Autonomně řízená vozidla
Re: Autonomně řízená vozidla
Ta debata se tu nějak zvrhla ... Nevím, proč by budoucí autonomní auto mělo mít problém s detekcí člověka a jeho klasifikací na policistu, vojáka, pomocnou stráž, bábu s roštím a nevím ještě čeho, když dnešní NN, kterou si můžete pomocí transfer learningu vytvořit i na "domácím počítači", má například menší chybu při klasifikaci psích plemen než člověk.
Nyní se řeší jiné a složitější věci, ale pokud na to při finální implementaci náhodou nezapomenou, tak se nebojte, že to auto to nebude umět.
Nyní se řeší jiné a složitější věci, ale pokud na to při finální implementaci náhodou nezapomenou, tak se nebojte, že to auto to nebude umět.
Re: Autonomně řízená vozidla
Jsem upřímně zvědavý, co se dozví mstitek na svůj dotaz. Ono to není jen o rozlišení policisty od "báby s roštím", ale také o rozpoznání jeho gestikulace (zpomal, stůj, jeď) a to nejen při řízení provozu na křižovatkách.
Ano, signály policie při řízení provozu na křižovatkách hóóóódně řidičů nezná, ale když řídí policie kyvadlový provoz u nehody, rozumí tomu každý. Rozumí tomu i Tesla? A opět - rozumí tomu už dnes, chystá se to v blízké budoucnosti, nebo to je situace, která "nenestane" a není řešena vůbec?
Ano, signály policie při řízení provozu na křižovatkách hóóóódně řidičů nezná, ale když řídí policie kyvadlový provoz u nehody, rozumí tomu každý. Rozumí tomu i Tesla? A opět - rozumí tomu už dnes, chystá se to v blízké budoucnosti, nebo to je situace, která "nenestane" a není řešena vůbec?
Re: Autonomně řízená vozidla
Ano, osobne jsem zazil. A verim, ze lze rozeznat pruh na obleceni. Jen jaksi "pruh na obleceni" a "paska na pazi" nemusi byt to same (kdysi jsem taky mel bundu s pruhem). Tady se proste hodne pracuje s kontextem.A opravdu je reálné, že policista pouze v pásce bude řídit dopravu na křižovatce? Bez vesty? (Mimochodem tedy postavu co má a nemá na oblečení pruh dokáže stroj rozeznat taky.)
Kladou se otazky, ja vim, to se nema.Ta debata se tu nějak zvrhla ...
Berte to jen jako reakci na realitu. Jak uz jsem zminoval, Tesla mela prejet sama staty nekdy pred tremi lety. Stalo se to? Audi pocitalo, ze uvede svoji A8 ve stejnem roce taktez s funkcionalitou plne autonomniho roizeni. Stalo se to?
Jak vidite, jen vira, ze "to nejak pujde" nestaci. A verim, ze ten, kdo ten problem uspokojive jednou rozlouskne, vydela slusny peniz. Jen je to zatim jaksi prese vsechny proklamace v horizontu "peti let". Akorat, ze uz nejakou dobu.
Re: Autonomně řízená vozidla
Už jsem psal výše. V současném stavu se autopilot i FSD k policii chová jako k jiným účastníkům provozu.MPMP píše:Jsem upřímně zvědavý, co se dozví mstitek na svůj dotaz. Ono to není jen o rozlišení policisty od "báby s roštím", ale také o rozpoznání jeho gestikulace (zpomal, stůj, jeď) a to nejen při řízení provozu na křižovatkách.
Ano, signály policie při řízení provozu na křižovatkách hóóóódně řidičů nezná, ale když řídí policie kyvadlový provoz u nehody, rozumí tomu každý. Rozumí tomu i Tesla? A opět - rozumí tomu už dnes, chystá se to v blízké budoucnosti, nebo to je situace, která "nenestane" a není řešena vůbec?
Re: Autonomně řízená vozidla
Což je tak trochu "voda na můj mlýn", je to totiž v systému autonomního řízení jedna z těch "okrajových" funkcí, která nebude v 99% cest potřeba, ale bez které to samostatně prostě fungovat nemůže. A jsem přesvědčený, že zrovna rozpoznávání gest a toho, zda jde o oprávněnou osobu, nebo ne, nebude vůbec žádná legrace.mstitek píše:Už jsem psal výše. V současném stavu se autopilot i FSD k policii chová jako k jiným účastníkům provozu.
