Autonomně řízená vozidla
Re: Autonomně řízená vozidla
U Tesly se jedná jen o trochu chytřejší adaptivní tempomat. V žádném případě to není autopilot. Podobně jako ten Uber i Tesla jsou nedodělky a mají před sebou ještě několik let vývoje. To Waymo, to je jiná liga.
Re: Autonomně řízená vozidla
On je hlavne na hlavu ten koncept (a to neni zdaleka jen zalezitost Tesly), kdy auto jako ridi samo a clovek ma nastoupit v pripade problemu. Kazdy, kdo nekdy jel jako spolujezdec s nekym, na koho musel davat pozor mi da zapravdu, ze to je jeste narocnejsi nez sam ridit. Pri rizeni clovek spoustu veci dela automaticky, jako "andel strazny" musi byt porad ve strehu. Nejen tyhle posledni dva pripady ale ukazuji, ze to je nesmysl, "ridic" je driv nebo pozdeji uhoupan a v pripade problemu neni lehke zareagovat spravne (nebo vubec zareagovat).
A pochybuji, ze je Waymo jina liga (to se tvrdilo i o Tesle), jen meli zatim stesti.
A pochybuji, ze je Waymo jina liga (to se tvrdilo i o Tesle), jen meli zatim stesti.
Re: Autonomně řízená vozidla
Je super, jak za to nemůže autopilot, ale vždy někdo jiný. Sedět třeba 4 hodiny za volantem s tím, že nemám na nic šahat a být připravený na to, že mám okamžitě reagovat je nesmysl.
Navíc první reakcí, když jsem zmatený a nevím co se děje nemá přece být, že pustím volant a zavřu oči, to přesně auto udělalo. proč nebrzdilo, když došlo ke zmatkům? Ono tu překážku nevidělo, jak pak může jet v nějakém autonomním systému?
Pokud to funguje, tak jak bylo vidět u těchto nehod, tak to nemá na silnici co dělat.
Navíc první reakcí, když jsem zmatený a nevím co se děje nemá přece být, že pustím volant a zavřu oči, to přesně auto udělalo. proč nebrzdilo, když došlo ke zmatkům? Ono tu překážku nevidělo, jak pak může jet v nějakém autonomním systému?
Pokud to funguje, tak jak bylo vidět u těchto nehod, tak to nemá na silnici co dělat.
Re: Autonomně řízená vozidla
Tak přesně takhle to nefunguje. Takže než se k tomu vyjadřovat, tak doporučuju nastudovat, jak to přesně fungujeSosa píše:Je super, jak za to nemůže autopilot, ale vždy někdo jiný. Sedět třeba 4 hodiny za volantem s tím, že nemám na nic šahat a být připravený na to, že mám okamžitě reagovat je nesmysl.
Navíc první reakcí, když jsem zmatený a nevím co se děje nemá přece být, že pustím volant a zavřu oči, to přesně auto udělalo. proč nebrzdilo, když došlo ke zmatkům? Ono tu překážku nevidělo, jak pak může jet v nějakém autonomním systému?
Pokud to funguje, tak jak bylo vidět u těchto nehod, tak to nemá na silnici co dělat.
Re: Autonomně řízená vozidla
A jak to tedy funguje? Je to autonomní řízení, nebo jen asistent stylu tempomatu?Mumry píše:Tak přesně takhle to nefunguje. Takže než se k tomu vyjadřovat, tak doporučuju nastudovat, jak to přesně fungujeSosa píše:Je super, jak za to nemůže autopilot, ale vždy někdo jiný. Sedět třeba 4 hodiny za volantem s tím, že nemám na nic šahat a být připravený na to, že mám okamžitě reagovat je nesmysl.
Navíc první reakcí, když jsem zmatený a nevím co se děje nemá přece být, že pustím volant a zavřu oči, to přesně auto udělalo. proč nebrzdilo, když došlo ke zmatkům? Ono tu překážku nevidělo, jak pak může jet v nějakém autonomním systému?
Pokud to funguje, tak jak bylo vidět u těchto nehod, tak to nemá na silnici co dělat.
