Proč, proboha? Pokud chci předjíždět, odbočovat vlevo nebo dělat nějaký jiný manévr, tak se samozřejmě zajímám o to, co se děje za mnou. Ale jestliže jedu ve svém jízdním pruhu, rychlostí přiměřenou momentálním podmínkám, tak co uvidím ve zpětném zrcátku tak důležitého pro bezpečnou jízdu?
HLAVA II
PROVOZ NA POZEMNÍCH KOMUNIKACÍCH
Díl 1
Účastníci provozu na pozemních komunikacích
§ 5
Povinnosti řidiče
(1) Řidič je kromě povinností uvedených v § 4 dále povinen
b)
věnovat se plně řízení vozidla nebo jízdě na zvířeti a sledovat situaci v provozu na
pozemních komunikacích,
Ano, jsem povinen sledovat situaci. Takže koukám kam jedu, jestli někoho neohrozím, sleduji dopravní značení a samozřejmě (automaticky) sleduji i provoz z amnou. Al v žádném případě "nečučím" pořád do zpětného zrcátka abych odhadoval, jestli vozidlo za mnou je tak blízko, že by se mohl jeho řidič cítit omezován svítivostí mlhovky. Je-li snížená viditelnost (lidově řečeno, když je mlha) tak ji vzadu rozsvítím. A hotovo. Kde máte jaký paragraf, že je to špatně?
Sledovat provoz přece neznamená sledovat jen co se děje za mnou, ne?
MPMP:
Za mnou potopa,co?
Proč si myslíte,že máte na autě zpětná zrcátka?
Nechtěl jsem se do této debaty plést,ale nemůžu odolat Vašim příspěvkům.
Sledovat provoz znamená sledovat i provoz za mnou
Dle Vašich příspěvků se Vás toto netýká...
On Vám to někdo v praxi vysvětlí.
Zaprvé, v mlze snadno poznáte, že vás někdo dojel, těch světel si v zrcátku všimnete, i když se do něj přímo nepodíváte. (zvlášť, když má také mlhovky)
Za další, k řízení je potřeba sledovat, co se děje okolo celého auta. To znamená každých pár vteřin sledovat i zrcátka. Jestli to neděláte, máte vysokou pravděpodobnost, že nabouráte. (nebo někdo do vás)
MPMP: Z některých vašich příspěvků mi běhá mráz po zádech. Doufám, že to tak nemyslíte anebo si aspoň dáte říct. Proč se tady tak křečovitě oháníte tím, že vám žádný zákon neukládá sledovat dění za autem? Je mlha, mlhovku zapnu a nezajímá mě, že oslňuju ostatní. To je horší než ti, kteří ji zapnou zbytečně brzo. Oni to dělají snad z neznalosti, vy z bezohlednosti. Hlavně, že se dodrží zákon
viky, dd: je mi líto, ale nerozumíme si.
Zaprvé: nikde jsem netvrdil, že nesleduju provoz za sebou. Máte snad dojem, že ano? Pak prosím přesně kde. Naopak v mnoha jiných diskuzích jsem se vyjádřil v tom smyslu, že pud sebezáchovy mi velí mnohdy myslet i za ostatní (např. při dojíždění kolony si nechat dostatečný odstup a sledovat hlavně provoz za sebou, zda se neblíží někdo, kdo by nás mohl všechny "shrnout na hromadu"). Tady se bavíme o mlze a já se vyjádřil k situaci, kdy je taková, že by každý měl mít rozsvícenou zadní mlhovku, aby byl vidět.
Zadruhé: sledovat, co se děje za mnou je něco trochu jiného než sledovat hlavně co se děje za mnou, což tu bylo navrhováno způsobem "když mě někdo dojede, tak mlhovku vypnout, když za mnou nikdo není, tak zapnout". S tímto postupem nesouhlasím. Jednoznačně jsou podmínky buď takové, že je třeba mlhovkou svítit, nebo ne. Jde o objetivní stav viditelnosti a toho, zda jedu např. v obci, kde je ulice osvětlena a nebo mimo obec, kde je jinak tma. Počet vozidel jedoucích za mnou, případně jejich vzdálenost od mého nárazníku tento fakt nijak neovlivňuje.
