Autonomně řízená vozidla
Re: Autonomně řízená vozidla
Dík. Jen si nejsem jistý, jak takovému střetu zabránit. Ale pokud to výrobce nasliboval...
Re: Autonomně řízená vozidla
Mozna by to nedal ani ridic (vysla zpoza auta,treba...) mozna ano, protoze by videl slepici nevnimajici okoli, zatroubil, uhnul, pribrzdil, tezko rict. Nedavno jsem videl dashcam video, kde jel kluk na kole a slozil se pred auto. Ridic se mu vyhnul, protoze par vterin predtim bylo videt, ze "jede divne". Tohle zatim soucasny system nema sanci odchytit. Ten by videl cyklistu jedouciho a najednou leziciho. Jak pisu, zkusenost, intuice.
Re: Autonomně řízená vozidla
Jen si tu neco odlozim...
Re: Autonomně řízená vozidla
Zajímavé počtení Jožko !
Re: Autonomně řízená vozidla
Když si odmyslím ty politické kecy, že za vše špatné mohou ti oškliví levičáci, tak v tom článku vidím dva, vcelku rozšířené, problémy. Nepochopení toho co vlastně umí/může umět současná technologie AI a s tím úzce spojená nereálná očekávání od technologie autonomního řízení. Bohužel, to je často podporováno i ze strany managementu zejména vůci investorům.jozka píše:Jen si tu neco odlozim...
Nicméně, v článku zazněla jedna vcelku zajímavá otázka a to kdo je vlastně cílovka technologie autonomního řízení. Autor tvrdí, že celá technologie je k ničemu, protože on ji nechce. Dle mého je to ale tím, že autor článku by vůbec neměl být cílovou skupinou. Autonomní řízení by v první řadě mělo být směrováno do oblasti dopravy nákladu (a mezi nadšence, kteří o to stojí, ale těch zas tolik není).
Re: Autonomně řízená vozidla
Jenže přeprava nákladu je vysoce konkurenční prostředí. Tam těžko získáte pokusné králíky, kteří Vám za to ještě budou připlácet.
Re: Autonomně řízená vozidla
A já měl za to, že chybí možná až desítky tisíc řidičů kamionů jenom v ČR.dd píše:Jenže přeprava nákladu je vysoce konkurenční prostředí. Tam těžko získáte pokusné králíky, kteří Vám za to ještě budou připlácet.
Prvotní testovací jízdy stejně provádí zaměstnanci výrobce/vývojáře. Logicky se taky v prvních testech nevozí reálné náklady, protože nikdy nevíte, co se stane.
Postupem při zdokonalování se může přecházet k nákladům a k normálním řidičům, až z toho možná jednou ti řidiči úplně vypadnou.
A z osobní známosti pár majitelů přepravních společností si dokážu představit, že po autonomním kamionu místo řidiče skočí co nejrychleji.
Ale to bude ještě chvíli trvat. Tenhle typ dopravy má tu výhodu, že je zpomalený a méně pestrý oproti osobákům. Pak tam jsou zase prekérní situace s nějakým zablokováním cesty a následným řešením a vyjížděním.
Re: Autonomně řízená vozidla
Jo jo, autonomni kamion prijde do firmy, zacouva si do kanclu, vyridi papiry, sam si odasistuje nakladku a pak vyrazi o dum dal.
Nebo prijde na nakladku, zjisti, ze rampy jsou obsazene, parkoviste taky, tak zacne krouzit po okoli po trase, kterou si sam zvoli, obcas se jukne a jestli uz je volno.
Nevim, jake jsou zkusenosti majitelu prepravnich firem, ale obcas by neskodilo dat rec s nekym, kdo tou kulatou lopatou doopravdy krouzi.
Nebo prijde na nakladku, zjisti, ze rampy jsou obsazene, parkoviste taky, tak zacne krouzit po okoli po trase, kterou si sam zvoli, obcas se jukne a jestli uz je volno.
Nevim, jake jsou zkusenosti majitelu prepravnich firem, ale obcas by neskodilo dat rec s nekym, kdo tou kulatou lopatou doopravdy krouzi.
Re: Autonomně řízená vozidla
Argumentovat proti automnímu kamionu tím, že nedojde do kanceláře vyřídit papíry je geniální .
