Autonomně řízená vozidla

Odpovědět
Sosa
Příspěvky: 2508
Registrován: 17.3.2009 9:43:04

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od Sosa »

No to bude skvělé, řešit cestu podle toho, kde mohu nabít.
MPMP
Příspěvky: 3278
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od MPMP »

A doufat, že tam někdo nebude stát, jinak si pár hodin neplánovaně počkám. Jo, jo, ještě budeme rádi vzpomínat na desetiminutové fronty u ČSPH. :kladivo:
Japao Joe
Příspěvky: 1040
Registrován: 13.9.2016 22:00:35

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od Japao Joe »

Tohle by elegantně řešil systém, který kdysi navrhovalo tuším PSA. Akumulátor by byl výměnný a jen v několika provedeních pro všechna vozidla. Byl by v majetku nějaké firmy nebo sdružení a majitelé vozidel by jednotlivé výměny platili nějakou formou pronájmu. Vozidlo by přijelo k dobíjecí stanici, vybitá baterie by byla automaticky vyměněna za nabitou a tradá. Vadné či opotřebované baterie by byly průběžně vyměňovány provozovatelem systému.
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od jozka »

Tesla to take kdysi prezentovatala, ale nechytilo se to. No nekupte to, kdyz za vymenu chteli asi 80 babek a dobijeni vam plati ostatni...
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od jozka »

Mimochodem, je legracni cist po ctyrech letech tu diskusi u prvniho clanku. To jen k tomu "...uz za par let...".
Mumry
Příspěvky: 138
Registrován: 7.4.2017 22:34:27

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od Mumry »

Výměnný akumulátor plánovala i Tesla, ale také od toho upustili, protože to není rozumná cesta. Představovali si to tehdy takto: https://www.youtube.com/watch?v=H5V0vL3nnHY

Nicméně mám Teslu Model S 90D, najezdil jsem s ní od září loňského roku 65000km a musím říct, že jsem z toho auta stále nadšen. Spalováka už bych si nekoupil, těch výhod aut na elektřinu je fakt dost (a o mnohých se ani moc nemluví)...

Ano, je nevýhoda, že při delších cestách člověk musí stavět a čekat na nabíjení, ale na druhou stranu když nejedu dlouhou trasu, tak nemusím nikdy k benzínce, neb jak z domova, tak z práce odjíždím s nabitým autem. Nakonec to pro mne vychází tak šul nul, to co ušetřím normálně, tak zas provařím na těch pauzách na delších cestách. Nicméně ty pauzy na delších cestách zas takový provar nejsou, obzvláště pokud jedete s dětmi. To se nám často stává, že auto už je ready na cestu dál, ale děti ještě stejně nejsou. A plánování je dost v pohodě, protože v autě je navigace, která ví o rychlonabíječkách (Teslích Superchargerech) a prostě cestu plánuje přes ně a i dopředu říká, kde jak dlouho asi člověk bude nabíjet...

A jinak Tesla narozdíl třeba od ČEZu nedělá nabíječky, kde je jeden či dva stojany. U Humpolce má 6 stojanů (a nikdy jsem tam víc jak 3 auta najednou nepotkal) a u Prahy a u Olomouce 8 stojanů. Jen jednou se mi stalo, že jsem dorazil k nabíječce, kde bylo plno. To bylo ve Vídni v září loňského roku na cestě do Chorvatska, kde jsou jen 2 nebo 4 stojany a bylo plno. Nicméně tahle nabíječka už na mapě není, i když tam stále je a místní o ní vědí a nabíjejí tam, zatímco těm co okolo projíždějí, tak navigace plánuje cestu přes novou nabíječku, kde je asi 16 stojanů. A ve světě už se dělají i se 40 až 50 stojany...
Mumry
Příspěvky: 138
Registrován: 7.4.2017 22:34:27

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od Mumry »

Jo, ještě k těm věcem ohledně rychlostí nabíjení tak dodám pár drobností, jak to funguje opravdu. Doma i v práci nabíjím na 3 fáze 16A. Ani v práci, ani doma jsem si kvůli tomu nemusel zvyšovat jistič do baráku. Ano, někdo by to potřeboval, někde to nepůjde, ale to je celkem normální vývoj, většina baráků zrovna s tímhle mít problém nebude. Šlo by i nastavit, aby i když je to na 16A jističi, tak aby si Tesla brala jen 8A. Nebo se dá nabíjet i z jedné fáze, ale to pak je úměrně pomalejší.

