ČD x jiní dopravci
Re: Negativní stránky ČD
Ještě k těm pendolinům:
Za třičtvrtě roku je účetní ztráta 300mil., prostou extrapolací tedy 400mil. za rok (pochopitelně to nemusí být tolik). Odepisovaná hodnota souprav je 4,5mld. Kč, doba odepisování 20 let, roční odpisy tedy 225mil. Kč, úrokové náklady 100mil. Kč (zdroj).
Úloha: jaká by musela být cena souprav, aby účetní ztráta klesla na 0, i kdyby byly náklady úvěru nulové?
Úlohu ponechám k řešení p.t. čtenářstvu.
Edit: bonusová úloha: vyrobily by zlaté české ručičky v ČKD vlaky za takovou cenu?
Za třičtvrtě roku je účetní ztráta 300mil., prostou extrapolací tedy 400mil. za rok (pochopitelně to nemusí být tolik). Odepisovaná hodnota souprav je 4,5mld. Kč, doba odepisování 20 let, roční odpisy tedy 225mil. Kč, úrokové náklady 100mil. Kč (zdroj).
Úloha: jaká by musela být cena souprav, aby účetní ztráta klesla na 0, i kdyby byly náklady úvěru nulové?
Úlohu ponechám k řešení p.t. čtenářstvu.
Edit: bonusová úloha: vyrobily by zlaté české ručičky v ČKD vlaky za takovou cenu?
Naposledy upravil(a) Bobek dne 28.12.2009 18:26:17, celkem upraveno 1 x.
Království a půl princezny za 511.
Re: Negativní stránky ČD
1) Takže SkyEurope, Seagle Air, Flyglobespan a další si vesele lítaj dál, jen si toho nikdo nevšim, žeWeb píše:1) Nízkonákladovky už nejsou? Fakt? To jim to nejspíš nandaly státní aerolinky!
2) Takže je budou po čase muset platit a zvednou nehorázně cenu a my jim to budeme dál platit...proč? Protože budou monopolní moloch a nebudu mít na výběr?
3) Optimalizovat provozní náklady ČD To je skvělý nápad! Že to ještě nikoho za těch 20 let netrklo!
2) Snad se shodneme, že páky, jimiž stát může firmu přimět, aby nezvedla cenu nehorázně, jsou silnější v případě firmy, kterou vlastní.
3) Konkurence, privatizace, soukromý kapitál - skvělý nápad! Že to ještě nikoho za těch 20 let netrklo!
Re: Negativní stránky ČD
1) Což jsou až na (tedy pro nás) SkyEurope drobci. Pořád kupodivu nízkonákladovky létají a dostanete se v podstatě do stejných destinací. Ale určitě další čeká stejný osud, až je rozdrtí státní aerolinkyandy píše:1) Takže SkyEurope, Seagle Air, Flyglobespan a další si vesele lítaj dál, jen si toho nikdo nevšim, žeWeb píše:1) Nízkonákladovky už nejsou? Fakt? To jim to nejspíš nandaly státní aerolinky!
2) Takže je budou po čase muset platit a zvednou nehorázně cenu a my jim to budeme dál platit...proč? Protože budou monopolní moloch a nebudu mít na výběr?
3) Optimalizovat provozní náklady ČD To je skvělý nápad! Že to ještě nikoho za těch 20 let netrklo!
2) Snad se shodneme, že páky, jimiž stát může firmu přimět, aby nezvedla cenu nehorázně, jsou silnější v případě firmy, kterou vlastní.
3) Konkurence, privatizace, soukromý kapitál - skvělý nápad! Že to ještě nikoho za těch 20 let netrklo!
2) Opravdu? A jaké páky u té soukromé společnosti potřebujete? Nestačí vám páka "tak já to od vás, pantáto, na dalších deset let nekoupím"? Ale samozřejmě, ČD budou dále kralovat právě kvůli těm pákám - pákám, které rozhodujou co koupí, kde to koupí, za kolik, co zasponzorujou, ...
3) Kupodivu trklo v setsakra odvětvích.