-
- Příspěvky: 1052
- Registrován: 25.2.2014 11:34:01
- Bydliště: Javorník/Obertaufkirchen
- Kontaktovat uživatele:
Re: Autonomně řízená vozidla
Autopilot není používán ani u vlaků, kde není kam uhnout a řídí strojvedoucí, který se ve své podstatě jen řídí návěstidly a nejvyšší povolenou nebo konstrukční rychlostí. V případě krajní nouze má jen rychlobrzdu.Mumry píše:Tak přesně takhle to nefunguje. Takže než se k tomu vyjadřovat, tak doporučuju nastudovat, jak to přesně fungujeSosa píše:Je super, jak za to nemůže autopilot, ale vždy někdo jiný. Sedět třeba 4 hodiny za volantem s tím, že nemám na nic šahat a být připravený na to, že mám okamžitě reagovat je nesmysl.
Navíc první reakcí, když jsem zmatený a nevím co se děje nemá přece být, že pustím volant a zavřu oči, to přesně auto udělalo. proč nebrzdilo, když došlo ke zmatkům? Ono tu překážku nevidělo, jak pak může jet v nějakém autonomním systému?
Pokud to funguje, tak jak bylo vidět u těchto nehod, tak to nemá na silnici co dělat.
Navíc i náklaďáky od třeba Mercedesu dokáží zabrzdit aufonomně, pokud nedostane od řidiče impuls po výstraze. Jel jsem s kolegou na montáž našim novým Klaptrosem a málem jsem rozbil držkou přední okno( a to mne varoval kolega, že ten vergl stojí skoro na fleku) a jde jen o měřič vzdálenosti nebo brzdový asistent nebo jak se tomu u nás říka. Náklaďák funguje a speciální osobák ne?
Na konci světa: I/60 a kousek od civilizace: A 94, jinak na cestě mezi nimi.
Re: Autonomně řízená vozidla
V první řadě je potřeba rozlišovat dvě technologie. Radar a Kameru.
Radar
- Omezený dosah
- Problematické v zatáčkách
- Problematické při sněhu a horších podmínkách
Obecně když ma auto pouze radar tak to dává v menších rychlostech. Ty kamiony maji taky většinou radar a je to pro nouzovou brzdu. Když ten kamion detekuje překážku tak zastavuje uplně na poslední chvíli. Rozhodně bych od toho nečekal zastavení z 100 na 0. Spíše to zmírní následky. Běžně se u radar stává, že chytne auto zaparkované u krajnice a začne prudce brzdit ( Je to velmi nepříjemné ).
Asi nejvtipněji je to ukázáno na 1 generaci Volva: https://tv.sme.sk/v/16594/test-zastavi- ... odcom.html
Vždy když si vzpomenu na recenzi radaru tak si vzpomenu na tenhle test.
Kamera
+ mnohem více informací
- mnohem více informací
Problém u kamery je, že tam potřebujeme mnohonásobně výkonnější počítač, který zpracovává obraz a vyhodnocuje ho.
Radar
- Omezený dosah
- Problematické v zatáčkách
- Problematické při sněhu a horších podmínkách
Obecně když ma auto pouze radar tak to dává v menších rychlostech. Ty kamiony maji taky většinou radar a je to pro nouzovou brzdu. Když ten kamion detekuje překážku tak zastavuje uplně na poslední chvíli. Rozhodně bych od toho nečekal zastavení z 100 na 0. Spíše to zmírní následky. Běžně se u radar stává, že chytne auto zaparkované u krajnice a začne prudce brzdit ( Je to velmi nepříjemné ).
Asi nejvtipněji je to ukázáno na 1 generaci Volva: https://tv.sme.sk/v/16594/test-zastavi- ... odcom.html
Vždy když si vzpomenu na recenzi radaru tak si vzpomenu na tenhle test.
Kamera
+ mnohem více informací
- mnohem více informací
Problém u kamery je, že tam potřebujeme mnohonásobně výkonnější počítač, který zpracovává obraz a vyhodnocuje ho.
Re: Autonomně řízená vozidla
Jisty zpusob reseni pravnich problemu okolo samoriditelnych aut se rysuje.
Z clanku:
Návrh Evropského parlamentu by podle odborníků mohl výrobcům, programátorům a majitelům robotů umožnit, aby se za ně zřekli zodpovědnosti.
Z clanku:
Návrh Evropského parlamentu by podle odborníků mohl výrobcům, programátorům a majitelům robotů umožnit, aby se za ně zřekli zodpovědnosti.