Jednu cestu do práce/z práce mám 90 až 120km (podle toho, jestli syna vezu do/ze školy) a nabíjím pak 3 až 4 hodiny. Ale jezdím rychle, takže spotřebuju víc energie...

Těch 16A na 3fázi je dobíjení cca 11kW. Ty rychlonabíječky, co montuje ČEZ a další, tak mají i 50kW (teoreticky, reálně tak v rozmezí 40 až 45kW). A Superchargery od Tesly mají až 135kW - zas teoreticky, prakticky jsem nejvíc viděl 115 až 120kW. Tesla při rozumném provozu žere v průměru 200W na kilometr, takže je normální, že si za 30 minut dobíjení dobijete na cca 250km další jízdy. Nesmíte ale nabíjet baterku na víc než 60%, protože pak se nabíjení už zpomaluje. Ideální je delší cesty jezdit tak, že na nabíječku dorazit s 5 až 10% a odjet s 50 až 60%.
Geo
Příspěvky: 800
Registrován: 11.5.2009 11:06:39

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od Geo »

Az deti odrostou poridite si jine auto, nebo budete nadale delat prestavky 30 minut / 250km? Z vaseho prispevku mam dojem, ze Tesla je fajn hracka, ale k univerzalite a pohodlnosti pouzivani auta se spalovacim motorem ma hodne daleko. Mozna si to ani neuvedomujete a uz svuj zivot ridite podle auta.

Dalsi vec je, ze model infrastruktury, ktery uvazujete, (kapacita baterii, vlastni barak, sem tam rychlonabijecka dokonce s 8 stojany), je modelem pro hornich deset tisic. V momente kdy bude ekvivalent Tesly co se tyce dojezdu stat 300 tisic, tak nastane ta prava elektrolypsa. Aneb jak rikal kamarad, diky budovani v podstate paralelni rozvodne site bude mit praci az do smrti.
kyk
Příspěvky: 954
Registrován: 22.7.2011 10:54:46
Bydliště: Praha, SOKP km 50 st.
Kontaktovat uživatele:

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od kyk »

A proč by neměl dělat přestávky při delších cestách?
IMHO 200-250 km je naprosto rozumná délka na to, aby si člověk na chvíli orazil. Při delších trasách se snižuje pozornost, zvyšuje únava a riziko nehody. Jo, jsme frajeři a dáváme si PHA-OVA v kuse, že, v 99% případů to je ok, ale občas to nevyjde.
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od jozka »

Jo, jo vypada to krasne. Akorat je v CR podil EM nula nula nic (i s hybridy maji jedno procento). Tak si to vynasobte tak nekoliksetkrat a pak si znovu zkuste predstavit to dobijeni na cestach. Povinnou vybavou EM bude i stan.

Je to porad stejne. Do mesta ano, mate-li jak pise Mumry patricnou zasuvku doma. Na vyjezd ven jen pokud ji mate i na druhem konci a neni to daleko. Pripadne delate pripravy jak na vylodeni v Normandii a prestavky jako kamionak se snizenou pracovni schopnosti.

Ale plnohodnotna nahrada spalovaku to porad neni. A o tom tahle cela diskuse puvodne byla.
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od jozka »

200-250km je v pripade cesty po dalnici 1:45-2:15, to je jako nic.

Lonska cesta z dovolene, dva ridici... 312km (po ceste tankovani)/236km/321km/304km (tankovani)/220km. Cas jizdy cca 16 hodin + 5 hodin prestavky (stridani, restaurace, nakupy). Zkuste to s EM.
Mumry
Příspěvky: 138
Registrován: 7.4.2017 22:34:27

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od Mumry »

Tedy, abychom si rozuměli, tak já považuju Tesly momentálně jako jediná elektrická auta, která lze považovat jako rozumnou náhradu za spalováky. Ano, druhé/třetí auto do rodiny coby městské přibližovadlo může být i jiné EV, ale jinak ne.