-
- Autor
- Příspěvky: 6839
- Registrován: 14.3.2009 10:27:45
- Bydliště: Ostrava a okolí
- Kontaktovat uživatele:
Re: Negativní stránky ČD
A co na to Jan Tleskač?Bobek píše:Ještě k těm pendolinům:
Za třičtvrtě roku je účetní ztráta 300mil., prostou extrapolací tedy 400mil. za rok (pochopitelně to nemusí být tolik). Odepisovaná hodnota souprav je 4,5mld. Kč, doba odepisování 20 let, roční odpisy tedy 225mil. Kč, úrokové náklady 100mil. Kč (zdroj).
Úloha: jaká by musela být cena souprav, aby účetní ztráta klesla na 0, i kdyby byly náklady úvěru nulové?
Úlohu ponechám k řešení p.t. čtenářstvu.
Edit: bonusová úloha: vyrobily by zlaté české ručičky v ČKD vlaky za takovou cenu?
R48 -> D48 se podařilo!
Re: Negativní stránky ČD
Podle toho, co jsem slyšel o plánech Student agency, by se vstupem soukromých dopravců rozhodně ušetřit mělo (konec konců i Vy uznáváte, že prostor pro optimalizaci v osobní železniční dopravě je):andy píše:Já si hlavně myslím, že v situaci, kdy už jeden jezdící vozový park ve státě je, tak zakoupení nového představuje náklad, o jehož účelnosti můžeme diskutovat. O čem snad ale diskutovat netřeba je fakt, že někdo tento náklad bude muset zaplatit. A z čeho ho ten někdo asi bude platit? Ano, správně - z dotací. Takže myslet si, že se vstupem soukromých dopravců z dlouhodobého hlediska ušetří, je prostě virtuální realita.Web píše:Opravdu si myslíš, že dokážeš kvalitou konkurovat firmě, která 2/3 příjmů získá z dotací a jezdící vozový park "má"?
1) vozový park bude lépe optimalizován na každou trať (menší vlaky s možností operativního rozšíření);
2) novější a tedy modernější vozový park bude mít menší náklady na provoz;
3) efektivnější fungování zaměstnanců (firma si neponese z minulosti přezaměstnanost - vzpomeňte, jak zpravidla končily pokusy o snížení počtu zaměstnanců ČD).
Právě proti ČD stát moc pák nemá, je to státní moloch, který při jakékoli snaze o snížení nákladů nebo dokonce, nedej Bože, privatizaci hrozí paralyzující stávkou. Každý rok spolkne ČD víc peněz, než se "očekávalo", žádná vláda nemá odvahu s tím něco dělat. V případě Student agency by stát (kraje) nemusely žádnému vydírání tohoto typu čelit (a to se asi nechce, ČSSD si nemůže rozházet odbory, zejména ne před volbami).andy píše:...
2) Snad se shodneme, že páky, jimiž stát může firmu přimět, aby nezvedla cenu nehorázně, jsou silnější v případě firmy, kterou vlastní.
3) Konkurence, privatizace, soukromý kapitál - skvělý nápad! Že to ještě nikoho za těch 20 let netrklo!
K leteckým společnostem jen doplním pár jmen: Alitalia (krach státní společnosti, nesrovnatelně významnější, než jakési Sky Europe), Easy Jet (fungující nízkorozpočtovky, opět nesrovnatelně významnější, než jakési Sky Europe), Air France (před osudem Alitalie ušetřené jen privatizací).
Re: Negativní stránky ČD
S tím bych souhlasil, ale snad tenhle stav není definitivní. Loni přešla pod SŽDC "mrtvá DC", letos už snad SŽDC sestavovala i jízdní řády, další logický krok je převod "živé DC" a správy nádražních budov. Je to stará dobrá salámová metoda, jinak by to asi železniční odbory neskously...jonáš píše:No řekl bych, že je -- jak řízení dopravy tak i správa nádražních budov by měla být opravdu samostatná, nikoli v režii jednoho dopravce. To jsou právě ty hlubší a skutečný problémy, na který pokřik "ČD jsou moloch, čet jsem to v novinách" nestačí. Je třeba se ptát, proč to bylo nastaveno takhle, a tlačit legislativu a ministerstvo k nápravě (nikoli ČD).Web píše:Až na to, že "živá DC" je stále ČD, že. Nebo jste snad někde viděl výpravčího SŽDC? Ale v tom opravdu problém není.
