Elektromobilita

Odpovědět
Krupp
Příspěvky: 209
Registrován: 4.12.2009 12:44:45
Bydliště: Těšín

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Krupp »

Ještě dva roky zpátky (navzdory prohlášením) bylo automotive na rozcestí. S investicemi se váhalo, nevědělo se jestli elektromobilita je myšlena vážně. Dnes už ano. Ty investice které do toho jdou napříč automobilkama jsou tak obrovské, že není cesty zpět. Nejen EU, taková čína je elektrifikovaná mnohem více než se zdá. My si ten přechod vyzkoušíme na vlastní kůži.
Stejně jako benzín, i elektřina je pro automotive jen ze subdodavatelů a koncerny si jistě dokáží zařídit aby dostaly potřebnou infrastrukturu. Jen se ty peníze přelejou jinam.
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

Az na takovou malou drobnost. Nejak se z toho vytratil zakaznik a jeho prani/potreby.
Krupp
Příspěvky: 209
Registrován: 4.12.2009 12:44:45
Bydliště: Těšín

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Krupp »

Ten je vrcholnou formou demokracie zastupován v národním/evropském parlamentu.
Anonym
Příspěvky: 810
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Anonym »

Lynx píše: Současný energetický mix ČR je takový, že 40 pct jsou jaderky, které jsou podmíněně fuj, 52 pct jsou fosilní zdroje, které jsou ještě víc fuj fuj (z toho 43 pct uhlí, které je nejvíc fuj) a jen necelých 7 pct jsou obnovitelné zdoje.

Jak jeniom sakra uděláme, aby z těch 7 procent bylo 100 procent ?
Na západě se postaví mnoho větrníků a solárů. Výstavba budov se neustále zpřísňuje, co se energetické náročnosti týče. U nás platí od 1.1.2022 zpřísněná pravidla pro stavbu budov. V podstatě u RD projde jen tepelné čerpadlo. Pokud nechcete tepelné čepadlo, které vám bude venku hučet, ale chcete třeba plyn, tak si musite dát na střechu soláry.
Výsledkem bude, že se z vývozce elektřiny staneme dovozcem elektřiny ze západních zemí, protože u nás vítr tolik nefouká.

Co se elektromobilů týče, tak pro někoho kdo má velkou FVE a přes den má auto doma, tak může jezdit půl roku zdarma. Ale i pro dojíždění do práce ze satelitu a dobíjení v noci je elektromobil vhodný.
Co se sídlišť týče, tak na západě typické paneláky tolik nebyly a bytové komplexy jsou často obsazeny migranty. Běžní lidé žijí v domcích, kde můžou dobíjet. Popřípadě v luxusních částech měst, kde jim můžou třeba zřídit nabíječky na lampách. U nás je zatím situace jiná, to ale EU příliš netrápí. Prostě aut ve městech ubyde a auto si nebude moci dovolit každý.
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

Ten je vrcholnou formou demokracie zastupován v národním/evropském parlamentu.
:-D
Mike
Příspěvky: 4950
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Mike »

Anonym píše:
...
Co se sídlišť týče, tak na západě typické paneláky tolik nebyly a bytové komplexy jsou často obsazeny migranty. Běžní lidé žijí v domcích, kde můžou dobíjet. Popřípadě v luxusních částech měst, kde jim můžou třeba zřídit nabíječky na lampách. U nás je zatím situace jiná, to ale EU příliš netrápí. Prostě aut ve městech ubyde a auto si nebude moci dovolit každý.
to je much jednou ranou ;)
migranty na sídliště
sídliště bez aut
a auto jen u domu

sice mám ve FVE jen 2,2kW, a co bude v roce 2050 mi bude asi dost jedno, takže já snad už jen kávičku 8-)
a mladýmu musím vysvětlit, že BMW s řídící jednotkou je sice hezký a rychlý, ale W311 mu pojede i na načerno vypálenej špiritus :lol:
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
kot
Příspěvky: 10363
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Elektromobilita

Příspěvek od kot »

Kolik je dneska ( letos ) mladýmu ?
Lynx
Příspěvky: 3683
Registrován: 24.11.2016 8:02:29

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Lynx »

Anonym píše:Na západě se postaví mnoho větrníků a solárů. Výstavba budov se neustále zpřísňuje, co se energetické náročnosti týče. U nás platí od 1.1.2022 zpřísněná pravidla pro stavbu budov. V podstatě u RD projde jen tepelné čerpadlo. Pokud nechcete tepelné čepadlo, které vám bude venku hučet, ale chcete třeba plyn, tak si musite dát na střechu soláry..
Soláry a větrník fungují jenom za pro ně příznivých podmínek a musí mít zálohu nějákým stabilním zdrojem, co je schopen dodat energii, když je potřeba a to neexistuje - tedy žádný zdroj který by byl stabilní a přitom byl dle současných měřítek EU dostatečně ekologický.

