Vysokorychlostní tratě (VRT)

Odpovědět
Majkii
Administrátor
Příspěvky: 2951
Registrován: 15.3.2009 14:41:26
Bydliště: SV Čechy

Re: Vysokorychlostní tratě (VRT)

Příspěvek od Majkii »

Jasně, to je ono :)
wazer.cz
Pište česky, prosím!
Papuanec
Příspěvky: 518
Registrován: 19.10.2018 0:16:37
Bydliště: Střed světa, zkráceně Praha

Re: Zahájení staveb D + I v roce 2022

Příspěvek od Papuanec »

Michal R píše:Asi by to chtělo si nalít čistého vína...

Doprava přijde o významnou část financování, a to již od příštího roku...
Tak já pořád doufám, že když bude potřeba šetřit, odnese to pohádka zvaná VRT. Přestože bych se i vysokorychlostních tratí jednou rád dočkal, nedokončená dálniční síť a některé obchvaty na jedničkách jsou jednoznačně větší problém. Nehledě na to, že Správa železnic stejně nebude schopná VRT v blízké době připravit :crazy:
kot
Příspěvky: 10366
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Zahájení staveb D + I v roce 2022

Příspěvek od kot »

Papuánče tvé pocity 100% sdílím. Ne že bych z toho měl radost...
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Zahájení staveb D + I v roce 2022

Příspěvek od ML90 »

Papuanec píše:
Michal R píše:Asi by to chtělo si nalít čistého vína...

Doprava přijde o významnou část financování, a to již od příštího roku...
Tak já pořád doufám, že když bude potřeba šetřit, odnese to pohádka zvaná VRT. Přestože bych se i vysokorychlostních tratí jednou rád dočkal, nedokončená dálniční síť a některé obchvaty na jedničkách jsou jednoznačně větší problém. Nehledě na to, že Správa železnic stejně nebude schopná VRT v blízké době připravit :crazy:
Jenom to ne. Železnice jsou v naprosto zoufalém stavu a jestli je někam potřeba nalít peníze, tak právě tam. Zrovna teď jsem jel krátce po sobě vlakem trasu Krakov-Praha a Praha-Berlín a je to opravdu tragédie. Nejen že je na tyhle vzdálenosti naprosto příšerný cestovní čas, který absolutně neodpovídá roku 2022, ale ještě jsem chytil v obou případech hodinové zpoždění (vždy nabrané na území ČR). Vždyť už i takové země, jako třeba Maroko jsou v tomhle úplně jinde než my. Dálniční síť už je na tom přitom narozdíl od železnic docela slušně (samozřejmě mimo některých částí, u kterých bylo včera pozdě - jako D0 nebo D35).
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Zahájení staveb D + I v roce 2022

Příspěvek od Aram96 »

Železnice potřebuje především velké infrastrukturní projekty a ty jsou v přípravě tak pozadu, že do té doby snad stihneme postavit velkou část dálnic - mluvím řekněme do horizontu let 2028-2030. :)
AF-1
Příspěvky: 560
Registrován: 16.3.2009 13:54:56

Re: Zahájení staveb D + I v roce 2022

Příspěvek od AF-1 »

Zeleznici chybi hlavne kapacita, takze VRT jsou staveny ne kvuli osobni, ale kvuli nakladni doprave. (A kdyz uz stavim paralelni trasu, proc ne rovnou VRT)
Papuanec
Příspěvky: 518
Registrován: 19.10.2018 0:16:37
Bydliště: Střed světa, zkráceně Praha

Re: Zahájení staveb D + I v roce 2022

Příspěvek od Papuanec »

Železnice potřebuje zejména druhé kapacitní spojení do Německa pro nákladní vlaky. Když byla loni v létě povodeň v Hřensku, veškerá nákladní železniční doprava nám zkolabovala, protože není žádná alternativní trasa. Takže co nejrychlejší upgrade železnice v úseku Plzeň – Německo by rozhodně nebyl od věci. Nedávno jsem jel vlakem do Českého lesa přes Domažlice a tady se dá bez nadsázky konstatovat, že ta železnice zažila císaře Františka Josefa :D Ve směru Praha – Plzeň – Německo se ale pokud vím, žádná VRT neplánuje, i když kvůli tomu v Plzni remcají. Pořád si říkám, jaké je štěstí, že D5 dostala v devadesátkách prioritu a na naše poměry se postavila překvapivě rychle :)
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: Zahájení staveb D + I v roce 2022

Příspěvek od JirkaS »

Tam je problém, že ani Němci o to spojení nijak vysoký zájem neprojevují. V plánu je přestavba úseku Plzeň Domažlice, částečně v novém trasování. http://www.trat-180.wz.cz/rekonstrukce.php
kot
Příspěvky: 10366
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Zahájení staveb D + I v roce 2022

Příspěvek od kot »

Jirko díky za zajímavé čtení. Článek je z roku 2020 a letos by se mělo začít s výstavbou některých etap. Došlo k tomu ?
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: Zahájení staveb D + I v roce 2022

Příspěvek od JirkaS »

