Celou tému jsem přečetl, aktualizoval jsem základní údaje, opravil aneb odstranil neplatné odkazy. A nyní doplním ještě několik informací. Odstranil jsem i 1 příspěvek odkazující na již neexistující most; byl přestavěn na most pro pěší.
Populace provincie se zvedla od roku 2010 z 13,4 na dnešních 14,7 mil., tedy o 10% a to díky plánované imigraci, na které Kanada stojí. V hlavním městě Toronto žije téměr identický počet obyvatel kolem 2,8 mil. obyv., což je dáno zástavbou a ohraničením území. Celkově ale prostor Greater Toronto Area obývá dohromady již 6,8 mil. obyv., což činí bezmála 1/2 obyvatel provincie, což je prakticky stav identický s průměrem Kanady.
Provincie Ontario, můj na pohled druhý domov je srdcem a tepnou Kanady. Není možno shrnout do jednoho příspěvku vše, co se tady děje, ale v rámci tématu jsou k dispozici jak data historická, tak aktuální investice a vše kolem zimní údržby. Provincie není zdaleka taková, jaký je obraz v rámci Toronta. Provincie je charakterizována velkým počtem jezer, na severu i pásy lesa, které až poslední roky zasáhl ničivý požár. Více provincie musí zvládat povodně, než požáry. Samotný prostor Toronta pak již nastolil taky téma
EKO- a cíle kolem většího zazelenění metropole. Výměna asfaltu před RD za dlaždice, ve kterých roste tráva. S tím souvisí i výstavba metra, rozšiřování tramvajových a bus linek. Velká pozornost se věnuje realizaci bike- dopravy. Jednoduše je snaha ať lidé co nejméně využívají automobil, ale aby tohle mohlo nastat, tak nejdřív musejí být alternativy. Uplynulá dekáda značila vzpamatovávání se z krize, nastartování velkých investicí do obnovy stárnoucí infrastruktury a výstavbu zcela nových typů dopravy. To vše za plného chodu, provozu a počasí. Více se pracuje o víkendech, pracuje se o svátcích, když je klid, tak naběhnou všichni od energetických společností po ty dopravní a masivně se opravuje/dělají obhlídky objektů a tech. zázemí na silniční infrastruktuře. Říka se, že tak jak se vede Torontu, tak se má provincie Ontario. A taky se říká, že jak se vede provincii Ontario, tak je na tom samotná Kanada. Je tady vysoce diverzifikovaná ekonomika, je tady největší podíl výzkumných, ale i strojírenských kapacit. Žije tady nejvíce obyvatel a vytváří se tady největší a stabilní HDP.
Hlavním městem provincie je Toronto. Hlavním městem GTA je Toronto.
Hlavním městem Kanady je Ottawa, která leží v provincii Ontario.
Ottawa tvoří souměstí s Gatineau, které již leží v Québecu. V Ottawě žije kolem 1 mil. obyvatel, v Gatineau kolem 0,3 mil.
Do dopravní infrastruktury se vkládají miliardy až desítky mld. CAD, ale do soukromých developerských projektů se vkládají desítky až stovky mld. CAD. Toronto a provincie, kde jsou dálnice dlouhé dekády se zaměřují již i na investice v ulicích. Opravují se 40-50 roční silnice a ulice. Umístňuje nové osvětlení.
Jsou 2 zásady, které jsou neměnné. Musí být zajištěn prostor pro 2 typy vozidel: hasičské vozidlo a sněžný pluh. Poloha u jezer značí opravdu velké návaly sněhu. Zimní údržba je složitá, ale za roky praxe již zaběhlá. P.R. kolem ní je enormní pro nové návštěvniky a obyvatele, kteří sem přicházejí hojně z jiných koutů světa za prací i životem a studiem. Ať už kdysi z Evropy nebo dnes z JV Asie. Z pochopitelných důvodů je tato osvěta nesmírně důležitá, protože v Evropě i JV Asii je ten život o zcela něčem jiném.
Kanada si stanovila v 70. až 80. letech zásadní cíl: zvednout rozsah populace tak, aby bylo možno to velké území obývat v co největší míře s co největší samostatností, soběstačností a vysokým životním statusem. Všechny provincie z toho těží, tato forma "multi-kulti" je navázaná na 3 základní cíle v chování: umíš jazyk, podřídíš se pravidlům a žij dle vlastní komunity.
