Autonomně řízená vozidla
Re: Autonomně řízená vozidla
Ok ukončil bych debatu o elektřině a vrátil se k nadpisu. Autonomní vozidla.
https://zpravy.aktualne.cz/zahranici/va ... 47ab5f122/
https://zpravy.aktualne.cz/zahranici/va ... 47ab5f122/
Re: Autonomně řízená vozidla
Jen poslední připomínka k elektropohonu aut a vracíme se zpět k autonomnímu řízení.
Pokud zrušíme spalovací motory, z čeho budou státy žít? Spotřební daň na paliva je NEZANEDBATELNOU částí příjmu státního rozpočtu (jakéhokoli).
Pokud zrušíme spalovací motory, z čeho budou státy žít? Spotřební daň na paliva je NEZANEDBATELNOU částí příjmu státního rozpočtu (jakéhokoli).
Re: Autonomně řízená vozidla
K tomu prvnímu. Pokud se bavíme o stojanu na pomalé nabíjení, tak to je jen trošku sofistikovanější zásuvka. Jakmile se to rozjede, tak se i s instalací vejdeme v pohodě do 10 tisíc. Ono už dnes Tesla prodává ten svůj wall connector za 10k (s patřičnou marží a při malé výrobě), viz https://shop.tesla.com/us/en/product/ve ... ector.html. V porovnání jeden stojan na paliva vyjde v řádu milionů. Ano, těch zásuvek na nabíjení potřebujeme více (můj propočet říká tak 300 - 400x víc), ale cena je tomu odpovídající. Navíc se ušetří na obsluze, která u těch čerpacích stanic musí být.jozka píše:Marze musi byt takova, aby zaplatila investice a provoz. Pokud stojan na benzin zvladne za den obslouzit 5x vic aut (v idealnim pripade) nez ten na elektriku, v kterem pripade muze byt marze mensi?
Sveho casu staval benzin par fufniku a kupoval se v lekarnach. Postupem casu se preslo na specializovany prodej, najednou musel utahnout provoz prodejniho mista vicemene sam, pak vlady zjistily, ze se to da zdanit, pak stoupla cena suroviny a voila... benzin je drahy, jezdeme na elektriku! A ted otazka za sto bludistaku... proc by to s elektrinou melo byt jine?
No a pak tu jsou rychlonabíjecí stanice, které člověk potřebuje, když jede někam dál. Ty jsou samozřejmě dražší, ale zas nebude platit, že jich bude zapotřebí nějak závratně víc, než kolik je dnes čerpacích stanic. Ono totiž zatímco nyní je třeba pro veškeré ježdění si jet natankovat, tak s elektroauty to bude zapotřebí pouze pro dálkové cesty. A pak si musíme uvědomit, že se zase bavíme o stavu za X let, kdy se bude nabíjet znatelně rychleji než nyní. Už teď Porsche vytrubuje do světa, jak jejich auta se budou nabíjet 350kW a Tesla zveřejnila, že na konci roku začne s instalací třetí generace Superchargerů, které budou nabíjet zhruba 2x rychleji než ty současné...
A pokud jde o daně, tak tam jsem taky zvědav. Nicméně tohle s elektřinou bude o řád složitější, protože elektřina je stejná ať ji použijete kdekoli. Navíc se do toho pak míchají soláry - co když si například vyrobíte elektřinu sám ze solárů a pak si jí dobijete auto. Moc si nedovedu představit, jak tohle by chtěli zdanit. Co si dovedu představit, tak zdanění rychlonabíjení...
Re: Autonomně řízená vozidla
Souhlasím, elektroauta by měla být tady na diskuzi speciální vlákno. S autonomním řízením souvisí jen okrajově.MPMP píše:Jen poslední připomínka k elektropohonu aut a vracíme se zpět k autonomnímu řízení.
Pokud zrušíme spalovací motory, z čeho budou státy žít? Spotřební daň na paliva je NEZANEDBATELNOU částí příjmu státního rozpočtu (jakéhokoli).
Spotřební daň + následné DPH tvoří nezanedbatelnou část příjmu státního rozpočtu. Možností jak daně nahradit je spoustu, třeba zpoplatnit každý ujetý km na jakékoliv silnici za 1kč/km nebo zdanit něco jiného, apod...