-
- Příspěvky: 201
- Registrován: 30.8.2016 21:30:15
Re: Autonomně řízená vozidla
Výborně, Cameronova vize války lidí se SkyNetem nabývá reálnějších rozměrů. T-800'll be back!
Re: Autonomně řízená vozidla
No když už u nás máme právnickou osobu, která může znásilnit, tak proč ne.
Re: Autonomně řízená vozidla
Jenom maly podotek ke ta nasi podzimni debate...
Re: Autonomně řízená vozidla
Blíží se slibované termíny, tak už musí s pravdou ven. Hlavně to hodit na společnost.
Re: Autonomně řízená vozidla
„Šest sekund před nárazem zaznamenal radar vozidla neznámý objekt. Řídíci systém nejprve tento objekt identifikoval jako chodce, pak jako neznámý objekt, pak jako vozidlo a pak jako cyklistu,“ píše se v předběžné zprávě, kterou zveřejnila americká agentura NTSB (PDF). „V čase 1,3 sekundy před nárazem vydal samořídící systém pokyn k okamžitému nouzovému brždění.“
...
Nouzové brždění ale, jak zprávy NTSB již víme, bylo vypnuté. Proč jej inženýři Uberu deaktivovali, to můžeme zatím jen spekulovat. Možná systém Uber přerušoval jízdu příliš často. Jak naznačují zprávy z Arizony, operátoři museli přebírat řízení průměrně každých 20 kilometrů, tedy několikrát do hodiny. Ve zprávě NTSB stojí, že „nouzové brždění bylo vypnuto, aby se zabránilo případnému eratickému chování vozidla.“
Protože auto nemohlo zahájit nouzové řízení, pokračovalo v jízdě. Systém tedy v tuto chvíli věděl, že hrozí kolize, ale nezačal brzdit a dokonce ani nevydal žádné upozornění pro operátora. Podle společnosti Uber měl zkrátka operátor dávat pozor.
Zdroj: https://technet.idnes.cz/uber-samoridic ... chnika_pka
Zkratka a dobre... kdyz to AI nedava, prehodi to na ridice, ktery je ve stavu "standby" a ted se ukaz clovece. Podobnost s posledne diskutovanou nehodou Tesly je ciste nahodna a nic nema souvoslost s nicim.
...
Nouzové brždění ale, jak zprávy NTSB již víme, bylo vypnuté. Proč jej inženýři Uberu deaktivovali, to můžeme zatím jen spekulovat. Možná systém Uber přerušoval jízdu příliš často. Jak naznačují zprávy z Arizony, operátoři museli přebírat řízení průměrně každých 20 kilometrů, tedy několikrát do hodiny. Ve zprávě NTSB stojí, že „nouzové brždění bylo vypnuto, aby se zabránilo případnému eratickému chování vozidla.“
Protože auto nemohlo zahájit nouzové řízení, pokračovalo v jízdě. Systém tedy v tuto chvíli věděl, že hrozí kolize, ale nezačal brzdit a dokonce ani nevydal žádné upozornění pro operátora. Podle společnosti Uber měl zkrátka operátor dávat pozor.
Zdroj: https://technet.idnes.cz/uber-samoridic ... chnika_pka
Zkratka a dobre... kdyz to AI nedava, prehodi to na ridice, ktery je ve stavu "standby" a ted se ukaz clovece. Podobnost s posledne diskutovanou nehodou Tesly je ciste nahodna a nic nema souvoslost s nicim.
Re: Autonomně řízená vozidla
UBER se to prostě snaží hodit na operátora. Jsem zvědavej, kdo jim to teď bude chtít dělat. Myslím, že jim to tak jednoduše neprojde, neboť se ukazuje, že to auto nemělo na silnici vůbec být.
Re: Autonomně řízená vozidla
Znovu se vracíme na začátek. Ten systém ty informace dostane, ale tolikrát zbytečně zastaví, že bude nepoužitelný. Když to auto pořád zastavovalo, tak to vypnuli. Rozeznat v rychlosti 70km cyklistu který vede kolo a zastaví na středové čáře a cyklistu který vstoupí před auto je skoro nemožné.
