Zajímavosti ze světa železnic

Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Zajímavosti ze světa železnic

Příspěvek od Diaľničiar »

Chorvatsko: 3,5 miliard eur investic do železniční infrastruktury do roku 2030

2. 10. 2019|Zdroj: CzechTrade

Země: HR - Chorvatsko, SI - Slovinsko
Datum zveřejnění: 02.10.2019

Ministr moře, dopravy a infrastruktury Oleg Butković při oslavě 150. výročí zahájení výstavby železniční trati Záhřeb - Rijeka, že do rekonstrukce a výstavby železniční infrastruktury se v Chorvatsku plánuje investovat 3,5 miliard eur. Zdůraznil, že tato trať má stále obrovský potenciál a že je rozvoj železniční infrastruktury jedním z hlavních předpokladů pro dosažení plného potenciálu námořního přístavu v Rijece.

Připomněl, že přístav Rijeka se ještě v devadesátých letech podílel na železniční nákladní dopravě s 90 procenty, ale po výstavbě dálniční sítě byla část nákladní dopravy přesměrována a tak je aktuální podíl nákladní železniční dopravy asi 25 procent, tj. prakticky třetinový. Dále uvedl, že se vláda bude snažit plněním strategie dopravního rozvoje zvrátit takové statistické údaje a že si je i Evropská komise vědoma potenciálu nákladní dopravy na trati ze střední Evropy do Rijeky a proto podporuje a dotuje velký počet železničních projektů v Chorvatsku.

Ministr Butković uvedl aktuání nejvýznamnější projekty: část trati ze Záhřebu k maďarským hranicím v úseku Záhřeb - Križevci je před dokončením a pro úsek Križevci - maďarská hranice právě probíhá tendr na výběr dodavate stavby a pro úsek Hrvatski Leskovac - Karlovac bude do konce roku zajištěno financování.

Na otázku ohledně stavby nové jižní trasy trati do Rijeky ministr Butković uvedl, že uvažují o dvou možných modelech. Jedním z modelů je koncese, což je pro Chorvatsko nejvýhodnější opce, ale je reálná a realizovatelná. Druhý model představuje financování z fondů EU, protože Evropská komise změnila názor a připouští, že by mohla spolufinancovat výstavbu této nové trati v příštím rámcovém finančním období.

Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade v Záhřebu
Zdroj: novac.hr

https://www.businessinfo.cz/cs/clanky/c ... 25445.html
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Zajímavosti ze světa železnic

Příspěvek od Diaľničiar »

Čína zesilnila investice do rozvoje železnic. Z vlákna k Číně je uvedeno, že dálnice se staví, ale finančním objemem se další dekáda obrátí pozorností na železniční infrastrukturu. Ta již tuto dekádu se staví, ale toto tempo se zrychlí. Ale teď je tady informace, která nás obohacuje v tom poznání, že Národní rozvojový plán byl doplněn o reformní cíle a jedním z nich je zajistit akceleraci výstavby tratí pro zajištění zlepšení konektivity mezi přístavy, hospodářskými zónami, báňským průmyslem a elektrárnami.

Tento program zahrnuje výstavbu 127 tratí v celkové délce 1586 km ve 24 provinciích, AO a oblastech. Délka tratí je od nejkratší 0,9 km pro VW v přístavu Nanhai (překladisko) v provincii Guangdong po nejdelší 64 km trať, která spojí přístavní zónu Xuwei v Lianyungang se zvyškem národní sítě.

Cílem programu je zajistit naplnění 3-ročního dopravního plán 2018-2020, který je vypracovaný tak, že se má navýšit přepravní kapacita nákladních tratí o 1,1 mld. t nebo o +30% z r. 2017.

Očekává se, že po naplnění programu bude 80% společností a logistických parků napojeno na železniční síť do konce roku 2020. V roce 2025 to pak má být 85%. Včetně hlavních přístavů na řece Yangtse.

Tato iniciativa obnáší hlavně urychlení administrace. Po novém totiž musí železniční orgány vybavit povolení po dodání dokumentací v lehotě max. 20 dní pro účel napojení těchto vybraných objektů na národní železniční síť. :idea:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Zajímavosti ze světa železnic

Příspěvek od Diaľničiar »

Elektrifikace izraelských železnic se zpozdí až o 9 let

29. 10. 2019|Zdroj: CzechTrade

Výroční finanční zpráva Izraelské železniční společnosti (Rakevet Israel) za rok 2018 přitáhla pozornost médií nejen šestinásobným nárůstem ztrát, ale také informacemi o nejdůležitějším úkolu společnosti v posledních letech – projektu elektrifikace železnic země. Projekt, který byl schválen v roce 2001 a oživen v roce 2010 tehdejším ministrem dopravy Katzem, měl být dokončen v roce 2021, podle nových údajů jej však bude možné dokončit nejdříve v roce 2030.