Přeju Tesle, ať se jí to podaří vyřešit co nejdříve a co nejlépe, bez toho bude ale autonomní řízení pořád jenom SKORO hotové.
Re: Autonomně řízená vozidla
Tak to stojí za vyzkoušení, kolik procent řidičů rozpozná během jízdy, zda má na sobě osoba pásku nebo pruh na paži.jozka píše: Ano, osobne jsem zazil. A verim, ze lze rozeznat pruh na obleceni. Jen jaksi "pruh na obleceni" a "paska na pazi" nemusi byt to same (kdysi jsem taky mel bundu s pruhem). Tady se proste hodne pracuje s kontextem.
Otázka není, zda auto cokoli pozná, ale jak to dokáže vyřešit(projet).
1) Kladete v dost případech otázky, které si můžete sami zjistit, pravděpodobně to v AJ bude zodpovězené.Kladou se otazky, ja vim, to se nema.
2) Kladete otázky, které ví možná tak vývojář v Tesle. (Jestli se zajímají o super specifické situace atd.)
3) Kladete otázky pravděpodobně z nepochopení situace. (Jestli stroj dokáže něco rozeznat atd.)
Pokud vás odpovědi opravdu zajímají, tak to zkuste najít na googlu, tam dostanete rozhodně rychleji a lepší info než tady.
Zatím to spíše vypadá jako hledání něčeho co nelze metodou pokus omyl.
Nechcete se kouknout na starší příspěvky, jestli se tady někdo nepozastavoval nad tím, že auto dokáže jet z bodu A do B. To už Tesla umí. Dá se říct, že to je to s čím člověk pravděpodobně odejde z Autoškoly.
Muska a jeho časové horizonty se musejí brát lehce s respektem. Největší Muskův fanoušek je nějaký Elon M. Ať už tomu tak věří, nebo jenom vyvolává větší nadšení.Berte to jen jako reakci na realitu. Jak uz jsem zminoval, Tesla mela prejet sama staty nekdy pred tremi lety. Stalo se to? Audi pocitalo, ze uvede svoji A8 ve stejnem roce taktez s funkcionalitou plne autonomniho roizeni. Stalo se to?
Jak vidite, jen vira, ze "to nejak pujde" nestaci. A verim, ze ten, kdo ten problem uspokojive jednou rozlouskne, vydela slusny peniz. Jen je to zatim jaksi prese vsechny proklamace v horizontu "peti let". Akorat, ze uz nejakou dobu.
Re: Autonomně řízená vozidla
Vzhledem k tomu, ze je to obvykla praxe, tak asi skoro vsichni ne?Tak to stojí za vyzkoušení, kolik procent řidičů rozpozná během jízdy, zda má na sobě osoba pásku nebo pruh na paži.
Aha, tak o tenhle druh diskuse jde... tak to pardon.Pokud vás odpovědi opravdu zajímají, tak to zkuste najít na googlu, tam dostanete rozhodně rychleji a lepší info než tady.
Presneji receno, v nekterych pripadech (za urcitych podminek) umi. A osobne bych mel v absolventy autoskol vice duvery (ano, vim, ze nekomu nepomuzou ani leta praxe).Nechcete se kouknout na starší příspěvky, jestli se tady někdo nepozastavoval nad tím, že auto dokáže jet z bodu A do B. To už Tesla umí. Dá se říct, že to je to s čím člověk pravděpodobně odejde z Autoškoly.
Se mi libi, jak elegantne jste obtancil to Audi. Taky respekt (a propos, nemel to byt spis despekt nebo rezerva aby to davalo smysl...)?Muska a jeho časové horizonty se musejí brát lehce s respektem.
