Stránka 1 z 4

Texas

Napsal: 2.3.2012 13:17:56
od Diaľničiar
flag.png
flag.png (1.04 KiB) Zobrazeno 36907 x
map.png
map.png (28.2 KiB) Zobrazeno 36907 x
Rozloha: cca. 695 700 km2
Počet obyvatel: cca. 29,5 mil.
Hlavní město: Austin (cca. 1 mil. obyv., metropole cca. 2,3 mil. obyv.)
Největší město: Houston (cca. 2,3 mil. obyv., metropole cca. 7,1 mil. obyv.)
Další město: Dallas (cca. 1,3 mil. obyv., metropole Dallas–Fort Worth metroplex: cca. 7,7 mil. obyv.)

Web: http://www.texas.gov

Re: Texas

Napsal: 2.3.2012 13:25:58
od Diaľničiar
Corpus Christi Harbor Bridge



Corpus Christi je pobřežní město na jihu státu Texas s asi 400.000 obyvateli. The Harbor Bridge je jedna z jeho dominant. :arrow:

*most byl postavě v letech 1956-1959
*v roce 2011 dostal nové osvětlení za 2,2 mil. USD

Re: Texas

Napsal: 21.3.2012 11:27:48
od Diaľničiar
Zcela jistě stojí za zmínku 5-patrová MÚK křižovatka dálnic ve městě Dallas. :arrow:
449px-High_Five.jpg
449px-High_Five.jpg (94.89 KiB) Zobrazeno 36915 x
The High Five Interchange je křižovatkou dálnic Lyndon B. Johnson Freeway (Interstate 635, I-635) a the Central Expressway (US Highway 75, US 75) a nahradila stavbu z roku 1960. Nový tvar této stavby byl zrozen v letech 2002-2005 a náklady na přestavbu dosáhli 261 mil. USD.

Re: Texas

Napsal: 21.3.2012 11:33:30
od Diaľničiar
Texas Department of Transportation :arrow:

http://www.txdot.gov/

Širší shrnutí je na str. 3: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 35#p242635 .


amatérský web: https://www.texashighwayman.com/index.shtml

Re: Texas

Napsal: 15.3.2013 10:22:13
od Diaľničiar
Manor Expressway :arrow:

http://www.manorexpressway.com/

1.12.2012 se zprovoznil 1. úsek ve městě Austin, projekt se ukončí v roku 2014.

Re: Texas

Napsal: 2.4.2013 12:02:59
od Diaľničiar
Toll Road Loop 49 :arrow:

http://www.netrma.org/

*v oblasti města Tyler

Dne 29.3. se dala do provozu sekce 3B.

Nyní je v provozu 42 km zpoplatněné komunikace v západní a jižní části kolem města Tyler, prozatím v 1/2 profilu s přípravou na plný.

Re: Texas

Napsal: 21.12.2013 14:08:02
od Diaľničiar
Dnes se dostává do provozu 15 mil (24 km) dlouhý segment Grand Pakrway (SH 99) ve městě Houston. Jde o úsek od I-10 West po US 290, přičemž jde o zpoplatněnou komunikaci a motorista zaplatí za jízdu 2,88 USD za jízdu. Výstavba stála 320 mil. USD.

Re: Texas

Napsal: 7.4.2014 0:38:18
od Marooned17
Návrh zbourat I-345 v Dalasu na východním okraji centra. Zřejmě však neprojde a dálnice bude naopak modernizována
I-345:
I-345b.jpg
I-345b.jpg (166.73 KiB) Zobrazeno 35572 x
Povšimněte si volných ploch bez zástavby těsně vedle centra města. Jednostranná orientace na auta vedla k útěku lidí za město a devastaci původně hustě obydleného jádra města. Za snahou zbourat I-345 stojí právě snaha znovu propojit Downtown Dallasu s okolními čtvrtěmi a ty revitalizovat, vytvořit část města, kde by chůze či MHD byly rovnocenná alternativa k autu.

