Vysokorychlostní tratě (VRT)

Odpovědět
P_V
Příspěvky: 1708
Registrován: 14.3.2009 15:26:14
Bydliště: Praha

Re: Vysokorychlostní tratě (VRT)

Příspěvek od P_V »

MickeyMouse píše:A než jen rozšiřovat koridory nebo stavět nové, to už je lepší postavit VRT. Je to levnější, pokud po ní jezdí jen osobní doprava a lehké cargo.
Teď ještě, kde to lehké cargo způsobilé jízdy po VRT vzít. VRT má (v naší převážně neplacaté krajině) velká stoupání, což znamená značné omezení délky vlaku, aby to mašina utáhla. Cargo jezdí pomalu, že by trať špuntovalo, takže snad jen v noci, kdy je provoz slabší. Každopádně by to znamenalo nákladní vlaky kvůli vozbě po VRT rozřazovat, nebo i nutnost pořídit rychlejší nákladní vozy (ale to bude jen o pár desítek km/h navíc). V konečném důsledku mám pochybnost o rentabilitě takové logistiky. Nákladní vlak je nejrentabilnější, když dojede uceleně co největší vzdálenost.
hh
Autor
Příspěvky: 2553
Registrován: 19.3.2009 16:35:53

Re: Vysokorychlostní tratě (VRT)

Příspěvek od hh »

jozka píše:Koukam, ze palba ve prospech VRT sili.

Ja nevim, kde tyhle odborniky berou. Porovnavat relaci Londyn (8.5 m.obyv) - Birmingham (pres 1 mega) s relaci Praha (1.25 mega) - Brno (0.4 mega, at nezeru) pri nasobne nizsi kupni sile...

On vubec ten popis, driv v Birminghamu chcip pes, ted, kdyz delame rychlodrahu, samej jerab...

Nemluve, ze je diskutabilni jak to dopadne, jestli nakonec rychlejsi spojeni nema spis za vysledek vznik nocleharny v miste regionu a vysroubovani nakladu na zivot v metropoli. V Praze to muzeme videt v mensim meritku uz dnes a rychlodrahy na to netreba.
Mně se ten text líbil, třeba ta část, že jsme na to velikostně země akorát. Tady se furt uvádí, že je potřeba dojet až do Vídně či Mnichova, pohled z ostrova je jiný:) Jsou sami pro sebe a když nemáme města 8 mil., tak to nebude jezdit každých 10 minut ....
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Vysokorychlostní tratě (VRT)

Příspěvek od jozka »

Jasne, ze se libil, to me taky. Jen s realitou se to moc nepotkava. Ostatne, co by taky mel rikat, kdyz si ho na ty VRT najali. Nestavejte to, ma to smysl jen jako tranzit a ctyri stanice u vas?
MickeyMouse
Příspěvky: 847
Registrován: 13.8.2014 22:52:52

Re: Vysokorychlostní tratě (VRT)

Příspěvek od MickeyMouse »

Navrh Hospodarske komory (a MPO) na zmenu trasovani VRT v Praze a okoli. https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/no ... 1495762980

Ma to svou logiku - napojeni letiste na sit VRT a prime spojeni na letiste z Drazdan a Mnichova. Ma to i otaznky:

Co bude s napojenim Kladna? Tzv. "rychlodraha na letsite" se ma stavet kvuli spojeni Prahy a Kladna a letiste tam ma byt jen pridana hodnota.
Jakou roli v tom vsem hraji pozemky pod Masarykovym nadrazim? Tohle reseni by vedlo k jeho zruseni. Skoda ho, hlavove nadrazi k mestum jako Praha patri. A s jeho zrusenim asi pocita i navrh SZDC a MD.
Budu rád, až z toho něco smažu:
0136
0301-0305/I a 3011-3012/II
0511
D35 Ostrov-Mohelnice
5501-5502
D49
Pavel Q
Příspěvky: 329
Registrován: 5.10.2010 17:49:14

Re: Vysokorychlostní tratě (VRT)

Příspěvek od Pavel Q »