Re: Autonomně řízená vozidla
Klasika, kdyz je rec o rychlosti dobijeni, vytahneme Supercharger, kdyz je rec o cene, vytahneme domaci zasuvku...
Jak jsem pochopil, Mumry, vy mate kde nabijet doma i v praci. Jste stastny muz a netypicky pripad. Troufam si tvrdit 99 procent lidi to tak nema. Velka cast pak nema moznost vubec zadnou s vyjimkou tech verejnych stanic, takze si maslim, ze tezce podcenujete jejich potrebu.
Co se nabijeni auta ze solaru... prakticke pro dobijeni v noci. Ne, vazne, schvalne jsem se po tom podival a par veci jsem nasel. Priznacne, ze vsechno byly jen PR kecy, ale technicke udaje (s vyjimkou jednoho, kde psali AZ o 2,5kW) zadne.
Co vyhlasuje jakykoliv vyrobce, ze bude mit, ma cenu tak mozna toho papiru. Obzvlast v pripade Tesly, takze sorry...
Myslite, ze elektrina je jina? Vy nepamatujete na LTO/zelenou naftu?
Jak jsem pochopil, Mumry, vy mate kde nabijet doma i v praci. Jste stastny muz a netypicky pripad. Troufam si tvrdit 99 procent lidi to tak nema. Velka cast pak nema moznost vubec zadnou s vyjimkou tech verejnych stanic, takze si maslim, ze tezce podcenujete jejich potrebu.
Co se nabijeni auta ze solaru... prakticke pro dobijeni v noci. Ne, vazne, schvalne jsem se po tom podival a par veci jsem nasel. Priznacne, ze vsechno byly jen PR kecy, ale technicke udaje (s vyjimkou jednoho, kde psali AZ o 2,5kW) zadne.
Co vyhlasuje jakykoliv vyrobce, ze bude mit, ma cenu tak mozna toho papiru. Obzvlast v pripade Tesly, takze sorry...
Myslite, ze elektrina je jina? Vy nepamatujete na LTO/zelenou naftu?
Re: Autonomně řízená vozidla
V ČR bydlí v rodinných domech polovina populace, v USA je to 90%. Nelze se na problematiku dívat jen z pohledu ČR, vývoj budou udávat jiní. Až budou autonomní vozy, tak hodně lidí ve městech nebude muset auto vlastnit a taxíky se budou samy jezdit někam dobíjet.jozka píše:Klasika, kdyz je rec o rychlosti dobijeni, vytahneme Supercharger, kdyz je rec o cene, vytahneme domaci zasuvku...
Jak jsem pochopil, Mumry, vy mate kde nabijet doma i v praci. Jste stastny muz a netypicky pripad. Troufam si tvrdit 99 procent lidi to tak nema. Velka cast pak nema moznost vubec zadnou s vyjimkou tech verejnych stanic, takze si maslim, ze tezce podcenujete jejich potrebu.
Jak se nakonec nabíjení mimo domácí zásuvku vymyslí, je otázkou. (Potřeba hlavně na delší trasy)
Možností je indukce ve vozovce, rychlonabíječky, troleje pro kamiony nebo třeba pásy na vozovce - viz toto video:
https://www.youtube.com/watch?v=VZNHZnyxCm8
Re: Autonomně řízená vozidla
Klasika, když je řeč o době za 15 - 25 let, vytáhnete současný stav patřičně ohnutý o ničím nepodloženou domněnku (99% vs. 50% obyvatel v RD).jozka píše:Klasika, kdyz je rec o rychlosti dobijeni, vytahneme Supercharger, kdyz je rec o cene, vytahneme domaci zasuvku...
Jak jsem pochopil, Mumry, vy mate kde nabijet doma i v praci. Jste stastny muz a netypicky pripad. Troufam si tvrdit 99 procent lidi to tak nema.
V každé ulici ve městě je položené elektrické vedení, které pomalé dobíjení v pohodě utáhne. Není důvod si myslet že se, v případě zájmu, nepovede za 20 let vytahat na chodník formu "domácích" zásuvek s patřičným krytím. Beztak se v tom každou chvíli někdo vrtá...
