Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe

Odpovědět
seque
Příspěvky: 201
Registrován: 15.7.2010 22:08:55

Re: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe

Příspěvek od seque »

Platí se hlavně přístavní platby, řeky většinou zdarma. Plavební kanály placené jak které,, většinou podle tun,,, Albert canal Belgie, relace Antwerpy Lutych, 3000 tun 120 Euro,,, zpáteční relace 5 Euro,,, přístav Vlissingen například, 300 Euro vjezd a platí na týden pro vnitrozemské lodě,,,
Segue 1.4 tce Grand Scenic
Houdini
Příspěvky: 277
Registrován: 10.2.2011 9:42:32

Re: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe

Příspěvek od Houdini »

Aby nedošlo k mýlce, splavnění do Pardubic jsem myslel od západu http://www.rvccr.cz/strategicke-zamery- ... prelouc-ii
Jsem odpůrcem kanálu DOL, ale příznivcem plavby na Labi.

Ad zboží: Zajímavé statistiky zde https://www.inland-navigation-market.org/en/
Dost se to liší, dle řeky např. Rýn (11-16%) Ropa, Uhlí, Ruda, Písek (stavební materiály), Chemikálie, Kontejnery + jinde i Zemědělské produkty. Obecně lze říci těžké sypké materiály, kde čas nehraje roli a loď plní částečně i roli skladu.
V Německu tvoří vodní doprava cca 11% výkonu, ale 2/3 je na Rýně.
Porovnání v miliardách TKM: Rýn 40, Dunaj 25, Labe 3, Mohan 3, kanál Mohan-Dunaj 1, Rhone-Saone 1
Ta významná doprava je na Rýně + Benelux, a my máme možnost se na ni levně napojit skrze Labe. Polsko je z hlediska vnitrozemní plavby marginální. Až mě to překvapilo. Podíl na evropské plavbě: ČR 0,02%, Polsko 0,1%, Slovensko 0,6%. Takže napojení na Odru je úplně zbytečné.
"Při plánování dálnic se nedívám na mapu Čech, ale na mapu Evropy."
seque
Příspěvky: 201
Registrován: 15.7.2010 22:08:55

Re: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe

Příspěvek od seque »

Pokud bude spojení tak určitě zbytečné nebude, za 30 let až bude dvakrát více zboží v oběhu tak jedině dobře že bude kanál stát,,, už jen ty kontejnery se zbožím ať už chemie, nebo jiné věci tak loď vezme v Budapešti třeba 150 kontejneru a vyhodí a naloží po cestě v Bratislavě, Vídni, Břeclav Hodonin Přerov. Ostrava, Kožle Wroclaw, Frankfurt, Berlin Štětín,,,,, tam se otočí a pojede zase to samé zpátky,,, je tedy pravda ale že to může i 80 kamionu udělat 10x dráž
Segue 1.4 tce Grand Scenic
Japao Joe
Příspěvky: 1040
Registrován: 13.9.2016 22:00:35

Re: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe

Příspěvek od Japao Joe »

Ona představa, že zboží vznikne v přístavu a v přístavu se taky spotřebuje je krapet z cesty - ty kamiony stejně potřebujete. Další nevýhodou je pro drtivou většinu zákazníků doba, kterou zboží stráví na cestě (i Číňani tlačí na železniční spojení s Evropou). O ekologii se může diskutovat ostatně zrovna se řeší síra u námořní dopravy. A cena tak to je to jediné v čem může být lodní doprava v současnosti zajímavá, ale pokud se zatíží "mýtem", aby se zaplatila výstavba a provoz infrastruktury tak jako tomu je i ostatních druhů dopravy tak asi i tahle výhoda padne.
seque
Příspěvky: 201
Registrován: 15.7.2010 22:08:55

Re: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe

Příspěvek od seque »

