Autonomně řízená vozidla

Odpovědět
jozka
Příspěvky: 2785
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od jozka »

Ta maximalne zaplati, pokud neco spachal pojisteny, ale odpovednost neprebira. Coz bude rozdil zejmena v USA, kde se soudi o kazdou ptakovinu. To, ze dostane pozustaly love neznamena, ze nemuze automobilku dale soudit. Vysledek nejisty, palmare pravnikum jiste. Fakt si nekdo mysli, ze si automobilky povesi takovou kladu na krk?
mts
Příspěvky: 595
Registrován: 1.4.2009 8:19:14

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od mts »

To jozka: ano, v Levelu 5 bude odpovědnost výrobce vozidla zakotvena. To uz je dane. Problem je v tom, ze to merite dnesni optikou. „Tak jak je dnes“ se nerovna tak jak bude za 5 let nebo za 10 let. Mnoho lidi se zdraha tomu uvěřit, když si obden prectou, ze experimentalni autonomni auto zase nekde bouralo. Kdo z nas mel před 20 lety smartphone? Kdo z nas mel před 20 lety v aute navigaci? Kdo z nas mel před 10 lety v aute adaptivni tempomat? Podstatne je, ze vyvoj intenzivne probiha a ze automobilky to planuji nasadit. A vzhledem k tomu, kolik do toho uz nainvestovaly tak to nasadi…
jozka
Příspěvky: 2785
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od jozka »

Jedno je jiste, kdyz se nestane nic oskliveho, za 5 let tu budem. Muzem si popovidat.

Nicmene bych skutecne nesrovnaval vznik neceho noveho (rozsireni chytrofonu, navigaci, tempomatu) se zmenou fungujiciho, to je vzdycky slozitejsi.

Zaroven nepopiram, ze vyvoj intenzivne probiha a ze to planuji nasadit. Ale taky sleduji cvrkot a kdyz odfiltruji marketingove kecy, zatim nikdo rovnocennou nahradu cloveka nepredvedl, odkazy na to uz jsem dal. Suma nainvestovanych penez nema s vysledkem vubec nic spolecneho (treba pro spartany je to momentalne dost bolestive tema...) Dtto elektromobilita. Spousta vzletnych planu a slovni mlhy a porad je to zatim o velke spouste tuzkovych baterek, posuny jsou zatim spis kvantitativni nez kvalitativni. Dokud nekdo v obou oblastech neprijde s necim principialne novym, nebo nedojde s nejakemu katastrofalnimu vyvoji, je to oboje bez sanci.
MPMP
Příspěvky: 3307
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od MPMP »

Jsem v tomto ohledu skeptik a pokusím se popsat proč.
Nijak nepopírám pokrok v IT a mobilní telefonii (včetně dat) za posledních 10- 20 let. Tam je to nesporné. Jde ale o segmenty, které PŘEDTÍM NEEXISTOVALY, tedy o možnost dodat něco nového a pokud se to povede, tak na tom i pohádkově vydělat. Takže se zkoušelo, inovovalo, vyvíjelo a hlavně se masírovali lidi, jaké je to fajn, potřebné, krásné, pohodlné a jánevímjakéještě, a to vše jen proto, aby si to koupili a nechali autory vydělat.
Přechod na elektromobilitu a autonomní provoz vozidel je ale úplně jiná písnička. Auta tu máme a nic nenasvědčuje tomu, že by elektroauta a autonomní auta měla být levnější a dostupnější, takže lidi to k nákupu motivovat nebude. Kromě toho je budou vyrábět stejné firmy, jako vyrábějí auta dnes, takže je to k přechodu taky nijak moc motivovat nebude.

Jednoduše - tato dvě odvětví jednoduše srovnávat NELZE.

Nebo to zkuste jinak. Podívejte se 10, 20, 30, 40 nebo 50 let dozadu a najděte si jak v té které době vypadalo luxusní a jak vypadalo běžné auto. Jistě, změny, pokrok, elektronické "vychytávky" přibyly a přibývají stále rychlejším tempem, ale jde pořád o stejný princip - spalovací motor, čtyři kola, volant a řidič. Konec konců, když Vám dneska "vyplivne" ABS nebo elektronika motoru, bude to sice otrava, ale pořád ještě s tím autem někam dojedete. Bude mít sice výkon a zabezpečení jako před těmi 50 lety, ale dojedete. Zkuste totéž u elektroauta, nebo u autonomního vozidla, kterému "zabloudí" firmware - skončili jste a velmi pravděpodobně se v té situaci nedozvíte víc, než "porouchalo se to, nejedeme". A i když lidé stále více používají "chytré telefony", chytré televize", chytré ..." (každý si doplní co uzná za vhoné), mám dojem, že svůj život a zdraví předají "chytrému autu" dobrovolně jen někteří a že to nebude část ani zdaleka se blížící polovině populace.