Re: Autonomně řízená vozidla
A já si myslím, že důvody tu jsou. Podívejte se, co se podařilo vybudovat za posledních 20 let - téměř nic, i ten okruh kolem Prahy (co měl stát už před 20 lety) je pořád jenom na papíře.Kubajsu píše:Není důvod si myslet že se, v případě zájmu, nepovede za 20 let vytahat na chodník formu "domácích" zásuvek s patřičným krytím. Beztak se v tom každou chvíli někdo vrtá...
Samozřejmě, za předpokladu, že se toho chytnou soukromé firmy a budou na tom moct vydělávat, tak to možné je - pak ale zapomeňte na současnou cenu elektřiny a porovnání se spalovacím motorem provádějte proti dvoj- až čtyř-násobku současné ceny.
Re: Autonomně řízená vozidla
Ctete pozorne, 99% to nema jako Mumry, tzn. nabijeni doma i v praci, to, ze pulka lidi bydli v RD vim. A ti, co zbydou jsou ti, co nemaji moznost ani doma.
Kdyby byla rec o dobe za 15-25 let, bylo by nacase zacit s posilovanim infrastruktury uz ted (prekvapuje mne, ze neco takoveho by nevedel clovek znaly vystavby). A jak jsme na tom? Kde nic... tu nic...
Jinak to elektricke vedeni (a zdroje), ktere utahne az vecer prijedou domu vsichni z prace a zacnou nabijet... vas optimismus vam zavidim.
Kdyby byla rec o dobe za 15-25 let, bylo by nacase zacit s posilovanim infrastruktury uz ted (prekvapuje mne, ze neco takoveho by nevedel clovek znaly vystavby). A jak jsme na tom? Kde nic... tu nic...
Jinak to elektricke vedeni (a zdroje), ktere utahne az vecer prijedou domu vsichni z prace a zacnou nabijet... vas optimismus vam zavidim.
Re: Autonomně řízená vozidla
Nevypadly Vám asi tak dvě nuly na konci? Z 11W se dá nabíjet leda hračkové autíčko.Mumry píše:...rozvody utáhnou víc, takže bude možné v pohodě na každé lampě u parkovacícho místa vybudovat dvě zásuvky (víc už je nepraktické z hlediska délky kabelů od aut k zásuvce). Přikon na každou zásuvku stačí v rozmezí 6-11W.
Ohledně zdanění elektřiny se domnívám, že k němu nedojde, jelikož by na něj doplatili všichni odběratelé. Místo toho bude zavedeno všeobecné mýto podle ujetých km a kategorie vozidla, pravidelně bonzované palubní jednotkou.
Re: Autonomně řízená vozidla
Kdo jezdí do práce dál než 50 km? = naprosto marginální potřeba nabíjení jak doma, tak v práci.
Počet nabíječek roste tak nějak podobně jako počet elektromobilů. Takže v absolutních číslech nic moc, ale procentuální nárůst slušný.
Průměrné auto u nás nenajede ani 8000km/rok (cca 20 km/den). To je srovnatelné s tím, že všichni večer zapnou televizi, začnou vařit večeři a pustí pračku/myčku. Navíc se taková vzdálenost dobije cca za hodinu a není problém nabíjení vzhledem ke kapacitě sítě odložit na druhou hodinu ranní (třeba díky výhodněji nastavenému tarifu)...
Počet nabíječek roste tak nějak podobně jako počet elektromobilů. Takže v absolutních číslech nic moc, ale procentuální nárůst slušný.
Průměrné auto u nás nenajede ani 8000km/rok (cca 20 km/den). To je srovnatelné s tím, že všichni večer zapnou televizi, začnou vařit večeři a pustí pračku/myčku. Navíc se taková vzdálenost dobije cca za hodinu a není problém nabíjení vzhledem ke kapacitě sítě odložit na druhou hodinu ranní (třeba díky výhodněji nastavenému tarifu)...
Re: Autonomně řízená vozidla
Takže to abychom si doma - my nefandové elektromobilů - udělali "zásobu" aut se spalovacím motorem a bez bonzovacích jednotek a dalších podobných "vymožeností", které zničí radost z jízdy...
