Dálniční rychlost autobusu

Odpovědět
milanek
Příspěvky: 200
Registrován: 25.12.2015 23:43:50

Dálniční rychlost autobusu

Příspěvek od milanek »

Dneska jsem potkal autobus, který jel stejně rychle jako já, mě držel tempomat tachometrových 115 a v klidu jsem jel za ním. Nijak si nestěžuji, autobusák jel v klidu a já v klidu za ním. Pamatuji si však, že asi před pěti lety byla velká debata, že SA busy jezdí příliš rychle, tak jsem si říkal, že to prozkoumám znovu, ale jasnou odpověď jsem nenašel.

Koukal jsem, že v té době byl výsledek takový, že autobus může podle českých zákonů jet na dálnici 130 km/h, ale toto snad mělo být omezené přímo proveditelným předpisem evropských společenství (zjednodušuji na EU), podle něhož smí autobus nad 5 tun jet nejvýše 100 km/h. Popravdě tuto normu EU jsem nenašel a mám za to, že rychlostní limity si každý stát upravuje samostatně.

Proto se ptám, kolik může teď jet autobus na dálnici v ČR? A jestliže je to skutečně 130 km/h, existuje vůbec autobus nad 3,5 t, který tolik konstrukčně může jet a má tedy takovou rychlost i v techničáku?
JiVi
Příspěvky: 240
Registrován: 27.5.2010 8:23:47
Bydliště: Pardubice

Re: Dálniční rychlost autobusu

Příspěvek od JiVi »

urcite by tam musel mit znacku o maximalni konstrukcni rychlosti

341/2014 Sb.Priloha 12., cast H)

H) Technické požadavky na výbavu vozidel označením nejvyšší povolené rychlosti:

1. Vozidla kategorií M2, M3, N2, N3, O, R, S, C, T a Z s výjimkou čelně nesených strojů kategorie SN a jednonápravové traktory s přívěsy a speciální nosiče pracovních adaptérů musí být vybavena na zádi karoserie, a to pokud to konstrukce vozidla dovoluje, v levé polovině označením nejvyšší povolené rychlosti zaokrouhlené

busy nad 5 tun jsou M3
adamos
Příspěvky: 1697
Registrován: 15.3.2009 23:32:20
Bydliště: D1, 2,78 km

Re: Dálniční rychlost autobusu

Příspěvek od adamos »

Jo, to autobusy i kamiony často mívají. ale těch označení rychlosti bývá zpravidla 3 - 5 na jednom bozidle. Jak si z toho mám vybrat?
Vždy aktuální mapy na http://www.openstreetmap.org
Našli jste v mapě chybu? Napište mi o ní.
Mike
Příspěvky: 4950
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: Dálniční rychlost autobusu

Příspěvek od Mike »

ještě do toho trošku zasahuje na jakou rychlost byl bus homologován - speciálně "staré" Karosy LC atd...
třeba v Reichu sice může mít bus vzadu 100kmh, ale aby je mohl jet, musí to mít schváleno nějakým tím jejich Bundesamtem....
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
milanek
Příspěvky: 200
Registrován: 25.12.2015 23:43:50

Re: Dálniční rychlost autobusu

Příspěvek od milanek »

Mike, jj přesně to mě zajímá, je tedy možné, že byl v minulosti nějaký bus homologován na více než 100 km/h, resp. kdyby nějaký český výrobce autobusů udělal speciál pro český trh na 130 km/h, mohl by takový bus jet na dálnici legálně 130km/h?

Té značky s rychlostí na buse jsem si nevšiml, ale od teď to budu schválně sledovat, dobrý tip.
milanek
Příspěvky: 200
Registrován: 25.12.2015 23:43:50

Re: Dálniční rychlost autobusu

Příspěvek od milanek »

Tak mi to nedalo a v rámci mé duševní očisty, jsem dnes v noci hledal takovou blbost, jako je rychlost autobusu dle EU :crazy:

A asi jsem i pochopil proč žádný z těch novinových článků nejde až k jádru věci, je to totiž pěkná detektivka. Předně bych uvedl, že jsem to nezkoumal do podrobna, ale jen "odpočinkově".