Jsem možná velký skeptik, ale první samořiditelná auta se v Evropě objeví za 7-10 let a běžně se nezačnou používat dřív než za 15-30 let. A to pořád ještě budeme v "přechodném období" provozu s manuálně řízenými vozidly. plně autonomní provoz před rokem 2060 je naprosté sci-fi.

A teď do mně.
Sosa
Příspěvky: 2508
Registrován: 17.3.2009 9:43:04

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od Sosa »

No stačí se podívat na elektroauta, prezentuje se to jako strašná novinka a přitom bylo první auto o min 10 let před autem se spalovacím motorem. Od té doby se v podstatě vývoj nepohnul, neboť dojezd se pořád pohybuje kolem 400 km max (až na nějaké výjimky.) I přes velkou dotaci a masivní marketingovou kampaň se prodeje pohybují podstatě v zanedbatelných číslech. Navíc začínají některé země, kde byl rozvoj masivnější, ukončovat podporu.
Autonomní řízení je nyní v plenkách a může se stát, že nebude použito. I v minulosti byla spousta technologií, které v té době dle předpovědí měly velký potenciál, zavrhnuta, protože se ukázalo, že jde o slepou uličku. Třeba tablety, před pár lety se tvrdilo, že nahradí stolní počítače a co se stalo?
Standa
Příspěvky: 3795
Registrován: 16.3.2009 7:49:22
Bydliště: Praha

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od Standa »

Právě jsem si při zadávání kódu pro ověření uživatele (na Ulož.to :) ) uvědomil, že je stále dost podnětů, s nimiž si počítač prostě neporadí, nedokáže je zpracovat a je plně odkázán na lidský zásah. Takže ta plně autonomní vozidla IMHO nebudou k dispozici dřív, než se vyvine umělá inteligence rovnocenná s lidskou. Mluvilo se ale i o jiných možnostech, třeba o částečně autonomních vozidlech, např. s jedním vyhrazeným pruhem na dálnici, kde by se vozidlo automaticky zařadilo na volné místo "ve vláčku" a jelo optimální rychlostí (předpokládám maximální vzhledem k provozním podmínkám). To ovšem samozřejmě předpokládá úpravu infrastruktury, takže už to patří trochu jinam.
P_V
Příspěvky: 1708
Registrován: 14.3.2009 15:26:14
Bydliště: Praha

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od P_V »

MPMP píše: když Vám dneska "vyplivne" ABS nebo elektronika motoru, bude to sice otrava, ale pořád ještě s tím autem někam dojedete. Bude mít sice výkon a zabezpečení jako před těmi 50 lety, ale dojedete. Zkuste totéž u elektroauta, nebo u autonomního vozidla, kterému "zabloudí" firmware - skončili jste a velmi pravděpodobně se v té situaci nedozvíte víc, než "porouchalo se to, nejedeme".
Možná tak v autě z minulého století. V dnešním autě se motor bez elektroniky ani nenastartuje, protože elektronika řídí vstřikování, ventily atd. Kde je konec karburátoru. Přesto to s tím vypliváváním a blouděním firmwaru není tak vážný problém.
MPMP
Příspěvky: 3307
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od MPMP »

Nechci se přít, ale i nejnovější auto umí při částečné poruše elektroniky (samozřejmě, pokud to "odejde komplet", je to konečná) přepnout do "nouzového režimu řízení motoru" a někam dojet. Jakpak obdobný "fall-back" udělá samořiditelné auto? Co si myslíte, že se stane při detekci poruchy jednoho jediného senzoru?
mts
Příspěvky: 595
Registrován: 1.4.2009 8:19:14

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od mts »