Re: Autonomně řízená vozidla
Ale oni ji zapnout a k tomu ještě připojí auto. Takže odběr v této špičce vzroste. Prostě budou mít potřebu mít auto ráno nabyté. A budou ho chtít mít nabyté, ne aby nebyl z nějakého důvodu spuštěn jejich tarif a oni ráno přijdou k prázdnému autu.Kubajsu píše:Kdo jezdí do práce dál než 50 km? = naprosto marginální potřeba nabíjení jak doma, tak v práci.
Počet nabíječek roste tak nějak podobně jako počet elektromobilů. Takže v absolutních číslech nic moc, ale procentuální nárůst slušný.
Průměrné auto u nás nenajede ani 8000km/rok (cca 20 km/den). To je srovnatelné s tím, že všichni večer zapnou televizi, začnou vařit večeři a pustí pračku/myčku. Navíc se taková vzdálenost dobije cca za hodinu a není problém nabíjení vzhledem ke kapacitě sítě odložit na druhou hodinu ranní (třeba díky výhodněji nastavenému tarifu)...
Nechci vám brát iluze, ale lidí kteří najezdí více není zase až tak málo (více než 50 km), zejména v té Americe.
Určitě bych elektroauta v tomto vláknu nechal, ona je to dost podobná záležitost a rozšíření aut na elektriku bude asi v podobné době jako aut s autonomním řízením. Nabíjeny budou ze studené fúze.
Re: Autonomně řízená vozidla
Tak abychom se zas vrátili k tématu tohoto vlákna: https://www.bbc.com/news/technology-44439523
PS: Na diskuzi o elektrifikaci by to opravdu spíš chtělo separátní vlákno...
PS: Na diskuzi o elektrifikaci by to opravdu spíš chtělo separátní vlákno...
Re: Autonomně řízená vozidla
Mumry, ale ty se pleteš o 3 řády: W a kW. S 6-11W nabíječkou auto nenabiješ ani za rok.Mumry píše:Tohle vše je rozumně řešitelné. Stojany a přípojky - tady je třeba si uvědomit, že tohle je fakt běh na hodně dlouhou trať. Jestliže Škodovka odhaduje, že někdy za 7 let bude prodávat čtvrtinu aut na elektřinu, tak i kdyby to u nás šlo takhle rychle (což nepůjde, protože tohle je u Škodovky dost vyosené čínským trhem), tak za cca 15 let by na našich silnicích jezdila čtvrtina elektroaut. U nás půjde odhadem spíše o tak 25 let než budeme mít na silnicích čtvrtinu elektroaut, možná ještě déle. A čtvrtina elektroaut se dá pokrýt celkem rozumně - u majitelů rodinných domů bude vysoké % elektroaut, dále nebudou mít problém ti, kteří si budou moci nabíjet v práci (tj. budou mít pracovní auto a když s ním stojí u kanceláře v areálu firmy, tak nabíjejí) a pak ti, kteří to budou mít na sídlištích, nebo bytovkách, tak se budou moci pokrýt ze zásuvek v lampách veřejného osvětlení.
Drobná odbočka. Taková sodíková lampa má příkon 50-150W. Při výměně na LED jí poklesne potřebný příkon, ale na druhou stranu rozvody utáhnou víc, takže bude možné v pohodě na každé lampě u parkovacícho místa vybudovat dvě zásuvky (víc už je nepraktické z hlediska délky kabelů od aut k zásuvce). Přikon na každou zásuvku stačí v rozmezí 6-11W. Mluvím o zásuvce, protože to je opravdu jen trochu chytřejší zásuvka (aby se zapla po autentifikaci), nabíječku má auto v sobě, takže převod ze střídavého na stejnosměrný proud pro baterky si zajišťuje samo.
Pro ten čtvrtinový podíl elektroaut to takhle bude dostatečné. Pro další zvyšování už bude záhodné instalovat extra nabíjecí stojany u parkovacích míst. Nicméně uvědomme si, že to je běh na 25 až 50 let. A během té doby drtivá většina cest dostane nové povrchy. A při tom se dají ty stojany se zásuvkami vybudovat za celkem rozumný peníz.