A kupodivu, i ty ČD provozují některé spoje bez nároku na dotace .. a dotované leckde za náklady v takové výši, do které by soukromník nešel. Nemá totiž dostatečně odepsaná vozidla ..
Re: Negativní stránky ČD
Jan Tleskač na to, že se asi splátky úvěru nebudou rovnat odpisovejm nákladům, nebejvá to zvykem. Dvacet let je vyjímka i na hypotéku, natož na vlakMartin z Ostravy píše: A co na to Jan Tleskač?
Mmch myslíte si někdo (Stando .. citace dobrejch úmyslů Jančury) že soukromník na tom bude s úvěrovym zatíženim nových souprav (100% vozovýho parku) o mnoho líp? A proč?
Re: Negativní stránky ČD
Jonáši, já bych to nechal na soukromníka, ne? Mě to totiž popravdě nezajímá kde na to vezme kdo peníze, mě zajímá cena, kterou za to pak stát zaplatí. A když bude ta cena vysoká, tak holt soukromník jezdit nebude. Ale to nemá cenu pořád vysvětlovat...
EDIT: Ale začne mě to zajímat v momentě, kdy bude někdo dostávat od státu miliardy bokem "za zimu", "za bezcenný majetek" a podobně...
EDIT: Ale začne mě to zajímat v momentě, kdy bude někdo dostávat od státu miliardy bokem "za zimu", "za bezcenný majetek" a podobně...
Re: Negativní stránky ČD
Kdy to naposled bylo?
Re: Negativní stránky ČD
Naposledy před rokem-rokem a půl 12 miliard A nebojím se že to nebude obdobné v momentě odkupu nádraží a pak v momentě odkupu živé DC.
Re: Negativní stránky ČD
Asi vyrobily. Poptáno bylo 10 souprav, cena za jednu 450 mil v roce 2000 .. asi dvojnásobek co za "ešus" při podobný kapacitě. Problém je že nakonec z toho bylo jen 7 souprav za 3,5 mld (zbytek utopen v Karlíně) .. tedy čistá cena (pro Alstom) podobná, ale počet kusů nižší. Respektive cena pro ČD za kus vyšší skoro o 50% proti projektu. To přece nemůže ekonomiku provozu ohrozit .. ani skutečné servisní náklady.Bobek píše:Edit: bonusová úloha: vyrobily by zlaté české ručičky v ČKD vlaky za takovou cenu?
Nehledě na to, že se 7 jednotkami se Berlin-Wien pokrýt nedá (jezdily by kvůli kapacitě 2 spřažené) zatimco Praha-Ostrava zas uživí jen 4 a zbytkem se vycpávaj zkusmo jiný trasy.
Otázka je spíš (bonusová) -- poptával by někdo vlaky na 230 km/h pro infrastrukturu, kde se bude i po desíti letech jezdit nejvejš 160? Asi ne.
A superbonusová -- jestliže by soukromník (ani současné ČD) nepoptal "vlaky co jsou jen na papíře", proč by měly kraje založit základ dopravní obslužnosti (mnohem riskantnější krok) na Jančurovo chiméře, která je taky " jen na papíře"
Re: Negativní stránky ČD
No asi by jim to měl stát vyvlastnit bez náhrady, když jim to při "transformaci" nadělil, žeWeb píše:Naposledy před rokem-rokem a půl 12 miliard A nebojím se že to nebude obdobné v momentě odkupu nádraží a pak v momentě odkupu živé DC.
