Nový registr, jeho neoptimálnost a vše kolem
Nový registr, jeho neoptimálnost a vše kolem
Zajímalo by mě, proč došlo k tak zásadním komplikacím při přechodu na nový registr a co je tohoto stavu skutečným důvodem. Jsem tak trošku programátor (pár webových aplikací jsem uvedl v život) a nějak mi to pořád připadá, že je to jednoduše šlendrián za pár desítek miliónů z našich daní.
fakta? / zásadní informace pro problém:
1) několik (10ks?) nesourodých databází s různými chybami a nesrovnalostmi.
2) jeden server a neindexovaná databáze. Martin Tůma: „Došlo k přerušení komunikace systému s datovým úložištěm, když se pak pokusil přepojit na datové servery, nastal kolaps,“ nebo „Během dne chceme ještě dokončit indexaci databáze, což by mělo vést ke zrychlení, a přes noc pak budeme pracovat na dalším vylepšení výkonu.“.
3) "zpřátelená" firma zhotovitele, zakázka bez výběrového řízení, ... Jaroslav Mráz a firma SIKS viz: http://ivanbednar.blog.idnes.cz/c/27902 ... parta.html
4) Systém je složitý, zaměstnancům chybí rutina. (Přihlášení auta trvalo 10, dnes 47 min, proškolená úřednice ho vůbec neumí ovládat.)
5) Systém bez pozastavení zkombinuje nesprávné údaje, vznikají chyby, které je třeba napravit ručním přepisem. (...desítky řidičů v registru našly auta, která vůbec nevlastní, nebo jim byly vydány "techničáky" jen s kusými údaji.)
6) Prošel nový systém testovacím provozem, zátěžovými testy, zkušebním provozem,...?
Prostě tím, čím informační systémy vždy musí projít, než jsou uvedeny do ostrého provozu. A o to víc se na něco takového budete ptát, pokud si uvědomíte, že ministerstvo dopravy spustilo nový registr až po desetidenní úplné odstávce, takže na odzkoušení i testování bylo času více než dost.
vedlejší fakta:
- Nový registr vozidel přišel na 47 milionů korun.
- Sankce 2 miliony za den, kdy registr řádně neběží (ale on už běží...)
- Existuje 206 míst, kde je možné vozidla registrovat.
- Nový systém není propojen s registrem obyvatel a s registrem odcizených vozidel, což úředníkům ztěžuje práci
zdroje:
http://www.lupa.cz/clanky/jak-vybrat-fi ... u-vozidel/
http://www.tyden.cz/rubriky/domaci/regi ... 40278.html
http://doubravova.blog.idnes.cz/c/27965 ... rstvo.html
http://www.tyden.cz/rubriky/domaci/ctyr ... 40111.html
a mnoho dalšího...
fakta? / zásadní informace pro problém:
1) několik (10ks?) nesourodých databází s různými chybami a nesrovnalostmi.
2) jeden server a neindexovaná databáze. Martin Tůma: „Došlo k přerušení komunikace systému s datovým úložištěm, když se pak pokusil přepojit na datové servery, nastal kolaps,“ nebo „Během dne chceme ještě dokončit indexaci databáze, což by mělo vést ke zrychlení, a přes noc pak budeme pracovat na dalším vylepšení výkonu.“.
3) "zpřátelená" firma zhotovitele, zakázka bez výběrového řízení, ... Jaroslav Mráz a firma SIKS viz: http://ivanbednar.blog.idnes.cz/c/27902 ... parta.html
4) Systém je složitý, zaměstnancům chybí rutina. (Přihlášení auta trvalo 10, dnes 47 min, proškolená úřednice ho vůbec neumí ovládat.)
5) Systém bez pozastavení zkombinuje nesprávné údaje, vznikají chyby, které je třeba napravit ručním přepisem. (...desítky řidičů v registru našly auta, která vůbec nevlastní, nebo jim byly vydány "techničáky" jen s kusými údaji.)
6) Prošel nový systém testovacím provozem, zátěžovými testy, zkušebním provozem,...?
Prostě tím, čím informační systémy vždy musí projít, než jsou uvedeny do ostrého provozu. A o to víc se na něco takového budete ptát, pokud si uvědomíte, že ministerstvo dopravy spustilo nový registr až po desetidenní úplné odstávce, takže na odzkoušení i testování bylo času více než dost.
vedlejší fakta:
- Nový registr vozidel přišel na 47 milionů korun.
