Napříč celé vlákno počínajíc 2. a 3. příspěvkem píši mj. i o
zpoplatněné dálnici 407. Jak se to stalo, že je zpoplatněná? A mnoho dalších otázek kolem. Nadále se rozvíjí. Jaká je její historie atd.
web provozovatele:
https://www.407etr.com/en/index.html
několik informací z wikipedie:
https://en.wikipedia.org/wiki/Ontario_Highway_407
Hlavní sídlo 407 ETR Concession Company je nízká budova vedle exitu 59, severně od Toronta, kanadského ekonomického obra. Budova je sice menšího vzhledu, ale ve vnitřku plně moderní a schopna řídit mj. celý provoz na dálnici. Koncem 90. let 20. století v roce 1999 vznikla tato společnost, která ovládla 69 km betonové dálnice, respektive tolik km měla dálnice v roce 1997. V roce 1999 se ocitla provinční vláda v ekonomických problémech a tlak na investice do dopravy stoupal. Vláda vyhlásila mezinárodní tendr, jeden z prvních ve světě s globálním dosahem
a v roce 1999 province sprivatizovala dálnici 407, za co zinkasovala 3,1 mld. dolarů. Za 69 km betonové dálnice s dalšími asfaltovými komunikacemi. S tím, že koncesionář dálnici zpoplatní, ale prodlouží a zmodernizuje. Od roku 2001 do 2016 přibudlo 220 km jízdních pruhů, náklady dosáhli dalších 1,6 mld. dolarů, celkem o 40 km. Rozšiřování o další pruhy se děje pak na základě dopravních intenzit. Je to tedy neustávající práce.
- Snímka.PNG (1.01 MiB) Zobrazeno 27756 x
Již od začátku byla obrovská kritika celého projektu. Jednak celá trasa dálnice je součástí základních tras do USA, jedna z důležitých dálnice ze série 400-, navíc mýto smí stanovit koncesionář a nikoliv provincie. Navíc lidi mají najednou platit, když do té doby to tak nebylo. Obchod se neprovedl jako standardní odprodej, ale jako koncese, ovšem koncese až na 99 let. Smlouva zavazuje společnost k mnohým povinnostem, investicím, ale provincie a centrální vláda ztrácí vliv na samotnou infrastrukturu na jedno století.
Obavy jsou vedené i k naplnění intenzit a k mnoha dalším záležitostem. Ve výsledku po uplynutí mnoha let koncesionář každoročně zveřejňuje výsledky za provoz na více jak 70 stranách. Intenzity provozu se zvedli z roku 1999 z 237.000 vozidel za 24h na téměr 400.000 v roce 2015. Rozdíl mezi 2014 a 2015 je +2,6%. Celá oblast je domovem pro 36 mil. lidí, oblast se rozvíjí, takže roste i údaj vozidlo-km, který se dostal již nad 2,5 mil. km. Daří se to provádět i díky obrovské modernizaci celé dálnice (nové elektronické prvky), také díky opravám během noci, kdy je menší provoz. Zároveň ale klesla i cena PHM, což způsobuje rekordní roky provozu.
Z hlediska obratu v roce 2015 první krát přesáhl příjem 1 mld. dolarů. V roce 2014 to bylo 888 mil., takže meziroční nárůst dosáhl až +13%. Společnost vykázala v roce 2015 čistý zisk na úrovni 311 mil. dolarů, v roce 2014 to bylo 223 mil., takže tady se jedná o nárůst až o +40%. ETR je ve správný čas na správním místě. Toronto je 8. největší metropolitní oblast v Severní Americe s přímím domovem pro 2,7 mil. lidí. Řidiči zde průměrně jedou cca. 21 km. Dá se jezdit se zařízením i bez něj pod kamerovým snímačem. Dá se platit předem, dají se získat km zdarma v rozsahu do 50 km. Společnost nemá problém se žádným způsobem plateb.
- Snímka1.PNG (275.03 KiB) Zobrazeno 27756 x
Výběr mýta je nyní jednotkami přes KAPSCH na dalších 5 let. Předtím to byla společnost MARK IV IVHS, největší v Severní Americe. Dodavatelem skenerového prohlížení vozidel je společnost OSI Optoelectronics. Detekční jednotky jsou jak nad tělesem dálnice, tak i po stranách na speciálních prvcích. Vozidlo tedy může kamkoliv vybočit, ale i tak je pod neustálým dohledem. Kromě snímačů tato zařízení disponují i kamerami a dalšími bezpečnostními prvkami. Všechny technické prvky jsou vysoce odolní vůči vlivům počasí včetně teplotních rozdílů od -30 do +30 s možnými dalšími vychytávkami ve skříních s výhřevem nebo naopak chlazením.