V ČR mohou autobusy podle § 8 odst. 3 zákona o provozu na pozemních komunikacích skutečně 130 km/h. Evropská unie se dušuje, že rychlostní limity si stanovuje každý stát sám. Potud jasno, Když bude takový autobus nejen fakticky, ale i legálně na silnici existovat, může v ČR podle mě s klidem valit po dálnici 130 km/h.

Vyvstávají ale hned dvě další otázky 1) může takový autobus existovat a 2) bude-li takový autobus existovat fakticky, ale ne legálně, může dostat pokutu za rychlost, když jede méně než 130 kmh a více než 100 kmh?

Ad 1) Domnívám se, že takový autobus dnešního dne v podobě schválené pro celou EU existovat nemůže. EU totiž omezila čl. 2 směrnice 92/6/EHS motorová vozidla kategorie M3 (tedy busy nad 10 t) povinností namontovat omezovač rychlosti nastavený na maximální rychlost 100 kmh. Toto se vztahuje na busy registrované od 1.1.1988. Dále toto bylo rozšířeno směrnicí 2004/11/ES i na kategorii M2 (zbylé autobusy, co nejsou dodávkami). Ve zkratce tím získáváme první jistotu. Autobus registrovaný před 1.1.1988, který je k tomu zkonstruovaný může beztrestně jezdit po dálnicích v ČR 130 kmh a přitom může za dodržení jejich rychlostních limitů i do ciziny.

Jelikož jsem nešel do podzákonných předpisů, nejsem schopen říci, jesli je možné homologovat autobus jen pro provoz v ČR bez uvedeného omezovače, protože na úrovni zákona ČR pravděpodobně nepřejala uvedené omezení ze směrnice do svého právního řádu. Jsem si však téměř jistý, že okolní státy s nižšími povolenými rychlostmi pro autobusy tomu tak učinily, a proto by takový autobus neprošel homologací pro celou EU. Takový autobus tedy asi neexistuje.

Ad 2) Nejdříve je podstatné stanovit, co znamená pro řidiče a cestujícího autobusu, když stát nepřejme směrnici do svého právního řádu. Inu to znamená, že cestující se po nehodě ve 130 kmh může domáhat náhrady škody na státu za to, že neomezil rychost autobusu homologovaného výlučně pro ČR na takovouto rychlost, což se ukázalo být velmi nebezpečným (zde lze přímo tuto směrnici použít). Naproti tomu však stát nemůže říci pane řidiči Vy nemáte omezovač podle směrnice, a proto jste jel moc rychle (opačným směrem směrnice totiž přímý účinek nemá).

A teď méně okatá praxe:

Šine si to řidič autobusem z roku 2010 po D1, homologovaným pro celou EU samozřejmě (šak to není žádná EmHáDé) a ejhle na Vysočině na něj bafne skoro zakázány bilbórt s Milošem Krakonošem, ehm teda Zemanem. Řidič se vyděsí a z toho nejprudšího kopce to rozjede na 101 kmh, když ho zrovna jako na potvoru změří chlupatý a v rozhrkaný fobii ho valej zastavit.

Má zaplatit bloček za rychlost a přijít o pizzu k večeři nebo jít do správního řízení a hádat se s nějakým orgánem?

Za mě v současné chvíli bych řekl hádat se s orgánem. Jestliže autobus smí jet podle našich zákonů 130 kmh a on jel 101 kmh, pak podle mě neporušil rychlostní omezení. Je otázkou jestli nespáchal jiný přestupek, když překročil konstrukční rychlost svého vozu, ale to si nechám kdyžtak napříště, protože to jsem ještě nehledal.

