Stránka 1 z 8

Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe

Napsal: 6.2.2012 20:27:28
od Marooned17
Zajímavé stránky: Co takhle udělat samostatnou sekci Vodní díla? MOhlo by se tam přesunout třeba téma Plavební stupeň Děčín atd...

http://www.d-o-l.cz/

O smysluplnosti myšlenky jsem však velice nepřesvědčen.

Re: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe

Napsal: 6.2.2012 22:06:00
od Avantime
Pokud by se zde o vodních dílech diskutovalo více, mělo by to své opodstatnění, ale při současném počtu příspěvků k této problematice bych tu diskusi raději ponechal v jednom tématu na Odpočívce...

Můj názor je, že by se měla minimálně dále držet územní rezerva pro celý DOL, tedy včetně labské větve, v ideálním případě začít se skutečnou přípravou dunajské a oderské větve. Tím ideálním případem myslím hlavně dostatek peněz. ;-)

Re: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe

Napsal: 7.2.2012 4:54:41
od Marooned17
Avantime: To je sice pravda, nějaké speciální fórum o tomto ale neznám. Třeba by to vyplnilo mezeru na trhu, protože - přiznejme si - kdo to v Odpočívce hledá? Kdyžtak by se to dalo zrušit. Ale nechci kecat, třeba se pletu. :)

Re: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe

Napsal: 7.2.2012 7:09:14
od mapman
Já jsem teda názoru, že by se měla Labská větev úplně vypustit, to je něco co absolutně ztrácí význam při tom množství vyžadovaných objektů. Rhein-Mainz-Donau je proti tomu hadr. Větev Dunaj-Odra, to už je jiná, ale tam je spíš problém s poláky, kteří tu nějaký plavební koridor zrovna moc držet nechtějí ...

Ad zvláštní subfórum pro vodu, dalo by se vytvořit zatím i přímo v odpočívce a pokud by se to chytlo, tak se může udělat zvláštní sekce pro "Ostatní dopravní infrastrukturu"...

Re: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe

Napsal: 7.2.2012 9:23:28
od Standa
mapman píše:...Ad zvláštní subfórum pro vodu, dalo by se vytvořit zatím i přímo v odpočívce a pokud by se to chytlo, tak se může udělat zvláštní sekce pro "Ostatní dopravní infrastrukturu"...
To mi připadá jako výborný nápad, protože těch neautomobilových témat se tady objevuje dost (od tramvají a cyklostezek přes metro a železnici až po VRT a leteckou dopravu :) ). Připadá mi, že většina přispěvatelů se zajímá o dopravní infrastrukturu jako celek (samozřejmě s hlavním důrazem na dálnice ;) !) a ta provázanost tady prostě je.

Re: OFF topic

Napsal: 7.2.2012 10:11:49
od kasme
a mohlo by se to jmenovat odbočka z České dálnice :)

taky mi chybí subfórum "Vozidla - technika" nebo tak něco

Re: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe

Napsal: 7.2.2012 12:40:21
od Martin z Ostravy
Aby to nedopadlo tak, že nakonec dálnice budou okrajovým tématem.

Re: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe

Napsal: 11.2.2012 11:00:46
od martini
Držení územní rezervy na DOL podporuje dokonce i MŽP a to z toho důvodu, že v místech územní rezervy se nesmí nic stavět a vzniká tam moc pěkný biokoridor, který nikdy na vodní cestu nebude moci být přeměněn :-). Myslím, že při investici 500 mld. Kč se to nemůže nikdy ekonomicky vyplatit, pokud zase v CBA analýze nepojede všechno zboží z východu po této virtuální cestě.

Re: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe

Napsal: 11.2.2012 11:26:33
od seque
Je to skvělá stavba a snad se jí jednou dožiju, jezdím na lodi v Holandsku a Německu a vidím jak jsou si vědomi toho že vodní doprava je nejlevnější a nejekologičtější. My v česku máme ale jinej názor tak nevim jestli se někdy stavby dočkáme ale určitě Odra Dunaj kvůli uhlí na severu Moravy by se uživila okamžitě !!! Kdyby jsem byli jak stát trochu cílevědomí tak by jsme tu stavbu měli i pomalu zadarmo, protože se v unii válí 8 miliard eur na projekty vodní dopravy a tento projekt je jedne z mála který by měl šanci tuto dotaci dostat, ale jak řikam jsme prostě češi a to každýmu stačí :-) . Jinak nejvíc je nadšenej z toho asi Francouzák Sarkozy, protože takhle ty prachy půjdou na vodní cestu Seina - Nord na propojení Paříže s ARA ( Amstrdam-Rotterodam-Antwerpy) pro lodě o délce 180 metrů a vytěžnosti 6 tisíc tun.

