Právě je 6.3.2021 23:56:58




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 34 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2
 Kanada - všeobecně 
Autor Zpráva
VIP

Příspěvky: 15043
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Kanada - všeobecně
ohledně o 2 příspěvky výše k financování silniční infrastruktury je tady článek k praktickému životu z hlediska federální vláda - fond - samosprávy a jaké požadavky mají samosprávy celkově k federální vládě ve vztahu k dopravním ambicím a co tedy federální vlády moc doposud neřeší nebo jen pomalu začínají

https://www.cbc.ca/news/politics/munici ... -1.5279648

faktem je, že stávající rozsah infrastruktury stárne a samosprávám chybějí peníze jak na opravy a údržbu tak i na novou výstavbu, o čem právě svědčí letošní 1-rázová injekce ve výši 2,2 mld. dolarů k již standardním 2,2 mld. dolarům z nástroje Gas Tax Fund a je logické, že samosprávy chtějí zajistit permanentní zdvojení tohoto pilíře pro jejich infrastrukturu

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI: Best wishes for 2021
snažím se při psaní dívat na věci z
pohledu uživatelů infrastruktury


13.9.2019 13:48:21
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 15043
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Kanada - všeobecně
Transportation 2030: A Strategic Plan for the Future of Transportation in Canada :arrow:

https://www.tc.gc.ca/eng/future-transpo ... anada.html

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI: Best wishes for 2021
snažím se při psaní dívat na věci z
pohledu uživatelů infrastruktury


25.1.2020 23:56:48
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 15043
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Kanada - všeobecně
Pandemie koronaviru, COVID-19:

Celkem je v zemi 25.548 nakažených.

V Kanadě je nejvíce zasažená provincie Quebec, kde je nyní 13.550 případů včetně 360 mrtvých.
Provincie Ontario jí následuje s 7.470 případy a 323 mrtvými. Až 600 nakažených je z řad zdravotnického personálu.
Pak následují provincie Alberta a Britská Kolumbie a zbytek.

Vláda prozatím ohlásila masivní pomoc na boj proti sociálnímu a ekonomickému úpadku a to vzhledem k poměrně nízkému federálnímu dluhu. Prozatím 1. kolo pomoci předpokládá částku kolem 80-90 mld. CAD. Další pomoc není vyloučená a další připravují provincie, i když ty spíše přímo s nemocí bojují. Byl čas se připravit a vícero z nich se připravilo adekvátně.

Kanadská federální vláda v minulosti provedla reformu zdravotnictví, čímž se snížil počet postelí v poměru na obyvatelstvo. Na opravdu nízkou úroveň, ale na druhou stranu Kanada disponuje federálním skladem, kde tato kapacita byla naskladněná. Včetně hromady přístrojů a dalších pomůcek. Takže i když moc nemocnic nepřibudlo, tak se povedlo vystavět karantenní centra v sportovních arénách, tam zavést i rozvody kyslíku, ale také se tam přesouvá část pacientů z nemocnic a tyto se pak připravují na nejhorší, pokud by to nastalo.

Jednotlivé provincie v uplynulém měsíci na čas přerušují i výstavbu silnic, ostatně i volný přejezd mezi USA a Kanadou se zastavil. Ale teď po nových opatřeních a zajištění ochranných pomůcek se prioritní klíčové stavby zase rozjíždějí.

Nejsložitější situace z hlediska medicíny se čekala v Torontě, ale prozatím tam žádná hrůza, která se děje v USA není. Žádný chaos v tamních zařízeních nenastal. Obyvatelstvo GTA se izolovalo doma nebo opustilo Toronto do svých vzdálenějších domů a bere výzvy vlády na "go home & stay home" opravdu vážně.