Závěr: je to jen po krátkém studiu, mé závěry mohou být v lecčems nepřesné, neberte je jako dogma a klidně mě opravte a doplňte, ale když si budete kupovat autobus pro soukromé účely, doporučuji Karosu starší roku 1988 s rychlostí 130 kmh :D
Sosa
Příspěvky: 2508
Registrován: 17.3.2009 9:43:04

Re: Dálniční rychlost autobusu

Příspěvek od Sosa »

Není důležité co je faktické, ale co je dle zákona. Čili pokud je autobus homologován na 100 km/hod, nesmí překročit rychlost. Pokud by mu změřili 101 je to ještě v toleranci měření.
Navíc autobus má tachograf, kde je překročení rychlosti zaznamenáno.

Je to analogické s přívěsnými vozíky, tam máte taky vzadu omezení, kolik se s ním smí jet. Od 80 do 130. Takže i když táhnoucí auto smí jet 130, tak pokud má tento vozík 80, smí jet celá souprav max. 80.
milanek
Příspěvky: 200
Registrován: 25.12.2015 23:43:50

Re: Dálniční rychlost autobusu

Příspěvek od milanek »

Ok, takže, když jak Sosa tvrdí, je přestupek i překročení konstrukční rychlosti máme rozuzlení:

Autobus smí jet v ČR na dálnice nejvíce 130 km/h, nesmí však současně jet více než má nalepeno v levé polovině na zadní straně karoserie + až 4 km/h kvůli možnému zaokrouhlení údaje v techničáku.

Pokud jsem jel za autobusem, který měl nalepeno 100, v techničáku 104 km/h, překračoval rychlost o tolerované 3 km/h a mě přeměřoval tachometr v té rychlosti o 8 km/h, pak ten autobus mohl klidně jet podle mého tachometru v ČR beztrestně 115 km/h. :)
dd
Příspěvky: 1194
Registrován: 22.6.2010 11:01:06

Re: Dálniční rychlost autobusu

Příspěvek od dd »

Řidiči je zakázáno překročení nejvyšší DOVOLENÉ i nejvyšší POVOLENÉ rychlosti. Ale jsou to různé přestupky s různými sankcemi.

Překročení nejvysšší dovolené rychlosti (tj. na dálnici 130 km/h) je přestupek podle §125c odst. 1 bod f) 2 až 4. Překročení nejvyšší povolené rychlosti (zde konstrukční) nemá vlastní odstavec, a tedy spadá do ostatních v §125c odst. 1 bod k). Rozdíl je ve výši pokuty a bodech.
Mike
Příspěvky: 4950
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: Dálniční rychlost autobusu

Příspěvek od Mike »

2 milanek :
dobré pátrání
obecně si myslím, že autobus homologovaný jen pro čr u nás neexistuje
ad omezovač
karosy jej určitě neměly ještě v roce 90-91, kdy jsme tímto jezdili na MSV Brno
pádila s námi pěkně 110+
matně si vzpomínám, že jedna z nich neměla ani tachograf - tedy samo mechanický
co měla nalepeno nebo spíš nanýtováno vzadu jaksi nevím, v té fobě mě zajímaly jiné věci ;)
poslední jízda tímto zázrakem byla někdy 92-93 do Holandska, kde mě právě zaujalo zapojení mechanického tachografu, protože levým jsme jeli tak, že jsme předjížděli i osobáky, ale ručička záznamového strojku prostě nepřekročila 80kmh
inu zlatý 90.... 8-)
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
milanek
Příspěvky: 200
Registrován: 25.12.2015 23:43:50

Re: Dálniční rychlost autobusu

Příspěvek od milanek »

Ok, tak jsem dostai soukromou zprávu o nějakých flasterch, ale zase bez paragrafů :?: :ko:, tímto děkuji všem, co přispěli konkrétními poznatky a nejen výkřiky do tmy.