K čemu že přesně je důležitá přítomnost řidiče kamionu? Párkrát jsem seděl mezi kamioňáky u vyřizování papírů, dokonce i ve skladu, kde plní kontíky do Hamburku, což bych řekl, že je vyšší level, než normálně a nikdy jsem nezaznamenal nějaké velké řešení od řidiče. Nic co by si nezvládli poslat počítače, nebo lidé přes telefon klidně z kanceláří na opačné straně Země. Teď tam ti řidiči sedí na zadku a nic nedělají klidně několik hodin a neslyšel jsem od nich, že by jim to nevadilo, naopak si stěžovali, jak dlouho tam prosedí.
Rampy i parkoviště jsou obsazené, jak to tedy vyřeší lidský řidič jinak, než by to vyřešil počítač? A fakt si myslíte, že by kroužil?
Mně příjde, že si spousta lidí představuje vývoj technologií tak, že se změní ta jedna konkrétní věc a všechno ostatní zůstane. Cesta od skladu do skladu je to nejtěžší. To co se odehrává uvnitř areálu fakt není žádná komplikace
K čemu že přesně je důležitá přítomnost řidiče kamionu? Párkrát jsem seděl mezi kamioňáky u vyřizování papírů, dokonce i ve skladu, kde plní kontíky do Hamburku, což bych řekl, že je vyšší level, než normálně a nikdy jsem nezaznamenal nějaké velké řešení od řidiče. Nic co by si nezvládli poslat počítače, nebo lidé přes telefon klidně z kanceláří na opačné straně Země. Teď tam ti řidiči sedí na zadku a nic nedělají klidně několik hodin a neslyšel jsem od nich, že by jim to nevadilo, naopak si stěžovali, jak dlouho tam prosedí.
Rampy i parkoviště jsou obsazené, jak to tedy vyřeší lidský řidič jinak, než by to vyřešil počítač? A fakt si myslíte, že by kroužil?
Mně příjde, že si spousta lidí představuje vývoj technologií tak, že se změní ta jedna konkrétní věc a všechno ostatní zůstane. Cesta od skladu do skladu je to nejtěžší. To co se odehrává uvnitř areálu fakt není žádná komplikace
Re: Autonomně řízená vozidla
Jsem si jistej, že kdyby existoval autonomní kamion, schopný jezdit 24 hodin denně, sedm dní v týdnu, bez nároku na plat, tak takovéhle prkotiny si majitel přepravní firmy vyřeší za jedno dopoledne.jozka píše:Jo jo, autonomni kamion prijde do firmy, zacouva si do kanclu, vyridi papiry, sam si odasistuje nakladku a pak vyrazi o dum dal.
Nebo prijde na nakladku, zjisti, ze rampy jsou obsazene, parkoviste taky, tak zacne krouzit po okoli po trase, kterou si sam zvoli, obcas se jukne a jestli uz je volno.
Nevim, jake jsou zkusenosti majitelu prepravnich firem, ale obcas by neskodilo dat rec s nekym, kdo tou kulatou lopatou doopravdy krouzi.
Re: Autonomně řízená vozidla
Jenze jaksi to jsou vetsinou veci, na ktere nema vliv ani ridic, ani majitel firmy.Párkrát jsem seděl mezi kamioňáky u vyřizování papírů, dokonce i ve skladu, kde plní kontíky do Hamburku, což bych řekl, že je vyšší level, než normálně a nikdy jsem nezaznamenal nějaké velké řešení od řidiče. Nic co by si nezvládli poslat počítače, nebo lidé přes telefon klidně z kanceláří na opačné straně Země.
V zasade najde misto, kde predpoklada, ze ho nebude policie postihovat. To je verze jedna. Verze dve je, ze to na prasaka pichne na misto, kde by tu pokutu dostat mel, ale spoleha na to, ze mu to projde. Zkuste tohle prevest do algoritmu.Rampy i parkoviště jsou obsazené, jak to tedy vyřeší lidský řidič jinak, než by to vyřešil počítač?
Ano, to je oblibeny omyl tech, co v zivote nedrzeli v ruce vic nez volant sveho osobaku. Ono staci i za ten osobak pripojit tezsi/rozmernejsi prives a zjistite, ze naopak musite resit mnohem vic veci. Muzu najet v uzke ulici ke kraji nebo se mi vlek zhoupne na vymolu tak, ze vezme znacku? Tamhle ta baba, co jde k prechodu, zahne na nej nebo ne? Jak moc si mam nadjet v zatacce abych se tam vesel? Kdyz je nejaka krizovka, samozrejme muzete trhnout volantem nebo dupnout na brzdu jako kdyz jedete solo. Ale taky musite myslet na to, co s vami ta vaha udela, vysledek muze byt jeste horsi. Nehlede na to, ze je mnohem vic pripadu, kdy ridic velkeho auta nebo soupravy proste musi ignorovat cary na silnici. Zkuste to naucit pocitac, kdy je bezpecne to udelat a kdy ne.Tenhle typ dopravy má tu výhodu, že je zpomalený a méně pestrý oproti osobákům.