Takže je velkou chybou že Němci Belgičane, Nizozemci a ostatní vubec kdy kanály postavili,,, pak si teda ale nikdo nemůže na kamiony stěžovat,,,,, je pravda že z přístavu dál se opět musí poslední kousek dopravy ať už od lodi nebo k lodi kamionem ale i tak včetně překladu je to levnější a ekologičtější a jiná pravda prostě není a co se týče motoru velkých mořských lodi, tak ano hodne jezdí na stockolie což není čisté ale i lodě můžou splňovat normy když někdo příkazem dá
Segue 1.4 tce Grand Scenic
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe

Příspěvek od JirkaS »

Ale oni jich většinu postavili v době, kdy to byl daleko výhodnější způsob dopravy než je dnes. Tehdy se to vyplatilo, dnes to funguje, ale žádné velké rozšiřování se už nekoná.
seque
Příspěvky: 201
Registrován: 15.7.2010 22:08:55

Re: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe

Příspěvek od seque »

JirkaS píše:Ale oni jich většinu postavili v době, kdy to byl daleko výhodnější způsob dopravy než je dnes. Tehdy se to vyplatilo, dnes to funguje, ale žádné velké rozšiřování se už nekoná.
Nemůžu souhlasit,, skoro na všech kanalech se zvedají mosty, celý Středozemí kanál od Magdeburg až po konec kousek od Münster se rozšířil,,, Albert canal už 6 let modernizace, zvedání mostu na výšku 9.10 aby se mohli vozit kontejnery ve 3 řadách nad sebou,,, těch příkladů je hodně moc,,,, když už by byl Dunaj Odra kanál hotový tak už by nemuselo každý den X kamionů do Vídně do Překladu pohonných hmot, stačila by jedna loď 3500m3 by odvezla do Břeclavi nebo Hodonína a tam by to kamiony rozvezly do kam by bylo potřeba,,, a v Mikulově by byli hodně rádi že tam projede o X Kamionů méně,,,
Segue 1.4 tce Grand Scenic
Lenny
Autor
Příspěvky: 10774
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe

Příspěvek od Lenny »

Ano byly by rádi za zmizení kamionů, ale kdyby došlo na placení výstavby DOL, kroutili by se jako všichni ostatní.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
seque
Příspěvky: 201
Registrován: 15.7.2010 22:08:55

Re: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe

Příspěvek od seque »

Pokud by byli rozumní tak by viděli ty pozitiva,, 200 miliard za Dunaj Odra dám příklad, 15 let postupne výstavby, to je 13 miliard ročně, půlka z unie, řekněme 7 miliard ročně, to za ty pozitiva stojí a to ještě nepočítáme provoz výletnich lodí, to je další plus,,,, ale kdo chce tak si bič stejně najde, hlavně Zemana lidi moc nemusí, já vůbec ale v tomto má pravdu,,,,
Segue 1.4 tce Grand Scenic
Anonym
Příspěvky: 810
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe

Příspěvek od Anonym »

Japao Joe píše:Ona představa, že zboží vznikne v přístavu a v přístavu se taky spotřebuje je krapet z cesty - ty kamiony stejně potřebujete. Další nevýhodou je pro drtivou většinu zákazníků doba, kterou zboží stráví na cestě (i Číňani tlačí na železniční spojení s Evropou). O ekologii se může diskutovat ostatně zrovna se řeší síra u námořní dopravy. A cena tak to je to jediné v čem může být lodní doprava v současnosti zajímavá, ale pokud se zatíží "mýtem", aby se zaplatila výstavba a provoz infrastruktury tak jako tomu je i ostatních druhů dopravy tak asi i tahle výhoda padne.
Číňani tlačí na železniční spojení s Evropou, protože chtějí zvýhodnit své západní regiony. Ze západu Číny je to do přístavu stejně daleko jako do Moskvy, nehledě na rychlost spojení.
Jinak kanál Dunaj-Odra-Labe je dle mého názoru nesmysl. Je nedostatek vody, řeky, které se mají spojit jsou spíše potoky. S ekology by byl ještě větší problém než u silnic a železnic, protože v okolí řek žijí různí vzácní živočichové a rostliny.
Dle mého názoru se na kanálu nezačne nic dít a mezitím se vymyslí samořiditelné kamiony na elektřinu, kterým se bude těžko finančně konkurovat.
seque
Příspěvky: 201
Registrován: 15.7.2010 22:08:55

