Právě je 16.12.2017 15:46:31




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 129 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6  Další
 Autonomně řízená vozidla 
Autor Zpráva
 

Příspěvky: 1057
Bydliště: Praha
Příspěvek Re: Autonomně řízená vozidla
Tak byl pro jistotu vzat případ, kdy vlastně ani nejde o jízdu, ale o vytápění skoro neizolované budky téměř na místě. V případech, kdy na dojezdu skutečně záleží (dálnice) je rozdíl okolo 10% (tj. rozdíl rychlosti okolo 5 km/h).


3.12.2017 11:20:50
Profil
 

Příspěvky: 1057
Bydliště: Praha
Příspěvek Re: Autonomně řízená vozidla
Mimochodem, u normálního auta mám v zimě o litr (při popojížďkách po městě i o 3) větší spotřebu taky. Jen proto, že není 20, ale nula.


3.12.2017 11:36:03
Profil
 

Příspěvky: 2060
Příspěvek Re: Autonomně řízená vozidla
2Kubajsu: u jakého auta? Já sleduju průběžně spotřebu již více než 2 desítky let a rozdíl léto / zima nedělá víc než 2-3 desetiny litru, tedy něco jako 3 - 5 %.
To nejsou žádné pocity, mám na to "tvrdá data" od roku 1992 v 6 různých autech.


4.12.2017 11:08:28
Profil
 

Příspěvky: 1551
Příspěvek Re: Autonomně řízená vozidla
Mě u auta roste spotřeba spíše v létě, klimatizace žere u spalovacího motoru více než topení. Přeci jen u spalovacího motoru je teplo jako odpad.


4.12.2017 11:12:36
Profil
 

Příspěvky: 447
Příspěvek Re: Autonomně řízená vozidla
Pokud je to z 18 na 21, pak OK. Pokud je to z 6 na 9, pak do servisu nebo ze skaly. Jezdil jsem v zivote s leccim od Trabanta po Landrover (jezdil, ne, ze jsem se svezl) a u zadneho osobaku nesla kvuli teplote na nule spotreba o tretinu nahoru (pri zachovani ostatnich vlivu).

Ale jinak, bavime se tady hezky, nicmene akademicky. Praxe je legracnejsi.

A to se porad bavime o aute s 60kWh battery packem. U tech mensich jako Leaf (24-30 kWh) nebo i3 (22-33 kWh) to ma vliv vetsi. Pripadne u hybridu jako byl onen na zacatku zmineny Mini.

A perlicka na zaver. Kdyz jsem vcera prijizdel ze zePrazi, videl jsem kterak tahnou ku Praze i3. Urcite to nebylo proto, ze by nekoho zaskocilo chladnejsi pocasi :-)


4.12.2017 11:30:45
Profil
 

Příspěvky: 1057
Bydliště: Praha
Příspěvek Re: Autonomně řízená vozidla
Ok, není to litr, ale cca 0,5 v absolutních číslech. Ale zimní pneu mám užší a to podle pozorování udělá další půllitr, takže při stejné šířce by to k 1l mohlo dosáhnout. Ty 3l se vztahují k popojížďkám, které ale nikdy netvoří celou nádrž, takže jde dost o odhad podle palubního počítače; v létě ukáže na cestě do práce (5km) zhruba 7,5-8l/100km, v zimě (myslím, že okolo -15) ukázal na stejné trase až 13l/100...


4.12.2017 15:00:27
Profil
 

Příspěvky: 2060
Příspěvek Re: Autonomně řízená vozidla
Takhle ano, to ale není o výkonu a náchylnosti motoru k vnějším teplotám, ale o době, po kterou se zahřívá na pracovní teplotu.
Pokud budeš popojíždět po městě s nezahřátým motorem, tak spotřeba poletí nahoru přímo raketově. A je celkem logické, že při teplotě -15 se zahřívá trochu déle.


4.12.2017 17:26:19
Profil
 

Příspěvky: 1057
Bydliště: Praha
Příspěvek Re: Autonomně řízená vozidla
Však jo ;)
A u baterií je zase normální, že mají v mrazu menší kapacitu :)
Takže ani u jedné varianty se nedá říct, že by byla k zimě imunní...


4.12.2017 18:27:48
Profil
 

Příspěvky: 2060
Příspěvek Re: Autonomně řízená vozidla
To nikdo netvrdil, jen nám tady tak nějak vychází, že ty baterie mají ten rozdíl léto - zima podstatně větší.


4.12.2017 19:25:32
Profil
 

Příspěvky: 1551
Příspěvek Re: Autonomně řízená vozidla
Kubajsu píše:
Ok, není to litr, ale cca 0,5 v absolutních číslech. Ale zimní pneu mám užší a to podle pozorování udělá další půllitr, takže při stejné šířce by to k 1l mohlo dosáhnout. Ty 3l se vztahují k popojížďkám, které ale nikdy netvoří celou nádrž, takže jde dost o odhad podle palubního počítače; v létě ukáže na cestě do práce (5km) zhruba 7,5-8l/100km, v zimě (myslím, že okolo -15) ukázal na stejné trase až 13l/100...