Re: Autonomně řízená vozidla
Nevím jestli je to voda na nějaký mlýn. Je to prostě okrajová funkce a teď se řeší důležitější věci. Druhá věc je, zda je to vůbec potřeba a nesnažíme se nasadit koňskou ohlávku na automobil. Tohleto rozpoznávání policie a jejich gesta je důležité pro lidi, ale pro auto je mnohem snažší nějaký "dálkový ovladač", záměrně v závorce, výsledek může být úplně jiný, ale nějaký princip bezdrátové digitální komunikace.MPMP píše:Což je tak trochu "voda na můj mlýn", je to totiž v systému autonomního řízení jedna z těch "okrajových" funkcí, která nebude v 99% cest potřeba, ale bez které to samostatně prostě fungovat nemůže. A jsem přesvědčený, že zrovna rozpoznávání gest a toho, zda jde o oprávněnou osobu, nebo ne, nebude vůbec žádná legrace.
Přeju Tesle, ať se jí to podaří vyřešit co nejdříve a co nejlépe, bez toho bude ale autonomní řízení pořád jenom SKORO hotové.
Re: Autonomně řízená vozidla
"dálkový ovladač" bude super zjednodušení i pro hackera začátečníka. Ale alespoň si majitel užije i nějaké vzrůšo... Nekup to za ty prachy !
Re: Autonomně řízená vozidla
Obvyklá praxe je rozlišovat, jestli ta věc na oblečení je proužek nebo páska? Tak to jo. V tom případě asi dělám na silnici něco špatně.jozka píše:Vzhledem k tomu, ze je to obvykla praxe, tak asi skoro vsichni ne?
(Jde o to, že prý je pro pozorování pruh na oblečení a páska něco jiného.)
A není to spíš, že v některých situacích si Tesla není jistá? Teď bych so taky ještě radši sedl k nováčkovi než do samořízené Tesly.jozka píše: Presneji receno, v nekterych pripadech (za urcitych podminek) umi. A osobne bych mel v absolventy autoskol vice duvery (ano, vim, ze nekomu nepomuzou ani leta praxe).
Jo měla to být rezerva, chtěl jsem napsat něco trochu jiného a pak to smazal a jenom správně ohnul respekt.jozka píše: Se mi libi, jak elegantne jste obtancil to Audi. Taky respekt (a propos, nemel to byt spis despekt nebo rezerva aby to davalo smysl...)?
A proč bych se musel vyjadřovat k Audi? O tom nic nevím, nevím jak na tom pracují, zjevně ty o tom víš víc, tak k čemu potřebuješ moje vyjádření?
Boeing taky řekl, že doveze lidi k ISS a zatímco tam už Musk lidi dovezl(znovu měl rychlejší plány), tak Boeing pořád nic. Teslu považuji v autonomii za průkopníka, tak proč se vyjadřovat k těm dalším?
Re: Autonomně řízená vozidla
Mno, k tomu videu. Rekl bych, ze ten jejich autopilot jezdi, jak cerstvy absolovent autoskoly. Detekuje to okoli, pravdepodobne to nenaboura (pri tom zataceni to imho prevzit nemusel), ale to reseni tech situaci je takove humpolacke.
Treba pri tom mijeni to spravne registruje stojici auto, ale ocividne to nechape celou situaci (coz neni nikterak prekvapive, pokud clovek nema prehnanou predstavu o AI). Tudiz jede stalou rychlosti az za auto, pak si to spocita, ze uz musi neco udelat, jinak do nej naboura a zabrzdi. Bezny clovek by nejspise videl stojici auto, ktere se mozna rozjede, protoze neni uplne u kraje. Bud pribrzdil uz dopredu, v ocekavani, ze se stojici auto rozjede. Nebo si zvetsil bocni odstup a objel ho. Nebo, pokud ladil radio a nevi co delat, tak by proste dupnul na brzdu.
Podobne pri tom zataceni. Vsechno vidi, minimalne podle toho co ma na monitoru, a stejne se nesmyslne tlaci ke kraji.
Takze ja bych rekl, ze Tesla se naucila videt ve meste. Ted se jeste bude muset naucit ridit.
BTW: To v USA fakt takhlen poctive zastavuji na stopkach?
Treba pri tom mijeni to spravne registruje stojici auto, ale ocividne to nechape celou situaci (coz neni nikterak prekvapive, pokud clovek nema prehnanou predstavu o AI). Tudiz jede stalou rychlosti az za auto, pak si to spocita, ze uz musi neco udelat, jinak do nej naboura a zabrzdi. Bezny clovek by nejspise videl stojici auto, ktere se mozna rozjede, protoze neni uplne u kraje. Bud pribrzdil uz dopredu, v ocekavani, ze se stojici auto rozjede. Nebo si zvetsil bocni odstup a objel ho. Nebo, pokud ladil radio a nevi co delat, tak by proste dupnul na brzdu.