řekl bych že návrh hospodářské komory je nesmysl. Na letiště se potřebuje jezdit hlavně z Prahy a blízkého okolí, ne z Drážďan a Vídně, které mají vlastní letiště, lepší. Vešly by se ne trať vedle VRT vlaků i místní na letiště? Kladno by taky zůstalo nevyřešené.
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: Vysokorychlostní tratě (VRT)

Příspěvek od JirkaS »

Letiště slouží pro většinu republiky, takže na letiště sice není potřeba jezdit z Drážďan, ale z Ústí, Plzně nebo Brna ano. Myšlenka připojit letiště tedy špatná není, ale ne za cenu rozbourání celé koncepce VRT. Odbočka na letiště z plzeňské trati, pokud by byla trasována severně, mi špatná nepřijde, ale jako varianta do budoucna, kdy by pak na letiště mohly zajíždět VRT vlaky od Brna. S modernizací trati do Kladna by to pak nekolidovalo, ta je pro jiný účel i s tou lokální odbočkou.
Puclik1
Příspěvky: 9
Registrován: 13.9.2016 21:58:17

Re: Vysokorychlostní tratě (VRT)

Příspěvek od Puclik1 »

Ona je otázka jak připojení Kladna vůbec dopadne. Jelikož město prosazuje jinou variantu než SŽDC.
Lenny
Autor
Příspěvky: 10771
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Vysokorychlostní tratě (VRT)

Příspěvek od Lenny »

Měly by se vrátit na zem. 34 miliard za Kladenský diametr je víc než hodně.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Marty
Příspěvky: 755
Registrován: 16.3.2009 9:00:04

Re: Vysokorychlostní tratě (VRT)

Příspěvek od Marty »

Pavel Q píše:řekl bych že návrh hospodářské komory je nesmysl. Na letiště se potřebuje jezdit hlavně z Prahy a blízkého okolí, ne z Drážďan a Vídně, které mají vlastní letiště, lepší. Vešly by se ne trať vedle VRT vlaků i místní na letiště? Kladno by taky zůstalo nevyřešené.
Do Prahy je ale potřeba lépe jezdit z odlehlých velkých aglomerací ČR, kde Praha zatím hlavní volbou odletového letiště není. V ČR je totiž jediné rozumné letiště - a to právě v Letiště Václava Havla v Ruzyni s cca 13 milióny pasažéry ročně. Pak dlouho nic, nic a až pak s nějakými 400 tisíci odbavenými pasažéry Brno - hlavně ale z 80pct. jen letní chartery, pak Ostrava, Karlovy Vary a Pardubice. Jiné letiště s mezinárodní dopravou tu zatím není. Ale třeba v Č. Budějovicích chtějí takové stavět. Jenže problém je s minimální obslužností těchto letišť. Vždycky se uživí jen nízkonákladový Londýn a nějaký ten charter v létě k moři. To je vše. Regiony však potřebují být dostupné linkovými lety z obřího letiště kde je nabídka přestupu na jedné letence obrovská. Takže je buď úspěšně (Mnichov z Brna) nebo zatím neúspěšně (ostatní) se místní samosprávy snaží najít takového dopravce, včetně nalezení za pomoci dotací. Jenže reálně pasažéři spíš auty dojíždějí na větší letiště za hranicemi (Vídeň, Katowice, Drážďany, Linec, Mnichov, Norimberk) - podle toho odkud jsou, nebo právě na letiště v Praze.

Pokud by byla VRT s dojezdem hodina na letiště v Praze z Brna tak není proč jezdit do Vídně nebo podporovat dotacemi rozlétání Brna. To samé platí i o Ostravě - tj. po Praze našich dalších největších aglomeracích a z letiště Praha se tak rázem stane hlavní letiště pro celou ČR - ne jen pro oblast kde žijí v současné době jen cca 2-4 milióny obyvatel...
kot
Příspěvky: 10365
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Vysokorychlostní tratě (VRT)

Příspěvek od kot »

Marty absolutní souhlas. :P
MickeyMouse
Příspěvky: 847
Registrován: 13.8.2014 22:52:52

Re: Vysokorychlostní tratě (VRT)

Příspěvek od MickeyMouse »