To nechtějte vědět, co by v tomto případě dělala baterka, větší spotřeba než na jízdu by byla na ohřátí interiéru. Dojezd by se pak blížil k max. 200 km.


5.12.2017 8:07:50
Profil
 

Příspěvky: 1057
Bydliště: Praha
Příspěvek Re: Autonomně řízená vozidla
Interiér se dá ohřát, dokud auto ještě stojí na nabíječce.


5.12.2017 8:26:58
Profil
 

Příspěvky: 1551
Příspěvek Re: Autonomně řízená vozidla
Tak to pak ano. To ale můžeme udělat i u spalovacího motoru (napojit na elektriku) a pak bude spotřeba také menší.


5.12.2017 8:54:12
Profil
 

Příspěvky: 1057
Bydliště: Praha
Příspěvek Re: Autonomně řízená vozidla
Taky jsem o bufíku chvíli uvažoval ;)
Poměrně malý vliv zimy na dojezd u Tesly (ve srovnání s ostatními uváděnými případy) může být jak velikostí baterie a tím její vysoké tepelné kapacity, tak taky jejím dohřevem v zimě (a aktivním chlazením v létě). ECU, na rozdíl od parodií na elektromobily ostatních automobilek, nedovolí vymrznutí a radikální snížení kapacity...


5.12.2017 9:42:22
Profil
 

Příspěvky: 3554
Bydliště: Praha
Příspěvek Re: Autonomně řízená vozidla
Mě tedy rozdíl v dojezdu skoro 50 km * nepřijde až tak málo. Absolutně, relativně k jiným elektromobilům (které ovšem nestojí 2M, ale "jen" 1M Kč - malinko zjednodušuji) je to asi skvělý výsledek.

* Citace z velmi zajímavého odkazu Jozky o provozu Tesly S:
Citace:
My personal takeaway from this exercise was a practical range limit for my car: 180 miles in warm weather, 150 miles in the cold.
Přiznám se, že jsem žil v představě, že Tesla má ten dojezd poněkud větší :( ...


5.12.2017 10:20:53
Profil
 

Příspěvky: 1057
Bydliště: Praha
Příspěvek Re: Autonomně řízená vozidla
Mě teda 10% přijde dost málo. Takový rozdíl udělá (0,5-1l/100) jízda s větrem v zádech/proti nebo silnější déšť (trasa Praha - HK)...


5.12.2017 10:49:09
Profil
 

Příspěvky: 447
Příspěvek Re: Autonomně řízená vozidla
Aha, takze uz nejde o tri litry, ale o pul a kdyby byly jiny gumy tak by to urcite byl litr a nejde o dojezd, ale o kratky vysek podle PP. Taky tam najednou figuruje minus patnact, i kdyz je opakovane rec o +20 a 0... A taky rozdil 180 vs. 150 je 10%... interier se da ohrat na nabijecce (a zrejme nevychladne)...

Pripomina mi to jednu nekdejsi debatu s expertem, co tvrdil, ze jsme vsichni desne rozezrany, protoze on vystaci s litrem na tejden na jidlo pro celou rodinu. A kdyz jsme zacali pocitat, tak najednou tohle kupovat nemusi, tamto taky, protoze to uz doma preco ma...

Sorry, ale v tomhle pokracovat nebudu, tolik casu zase nemam, jak si vasich prispevku jindy vazim, tak tohle mi prijde dost detinske.


5.12.2017 13:31:53
Profil
 

Příspěvky: 1057
Bydliště: Praha
Příspěvek Re: Autonomně řízená vozidla
Tak znova. Jak jsem došel k litru jsem popsal. Nejde vzít jediný vliv a další zanedbat, protože působí obráceně. A tam jde o sledování za 7 let.
Krátké sledování jsou uváděné 3 litry. U -15 to byl rozdíl až 5 litrů, které jsem ale nikde neuváděl. Kde se vzalo 180 a 150 km netuším, to jsem neuváděl už vůbec nikde. Když už, tak 323 vs. 295 při 120 km/h by se dalo najít v mém odkazu. Ohřátí interiéru se už vztahovalo úplně k něčemu jinému.

Ano souhlasím. V diskusi, kde se vytahují jednotlivosti bez vztahu ke zbytku věty nemá cenu pokračovat.


5.12.2017 13:54:50
Profil
 

Příspěvky: 2060
Příspěvek Re: Autonomně řízená vozidla
Kubajsu píše:
... Krátké sledování jsou uváděné 3 litry. U -15 to byl rozdíl až 5 litrů, které jsem ale nikde neuváděl.
Nehodlám se hádat, ale zopakuji svoji první otázku: jaké je to auto? Moje data (a už jsem psal, že je mám a můžu kdykoli doložit) ukazují něco úplně jiného.