Podobne pri tom zataceni. Vsechno vidi, minimalne podle toho co ma na monitoru, a stejne se nesmyslne tlaci ke kraji.
Takze ja bych rekl, ze Tesla se naucila videt ve meste. Ted se jeste bude muset naucit ridit.
BTW: To v USA fakt takhlen poctive zastavuji na stopkach?
Re: Autonomně řízená vozidla
Mě tam v souvislosti s rychlostmi zaujalo, jak umí Tesla krásně přizpůsobovat rychlost podle značek - na volnější silnici jela skoro všude maximálních 50 nebo 55 mph. Nicméně jednou (v serpentinách z kopce někde na začátku) jela 35 na 25 (ta tam byla zahlédnutelná dokonce 2x), takže mám podezření, že ty rychlosti nesnímá ze značek, ale z navigace (ale třeba tam byl nějaký dodatek, který jsem nepřečetl já).
Tak hackery čeká v budoucnosti spousta legrace ! Namátkou nějakému vegetariánovi hacknout lednici, aby mu objednala pěkné steaky, někomu jinému trochu přeladit kardiostimulátor... Legrácky se sledováním cizích ložnic prostřednictvím kamery chytré televize běží už několik let.kot píše:"dálkový ovladač" bude super zjednodušení i pro hackera začátečníka. Ale alespoň si majitel užije i nějaké vzrůšo... Nekup to za ty prachy !
Re: Autonomně řízená vozidla
jo, jo, to všechno jsou "vymoženosti" digitálního věku. Jeden zásadní rozdíl bych tam ale pořád viděl - lednici nemusím mít on-line, kardiostimulátor může být "ovladatelný" pouze na velmi krátkou vzdálenost a tu kameru v televizi si můžu vypnout.Standa píše:Tak hackery čeká v budoucnosti spousta legrace ! Namátkou nějakému vegetariánovi hacknout lednici, aby mu objednala pěkné steaky, někomu jinému trochu přeladit kardiostimulátor... Legrácky se sledováním cizích ložnic prostřednictvím kamery chytré televize běží už několik let.
Ale to "dálkové ovládání" k autu (pokud by mělo být) by mělo být :nevypnutelné, protože je primárně pro policii a protože bude nahrazovat běžného řidiče. Takové auto fakt NEEE.
Re: Autonomně řízená vozidla
Tak za a) souhlasím, že se jedná o okrajový problém, ale uznejte, že bez něj to nebude funkční autonomní auto. Leda by v případě detekce "podezřelé" osoby ve vozovce prostě a jednoduše předalo řízení člověku - a pardon, já zapomněl, ono to má být autonomní auto bez řidiče. Tak nic, tohle nepůjde, gesta policisty rozpoznat neumíme, tak co s tím? Tak, že bychom "ve jménu pokroku" zrušili policii? (Omlouvám se za srkasmus, ale takhle nějak vypadá argumentace zastánců skvělého FSM, co je už SKORO hotové). Pokouší se něco vyrobit, a když se to začne zadrhávat, vymýšlí, jakohnout okolní prostředí (gesta policisty nahradit digitální komunikací).mstitek píše:Nevím jestli je to voda na nějaký mlýn. Je to prostě okrajová funkce a teď se řeší důležitější věci. Druhá věc je, zda je to vůbec potřeba a nesnažíme se nasadit koňskou ohlávku na automobil. Tohleto rozpoznávání policie a jejich gesta je důležité pro lidi, ale pro auto je mnohem snažší nějaký "dálkový ovladač", záměrně v závorce, výsledek může být úplně jiný, ale nějaký princip bezdrátové digitální komunikace.MPMP píše:Což je tak trochu "voda na můj mlýn", je to totiž v systému autonomního řízení jedna z těch "okrajových" funkcí, která nebude v 99% cest potřeba, ale bez které to samostatně prostě fungovat nemůže. A jsem přesvědčený, že zrovna rozpoznávání gest a toho, zda jde o oprávněnou osobu, nebo ne, nebude vůbec žádná legrace.