Zatřetí: Nikde jsem se nevyjádřil jako zastánce mlhovek "téměř kdykoli" a naopak, velice mi vadí, když jimi někdo svítí, i když vidím koncová světla aut na mnoho set metrů. Souhlasím s mnohými, že jde o přestupek, který by si zasluhoval pozornost policie.
Začtvrté: Nikde jsem se nevyjádřil, že je správné svítit mlhovkami ve městě a "grilovat" řidiče za sebou. Ve městě je téměř vždy vidět i bez nich - pouliční osvětlení je několikanáásobně výkonnější než sebelepší mlhovka.
Zapáté: Považuji se za řidiče, který je k okolním ohleduplný, máte-li dojem, že nikoli, může to být tím, že nejsem a nebudu ohleduplný k těm, kteří nedodržují obecná pravidla a vynucují si stylem jízdy buď přednost nebo jiné "speciality", které nejsou s obecnými předpisy v souladu. Rozhodně neříkám, že k nim patříte, to si přeberte sami. Jsem přesvědčen, že specielně na silnici se mají všichni chovat tak, aby ostatní věděli, co mohou očekávat. A toho lze dosáhnout dodržováním obecných pravidel a dohod, bohužel toho nelze dosáhnout jízdou "podle zdravého rozumu", jak tu někteří tvrdí, protože ten máme každý nastaven jinak.
Zašesté: zpět k mlhovkám - osobně s nimi svítím velmi sporadicky v situaci, kdy je mlha, že nejsou jasně vidět koncová světla přede mnou jedoucího auta. A světe div se, spolujezdcům se to většinou nelíbí a mají dojem že je tím, že nesvítím zadní mlhovkou, ohrožuju.
Včem se omlouvám za dlouhý příspěvek, ale musel jsem si "vylít srdéčko", odpusťte.
MPMP:
Ale jestliže jedu ve svém jízdním pruhu, rychlostí přiměřenou momentálním podmínkám, tak co uvidím ve zpětném zrcátku tak důležitého pro bezpečnou jízdu?
Toto je Váš příspěvek a má reakce je na tuhle Vaši větu.Nic víc.nic míň.
Jinak připouštím,že jsem se více začal věnovat zrcátkům poté,co jsem si po 12 letech ŘP sk."B" před 8 lety dodělal skup. "C". V nákladáku je potřeba sledovat prostor za sebou a vedle sebe daleko víc,než u osobního auta.Ale vůbec není na škodu si tento "zlozvyk" do os.auta přenést.Spoustu věcí od té doby vidím jinak
Dnes opět, viditelnost dobrá (alespoň 500m) a každý desátý řidič neopomněl zapnout minimálně přední mlhovky. Snad jen odraz od sněhu není tak velký, aby ten svítící cirkus významně oslňoval.
viky píše:MPMP:
Ale jestliže jedu ve svém jízdním pruhu, rychlostí přiměřenou momentálním podmínkám, tak co uvidím ve zpětném zrcátku tak důležitého pro bezpečnou jízdu?
Toto je Váš příspěvek a má reakce je na tuhle Vaši větu.Nic víc.nic míň.
Jinak připouštím,že jsem se více začal věnovat zrcátkům poté,co jsem si po 12 letech ŘP sk."B" před 8 lety dodělal skup. "C". V nákladáku je potřeba sledovat prostor za sebou a vedle sebe daleko víc,než u osobního auta.Ale vůbec není na škodu si tento "zlozvyk" do os.auta přenést.Spoustu věcí od té doby vidím jinak
OK, "couvám zpět". Ta citovaná věta měla mít ještě upřesnění "... jízdu za takové mlhy, že je třeba svítit mlhovkami?" O tom to celé je. Když je mlha "jak prase" a je skutečně třeba svítit mlhovkami, myslím, že má každý dost starostí sám se sebou (ano na zpětné zrcátko nezapomínat, ale ne v míře větší než obvykle) a rozhodně bych doporučoval věnovat zvýšenou pozornost tomu, kam jedu a ne tomu, kdo jede za mnou. Omlouvám se, takhle to skutečně znělo dost ošklivě.