A co se týče budov, tak ty vycházet nebudou ani pro TČ. Protože i u TČ je potřeba elektřina, která je z hlediska neobnovitelné energie hodnocena zdaleka nejhůř.
To je mimochodem taky paradox, v budovách je hodnocena elektřina ze sítě zdaleka jako nejhorší neekologická možnost a přitom elektroauta jsou naopak tlačeny jako vrchol ekologie.

Tady dávánm jeden odkaz, že ani u pošty, kde se využití elektroaut nabízí jako jedna z nejlepších příležitostí pro elektromobilitu, se to zatím moc nedaří:

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi ... tomoto_fdv
Anonym
Příspěvky: 810
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Anonym »

Lynx píše:
Anonym píše:Na západě se postaví mnoho větrníků a solárů. Výstavba budov se neustále zpřísňuje, co se energetické náročnosti týče. U nás platí od 1.1.2022 zpřísněná pravidla pro stavbu budov. V podstatě u RD projde jen tepelné čerpadlo. Pokud nechcete tepelné čepadlo, které vám bude venku hučet, ale chcete třeba plyn, tak si musite dát na střechu soláry..
A co se týče budov, tak ty vycházet nebudou ani pro TČ. Protože i u TČ je potřeba elektřina, která je z hlediska neobnovitelné energie hodnocena zdaleka nejhůř.
To je mimochodem taky paradox, v budovách je hodnocena elektřina ze sítě zdaleka jako nejhorší neekologická možnost a přitom elektroauta jsou naopak tlačeny jako vrchol ekologie.
Do projektu typových domků se dává od 1.1.2022 TČ+rekuperace standardně. Elektřina sice z hlediska neobnovitelné energie sice vychází nejhůř - vynásobí se 2,6, ale TČ má topný faktor řekněme 4,2. Takže výsledek pro neobnovitelné zdroje je 2,6/4,2 = 0.6.
Kdyby se nepoužilo TČ, ale jen elektrokotel - násobení 2,6, tak to nevýjde vůbec ani kdyby si člověk pokryl celou střechu soláry.
Plyn má 1,0, takže pokud chcete plyn tak musíte soláry, na které nedostanete dotaci. Dotaci lze získat jen pokud nemáte soláry v rámci stavebního povolení.
Dále se do výpočtu počítá jestli chcete:
lepší zateplení
rekuperaci - ta ušetří polovinu energie na větrání
krbová kamna - ta ušetří energie za vytápění
výhodu má kompaktní tvar budovy - přízemní bungalov do L je na tom nejhůř.
výhodu má dobré natočení budovy, tak aby velká okna byla na jih a malá na sever.
Výpočet PENB je věda pomalu srovnatelná se statikou.

Co se týče přebytků z OZE, tak zatím žádné nejsou a ani v příštích 10 letech nebudou. Pak se to dá ale řešit například technologií na vyrábění plynu P2G. To funguje tak, že se vezme CO2 ze vzduchu, smíchá se s vodíkem a vznikne metan. Snížila by se tak závislost na dovozu plynu, ale energetická účinnost ještě menší než u vodíku. V létě by se muselo vyrobit 4kWh elektřiny, aby bylo následně možno získat 1kWh z plynu.
krtek700
Příspěvky: 1134
Registrován: 6.12.2015 12:16:17

Re: Elektromobilita

Příspěvek od krtek700 »

Zbytečně do elektro aut taháme opět energetiku. Ano, pokud by v budoucnu měly být prakticky jen větrníky a soláry, tak to bude pro elektro auta problém, ale i pro spoustu dalších věcí. Taková situace ale nehrozí ani dnes, protože plánují i plynové elektrárny a pomalu se bere na milost i to zlé jádro. Jestli je někde pro 100% rozšíření problém, tak to vidím spíš na těch místech typu sídliště, než ve výrobě energie. Lokální výroba a ukládání je budoucnost, ale aby se jelo každou noc z mega zásob, mi na první pohled přijde neefektivní. Navíc v budoucnu budou odběry procentuálně v noci spíše narůstat (elektroauta, přesun automatizovaných činností do režimu 24/7 atd.)
Shazovat elektroauta protože blbá energetika je nesmysl, tím že by zůstala spalovací se ta situace zase tolik nezmění.