- Sankce 2 miliony za den, kdy registr řádně neběží (ale on už běží...)
- Existuje 206 míst, kde je možné vozidla registrovat.
- Nový systém není propojen s registrem obyvatel a s registrem odcizených vozidel, což úředníkům ztěžuje práci
zdroje:
http://www.lupa.cz/clanky/jak-vybrat-fi ... u-vozidel/
http://www.tyden.cz/rubriky/domaci/regi ... 40278.html
http://doubravova.blog.idnes.cz/c/27965 ... rstvo.html
http://www.tyden.cz/rubriky/domaci/ctyr ... 40111.html
a mnoho dalšího...
Re: Nový registr, jeho neoptimálnost a vše kolem
.... Běží, ale neběží řádně. Doufám, že to "řádně" mají dobře ošetřený.
Když už se donutím k pozitivnímu pohledu na věc, tak mě napadají jen dvě věci
ad1) život je změna a šance, že se to zlepší, tu pořád je,
ad2) za předpokladu, že je splněna podmínka, kterou jsem zmínil na úvod, pak se náklady na pořízení registru (alespoň částečně ) vrátí ...
Když už se donutím k pozitivnímu pohledu na věc, tak mě napadají jen dvě věci
ad1) život je změna a šance, že se to zlepší, tu pořád je,
ad2) za předpokladu, že je splněna podmínka, kterou jsem zmínil na úvod, pak se náklady na pořízení registru (alespoň částečně ) vrátí ...
Octavia 1.6 >>> Octavia 1.4 TSI
Re: Nový registr, jeho neoptimálnost a vše kolem
Myslím, že větší ukázku diletantství jsme tu už dlouho neměli.
Království a půl princezny za 511.
Re: Nový registr, jeho neoptimálnost a vše kolem
No, aby ve smlouvě nebylo, že pokuty jsou do 10% zakázky. V tom případě je to už firmě dnes jedno.
Re: Nový registr, jeho neoptimálnost a vše kolem
Je to prý jinak, (jsem líný ten článek dohledat), ten dodavatel má v podstatě předplaceno formou paušálních služeb. Registr jim prý dali dělat jen proto, aby předplacený objem činnosti nepropadl.
Re: Nový registr, jeho neoptimálnost a vše kolem
Každopádně je to čurda, databáze cca s pár milionama záznamů a max tisícovkou transakcí za den .. to je dneska jak nic. Libovolnej zavedenější webshop toho musí vydržet víc
Re: Nový registr, jeho neoptimálnost a vše kolem
No jo, P_V máš pravdu, bylo to zadarmo jako náhrada. "Resort má firmě za tříletý servis systému pro kontrolu výdajů a účetnictví zaplatit celkem 395 milionů korun. Společnost ATS-Telcom tedy nový registr vozidel vyrobila jako náhradu za nevyčerpané servisní služby."
http://zpravy.ihned.cz/cesko/c1-5659695 ... l-kolabuje
Jestli dělají kontrolu účetnictví stejně dobře jako onen registr, pak nechci vidět výsledky od kontrolóra finančáku...
Šlendrián se to zdá být i jiným: "Musejí se předem udělat testy dat, integrační testy, zátěžové testy a další zkoušky. Jestli byly nedostatečné, je to diletantismus nejhrubšího zrna," konstatuje Petr Zavoral z IT společnosti Capta Works.
A další perla: Ministr Pavel Dobeš (LIDEM) tak musel dát bleskový příkaz: dejme radnicím ze svého 10 milionů korun a ať si co nejdříve hromadně vymění na odborech dopravy zastaralé počítače (pro webovou aplikaci ???). „Na každou přepážku jsme uvolnili zhruba 9 700 korun,“ vypočítal ministerský mluvčí Martin Novák.
http://zpravy.ihned.cz/c1-56249260-urad ... ovy-system
http://zpravy.ihned.cz/cesko/c1-5659695 ... l-kolabuje
Jestli dělají kontrolu účetnictví stejně dobře jako onen registr, pak nechci vidět výsledky od kontrolóra finančáku...
Šlendrián se to zdá být i jiným: "Musejí se předem udělat testy dat, integrační testy, zátěžové testy a další zkoušky. Jestli byly nedostatečné, je to diletantismus nejhrubšího zrna," konstatuje Petr Zavoral z IT společnosti Capta Works.