Jsem si vědom toho, že mne to auto omezuje, ale jste si vědomi toho, jak vás omezuje spalovák? Já spalováky jezdil něco přes 20 let, takže vím, jaké to je. A ježdění s použitelným EV (tedy zatím pro mne jen s Teslou) je pro mne příjemnější z vícero důvodů, ale pokud se bavíme čistě jen o času, tak na běžné ježdění je to prostě pro mne lepší, protože zatímco se spalovákem bych musel tankovat tak 3x za dva týdny, tak s Teslou tohle vůbec nemusím, vždy mám nabito. Jasně, negativem je, že na delších cestách musím trochu plánovat a stojí mne to trochu času navíc.

Za mne je auto jako Tesla (a jedno jestli S či X či přicházející 3) použitelné jako náhrada za spalovák pro minimálně 95% případů. Ano, těm, kteří potřebují jezdit víc jak 500km za den třikrát týdně, tak bych Teslu teď nedoporučil. Ale za pár let bude i to. Už teď je jasné, že automobilky za dva až tři roky nabídnou nabíjení 350 až 450kW, to z těch tesláckých současných 135kW bude znatelný skok nahoru.

A jak to bude v budoucnu, až mi odrostou děti? O dost lepší. Jednak nabíjení bude rychlejší, pak baterky v autech budou větší, dál bude na tom daleko lépe infastruktura, takže když někam dojedu, tak tam nabiju, když mi auto bude stát. Příklad: jedu teď do Brna. Cestou se zastavím u Humpolce, abych nabil tak, že dojedu do Brna a zpátky k Humpolci na nabíječku (mohl bych nabíjet v Brně, ale tam zatím Tesla nemá nabíječku, takže by to bylo pomalé). Pak tedy u Humpolce nabíjím na cestě zpět tak, abych dojel domů. Až bude rozumně infrastruktura, tak prostě budu moct jet bez zastávky až do Brna, tam během schůzek se mi auto bude pomalu nabíjet a takto nabité auto mne odveze zas domů bez zastávky.

A k tomu "Tak si to vynasobte tak nekoliksetkrat a pak si znovu zkuste predstavit to dobijeni na cestach" bych dodal to, že si zkuste představit, že místo každé benzínky budou nabíječky. A jsme někde úplně jinde. Ono, i kdyby se od zítřka začala prodávat jen elektroauta, tak než se obmění vozový park, tak se bude průběžně dodělávat infrastruktura tak, aby tomu stačila. Tesla s tím má dost zkušeností, oni mají nabíjecí místa připojené online, takže vidí, jak je kde využito a i podle toho plánují dodělávání dalších nabíjecích stanic tak, aby nevznikal problém. A tu informaci o zaplnění já vidím online v autě a to auto s tím může počítat při plánování trasy.

A k té cestě z dovolené. Tak naše letošní dovolená byla cca 1200km a jeli jsme to i s přestávkami 19 hodin. Takže zkusil jsem a fakt se bez problémů dá :)
Standa
Příspěvky: 3795
Registrován: 16.3.2009 7:49:22
Bydliště: Praha

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od Standa »

kyk: Jezdím poslední dobou dost často trasu Praha - Brusel, mám to cca 900 - 950 km, dle trasy, a jezdím to kolem 9 h včetně minimálně tří zastávek (10-15 min, dvakrát tankuju, to pak může být i 20 min) - počítáno bez případných prostojů při kolapsu dálnice. Únavu celkem spolehlivě zahánějí úseky s neomezenou rychlostí v Německu ;) .