Re: Negativní stránky ČD
OK. Tohle všechno (nebo většina) už tu zaznělo, asi nemá význam, abych protiargumenty opakoval pořád dokola, když se nad nimi nikdo nechce ani trochu zamyslet. Konkrétně třeba ad 3) mi není jasné, jak pan Jančura vyřeší přezaměstnanost v ČD, ale to je jedno. Když shrnu svůj názor, tak pan Jančura měl dostat šanci dopravu v několika málo krajích realizovat, ale nějaké větší akce typu vytváření nových, soukromých ČD, neřkuli privatizace ČD, se prostě zákonitě musejí ve finále prodražit - to je elementární matematika a vláda si to naštěstí velmi dobře uvědomuje.Standa píše:Podle toho, co jsem slyšel o plánech Student agency, by se vstupem soukromých dopravců rozhodně ušetřit mělo (konec konců i Vy uznáváte, že prostor pro optimalizaci v osobní železniční dopravě je):andy píše:Já si hlavně myslím, že v situaci, kdy už jeden jezdící vozový park ve státě je, tak zakoupení nového představuje náklad, o jehož účelnosti můžeme diskutovat. O čem snad ale diskutovat netřeba je fakt, že někdo tento náklad bude muset zaplatit. A z čeho ho ten někdo asi bude platit? Ano, správně - z dotací. Takže myslet si, že se vstupem soukromých dopravců z dlouhodobého hlediska ušetří, je prostě virtuální realita.Web píše:Opravdu si myslíš, že dokážeš kvalitou konkurovat firmě, která 2/3 příjmů získá z dotací a jezdící vozový park "má"?
1) vozový park bude lépe optimalizován na každou trať (menší vlaky s možností operativního rozšíření);
2) novější a tedy modernější vozový park bude mít menší náklady na provoz;
3) efektivnější fungování zaměstnanců (firma si neponese z minulosti přezaměstnanost - vzpomeňte, jak zpravidla končily pokusy o snížení počtu zaměstnanců ČD).
Ano, jak moc dobře tato páka funguje, je vidět třeba na tom, jaké stavíme levné dálnice, viďte?web píše:A jaké páky u té soukromé společnosti potřebujete? Nestačí vám páka "tak já to od vás, pantáto, na dalších deset let nekoupím"?
Čili podle tebe bude soukromník třeba i prodělávat, maje na mysli jedině obecné blaho, a nebude se nijak pokoušet "zahojit" na příjmech od státu. No když tomu věříš..web píše:já bych to nechal na soukromníka, ne? Mě to totiž popravdě nezajímá kde na to vezme kdo peníze, mě zajímá cena, kterou za to pak stát zaplatí. A když bude ta cena vysoká, tak holt soukromník jezdit nebude. Ale to nemá cenu pořád vysvětlovat...
Re: Negativní stránky ČD
Přezaměstnanost vyřeší velmi jednoduše - na stejný přepravní výkon bude mít méně zaměstnanců. Nic jiného mu nezbyde, protože na konci roku nebude moci zalátat prázdnou kasu stejným způsobem, jako to dělají ČD (tedy podojit již tak dost splasklý státní rozpočet ). Pan Jančura skutečně měl tu šanci alespoň někde dostat, minimálně by pak nedával žaloby - jsem moc zvědav, jak se o vyvine !andy píše:OK. Tohle všechno (nebo většina) už tu zaznělo, asi nemá význam, abych protiargumenty opakoval pořád dokola, když se nad nimi nikdo nechce ani trochu zamyslet. Konkrétně třeba ad 3) mi není jasné, jak pan Jančura vyřeší přezaměstnanost v ČD, ale to je jedno. Když shrnu svůj názor, tak pan Jančura měl dostat šanci dopravu v několika málo krajích realizovat, ale nějaké větší akce typu vytváření nových, soukromých ČD, neřkuli privatizace ČD, se prostě zákonitě musejí ve finále prodražit - to je elementární matematika a vláda si to naštěstí velmi dobře uvědomuje.Standa píše:...
3) efektivnější fungování zaměstnanců (firma si neponese z minulosti přezaměstnanost - vzpomeňte, jak zpravidla končily pokusy o snížení počtu zaměstnanců ČD).
Jenže ty dálnice zase nestaví soukromník, ale další státní moloch ŘSD. Mně osobně by se nejvíc zamlouval model, kde si stát (MD) stanoví trasu dálnice a vysoutěží soukromou firmu, která ji postaví a bude provozovat (a vybírat na ní mýtné). To je ale u nás momentálně utopie...andy píše:Ano, jak moc dobře tato páka funguje, je vidět třeba na tom, jaké stavíme levné dálnice, viďte?web píše:A jaké páky u té soukromé společnosti potřebujete? Nestačí vám páka "tak já to od vás, pantáto, na dalších deset let nekoupím"?
Asi tohle téma vidíme trochu odlišně (ale jen o nějakých 180°, víc to určitě nebude ) a těžko se budeme přesvědčovat o něčem jiném, což se holt někdy stává ...