Re: Autonomně řízená vozidla
stejně jako se politicky rozhodlo, že se odkloníme od nebezpečné jaderné energie
tak se politicky rozhodlo, že se odkloníme od nebezpečných dieselových aut
teď se to mírně flikuje nabíječkami zadarmo a DPF pro benzíny
myslím, že na budoucnost se není proč těšit
tak se politicky rozhodlo, že se odkloníme od nebezpečných dieselových aut
teď se to mírně flikuje nabíječkami zadarmo a DPF pro benzíny
myslím, že na budoucnost se není proč těšit
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Re: Autonomně řízená vozidla
Miku, píšeš to správně : Dobře UŽ BYLO !!!
Re: Autonomně řízená vozidla
Tak zrovna k odklonu od jaderné energie dochází z větší části z ekonomických důvodů. Jasně že to některá politická rozhodnutí v některých zemích urychlila, ale od nových jaderných elektráren se v naprosté většině upouští kvůli tomu, že jsou strašně drahé a nevyplatí se je stavět. Třeba tady se o tom píše na webu rozhlasu https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/at ... 160705_jabMike píše:stejně jako se politicky rozhodlo, že se odkloníme od nebezpečné jaderné energie
Re: Autonomně řízená vozidla
Jenže ony jsou strašně drahé právě díky tomu aktivismu. Samotná technologie tak drahá není, ale často nesmyslné x násobné jištění i v místech, která s jadernou částí nemají nic společného, to neskutečně prodražuje. Další věcí, které dělají výstavbu bloků nejistou, jsou nesmyslné dotace zeleným technologiím (viz náš solární tunel) a nejistota, zda někdo na ty jaderné nezačne uplatňovat podobnou zátěž jako na ty uhelné.
Re: Autonomně řízená vozidla
ad Průměrné auto u nás nenajede ani 8000km/rok (cca 20 km/den).
Odkud je ten udaj? Protoze ja jsem nasel jen neco pet let stareho a jen z jedne pojistovny. Ja osobne se nepovazuji za nejakeho extra brusice silnic a rocne mam 15-25000 za poslednich cca 15 let.
Odkud je ten udaj? Protoze ja jsem nasel jen neco pet let stareho a jen z jedne pojistovny. Ja osobne se nepovazuji za nejakeho extra brusice silnic a rocne mam 15-25000 za poslednich cca 15 let.
Re: Autonomně řízená vozidla
No, on je průměr a "průměr". pokud sečtu všechny vozokilometry všech registrovaných vozidel a rozpočítám, tak mi možná těch 8000 km vyjde. V reálu to ale znamená, že někdo s ním jede 1x měsíčně do města na velký nákup a druhý každý den 100km.
No a pak ten přepočet 8000km ročně -> 20km/den. Matematicky je to celkem správně, ale podívejte se na silnice ve všední den a o víkendu resp. o dovolených. Takže dělit by se nemělo číslem 365, ale spíš 240. Vyjde nám 8000/rok -> 33. To pořád není žádné velké číslo, ale při oddělení těch, co autem jezdí denně a těch, co občas se pro ty první dostanete na průměr nějakých 15000 km/rok, tedy cca 60 km/pracovní den (průměr), někdo ujede 40, někdo 100. Ano, ti mohou jezdit elektroauty, pokud dořešíte jejich pravidelné denní dobíjení.
A u těch druhých je elektromobilita na nic, protože to auto nepoužívají denně, ale převážně na delší nárazové cesty (za babičkou, na dovolenou ap.).
No a pak ten přepočet 8000km ročně -> 20km/den. Matematicky je to celkem správně, ale podívejte se na silnice ve všední den a o víkendu resp. o dovolených. Takže dělit by se nemělo číslem 365, ale spíš 240. Vyjde nám 8000/rok -> 33. To pořád není žádné velké číslo, ale při oddělení těch, co autem jezdí denně a těch, co občas se pro ty první dostanete na průměr nějakých 15000 km/rok, tedy cca 60 km/pracovní den (průměr), někdo ujede 40, někdo 100. Ano, ti mohou jezdit elektroauty, pokud dořešíte jejich pravidelné denní dobíjení.
A u těch druhých je elektromobilita na nic, protože to auto nepoužívají denně, ale převážně na delší nárazové cesty (za babičkou, na dovolenou ap.).