Re: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe

Napsal: 11.2.2012 11:37:53
od Martin z Ostravy
Podle mě je to v dnešní době čirá utopie, ten kanál měl být minimálně před 80 lety, to by se i zaplatil, ale dnes? Navíc tohle ufinancovat, v momentě, kdy nemáme hotovu dálniční síť, na silnicích nižších tříd je obrovský dluh na údržbě a železnice je taky dost v háji, je prostě nemožné.
Podívejte se jaký je problém s D3, D8, R43 co se povolování týče, a to je proti kanálu sranda.
Nevím, kolik ti je segue, ale mi je 22 a nepočítám s tím, že se kdy dožiji dokončení D3 nebo R43.
Kanál D-O-L měl být věcí první republiky, kdy bychom na to ještě jakž takž měli, ale nesměla by být válka.

Re: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe

Napsal: 11.2.2012 12:02:22
od JirkaS
Ve chvíli, kdy není kapacitně využita ani souběžná železnice, to poněkud ztrácí smysl.

Re: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe

Napsal: 11.2.2012 19:00:16
od dd
Martin z Ostravy píše:Podle mě je to v dnešní době čirá utopie, ten kanál měl být minimálně před 80 lety, to by se i zaplatil, ale dnes?
Dnes to taky potrvá desítky let, než by se zaplatil.

Pokud jde o ekologii, tak příroda v okolí kanálu se během pár let po dostavbě vzpamatuje a bude dál celkem nerušeně fungovat. Podívejte se na Vltavskou kaskádu nebo jihočeské rybníky. To byl také brutální zásah do přírody a dnes tam jsou chráněné oblasti.

Myslím, že držet územní rezerva by se měla a minimálně kanál Dunaj-Odra by se v budoucnu postavit měl. Dnešní prioritou by měla být celoroční splavnost Labe a Odra do Ostravy. To by byl slušný základ.

Re: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe

Napsal: 11.2.2012 19:10:18
od Pime
Nez by se postavil Odra Dunaj tak uz zadne uhli na SM nebude.
Jedine ze by obnovili Ostravu nebo zacali Frenstat.

Re: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe

Napsal: 11.2.2012 20:12:02
od pinus
dd píše:Dnes to taky potrvá desítky let, než by se zaplatil.
Odhadovanych 500 miliard investicnich nakladu znamena, ze pri rozumne 8% mire vynosnosti investice by projekt musel zacit okamzite generovat 40 miliard zisku rocne, navzdy, v soucasnych cenach. Vzhledem k tomu, jak dlouho by trvalo, nez by se od prvniho kopnuti kanal uvedl do plneho provozu, je tech 40 miliard jeste brutalne podhodnocenych.

Dnes cela lodni doprava v CR generuje 200 milionu pridane hodnoty rocne.

Ten projekt se samozrejme nikdy nezaplati.

Re: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe

Napsal: 12.2.2012 6:52:13
od seque
pinus píše:
dd píše:Dnes to taky potrvá desítky let, než by se zaplatil.
Odhadovanych 500 miliard investicnich nakladu znamena, ze pri rozumne 8% mire vynosnosti investice by projekt musel zacit okamzite generovat 40 miliard zisku rocne, navzdy, v soucasnych cenach. Vzhledem k tomu, jak dlouho by trvalo, nez by se od prvniho kopnuti kanal uvedl do plneho provozu, je tech 40 miliard jeste brutalne podhodnocenych.

Dnes cela lodni doprava v CR generuje 200 milionu pridane hodnoty rocne.

Ten projekt se samozrejme nikdy nezaplati.
Chlapy vi co tomu moc nerozumíte, tak nakoukněte do knihy - KŘIŽOVATKA TŘÍ MOŘÍ a pak tady nebudete psát takový hlouposti, a teme radši zrušte, nedá se to číst

Re: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe

Napsal: 12.2.2012 10:49:41
od martini
Pánové, myslím, že jestli tady tento gordický uzel chcete rozetnout, budeme tady brzy moci založit podobnou anketu jako ve vlákně o pozemcích paní Havránkové... :kladivo: :kladivo:

Jsou názory ekonomicky uvažujících lidí a pak jsou názory zarytých fanoušků vodní dopravy, ale fakt je jen jeden a byl tady řečen: Ekonomicky je ten projekt čirý nesmysl a jen se to musí prokázat odpovědně zpracovanou CBA analýzou, kde jak říkám po kanálu nepojede všechno zboží z jihovýchodní Evropy na západ, což nepojede. Main - Donau kanal je navíc tomuto projektu velmi značnou konkurencí a bohužel pro nás je již v provozu... Tímto pravděpodobně končím účast v diskusi na tomto topicu :-)

Re: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe

Napsal: 12.2.2012 12:15:40
od pp21
Já bych pro znalce lodní dopravy přidal jeden dotaz ... je na nějakém plavebním kanálu obdobný tunel, který je plánován u České Třebové? tj plavební tunel délky 7,6 km (viz tento zákres). Zběžně jsem projel internet a tunelů nad 2 km délky je po světě minimum, a prakticky žádný z nich není mladší než 100 let. To jsou v těch ostatních zemích všichni takový přizdisr*či, nebo si umějí spočítat, že se to prostě nevyplatí?