Podle mapy staveb na https://mapy.spravazeleznic.cz/ ještě k ničemu nedošlo, zjevně i u SŽ se termíny odsouvají. Nejbliž je modernizace původní trati Plzeň - Chotěšov, kde je termín 2023-2025. Stavba přeložky Plzeň - Stod má termín 2024-2027, stavba Stod - Domažlice 2026-2030 a Domažlice - hranice 2025-2027. Aktualizace letáků u SŽ asi nestíhá, protože pro stavbu Plzeň - Stod je v letáku zahájení stavby 9/2022, ale v mapě už je to změněno na 2024.
Papuanec
Příspěvky: 518
Registrován: 19.10.2018 0:16:37
Bydliště: Střed světa, zkráceně Praha

Re: Zahájení staveb D + I v roce 2022

Příspěvek od Papuanec »

U SŽ se odsouvají stavby bohužel ještě o dost více než u ŘSD. Jinak na tomhle projektu je opět krásně vidět rukopis MD - i po modernizaci tam zůstanou některé úseky jednokolejné, což je u trati, která má představovat druhé kapacitní spojení do Německa dost krátkozraké. Je to taková železniční obdoba střídavého třípruhu na I/73 :zvraci:
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: Zahájení staveb D + I v roce 2022

Příspěvek od JirkaS »

Ano, je to hloupost.
kot
Příspěvky: 10366
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Zahájení staveb D + I v roce 2022

Příspěvek od kot »

Jirko díky za upřesnění ! Papuánče vynikající přirovnání ! To fakt sedí. Musíme šetřit, šetřit, ať to stojí co to stojí... :lol:
Tomáš Němec
Příspěvky: 395
Registrován: 19.10.2009 9:21:32

Re: Vysokorychlostní tratě (VRT)

Příspěvek od Tomáš Němec »

Než si tady všichni zanadáváte na krátkozrakost SŽ a MD, tak si uvědomte, že na německé straně bude nadále jednokolejná trať, kterou snad zadrátují a možná tam vzniknou nějaké výhybny pro křižování. To je ale VŠE. Bylo by hezké mít dvoukolejnou trať na 200 km/h z Plzně do Mnichova (takový byl kdysi projekt s názvem Donau-Moldau-Bahn), ale německá strana (nikoli bavorská) o něco takového neměla zájem. Ve světle tohoto vývoje mi přijde připravovaná modernizace tratě Plzeň - Domažlice jako racionální řešení, které i tak celkem pomůže - hlavně nákladní dopravě.
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: Vysokorychlostní tratě (VRT)

Příspěvek od JirkaS »

Mně přijde to ponechání jednokolejných úseků do Domažlic jako neprozíravé, když už se budou další části stavět nové. Nechat jednokolejný úsek k hranici, to ano, tam už to souvisí se stavem na německé straně.
kot
Příspěvky: 10366
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Vysokorychlostní tratě (VRT)

Příspěvek od kot »

Jirko, já tě ještě "trumfnu" . Za mě je škoda, že to nepřipravujeme celé ke zdvoukolejnění. Přece to není o tom, že musíme čekat na Němce. Přece je vždy někdo první a stavbu má dříve dokončenou. A svým způsobem naše aktivita by byla tlakem na souseda...
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: Vysokorychlostní tratě (VRT)

Příspěvek od JirkaS »

Vzhledem k současnému vedení tratě by při zdvojkolejnění a návrhu na vyšší rychlost mohlo být výhodné změnit i místo průchodu hranicí, takže to bych viděl až po vzájemné dohodě.
KarelLer
Příspěvky: 694
Registrován: 25.12.2016 16:03:46
Bydliště: Morava

Re: Vysokorychlostní tratě (VRT)

Příspěvek od KarelLer »

Avantime píše:
KarelLer píše:
Majkii píše:Samozřejmě, že se to nevejde do stávajících kolejí a navíc tam má být i terminál (stanice). Někde jsem viděl nějakou malůvku, ale nemůžu ji teď rychle najít.
Díky za info. Viděl jsem malůvku v jednom z mnoha PDF, co jsou na webu, ale už to nedokážu znovu dohledat.
Nemyslíte tohle?
Na nějakém oficiálním webu jsem našel řadu PDF, kde byly mapy jednotlivých, řekněme 10 km dlouhých úseků. Všechno na jedné stránce, stovky dokumentů, nejenom map (nešlo o FTP, byl to skutečně web). Problém byl v tom, že mapy byly označené nějak jako "B2.3.pdf". Úplně náhodou se mi podařilo rozkliknout úsek od terminálu na Vídeňské na západ, ale nezapamatoval jsem si název toho dokumentu a už se mi ho nikdy nepovedlo najít.
KarelLer
Příspěvky: 694
Registrován: 25.12.2016 16:03:46
Bydliště: Morava

Re: Vysokorychlostní tratě (VRT)

Příspěvek od KarelLer »

Tak jsem našel studii proveditelnosti VRT Praha - Brno - Břeclav z 12/2020, kde je přesně ten úsek, který jsem hledal. Pokud se nepletu, VRT má být jižně od té současné trati, na D1 má vzniknout nový most vedle toho stávajícího. Zajímavá je kolize s obchvatem Starého Lískovce, který by měl podle územního plánu Brna vést stejnými místy.