Re: Negativní stránky ČD
Tak já se ještě jednou pokusím: pokud si nad čísly z toho článku, co jsem odkazoval, sednete, zjistíte, že pendolina by si na sebe v současnosti nevydělala, ani kdyby byla zadarmo. (Jistě uznáte, že zadarmo je méně, než 450M/kus by Kolben-Daněk, což dává odpověď na mou bonusovou otázku.)
Edit: resp. podle té zprávy v ČRo nyní ano, ale pouze těsně.
Vzhledem k tomu, jak ochotně přistupovali Rakušané na provoz pendolin na jejich území, tak úplně vidím, jak by jásali z managementem ČD vybájeného vozebního ramene Berlín - Vídeň. Ostatně není se čemu divit, vzhledem k tomu, jak se naopak naše úřady urputně bránily vpustit k nám cokoliv "cizího". Podobně se teď bavím nad vizemi, kterak budou pendolina svištět po 4. koridoru z Prahy do Linze a dál. Prostě to byl blbý nápad od začátku, ČD si s těmi vlaky zjevně neví rady (když je do Ostravy chtějí nahrazovat mlhavými neklopícími 4/665), a nic na tom nemění ani Klausovy cesty, ani krach ČKD.
Chiméričnost Jančurových vizí je mi zcela ukradená, on to není jediný dopravce vůkol.
Ještě k těm 12 miliardám - jakkoliv se mi způsob vyrovnání nelíbí, jsem ochoten ho akceptovat vzhledem k tomu, že jsme tu byli v pozici, kdy stát (resp. kraje) něco objednal(y), načež to v podstatě nechtěl(y) v plné výši zaplatit. To se snad nyní vyřešilo. Jak už jsem psal, byl bych pro to, aby se vyrovnaly podmínky (= přesun zbylých činností souvisejících s infrastrukturou od ČD) a následně se řešila konkurence, bohužel teď je opět na 10 let "zakonzervováno".
Uf, to jsem se zase rozkecal.
Edit: resp. podle té zprávy v ČRo nyní ano, ale pouze těsně.
Vzhledem k tomu, jak ochotně přistupovali Rakušané na provoz pendolin na jejich území, tak úplně vidím, jak by jásali z managementem ČD vybájeného vozebního ramene Berlín - Vídeň. Ostatně není se čemu divit, vzhledem k tomu, jak se naopak naše úřady urputně bránily vpustit k nám cokoliv "cizího". Podobně se teď bavím nad vizemi, kterak budou pendolina svištět po 4. koridoru z Prahy do Linze a dál. Prostě to byl blbý nápad od začátku, ČD si s těmi vlaky zjevně neví rady (když je do Ostravy chtějí nahrazovat mlhavými neklopícími 4/665), a nic na tom nemění ani Klausovy cesty, ani krach ČKD.
Chiméričnost Jančurových vizí je mi zcela ukradená, on to není jediný dopravce vůkol.
Ještě k těm 12 miliardám - jakkoliv se mi způsob vyrovnání nelíbí, jsem ochoten ho akceptovat vzhledem k tomu, že jsme tu byli v pozici, kdy stát (resp. kraje) něco objednal(y), načež to v podstatě nechtěl(y) v plné výši zaplatit. To se snad nyní vyřešilo. Jak už jsem psal, byl bych pro to, aby se vyrovnaly podmínky (= přesun zbylých činností souvisejících s infrastrukturou od ČD) a následně se řešila konkurence, bohužel teď je opět na 10 let "zakonzervováno".
Uf, to jsem se zase rozkecal.
Naposledy upravil(a) Bobek dne 29.12.2009 15:01:00, celkem upraveno 1 x.
Království a půl princezny za 511.
Re: Negativní stránky ČD
Dobře, ale jak to ovlivní počet zaměstnanců Českých drah? Ty si přece budeme dál platit tak jako tak.Standa píše:Přezaměstnanost vyřeší velmi jednoduše - na stejný přepravní výkon bude mít méně zaměstnanců. Nic jiného mu nezbyde, protože na konci roku nebude moci zalátat prázdnou kasu stejným způsobem, jako to dělají ČD (tedy podojit již tak dost splasklý státní rozpočet ). Pan Jančura skutečně měl tu šanci alespoň někde dostat, minimálně by pak nedával žaloby - jsem moc zvědav, jak se o vyvine !