Přeju Tesle, ať se jí to podaří vyřešit co nejdříve a co nejlépe, bez toho bude ale autonomní řízení pořád jenom SKORO hotové.
b) A pokud nahradíte gesta policisty digitální komunikací, mám si to představit tak, že policista řídící provoz bude gestikulovat a k tomu ještě "mačkat čudlíky" pro Tesly? A jiné "čudlíky" pro Toyoty? Nebo jak si to představujete? To je pro mě ještě fantasknější myšlenka, než, že se Tesla naučí rozpoznávat jasná gesta policisty. (Ale i to bude trvat ještě řadu let).
Re: Autonomně řízená vozidla
MPMP a na to, že rozpoznávání gest je nad schopnosti auta se přišlo jak? Prostě to prohlásím a je to pravda.
Navíc to má ještě přímo daná pravidla na ta gesta ne? To je opravdu představa, že to je nepředstavitelný problém?
Myslím, že na netu je spousta videí, jak stroje rozpoznávají gesta i v obličeji, různá gesta s prsty a zjistit, zda má ta osoba zvedlou ruku.
O "mačkání" čudlíků jsem se podle mě zmiňoval v souvislosti se zastavováním vozidla, ne s řízením provozu. Ono totiž zastavovat vozidlo gestikulací je zbytečné, když stačí stisknout čudlík.
Navíc to má ještě přímo daná pravidla na ta gesta ne? To je opravdu představa, že to je nepředstavitelný problém?
Myslím, že na netu je spousta videí, jak stroje rozpoznávají gesta i v obličeji, různá gesta s prsty a zjistit, zda má ta osoba zvedlou ruku.
O "mačkání" čudlíků jsem se podle mě zmiňoval v souvislosti se zastavováním vozidla, ne s řízením provozu. Ono totiž zastavovat vozidlo gestikulací je zbytečné, když stačí stisknout čudlík.
Re: Autonomně řízená vozidla
Ano, na rozpoznávání značek kamerou má patent MobilEye (dnes vlastněný Intelem). Takže Tesla skutečně jede dle navigace. Ale prej mají rozpracované nějaké řešení, které ten patent MobilEye dokáže obejít. Nicméně v jakém je to stavu, to netuším...Standa píše:Mě tam v souvislosti s rychlostmi zaujalo, jak umí Tesla krásně přizpůsobovat rychlost podle značek - na volnější silnici jela skoro všude maximálních 50 nebo 55 mph. Nicméně jednou (v serpentinách z kopce někde na začátku) jela 35 na 25 (ta tam byla zahlédnutelná dokonce 2x), takže mám podezření, že ty rychlosti nesnímá ze značek, ale z navigace (ale třeba tam byl nějaký dodatek, který jsem nepřečetl já).
A taky pak ještě u Tesly už od začátku autopilota funguje adaptivní tempomat tak, že se automaticky zohledňují zatáčky, takže do nich zpomaluje. Většinou to trefí v pohodě, ale jsou zatáčky, kde jede rychleji než bych čekal a jsou zatáčky, kde pomaleji...
Re: Autonomně řízená vozidla
Jenom upozorňuji, že spousta moderních aut už je dneska narvaná počítači a bezdrátovou komunikací, takže tohle nebude ani nic nového, ani jednoduššího pro hackera.kot píše:"dálkový ovladač" bude super zjednodušení i pro hackera začátečníka. Ale alespoň si majitel užije i nějaké vzrůšo... Nekup to za ty prachy !
Re: Autonomně řízená vozidla
eCall je už skoro dva roky povinný v nových autech. Takže už abyste si začal shánět nějakého veterána jestli se budete chtít v budoucnu vozit v autě bez "vymožeností" digitálního věku. Já neříkám, že ty nový věci v autech schvaluju, taky se mi nelíbí to všeobecné sledování a odposlouchávání všech, ale je to prostě takový trend se kterým toho moc neuděláme.MPMP píše:jo, jo, to všechno jsou "vymoženosti" digitálního věku. Jeden zásadní rozdíl bych tam ale pořád viděl - lednici nemusím mít on-line, kardiostimulátor může být "ovladatelný" pouze na velmi krátkou vzdálenost a tu kameru v televizi si můžu vypnout.