Re: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe

Příspěvek od seque »

Anonym píše:
Japao Joe píše:Ona představa, že zboží vznikne v přístavu a v přístavu se taky spotřebuje je krapet z cesty - ty kamiony stejně potřebujete. Další nevýhodou je pro drtivou většinu zákazníků doba, kterou zboží stráví na cestě (i Číňani tlačí na železniční spojení s Evropou). O ekologii se může diskutovat ostatně zrovna se řeší síra u námořní dopravy. A cena tak to je to jediné v čem může být lodní doprava v současnosti zajímavá, ale pokud se zatíží "mýtem", aby se zaplatila výstavba a provoz infrastruktury tak jako tomu je i ostatních druhů dopravy tak asi i tahle výhoda padne.
Číňani tlačí na železniční spojení s Evropou, protože chtějí zvýhodnit své západní regiony. Ze západu Číny je to do přístavu stejně daleko jako do Moskvy, nehledě na rychlost spojení.
Jinak kanál Dunaj-Odra-Labe je dle mého názoru nesmysl. Je nedostatek vody, řeky, které se mají spojit jsou spíše potoky. S ekology by byl ještě větší problém než u silnic a železnic, protože v okolí řek žijí různí vzácní živočichové a rostliny.
Dle mého názoru se na kanálu nezačne nic dít a mezitím se vymyslí samořiditelné kamiony na elektřinu, kterým se bude těžko finančně konkurovat.
I to se může stát a pokud tu elektřinu opravdu získáme tolik že budou všechny auta a kamiony na elektřinu tak pak žádná diskuze,,,, jenom info,,, plavební kanál je stavba kde voda stojí a není řeka potřeba, jen ve vrcholove zdrži na plnění plavebnich komor, pokud budou zdymadla tak ani na to vodu navíc nepotřebujete a právě když by bylo na střední Moravě sucho tak dokážete takzvaně vodu čerpat do kopce od Dunaje,, takže i když voda nebude tak kanál může vesele fungovat dal, ale to je trochu složitější diskuze,,,
Segue 1.4 tce Grand Scenic
Mike
Příspěvky: 4950
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe

Příspěvek od Mike »

seque píše:..., půlka z unie, řekněme 7 miliard ročně, ,,,,
a tam se ty peníze "vyskytnou" nebo jak
to že pošlem 10giga do bruselu a on nám radostně 7 vrátí, ještě na věc, kterou nepotřebujem, to nepovažuju za tržní ekonomiku
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
dd
Příspěvky: 1194
Registrován: 22.6.2010 11:01:06

Re: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe

Příspěvek od dd »

Vizi píše:
P_V píše:bych to posunul:
Co je takového, že to musíme vozit a priori po dráze?
Promiňte proč do toho pletete železnici? Já prostě jenom chci vědět, co konkrétně by se dalo v našich podmínkách přepravovat po vodě. A až někdo řekne co a odkud kam by šlo vozit, můžeme se bavit dál jestli by to bylo skutečně tak výhodné, třeba mě přesvědčíte že ano. Ale s těmihle argumenty nevím nevím.
Zejména přeprava obyčejného nákladu a kontejnerů. Pokud by fungovala pravidelná a spolehlivá lodní doprava z velkých přístavů, může většina zboží z Číny (a dalších asijských zemí) pokračovat po řece namísto kamionu nebo vlaku. Bude to výrazně levnější a ekologičtější (levnější je to z větší části kvůli úspoře paliva). Dnes stojí víc doprava Hamburg-Praha než Čína-Hamburg. Jsem přesvědčený, že by to několikadenní zpoždění v porovnání s nižší cenou nevadilo.