Re: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe

Napsal: 12.2.2012 14:32:48
od Marooned17
pp21: Uff, tak poté co jsem se díval na trasu, tak říkám, že to je zcela neprojednatelné. Některé úseky si neumím ani v nejbujnější fantazii představit. Zvláště celý úsek mezi Chocní a Zábřehem, kde by kanál zcela změnil a zdevastoval dnešní charakter údolí Tíché Orlice a Moravské Sázavy.

Re: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe

Napsal: 12.2.2012 18:29:23
od jonáš
martini píše:Držení územní rezervy na DOL podporuje dokonce i MŽP a to z toho důvodu, že v místech územní rezervy se nesmí nic stavět a vzniká tam moc pěkný biokoridor, který nikdy na vodní cestu nebude moci být přeměněn :-). Myslím, že při investici 500 mld. Kč se to nemůže nikdy ekonomicky vyplatit, pokud zase v CBA analýze nepojede všechno zboží z východu po této virtuální cestě.
Tak to jste mě přesvědčil, jinak bych byl toho názoru, že se má ten přežitek devatenáctýho století páry co nejrychleji zrušit 8-)
IMHO jsou v podobnym bodě i všechny ty současný utopie o VRT železnici .. postavit za stopadesát miliard (jsem optimista) zbrusu novou trať z Prahy do Brna, aby tam jezdilo šest rychlíků denně v každym směru a ještě za MD dotovaný ceny, to nemá ekonomickej smysl taky vůbec žádnej. Prostě takový ty šotoutopie s tlustou pastelkou nad mapou, jako baťova dálnice důsledně se vyhýbající hlavnímu městu státu.

Re: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe

Napsal: 13.2.2012 15:43:12
od Lenny
Jenže od České Třebové to vede na Moravskou Třebovou a dále údolím Třebovky do Mohelnice.

Re: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe

Napsal: 14.2.2012 22:59:07
od GiuseppeS
Martin z Ostravy píše: ten kanál měl být minimálně před 80 lety, to by se i zaplatil, ale dnes?
.... Kanál D-O-L měl být věcí první republiky, kdy bychom na to ještě jakž takž měli, ale nesměla by být válka.
Kanál Mohan - Dunaj byl dokončen až v r. 1992, tak byl tak přísný nebyl.

Re: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe

Napsal: 15.2.2012 0:21:11
od Martin z Ostravy
Ok, upravím to tedy, stavba respektive dílčí úseky měly být zahájeny minimálně před 50 lety, tak jako ten kanál Mohan-Dunaj.

Re: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe

Napsal: 15.2.2012 14:18:45
od seque
doba na to neni dobrá, stavět to ted, hlavně je to velká škoda pro celou Moravu, mělo by to jako hotovej celek velkej přínos i bez bez té labské větve. Jenom Turistickej ruch by dělal šílený miliony ročně, 110 metrů dlouhý parníky by z Dunaje sjížděli a vozili turisty, který by utráceli peníze, ale ted to tady psát jen jen marnost - stejně to nikdo nikdy v týhle republice nepochopí a budou se stavět železnice po kterých budou jezdit dotovaný rychlíky - jak už tady někdo psal a tomu tady i většina fandí,,,,

Re: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe

Napsal: 15.2.2012 14:26:44
od Martin z Ostravy
Jestli myslíš VRT, tak ty taky nikdy nebudou.
Jednoduše doba pro tyto velké projekty už je pryč.

Re: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe

Napsal: 15.2.2012 14:37:35
od Avantime
seque píše:doba na to neni dobrá, stavět to ted, hlavně je to velká škoda pro celou Moravu, mělo by to jako hotovej celek velkej přínos i bez bez té labské větve. Jenom Turistickej ruch by dělal šílený miliony ročně, 110 metrů dlouhý parníky by z Dunaje sjížděli a vozili turisty, který by utráceli peníze, ale ted to tady psát jen jen marnost - stejně to nikdo nikdy v týhle republice nepochopí a budou se stavět železnice po kterých budou jezdit dotovaný rychlíky - jak už tady někdo psal a tomu tady i většina fandí,,,,
Turistický ruch by "nikdy" nezaplatil ani výkupy pozemků, jen dunajsko-oderská větev je stavba za IMHO stovky miliard korun. Po železnici sice jezdí dotované rychlíky, ale ty například vozí lidi do zaměstnání. (Aneb: jak velký je podíl vodní dopravy v přepravě osob v ČR?) V souvislosti s DOL je třeba zmínit také nákladní dopravu - podél plánované trasy DOL vedou železniční koridory, které už nemusíme stavět. Přesto si myslím, že například pro přepravu sypkých hmot, stavebních materiálů, kontejnerů a nadrozměrných nákladů by se alespoň dunajsko-oderská větev mohla vyplatit. To ale musí být posouzeno ekonomickou analýzou, jak už tady zaznělo.