Musím dát za pravdu MPMP, já bych taky při husté mlze zadní mlhovku rozhodně nevypínal, pokud mne dojede jiné auto. Můžu se mu na chvíli vzdálit (třeba projedu trochu rychleji zatáčkou) a on do mne při dalším dojetí vletí... A věnovat tomu, co se děje vzadu, takovou pozornost, abych při každém vzdálení mlhovku zapínal a přiblížení vypínal, mi přijde při snížené viditelnosti extrémně nebezpečné - prostě se plně soustředím dopředu (co kdyby tam jel nějaký sebevrah bez zadní mlhovky ) a zadek si jistím tou zadní mlhovkou.
Ono i to husté sněžení musí být opravdu velmi husté, jinak mlhovka není potřeba. Ale řadě řidičů naopak stačí místo hustého sněžení jakékoli sněžení, případně jen sníh na vozovce.
Ale to můžeme diskutovat tady na fóru a stejně to nevyřešíme, tady jsou samí fandové do aut a do silnic, takže to snad děláme správně (i ty předcházející dohady s MPMP byly spíš nedorozumění - alespoň pokud jde o mlhovky).
Ti řidiči, kteří to dělají špatně (a myslí si, že správně) toto fórum pravděpodobně nečtou, takže se stejně nepoučí.
Martin z Ostravy píše:Ale u koncernu se rozsvěcují nejprve přední a následně zadní.
aha, já to z předchozí debaty pochopil, že je tomu obráceně
2 dd: ono stejné to s hustým deštěm, stačí že prší
přesto si neodpustím poznámku, že z hlediska nebezpečnosti je to závažnější než nezapnuté pásy
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
egelebege píše:Příklad nesprávného užití mlhovek. Krásně je vidět daleko dopředu.I když v anglii na to můžou mít jiný předpisy. Angláni jsou taky experti. Na tabuli se rozsvítí "FOG" a hned každej mlhovkuje
To jen ukazuje, že je to všudepřítomné, nejen u nás v ČR. Včera jsem najel cca 650 km, většinou ve velmi nepříznivých podmínkách a mohu jen potvrdit - nesprávné používání mlhovek není vyjímenčným jevem, zbytečně zapnuté mlhovky jsou nepříjemné (někdy víc, někdy míň) a je to nutno řešit předjetím nebo větším odstupem.
bhs píše:To jen ukazuje, že je to všudepřítomné, nejen u nás v ČR. Včera jsem najel cca 650 km, většinou ve velmi nepříznivých podmínkách a mohu jen potvrdit - nesprávné používání mlhovek není vyjímenčným jevem, zbytečně zapnuté mlhovky jsou nepříjemné (někdy víc, někdy míň) a je to nutno řešit předjetím nebo větším odstupem.
A to nevíte, že každé další světlo vám přidá koně a zrychlí auto?
nevím co mne oslňovalo více, jestli slunce nebo ta zapnutá mlhovka
Dopravní značení nesmí být vnímáno pouze jako svévole státních orgánů a místo pro možný postih řidičů, což v daném případě (omezení rychlosti z důvodu snížení hluku v místech, kde není zástavba) nelze jinak vyhodnotit. - ODA KŘ Hl.m.Prahy PČR
Při tomhle světle to není problém. Mám na mobilu excelentní příklad toho, jak je taková mlhovka otravná a hned za tím fotku opačného extrému, kdy jede maník mlhou a fakticky nesvítí. Bohužel mi na ntb ne a ne jít bluetooth.
Ono celý víkend. V sobotu jsem jel navečer z Jizerek (tam na vršku trošičku zamlženo). Samozřejmě půlka aut na dálnici prala mlhovkama, přitom počasí na mlhovky snad to nejhorší (stmívání, mokré sklo...). A na dálnici provoz, že by musela být mlha na dvacet metrů, aby byl důvod mlhovky zapnout...