Plán na revitalizaci:
Remove-I-345-575x361.jpg
Remove-I-345-575x361.jpg (119.15 KiB) Zobrazeno 35572 x
http://candysdirt.com/2014/02/04/does-i ... t-said-no/

Re: Texas

Napsal: 7.4.2014 8:34:19
od Standa
Tak to je docela nečekaný nápad - na Texas :) ! Pár dalších obrázků o "neoznačené" I-345 je tady: http://www.aaroads.com/texas/i-345_tx.html, nedovedu si ale moc představit, co by ji mohlo nahradit.

Co se týče volných pozemků, je jich v okolí dost (viděl jsem tam billboard hlásající, že jen letiště Dallas - Fort Worth má větší plochu, než Manhattan - což se mi podle mapy úplně nezdá, ale budiž ;) ), zvláštní jsou spíš nezarostlé plochy na fotce (asi k něčemu slouží - sklady, parkoviště ?). Z letadla působí tahle aglomerace hodně zeleně (viz foto), úplně se v tom ztrácí ty domy s černými střechami (BTW, stejné jsou už hned u centra v levém dolním rohu fotky I-345). Jinak by asi bylo zajímavé udělat nějakou studii, jestli naopak neumožnil tlak na bydlení ve vlastním domě (příčina) větší rozvoj automobilismu (důsledek) - moje osobní zkušenost je, že jako mladý a bezdětný bych preferoval spíš byt (bydlel jsem různě asi ve čtyřech), ale s rodinou jednoznačně dům (bydlel jsem v Praze ve dvou, ale vždy do 30 min od centra MHD), klidně i v satelitu (podle zkušeností několika známých).

EDIT: Vložil jsem fotky znovu, v trochu lepší podobě (doufám :) ).

Re: Texas

Napsal: 7.4.2014 10:53:21
od dvs
Standa píše:nedovedu si ale moc představit, co by ji mohlo nahradit.
No přeci stolečky a cylkostezka ...
http://www.anewdallas.com/traffic/#eight
, což je odkaz strany zrušit IH345 bez náhrady.

Stránky "zlého" Texas department of transport (to slyšení je už staršího data z 2012), takže má asi kauza svůj vývoj.
http://www.txdot.gov/inside-txdot/get-i ... 21112.html
Já jsem z toho pochopil, že už má ta mostní struktura odslouženo a je nutné se rozhodnout co dál.
Nenašel jsem, ale stránky o nějaké kompromisní variantě.

Re: Texas

Napsal: 7.4.2014 11:40:05
od Standa
Díky za odkazy, už jsem se do toho taky ponořil :) . Pokud by se musela stávající estakáda bourat a přestavovat, připadalo by mi (tady od stolu z Prahy ;) ) nejlepší to zkusit dát pod zem. Něco mezi Big Digem na I-95 v Bostonu a Klyde Warren Parkem na TX-366 hned vedle. Úplné zrušení by asi neúměrně zatížilo I-30, I-35E a právě onu TX-366, s nimiž dělá ta "zlá" I-345 (oficiálně značená jako US-75, ale s exity číslovanými jako pokračování I-45 :shock: ) takový vnitřní okruh. BTW, ti aktivisté mi poněkud připomínají naše bojovníky proti tunelu Blanka :) .

Re: Texas

Napsal: 7.4.2014 13:20:09
od Marooned17
Ono je nutný si říct, že po i-345 jezdí 200 000 aut denně - pro srovnání Jižní spojka asi 125 000... Proto jsem taky nepsal na ten problém žádný názor a nechal plynout diskusi.
NA druhou stranu se mi zdá, že kdyby se udělalo to, co chtějí ti aktivisté, tak by to hodně prospělo městu - kdo z vás by chtěl, aby Praha dopadla jako Dallas?

Jinak samozřejmě že příčinou automobilismu je (také) suburbanizace, protože ty nízké domky prostě MHD, co bude jezdit víc, než 1-2x za hodinu neobsloužíte, a to zas není atraktivní pro lidi. Ale popsat důvody, které vedly k tak odlišné městské struktuře měst v USA a v Evropě, by bylo na dlouho.

A ještě jednu poznámku - Texas je jeden z nejúspěšnějších států USA, co se týče ekonomiky a myslím si, že jeho vnímání u nás jako státu kovbojů je dost zkreslené. Dallas má např. (na Ameriku) poměrně kvalitní systém lehké železnice (něco jako rychlodrážní tramvaj), postavené během posledních 20 let.