Kanada před 17 lety překonala epidemii SARS, která se po Číně nejvíce rozmohla právě zde a právě potom federální vláda vypracovala pandemické plány, kdyby se situace opakovala. Takže již od 01/2020 byla situace pečlivě pozorována a všechny složky se na stávající situaci připravují již delší týdny. Vícero továren překlopilo produkci na výrobu ventilátorů, masek a respirátorů, ale i na drogistický materiál. Kanadské firmy produkují miliony ks masek, ale v Číně. Teď se tento sortiment i s dalším včetně respirátorů z Číny masivně dováží, protože ani domácí produkce ještě nepostačuje na nejhorší scénáře, na které se ale kanadská vláda připravuje. Kanada s Čínou uzatvořila v nedávné minulosti obchodní smlouvu díky které nyní čerpá výhody, které většina světa nemá. Co Kanada chce, to Kanada má, tak zní i politická podpora pro Kanadu a její objednávky.

Vláda mezičasem ale připravuje řadu omezení pro vývoz agro- komodit. Jako jeden z 5 top producentů je to již 3. země, která takovou legislativu pro letošní rok připravila. Jakožto jedna ze zemí G7 ale Kanada deklarovala, že uvolní pro ekonomiku tolik peněz kolik bude možno. Problémy teď i pro ropní cenovou válku ale vykazuje i tradičně silný segment plynárenství a těžby ropy. Zadluženost domácností, na kterou se řadu let poukazuje také nic dobré nevětší obzvláště při hrozbě trvalejších ztrát práce. Původní částka z federální vlády byla sestavěná na 27 mld., pak na 75 až 82 mld. CAD, ale již se aktivizovalo i několik národních a nouzových fondů a atakuje částku 96 mld. CAD. Další stovky mil. CAD vláda nasměrovala na vývoj a výzkum nového koronaviru. A další 1 mld. do zdravotnictví na nákupy materiálu.

Nezaměstnanost z historických minim tak jak jinde, stoupla, prozatím na 7,8%, tedy o 2,2%. Obzvláště se ale utlumil program zaměstnávání a získávání praxe mladých, kdy se povedlo snížit tento ukazatel na 10% a nyní vyskočil na bezmála 17%. Celková meziměsíční nezaměstnanost se rekordně zvedla až do roku 1976, kdy to bylo ještě více.

Prozatím Kanada ale uzatvořila i své hranice a nemá zájem ani o pracovní sílu zvenku. To se rovněž opravdu dlouho nestalo. Dále vláda stáhla stovky lékařů z rozvojového světa domů včetně části armád. Samotná federální armáda vstoupila do nejvyšší pohotovosti, počítá se v krajním případě s výpadkem 25% personálu, co má odpovídat aktuální maximální nakaženosti, když by se komunitní šíření vymklo kontrole. Armáda až do konce letošního roku počítá s nasazením jako za války a je připravená plnit jakékoliv civilní práce.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI: Best wishes for 2021
snažím se při psaní dívat na věci z
pohledu uživatelů infrastruktury


13.4.2020 19:37:11
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 15043
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Kanada - všeobecně
Kanada má mezičasem o 100 tis víc nakažených a počet přesáhl již 9000 lidí. Až 113 tis se již uzdravilo.

Kanada naplánovala pro fiskální rok 2020/2021 federální rozpočet s deficitem nejvyšším od II WW. Deficit má být ve výši až 343 mld. CAD. Kanada hodlá v rámci koronakrize podpořit jednotlivce, firmy, veřejný sektor, ale taky investovat do infrastruktury napříč zemi a to do infrastruktury všech typů plyne podpora totižto z již dřívě naplánovaných programů. Federální rozpočet stědře dotuje železnice a MHD v rámci měst, obnovu silnic a výstavbu nájemných bytů. Na jedné straně navíc výpadek příjmů a na druhé nárůst výdajů související přímo s bojem s koronavirem.

https://www.canada.ca/en/department-fin ... -plan.html

Bez práce je nyní kolem 11% občanů. Dalších 10% má snížené úvazky nebo celkově méně hodin. Federální vláda má poměrně nízký dluh a proto platí taky nízké úroky. Jakožto člen G7 tedy kopíruje finanční politiku zvyšku seskupení. Nalít do ekonomiky dostatek peněz pro udržení veškerých činností bez větších ztrát na pohodlí a dosavadní situaci. Kanada má dle ministra financí bez problémů zvládnout i tenhle deficit. Ten z části 84 mld. CAD tvoří dosavadní podpora boje s koronavirem, která byla schválená již začátkem roku parlamentem.

