To už budou všechna auta řízená robotem, projet se může každý.Sosa píše:I v 72 se dá sedět za volantem a řídit.Far_Away píše:... Ale stále doufám, že se někdy kolem dokola po okruhu projedu, ale je mi už 32 a čas tak letí .
Autonomně řízená vozidla
Autonomní řízení vozidel
Re: Pelc-Tyrolka - Balabenka - Štěrboholská radiála
Já nevím, kam na ty předpovědi chodíte. Podívejte se zpátky o 40 let (to je rok 1975) a řekněte mi, co zásadního se v silniční dopravě změnilo. Jezdíme sice modernějšími auty s omezenými emisemi, které tolik nesmrdí, ale zásadního se nezměnilo NIC - pořád je to spalovací motor, pořád ho řídí člověk a pořád to má "v zásadě" stejnou dispozici karoserie.P_V píše:To už budou všechna auta řízená robotem, projet se může každý.
A teď couvneme o dalších 40 let (jsme v roce 1935). Tady už je vidět větší rozdíl (ve výkonu, tvaru karoserie apod), ale ten základní princip je zase stejný - spalovací motor a řidič.
A teď mi vysvětlete proč by se to za příštích 40 let mělo úplně změnit? Protože si to někdo přeje? To je sice hezké, ale já se spíš obávám, že za těch 40 let už jezdit nebudeme vůbec. Buď proto, že se do té doby vybijeme navzájem a nebo proto, že nebudou zdroje.
Re: Pelc-Tyrolka - Balabenka - Štěrboholská radiála
Ohledně té automatizace máme už celkem běžně ABS, ESP, tempomat, aktivní hlídání odstupu a jízdy v pruhu, manévrovací asistenty, začíná se rozmáhat řízení s plně elektronickým přenosem. Dlouhodobé pokusy ukazují, že auto řízené robotem funguje, i když tam zatím musí sedět člověk pro řešení nestandardních situací. Takže předpokládám, že za 40 let bude automatické řízení běžný zjev. Asi tedy ne u všech aut, nicméně je možné že budou existovat komunikace, kde je ruční řízení zakázáno.
Pesimistické scénáře prosím stranou, tematicky nás tu asi zajímá verze budoucnosti s mírným pokrokem v mezích zákona.
Pesimistické scénáře prosím stranou, tematicky nás tu asi zajímá verze budoucnosti s mírným pokrokem v mezích zákona.
Re: Pelc-Tyrolka - Balabenka - Štěrboholská radiála
Autonomniho provozu na dalnicich se pravdepodobne docka jeste nase generace. Technicky je to v zasade vyreseno. problem je spise legistativa a pak velke investice do "chytrych" komunikaci...
Re: Pelc-Tyrolka - Balabenka - Štěrboholská radiála
Domnívám se, že chytré komunikace nebudou třeba. Protože nutnost zřízení nějaké liniové instalace by zároveň byla i největší brzda zavádění automatického provozu. Auta budou o stylu jízdy komunikovat navzájem a polohu určí jednak vizuálně, jednak podle GPS. Jediné co bude k "chytré" funkci cesty potřeba, je datové připojení, a to bude naprosto samozřejmé v nejzapadlejším koutě země.
Re: Pelc-Tyrolka - Balabenka - Štěrboholská radiála
Mile deti, vase generace uz zazije komunismus...
Datove pripojeni, GPS a chytre komunikace jsou natolik narocne a nejiste veci, ze automatizace provozu je jen chimera, minimalne v nasich podminkach. To spis IAD zkolabuje, protoze nebude na co jezdit.
Datove pripojeni, GPS a chytre komunikace jsou natolik narocne a nejiste veci, ze automatizace provozu je jen chimera, minimalne v nasich podminkach. To spis IAD zkolabuje, protoze nebude na co jezdit.
Re: Pelc-Tyrolka - Balabenka - Štěrboholská radiála
Tak tím už moji generaci straší od dětství, jen ten termín kolapsu posouvají pořád dál . Ověřené zásoby ropy jsou teď někdy za rok 2040 a pořád se to posouvá, maximálně bude časem dražší (to už ale mělo nastat kolem roku 2010 a ejhle, jsme někde na 60 USD/barel), což ale zase prospěje rozvoji alternativních pohonů (konkrétně v první řadě plyn, možná i elektromobily). Mimochodem, totální kolaps společnosti kvůli dojití uhlí předpovídal nějaký Angličan už kolem roku 1900 . Něco jiného ovšem může být ekonomický kolaps jako důsledek politické situace, potom by skutečně nemuselo být hodně věcí potřeba .jozka píše:...To spis IAD zkolabuje, protoze nebude na co jezdit.