Teď takové factcheck okénko:
Tomas Eybl píše:Budovatelé komunismu v Sovětském svazu i u nás budou mít k dispozici moderní...způsoby tankování vozidel: https://www.facebook.com/jiri.cermak.16 ... 1514649225
(odkaz byl v novinkách na webu dfens-cz.com).
Když to bylo mezi novinkami, tak to musí být novinka. Dávám radu co si ověřuje každou zprávu. Když to není video přímo od autora a nejsou k němu další podrobnosti, tak se vyplatí hledat na internetu.
Video je z roku 2019, díkuvzdání v USA (asi všichni víme, jak to tam probíhá), a ve frontě na nabíječky čeká 15 Tesel, 13 stojí u nabíječek. A je možné to takhle bude pokaždé, nedává smysl budovat infrastrukturu na kapacitu, která se využije pár dní v roce. Jestli se nepletu, tak v ty dny to takhle vypadá úplně všude, ucpaná letiště, ucpané silnice atd. Ale nikdo nepopírá, že nabíjení není jedna z překážek,
kdyby to trvalo 2 minuty tak super, ale třeba zájem o eauta se nezvýší tolik, jako kdyby se jejich cena srovnala se spalováky.
Lynx píše: Tady dávánm jeden odkaz, že ani u pošty, kde se využití elektroaut nabízí jako jedna z nejlepších příležitostí pro elektromobilitu, se to zatím moc nedaří:
Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec
https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi ... tomoto_fdv
Zacituji přímo z článku.
„V praktickém provozu se ukázalo, že vozidla nejsou optimální v prudších stoupáních, zejména na zasněžených silnicích. Vozidla jsou příliš lehká a na sněhu jezdí špatně,“
Takže to vlastně není ani tak o elektromobilitě, ale o konstrukci samotného vozidla. Čekal bych ve spojení se zimou spíše problém s baterkou nebo dojezdem, ale jejich problém je zejména s trakcí a možná výkonem. Piaggio vyvézt na sníh bych se taky bál
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

Zbytecne? Jeden z argumentu je nocni dobijeni zalevno, jenze to jaksi stoji a pada se soucasnou podobou energetiky.

Tezko propagovat pouzivani pramic a soucasne pracovat na odvodneni.
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Elektromobilita

Příspěvek od ML90 »

Krupp píše:Nejen EU, taková čína je elektrifikovaná mnohem více než se zdá.
Ono nemusíme chodit tak daleko. V Polsku třeba v posledních pár letech probíhá obrovský boom fotovoltaiky a i u nás na vesnici kousek od Slovenska, což je z pohledu Varšavy periferie všech periferií, je má na domu kde kdo a zdaleka nejen na novostavbách. Když projíždím ČR, tak to rozhodně v takovém množství vidět není. Jinak taky se třeba začíná hodně investovat do nabíjecích stanic u dálnic a rychlostních silnic. Na odpočívkách spravovaných GDDKiA je jich zatím jenom 11, ale jen během letošního roku se jich otevře dalších 44. A mimochodem třeba pro takovou Teslu je jedním z větších evropských trhů např. Ukrajina. Když v roce 2019 v Polsku Tesla otevírala své první servisní centrum, tak se na Ukrajině psalo o tom, že by teda mohli být další na řadě, protože tam mají výrazně víc uživatelů.
mapman
Autor
Příspěvky: 5756
Registrován: 25.2.2009 22:20:05

Re: Elektromobilita

Příspěvek od mapman »

V rámci ČR máme dobíječky už na 28 dálničních odpočívkách a další přibývají - v tomhle zrovna pozadu nejsme.
Warcz
Příspěvky: 2081
Registrován: 14.3.2009 14:50:43

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Warcz »

Jakého výkonu ? V jakém množství ? jedna 50KW nabíječka to nevytrhne. Dneska bych bral za základ 4x100KW
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Elektromobilita