Ten meziroční nárůst deficitu by tak byl ve výši až 300 mld. CAD a může zcela změnit dosavadní fungování ekonomických pravidel v zemi. Ovšem ze zemí G7 patří k těm, které jsou na tom ještě dobře.

Z hlediska další podpory pro rozvoj infrastruktury se ještě počítá s navýšením částky fondu pro rok 2020/2021, ale aktualizace prozatím není k dispozici. Provincie pak investiční politiku federální vlády samozřejmě kopírují s cílem zapojit se do veškerých programů.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI: Best wishes for 2021
snažím se při psaní dívat na věci z
pohledu uživatelů infrastruktury


29.8.2020 23:08:40
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 15043
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Kanada - všeobecně
Koronavirová situace v Kanadě je stále stabilizovaná

Do 8. listopadu se v Kanadě nakazilo koronavirem covid-19 zhruba 260 tisíc lidí, více než 10,5 tisíce nemocných už nákaze podlehlo. Zhruba 83 procent infikovaných se již zotavilo. Země má stále uzavřené hranice pro všechny cizince včetně občanů USA, s výjimkou lidí s trvalým pobytem či pracovním povolením v Kanadě a diplomatů.

Většina případů minulých i aktivních je koncentrována do provincií Québec a Ontario. Většina provincií zažívá druhou vlnu nárůstu případů, což znamená, že některá opatření zavedená s postupným uvolňováním jsou znovu omezována.

Největší počet aktivních případů Covid 19 na 100 000 obyvatel mají provincie Manitoba (313), Alberta (156) a Québec (116).

Stále však platí, že do země mohou přicestovat cizinci, kteří jsou přímými členy rodin kanadských občanů a lidí s trvalým pobytem na území země.

Kanadská vláda podpořila ekonomiku 82 miliardami dolarů. Poskytla přímou podporu kanadským pracovníkům a podnikům ve výši až 27 miliard dolarů. 55 miliard dolarů je pak určeno na pokrytí potřeb likvidity kanadských firem a domácností prostřednictvím daňových odkladů. Finanční plán zahrnuje i dlouhodobější podporu příjmů pro občany, kteří v důsledku nemoci covid-19 ztratili práci nebo mají zkrácenou pracovní dobu.

V srpnu míra nezaměstnanosti klesla z červencových 10.9 na 9 %, stále je však velmi vysoká oproti stavu před pandemií. V únoru 2020 byla míra nezaměstnanosti 5,6 procenta.

Vládní nouzový program mzdových dotací byl prodloužen do 21. listopadu 2020, aby pomohl zaměstnavatelům udržet své zaměstnance na výplatní listině během pandemie. Vládní dotace v aktuálním období (září) pokrývá v základu už jen 20 procent mzdy (plus dalších 25 % u obzvláště zasažených firem).

Společnosti si mohou žádat o dotaci na mzdové náklady ve výši 73 miliard dolarů. Lze zažádat i zpětně do 15. března. Je určena pro ty společnosti, které ztratily 15 procent příjmů v březnu, nebo 30 procent v dubnu či květnu.

Na zvýšení mezd nezbytných pracovníků nacházejících se v „první linii“ boje proti covid-19 (zdravotnický personál, prodejci v supermarketech atp.) byly vyčleněny čtyři miliardy dolarů. K podobným navyšováním mezd a bonusům přistoupily i samotné provincie – např. Ontario navýšilo mzdy těmto pracovníkům o 4 CAD na hodinu a zavedlo měsíční bonus 250 CAD.

Další, podrobnější informace: https://www.businessinfo.cz/clanky/kanada-koronavirus/ .


To address the challenges faced by communities as a result of COVID-19, the over $33-billion Investing in Canada Infrastructure Program, delivered through bilateral agreements with provinces and territories, now includes a new COVID-19 Resilience stream, offers expanded project eligibility and allows for accelerated approvals. :arrow: Tedy další peníze na podporu ekonomiky formou investic do infrastruktury, do budoucnosti země: https://www.infrastructure.gc.ca/plan/c ... e-eng.html .