Vetsina nakladni prepravy opravdu neni o tom, ze by kamion sam zajet do mista na rampu 2 a pak prejel do mista B na rampu 1 a mezitim byla nuda, nuda, sed, sed.
Re: Autonomně řízená vozidla
Ano, proto není problém řešit tuto situaci bez řidiče.jozka píše:Jenze jaksi to jsou vetsinou veci, na ktere nema vliv ani ridic, ani majitel firmy.
S tímhle není žádný problém. Zaprvé může dojít ke značné eliminaci tohohle. Nebudou mít problém seřadit se tak, jak pudou najíždět k rampám a nakonec i místa mezi sebou mohou zabrat mnohem méně. Roztřídit je zvládne jeden obyčejný počítač u skladu. Případně kamion nedojede ke skladu a zastaví někde v předstihu, protože bude vědět, že tam nebude v tu chvíli místo.(Přijede přesně na čas, kdy by mělo být místo).jozka píše:V zasade najde misto, kde predpoklada, ze ho nebude policie postihovat. To je verze jedna. Verze dve je, ze to na prasaka pichne na misto, kde by tu pokutu dostat mel, ale spoleha na to, ze mu to projde. Zkuste tohle prevest do algoritmu.
Případně to lze řešit úplně stejně jako teď. Zase se ty fronty netvoří u každého skladu, takže není problém, aby policie/sklad označil místa, kde to lze odstavit a bude to bezpečné. Zanesou to jenom do mapy a hotovo, ale je to porušení předpisů a jestli to policie toleruje, tak na tu toleranci musí mít nějaká pravidla a pokud už jsou pravidla, tak to pravděpodobně jde udělat poměrně lehce algoritmem.(Stejně je vždycky největší problém v rozpoznávání okolí a ne v algoritmu řešení)
Jen tak pro info, řidičák nad 3,5t nemám, ale dovoluji si říct, že jsem řídil na silnici auta a soupravy, která minimálně 90% normálních B nikdy neřídila. Takže vysoké, dlouhé, těžké, široké mám poměrně osahané. Všechny tyhle situace jsou docela pomalé. S těžkým autem by se stejně mělo před těmi chodníky přibrzdit více.(což třeba autonomní osobák má tendenci dělat více, než člověk, takže se to tady eliminuje). Podle mě zapomínáte na to, že všechny tyhle problémy vycházejí z lidské zkušenosti a opravdu odhadu. Ale dá se říct, že za vším tímhle je fyzika/matika(geometrie) a to si ten počítač dokáže spočítat.jozka píše: Ano, to je oblibeny omyl tech, co v zivote nedrzeli v ruce vic nez volant sveho osobaku. Ono staci i za ten osobak pripojit tezsi/rozmernejsi prives a zjistite, ze naopak musite resit mnohem vic veci. Muzu najet v uzke ulici ke kraji nebo se mi vlek zhoupne na vymolu tak, ze vezme znacku? Tamhle ta baba, co jde k prechodu, zahne na nej nebo ne? Jak moc si mam nadjet v zatacce abych se tam vesel? Kdyz je nejaka krizovka, samozrejme muzete trhnout volantem nebo dupnout na brzdu jako kdyz jedete solo. Ale taky musite myslet na to, co s vami ta vaha udela, vysledek muze byt jeste horsi. Nehlede na to, ze je mnohem vic pripadu, kdy ridic velkeho auta nebo soupravy proste musi ignorovat cary na silnici. Zkuste to naucit pocitac, kdy je bezpecne to udelat a kdy ne.
Vetsina nakladni prepravy opravdu neni o tom, ze by kamion sam zajet do mista na rampu 2 a pak prejel do mista B na rampu 1 a mezitim byla nuda, nuda, sed, sed.
A nesouhlasil bych s tím, že většina není jednoduchá doprava A->B. Myslím, že většina cest vede(by měla vést) po dálnicích. Pokud bude kamion potřebovat vjet mimo své pruhy, tak to udělá stejně jako řidič, počká, až bude bezpečno. Navíc auta spolu budou běžně komunikovat, takže si lehce vyhoví. Případně mohou být kamiony do té doby vybaveny nějakou LED tabulkou, která ti řekne, co bude dělat. To už jsou ale všechno výhody oproti současnému stavu. Určitě se Vám několikrát stalo, že jste musel reagovat nějak, protože kamion dělal nějaký nesmysl.