mumry: Díky za postřehy z praktického provozu! Co se týče dalšího vývoje EM Váš optimismus úplně nesdílím (výhodou tohoto postoje je možnost být příjemně překvapen :) ), hlavně proto, že pořizovací náklady jsou pořád hodně vysoké i při všech možných daňových úlevách a státních příspěvcích, takže EM v dohledné době IMHO masivně nahradit stávající auta nedokáže. Alespoň nedojde ke zhroucení rozvodných sítí (představte si třeba Jižní město, kde se přes noc dobíjí 10.000 EM na prodlužovačkách), ovšem bude-li zároveň pokračovat státní tlak na zákaz spalovacích motorů (Francie, Británie), obávám se, že značná část obyvatelstva (nižší střední třída) už prostě na auto nedosáhne, čímž poklesne její mobilita jako pracovní síly a následně i výdělky.
Geo
Příspěvky: 800
Registrován: 11.5.2009 11:06:39

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od Geo »

Asi se neshodnem. Mne prijde jeste ekvivalentni 3x za dva tydny obetovat pet minut na natankovani, nebo kazdy den auto pripojovat/odpojovat doma do zasuvky. Dal uz tam vidim jen nevyhody.

Jak to bude v budoucnu nevim, ale ocekavam spis politicka nez technicka reseni.
Mumry
Příspěvky: 138
Registrován: 7.4.2017 22:34:27

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od Mumry »

OK, jak to funguje v praxi: mám doma i v práci wallbox (imho povinnost pro každého, kdo si EV pořídí). Při vystoupení z auta jen sudám konektor, zmačknu na něm čudlík, tím se mi otevře nabíjecí port a zastrčím. Samotná tahle operace je tak na 3 vteřiny, s tím, že musím trochu zpomalit a tak, řekněme na 5 vteřin. V případě odjezdu to samé, jen opačně.

Než jsem měl wallbox (musel mi ho zapojit elektrikář, s autem jsem ho koupil), tak jsem používal kabel, co k autu dodává samotná Tesla a to samozřejmě je opruz a pak je to srovnatelné s tím tankováním.

Jinak si myslím, že budoucnost bude ještě dost jiná, je to o hodně složitější právě i kvůli příchodu autonomního řízení. A bude dost záležet i na tom, jak se k čemu postaví vlády a také samotné automobilky (nebudem si nalhávat, v Evropě mají docela silnou lobby).
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od jozka »

...zatímco se spalovákem bych musel tankovat tak 3x za dva týdny, tak s Teslou tohle vůbec nemusím, vždy mám nabito.
Ehm... ono se to nabiji samo?
Jednak nabíjení bude rychlejší, pak baterky v autech budou větší
Hm... cim vetsi baterka, tim delsi nabijeni. Ochcat se to da par zpusoby, kazdy ma sva ale. Prosta fyzika...
...zkuste představit, že místo každé benzínky budou nabíječky...
... ted do toho zakalkulovat jak se to popasuje s faktem, ze odpovidajici EM ma dojezd na urovni 20-30% spalovaku a nabiji se nekolikanasobne pomaleji. Ti, co mohou obcas nabit doma to nevytrhnou, tech je mensina.
naše letošní dovolená byla cca 1200km a jeli jsme to i s přestávkami 19 hodin. Takže zkusil jsem a fakt se bez problémů dá :)
A jeli jste tam, kam jste chteli nebo tam, kde byly nabijecky?

Aby bylo jasno, ja nezpochybnuju, ze vam to vyhovuje. Jen to, ze to je rovnocenna nahrada pro vsechny. A s durazem na to "vsechny" co se tyce masovosti pouziti.

A to jsme se jeste nebavili o cene...
Anonym
Příspěvky: 810
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od Anonym »

Lidé jedoucí v autonomních vozech budou pojištěni. První autonomní vozy vyjedou na začátku roku 2018. Přesné datum zatím není známo.
https://www.theverge.com/2017/12/19/167 ... -insurance
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od jozka »

Tak zase trochu zpatky do reality...
Lenny
Autor
Příspěvky: 10771
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od Lenny »