Našel jsem tedy ty omezovače v našem právním řádu. Omezovače dle EU v ČR povinné jsou :!: Je to stanoveno jen o kousek výše nad tím zmiňovaným označením rychlosti na zádi. Konkrétně podle příl. č. 12 písm. H) bod 8. vyhl. č. 341/2014 Sb. Sankce za to, že nemáte funkční omezovač se pak odvíjí od již zmiňovaných zbývajících přestupků, protože jde o porušení § 5 odst. 1 písm. h) zák. č. 361/2000 Sb.

I přesto jsem přesvědčen, že když se autobus rozjede třeba z kopce nebo v důsledku špatně zkonstruovaného ale schváleného omezovače nad 100 kmh (a současně na méně než 130 kmh) a přitom nepřekročí svou maximální rychlost dle techničáku, nepůjde dle českých zákonů o přestupek, i když mi do soukromé zprávy přišel opačný názor.
milanek
Příspěvky: 200
Registrován: 25.12.2015 23:43:50

Re: Dálniční rychlost autobusu

Příspěvek od milanek »

To Mike: bohužel ta směrnice má zpětnou účinnost, takže se musí zpětně domontovávat, i když mi to přijde z technického hlediska divný... Ale snad se tady najde nějaký řidič pamětník, který nám řekne, kolik měli ty busy v techničáku. Docela by mě to zajímalo a docla by mě i zajímalo, kolik mají dnešní busy v techničáku :geek:
Mike
Příspěvky: 4950
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: Dálniční rychlost autobusu

Příspěvek od Mike »

skoro pamětník jsem, ale vždy nejvýše C+E
bus jen jako pasažér
právě že pamatuji ty dálkové karosy i bez tachografu a tenkrát jistě i bez omezovače
dnes už u kamionu omezovač vpodstatě vypnout nejde, je to celé součástí SW řídící jednotky
dřív se běžně "po záruce" nechával deaktivovat a řidič si to "musel" hlídat
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
eric987
Příspěvky: 75
Registrován: 18.1.2016 21:22:12

Re: Dálniční rychlost autobusu

Příspěvek od eric987 »

milanek píše:To Mike: bohužel ta směrnice má zpětnou účinnost, takže se musí zpětně domontovávat, i když mi to přijde z technického hlediska divný... Ale snad se tady najde nějaký řidič pamětník, který nám řekne, kolik měli ty busy v techničáku. Docela by mě to zajímalo a docla by mě i zajímalo, kolik mají dnešní busy v techničáku :geek:
Prepacte, ze sa Vam do toho montujem ale mi to neda. Smernice EU (pojem europske spolocenstvo by sa od ucinnosti Lisabonskej zmluvy uz nemal pouzivat) maju ucinky len voci statom ktore ich maju povinnosti prijat, t. j. nemozu zavazovat fyzicke ani pravnicke osoby. Ak je nieco v smernici EU, ale nie je to implementovane vo vnutrostatnej pravnej uprave, potom nik nema prava ani povinnosti, ktore smernica pozaduje, iba komisia moze zalovat stat ze ju neimplemetoval. Prava a povinnosti mozu byt zo strany EU fyzickym / pravnickym osobam ukladane iba nariadeniami. Ak sukromny subjekt nerespektuje smernicu EU (a tato nie je implementovana do vnutrostatneho prava), neexistuje pravny dovod, na zaklade ktoreho by voci nemu mohla byt vyvodena zodpovednost. Rovnako ak je implementovana, nezodpoveda sukromny subjekt za nerespektovanie povinnosti ulozenej smernicou, ale ulozenej vnutrostatnym pravom (ktore ale prevzalo obsah smernice).
milanek
Příspěvky: 200
Registrován: 25.12.2015 23:43:50

Re: Dálniční rychlost autobusu

Příspěvek od milanek »

OK, pochopil jsem, že jste letos úspěšně složil maturitu ze zeměpisu, a teď bych prosil něco k věci, třeba kolik má v techničáku ta karosa z roku 1990... :crazy:
Odpovědět

Zpět na „Vozidla - technika“