Re: Texas

Napsal: 7.4.2014 14:54:16
od Standa
Marooned17: Musím souhlasit :ok: ! Určitě to bude zajímavé sledovat, protože s tou estakádou budou muset tak jako tak něco udělat. Pár postřehů:

Praha by jako Dallas dopadnout neměla, protože vychází z úplně jiných podmínek, takže se tady musejí dělat na nových MO i radiálách rovnou tunely, některé hotové části to bude čekat do budoucna (K Holešovičkám). Ten hlavní rozdíl mezi USA a Evropou bych viděl v prostoru - kolem amerických měst ho většinou je mnohem víc, takže mohou víc expandovat do šířky (s výhodami i problémy) - a v historicky méně hodnotné zástavbě v centrech. Kde je tomu jinak i v USA (třeba NY nebo SF), podobá se městská struktura víc té Evropě. Jinak zrovna v tom Dallasu si dovedu představit bydlet, ale spíš někde v aglomeraci v domečku :) .

EDIT: Ještě doplním: IMHO ten rozvoj Texasu souvisí i s tím, že je to jeden ze států, kde nechávají obyvatelům dost vysokou míru svobody - například se je nesnaží sestěhovávat kvůli lepší dopravní obslužnosti do center a nebourají jim dálnice, po kterých jezdí do práce (zatím) ;) .

Re: Texas

Napsal: 7.4.2014 14:57:36
od Jan Petzold
Hlavní vlna suburbanizace je z velké části spíše důsledkem automobilismu, jelikož bez auta by bylo znatelně těžší bydlet "na vsi" a pracovat ve městě. S tou MHD souhlas. Faktem je i to že, suburbanizace podél železnic probíhala ještě před rozmachem automobilismu.

Re: Texas

Napsal: 7.4.2014 16:39:50
od Marooned17
například se je nesnaží sestěhovávat kvůli lepší dopravní obslužnosti do center a nebourají jim dálnice, po kterých jezdí do práce
Sorry ale ukažte mi, kde se tohle v USA děje. V USA bylo zbouráno jen pár dálnic, a nezdá se mi, že by to negativně ovlivnilo dotčená města. K tomu to jsou většinou stejně nedokončené či nepovedené kousky.

Je hlavně blbost si myslet, že míra ekonomické svobody souvisí s prostorovou strukturou měst. Viz Švýcarsko, kde je jsou města (Evropsky) kompaktní, je tam skvělá hromadná doprava. Přitom lidé odvedou státu v poměru méně, než u nás.

PS: Je důvod, proč ektivisté navrhli zbourat zorvna tu dálnici na východě Downtownu. Jedině tímhle směrem je totiž nějaká perspektiva rozvoje, na jiných stranách je za dálnicí jen průmysl a řeka.

Re: Texas

Napsal: 7.4.2014 22:14:15
od dvs
Marooned17 píše:PS: Je důvod, proč ektivisté navrhli zbourat zorvna tu dálnici na východě Downtownu. Jedině tímhle směrem je totiž nějaká perspektiva rozvoje, na jiných stranách je za dálnicí jen průmysl a řeka.
Tak já nevím asi koukám na jinou mapu, ale proč zakopali a zakryli tu dálnici na severu od downtown? Asi tím směrem byla nějaká perspektiva.
Konkrétně:
Spur 366, also named Woodall Rodgers Freeway
Klyde Warren park

PS: Která dálnice byla v té znělce seriálu Dallas?

Re: Texas

Napsal: 7.4.2014 22:39:33
od Marooned17
DVS: Důvody píšou podrobně na svých stránkách ti aktivisté. Mj. právě to, že na ostatních 3 stranách od Downtownu se už do dálnic hodně investovalo - např. to zakrytí. To ale asi není tak jednoduchý na východě, když je tam dálnice na estakádě...