Dneska jsem přecházel přes přechod a udělal chybu. Podíval jsem se na auto, který bylo tak akorát a vstoupil do přechodu s tím, že auto přibrzdí a já přejdu. CHYBA ! řidič se díval kam zaparkuje a ne před sebe. Naštěstí nejsem sebevrah, takže tam byl prostor přeběhnout, ale udělal jsem chybu protože tam nebyl ten oční kontakt, který potřebujeme. Až bude mít auto oční kontakt s chodcem tak možná pozná jestli chce přejít a nebo se zastaví na chodníku. Ta hranice v 50km rychlosti je hrozně tenká ( 8,35 m brzdná dráha a chodec to má 0,5m do vozovky ). Tohle AI nikdy nebude schopen vyřešit.
Dneska jsem přecházel přes přechod a udělal chybu. Podíval jsem se na auto, který bylo tak akorát a vstoupil do přechodu s tím, že auto přibrzdí a já přejdu. CHYBA ! řidič se díval kam zaparkuje a ne před sebe. Naštěstí nejsem sebevrah, takže tam byl prostor přeběhnout, ale udělal jsem chybu protože tam nebyl ten oční kontakt, který potřebujeme. Až bude mít auto oční kontakt s chodcem tak možná pozná jestli chce přejít a nebo se zastaví na chodníku. Ta hranice v 50km rychlosti je hrozně tenká ( 8,35 m brzdná dráha a chodec to má 0,5m do vozovky ). Tohle AI nikdy nebude schopen vyřešit.
Re: Autonomně řízená vozidla
Ani ten oční kontakt není samospasitelný, alespoň ne celosvětově. V roce 2001 jsem krátce navštívil Sýrii a tamní provoz mi přišel dost divoký a poměrně chaotický, nicméně kamarád v oné době tam žijící mě v tom naučil dost efektivně přecházet - auta sledovat spíš nenápadně a prostě jít, hlavně žádný oční kontakt, protože ten si řidič vyloží tak, že o něm chodec ví a tudíž se před autem zastaví!Warcz píše:... Až bude mít auto oční kontakt s chodcem tak možná pozná jestli chce přejít a nebo se zastaví na chodníku. Ta hranice v 50km rychlosti je hrozně tenká ( 8,35 m brzdná dráha a chodec to má 0,5m do vozovky ). Tohle AI nikdy nebude schopen vyřešit.
Re: Autonomně řízená vozidla
Začíná doba robotických aut: taxislužba Waymo přidá 62 000 vozů!
http://www.hybrid.cz/zacina-doba-roboti ... 2-000-vozu
http://www.hybrid.cz/zacina-doba-roboti ... 2-000-vozu
Re: Autonomně řízená vozidla
A už mají vyřešeno, kdo bude odpovědný za nehodu?
Re: Autonomně řízená vozidla
Chudáci pražští taxikáři až tyto vozidla dorazí do Prahy. Už teď nelibě nesou Uber, co teprve tyto vozy.Anonym píše:Začíná doba robotických aut: taxislužba Waymo přidá 62 000 vozů!
http://www.hybrid.cz/zacina-doba-roboti ... 2-000-vozu
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Re: Autonomně řízená vozidla
Stejně by mě zajímalo. Až budou tyhle auta.
A) Bude na ulicích méně aut, protože je budeme používat, když budou potřeba a bude je používat více lidí.
B) Bude více aut a budeme vídat ne jak dnes pouze řidiče, ale auto bez řidiče.
Z mého pohledu jdu třeba do hospody. Normálně bych jel MHD, takhle pojedu autem a potom pošlu auto domu, nebo mě zase odveze. Chci do práce ? Pojedu do práce a auto pošlu domů zaparkovat, třeba na periferii města. Bude mi jedno jestli pojede hodinu někam zaparkovat. Zase si ho zavolám s dostatečným předstihem.
A) Bude na ulicích méně aut, protože je budeme používat, když budou potřeba a bude je používat více lidí.
B) Bude více aut a budeme vídat ne jak dnes pouze řidiče, ale auto bez řidiče.
Z mého pohledu jdu třeba do hospody. Normálně bych jel MHD, takhle pojedu autem a potom pošlu auto domu, nebo mě zase odveze. Chci do práce ? Pojedu do práce a auto pošlu domů zaparkovat, třeba na periferii města. Bude mi jedno jestli pojede hodinu někam zaparkovat. Zase si ho zavolám s dostatečným předstihem.
Re: Autonomně řízená vozidla
[quote="Warcz"]Stejně by mě zajímalo. Až budou tyhle auta.