Jak uz jsem psal, v plne autonomnim modu pujde o několikanasobne jisteni podobne jako v letecke doprave. Nevim kolik letadel pada denne kvůli kompujtrum ale tipnul bych tak jedno rocne. To jde. Je nutne brat do úvahy, ze celopsolecenske klima cim dal tim vic povazuje auta se spalovacími motory za stroje, chrlici do ovzdusi tuny jedu. Coz ony jsou. A nejrizikovejsi bezpecnostni faktor je ten mezikus mezi sedačkou a volantem. Vlády a regulatori budou cim dal tim vic tlacit na autonomni rizeni a bezemisni provoz. A ja dodavam MISTNE bezemisni. Auta na ulici vidi každý, uhelnou elektrárnu nikoliv. Bohuzel, tak to je. Takze nejde o to, jestli se lide sveri do rukou automnimu elektromobilu, oni vas ty vlády pokrivenim prostředí k tomu donuti. Ze bude nutne masivne a nakladne prekopat infrastrukturu? O tom zadna.
V rijnu jsem v Reichu „ridil“ autonomni auto (experimentalni vuz ale pripraveny pro sériovou vyrobu) – cca 200 kilometru po autobahnu a 30 km po meste. Jediny rozdil proti plne autonomii byl ten, ze jsem se musel vždy po par vteřinách dotknout jednim prstem volantu aby systém vedel, ze „ridim“. Cela jizda probehla bez jediného zavahani systemu. Po dalnici max 130. Krouzeni zatáček ve vyssich rychlostech je zatím poněkud trhane. Ve meste byly nektere brzdne reakce ještě prilis ostre a rozjezdy prilis vahave ale to je předmětem zlepsovani. Navrhuji se v tomto vlakne v roce 29.11.2023 sejit a rekneme si, jak se to vyviji…
Warcz
Příspěvky: 2091
Registrován: 14.3.2009 14:50:43

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od Warcz »

2023 ? :-) Tohle je 2032:

jozka
Příspěvky: 2785
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od jozka »

Ehm... kolik leta letadel? Kolika letadlum vjel do cesty cyklista? Kolik letadel leti v souvisle kolone... Porad totiz srovnavame odlisne slozite veci (radove!)

A kolik takovy sytem bude stat (na auto)? Zadarmo asi nebude ze... O celospolecenskem klimatu bych moc nemluvil. Ono je celospolecenske zejmena v jistych kruzich, vetsine lidi je to putna. Tedy do te doby, nez na ne vybali kolik je to bude stat a co vsechno jim to znemozni. O snaze nas k tomu dokopat nepochybuji, jen jsem ji zahrnul do "katastrof". Mozna se smirme s tim, ze mejdan skonci. Doby, kdy jsme si mohli hrat na demokracii a socialno pujdou do pryc a zase vrati stare dobre casy pomerne uzke vrstvy vrchnosti a masy, ktere budou mit pravo drzet tak akorat hubu a krok. Jen budou mit misto motyky mobil. I na tohle tema uz bylo dost sci-fi literatury.

A co se tyce te realne zkusenosti, verim ji. O tom prave pisu. IQ60. I takovy mne odveze z bodu a do bodu B. Trochu mne vytrese a kdyz budu mit kliku a nebude muset resit neco slozitejsiho, nenaboura.

Moment, podivam se, jestli uz 29.11.2023 neco nemam...
mts
Příspěvky: 595
Registrován: 1.4.2009 8:19:14

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od mts »

Ano, bude to drahe. A ano, zaplati to spotrebitel. A ano, jiste kruhy vladnou tem, kterym je to putna. A ano, zabava za volantem skonci… A ne, scifi to není, uz je to stava realitou…
Pavel Q
Příspěvky: 329
Registrován: 5.10.2010 17:49:14

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od Pavel Q »

Je tu ještě jeden faktor pro autonomní řízení: nákladní doprava: Dnešní dopravce má ohromné mzdové náklady s řidiči, ti mají navíc ještě omezenou dobu řízení, povinné přestávky apod. Tlak na modernizaci bude pochopitelně větší u vozidel, které udělají třeba statisíce km za rok, než u individuálně vlastněných osobních vozidel. Pokud by třeba autonomní tahač byl o milión dražší než manuální, vyplatí se za pár let, i kdyby v něm měl jezdit člověk neřidič, který by se staral o hlídání nákladu, tankování, placení mýta apod, protože ten nebude muset střídat a dělat přestávky. A autonomní řešení bude nakonec hodně levnější, v podstatě za cenu HW.

Co se týče zodpovědnosti, bude tu přece povinné ručení. Stroj se nemůže dopustit přestupku, pokud bude schválen k provozu, neměl by dělat žádné chyby, které by mohly skončit fatálně.