PS: Tipuji přílet z jihozápadu. Tomu by odpovídaly ty mosty směřující k mrakodrapům.
https://www.youtube.com/watch?v=Md2YoqPlEtU - znělka
http://goo.gl/maps/nFJ79 - pohled
mmch - v současné době se na tom mostě staví tramvaj:
http://www.houstontomorrow.org/images/u ... ar_map.jpg
- je to také vidět na leteckých snímcích, když vypnete zobrazení 45°.

a omlouvám se za offtopic, ale krásná fotka z doby, kdy to v centru města žilo:
olddowntownstreetcar1.jpg
olddowntownstreetcar1.jpg (104.27 KiB) Zobrazeno 35461 x

Re: Texas

Napsal: 8.4.2014 7:54:44
od Standa
Tak ono samozřejmě snáz projde zrušení 1,8 míle dlouhé nábližky (byť jde de facto o součást vnitřního okruhu), než páteřní dálnice I-35. Mimochodem, když se rušila písmenka v číslování Interstate (bylo jich původně mnohem víc), ani Dallas, ani Fort Worth nechtěli přijít o ten hlavní tah, který generuje business, tak to zůstalo I-35E a I-35W (totéž mají i v Minneapolis a St.Paul).

To, co jsem popisoval, že se v Texasu neděje, je přesně to, co ti aktivisté chtějí (někde tam přímo vypočítávali úspory, kdyby se polovina obyvatelstva vzdala aut :roll: ...). Ale je pravda, že se to v USA (zatím) v nějaké masové míře neděje ani jinde, naštěstí se zatím jen mluví.

Re: Texas

Napsal: 8.4.2014 12:01:04
od pinus
Standa píše:Ale je pravda, že se to v USA (zatím) v nějaké masové míře neděje ani jinde, naštěstí se zatím jen mluví.
Nevím, jestli "naštěstí" je to správné slovo, protože je pravda, že takové desetiproudé dálnice dokážou města pořádně rozříznout a zamezit jejich rozvoji. Podívejte se třeba na downtown Chicaga a řez, který tam vytváří I-90 na západě a I-55 na jihu. Vně těchto dálnic je pustina, ostře kontrastující s vnitřním centrem.

Stejně tomu bylo třeba i v New Yorku, kde pobřežní dálnice kolem Manhattanu udělala z krásného a cenného pobřeží hnus. Za posledních 20 let se to výrazně změnilo. Západní strana podél Hudson River se výrazně zklidnila, město masivně investovalo do toho, aby se podél pobřeží vytvořila obyvatelná oblast, a teď je to tam fakt pěkné, podél celého ostrova. Podobně se tomu teď děje i na východní straně, kde město systematicky zakrývá a mění FDR Drive, aby se vytvořil atraktivní pěší a cyklistický přístup k řece. Obyvatelé to tak chtějí a výrazně to zvyšuje hodnotu bydlení v takové oblasti.

Los Angeles to samé - I-110 na severozápadní straně Financial Districtu tu oblast úplně oddělila. Nebo třeba Philadelphia a odříznutí pobřeží kvůli I-95 na východě. V Minneapolis je sice pěkné mít vaši I-35W skrz město, ale kvůli ní (a I-94 z jihu) je celá pravobřežní část univerzitního campusu odříznutá od zbytku města -a lidé to tam fakt nesnášejí. O Bostonu a výsledném řešení už řeč byla.

To jsou jen příklady měst, kde to dobře znám z osobních zkušeností (a ne jen turistických návštěv či koukání na Google Maps). Samozřejmě, že města musí být přístupná dopravě, jinak by nemohla existovat. Ale ony se takové megadálnice skrz centra měst opravdu nelíbí ani Američanům, kteří tam žijí, a není divu, že chtějí hledat jiná řešení. Vzhledem k optimálnímu urbanistickému řešení to v mnohých amerických městech s těmi vnitroměstskými dálnicemi skutečně přehnali.

Re: Texas

Napsal: 8.4.2014 12:34:37
od Standa
Měl jsem to na mysli spíš z pohledu toho předepisování lidem, jak mají bydlet, které se různí sociální inženýři a aktivisté snaží prosazovat. Dneska mi zakážou bydlet v domě se zahrádkou kvůli špatné hromadné dopravní obslužnosti a zítra dojdou k závěru, že je zbytečné, aby měla každá rodina svůj záchod, a začnou vytvářet komunálky jak v Rusku (onehdá se nějaký architekt rozplýval nad tímto typem bytů z počátku výstavby Havířova :shock: )... Jinak máte ohledně negativního vlivu městských dálnic samozřejmě pravdu a takovým projektům, jako je bostonský Big Dig jenom tleskám, i za tu cenu.

