.

Ještě se k otmu vrátím pohledem na historii do nedávné minulosti jak se vyvíjelo financování třeba ve vztahu k HDP. Kolik z toho se vrátílo zpátky na multiplikačních efektech a jaké částky jsou potřebné pro jednotlivé segmenty. Ale zase někdy později. :)

je možnost, že nepíšu vše ve zcela ekonomické realitě; píšu jen v návaznosti na stavební obor kolem infrastrukturních investic

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


25.12.2020 0:52:29
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 15304
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Spojené státy americké - všeobecně
Prozatím tedy jen ve zkratce. Biden se odhodlal naplnit ex vizi Trumpa, ale snad jí dotáhne do konce. Ohlásil se plán vytvoření pracovních míst, oživení ekonomiky a celková injekce do ekonomiky ve výši 2 bilionů dolarů, z toho 621 mld. USD směruje do silnic, mostů a železnic. Trump spoléhal hlavně na úvěry a PPP. Biden zvedá zpátky daně pro bohaté a očekává taky další nástroje.

https://www.vox.com/2021/3/31/22357179/ ... -explained

Jako peníze navíc je to hezký balík peněz.

Vypíchnu to z toho článku: modernizace 32 200 km hlavních dálnic a silnic, průtahů, oprava 10 tisíc menších mostů a fix stav 10 nejdůležitějších mostních spojení.

Obama zařídil udržení stavu infrastruktury díky programu FAST (v tématu vícekrát rozepsáno), Trump alespoň mírně zajistil zlepšení stavu (hlavně) mostů. Z jeho obřích záměrů vyšlo 20%, což ale i tak stačilo k menšímu zlepšení stavu. Biden má šanci dotáhnout cíle na vyšší metu.

Amtrak (železnice) vydal Vizi 2035 pro USA: http://media.amtrak.com/wp-content/uplo ... tement.pdf v té souvislosti jako reakce na Bidenův plán. Navrhuje 30 nových a modernizaci stávajících 20 tratí.



Více detailně až během roku včetně aktualizace jednotlivých států.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


1.4.2021 21:27:25
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 15304
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Spojené státy americké - všeobecně
Začátkem roku 2022 se má zahájit výstavba nového mostu nad řekou Ohio v rámci I-69 a spojí tak 2 státy: Kentucky a Indiana. Federální spoluúčast se očekává. Most bude zpoplatněn a ponese jméno: Ohio River Crossing :arrow:

https://i69ohiorivercrossing.com/

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


17.4.2021 23:26:48
Profil Zobrazit autorovy stránky
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 149 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6




Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Český překlad – phpBB.cz