5.12.2017 15:40:42
Profil
 

Příspěvky: 1551
Příspěvek Re: Autonomně řízená vozidla
jozka píše:
... A taky rozdil 180 vs. 150 je 10%...

No je to v mílích, čili 30 mil rozdíl. Spíš se to blíží k 15%.
Taky mám reálnou statistiku (dle čerpání, ne dle údajů v autě) a ten rozdíl není velký. Větší spotřeba je spíše v létě než v zimě. Dle mých zkušeností se údajům, které ukazuje auto nedá věřit.


6.12.2017 8:17:24
Profil
 

Příspěvky: 1007
Příspěvek Re: Autonomně řízená vozidla
Všechno to je o motorech. Mam SDI bez klimatizace a rozdíl Zima/Leto je znát ( https://www.screencast.com/t/bieRJpdDwVE ). Navíc tam mam bufík což taky spotřebu zvedne.

Elektroauto bude záležet na co elektřinu použije. Pokud to bude vyhřívání sedaček a volantu tak to taková hrůza nebude. Pokud bude vytápět celý prostor tak je třeba si uvědomit ty poměry. Máme 60KWh baterii což znamená že třeba 2KW kamínka to utáhne 30 hodin ( bez ztrát ).

_________________
Obrázek
http://www.youtube.com/Warcz13


6.12.2017 8:41:58
Profil
 

Příspěvky: 1057
Bydliště: Praha
Příspěvek Re: Autonomně řízená vozidla
MPMP píše:
jaké je to auto?

Civic 1.8 i-VTEC
Poslední dobou hustota záznamů trochu kulhá, ale dlouhodobě červen 7,25 a prosinec 7,91 (+ ty gumy). Květen nebrat, tam bývá nějaké "divočení" ;)


6.12.2017 9:49:06
Profil
 

Příspěvky: 447
Příspěvek Re: Autonomně řízená vozidla
Citace:
No je to v mílích, čili 30 mil rozdíl. Spíš se to blíží k 15%


Ja jednotky neuvadel ;-) Hlavne je to ale z praxe, zadna vypocitana cisla, zadna synteticka mereni.

Osobne zkusenost s elektromobilem nemam, jen tak obcas ctu zkusenosti tech, co je maji. Zatim to vypada, ze u elektromobilu hodne zalezi na stylu jizdy a podminkach, da se dojezd natahnout, v praxi jde spis o to, ze tabulkovych hodnot nemate sanci dosahnout, coz byl i pripad z meho prvniho odkazu.

Na rozdil od spalovaku, kde vliv jizdy neni tak velky, jak jednim, tak druhym smerem, u benzinu je to o neco vetsi, u dieslu o neco mensi. Mel jsem benzinovy kombik stredni tridy a jeho turbodiesloveho nastupce. Kone stejne, styl pouzivani take. U benzinu byl rozptyl spotreby 7-11, u turbodieslu 5-7.


6.12.2017 10:18:58
Profil
 

Příspěvky: 1551
Příspěvek Re: Autonomně řízená vozidla
jozka píše:
Na rozdil od spalovaku, kde vliv jizdy neni tak velky, jak jednim, tak druhym smerem, u benzinu je to o neco vetsi, u dieslu o neco mensi.

No vliv jízdy je obrovský, na jednom autě mám rozptyl nájezdu na plnou nádrž od 800 do 1200 km. Problém u elekltroaut bude ten, že by zastánci operovali zásadně s tou vyšší hodnotou.


6.12.2017 13:44:29
Profil
 

Příspěvky: 1057
Bydliště: Praha
Příspěvek Re: Autonomně řízená vozidla
Ono to bude ještě trochu jinak; u spalováku bude největší rozdíl dělat způsob jízdy (brzda/plyn vs. plynulost) a vzhledem k narůstající účinnosti s vyšším zatížením nebude zase tak znát vyšší absolutní rychlost.
Oproti tomu u elektroauta nebudou zas tak moc znát rozjezdy a brzdění díky rekuperaci, ale zásadně dojezd ovlivní vyšší rychlost (dálnice). A tam už asi psychologická brzda radikálně se snižujícího dojezdu bude působit dost, takže uživatelé se těm vyšším dojezdům můžou reálně blížit (pokud se vynechá naprosto nesmyslná hodnota dojezdu NEDC).


6.12.2017 17:13:38
Profil
 

Příspěvky: 447
Příspěvek Re: Autonomně řízená vozidla
800 - 1200 je 20% nahoru nebo dolu. To je proti elektromobilum mene, odkazy jsem dodal... a to se elektromobily jeste nedopracovaly k takovym lahudkam, jako je plny stresni nosic nebo prives. Oboje uz jsem za autem mel a spotrebu zvedlo v mezich, ktere uvaditei vy.

Ono je vubec tezke udrzet si vaznou tvar pri tvrzeni, ze elektromobily uz jsou rovnocennou nahradou, kdyz ctete zkusenosti z reality.


7.12.2017 14:04:39
Profil
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 129 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6  Další




Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Český překlad – phpBB.cz