Proto se slaví italské dni, jsou zde chorvatské, české atd. komunity a náboženství. Vše je dovoleno v rámci měst, v rámci komunit. Ale všichni jsou si rovni před zákonem a všichni budou dodržovat kanadská pravidla pro život. Z pochopitelných důvodů tak, jak se populace zvětšuje, tak se zvedá podíl lidí, co tohle napádají ve snaze to upravit na svůj obraz a do jisté míry tady převládá "syndrom původního obyvatele" a "First Nations". Navzdory všemu je tady ale mnohem větší klid a mír, rovnocennost v regionech, než kdekoliv jinde při opravdu rozmanistosti původu obyvatelstva.
Silniční síť: není snad nic, co by nebylo v tématu uvedeno ... mohu to jen aktualizovat a doplnit o další zajímavosti s tím, že to doladím do té podoby, v jaké to aktualizuju v ostatních provinciích.
Celá veřejná síť silnic měří 191 tis km, což je 3. příčka (po Saskatchewan a Alberta). Ovšem z toho je zpevněno 120 tis km, což je pro změnu 1. příčka. Dalo by se to srovnávat teď s rozlohou a obyvatelstvem, ale to tady nehraje roli vzhledem na rozložení osídlení.
V rámci tzv. National Highway System je v této provincii 6836 km silnic (z 38 tis km sítě celé Kanady), z čeho "core network" činí délku 6131 km, což jí zajišťuje 1. místo.
Provincie má hned 3 ministerstva, která se silniční infrastruktuře a dopravě věnují: doprava, infrastruktura, pro ekonomický rozvoj a práci. Pokud se na to podíváme prakticky, tak důležité jsou programy.
Ontario’s highway programs:
https://www.ontario.ca/page/ontarios-highway-programs ,
http://www.mto.gov.on.ca/english/highwa ... rams.shtml
Pro období 2020/2021 je k dispozici 2,6 mld. CAD pro opravu silnic a mostů v rámci provincie.
Kamery a aktuální stav silnic:
https://511on.ca/#:Alerts
Highway Traffic Act:
https://www.ontario.ca/laws/statute/90h08
Road Safety Act:
https://www.ontario.ca/laws/statute/s09005
Provincie se stará o 16 900 km silnic a 2880 mostů. Provincie Ontario má sestavené nejvyšší standardy pro zimní údržbu v Severní Americe; tedy nejenže v Kanadě. Je to nevyhnutností pro to, aby ekonomika fungovala navzdory takové podmínky, které se jinde dávno nezvládají. Na této síti se nachází 152 meteo- zařízení a o sjízdnost se stará v aktuálním roce 23 firem. Od začátku sněhové bouře musejí být všechny provinční silnice do 30 minut první krát ošetřené pluhováním, pískováním a solením. Po bouři se musí zajistit totální dočištění povrchů a případné rychlé opravy poškozených částí (výtluky, deformace značení, svodidel kvůli DN atd.).
Město Toronto se stará o: především o 3 expressways: F. G Gardiner Expressway, Don Valley Parkway a Allen Expressway;
https://www.toronto.ca/services-payment ... pressways/
- t1.JPG (77.44 KiB) Zobrazeno 10946 x
- t2.JPG (64.49 KiB) Zobrazeno 10946 x
O Gardiner Expressway se dá dočíst i zde:
https://www.toronto.ca/services-payment ... xpressway/ . Její příběh by byl na seriál. Nyní prožívá lepší časy, protože se zásadně opravuje. V tématu jsem se o ní zmiňoval vícekrát, ale její status je takový, že tady jí nemohu vynechat.
Kompletní data:
https://www.toronto.ca/wp-content/uploa ... cument.pdf .
Provincie v roce 2019 oznámila, že hodlá do infrastruktury v následujících letech investovat kolem 30 mld. CAD, z toho do dálnic 1,3 mld. CAD. Toronto pro rok 2021 oznámilo rekordní výdaje do vodohospodářské infrastruktury (do silnic jdou rekordní částky poslední roky a platí to i pro rok 2021);
https://www.toronto.ca/news/city-counci ... s-history/ .