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI: Best wishes for 2021
snažím se při psaní dívat na věci z
pohledu uživatelů infrastruktury


12.11.2020 20:58:53
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 15043
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Kanada - všeobecně
Kanadský premiér slibuje 2. balík podpory pro ekonomiku kvůli 2. vlně. Tento balík má být ve výši 77 mld. CAD: https://www.republicworld.com/world-new ... onomy.html .

Deficit v roce 2020/2021 bude pravděpodobně až 388,8 mld. CAD nebo pokud budou další restrikce začátkem roku 2021, tak až 398,7 mld. CAD. Plán deficitu z 07/2020 v úrovni 343 mld. CAD je tak překonaný.

Kanada se jako člen G7 zavázala napumpovat do ekonomiky dostatek peněz pro udržení hospodářského růstu, což je dle nadřazených finančních institucí nevyhnutností pro udržení situace ve světě před velkým úpadkem.

Dle kanadského ministerstva financí, které na základě celonárodní debaty přistoupilo k tomuto plánu se jedině takto povede udržet úroveň kanadské ekonomiky, která se po této krizi může dál rozvíjet ze stejné úrovni. Bude to mnohem levnější, než když by došlo k propadu. Kanadská federální vláda nyní bezprecedentně utrácí. Utrácí se pro podporu federace, pro podporu provincií, lokálních vlád a komunit. Utrácí se pro obyvatelstvo pro jednotlivé dávky. Utrácí se více na zdravotnictví, na infrastrukturu: kompenzace ropního průmyslu v důsledku nižších cen ropy, urychlení realizace energetiky z obnovitelných zdrojů, na dopravu a pro velká města. Utrácí se do nových fondů pro starostlivost lidí v různých sférách.

Na druhou stranu se sestavuje rozpočet 2021/2022. Počítá se, že COVID-19 již nebude akutní hrozbou. Sníží se výdaje na všechny strany, sníží se speciální programy aneb i zanikne masivní utrácení helikopterového typu. Zavádějí se k 1.7.2021 korporátní daně, třeba pro Amazon, ale i Netflix atd. Je předpoklad i při mírných opatřeních na deficit ve výši 136,7 mld. CAD.

I dle mezinárodních ratingových agentur a velkých soukromých bank má federální vláda velké možnosti jak podpořit kanadskou ekonomiku. Stačí přitom sledovat základní ukazatel vývoje nezaměstnanosti, počet odpracovaných hodin atd. A zároveň je mnoho možností, jak tuto masivní pomoc snížit. Federální vláda má mj. velmi nízkou míru zadlužení. Projekce dluhu bude 1400 mld. CAD aneb 50,7% HDP. Třeba jen na rychlotestování COVID-19 dává federální vláda častku ve výši 565 mil. CAD.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI: Best wishes for 2021
snažím se při psaní dívat na věci z
pohledu uživatelů infrastruktury


22.12.2020 23:56:02
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 15043
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Kanada - všeobecně
BANFF BEARS USE TRANS-CANADA WILDLIFE CROSSINGS TO FIND MATES; WILDLIFE CROSSINGS CAN COST UP TO $4M EACH, BUT BENEFIT BEAR POPULATIONS :arrow:
https://arc-solutions.org/article/banff ... pulations/
Příloha:
aerial-view-banff-wildife-overpass.jpg
aerial-view-banff-wildife-overpass.jpg [ 90.3 KiB | Zobrazeno 923 krát ]

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI: Best wishes for 2021
snažím se při psaní dívat na věci z
pohledu uživatelů infrastruktury


24.12.2020 20:36:03
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 15043
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Kanada - všeobecně
několik zajímavých článků, odkazů ... předzvěst souhrnného vývoje :)

:arrow: Tady je takový přehled silných zim do roku 2017: Canada’s worst winter storms of the past century :arrow:
https://cottagelife.com/outdoors/canada ... t-century/

:arrow: Univerzita v Torontě ledacos zpřístupňuje a to taky třeba mapy: Imperial Oil map of Eastern Canada :arrow:
https://mdl.library.utoronto.ca/collect ... n-canada-0
*tady se dají strávit hodiny ...