Jinak to, že některé instituce v tomhle státě nejsou schopné fungovat v souladu s platnými zákony a předpisy, dokud je k tomu nedonutí soud, je hodně smutný, o tom žádná. Jančurovi přeju, aby spor o tendry vyhrál, jenom nesouhlasím s tezí, že soukromí dopravci kouzelným proutkem vyřeší všechny problémy železniční přepravy.
Dálnice staví privátní stavební firmy, ŘSD jim pouze zadává práci a platí.Standa píše:Jenže ty dálnice zase nestaví soukromník, ale další státní moloch ŘSD.
Re: Negativní stránky ČD
Nikoli nezbytně, kdyby bylo méně provozovaných tratí, muselo by se propouštět, tak velkou přezaměstnanost už by neobhájil ani státní podnik.andy píše: Dobře, ale jak to ovlivní počet zaměstnanců Českých drah? Ty si přece budeme dál platit tak jako tak.
Tak tady se pro změnu plně shodujeme, kouzelné proutky existují jen v pohádkách. Ale byl by to dobrý začátek.andy píše: Jinak to, že některé instituce v tomhle státě nejsou schopné fungovat v souladu s platnými zákony a předpisy, dokud je k tomu nedonutí soud, je hodně smutný, o tom žádná. Jančurovi přeju, aby spor o tendry vyhrál, jenom nesouhlasím s tezí, že soukromí dopravci kouzelným proutkem vyřeší všechny problémy železniční přepravy.
Ovšem máme-li předražené dálnice, vzniká to právě v tom mezičlánku (oblíbeném to terči mediálních útoků). A nechtěl bych to radši ani vidět, kdyby ty dálnice i fyzicky stavěly státní stavební firmy !andy píše:Dálnice staví privátní stavební firmy, ŘSD jim pouze zadává práci a platí.Standa píše:Jenže ty dálnice zase nestaví soukromník, ale další státní moloch ŘSD.
Re: Negativní stránky ČD
Jinými slovy navrhujete ČD na etapy zbankrotovat. Důsledky jsou celkem předvídatelné: Co má nějakou hodnotu by se rozkradlo a soukromníci by nenápadně začali zvyšovat ceny, až bychom se najednou "překvapivě" octli třeba na trojnásobku jako AnglániStanda píše:kdyby bylo méně provozovaných tratí, muselo by se propouštět, tak velkou přezaměstnanost už by neobhájil ani státní podnik.
Kondicionál není na místě, státní firmy tady stavěly dvacet let a za těch následujících dvacet let by se to bývaly i celkem naučily Každopádně by se stavělo levněji.Standa píše:Ovšem máme-li předražené dálnice, vzniká to právě v tom mezičlánku (oblíbeném to terči mediálních útoků). A nechtěl bych to radši ani vidět, kdyby ty dálnice i fyzicky stavěly státní stavební firmy !
Re: Negativní stránky ČD
andy píše: Kondicionál není na místě, státní firmy tady stavěly dvacet let a za těch následujících dvacet let by se to bývaly i celkem naučily Každopádně by se stavělo levněji.
Re: Negativní stránky ČD
Proč až tak drasticky, pod tlakem konkurence by se musely snažit o větší efektivitu i ČD, potom by se dalo uvažovat i o privatizaci. A mimochodem, co má ještě u ČD nějakou hodnotu? Zchátralé nádražní budovy? Nejstarší vozový park v Evropě?andy píše:Jinými slovy navrhujete ČD na etapy zbankrotovat. Důsledky jsou celkem předvídatelné: Co má nějakou hodnotu by se rozkradlo a soukromníci by nenápadně začali zvyšovat ceny, až bychom se najednou "překvapivě" octli třeba na trojnásobku jako Angláni
Tak jsme zase zpátky na těch 180° . Co si socík pamatuju, tak to bylo především o rozkrádání ("Kdo nekrade, okrádá rodinu!"), a i dnes platí, že čím větší zaangažovanost státu, tím větší prostor pro korupci. Můj názor je, že státní stavební firma by díky úplné absenci konkurenčního prostředí stavěla nesrovnatelně dráž!andy píše:Kondicionál není na místě, státní firmy tady stavěly dvacet let a za těch následujících dvacet let by se to bývaly i celkem naučily Každopádně by se stavělo levněji.