Dalším aspektem je kapacita. Největší námořní lodě uvezou 10-20 tis. malých kontejnerů. Říční lodě zhruba 150-300. Vlak asi 50-100. Kamion 2.
Geo
Příspěvky: 800
Registrován: 11.5.2009 11:06:39

Re: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe

Příspěvek od Geo »

Jenze ono to nikdy nebude na trase Hamburg-Praha nekolikanasobne levnejsi. Dokud teda tohle nedopluje do Prahy. Vsak to sam pisete v druhem odstavci.
seque
Příspěvky: 201
Registrován: 15.7.2010 22:08:55

Re: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe

Příspěvek od seque »

Lidi nechcete se spíše věnovat dalnicim a silnicim?? O vodní dopravě tady lidi málo ví a to čtení mě přímo děsí,,, živým se 15 let vodní dopravou a věřte mi že je to šance jako blázen mit dobré vodní spojeni se světem,,, Dunaj Odra kanál na 100%
Segue 1.4 tce Grand Scenic
ElWapp
Příspěvky: 1640
Registrován: 14.3.2009 11:42:45
Bydliště: Praha 4

Re: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe

Příspěvek od ElWapp »

Dokážete mi někdo objasnit ty plavební tunely, které v odkazované 4. etapě jsou? Je to někde ve světě k vidění? Je vůbec reálné takovou věc postavit? Jaké rozměry by to mělo?
seque
Příspěvky: 201
Registrován: 15.7.2010 22:08:55

Re: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe

Příspěvek od seque »

Plavební tunel je v etapě do Pardubic, tedy spojení k Labi a to se obávám že nebude postaveno, ale jde o rouru podobnou velikostně tunelu o 3 pruzích a jednosměrný provoz, lichý hodiny provoz tam a sudé hodiny provoz zpátky,,, výška nad hladinou vody 7 metrů, provoz může být řízen i semafory nebo na VHF kanále přes vysílačky a povinost se hlásit,,, tunely jsou k vidění na francouzských kanálech ale pro lodě o velikosti 39 X 6,,, Dunaj Odra Labe je projektovan na šířku lodi 11.40,,,, takže šířka tunelu, jestli někdy vznikne bude jako u plavebnich komor, tedy 12 metrů,,,
Segue 1.4 tce Grand Scenic
seque
Příspěvky: 201
Registrován: 15.7.2010 22:08:55

Re: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe

Příspěvek od seque »

A jde o vrcbolovou zdrž mezi Labem a řekou Moravou,,, tuším že někde Brandýs nad Orlicí,,, doporučuji knihu, KŘIŽOVATKA TŘI MOŘI,,,, je to tam krásně napsáno
Segue 1.4 tce Grand Scenic
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe

Příspěvek od jozka »

Se mi libi jak lidi, co normalne protestuji proti zelenemu dogmatu tvrdicimu, ze nova dalnice vygeneruje novy provoz najednou bez mrknuti oka hlasaji, ze TED, se po vode neda dopravovat nic, ale AZ to postavime, tak najednou bude co...

Moji mili zlati, vzdy a vsude to fungovalo obracene. Byla potreba neco dopravit, tak se neco postavilo. Je jedno, jestli to byl Horinsky plavebni kanal nebo kanal Vchynicko-Tetovsky.

Kapisto?
Sosa
Příspěvky: 2508
Registrován: 17.3.2009 9:43:04

Re: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe

Příspěvek od Sosa »

Ale ono se to teď dopravuje, jenom ne po vodě, neboť to po vodě není kudy. To je jako říci, že nemusíme stavět dálnici, neboť se teď po ní nic nedopravuje.
Kapišto?
Japao Joe
Příspěvky: 1040
Registrován: 13.9.2016 22:00:35

Re: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe

Příspěvek od Japao Joe »