Ja to ctu presne tak, ze HK tak uvazuje, jak pise Marty, ale rika si, ze by pak mohla Praha odlakat nejake letecke pasazery i z Drazdan nebo i Mnichova.
Budu rád, až z toho něco smažu:
0136
0301-0305/I a 3011-3012/II
0511
D35 Ostrov-Mohelnice
5501-5502
D49
Marty
Příspěvky: 755
Registrován: 16.3.2009 9:00:04

Re: Vysokorychlostní tratě (VRT)

Příspěvek od Marty »

MickeyMouse píše:Ja to ctu presne tak, ze HK tak uvazuje, jak pise Marty, ale rika si, ze by pak mohla Praha odlakat nejake letecke pasazery i z Drazdan nebo i Mnichova.
No jsem trošku rozpačitý zda by letiště Praha mohla odebrat pasažéry z těchto letišť. Leda tak trochu z Drážďan - to je relativně malé letiště na úrovni Bratislavy s cca 1,6 miliony pasažérů a tj. nižší nabídkou letů než 13 milionová (dle pasažérů za rok) Praha. Ale na rozdíl od ní již má přes deset let na letiště vlak. Mnichov to je se 42 milióny pasažérů ročně jiná liga než Praha - dle https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_b ... er_traffic dokonce 37 největší letiště na světě. Tady by teoreticky pokud by VRT na mnichovské letiště z ČR jednou byla (hodně vlhký sen...) by způsobila kvůli výrazně lepší nabídce letů spíš odliv pasažérů z Prahy...

Ale jak píšu výše VRT na letiště v Praze je spíš o zlepšení obslužnosti regionů z kterých je letecká doprava momentálně špatně dostupná než o konkurenci ostatních velkých letišť v okolí...
Jirka L
Moderátor
Příspěvky: 2042
Registrován: 12.5.2014 9:53:51

Re: Vysokorychlostní tratě (VRT)

Příspěvek od Jirka L »

Z Berlína do Mnichova rychleji než do Prahy. Německo otevírá trať, která dělá tečku za sjednocením
http://www.ceskatelevize.cz/ct24/svet/2 ... a-tecku-za
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6839
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: Vysokorychlostní tratě (VRT)

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Jsem opravdu zvědav, kdy otevřeme první trať my, když i v tom, některými jako vzor předkládaném, Německu jim příprava a stavba trvala 26 let.
U nás se o tom začalo teprve mluvit.
R48 -> D48 se podařilo!
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Vysokorychlostní tratě (VRT)

Příspěvek od jozka »

Pokud se nezmeni pravni prostredi, tak nikdy.
rejow
Příspěvky: 17
Registrován: 5.6.2011 17:30:31

Re: Vysokorychlostní tratě (VRT)

Příspěvek od rejow »

Na poslední konferenci železnice v hotelu Olšanka vystoupil s přednáškou angličan co si ho pozval Ťok. Tenhle pán stál u začátku přípravy nové VRT Londýn - Birmingham. To co předvedl byla hlavně totální změna myšlení v přípravě stavby VRT. Vypíchnu hlavní body:

1) VRT není o rychlosti, ale o kapacitě! Upínat se na to jestli bude 200-250-300 nemá smysl, přepravní časy se musí počítat door to door (včetně čekání na vlak).
2) V ČR má smysl přemýšlet pouze o směrech Plzeň - Praha - Brno - Ostrava, přeshraniční doprava nemá dostatečný proud. Napojení na evropskou síť VRT? I při Vmax 300 by cesta Praha - Paříž trvala 4hodiny - není pak lepší a levnější letadlo?
3) VRT rozšíří Pražskou a Brňenskou aglomeraci na cca 150km od města, dojížděcí čas (ano VRT se používá na denní dojíždění do práce) je stále pod 1h! Z toho vyplývá radikální změna v sídelním plánování a chápání relací město x venkov (Kolín by byl 15min z Prahy).
4) Není potřeba řešit technickou stránku věci, VŠE už je vymyšleno! Příkladem je francouzský vlak na německé PJD v Korei.