:arrow: Toronto - Vancouver ... v 90 minutách (2015)

*vůbec nejde o kvalitu videa, jde o to, že opravdu ten provoz je lokálně hodně nízký a lze poznat nároky na řízení během špatného počasí, ale i tak hezké :) (nejrychlejší by to bylo přes USA)

:arrow: Studie, kde se tvoří dopravní kongesce od kanadské automobilové asociace: https://www.caa.ca/wp-content/uploads/p ... 1_4_17.pdf (2017)

:arrow: Co pak je to tady na tom obrázku? To je vizualizovaný pohled na silniční síť včetně dálničního nebo až federálního významu (žlutá barva). Je znát, kam až přišla civilizace. Taky je znát, že opravdu ty provincie ve středu mají největší silniční síť a dálniční tepny jsou nejvíce na JV.
Příloha:
0x.JPG
0x.JPG [ 69.91 KiB | Zobrazeno 633 krát ]


:arrow: Dále, Trans-Canada Highway. Jak to s ní je?
viewtopic.php?p=158279#p158279

Lze pozorovat, že má vícero větví. Když se podíváte na to číslo tam, které uvádím, tedy 7821 km, tak to je hlavní páteřní tah, ne všechny části/odnože dohromady. Pokud by se to mělo takhle doplnit, tak jako celek se všemi odnožemi měří 12 800 km a v celém rozsahu se jedná o zpevněné silnice. Není dualizovaná, není dálnicí ani v tom základu 7821 km, ale pracuje se na tom.

Trochu té historie:


:arrow: Odklízení sněhu se věnuji občas v rámci provincií. Takový Montreal již musel sněh vyvážet ... ten systém je všude stejný.


Ano, musí se to dělat. Kanada čelí odjakživa velké sněhové nadílce během zimy. Nedělat to, tak se v těch městách za chvíli nedá žít. Evropa něco takové nemůže zažít v takovém rozsahu vzhledem na proudění, které jí před tím chrání. Kanada na rozdíl USA ještě tím, že je severněji položená, tak ten nápor musí zvládat od západu na východ a poměrně dlouhou dobu. A navíc ještě s dost nízkými teplotami. To vše klade větší nároky na kvalitu materiálů a promyslený postup zimní, ale i letní údržby. Stojí to hodně, ale je to daň za život zde a postupně si na to musí každý, kdo se tady rozhodne žít, zvyknout.

Taky tu metropoli Montrealu obývá přes 4 mil. lidí.

Nedávno udřela zima na Španělsko a doprava tam padla. Tam je to logický: největší rozsah zkapacitněné sítě v EU, ale rozhodně tam není adekvátní počet techniky na sněhovou nadílku. :idea: Kanada napříč provincie má vlastní techniku a najatou od dalších firem, které se tím živí. Proplácí se "základ", který je 100%, že bude potřebný a všechno navíc, až dle počasí. Firmy s tím ale musejí počítat, pokud chtějí vidět peníze. Je to oboustranně výhodné. Platit by mělo, že nejen vzdálenost, ale i jízdní pruh rozhoduje. Dále platí klasifikace silniční sítě. Jsou silnice, které během bouře nevidí 24h pluh. Ale jsou silnice, které mají zajištěnou starostlivost. Postačují intenzity od 3 tis nahorů a starostlivost je taková, aby silnice byla sjízdná vždy. Nad 10 tis. jsou již často parametry "freeway, expressway, trail, drive" a tam do 30 minut musí být technika k vidění a pak se ještě realizuje "dočištění". Což je takový ten "sled, zástup" tolik techniky, aby byla pokrytá vozovka zleva doprava se vším všudy. Za tím se to ještě posolí/popískuje, aby byl ten efekt co nejdelší. Levné to opravdu není, ale mnohem větší ztráty vznikají, když se zhroutí provoz. Kdy se užije který posyp a kolik techniky určuje pak i teplota venku.