A další perla: Ministr Pavel Dobeš (LIDEM) tak musel dát bleskový příkaz: dejme radnicím ze svého 10 milionů korun a ať si co nejdříve hromadně vymění na odborech dopravy zastaralé počítače (pro webovou aplikaci ???). „Na každou přepážku jsme uvolnili zhruba 9 700 korun,“ vypočítal ministerský mluvčí Martin Novák.
http://zpravy.ihned.cz/c1-56249260-urad ... ovy-system
Re: Nový registr, jeho neoptimálnost a vše kolem
V tomto případě by bylo levnější jim ty peníze poslat bez ničeho a zůstat dál na starém softwaru.
Re: Nový registr, jeho neoptimálnost a vše kolem
kdybyste ten starej soft viděli, tak byste takhle nemluvili
pravda, ten novej jsem ještě v chodu neviděl
pravda, ten novej jsem ještě v chodu neviděl
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Re: Nový registr, jeho neoptimálnost a vše kolem
Systém jsem neviděl, nevím konkrétně jak funguje, ale protože se IS živím, tak by mě zajímalo, nač je v registru vozidel 10 (?) databází, architektura tohoto díla bude asi skvostná. Ty příznaky nefunkčnosti ve mně ovšem taky trochu vyvolávají pocit, že státní správa šla sama do nasazení systému značně nepřipravena - asi si mysleli, že ráno přijdou do práce jako obvykle, sednou si a všechno poběží (takže na testování a školení se každý vyflákl). Nebude to hlavní bod, ale když čtu, že údajně proškolený pracovník neví co má jak dělat, tak zvedám prst tónem varovným.
Re: Nový registr, jeho neoptimálnost a vše kolem
To není jen problém státání správy. Absolvoval jsem nasazování nových IS v obchodní firmě a je to všude stejné. Při zavádění nového systému vám nijak neubude práce, kterou musíte odvádět (a za kterou jste placeni), takže musíte pracovat na stávajícím systému. A ukažte mi někoho, kdo si bude po pracovní době z pilnosti testovat ten nový. Jestli to bude jeden z deseti, tak je to moc. Ostatní s ním začnou něco dělat až v okamžiku, kdy jiná možnost nebude. To je všude stejné, ve státní správě stejně jako v komerční firmě.flames píše:... státní správa šla sama do nasazení systému značně nepřipravena - asi si mysleli, že ráno přijdou do práce jako obvykle, sednou si a všechno poběží (takže na testování a školení se každý vyflákl) ...
Re: Nový registr, jeho neoptimálnost a vše kolem
Jenže oni měli odstávku, takže ten nový systém měli testovat místo stávající práce a ne až po ní.
Re: Nový registr, jeho neoptimálnost a vše kolem
A kde je řečeno, že to nedělali a že při tom zjistili tolik nedostatků, že během toho týdne (nebo kolik to bylo) se je nepodařilo odstranit a dopadlo to jak to dopadlo.Sch píše:Jenže oni měli odstávku, takže ten nový systém měli testovat místo stávající práce a ne až po ní.
Vůbec bych se nedivil pravděpodobnější variantě, že to při té odstávce nefungovalo vůbec, protože byla určena k "přepojení" infrastruktury a nikoliv k zaškolování uživatelů.
Re: Nový registr, jeho neoptimálnost a vše kolem
Jo, vidím to stejně. Implementace IS vypadají skoro vždy stejně, ale v komerční sféře je zvykem testovat minimálně konverze, funkčnost (nemluvím o tom, že ta se musí předat podpisem a když něco nejede, tak se to prostě nepředá), připojení a pak logistiku základních požadavků/případů. Pokud si zákazník toto nevydupe a neosahá, řítí se do problému týdny/měsíce před ostrým provozem. Já si jako implementátor nemůžu dovolit něco takového, že prodám za 47 milionů systém a v den D uživatelé sedí, neví jak se přihlásit a nic nefunguje, to je šílená představa, to provést na projektu o takové sumě v soukromé sféře, tak je to politická sebevražda.