Už to vidím, autonomní vozidlo hledá místo večer na přeplněném sídlišti a nemá kde zaparkovat, neboť musí dodržet 6 metrů průjezdu, a jiné pravidla, které se nedodržují. :lol:
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6839
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Ale zase tam to autonomní vozidlo můžu nechat jezdit, dokud si to svoje normované místečko nenajde a jít spát. Pokud to tedy nebude elektromobil, ale tak ten by si v mezičase zajel na dobíječku a pak pokračoval v hledání. V podstatě by ani parkoviště nebyla třeba, autonomní auta by furt jezdila kolem bloku :D
R48 -> D48 se podařilo!
Lenny
Autor
Příspěvky: 10771
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od Lenny »

Ráno. Kde mám auto? Jak to že stále ještě nepřijíždí. Aha ony mu došly baterky (PHM), musím ho jít hledat ale kam? :lol:
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
P_V
Příspěvky: 1708
Registrován: 14.3.2009 15:26:14
Bydliště: Praha

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od P_V »

Autonomní auta se domluví a budou parkovat i na vozovce. Když někdo bude potřebovat vyjet, tak všechna uhnou, objedou blok a zase se odstaví. :)
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od jozka »

Trochu moc humoru najednou... ale pripomnelo mi to po ocku videny dokument na Discovery Science tenhle tyden. V zasade se tam opakovaly faze ocekavani a faze zklamani... teda co to kecam, chvilky, kdy dokument popisoval zarive vyhody samoriditelnych aut a chvilky, kdy byly popisovany drobnosti, ktere musi jeste vyresit (jako treba umela inteligence). Legracni byly zabery z polygonu, kde nejaky vyzkumnik jezdil samoriditelnym terenakem ze ktereho couhaly vselike senzory, radary a kamery. Popisovaly se problemy, ktere to vykazuje a zaroven jak je to vsechno skvele.

Ja nevim, ja na ten doublethink moc nejsem...

Jako tresnicka na dortu byly obrazovym podkresem vizualizace mozneho systemu samoriditelnych kapsli v DC. Konstrukce tech kapsli zarucovala na prvni pohled jedno. Az tam zas jednou napadne deset cisel snehu, cele to zkolabuje...
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6839
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Slovy klasika "chodí to dobře, ale neseje".

Mě by se líbilo, kdyby to právě samo zaparkovalo a třeba v koloně samo jelo, jinak radši řídím sám, protože mě to baví. A když nechci řídit, jedu vlakem.
R48 -> D48 se podařilo!
KH
Příspěvky: 98
Registrován: 15.3.2014 16:42:24

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od KH »

No musím říct, že to také nevidím na nějaký blízký nástup samořiditelných aut pro prostý lid. Nicméně mnoho lidí, kteří poukazují na nedostatečnou umělou inteligenci, podceňuje, jak neskutečné pokroky se posledních pár let dějí. Není to sice úplně můj obor, ale jako programátor vývoj sleduju a co předvádí např. Google je těžko uvěřitelné. Sice zatím technologie na masově vyráběný osobní samořiditelný automobil samozřejmě nestačí, ale na některé aplikace už ano. V běžném provozu už jezdí taxíky, které se dokážou vypořádat s ledasčím. Průjezd stavbou, objezd překážky v protisměru, špatně čitelné značky atd, na youtube jsou hromady videí. Já právě v těch taxících vidím takový odrazový můstek, protože u těchto aut se dá celý problém značně zjednodušit. Auta se pohybují jenom v přesně vymezeném prostoru a nemusí tedy řešit problémy typu jízdy v terénu nebo někde v totálním chaosu na festivalu na parkovišti na louce mezi stany a opilými lidmi. Zároveň mohou být všechny vozy monitorovány dispečinkem a je tedy možné převzít nad nimi dočasně kontrolu, pokud autopilot selže a zastaví. Tyhle technologie jsou tady už dneska, takže debatovat o tom, jestli je to realné nebo ne, nemá smysl. Ono to prostě přijde takhle pozvolna a nenápadně. Tady taxík, támhle nějaký kamion nebo autobus, který bude jezdit po předem vymezené trase... technologie se budou po krůčcích zlepšovat a jednou si to level 5 autonomní auto koupíme taky. Kdo si myslel, že nějaká automobilka v dohledné době přijde s hotovým alespoň level 4 autem, tak by neměl tolik věřit marketingu.
Odpovědět

Zpět na „Vozidla - technika“