A co třeba uhlí do Chvaletic - tam kudy je. Ale je to prostě komplikovanější a nejspíš i dražší než vlakem. Vlak se naloží a za pár hodin se vyloží, uhlí v zimě nestihne zamrznout, komplikace na trati lze očekávat v řádu hodin (pak se provoz přesměruje) takže se nemusí držet tak velké zásoby (snižuje se riziko zahoření).
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe

Příspěvek od jozka »

V dobe, kdy zeleznice ztratila velkou cast zakazek ve prospech silnicni dopravy protoze je pomala a neflexibilni, budeme stavet stavby pro lodni dopravu, ktera je jeste pomalejsi a mene flexibilni nez zeleznice? No, to dava smysl... viz ten priklad s Chvaleticemi.

Maly priklad od sousedu. Leta se tam uz tahne spor o vystavbu pruplavu na Mierzeji Wislanej, aby Elblag ziskal primy dostup k mori a tamni pristav se mohl rozvijet, dnes lode musi objizdet kosu az k Baltijsku, ktery navic drzi Rusko, coz je pro Polaka jako cerveny hadr na byka. V podstate jde jen od parset metru dlouhy pruplav. Zni to lakave, ze? Tedy do te doby, nez si uvedomite, ze samotny Zalew Wislany ma tak do ctyrech metru hloubky a obcas zamrza. Ze pomalu zarusta, takze od doby, kdy tam prislavaly namorni lode uz neni dostupny primo, ale jen pobocnim kanalem podel reky Nogat (jedno z ramen Visly). Ze by kazda lod kvuli tomu musela pockat na lodivoda a prubezne by muselo probihat hloubeni. A hlavne, vedle (z hlediska namornich lodi) jsou pristavy Gdansk a Gdynia, takze dopravu nejake prditko v Elblagu nevytrhne.

Tohle je stejny princip. Ten kanal mel potencial v dobe, kdy by konkuroval povozum a mozna prvnim zeleznicim. Dnes by to byla z hlediska dopravy jen obdoba Latimerie. Hodne draha obdoba. A pro ty, kdoz tady nadhazovali Panamu... proboha, podivejte se na fotky co tam vubec jezdi (Panamax a dalsi).
jeni013
Příspěvky: 708
Registrován: 3.2.2010 22:20:52
Bydliště: ValMez

Re: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe

Příspěvek od jeni013 »

Ve době, kdy nejsme schopni dokončit SOKP, D1, D52, D35, kdy Maroko vystaví VRT dříve než my bych se soustředil na jiné věci než blouznění vetchého starce. Ten kanál bude fungovat pouze v případě, že se dokončí! Pokud se přípravou té stavby někdo reálně zabývá, tak by tu energii měl ihned napřít k VRT, aby se koleje uvolnily nákladní dopravě a z Berlína by se do Vídně mohlo jezdit přes Prahu a Brno.
JAnD
Příspěvky: 418
Registrován: 13.9.2016 22:11:24
Bydliště: km 139,6 budoucí D3

Re: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe

Příspěvek od JAnD »

No, alespoň v Časopise stavebnictví se také dost horuje pro výstavbu DOL. Ale jistě, pro změnu stavařská lobby, že?

Já myslím, že by byla dobrá debata o DOL, ale aby tam zazněly hlavně odborné názory. Ne jen politické.
Průbežně doplňované fotky ze stavby 0310/II kolem Malše
Mám alespoň částečně prsty v: 1104/II, 4704, 4705, D48 Bělotín-Rybí, I/19 obchvaty Obrataň a Kámen, II/114 Dobříš, II/602 Vysočina a dalších...
alabastr
Příspěvky: 555
Registrován: 5.11.2017 12:50:18
Bydliště: Praha

Re: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe

Příspěvek od alabastr »

Zemanem prosazovaný vodní kanál má šanci. Projekt za 582 miliard se podle studie vyplatí

https://www.novinky.cz/ekonomika/486647 ... plati.html
Odpovědět

Zpět na „Vodní doprava“