5) VRT je celonárodní projekt, to není dálnice, nejde salámovat! Aby dávala smysl, tak ji musíte postavit celou najednou! To v ČR znamená speciální zákon pouze o této stavbě.

6) Celá příprava projektu VRT znamená především naklonit si veřejnost, komunikovat, prezentovat, být aktivní a nešetřit peníze na PR.

V Anglii v rámci přípravy měli 110 prezentací pro veřejnost, odpověděli na 55 000 dotazů veřejnosti, chodili za lidmi dotčenými stavbou k nim domů a vysvětlovali, jak je konkrétně projekt zasáhne, co například uvidí ze svého okna (za pomoci modelu BIM). Najali krajinářské architekty a urbanisty.


Zkrátka nejde k tomu přistupovat silově a úřednicky arogantně, celé to je o soft-skills aplikovaných na celý stát. Není to technická, ale politická záležitost.

...Bohužel navazující přednáška náměstka Sosny (MDČR) začínala úspěchem v podobě změn v TKP, tak aby jejich tabulky byly rozšířeny o VRT ...
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Vysokorychlostní tratě (VRT)

Příspěvek od jozka »

O tomhle panovi uz byla rec stranku zpet, takze jen par poznamek..

Na jednu stranu tvrdite, ze cestujici da prednost levnejsimu letadlu, na druhou stranu pisete o Kolinu, kde by nasobnou castku mely zaplatit houfy cestujicich aby usetrily par minut. 15 minut je totiz prumerne 240-250km/h, coz rozhodne neni pod cestovni rychlosti 300km/h. Nemluve o nakladech na trat, ktera se provozem stejne nezaplati.

Naklonena verejnost je k prdu, pokud system umoznuje jednotlivci hazet opakovane vidle do jakekoliv pripravy a vystavby.
Mike
Příspěvky: 4950
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: Vysokorychlostní tratě (VRT)

Příspěvek od Mike »

zrovna ten kolín je špatně
abys se vlak rozjel na 300kmh a hned z nich zase brzdil je blbost
v našich podmínkách by musel stavět tak max. 3x aby to mělo smysl
a to tu nikdy ( krajští politici ) neprojde
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Mipe
Příspěvky: 271
Registrován: 21.1.2015 19:53:34

Re: Vysokorychlostní tratě (VRT)

Příspěvek od Mipe »

Smysl to ma jedine když se dostanete k mori
( Bulharsko ,Chorvatsko ) nebo do Alp , ale tam to bude
asi porad rychlejsi autem.
Ale souhlasim ,ze spise nez za 30 let to nebude.
Berlin Praha Brno Bratislava Budapest Sofia.
Nebo Berlin Praha Brno Viden Zagreb Split.
Ale myslim ,ze porad to bude levnejsi a rychlejsi letecky.
Sosa
Příspěvky: 2508
Registrován: 17.3.2009 9:43:04

Re: Vysokorychlostní tratě (VRT)

Příspěvek od Sosa »

V současné době VRT v Čechách nepotřebujeme. Vzdálenosti nejsou velké a náklady by byly obrovské. Potřeba jsou nejdříve dořešit železniční uzly, zejména Brno, Praha. Pro zrychlení cestování z Kolína na Prahu je důležitější dobudování min 3 koleje a vyřešení kapacit nádraží na VRT. K čemu Vám bude dostat se z kraje Brna na kraj Prahy za 40 minut, když pak další půl hodiny strávíte cestami po městě?
Pro cesty do zahraničí se VRT nevyplatí, neboť při cenách letecké dopravy se to nikdy nezaplatí a nejsme tak bohatí, aby jsme stavěli VRT jen proto, abychom ho měli. Alpské bázové tunely se také nestaví pro osobní dopravu.
MickeyMouse
Příspěvky: 847
Registrován: 13.8.2014 22:52:52

Re: Vysokorychlostní tratě (VRT)