Samozřejmě, že v dobách "peněz" a hledání úspor se sečetlo kolik to stojí. Pokud se sečtou výdaje komunit (ale to stejně nepokrývá SUV s pluhem, které někdo vlastní osobně a nedává si za to zaplatit, ani frézy občanů), měst, provincií a průměrné zimy, tak za rok se utrácí více než 1 miliarda USD na této činnosti odklízení sněhu a zajištění sjízdnosti silnic a i to před 20 lety. USA v tom samém období platili za tuto službu na federální a státní úrovni 2 mld. USD což vzhledem na jejich rozsah silnic je opravdu nepoměr a je to na těch rozpočtech pak znát. Ovšem někde je to i mnohem více. Teď jedna studie v letech 2000 - 2006 říká, kolik se ušetřilo na výdajích díky soli na snížení DN, na ušetření paliva při plynulejší jízdě atd. Ale další studie zase říká jak to devastuje mosty, auta samotná a řeky. Proto se vymezilo, kde se nesolí. Ontario to dotáhlo do dokonalosti a má nejnáročnější parametry zimní údržby v Severní Americe. Sněh se ale vyváží ze všech větších měst, to jináč nejde. Tady je poslední analýza zimní údržby Toronta: https://www.toronto.ca/legdocs/mmis/202 ... 157521.pdf .

:arrow: Kolik má Kanada "zimních silnic"? Tzv. Ice-Roads nebo silnice použitelné jen v zimním období, dle teplot. Ten rozsah byl v poslední dekádě na úrovni kolem 10 tis km. Je ale obava, že vzhledem ke klimatické změně se tohle číslo zásadně změní. Problém budou mít ty státy, kde nejsou souvisle zpevněné silncie v rámci regionů jako třeba Manitoba, která si to ale uvědomuje a začíná s tou silniční sítí něco provádět. Ke čtení: https://www.tac-atc.ca/sites/default/fi ... tation.pdf .

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI: Best wishes for 2021
snažím se při psaní dívat na věci z
pohledu uživatelů infrastruktury


17.1.2021 22:12:06
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 15043
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Kanada - všeobecně
Celou tému jsem přečetl, aktualizoval jsem základní údaje, opravil aneb odstranil neplatné odkazy. A nyní doplním ještě několik informací. A taky jsem pročetl v období od 10.1.2021 do 17.1.2021 všechny témy v této sekci (provincie, teritoria) a jsou tam plně aktualizovaná data.

Populace Kanady se zvedá díky plánované imigraci, kterou Kanada provádí zcela cíleně pro možnost plnohodnotného rozvoje a využívání veškerého bohatství a lidského potenciálu. V roce 1960 tady žilo 18 mil. lidí, v roce 1980 to bylo 24,5 mil., v roce 2000 již 30,5 mil. a v roce 2020 tady žilo 38 mil. obyvatel s tím, že tendence je v tomto tempu a v roce 2040 tady má žít dle základního demografického modelu již 43,5 mil. obyvatelů s tím, že tempo se již začne zpomalovat. Hranice 50 mil. je daná jako maximum z období, kdy se k tomu přistoupilo a nebude dosažená ani v roce 2050. Urbanizace tady dnes činí 81% a průměrný věk je 41 let. Urbanizace bude stoupat pomaleji, v roce 2050 dosáhne 86% a to je dáno programama a životem Kanaďanů: mladí lidí z venkova jdou sice do měst za vzděláním a volnějším životem, ale velká část se vrací zpátky a u středné generaci se část populace stěhuje do venkova. Metropolitní oblasti Toronta a Vancouveru jsou "magnetem" pro cílenou migraci, Montreal pak spíš pro Kanaďany, co hledají více "klidu" ve smyslu evropskejších pravidel. Život v těchto 3 metropolách je zcela odlišný. Z hlediska osídlení je situace podobná Austrálii: v 1 městě provincie žije často až 1/2 obyvatelstva provincie. To je dáno přírodními podmínkami. Proto platí, že na spodní části území, což je přibližně vyměřeno jako 10% linie území žije až 90% obyvatelstva. V této linií se táhne Trans-Canada Highway a navazující provinční silnice. I když, de facto i Trans-Canada Highway je v moci provincií; federální vláda se stará o úseky napříč přírodní parky. Přispívá na dualizaci. Trans-Canada Highway nemá za cíl obsloužit a propojit města v rámci provincií. Proto se třeba v Manitobě rozděluje na 2 větve: dál na západ a v Ontariu je taky vícero silnic, které tvoří tento trans- tah, ale zcela obchází zrovna třeba nejdlidnatější region Kanady a tedy oblast Toronta. Jsou to pak provincie, které staví dálniční tahy, spíš jen dualizované tahy. Na mnoha z nich je MPR 100-110 km/h, i když mají normy na 130-140 km/h. To je takový opak mnoha států světa.