Čili třeba ten Dallas (byl jsem tam dva dny, po té I-395 jsem ani nejel, takže berte můj názor s rezervou ;) ): stávající situace má k ideálu opravdu daleko, ale je-li ta dálnice takto vytížena, asi ji nejde úplně zrušit. Pokud by se stejně musela při stáří estakády dělat nějaká velká rekonstrukce, stálo by asi za úvahu zkusit jít alespoň v části úseku pod zem - technicky by to nemusel být problém a zlepšení ceny pozemků okolo by mohlo pokrýt část nákladů. Všechny příklady zrušených dálnic z tohoto tématu jsou buď zkrácení nějakých dálničně slepých vjezdů do centra (jako v Milwaukee) nebo přeložka na jinou existující dálnici (Portland - z jednoho břehu na druhý), což IMHO není ani jedno případ I-395 v Dallasu.

Re: Texas

Napsal: 8.4.2014 22:09:57
od Marooned17
Standa: Přesně. Dallas by v tomto byl precedens, s tak vytíženou dálnicí.

Jinak si nejsem jistý, nakolik je výstavba federální sítě dálnic z veřejných peněz a masivní suburbanizace "tržním" stavem. Ve 20. a 30. letech bylo v USA smutnou realitou, že soukromí vlastníci MHD z daní dotovali výstavbu konkurenčních veřejných silnic. Nad tím je třeba se zamyslet.

Re: Texas

Napsal: 9.4.2014 7:30:56
od Standa
Marooned17 píše:...Jinak si nejsem jistý, nakolik je výstavba federální sítě dálnic z veřejných peněz a masivní suburbanizace "tržním" stavem. Ve 20. a 30. letech bylo v USA smutnou realitou, že soukromí vlastníci MHD z daní dotovali výstavbu konkurenčních veřejných silnic. Nad tím je třeba se zamyslet.
No úplně "tržní" to asi nebude ;) ... Nicméně to vytvořilo podmínky pro vysokou mobilitu pracovní síly, což je asi nezbytné pro co nejsvobodnější fungování trhu práce (redukuje to monopol poptávky ze strany zaměstnavatelů, čímž se zase snižuje tlak na deformaci trhu práce státními zásahy). Podle některých ekonomů to byl jeden z hlavních faktorů, které umožnily růst ekonomiky USA - ruku v ruce s růstem automobilismu (taky mám tendenci se k tomuto názoru přiklonit :) ).

Re: Texas

Napsal: 9.4.2014 9:58:45
od Marooned17
Otázka je, co je myšleno mobilitou pracovní síly. Jestli každodenní vyjížďka za prací, či schopnost se přestěhovat, když je práce jinde, než doposud.

Re: Texas

Napsal: 9.4.2014 10:24:46
od Standa
Marooned17 píše:Otázka je, co je myšleno mobilitou pracovní síly. Jestli každodenní vyjížďka za prací, či schopnost se přestěhovat, když je práce jinde, než doposud.
Já bych řekl, že obojí, i když to co jsem měl na mysli, je spíš určitá flexibilita v tom dojíždění bez nutnosti se stěhovat - např. autem jsem schopen dojíždět do práce více méně kamkoli v okruhu cca 50 km, bez auta už jsem omezen jen na určité dobře obsloužené směry. Spoustu práce se v USA generuje i na perifériích, zvláště okolo dálnic - shoppingy a další služby. Na příkladu toho Dallasu: můžete bydlet někde kolem I-45 a dojíždět za prací klidně někam k US-75 (aby se využila ta I-395 ;) ), stejně jako na letiště nebo dokonce do Fort Worthu. Prostě spousta pracovních příležitostí, aniž by bylo nutno se hned stěhovat. Faktem ale je, že v USA jsou velmi mobilní i ve smyslu toho stěhování.

Re: Texas

Napsal: 13.4.2014 11:26:33
od Diaľničiar
Dne 11.4. se odevzdalo do provozu 13 mil na SH 99 Grand Parkway ve městě Houston. Tím se SH 99 Grand Parkway stala zpoplatněnou komunikací. Nýní se dá plynule dostat od US 59 JZ Houston až po US 290 SZ Houston.