Příspěvek od MickeyMouse »

to Sosa: Belgii se VRT vyplatí stavět, Holandsku se VRT vyplatí stavět, jen nám ne... To co píšete, jsou oblíbené předsudky proti VRT.
Železniční uzly jako Praha a Brno potřebují upgrade, ale to nevylučuje VRT: V Praze se už mnohé udělalo, spíš jde o to, kam bude jezdit S-Bahn. Když SC a railjety a větší část EC a Ex přejde na VRT jako vysokorychlostní vlaky, znamená to, že o tyhle vlaky ubude na koridorech, a ne že další vlaky přibudou. Brno je samozřejmě problém, ale VRT to nevylučuje.
S tou třetí kolejí na I. koridoru to není tak jednoduché: VRT musí odlehčit I. koridoru od dálkové dopravy, aby tam vůbec šlo tu třetí kolej postavit.
Přesně tak VRT funguje, že z kraje Brna na kraj Prahy jedete 40 min: Zbytek to taktové hodiny je pomalejší cesta před město. Ale pořád je to jen hodina příp. jen hodina a deset minut na cestu.
VRT přes hranice se nebude stavět jen pro osobní dopravu. Viz Krušnohorský úpatní tunel, atd. Proti letadlům má VRT třeba tu výhodu, že většinou jede další vlak, když vám ten plánovaný "uletí". Odpadá zdlouhavé odbavení, cestovní prostor je pohodlnější, vlak vás zaveze do centra města, atd.
Budu rád, až z toho něco smažu:
0136
0301-0305/I a 3011-3012/II
0511
D35 Ostrov-Mohelnice
5501-5502
D49
Standa
Příspěvky: 3795
Registrován: 16.3.2009 7:49:22
Bydliště: Praha

Re: Vysokorychlostní tratě (VRT)

Příspěvek od Standa »

MickeyMouse: Belgie má na VRT napojený Brusel, Antverpy (staví tu Thalys Brusel - Amsterdam) a Lutych (staví tu ICE a Thalys Brusel - Kolín). Vlaky do Paříže (1:15 - super :ok: ), Londýna a Lille jezdí přímo a třeba do Lucemburku jedete 3 hodiny... Takže bych řekl, že v Belgii slouží VRT téměř výlučně mezinárodní přepravě. Nedovedu si představit, že to někdo použije na těch cca 50 km z Bruselu do Antverp nebo cca 80 km do Lutychu, jízdenky jsou dost drahé, zejména operativně zakoupené na poslední chvíli (když ujede vlak, musí se pořídit nová místenka, což asi zadarmo nebude). U nás je to IMHO podobné: mohla by se "uživit" spojení Berlín - Drážďany - Ústí (?) - Praha - Jihlava (?) - Brno - Vídeň a Mnichov/Norimberk - Plzeň - Praha - Jihlava (?) - Brno - Olomouc (?) - Ostrava - Katowice - Varšava (nevím, jaké jsou plány v tomto směru v Polsku), ale jen kompletně za peníze EU, která se do toho taky dvakrát nehrne (viz případ tunelu Praha - Beroun). Rozšíření aglomerace Prahy na rádius 150 km, jak pravil angličan a nám zprostředkoval Rejow, je samozřejmě nesmysl, ta se rozšíří pouze o Brno a možná Olomouc a Ostravu (z Plzně, Ústí a asi i Jihlavy se už do Prahy jezdí za prací dnes). Osobně vidím potenciál hlavně na vzdálenosti 300-1000 km, kdyby bylo třeba spojení Brusel - Kolín - Frankfurt - Norimberk - Praha za nějakých 4-5 hodin, určitě bych ho čas od času využil.
Honza1
Příspěvky: 312
Registrován: 27.8.2013 11:50:10

Re: Vysokorychlostní tratě (VRT)

Příspěvek od Honza1 »

dvs
Příspěvky: 3621
Registrován: 8.6.2009 12:42:45

Re: Vysokorychlostní tratě (VRT)

Příspěvek od dvs »

Casti kolem letiste a na sever od Prahy jsou nekde ke stazeni?
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Vysokorychlostní tratě (VRT)

Příspěvek od jozka »

Plus mínus to kopíruje D8, pokud se letiště mysli Ruzyně, tak Te se to ani nepřiblíží.
Odpovědět

Zpět na „Železniční doprava“