Poslední věc: do budoucna se mluví o třech věcech: autonomní řízení, elektrický pohon a sharing. Tyto věci však spolu vůbec nesouvisí. Autonomní řízení se nejspíš prosadí nejprve v nákladní dopravě, na ježdění z hospody to bude drahý luxus. Pro dopravu na delší vzdálenosti nejspíš zůstanou spalovací motory, ale běžný uživatel to potřebuje jednou za rok, když jede s rodinou na dovolenou. Má smysl, aby se tomu podřizovaly parametry auta, se kterým jinak jezdí sám "kolem komína"? A co se týče carsharingu, na jednu stranu auto bude pořád statutárním symbolem (ikdyž třeba v dnešním NY to až tak neplatí) ale taky záleží na tom, zda města budou ochotna i nadále umožnovat lidem zadarmo nebo téměř zadarmo parkovat před barákem. Pokud někdo parkovací místo mít nebude, bude muset volit carsharing, nebo mít autonomní auto, které by po vyložení se odjelo zaparkovat někam na kraj města.
Standa
Příspěvky: 3795
Registrován: 16.3.2009 7:49:22
Bydliště: Praha

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od Standa »

Ty scénáře jsou dost děsivé, nicméně vidím dvě roviny, kde se IMHO zadrhnou:

1) Rovina politická: pořád ještě záleží i na voličích - podívejte se, na čem mimo jiné ztroskotalo jednání o vládní koalici v Německu (mám na mysli zelenými prosazované datum zákazu spalovacích motorů). A to je "nejuvědomělejší" země, Američani si rovnou zvolili Trumpa. V zemích V4 tohle nehrozí a pokud se to ekosluníčka pokusí protlačit přes Brusel, rozloží to EU.

2) Rovina technologická: k elektormobilům i k autonomnímu řízení to už popsal Jozka, co se týče Carsharingu, narazí to při nějakém větším rozšíření na špičkové časy - drtivá většina uživatelů bude chtít auto na víkend a když se na ně párkrát nedostane vrátí se ke svému vlastnímu autu (a pokud jim v tom bude někdo bránit, udělají revoluci).
jozka
Příspěvky: 2785
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od jozka »

Pavel Q:
ad odstavec 1)

Odstranime ridice, poridime o mega drazsi kamion a... posadime do nej chlapa, ktery bude muset byt otrokem prikovanym k tahaci. Protoze jinak je to normalni zamestnanec a ten ma... svete div se... narok na mzdu, diety, pracovni dobu, pauzy (ano, i kancelarska krysa na ne ma narok!) a vsechny ty ptakoviny plynouci z paragrafu. A uspora je kde? Ano, tam, ona totiz kulata lopata az tak lukrativni neni.

ad odstavec 2)
Sancta simplicitas! Stroj se samozrejme prestupku dopustit muze. A nejen prestupku.

ad odstavec 3)
Ehm... tak jednou za rok? Dojezd elektromobilu je v realnych podminkach malokdy vetsi nez 400km a to se jeste obcas vypravite nekam, kde nemate moznost dobit. A najednou ty pocty vypadaji jinak. Povazuji se za bezneho uzivatele auta (20-25 tkm rocne) a elektromobilem bych nedojel tedy rozhodne vickrat nez jednou za rok.
Geo
Příspěvky: 806
Registrován: 11.5.2009 11:06:39

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od Geo »

mts píše:V rijnu jsem v Reichu „ridil“ autonomni auto (experimentalni vuz ale pripraveny pro sériovou vyrobu)
A kolik stal LIDAR v tom aute? Vic nez Superb v plny palbe, nebo uz se povedlo najit levnejsi reseni?
Sosa
Příspěvky: 2508
Registrován: 17.3.2009 9:43:04

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od Sosa »

mts píše:Ano, bude to drahe. A ano, zaplati to spotrebitel. A ano, jiste kruhy vladnou tem, kterym je to putna. A ano, zabava za volantem skonci… A ne, scifi to není, uz je to stava realitou…
Ano a proto v politice strany, které toto prosazují dostávají na pr... Spotřebitel na západě toho už má celkem dost.
mts
Příspěvky: 595
Registrován: 1.4.2009 8:19:14

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od mts »

To geo: Kompletni package pro Level 3 (Autobahnpilot) je nakladove na urovni cca 5T€.
mapman
Autor
Příspěvky: 5765
Registrován: 25.2.2009 22:20:05

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od mapman »

Tak teď jsem začal zuřivě počítat, kolik je to pět teraeuro a oni to budou asi tisíce ;)
Standa
Příspěvky: 3795
Registrován: 16.3.2009 7:49:22
Bydliště: Praha

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od Standa »