Re: Nový registr, jeho neoptimálnost a vše kolem
To není o divení - co by asi tak chtěli testovat tři dny před ostrým provozem? To už je na testování poněkud pozdě, to si můžou otestovat tak akorát, jestli to jde vůbec spustit. Stará data se musí zkonvertovat do nových datových struktur (bych si tipl, že neproběhlo korektně, dle hantýrky ´zmizla data´(data jen tak nezmizí)), musí se ověřit nastavení atd.MPMP píše:Sch píše: Vůbec bych se nedivil pravděpodobnější variantě, že to při té odstávce nefungovalo vůbec, protože byla určena k "přepojení" infrastruktury a nikoliv k zaškolování uživatelů.
Re: Nový registr, jeho neoptimálnost a vše kolem
No, jestli teprve při té odstávce nezjistili, že jim to na současných počítačích nepojede.
Re: Nový registr, jeho neoptimálnost a vše kolem
Nene to zjistili na konci června, tak jim Dobeš urychleně uvolnil 10 mega na nové počítače.
Re: Nový registr, jeho neoptimálnost a vše kolem
Já si nějak nedokážu představit, že nový systém založený "na bázi internetu" tedy "a-la_e-shop" nefunguje na běžných dnešních počítačích. To leda že by pracovali na vykopávkách typu win98 a 16Mb ram či ještě bizardnějších konfiguracích. Pak bych pochopil i tu architekturu tolika oddělených databází.
Otázkou je jak potom policista při kontrole kontroloval zda má auto v pořádku papíry, když jednotlivé databáze obsahovaly chyby či neaktuální / rozdílné údaje (nebyly synchronizovány)...? Jsem vzorový případ. Policie mi poslala obsílku na 9 let neaktuální adresu, kterou jsem již mezitím 2x změnil... Jak můžou vůbec fungovat?
Otázkou je jak potom policista při kontrole kontroloval zda má auto v pořádku papíry, když jednotlivé databáze obsahovaly chyby či neaktuální / rozdílné údaje (nebyly synchronizovány)...? Jsem vzorový případ. Policie mi poslala obsílku na 9 let neaktuální adresu, kterou jsem již mezitím 2x změnil... Jak můžou vůbec fungovat?
Re: Nový registr, jeho neoptimálnost a vše kolem
A kdo říká, že fungují?
Re: Nový registr, jeho neoptimálnost a vše kolem
starý systém běžel na monochromatických monitorech a velmi se podobal DOSovské aplikaci
pro informace o vozidle se zobrazila 1 stránka, která byla defacto kopií velkého technického průkazu.
nevím, jak vypadá ten nový, ale pro představu to snad stačí
pro informace o vozidle se zobrazila 1 stránka, která byla defacto kopií velkého technického průkazu.
nevím, jak vypadá ten nový, ale pro představu to snad stačí
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Re: Nový registr, jeho neoptimálnost a vše kolem
Stačí pár špatně napsaných joinů, užívání nějakého prehistorického přenosového mechanismu (xml), nějaké vyhodnocování na klientovi, .asp frontend a už to stojí.JKr píše:Já si nějak nedokážu představit, že nový systém založený "na bázi internetu" tedy "a-la_e-shop" nefunguje na běžných dnešních počítačích. To leda že by pracovali na vykopávkách typu win98 a 16Mb ram či ještě bizardnějších konfiguracích.
Re: Nový registr, jeho neoptimálnost a vše kolem
Chtěl bych se dožít situace, že alespoň po velkých průšvizích v resortu budou v ČR ministři odstupovat, tak jako se to děje v zemích s delší demokratickou tradicí a elementární politickou kulturou. 14 dní nefungující registr vozidel je už megaprůšvih a přesto se Dobeš toho koryta dobrovolně nepustí a nepustí. Užívat požitků vyplývajících z vedoucí funkce, na to si politici zvykají rychle, ale nést odpovědnost, která z té funkce vyplývá, tak k tomu se ovšem vůbec nemají. Je to jedna z přčin toho proč naše země nezkvétá zdaleka tak jak by mohla
Re: Nový registr, jeho neoptimálnost a vše kolem
Tak teď jste mne pobavil! XML a prehistorické? Vy asi nebude z oboru že?flames píše: Stačí pár špatně napsaných joinů, užívání nějakého prehistorického přenosového mechanismu (xml)
Tak prosím Vás nepište tu takové hovadiny!
BMW E61 530d
Ex. Ford Mondeo 2.0 TDCI
Život je bahno a jen svině v něm umí chodit.
Ex. Ford Mondeo 2.0 TDCI
Život je bahno a jen svině v něm umí chodit.