Ale to "dálkové ovládání" k autu (pokud by mělo být) by mělo být :nevypnutelné, protože je primárně pro policii a protože bude nahrazovat běžného řidiče. Takové auto fakt NEEE.
Re: Autonomně řízená vozidla
Pánové, když už jsou tu jasné dvě strany - převelicí optimisti x zarytí pesimisti - nechcete sem do placu hodit nějaké termíny ? Tím myslím např. 202x nebo naopak 203x nebo že by ještě dál v čase? Alespoň by to zobrazilo vaši víru ( či naopak nevíru ) v autonomnost.
Re: Autonomně řízená vozidla
mstitek: ano, všechna nová auta jsou "nabitá elektronikou", ale (až na výjimky) je to elektronika pasivní a nikoli zasahující do řízení na základě podnětů přicházejícich digitálně "z venku". To je trochu jiný level, ne?
krtek700: K rozpoznávání gest policisty: já nic neprohlašuji, já to nevím a nikde jsem o tom žádnou zmínku nenašel. tak jsem se tu slušně zeptal a dostal jsem odpověď, že to Tesla neumí. tak té odpovědi věřím, to je celé.
Mumry: k rozpoznávání dopravních značek: mám tomu rozumět tak, že Tesla nesmí rozpoznávat dopravní značky, protože "patent MobilEye"? Fakt Tesla prodává/provozuje auta, která ignorují dopravní značení? Tomu nevěřím.
krtek700: K rozpoznávání gest policisty: já nic neprohlašuji, já to nevím a nikde jsem o tom žádnou zmínku nenašel. tak jsem se tu slušně zeptal a dostal jsem odpověď, že to Tesla neumí. tak té odpovědi věřím, to je celé.
Mumry: k rozpoznávání dopravních značek: mám tomu rozumět tak, že Tesla nesmí rozpoznávat dopravní značky, protože "patent MobilEye"? Fakt Tesla prodává/provozuje auta, která ignorují dopravní značení? Tomu nevěřím.
Re: Autonomně řízená vozidla
Opravdu? Ta auta mají různé asistenty, z nichž adaptivní tempomat je to jednodušší a zároveň komunikují po internetu i bezdrátově. To, že se dneska nepoužívá ovládání řídících prvků pomocí dálkových příkazu (a nejsem si úplně jistý jestli je to pravda)) je pouze o implementaci těch funkcí, ne o tom, že by to technicky nešlo. Takže stačí jeden software update a máte to tam taky. Koneckonců pár šikovných lidí už ukázalo, že jsou schopni po internetu ovládnout řízení auta.MPMP píše:mstitek: ano, všechna nová auta jsou "nabitá elektronikou", ale (až na výjimky) je to elektronika pasivní a nikoli zasahující do řízení na základě podnětů přicházejícich digitálně "z venku". To je trochu jiný level, ne?
Tady se spousta lidí tváří jak Tesla dělá něco úplně nového co nikdo předtím nedělal, ale to není pravda. Celá řada automobilek cpala počítače do řízení aut již dlouho předtím než vůbec Tesla vznikla. Tesla to pouze posouvá dál.
Re: Autonomně řízená vozidla
MPMP píše: krtek700: K rozpoznávání gest policisty: já nic neprohlašuji, já to nevím a nikde jsem o tom žádnou zmínku nenašel. tak jsem se tu slušně zeptal a dostal jsem odpověď, že to Tesla neumí. tak té odpovědi věřím, to je celé.
Tak nic, tohle nepůjde, gesta policisty rozpoznat neumíme, tak co s tím?
To je pro mě ještě fantasknější myšlenka, než, že se Tesla naučí rozpoznávat jasná gesta policisty. (Ale i to bude trvat ještě řadu let).
Nevíte někdo, kdo mohl tohle napsat, když MPMP nic neprohlašuje?A jsem přesvědčený, že zrovna rozpoznávání gest a toho, zda jde o oprávněnou osobu, nebo ne, nebude vůbec žádná legrace.
Ptal jsem se, jestli to Tesla momentálně dělá(umí), zjistil jsem že ne, takže to je na několik dalších let nedosažitelný cíl. Není v té dedukci někde chyba?
A proč to Tesla neumí? Protože ještě před pár týdny neuměla z bodu A do B přes normální silnice. Vzhledem k tomu, že je mimochodem stále nutná pozornost řidiče, tak to nevyhodnotili jako nezbytné.