A) Bude na ulicích méně aut, protože je budeme používat, když budou potřeba a bude je používat více lidí.
B) Bude více aut a budeme vídat ne jak dnes pouze řidiče, ale auto bez řidiče.
A) Zaparkovaných bude méně aut, protože hodně lidem ve městech se potom vyplatí používat levné taxi než vlastnit auto, o které se musí starat a platit různé opravy a poplatky. Určitě dojde k omezení druhých a třetích aut v rodině.
B) Na silnicích bude více aut, protože lidé nahradí část hromadné dopravy za autonomní vozy. Dojde k omezení příměstské dopravy - na nádraží vás dopraví autonomní auto a ne autobus, i v dálkové dopravě bude přijatelnější cesta na delší vzdálenosti, třeba na cestě do Chorvatska v noci budete moci spát a tak dojde k omezení letecké dopravy na kratší vzdálenosti.
Bude přijatelnější dojíždět do práce na delší vzdálenosti, protože v autě si budete moci vyndat notebook a pracovat i nějaká ta kolona nebude vadit. Spousta lidí pracuje home office, v kanceláři nemáte ani vlastní místo a je celkem jedno, jestli třeba 2 hodiny ze své 8 hodinové pracovní budete pracovat v autě nebo v kanceláři.
Suma sumárum, po nasazení autonomních vozů sice ubyde nehod, ale množství aut na silnicích se o mnoho zvýší. Bude potřeba postavit spoustu nových silnic a dálnic.
A) Bude na ulicích méně aut, protože je budeme používat, když budou potřeba a bude je používat více lidí.
B) Bude více aut a budeme vídat ne jak dnes pouze řidiče, ale auto bez řidiče.
A) Zaparkovaných bude méně aut, protože hodně lidem ve městech se potom vyplatí používat levné taxi než vlastnit auto, o které se musí starat a platit různé opravy a poplatky. Určitě dojde k omezení druhých a třetích aut v rodině.
B) Na silnicích bude více aut, protože lidé nahradí část hromadné dopravy za autonomní vozy. Dojde k omezení příměstské dopravy - na nádraží vás dopraví autonomní auto a ne autobus, i v dálkové dopravě bude přijatelnější cesta na delší vzdálenosti, třeba na cestě do Chorvatska v noci budete moci spát a tak dojde k omezení letecké dopravy na kratší vzdálenosti.
Bude přijatelnější dojíždět do práce na delší vzdálenosti, protože v autě si budete moci vyndat notebook a pracovat i nějaká ta kolona nebude vadit. Spousta lidí pracuje home office, v kanceláři nemáte ani vlastní místo a je celkem jedno, jestli třeba 2 hodiny ze své 8 hodinové pracovní budete pracovat v autě nebo v kanceláři.
Suma sumárum, po nasazení autonomních vozů sice ubyde nehod, ale množství aut na silnicích se o mnoho zvýší. Bude potřeba postavit spoustu nových silnic a dálnic.
Re: Autonomně řízená vozidla
A co na to pan patrik a automati ? Více aut , více silnic... A žádná automatická kola.
Re: Autonomně řízená vozidla
Z čeho usuzuješ, že to bude "levné"?Anonym píše:... ve městech se potom vyplatí používat levné taxi než vlastnit auto ...
Re: Autonomně řízená vozidla
1) Taxi nebude potřebovat řidiče. Bude pouze dispečink, který bude řešit případné problémy pro celou flotilu.MPMP píše:Z čeho usuzuješ, že to bude "levné"?Anonym píše:... ve městech se potom vyplatí používat levné taxi než vlastnit auto ...
2) Auto může jezdit celý den, kromě nějakého úklidu a mytí. Dnes taxikář využívá auto jen v pracovní době.
3) Autonomní taxi bude u nás za dlouho. V té době zlevní elektromobily, ty budou mít mít levný provoz a v té době se už sám dokáže nabít.
Levné bude pro lidi s malým nájezdem. Pokud by cena autonomního taxi byla třeba 5Kč/km, může být ale i levnější, tak pro mnoho lidí, kteří najedou do 10 tis km/rok se autonomní taxi vyplatí. U nového auta platíte cenu auta rozpočítanou na dobu životnosti, opravy, pojištění, povinné ručení, výměny filtrů, brzd, benzín, parkování + starosti... když se to nasčítá, tak se dostanete na slušnou sumu.