Nedaří se mi získat přímý odkaz na PDF. Jde o dokument s názvem začínajícím "B.4.4.7" na této stránce:

https://datashare.spravazeleznic.cz/ind ... #pdfviewer
kot
Příspěvky: 10366
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Vysokorychlostní tratě (VRT)

Příspěvek od kot »

Už i Švejk věděl, že utajování nádražních staveb je povinnost. No a ke Správě železnic zatím nic nového neproniklo. Takže tajíme dál...
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: Vysokorychlostní tratě (VRT)

Příspěvek od JirkaS »

Oni ani tak netajej, jako maj blbě udělanej web pomocí skriptu, takže nejde udělat rozumně odkazy. Ale když se na https://www.spravazeleznic.cz/ klikne nahoře na odkaz Stavby/zakázky, tak dál je interaktivní mapa staveb a tam je toto https://mapy.spravazeleznic.cz/ Kliknutím na každou stavbu se objeví základní informace a někdy je dole i odkaz na pdf. Ovšem ta podrobná pdfka tam většinou nejsou, i tak je to dost materiálu.
Majkii
Administrátor
Příspěvky: 2951
Registrován: 15.3.2009 14:41:26
Bydliště: SV Čechy

Re: Vysokorychlostní tratě (VRT)

Příspěvek od Majkii »

Já bych to hledal spíš na subwebu SŽ o VRT.
wazer.cz
Pište česky, prosím!
KarelLer
Příspěvky: 694
Registrován: 25.12.2016 16:03:46
Bydliště: Morava

Re: Vysokorychlostní tratě (VRT)

Příspěvek od KarelLer »

V aktuální interaktivní mapě jsou VRT jenom "nahrubo". Stálo by za to udělat interaktivní mapu jenom pro VRT, vhledem k jejich významu, a dát tam trasování ze studie proveditelnosti, které už doufám bude z velké části odpovídat budoucí realitě.

Takže v tuhle chvíli je asi nejlepší zdroj "B. Výkresová část > B.4 Situace projektových variant 1 - 10 000", kde se dají získat výkresy úseků.
Xyzc
Příspěvky: 209
Registrován: 24.11.2016 7:56:53

Re: Vysokorychlostní tratě (VRT)

Příspěvek od Xyzc »

KarelLer píše:V aktuální interaktivní mapě jsou VRT jenom "nahrubo". Stálo by za to udělat interaktivní mapu jenom pro VRT, vhledem k jejich významu, a dát tam trasování ze studie proveditelnosti, které už doufám bude z velké části odpovídat budoucí realitě.

Takže v tuhle chvíli je asi nejlepší zdroj "B. Výkresová část > B.4 Situace projektových variant 1 - 10 000", kde se dají získat výkresy úseků.
Ty studie ve velkých firmách, co dělají VRT, dálnice apod. zpracovávají většinou projektanti, kteří se na studie specializují. Tzn. nejsou to ani kolejáří, ani silničáři. Nemají znalosti z přidružených profesí (trakce, sdělovačina apod.) a ty mají zrovna na tu stavbu obrovský vliv. A Nemají ani moc zkušeností z navazujících stupňů PD. Zato umějí od všeho trochu a počítají peníze.
Takže to co tam nastřelí je hodně nahrubo a víc lidí by to spíš vyděsilo, než že by to přineslo něco pozitivního.
Proto ten smysl v nějakých podrobnostech vidím až někde v DUR. Pak se jistě dočkáte něčeho takového: https://www.spravazeleznic.cz/-/sprava- ... vrt-polabi

Neříkám, že je to tak správně. V CZ jsou obecně studie za drobné, takže je opravdu nemohou dělat specialisté od každé profese a ponořit se do toho na delší dobu. A i ta zadání nejsou ideální.
Proto zvlášt u SŽ dochází k tomu, že si plete DUR se studii a nechá si pak v DUR vypracovávat klidně pět variant, což je v podrobnosti toho stupně zbytečné plýtvání časem a projektanty.
U ŘSD je to lepší, tam drží tu klasickou posloupnost PD: 1) Studie, 2) DUR, 3) DSP, 4) PDPS, 5) RDS.
SŽ to zredukovala jen na 1) Studie 2) PD (odpovídá DUR) a 3) Projekt (odpovídá DSP, PDPS a RDS v jednom). To je samo o sobě málo a špatně. Navíc mají tendence posouvat požadavky, které odpovídají Projektu do PD, kde to přitom v té podrobnosti není potřeba. A zároveň si "pletou" PD se studií a Projekt s PD, jak jsem psal výše.
KarelLer
Příspěvky: 694
Registrován: 25.12.2016 16:03:46
Bydliště: Morava

Re: Vysokorychlostní tratě (VRT)

Příspěvek od KarelLer »

Xyzc: díky za info. Nicméně pokud je nějaká část VRT ve studii bezvariantní, může se stát, že během zpracování DUR vzniknou ještě další varianty?
Odpovědět

Zpět na „Železniční doprava“