Re: Autonomně řízená vozidla
Ten patent je tady: https://patents.google.com/patent/US8064643B2/MPMP píše:Mumry: k rozpoznávání dopravních značek: mám tomu rozumět tak, že Tesla nesmí rozpoznávat dopravní značky, protože "patent MobilEye"? Fakt Tesla prodává/provozuje auta, která ignorují dopravní značení? Tomu nevěřím.
A tady je možná naznačeno, jak to Tesla chce obejít: https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... image-data
Možná nakonec díky získání nějakých patentů po právních sporech spolu Intel a Tesla podepíšou dohodu o výměně patentů a bude...
V každém případě auta s první generací AP hardware to uměly, ty totiž využívali technologii od MobilEye. Druhá generace, kterou Tesla nejprve stavěla nad HW od nVidie a následně kompletně vlastním řešením, tak to do dneška neumí. I když samozřejmě zcela jistě nevím, jestli ta současná beta to umí, či ne (ale tipuji, že ne)...
Jasně, to posouvání dál může být ale buď čistě evoluční, nebo revoluční. A u Tesly to imho ty znaky revolučního posouvání splňuje. Kolik automobilek zvládá OTA updaty (Over the Air - aneb vzduchem)? Donedávna všechny uměly update pouze v rámci servisu. Dnes už jsou první vlaštovky, které zvládají víc. Nicméně tak dotažené jako Tesla to ale zatím furt nikdo nemá - Tesla je schopna v rámci updatů měnit fungování brzd (OTA přinesla zlepšení brzdné dráhy u Modelu 3 před pár lety), fungování tlumičů (už několik updatů měnilo jejich naladění např. ve vyšších rychlostech). Narozdíl od ostatních automobilek se Tesla nebojí přidávat další funkce do auta (podobně jako Apple a Google přidávají s novým OS funkce do starších telefonů). Je to dramaticky jiný přístup k tomu, jak se to celé má chovat, co si vlastně člověk kupuje...mstitek píše:Tady se spousta lidí tváří jak Tesla dělá něco úplně nového co nikdo předtím nedělal, ale to není pravda. Celá řada automobilek cpala počítače do řízení aut již dlouho předtím než vůbec Tesla vznikla. Tesla to pouze posouvá dál.
A chce-li někdo skuhrat nad bezpečností tohoto přístupu, tak předpokládám, že nepoužívá třeba internetové bankovnictví. Protože to je založené na stejných technologiích (především šifrování). Ono na druhou stranu, chození do banky je ještě nebezpečnější, což si ale uvědomuje docela málo lidí. Kdo se nějak seriózněji zabývá bezpečností (např. ví něco o penetračních testech), tak ví, že je třeba ve velké většině případů jednodušší z firmy fyzicky odnést počítač než se do něj vzdáleně nabourávat. To samé s těma Teslama. Než se do ní vzdáleně nabourat, tak je jednodušší se do ní nabourat tak, že k ní mám fyzický přístup...
Re: Autonomně řízená vozidla
Tak si ale nejprve přesně zadefinujme otázku, ať víme, na co odpovídáme. Na takhle nejasně položené otázky mohu odpovědět 2021 i třeba 2035 a v obou případech budu mít pravdukot píše:Pánové, když už jsou tu jasné dvě strany - převelicí optimisti x zarytí pesimisti - nechcete sem do placu hodit nějaké termíny ? Tím myslím např. 202x nebo naopak 203x nebo že by ještě dál v čase? Alespoň by to zobrazilo vaši víru ( či naopak nevíru ) v autonomnost.
Re: Autonomně řízená vozidla
Z mého pohledu jediná revoluční věc co Tesla dělá je právě akorát ta snaha o dosažení level 5 autonomie (nepočítám do toho způsob pohonu). A i to se dá brát je přirozenou evoluci různých asistentů. Ono je potřeba na to koukat i z toho hlediska, že Tesla je mnohem víc technologická firma než ostatní automobilky. Ty by samozřejmě taky zvládly OTA updaty a podobné věci, ale jejich mindset je nastavený na to, že moderní auta jezdí rok co rok do servisu, tak proč se s tím dělat takhle.