Příspěvek od ML90 »

Díky za doplnění, celkově jich je tady samozřejmě taky víc. Jak jsem psal, to číslo se vztahuje jen na odpočívky spravované GDDKiA (čili ty nejmenší). Na těch větších, kde jsou čerpací stanice, si nabíjecí stanice staví pronajímatelé.
Redispero
Příspěvky: 382
Registrován: 28.10.2009 9:52:02

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Redispero »

jozka píše:Zbytecne? Jeden z argumentu je nocni dobijeni zalevno, jenze to jaksi stoji a pada se soucasnou podobou energetiky.
Ani se změnou energetického mixu se v nejbližších desetiletích nezmění to, že v noci pro energii nebude využití (stabilní, tedy jaderná a průtočná vodní energie vyrábí v EU přes 38 %, podíl té jaderné nepůjde tak dramaticky dolů, jak by se při pohledu na Německo mohlo zdát). Takže i když v noci nebude foukat, zbyde pro auta dost. Ale máte pravdu, lepší by bylo místo „v noci“ říkat „mimo špičky“. Protože až budou perovskity na každé budově, tak se ty špičky změní.
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

S tim, ze "mimo spicky" bude v dobe... no proste az bude mimo spicky. Sledovali jste prubeh a slozeni vyroby za poslednich par dni?

S tou jadernou... kez by, protoze zatim to zavisi na tom, jak moc se nebude chtit vzdyt jaderek Francie. Ve chvili, kdy cukne ta, zavrem za sebou vike te energorakve na povel vsichni.
Geo
Příspěvky: 800
Registrován: 11.5.2009 11:06:39

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Geo »

Anonym píše: Co se týče přebytků z OZE, tak zatím žádné nejsou a ani v příštích 10 letech nebudou.
Oni nebudou ani za 20 let. Ani za 30. Prostě nebudou. Podívej se na na měřák německé Energiewende. https://www.agora-energiewende.de/service/agorameter Si klidně můžou postavit další offshorové větrníky třeba na Chimsee, ale stejně pochybuju, že se jím podaří nějak diverzifikovat do prostoru. Možná by mohli začít stavět ledovcové solární elektrárny. V 3000 metrech nad mořem dávjí panely i v zimě docela dost.

V létě jsou na tom pravda lépe. Jestli si odstřihnou plyn jako neekologický (což je), tak můžou rovnou vyhlásit uhelné prázdniny.

Jsem spíš zvědavý, jak dlouho na to chtějí ještě sypat prachy, než jim dojde, že výsledek Energiwende byl přechod z atomu na uhlí a plyn. Změna jako změna.
krtek700 píše: protože plánují i plynové elektrárny a pomalu se bere na milost i to zlé jádro
Plyn potřebují, protože jinou možnost nemají. Jádro sice na milost berou některé státy EU, ale dokud se za něj nepostaví Německo, tak ho nikdo nebude považovat za příliš dobrou investici. Pořád to totiž bude věc, která bude opakovaně zpochybňována.
krtek700 píše: Zbytečně do elektro aut taháme opět energetiku.
Naopak. Skoro všechny incentivy pro eMobilitu stojí na tom, že bude zelená. Tím se ospravedlňují všechny dotace do infrastruktury, příspěvky na pořízení elektroaut a kvóty pro různé flotily (polo)státních organizací. Jinak by tam těžko mohli být přerozděleny různé zelené daně.

Stejně tak pro automobilky je důležité, že si ten elektrickej bazmek někdo koupí, protože legislativně nebude mít jinou možnost. Při nedostatku uživatelů by ty investice taky nebyly zrovna perspektivní.
Mike
Příspěvky: 4950
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Mike »

ML90 píše:...
Ono nemusíme chodit tak daleko. V Polsku třeba v posledních pár letech probíhá obrovský boom fotovoltaiky a i u nás na vesnici kousek od Slovenska, což je z pohledu Varšavy periferie všech periferií, je má na domu kde kdo a zdaleka nejen na novostavbách. Když projíždím ČR, tak to rozhodně v takovém množství vidět není. ...
někde jsem to tu psal
jak se vyjádřil bývalý ministr vnitra, že nebudou roušky svážet od českých výrobců v dodávkách, ale pěkně ve velkém je objedná z Číny ( z dnešního pohledu, po správě NKU, by jim to za ty prachy ti čeští výrobci dovezli až ke schodům...)
tak úplně stejně proběhl solární boom
přeci nebude ERU a distributoři podepisovat tisíce smluv, najdeme 100 známejch a těm to zařídíme.
i v Reichu vidím panely na plotech, na střechách továren...
jen v NeueBundesLander jsou na polích
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
ZBmaster
Příspěvky: 85
Registrován: 24.12.2019 22:20:21