Obrázek

Takže ale značí to, že jen v 4 největších metropolách Greater Area Toronto, Montreal, Vancouver, Calgary a hlavním městě Ottawa žije 20 mil. lidí, tedy více než 1/2 obyvatelstva. Nejsou souvisle propojené na území Kanady po dálnici. Dostat se co nejrychleji z Vancouveru do Toronta se realizuje přes USA, pokud kdo chce jet vozidlem. O tom to tady doopravdy není. Ovšem když se podíváte o příspěvek výše, tak vidíte, kam až jdou silnice a kde je nejvíc dálnic.

Kanada sestavila základní silniční tahy z pohledu federace, ale jsou již zastaralé. Nepřikládá se tomu takový důraz, protože to je v kompetencii provincií. Federální instituce přispívají, ale spíš na komunity a standardní silnice a jejich údržbu. Jsou peníze i na dualizaci Trans-Canada Highway, ale není tady program, který by garantoval rok dostavby. Není k tomu důvod vzhledem k reálnému provozu. Je faktem, že nejrozsáhlejší silniční síť je v provinciích Saskatchewan a Alberta a nejvíc dálničních tahů je pak v Ontariu a Québecu, ale taky již v Albertě, která masivně dualizuje celé provinční silnice.

Populace Kanady se teda zvedla od roku 2010 do roku 2020 o celkem 4 mil. (+12%) a to navzdory krize, která tady dolehla i na zvýšenou nezaměstnanost. Právě metropolitní oblasti zavedli podpůrné programy zaměstnanosti mladých lidí a federální vláda nastartovala ohromující infrastrukturní programy, které právě řeší stárnoucí infrastrukturu. Obnovují se všemožné domy, silnice, ale taky staví nové metro a lehká železnice: viewtopic.php?p=160386#p160386 .

Tady je k nalezení poslední stav silniční sítě a infrastrukturních projektů v zemi: viewtopic.php?p=140275#p140275 .

Dnes má silniční síť již rozsah 1,04 mil. km a tedy Kanada má již více než 1 milion km silnic. Nárůst představuje 14%. To je veškerá veřejná silniční síť. Z ní je zpevněno 415 tisíc km a nezpevněn je tedy větší podíl. Pracuje se právě na zlepšení tohoto parametru a to opravdu systematicky, ale tak, aby se zpevnilo to, co lze udržet a má smysl. Federální "national highway system" z celého toho podílu pak činí 38 tisíc km. Podrobnosti zde: https://tc.canada.ca/en/corporate-servi ... ortation-0 . Jen dodám, že jde o 1 mil. km v ekvivalentu 2- pruhové silnice.