- Snímka2.PNG (250.53 KiB) Zobrazeno 27756 x
- Snímka3.PNG (73.4 KiB) Zobrazeno 27756 x
Společnost 407 ETR je neustále oceňována pro pokroky, v roce 2008 Kanadou za poskytování služeb, v roce 2009 společností IBTTA - International Bridge, Tunnel and Turnpike Association za nejlepší systém zachycení vozidel a vyhodnocení ŠPZ i když část chybí na základě dalších údajů z provozu, čímž neustále klesá nutnost komplikované manuální kontroly systému výběru. Ročně navíc využívá služeb call centra společnosti více jak 600.000 uživatelů ohledně placení a průjezdnosti.
- Snímka4.PNG (17.47 KiB) Zobrazeno 27756 x
Historie zpoplatnění dálnice 407
Kanadská provincie Ontario budovala a provozovala dálnici 407 jako první. V roce 1994 to převzala společnost Canadian Highways International Corporation (CHIC) formou kontraktu navrhni - postav. Mýtní dálnice jak by se to dalo nazvat byla krytá půjčkou od Ontario Financing Authority. Tohle je jinak důležitá agentura vlády Ontaria:
http://www.ofina.on.ca/main.html , která spravuje dluhy provincie. Ale to bych odběhl zcela jinam. Dohled nad novým projektem dostala korporace Ontario Transportation Capital Corporation.
CHIC založená v roce 1993 se skláda ze 4 částí: AGRA Monenco, Armbro Construction, BFC Construction Corporation a Dufferin Construction, divize St. Lawrence Cement. Financování dálnice bylo navrženo na 35 let, poté by se vrátilo zpátky pod provincii. Z finančních důvodů, ze zátěže provincie a dalších problémů se ale ohlásila privatizace.
Dálnici získávají Cintra Concesiones de Infraestructuras de Transporte a kanadská společnost SNC-Lavalin. Společnost, 407 International, která provozuje dálnici je vlastněná následovně: Cintra (43,23%), společnosti zastřešené penzijními fondy Canada Pension Plan Investment Board (40%), SNC-Lavalin (16,77%). Tedy nejen stavební firmy. 407 ETR Concession provozuje na 99 let s bezlimitními pravomocemi silnice a mýto. Prodejní cena jak jsem již zmínil byla 3,1 mld. dolarů, což byl v tom čase vůbec největší prodej veřejného majetku v Kanadě. V propočtu na USD to bylo s tehdejším kurzem na úrovni 2,2 mld. USD.
Společnost je odpovědná za prodloužení o 40 km, za starostlivost o původních 69 km, za údržbu a dle intenzit musí dálnici po komunikaci s provincii rozšiřovat, takže se musí starat i o koridor kolem dálnice, aby nebyl omezen prostor kolem trasy. Stará se o 4 až 6 jízdních pruhů, exity, spojovací silnice, údržbu, zajišťuje spolupráci s policii a to vše na 99 let. Dle smlouvy došlo v roce 2001 prodloužení: 24 km na západ a 15 km na východ, což činí 108 km zpoplatněné dálnice.
Dále, 15.2.2016 jsem informoval o záměrech 407 EAST, o co jde
Provinční vláda se poučila v několika věcech. Jednak dávat koncesi na 99 let bylo nedobré rozhodnutí stejně jako to, že na výšku mýta nemá dosah i provincie. Ontario pozoruje, že se dá na tomto typu infrastruktury vydělat, takže pro budoucnost se neuzavře podobná smlouva. Ve výsledku je 407 ETR obrovský přínos, což si dnes uvědomuje každý včetně řidičů. Vláda chce na jeho základě jít i cestou
407 East
Zadání došlo v roce 2012, dělí se na 2 fázy. Důvodem je neutichající dopravní boom kolem Toronta. Připravuje se mýtní systém na projekt, ale pod jiným typem smlouvy. Provincie bude dálnice vlastnit a bude mluvit i do cen mýta. O délke koncese se nemluví, ale bude rozhodně kratší než 99 let.
Infrastructure Ontario a Ministry of Transportation určili
407 EAST Development Group General Partnership (407 EDG) jako konsorcium, které navrhne, postaví, vyfinancuje a bude udržovat 407 East Phase 1 Project. Fáze 1 generuje rozšíření dílnice ze 4 na 6 pruhů a vytvoří tak 148 km nových jízdních pruhů. Bude zde 11 MÚK a desítky dalších přechodů pro další infrastrukturu. Členmi jsou: Ferrovial-Agroman Canada a SNC-Lavalin Construction.
Fáze 2 má na starost
Blackbird Infrastructure 407 (Holcim Canada, Cintra Infraestructuras, stavitelé Dufferin Construction a Ferrovial Agroman Canada, projektant Urban Systems, AIA Engineers a Louis Berger Group, o údržbu se postarají Holcim a Cintra).
První fáze se odevzdala do provozu letos, to jsem již informoval. Druhá fáze se dostane do provozu v roce 2020.
Co má 407 ETR a 407 East společného? Rozdíl je ve formě smlouvy a dosahu na infrastrukturu a výšku mýta. Společné mají to, že vzhledem k úspěšnosti ETR má East stejný systém placení formou stejných jednotek.