Re: Elektromobilita

Příspěvek od ZBmaster »

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/audi ... .seznam.cz

Budoucnost je jasná...postupná elektrifikace všech modelů.... Pán mluví celkem rozumě a hlavně potvrzuje to co většina lidí nechápe. V Eautech je nalito tolik peněz, že už není cesty zpět... Jestli je to dobře nebo špatně ukáže čas.
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

To je prave ten problem. Panove co tak hezky mluvi vedi, ze uz neni cesty zpet. A lidi to nechapu.

Kdo koho tady vlastne ma financovat? Ja bych rekl, ze lidi, co to nechapou ty pany, co tak hezky mluvi... ale realne deni tomu moc neodpovida.
Lynx
Příspěvky: 3683
Registrován: 24.11.2016 8:02:29

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Lynx »

Anonym píše:Do projektu typových domků se dává od 1.1.2022 TČ+rekuperace standardně. Elektřina sice z hlediska neobnovitelné energie sice vychází nejhůř - vynásobí se 2,6, ale TČ má topný faktor řekněme 4,2. Takže výsledek pro neobnovitelné zdroje je 2,6/4,2 = 0.6.
V PENBu ale počítáte se sezónním topným faktorem, těch 4,2 je pak hodně optimistická varianta, u většiny domů nereálná. U ohřevu teplé vody vychází pak topný faktor ještě hůř. Podstatná je ta rekuperace, bez té dnes asi neprojde nic.
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

Moc hezka ilustrace toho, co jsem zminoval.

Uz zase jsme se dostali do stavu, kdy lid buduje zarnou budoucnost, ale lidi jim na to se*ou.
JiVi
Příspěvky: 240
Registrován: 27.5.2010 8:23:47
Bydliště: Pardubice

Re: Elektromobilita

Příspěvek od JiVi »

jak zarnou budoucnost budou budovat jen na dvorku EU, jak pisou. Za dvorkem bude porad stary svet.
Mikulik
Příspěvky: 547
Registrován: 23.9.2009 10:29:37

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Mikulik »

Dovolil jsem si zkopírovat text od našeho europoslance David z jeho FB. Je to delší, ale sakra výstižné.