Stav hospodářství: Kanada v období od 1996/1997 do 2007/2008 tvořila přebytek hospodaření z pohledu federace. Od té doby pro krizi má rozpočty s deficitem. Byla snaha je snižovat a již byla naděje dostat rozpočet do přebytku v 2014/2015 (deficit 600 mil. CAD), ale utlumila se taky státní investiční aktivita. Výměna vlády nastartovala vícero projektů i za cenu zvednutí rozpočtů, což mělo trvat do roku 2020. Pak ale přišel COVID-19 a namísto vyrovnání rozpočtu byl 40 mld. CAD deficit v 2019/2020 a na období 2020/2021 se předpokládá až téměř 400 mld. CAD (17% HDP). Federace na sebe převzala mnoho výdajů, které nemohla vykrýt samospráva. Několik balíků pomoci a výpadek příjmů pro propad HDP udělalo svoje. Na rok 2021/2022 se plánuje do 200 mld. CAD, dle vývoje pandemie. Jináč řečeno čistý dluh byl v roce 2015 v úrovni 630 mld. CAD, aby pro rok 2020/2021 dosáhl 1100 mld. CAD. Za 4 roky kolem 100 a pak najednou rekordní výše zadlužení. Pokud se to promítne na % HDP: 2019/2020 to bylo 31% HDP a v 2020/2021 to bude 51% HDP. Dluh má začít klesat v roce 2023. Není to historicky nejvyšší dluh, protože historicky měla Kanada již federální dluh ve výši nad 60% koncem 90. let 20. století a uměla ho do krize 2008/2009 snížit na 28%. Kanada prakticky přesně kopíruje tzv. ekonomické cykly navázané na řetězec "práce - růst - zvýšené příjmy, z toho plynoucí investice a nižší sociální výdaje a snižující se dluh" a pokud tohle není umožněno, tak se to mimořádně prudce obrací. Dluhy se v Kanadě rozčleňují na: federální a provinční. Tyto dluhy dohromady jsou nižší, než dluhy domácností, kterých zadlužení označuje centrální banka již roky za riziko. Ovšem finanční stabilita je zajištěná ratingama a ty jsou kryté pro reální možnosti vlády a hospodářských zdrojů. Snad nemusím psát, že i těžba nerostních surovin se tady odvíjí od cen komodit na trhu a pokud klesnou pod nějaké hodnoty, tak se netěží, což si nemůže dovolit zdaleka každý stát světa, ale tady jsou na tom ty licence založené. Ropní písky přinášejí bohatství provincii Alberta, která má taky značný růst populace, ekonomiky a taky rozvoje dálniční sítě. Na to si stačí pročíst jednotlivé provincie. :) Celkový konsolidovaný vládní dluh byl v roce 2019 v úrovni 89% HDP a v roce 2020 již 117% HDP. Očekává se růst nad 125% a pak mírný pokles.

Dluh kanadských domácností je nyní kolem 180% HDP. Jinak řečeno, vyjma veřejné dluhy, tak na každý utracený 1 CAD je 1,8 CAD dluhu. V roce 2016 centrální banka přenastavila vícero pravidel a právě zadlužování domácností dosáhlo stropu a prakticky se drží v tomto rozsahu, protože varovala, že nemůže tohle zadlužování již více růst pro případnou další krizi. Popřední ekonomové Kanady upozorňují, že pokud by se snad krize s pandemii protáhla do roku 2022 a dál v tom rozsahu, v jakém je doposud, tak by se vrátil "finanční problém z 90. let" a hodně domácností to tvrdě pocítí. Již je odhad, že číslo vzroste na 230% pro propad platů pro jejich částečné čerpání. Zadlužení domácností se zvedlo o skoro 1,7x během uplynulých 20 let. Dalším problémem je, že Kanaďan ušetřil v průměru jen 4 dolary ze 100 vydělaných dolarů. Moc se o tom nemluví, aby nenastala panika v rámci skupiny G7/G20, ale Kanada tak jak i další státy již zavádějí odklad splátek a část peněz (část z prozatím 11 mld. CAD) již banky nikdy neuvidí. Jde o 1. "topící se bnalík peněz z nesplatitelných úvěrů"). Odklad splátek hypoték stoupl do 09/2020 na 20%. A čerpání podpory od vlády stoupá taky. Ale tato pomoc nemůže být donekonečna vzhledem na výši dluhů federace i provincií. Vláda se spoléhá na to, že se ekonomika vrátí do růstového prostoru a částečně se obnoví, čímž se znovu celý systém stabilizuje.

Nezaměstnanost sice mírně klesla, ale zároveň z před-pandemického období značně stoupla; v prosinci ´20 v úrovni 8,6%. (14% v 04/2020; 5,5% v 01/2020).

Výdaje na obranu: 2019/2020 - 7,3% hlavních výdajů aneb 22 mld. CAD; 4 mld. CAD na kapitálové výdaje (tedy rozhodně ne 2% HDP, ale již ani pod 1% HDP).

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI: Best wishes for 2021
snažím se při psaní dívat na věci z
pohledu uživatelů infrastruktury


18.1.2021 19:18:25
Profil Zobrazit autorovy stránky
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 34 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2




Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Český překlad – phpBB.cz