Tohle je pak bezprostředná "radost a povaha":
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 82#p190582 . Ten den byl "pracovním", ten den se jednoduše slavilo. Bez ohledu na všechno tohle je typické chování obyvatele v Kanadě, kdekoliv v Kanadě. Projev radosti ze sportu. Odpoutat se od běžných dnů bez ohledu "na ekonomiku". Nakonec to prospělo, protože lidé se lépe cítí a nakonec jsou tyto prostory širokých silnic k dispozici pro obyvatelstvo. Jinde se po nich masivně demonstruje, válčí policie s lidma, tady se oslavuje. Pro tentokrát to nebyl pride, ale jiná událost. Výhodou dopravní organizace a zajištění bezpečnosti je právě zkušenost z jiných slavností. Vemte si, byl to čas teroru.
Hospodářská situace:
Něco málo jsem již letos psal. Provincie a GTA prostor se složitě dostávala teprva z předešlé krize. Jen předtím proběhla reforma kompetencí a decentralizace povinností na provincie, takže se více rozhoduje, ale i financuje z provinční úrovně a federace sestavuje rámce a sjednodocuje legislativu a hájí společné zájmy celého území. Provincie nějaké peníze dávají "do společného" a něco zase dostávají. Kanada centrálně sestavuje infrastrukturní fondy a investice, které se z nich podporují, ale třeba silniční politika je v kompetenci provincií. A to včetně Trans-Canada Highway.
Pandemie COVID-19 má tedy logicky další dopady na provincii. Na Toronto a GTA prostor. U kormidla je konzervativní vláda, která chtěla znovu dosáhnout přebytek hospodaření, aby se snížil dluh, ale to se jednoduše nemůže realizovat. S dluhem se již provincie naučila žít, dá li se to tak říct. Tak jak další státy světa v podobné situaci. Základním meritem již není jeho výše, ale výše příjmů a růstu a celkového obrazu ekonomiky. Hlavním faktorem zvladatelnosti dluhu je především poměrně nízké zdanění. To tady vyvažuje "cestovní zdržení" v rámci metropole Toronta a všeobecně vyšší ceny. O tomhle všem by to bylo na další seriály.
Fakta:
*Ontario tvoří 38,8% obyvatel Kanady (k 07/2020) - z nich 69% je již narozeno v Kanadě, zbytek imigrace z toho část již usazená zde
*v roce 2019 bylo HDP ve výši 892 mld. CAD - 38,6% Kanady
*pokud se to rozpočítá na příjem domácností, tak to činí 39,2% Kanady
*77% exportu jde do USA (v této souvslosti důležitá investice ve vlákně:
https://www.gordiehoweinternationalbrid ... who-we-are )
*8% jde do UK, po 1,4% do Číny, Hong Kongu a Mexika; zbytek do celého světa
*import: 54% z USA, 12% z Číny, 8% z Mexika
Kanada má uzatvořené obchodní smlouvy jak s EU tak s Čínou.
Výzvy pandemie: výpadek pro samosprávy v miliardách, výpadek v dopravním podniku Toronta, výpadek příjmů v provincii.
Ontario má ze všech provincií nejvyšší dluh: bezmála 400 mld. CAD, což činí kolem 47% HDP (v % pak 2. nejvyšší). Letos meziročně stoupl o skoro 7%, což je dáno jak výpadkem příjmů a růstem výdajů, tak snížení HDP. Rozpočet je konstruován tak, aby udržel co nejvíc pracovních míst, na čem je ekonomika založená. Když je práce, tak jsou příjmy a daně a nižší výdaje na sociální opatření, což umožňuje více investovat, co zvedne prosperitu. Na tomto principu Kanada staví stejně jako USA, jenomže víc sociálně, ale ne zase až tak jak EU. To, že je zadlužení nižší se přikládá faktu, že Kanada nevynákládá enormní peníze do armády a tedy ani na sociální opatření a federální důchod. Namísto toho se vždy kladl důraz na infrastrukturu: dopravní, telekomunikační a bydlení s udržením se i v prostoru silných mrazů.