Předložil jsem pozměňovací návrhy, které umožní provoz sanitek a hasičů i po roce 2030
Před časem jsem upozornil na fakt, že Evropská komise chce od roku 2035 zakázat registraci aut se spalovacími motory. Před půl rokem cenzoři z nevládních neziskových organizací, kteří sami sebe nazývají „ověřovači faktů“, prohlásili tuto informaci za „fake news“. Nyní se opět ukázalo, že rozdíl mezi „fake news“ a pravdou je někdy několik dní a někdy několik měsíců. V polovině ledna zaslala Komise do Výboru pro životní prostředí (ENVI), návrhy novely nařízení 2019/631 o posílení výkonnostních norem pro emise CO2 u nových osobních automobilů a nových lehkých užitkových vozidel v souladu se zvýšenými ambicemi Unie v oblasti klimatu. V článku 1 odstavci 1 písmenu b) navrhuje nařídit výrobcům, aby od roku 2035 snížili u osobní vozidel a dodávek emise CO2 o 100%.
Prakticky to znamená, že auta by nesměla vypouštět ŽÁDNÝ oxid uhličitý. A to zřejmě ani z klimatizace, která zajišťuje výměnu vzduchu v kabině a odvádí vzduch vydýchaný posádkou ven včetně CO2 vyprodukovaném lidmi, a přivádí čerstvý vzduch s vyšším obsahem kyslíku. Požadavek na 100% snížení emisí mě zaujal natolik, že jsem požádal o konzultace odborníky ze Sdružení automobilového průmyslu ČR. Členy tohoto spolku je 141 firem, které vyrábí automobily nebo díly pro jejich výrobu. Techničtí experti mé podezření potvrdili. Požadavek, který předložila Komise je fakticky nesplnitelný.
Cílem návrhu nařízení je uměle znevýhodnit auta se spalovacím motorem a postupně je zakázat, aby na trhu udělali místo elektromobilům. Elektroauta nejsou ve srovnání s klasickými automobily za běžných podmínek konkurenceschopná. A proto je lidé nechtějí kupovat tak, jak by si Komise představovala. Jejich dojezd je velmi nízký – na jedno nabití nelze dojet z Prahy do Brna. Mají velký problém s provozem v době mrazů a ve velkém horku. A vůbec se nehodí do těžkých terénů a obtížných klimatických podmínek. Komise našla jedinou možnost, jak zvýšit prodeje elektromobilů, a to v úředním zákazu aut se spalovacími motory.
Pokud by její návrh byl schválen, znamenalo by to ohrožení fungování všech složek Integrovaného záchranného systému (IZS). Sanitní vozy jsou dnes z více než 90% konstruovány z lehkých užitkových vozidel – dodávek – se spalovacími motory. Žádná zdravotnická záchranná služba nepoužívá elektromobily. Sanitky totiž musí být schopny vyjet i při tvrdých mrazech nebo velkých vedrech. Zákon jim nařizuje, že sanitka musí být z výjezdového stanoviště schopna dojet k pacientovi do 20 minut od nahlášení žádosti. Tento interval je vypočten ke včasnému podání život zachraňujících léků. Pozdější dojezd může znamenat zbytečnou smrt pacienta, kterého bylo možné zachránit, nebo jeho doživotní postižení.
Podobná je situace u hasičů. Většinu vozového parku hasičů sice tvoří těžká nákladní vozidla s cisternami, žebříky a další technikou k vyprošťování. Protože při požáru jde při záchraně životů o každou vteřinu hasiči před časem změnili výjezdovou taktiku. Součástí zásahové skupiny jsou i lehké hasičské vozy – sestrojené z dodávek, které jsou schopny díky své vyšší rychlosti i lepším manévrovacím schopnostem k požáru přijet i o několik minut dříve než těžká cisterna. A těch několik minut často rozhoduje o tom, jestli se někdo udusí v kouři nebo uhoří. I hasiči musí být schopni vyjet zachraňovat životy za každého počasí. Včetně povodní.
Každý, kdo zažil velkou vodu v roce 1997 na Moravě nebo 20022 v Čechách, mi potvrdí, že hasiči i záchranná služba nutně potřebují auta se spalovacími motory. Průjezd vysokou vodou je pro elektromobily konečná. Smrt může znamenat i pro jejich posádky. Na elektromobily, které mají systémové vady v podobě rizika zkratu prostě záchranné složky nemohou spoléhat.
Schválení návrhu Komise ve znění, které europarlamentu předložila, by odsoudilo k smrti ročně tisíce našich občanů, jejichž životy umí zachránit hasiči a lékaři záchranné služby. Aplikace šílených cílů za jakoukoli cenu – včetně zbytečného obětování životů občanů – je pro mě jako lékaře naprosto nepřijatelná. Po státnicích na lékařské fakultě jsem složil Hippokratovu přísahu, v níž jsem se zavázal životy zachraňovat, nemocné léčit a především jim neškodit. V této podobě proto, pro návrh nařízení nemohu hlasovat. A jako lékař se ve funkci poslance cítím povinen předložit pozměňovací návrhy, které by umožnily zachovat fungování zdravotnické záchranné služby a hasičů i po roce 2035.