Obecně pro autonomii je prostě největší problém město. Těm by se měla většina kamionů vyhnout a pokud ne, tak většinou mají jedinou cestu ke skladu a pak zase zpátky na nějakou dálnici.
Re: Autonomně řízená vozidla
Nikdo netvrdí, že by ihned od začátku jezdili autonomní kamiony všude. Stačí omezit na dálnice. Třeba na takovou cestu z ČR do Španělska by se autonomní kamion hodil. V případě problematického dojezdu na místě není problém, aby kamion zastavil někde na vyhrazeném místě na odpočívce a na poslední kilometry ho někdo místní normálně řídil. Autonomní kamion by neměl povinné přestávky, takže cestu do Španělska by dal za den a další den by mohl jet zpět. Nyní je taková cesta výlet na týden.
UPS a Waymo spojují síly: balíčky v americké Arizoně budou vozit autonomní vozy
V tomto případě je to ale po městě a nejedná se o kamion:
https://vtm.zive.cz/clanky/ups-a-waymo- ... fault.aspx
Stějně jako ostatní služby Waymo, stále tam sedí záložní řidič.
UPS a Waymo spojují síly: balíčky v americké Arizoně budou vozit autonomní vozy
V tomto případě je to ale po městě a nejedná se o kamion:
https://vtm.zive.cz/clanky/ups-a-waymo- ... fault.aspx
Stějně jako ostatní služby Waymo, stále tam sedí záložní řidič.
Re: Autonomně řízená vozidla
Stejně to třeba funguje u lodí; do přístavu zajíždí někdo, kdo ho dobře zná...Anonym píše:V případě problematického dojezdu na místě není problém, aby kamion zastavil někde na vyhrazeném místě na odpočívce a na poslední kilometry ho někdo místní normálně řídil.
Re: Autonomně řízená vozidla
Fakt, já myslel, že jezdí takové ty malé lodičky, které navigují. To jako přijedou k lodi a po žebříku vyšplhá kapitán na můstek a odřídí to?Kubajsu píše:Stejně to třeba funguje u lodí; do přístavu zajíždí někdo, kdo ho dobře zná...Anonym píše:V případě problematického dojezdu na místě není problém, aby kamion zastavil někde na vyhrazeném místě na odpočívce a na poslední kilometry ho někdo místní normálně řídil.
Re: Autonomně řízená vozidla
Přesně tak - akorát to není kapitán, ale lodivod a má oprávnění vést loď pouze v obvodu přístavu.krtek700 píše:Fakt, já myslel, že jezdí takové ty malé lodičky, které navigují. To jako přijedou k lodi a po žebříku vyšplhá kapitán na můstek a odřídí to?Kubajsu píše:Stejně to třeba funguje u lodí; do přístavu zajíždí někdo, kdo ho dobře zná...Anonym píše:V případě problematického dojezdu na místě není problém, aby kamion zastavil někde na vyhrazeném místě na odpočívce a na poslední kilometry ho někdo místní normálně řídil.
Re: Autonomně řízená vozidla
Vypada to, ze velci kluci zacinaji prichazet na to, ze to neni legrace.
Legraci naopak je rozhovor s odbornikem. Teologem.
Vypichnu jednu perlicku:
I tento model však podle něj pochopitelně nabízí řadu nezodpovězených otázek, včetně otázky, zda by měl stát právo nařídit každému účastníkovi silničního provozu, aby se dobrovolně do systému zapojil, případně se pohyboval pouze ve vozidle s automatickým řízením.
Legraci naopak je rozhovor s odbornikem. Teologem.
Vypichnu jednu perlicku:
I tento model však podle něj pochopitelně nabízí řadu nezodpovězených otázek, včetně otázky, zda by měl stát právo nařídit každému účastníkovi silničního provozu, aby se dobrovolně do systému zapojil, případně se pohyboval pouze ve vozidle s automatickým řízením.
Re: Autonomně řízená vozidla
jozka:
No tak velcí kluci. Think-tanku Insurance Institute for Highway Safety, zase nejsem takový blázen, abych si ověřoval všechno, ale podle názvu bych si tipl, že zrovna pojišťovny z příchodu autonomních aut štastné nebudou. Sníží to nehodovost a myslím, že se změní i styl pojištění na škody, možná ho budou poskytovat přímo automobilky, stejně by byli zodpovědní, když to bude vina auta.