V roce 2010 se Katz v rámci programu Netivey Israel pokusil projekt převést z Izraelské železnice (Rakevet Israel) na státní Izraelskou dopravní infrastrukturní společnost Netivei Israel (National Transport Infrastructure Company Ltd.), která je odpovědná za plánování, rozvoj a údržbu izraelské meziměstské silniční sítě a rozvoj železniční sítě v Izraeli. Železniční orgány však této iniciativě odolaly.

V rámci Izraelské železnice bylo vytvořeno oddělení elektrifikace, které obdrželo rozpočet 11,2 miliardy šekelů, z čehož již 25¨% (2,8 miliardy) bylo vynaloženo do konce roku 2018. Během této doby však nebyla dokončena elektrifikace žádné ze 13 větví izraelských železnic. Práce se navíc provádějí pouze na jedné větvi – rychlostní trase Tel Aviv-Jeruzalém. Její elektrifikace měla být dokončena letos, ale zatím je v provozu pouze část z Ben Gurionova mezinárodního letiště do Jeruzaléma.

Pokud jde o práce na zbývajících úsecích, v dohledné době se neočekává jejich zahájení. Z plánovaných nákladů na letošní rok 4,2 miliardy šekelů, utratí společnost podle zprávy pouze 158 milionů šekelů, zejména na dokončení prací na vysokorychlostní trase do Jeruzaléma. Ministerstva financí a dopravy poté zvažovala dvě hlavní možnosti dalších vývoje: odebrání projektu španělskému dodavateli SEMI, odepsání ztrát a začít od nuly nebo pokračovat v práci se společností SEMI podle stávajících plánů, ale převzít od tohoto dodavatele, který předtím nepracoval mimo Španělsko, významné části projektu a rozdělit je mezi další společnosti.

V souvislosti se nastalou situací musel stát vyhlásit výběrové řízení na nákup vagónů a lokomotiv s naftovým pohonem, aby se vyrovnal s nedostatkem vlaků. Vedení Rakevet Israel však popírá jakákoliv výhrady vůči sobě a tvrdí, že hlavním důvodem zpoždění byly spory mezi účastníky tendrů a že práce na projektu elektrifikace je vedena vytrvale a cílevědomě.

Celá tato situace může být příležitostí pro další zahraniční dodavatele, včetně českých. Izraleská kancelář CzechTrade je připravena všem případným zájemcům nabídnout součinnost a své služby.

Zdroj: http://newsru.co.il/finance
Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade Izrael

Zdroj: www.businessinfo.cz
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Zajímavosti ze světa železnic

Příspěvek od Diaľničiar »

DB investují 12 mld. € do nových vlaků v Německu. Stane se tak do roku 2026. Tato investice mj. zajistí i navýšení kapacit o 20%. V praxi jde 2,7 mld. € na modernizaci vlaků na 5 hlavních linkách. Další 1 mld. € směruje na 350 regionálních spojů. Dalších 8,5 mld. € jde jako celek na nahrazení 40- let starých lokomotiv s jejich nahrazením za vysoko rychlostní typy. Třeba flotila ICE4 se zvětší z 38 na 137 vlaků a IC2 ze 44 na 86 vlaků.

Píšu to proto, že v této souvislosti se jeví, že starší vlaky půjdou odprodejem do východních částí Evropy přes různé partnery DB, kde na nové soupravy nejsou peníze. O tom není pochyb. :idea:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Zajímavosti ze světa železnic

Příspěvek od Diaľničiar »

A ještě jedna informace z Německa. DB investují v roce 2020 do železniční infrastruktury o 1,5 mld. € více peněz proti roku 2019 a tedy až 12,2 mld. €. Toto navýšení je v souladu s 10- ročním investičním plánem LuFV III, který schválila i vláda.

Za 5,4 mld. € se opraví a vylepší 1800 km tratí, 1900 konkrétních lokalit a 160 mostů se zmodernizuje.

Za 1,6 mld. € se vylepší 800 stanic včetně hlavních stanic ve městech Hannover a Dortmund a Zoological Garden v Berlíně. Pamatovat se bude i na komfort pro cestující, pozornost se tak zaměří i na nové eskalátory a informační panely. Železnice dají 341 mil. € na nové strukturování stanic a informační zóny.