Pěkné články na toto téma, až překvapivě málo panické (od LN bych čekal poněkud větší ekoangažovanost ) byly nedávno v příloze LN Index (zde bohužel jen malá ukázka):
http://byznys.lidovky.cz/valka-o-zdroje ... getika_lvk
http://byznys.lidovky.cz/vaclav-smil-ro ... getika_lvk
EDIT: Zapomněl jsem napsat, že ohledně automatizovaného provozu IAD s Jozkou plně souhlasím, že je to ještě nadlouho chiméra.
Pozn.: Možná bychom měli být s touto debatou odsunuti někam mimo MO...
Re: Pelc-Tyrolka - Balabenka - Štěrboholská radiála
No to jo, ale to je vzhledem k rychlosti budování komunikací u nás za malou chviličku!! Tak rád bych, až v 94 letech pojedu ze svého zaměstnání, abych se po okruhu projel. Nebo třeba v důchodu v 98. Ale i to je za chvilku.Sosa píše:I v 72 se dá sedět za volantem a řídit.Far_Away píše:Zajímalo by mě někoho, od někoho ze zasvěcených, zda si někdo myslí, jestli se to vůbec někdy hne a dostaví, nebo zda je to úplně ztracené. Jenom taková tipovačka, protože do toho vůbec nevidím. Ale stále doufám, že se někdy kolem dokola po okruhu projedu, ale je mi už 32 a čas tak letí .
Re: Pelc-Tyrolka - Balabenka - Štěrboholská radiála
Vzdyt taky nepisu ze "zkolabuje", ale "spis zkolabuje"
Re: Pelc-Tyrolka - Balabenka - Štěrboholská radiála
Taky bych přivítal dokončení, okruh má pro takhle pokročilé řidiče-důchodce (mě už bude 110 ) výhodu, že, když se netrefíte na správný sjezd, můžete v klidu jet pořád rovně a zkusit to v dalším kole .Far_Away píše:...No to jo, ale to je vzhledem k rychlosti budování komunikací u nás za malou chviličku!! Tak rád bych, až v 94 letech pojedu ze svého zaměstnání, abych se po okruhu projel. Nebo třeba v důchodu v 98. Ale i to je za chvilku.
Re: Pelc-Tyrolka - Balabenka - Štěrboholská radiála
Prosím moderátory, aby přesunuly nevhodné příspěvky někam do hospody. Je tady pěkný bordel...
Jezdím na plný plyn... brzdy jsem už odmontoval
Centrum dopravních informačních systémů
Centrum dopravních informačních systémů
Re: Pelc-Tyrolka - Balabenka - Štěrboholská radiála
principielně anoMPMP píše:[]Já nevím, kam na ty předpovědi chodíte. Podívejte se zpátky o 40 let (to je rok 1975) a řekněte mi, co zásadního se v silniční dopravě změnilo. Jezdíme sice modernějšími auty s omezenými emisemi, které tolik nesmrdí, ale zásadního se nezměnilo NIC - pořád je to spalovací motor, pořád ho řídí člověk a pořád to má "v zásadě" stejnou dispozici karoserie.
A teď couvneme o dalších 40 let (jsme v roce 1935). Tady už je vidět větší rozdíl (ve výkonu, tvaru karoserie apod), ale ten základní princip je zase stejný - spalovací motor a řidič.
A teď mi vysvětlete proč by se to za příštích 40 let mělo úplně změnit? Protože si to někdo přeje? To je sice hezké, ale já se spíš obávám, že za těch 40 let už jezdit nebudeme vůbec. Buď proto, že se do té doby vybijeme navzájem a nebo proto, že nebudou zdroje.
v tom roce 35 pneumatiky vydržely tak 80kmh
světla svítila asi 5m před auto
některé modely už měly netříštivé sklo
posilovač řízení a brzd byl jen u velmi málo modelů nejvyšší třídy
o spotřebě tu nepíšu, to už jste zhruba nastínil
v roce 75 už se nevyráběla auta be bezpečnostních pásů
překvapivě je to i rok kdy na "východ" dorazily halogenky
i běžné auto dokázalo jet 100kmh
a dnešek známe sami
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Autonomně řízená vozidla
Nastesti uz je na dohled generalni reseni - autonomni rizeni...
Re: Vysočanská radiála (D10 - Kbelská)
Možná bude autonomní řízení dříve než to osvětlení... O pokračování výstavby do Suchdola ani nemluvě.