Výrazné snížení nehodovosti přijde s navýšením podílu těch aut, která mezi sebou ještě dokáží komunikovat a nebudou muset jen ani v plně autonomním modu. Ale pořád, když nedá staré auto přednost z prava a vletí tam, počítač nemusí mít šanci uhnout.
To se projeví i v těch dalších oblastech, logicky i člověk pro zvýšení bezpečnosti může výrazně zpomalit, aby se dokázal vyhnout i chybám ostatních, když spolu budou i komunikovat, tak se může jezdit normálně nebo rychleji.
Jestli bude možná jízda se starším autem je otázka hodně vzdálené budoucnosti, ale případně to bude otázka malých počtů těch aut(může to být otázka 20 let a troufám si tvrdit, že auta z posledních 15 let už v té době pravidelně jezdit nebudou schopné a ta současná komunikaci lehce zvládnou, zbytek budou veteráni a nějaké speciály a toho je pomálu), na která si případně ta moderní dají pozor, nebo bude povinné do auta dodělat komunikační zařízení.(stačí aby auto sdílelo základní údaje, rychlost směr atd. ) a ostatní se přizpůsobí bez větších kompromisů.
No tak velcí kluci. Think-tanku Insurance Institute for Highway Safety, zase nejsem takový blázen, abych si ověřoval všechno, ale podle názvu bych si tipl, že zrovna pojišťovny z příchodu autonomních aut štastné nebudou. Sníží to nehodovost a myslím, že se změní i styl pojištění na škody, možná ho budou poskytovat přímo automobilky, stejně by byli zodpovědní, když to bude vina auta.
Výrazné snížení nehodovosti přijde s navýšením podílu těch aut, která mezi sebou ještě dokáží komunikovat a nebudou muset jen ani v plně autonomním modu. Ale pořád, když nedá staré auto přednost z prava a vletí tam, počítač nemusí mít šanci uhnout.
To se projeví i v těch dalších oblastech, logicky i člověk pro zvýšení bezpečnosti může výrazně zpomalit, aby se dokázal vyhnout i chybám ostatních, když spolu budou i komunikovat, tak se může jezdit normálně nebo rychleji.
Jestli bude možná jízda se starším autem je otázka hodně vzdálené budoucnosti, ale případně to bude otázka malých počtů těch aut(může to být otázka 20 let a troufám si tvrdit, že auta z posledních 15 let už v té době pravidelně jezdit nebudou schopné a ta současná komunikaci lehce zvládnou, zbytek budou veteráni a nějaké speciály a toho je pomálu), na která si případně ta moderní dají pozor, nebo bude povinné do auta dodělat komunikační zařízení.(stačí aby auto sdílelo základní údaje, rychlost směr atd. ) a ostatní se přizpůsobí bez větších kompromisů.
Re: Autonomně řízená vozidla
Super, dám si do auta vysílač a autonomní auta mi budou uhýbat, aby zabránila srážce. To se bude jezdit
Re: Autonomně řízená vozidla
A tak jestli jezdíte teď tak, že Vám musí uhýbat řidiči jiných aut, tak to s autonomním autem jiné nebude no. Maximálně dostanete zákaz řízení, protože bude zaznamenáno, jak špatně jezdíte.Kubajsu píše:Super, dám si do auta vysílač a autonomní auta mi budou uhýbat, aby zabránila srážce. To se bude jezdit
Re: Autonomně řízená vozidla
Dobře tak jinak; budou se chodci rozhlížet, když budou mít prakticky jistotu, že auto vždy zastaví? Tam už žádný zákaz chození nehrozí...
Re: Autonomně řízená vozidla
2Kubajsu: tohle vidím jako závažný důvod, proč ve městech nikdy k většímu rozvoji autonomně řízených vozidel nedojde. V okamžiku, kdy jejich podíl přesáhne určitou hranici (nevím, zda by to bylo 20% nebo víc), začnou být chodci nezodpovědní a IAD se jednoduše "zastaví".
Re: Autonomně řízená vozidla
Proč? Brzdné charakteristiky autonomně řízeného auta jsou dost podobné jako u normálního auta. Prostě tam chodec stejně nemůže vlést metr před auto. I autonomně řízené auto přejede chodce, který tam vleze bez podívání. V tomhle se fakt toho moc nezmění.
Re: Autonomně řízená vozidla
Ale jo, jsou taci, kteri ridi stejne jako pocitac. Ostatni maji vetsinou neco jako intuici a tak...