Pavel Q: Ještě doplním, že ta vize carsharing/autonomní řízení/elektromobil (to vše vynucované např. omezováním parkování) je šitá na míru pro relativně malou část populace (zejména singles + velkoměstský byt spíš v centru + vyšší příjmy) a zcela ignoruje potřeby jiných segmentů, např. kolem měst obyvatele satelitů (vesměs rodiny střední třídy) nebo drtivou většinu obyvatel venkova (vesměs nižší příjmy a naprostá závislost na autech). Sociální dopady takové politiky mohou být velmi zajímavé :evil: ...
jozka
Příspěvky: 2785
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od jozka »

Loni jsem shanel nejakou ojetinu, konkretni auto. Docela jsem koukal, kolik z nich postrada automatickou klimu, za kterou se priplacelo tenkrat cca 1k€ a to zaklad zacinal na nejaky 20k€. Uz vidim, jak lide bez mrknuti vysoli nasobky za AutobahnPilota...

Tohle muze klapnout jedine v pripade nejake diktatury (ne, ze by nabehy nebyly).
mts
Příspěvky: 595
Registrován: 1.4.2009 8:19:14

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od mts »

to jozka: pohybujete se v jinem segmentu trhu. Zakaznik, který si jde pro NOVE auto za 100-150T€ neresi az zas tak priplatek 5-10T€...
Pavel Q
Příspěvky: 329
Registrován: 5.10.2010 17:49:14

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od Pavel Q »

jozka: Stroj se samozrejme prestupku dopustit muze. A nejen prestupku.

Z hlediska práva se nejedná o přestupek zaviněný strojem. Viník může být jen člověk. A jakmile se systém odladí a pustí do provozu, nehodovost bude nižší než u klasicky řízených vozidel.

Ten doprovod kamiónu je něco jako hlídač, pohotovost, klidně si tam může 23 hodin denně spát a řešit jen úkony, které po něm systém chce. U kratších přeprav by ani být nemusel.

Ad 3) Jde mi spíše o to, proč se tolik jezdí po městech v autech optimalizovaných pro provoz na dálnici, proč jezdí jeden člověk ve čtyřmístném autě? Proč auta většinu svého života někde stojí?

Standa: Lidi co dojížděj z venkova budou na tom nejhůř jako dnes, dojedou si k P+R na kraji města. Ale nevidím jediný důvod, proč by města měla umožňovat parkovat bezplatně v centrech na ulicích (tj. na svém majetku).
jozka
Příspěvky: 2785
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od jozka »

Tak si vyberte. Bud
Uzivejte si rizeni benzinovych aut. Během par let to bude rarita. Zadne scifi. Stojime na prahu revoluce v individualni doprave.
nebo
pohybujete se v jinem segmentu trhu. Zakaznik, který si jde pro NOVE auto za 100-150T€
Protoze alternativou je uz jen diktatura a tvrdy zakaz vozidel plebsu. V kombinaci s vyrokem o letech 2023+ je to bud znalost zameru z nejvyssich mist (a ted fakt nemam na mysli pucmidraty ve vladach nebo Bruselu) nebo...
jozka
Příspěvky: 2785
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Autonomně řízená vozidla

Příspěvek od jozka »

Z hlediska práva se nejedná o přestupek zaviněný strojem. Viník může být jen člověk. A jakmile se systém odladí a pustí do provozu, nehodovost bude nižší než u klasicky řízených vozidel.
Jakym clovekem? Tim, co neridi? Tim, co navrhl system? Tim, co prostredek vlastni? Tim, co ho vyrobil?
Ten doprovod kamiónu je něco jako hlídač, pohotovost, klidně si tam může 23 hodin denně spát a řešit jen úkony, které po něm systém chce. U kratších přeprav by ani být nemusel.
Nepodstatne. I ten hlidac je de iure porad v praci a musi se vse ridit prislusnymi zakony. A jen tak lehke info. Samoriditelny kamion se sam nenalozi ani nevylozi, nevyridi papiry, nezodpovida za naklad... Zkuste si dat nekdy s nejakym tocvolantem schvalne pokec o naplni jeho prace.
Jde mi spíše o to, proč se tolik jezdí po městech v autech optimalizovaných pro provoz na dálnici, proč jezdí jeden člověk ve čtyřmístném autě?
Protoze nekdy jede sam, jindy veze deti do skoly, pak jede na dovolenou... to je univerzalita prostredku. Kdyz budete davat za boty nekolikamesicni prijem, budete mit jedny (a byly doby, kdy to tak bylo).
Proč auta většinu svého života někde stojí?
Proc si porizujete jakoukoliv vec, kdyz vetsinu casu je vypla/nepouzivana ? TV, mixer, pocitac, boty, lopatu...
Odpovědět

Zpět na „Vozidla - technika“