Re: Vysočanská radiála (D10 - Kbelská)
Zavidim tak dobry zrak...
Re: Vysočanská radiála (D10 - Kbelská)
Před 10 lety bylo na dohled, dne je na obzoru.
Re: Vysočanská radiála (D10 - Kbelská)
to joska: myslite ohledne toho automniho rizeni?
Re: Vysočanská radiála (D10 - Kbelská)
jj, presne ten.
Re: Vysočanská radiála (D10 - Kbelská)
Plne autonomni rizeni je hotova věc. Cca 2023-24 uz to bude v prodeji. Do te doby musí byt hotova legislativa. Uzivejte si rizeni benzinovych aut. Během par let to bude rarita. Zadne scifi. Stojime na prahu revoluce v individualni doprave.
Re: Vysočanská radiála (D10 - Kbelská)
V tom pripade to vsichni pred svetem uspesne taji, protoze to, co ukazali je na urovni retarda s IQ60, ktereho rozhodi prvni nestandardni problem. Krasne to bylo videt na prvni nehode samoriditelneho autobusu pred dvema tydny. Ano, dokazal se pul dne presunovat mestem rychlosti dostavniku. Ano, zastavil za kamionem, ktery nacouvaval do bocni ulice. Bohuzel tak, ze ten do nej strejchnul, protoze s necim takovym nepocital, kazdy normalni clovek si totiz da odstup, ktery je podle nej potreba, ne cifru, kterou mu vlozili do algoritmu kdesi v kanclu.
Je to stejne jako s elektromobilitou. Uz deset let je to za dva roky pouzitelne jako rovnocenna nahrada bezneho automobilu. Za ticheho predpokladu, ze nekdo prijde s necim, co zmeni pravidla hry (a tim nemyslim zakaz spalovaku).
A i kdyby tomu tak bylo, spolehlive to zabije jedna netechnicka otazka: "Kdo bude zodpovedny za pripadnou havarii?" Pokud si nekdo mysli, ze to vyrobce vezme na sebe nebo ze havarie zmizi, mel by si dat obklad.
Nicmene jsme silne OT, poprosim, jestli by nekdo tohle nemohl odsoupnout nekam do vlastniho tematu? Predpokladam, ze na to rec jeste prijde.
Je to stejne jako s elektromobilitou. Uz deset let je to za dva roky pouzitelne jako rovnocenna nahrada bezneho automobilu. Za ticheho predpokladu, ze nekdo prijde s necim, co zmeni pravidla hry (a tim nemyslim zakaz spalovaku).
A i kdyby tomu tak bylo, spolehlive to zabije jedna netechnicka otazka: "Kdo bude zodpovedny za pripadnou havarii?" Pokud si nekdo mysli, ze to vyrobce vezme na sebe nebo ze havarie zmizi, mel by si dat obklad.
Nicmene jsme silne OT, poprosim, jestli by nekdo tohle nemohl odsoupnout nekam do vlastniho tematu? Predpokladam, ze na to rec jeste prijde.
Re: Vysočanská radiála (D10 - Kbelská)
V současnosti by samořiditelná auta mohla efektivně fungovat snad jen tehdy, kdyby byla samořiditelná všechna. Protože roboti se mezi sebou domluví rychlostí světla, zatímco do hlavy člověka robot nevidí.
Re: Vysočanská radiála (D10 - Kbelská)
Samoriditelna vsechna + odstraneny vsechny necekane zasahy zvenci. Plus doresit takove ty drobnosti, jakoze treba delame cim dal mensi moturky a pak do takoveho auta prdneme system, ktery sam o sobe bere par kW (cidla, kamery, radary, vypocetni vykon, serva...).
Budoucnost je zariva. Ale ten sesup, kdyz ty drogy vysadite...
Budoucnost je zariva. Ale ten sesup, kdyz ty drogy vysadite...
Re: Vysočanská radiála (D10 - Kbelská)
Dyť to zatím funguje jen v metru a za předpokladu, že je zabráněno lidem se přiblížit ke kolejím. Ani na železnici to zatím nefunguje a to je řádově jednodušší než auta. Pokud by to fungovalo, tak to bude první na nákladních, neboť tam chybí řidiči a toto by podstatně snížilo náklady.
Re: Vysočanská radiála (D10 - Kbelská)
Já nevím, ale třeba Tesla má toho autopilota hodně vychytanýho (nikde jsem nečetl rozbor na opak) a to to není ani nativně stavěné jako autonomní auto...