Návrh nařízení je psán extrémně nesrozumitelně. V mnoha článcích je „prošpikován“ vzorci, které připomínají výpočet „kosmologické konstanty“, s níž matematicky experimentoval Albert Einstein před objeven teorie relativity. Protože nejsem strojař požádal jsem o pomoc s jejich vysvětlením inženýry z automobilového průmyslu, kteří mě upozornili, že vzorce snižování emisí CO2, navržené k uzákonění Komisí, obsahují řadu chyb. Fakticky je nebude v praxi možné aplikovat, protože vzorce kalkulují s veličinami, které jsou neznámé, a jejichž hodnoty bude možné zjistit až nejméně s ročním zpožděním. Výrobci vozidel by však podle nich měli konstruovat motory a další součástky, a to v čase, kdy nebudou znát hodnoty, které by jim umožnili spočítat parametry, které by auta měla splňovat.
Při podrobném rozboru textu jsem byl odborníky na automobilovou techniku upozorněn, že kolaps záchranných složek nehrozí „až“ v roce 2035, ale už od roku 2030. K tomuto datu Komise požaduje snížit emise automobilů o 80% ve srovnání s dnešním stavem. Něco takového technicky není možné dokázat pokud mají být sanitní a hasičské vozy schopny vézt potřebné vybavení k zásahu a ošetření pacienta. A už vůbec ne pokud mají být schopny jezdit rychle a být schopny rychlé akcelerace, které je nezbytnou podmínkou vysoké manévrovatelnosti, zejména v hustém městském provozu. Auto, které bude vypouštět pouze 20% emise ve srovnání s dnešními vozy teoreticky zkonstruovat lze. Nebude však schopné startu v době mrazu a nevyjede nejen prudký kopec, ale nebude schopné jízdy v jakémkoli jiném terénu než čistá, suchá a rovná silnice. A takových úseků u nás moc nemáme. V praxi by mělo užitnou hodnotu jako vůz tažený koňmi.
Protože potřebujeme sanitky a hasičské vozy schopné nasazení i v zimě, v terénu a za těžkých podmínek, požádal jsem experty ze Sdružení automobilového průmyslu, aby mi připravili pozměňovací návrhy, které by návrh nařízení upravily do podoby, aby automobilky byly schopny i po roce 2030 i po roce 2035 vyrábět dodávky, jež bude možné použít na sanitky a hasičská auta s užitnou hodnotou jako mají dnes. Techničtí a právní experti je naštěstí dokázali napsat včas, takže jsem sadu pozměňovacích návrhů mohl včera v řádném termínu předložit do výboru ENVI.
Od první konzultace s techniky mi vrtalo hlavou, jak je možné, že Komise ve vzorcích napsala tolik chyb, které by fakticky znemožnily automobilovou výrobu. Při závěrečné konzultaci před definitivním předložením pozměňovacích návrhů jsem se dozvěděl velmi pikantní informaci o vzniku návrhu nařízení. Jedním ze skutečných cílů Komise je kromě umělého legislativního znevýhodnění aut se spalovacími motory i zvýšení příjmů EU z prodeje emisních povolenek. Podstatnou částí nařízení je i systém pokut pro výrobce automobilů za prodej vozidel, které překročí cíle redukce emisí oxidu uhličitého. Tedy cifru, kterou si při projektování vozu, ani v okamžiku jeho prodeje, nemohli kvůli vadnému vzorci spočítat, ale dozví se ji až zpětně.
V návrhu nařízení je ustanovení, které výrobcům aut ukládá povinnost platit odvody do rozpočtu EU za každý gram CO2, který auto během své plánované životnosti vypustí navíc proti požadavkům na snižování emisí. U osobního auta může jít o tisíce eur. U dodávek o desítky tisíc eur. Tuto skrytou daň z CO2 samozřejmě výrobci nebudou platit ze svého, ale započítali by ji do prodejní ceny vozidel. I s určitou rezervou. Tím by samozřejmě vzrostla cena auta se spalovacím motorem, což by je opět uměle legislativní a daňovou cestou znevýhodnilo vůči elektroautům. Komise však ve své snaze získat prodejem emisních povolenek co nejvíce peněz na splacení dluhu 750 miliard eur, který nadělala v rámci Fondu obnovy, z něhož dotuje výstavbu 5G mobilních sítí, fotovoltaických a větrných elektráren, jaksi zapomněla, že tím prodražuje i provoz hasičů a záchranných služeb. A že tím vlastně tahá peníze z veřejných rozpočtů členských států nad rámec odvodů stanovených ve Víceletém fiskálním rámci.
Vzorce zřejmě pro Komisi psali burzovní spekulanti, kteří obchodují s emisními povolenkami. A v jejich zájmu je dostat z kapes občanů, států, obcí a jejich orgánů – včetně hasičů a sanitních služeb - co nejvíce peněz. Tyto „tlusté krysy“ si zřejmě vůbec nepřipouští, že by jednou mohli potřebovat, aby je včas přijel zachránit hasič nebo lékař v sanitce.
Odpovědět

Zpět na „Vozidla - technika“