Re: Negativní stránky ČD
Hm, vy jste asi dlouho na nádraží nebyl .. pravda, lecjaká zchátralá se ještě najdou, stejně jako se najde dálnice s kolejema nebo rozpadlá okreska. Nejstarší vozový park je nějak doložen, nebo je to zas jen výkřik do luftu? Je to firma, která má spoustu funkčních vozidel, která jsou kompatibilní se zdejší infrastrukturou a systémem zabezpečovací techniky, a slušnej výběr lidí, kteří s tim (včetně historických žabotlamů) uměj jezdit, to je kapitál kterej jí musí i Jančura závidět -- mmch bych byl zvědavej, jaký to moderní a kompatibilní vozidla by si obratem pošty pořídil, zejména v elektrický trakci. Pamatuju jak dopad Railtrans, kterej chtěl už předloni konkurovat pendolinům na Ostravu.Standa píše:A mimochodem, co má ještě u ČD nějakou hodnotu? Zchátralé nádražní budovy? Nejstarší vozový park v Evropě?
Mmch je celkem škoda že to tehdy Šimralovi nevyšlo, věděli bychom víc.
Ještě k Pendolinům: jestli udělali soudruzi nějakou chybu, tak to rozhodně nebyly současný ČD, ale jakejsi unitární státní podnik direkt řízenej z ministerstva a vlády zhruba v roce 1995 až 1997. "Pravicově smýšlející" si jistě vzpomenou i na konkrétní osoby a obsazení
Myslim že je lepší bejt prostě jen "smýšlející" bez přívlastku, aneb proč si uměle ideologicky blokovat polovinu mozku?
Edit: No a když vemu ty slavný žlutý busy, tak stejně jezděj jen z Prahy, Jihlava - Brno, České Budejovice - Český Krumlov, Hradec Králové, Karlovy Vary, Liberec, Ostrava, Plzeň, Zlín. Čili ani ne všechny krajský města a hlavně lukrativní a turisticky zajímavý destinace, žádná snaha o celoplošnou obsluhu. Cena srovnatelná nebo i dražší než ČD (třeba ta Ostrava, navíc o hodinu pomalejší). To mě zrovna nepřesvědčuje, že by to byl na kolejích najednou takovej extra průlom.
Re: Negativní stránky ČD
Jonáš:
Pár nádraží se určitě opravilo, ale pořád jich ještě dost zbývá, například tam, kde se už dělaly koridory, bývá často krásně vidět hranice majetku SŽDC a ČD. Navíc jsme se už dříve shodli, že nádražní budovy by si měla převzít SŽDC (určitě zase za nějaký "doplatek"). S tím vozovým parkem to říkali v televizi, tak to musí být pravda ! Ale prostým laickým pohledem musí být každému jasné, že opravdu nebude nejmladší. S lidskými zdroji máte pravdu, ale ty může zaměstnat i Jančura, bude-li je potřebovat. O Railtransu toho moc nevím, rád se poučím.
Ano, považuji se za "pravicově smýšlejícího", což se projevuje především v malé důvěře v efektivnost státních podniků (přesněji všech podniků s příliš "nekonkrétní" strukturou vlastnictví - to je ale na dlouhé povídání už zcela OT) a Vámi zmíněná vláda pro mě byla dost velkým zklamáním - od té doby beru jistého profesora jen jako skvělého teoretika, který v praxi nedokázal privatizovat ani komerční banky (natož dráhy) ...
Pár nádraží se určitě opravilo, ale pořád jich ještě dost zbývá, například tam, kde se už dělaly koridory, bývá často krásně vidět hranice majetku SŽDC a ČD. Navíc jsme se už dříve shodli, že nádražní budovy by si měla převzít SŽDC (určitě zase za nějaký "doplatek"). S tím vozovým parkem to říkali v televizi, tak to musí být pravda ! Ale prostým laickým pohledem musí být každému jasné, že opravdu nebude nejmladší. S lidskými zdroji máte pravdu, ale ty může zaměstnat i Jančura, bude-li je potřebovat. O Railtransu toho moc nevím, rád se poučím.