Re: Autonomně řízená vozidla
Jak se dostanu k tem vozokilometrum? Vazne mne to zajima. To ostatni uz je jen hra s cisly.
Re: Autonomně řízená vozidla
Nevím, já vycházel z tvého údaje 8.000 km/rok.
Ale, kdo hledá, ten něco najde, tak např zde lze najít počty registrovaných vozidel a zde je údaj o spotřebě pohonných hmot.
Nejsou to data ze stejného zdroje, ale jistou přibližnou vypovídací schopnost mít budou.
Vezmu-li z prvního zdroje pouze vozidla na benzín a ze druhého spotřebovaný benzín, dá se říct, že se jedná o osobní automobily.
Máme tedy spotřebu 1.017 mld litrů za půl roku na 4.256.034 registrovaných vozidel. Prostým vydělením se dostaneme k průměrné spotřebě 479 l na vozidlo a rok. Průměrnou spotřebu musím odhadnout, ale asi nebudu daleko od průměru, když zvolím 6,0 l / 100 km. A dostanu číslo 7.966.
Docela přesně to odpovídá tvému číslu 8.000 km /rok.
Můj postup je pouze odhad a pouze za benzínové vozy. Naftové motory mohou mít vyšší roční nájezd a z registru bude třeba oddělit vozy osobní a nákladní a na to (40.000 řádek) nemám čas. Takže svůj odhad zatížím chybou do 20% a končím se závěrem, že "průměrné" registrované auto v ČR najede 8 - 10 tis. km ročně.
Po odečtení aut, která mají důchodci k cestě na chatu 10x ročně, stojících v garážích v mnoha vesnicích k nezbytným týdením nákupům apod se myslím hravě dostaneme na číslo 10 - 15 tis. km /rok na auto pravidelně používané.
Ale, kdo hledá, ten něco najde, tak např zde lze najít počty registrovaných vozidel a zde je údaj o spotřebě pohonných hmot.
Nejsou to data ze stejného zdroje, ale jistou přibližnou vypovídací schopnost mít budou.
Vezmu-li z prvního zdroje pouze vozidla na benzín a ze druhého spotřebovaný benzín, dá se říct, že se jedná o osobní automobily.
Máme tedy spotřebu 1.017 mld litrů za půl roku na 4.256.034 registrovaných vozidel. Prostým vydělením se dostaneme k průměrné spotřebě 479 l na vozidlo a rok. Průměrnou spotřebu musím odhadnout, ale asi nebudu daleko od průměru, když zvolím 6,0 l / 100 km. A dostanu číslo 7.966.
Docela přesně to odpovídá tvému číslu 8.000 km /rok.
Můj postup je pouze odhad a pouze za benzínové vozy. Naftové motory mohou mít vyšší roční nájezd a z registru bude třeba oddělit vozy osobní a nákladní a na to (40.000 řádek) nemám čas. Takže svůj odhad zatížím chybou do 20% a končím se závěrem, že "průměrné" registrované auto v ČR najede 8 - 10 tis. km ročně.
Po odečtení aut, která mají důchodci k cestě na chatu 10x ročně, stojících v garážích v mnoha vesnicích k nezbytným týdením nákupům apod se myslím hravě dostaneme na číslo 10 - 15 tis. km /rok na auto pravidelně používané.
Re: Autonomně řízená vozidla
Nic ve zlem, ale v tom vypoctu je tolik predpokladu a Pisvejcovych konstant, ze s trochou snahy muze vychazet temer cokoliv.
Re: Autonomně řízená vozidla
Pro síť silnic a dálnic platí tyto údaje, nejsou započítány místní komunikace a účelovky:
CSD2016: 52 919 mil. vozokm/rok
CSD2010: 46 517 mil. vozokm/rok
CSD2005: 50 262 mil. vozokm /rok
Prima zdroj je ročenka dopravy:
https://www.sydos.cz/cs/rocenky.htm
CSD2016: 52 919 mil. vozokm/rok
CSD2010: 46 517 mil. vozokm/rok
CSD2005: 50 262 mil. vozokm /rok
Prima zdroj je ročenka dopravy:
https://www.sydos.cz/cs/rocenky.htm