Na novou výstavbu půjde 2,2 mld. € a tyto peníze se nasměrují na 46 velkých stavebních projektů. Až 11 z nich se má letos dokončit. Jak nové tratě, tak elektrifikace atd.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Zajímavosti ze světa železnic

Příspěvek od Diaľničiar »

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 54#p144254

investice pokračují (doplněk eko- zelené politiky): https://www.vinci.com/vinci.nsf/en/news ... 012021.htm

Projekt PPP, 8 mld. €, koncese na půl století. Takových projektů mohou být desítky v následujících 2- dekádách. :) Samozřejmě, v malých státech moc ne. Ty budou leda tak na trase širšího významu, co bude o to horší to dosáhnout. (rizika do budoucna)

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 12#p197812

Investice do železnic se v Chorvatsku zvednou 2x.

Podíl železniční nákladní dopravy se má v Chorvatsku zvýšit ze současných 17 na 28 procent. Alokace ve výši 6,7 miliardy eur má tak jít na modernizaci chorvatské dlouhodobě zanedbávané železniční a kolejové dopravy. S tím souvisejí připravované tendry na modernizaci a výstavbu nových železničních tratí v úsecích Škrljevo–Rijeka–Jurdani, Karlovac–Oštarije, Oštarje–Škrljevo, Hrvatski Leskovac–Karlovac, Okučani–Vinkovci a Dugo Selo–Novska Tendry mají být z 85 procent spolufinancovány ze strany EU.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Zajímavosti ze světa železnic

Příspěvek od Diaľničiar »

Z Izraele. Stát propojuje železnici (včetně metra všech forem) a veřejnou dopravu se stávající silniční dopravou, včetně ale i úprav (rozšíření silnic), včetně navazujících dualizací silnic, obchvatů, nových přivaděčů. Nových parkovišť, ale i stanic všech druhů. Jde o vůbec největší investice v historii státu a do roku 2040 se mají udržet respektivě zvětšovat s tím, že bude ubývat povrchových prací. Pro roky 2020 až 2024 se schválil rozpočet pro infrastrukturu ve výši 67 mld. USD, z čeho 61% jde na dopravu: na železnici, silnice, letiště a veřejnou dopravu. Celkem se zrealizuje v tomto období 233 velkých infrastrukturních projektů (to je tady takový, který stojí více než 29 mil. USD). Do železnic směruje historicky rekordní částka v propočtu 32 mld. USD; mimo dopravy pro zajímavost se jedná tedy o 39% rozsahu a v tom jsou energetické, odsolovací a armádní infrastruktury. Zajímavostí je, že v realizaci je již více, než 1/2 celého rozsahu a 100 čeká na schvalovací procesy (závěrečné finanční schvalování, finanční modely atd.); stát Izrael uplatňuje ze 4/5 jiný typ PPP a sice maximální zisky pro investora a odvod státu a pak odevzdání státu, ale pak zase zajišťuje údržbu a stát mu část z výnosů dává. (Za výnos se považuje i samotný výkon ekonomiky, protože ne všechno je tvrdě zpoplatněno). Nyní je situace až tak daleko, že se do roku 2040 oplatí i metro v Tel Avivu s okolím za skoro 45 mld. USD; na hlavních dálnicích se ve špičkách popojíždí 19-26 km/h, ... Jde o to, že všechny tyto dopravní vize jsou již schváleny. (jako v minulosti třeba víceroční plány silničních podniků, kde se za 16 let investovalo třeba 30 mld. USD, ale jen do meziměstských tahů, stejná částka šla do městských). Ačkoliv to zní úžasně všechno, tak je nutno si uvědomit, že je tady 20- roční skluz v dopravních investicích. V poměru k HDP jsou ty výdaje v normě (do 2,5% HDP - asi 2x států OECD; ale ztráty v ekonomice kvůli dopravním kongescím jsou zde ze států OECD nejvyšší - 2% HDP ročně). Na celou bezpečnost stát vynaloží ročně až 7% HDP. Proto se to taky tady člení často ten rozpočet samotný na 3 části: existuje obranný rozpočet, rozpočet civilních části a finanční rozpočet (kde jsou zase dluhy a náklady na obsluhu - výsledkem je 1 rozpočet ve 2 verzích: celý rozpočet ANEBO rozpočet bez nákladů na obsluhu dluhů (včetně PPP které jsou tak postavěny) a ten se skládá ze 2 částí: obrana a ostatní civilní sféra a tohle se porovnává. Tato metodika se pomalu sjednoduce s metodikou OECD, která ale v téměř všech segmentech konstatuje nedostatky; velká část služeb je ale financována z úspor obyvatelstva. Doprava se doposud nebrala jako segment, kde má stát investovat :arrow: pokud to nebylo ekonomicky návratné a nyní je ten skluz enormní. Jako určující je bezpečnost provozu a s tím související upgrady na silniční síti + TUR je zadefinován jedině jako železnice s veřejnou dopravou "všude, kde se dá", a proto tento segment musí kopírovat silnice, musí se propojit s novými stanicemi a parkovištěmi. To se teprva nedávno rozběhlo a 25 let, již jen 20, se na tom bude intenzivně pracovat. Pak už zbývá jen ten scifi scénář létáni mezi budovama. :lol:

Ta kombinace železnice, bus pruhů a silnic/dálnic je impozantní i co do nové realizace i do upgradů třeba již jen MÚK. Na obzvláště malém území s vysoce zastavaným územím. Fotografie včetně základních informací jsou v odkazech (kde to je nutno tak je extra i mapa pro představu):

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 23#p235423
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 25#p235425
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 36#p235436

Případně i dál do historie o asi 2 příspěvky. :) Jen pro názornost, teoreticky již bez nutnosti tam klikat :)

Obrázek

Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Zajímavosti ze světa železnic

Příspěvek od Diaľničiar »

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Zajímavosti ze světa železnic

Příspěvek od Diaľničiar »

pro zajímavost

Železnice z Emirátů do Ománu je v předkvalifikační fázi

Firmy Oman Rail a Etihad Rail Company vyzvaly specializované dodavatele, aby se ucházeli o předkvalifikaci pro výběrové řízení na stavební práce železniční trati z emirátského Abú Dhabí do Soharu v Ománu.

Trať spojí přístav s Emiráty

Předkvalifikace je dalším mezníkem na cestě k nové trati. V září 2022 byla podepsána dohoda o spolupráci mezi Oman Rail a Etihad Rail (SAE), která má vést k výstavbě 303 km dlouhé železnice z Abu Dhabí do ománského Soharu. Tím dojde k propojení mezinárodního přístavu Sohar s emirátskou železniční sítí. Předpokládané náklady jsou 1,16 mld. ománských rijálů (3 mld. USD) a výstavba má trvat 7 let. Maximální rychlost osobních vlaků má dosahovat 200 km/h (celý úsek spoj zvládne za 100 min), u nákladních vlaků 120 km/h. Denní přepravní kapacita bude 12 tisíc osob a 250 tisíc kontejnerů.

https://www.businessinfo.cz/clanky/zele ... acni-fazi/

Dálnice mezi jednotlivými zeměmi Zálivu stojí, v rámci jejich států pak samozřejmě. Většina hlavních tras je všude osvětlená a rozvoj železnic se uskutečňuje s cílem do 2030 resp. 2035 dle jednotlivých národních vizí. V tom prostoru se proinvestovují biliony USD v horizontu po 2000 během 40 let a jsou to často obří projekty, kde doprava navzdory všechny rozměry tvoří 20-25%. Což je samozřejmě impozantní číslo, ale kde stojí zbytek - nová města, energetika, vodohospodářské projekty atd.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Zajímavosti ze světa železnic

Příspěvek od Diaľničiar »

Solární panely jako odnímatelný koberec na železniční trati? Ve Švýcarsku otestují tuto novinku

https://www.asb.sk/zelena-obnova/solarn ... vajciarsku

Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
martas
Příspěvky: 2466
Registrován: 18.5.2009 20:17:17
Bydliště: Choceň

Re: Zajímavosti ze světa železnic

Příspěvek od martas »

Jedna pozoruhodnost z české krajiny. V Liticích nad Orlicí došlo na obnovu vlečky, dopravníku a zásobníku na kámen z lomu. Ještě loni v květnu bylo toto zajímavé zařízení zchátralé, ale zjevně se pustili do jeho obnovy.
Přílohy
IMG_20240316_154733.jpg
IMG_20240316_154733.jpg (144.6 KiB) Zobrazeno 130 x
IMG_20240316_154738.jpg
IMG_20240316_154738.jpg (201.43 KiB) Zobrazeno 131 x
IMG_20240316_154520.jpg
IMG_20240316_154520.jpg (233.63 KiB) Zobrazeno 131 x
Odpovědět

Zpět na „Železniční doprava“