Ano, považuji se za "pravicově smýšlejícího", což se projevuje především v malé důvěře v efektivnost státních podniků (přesněji všech podniků s příliš "nekonkrétní" strukturou vlastnictví - to je ale na dlouhé povídání už zcela OT) a Vámi zmíněná vláda pro mě byla dost velkým zklamáním - od té doby beru jistého profesora jen jako skvělého teoretika, který v praxi nedokázal privatizovat ani komerční banky (natož dráhy) ...
Re: Negativní stránky ČD
Railtrans zde http://cs.wikipedia.org/wiki/Railtransport a ani netušim že to prej chtěli provozovat s SA, možná je to jen fáma. Skončili na nedostatek kompatibilních vozidel a kapacitu libeňské tratě, která se teprve teď rozšiřuje na tříkolej, tak se zabejvaj dál jen nákladní dopravou a turistickými vlaky pro Němce.
Homologace vozidel je problém furt, momentálně naopak stojí nová plzeňská 380 kvůli běžící homologaci v zahraničí, a Siemensí Taurus sice vyhovuje "změkčené normě" (bylo připuštěno vyšší krátkodobé rušení, které obvody s reakční dobou řádu sekund asi opravdu nemůže ohrozit) ale zas nevyhovuje dynamickým účinkům na trať, takže může jen někam a s omezenym výkonem. Život je složitej
Doplněk: tohle je taky poučná historie: http://cs.wikipedia.org/wiki/Konkurence ... _v_%C4%8CR -- pokud opravdu platí že "Kraj má ze zákona povinnost dopravci zajišťujícímu základní dopravní obslužnost v rámci závazku veřejné služby uhradit vykázanou prokazatelnou ztrátu", pak je cenová nabídka dopravce ve VŘ zcela irelevantní.
Homologace vozidel je problém furt, momentálně naopak stojí nová plzeňská 380 kvůli běžící homologaci v zahraničí, a Siemensí Taurus sice vyhovuje "změkčené normě" (bylo připuštěno vyšší krátkodobé rušení, které obvody s reakční dobou řádu sekund asi opravdu nemůže ohrozit) ale zas nevyhovuje dynamickým účinkům na trať, takže může jen někam a s omezenym výkonem. Život je složitej
Doplněk: tohle je taky poučná historie: http://cs.wikipedia.org/wiki/Konkurence ... _v_%C4%8CR -- pokud opravdu platí že "Kraj má ze zákona povinnost dopravci zajišťujícímu základní dopravní obslužnost v rámci závazku veřejné služby uhradit vykázanou prokazatelnou ztrátu", pak je cenová nabídka dopravce ve VŘ zcela irelevantní.
Re: Negativní stránky ČD
Tady bych nebyl tak skeptický. U nádražní budovy nerozhoduje jen její stav, ale také poloha. Udělejte pár kšeftů s budovami jako je Masaryčka, Brno-hlavní a další podobné budovy, které se časem staly součástí širšího centra měst, a máte vyděláno, aniž byste vyjel na koleje.Standa píše:...A mimochodem, co má ještě u ČD nějakou hodnotu? Zchátralé nádražní budovy? Nejstarší vozový park v Evropě?
Re: Negativní stránky ČD
Jančura se kdysi vyjádřil, že busy budou tam, kam vede dálnice.jonáš píše: Edit: No a když vemu ty slavný žlutý busy, tak stejně jezděj jen z Prahy, Jihlava - Brno, České Budejovice - Český Krumlov, Hradec Králové, Karlovy Vary, Liberec, Ostrava, Plzeň, Zlín. Čili ani ne všechny krajský města a ...
proto taky nejezdil KV, kolega nedávno zjišťoval, jesli nebude jezdit HK, teď už mu to je jedno, koupil si auto.
mimochodem, myslím že kauza Liberec ukázala, jak je to s cenou jízdenky a zájmem cestujících.
otázka případného krachu soukr.dopravce je bohužel ukázkou, že i krajští úředníci vědí, jak vypadá konkurs a soudní jednání v této republice.
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit