Stránka 9 z 30

Re: Autonomně řízená vozidla

Napsal: 24.3.2018 9:50:06
od Lenny
K tomu se loni vyjadřoval D-Fens ve svém komentáři http://dfens-cz.com/autonomni-rizeni-ii ... y-dilemma/

Re: Autonomně řízená vozidla

Napsal: 27.3.2018 8:15:16
od jozka
https://www.novinky.cz/ekonomika/467413 ... -vozy.html
Arizonský guvernér Doug Ducey v dopise adresovaném šéfovi Daru Khosrowshahiovi sdělil, že video se záznamem nehody je zneklidňující a vyvolává řadu otázek o tom, zda vůbec může Uber v testování v Arizoně pokračovat.

Re: Autonomně řízená vozidla

Napsal: 27.3.2018 9:22:06
od MPMP
Dnes na ČR zpráva, že oprávnění pro testování v běžném provozu bylo uberu odejmuto.

Re: Autonomně řízená vozidla

Napsal: 28.3.2018 7:41:13
od Sosa
Ty vyjádření policie jsou velmi zvláštní. Nejednal se prý o chybu vozidla. Myslím, že pokud by byl stejný záběr u řidiče, určitě by se o minimálně podílu na vině spekulovalo. U řidiče by se určitě jednalo o to, že se nevěnoval řízení, neboť nebyl žádná reakce, ani když ji uviděl.

Re: Autonomně řízená vozidla

Napsal: 28.3.2018 7:51:10
od jozka
Velky prachy, velky tlaky, nic jineho.

Re: Autonomně řízená vozidla

Napsal: 28.3.2018 7:59:49
od Sosa
Spíš někdo rychleji mluvil, než myslel. Vyšetřování ještě nemůže být uzavřeno. Jsem zvědavý, jestli se nakonec ještě neobjeví jiné video, světlejší.

Re: Autonomně řízená vozidla

Napsal: 28.3.2018 9:00:59
od jozka
Ze by v pripade lidskeho ridice reagoval stejne? Silne pochybuju. Tipoval bych to na duverny rozhovor po nehode. Ostatne policajti (pri vsi ucte) nebyvaji nejostrejsi tuzky v penalu. Ani u nas, ani za louzi. Protoze prohlasit po shlednuti videa to, co prohlasili...

Re: Autonomně řízená vozidla

Napsal: 28.3.2018 11:38:10
od Warcz
Jedna aktuální zkušenost. Včera jsem testoval BMW 6 GT s ad. tempomatem a řízením. Do kolony úplně super. Člověk to zapne a muže jít chrápat drží se to za autem před vámi. Samo se to rozjede, zastaví, zatáčí, horší je to se zipem.

Dálnice 130 a jedete za někým taky pohoda. Prostě to kopíruje auto před Vámi. Jsou tam 4 úrovně rozestupu. Vše OK.

Město, nebo první na cestě už to moc nedává. Každou druhou zatáčku to jelo na vnějších okrajich, takže jsem čekal přejetí do protisměru. 2x jsem to tahal ze svodidel 1x to málem vzalo obrubák. Mercedes je na tom trošku lépe, ale pořád to bude sakra dlouho trvat, než to bude zvládat přesně tuto situaci. 10x ten chodec půjde na středovou čáru a pak se zastaví, počká až projede auto a potom bude pokračovat. Jednou to ale neudělá a bude se nadávat autonomím autům.

Re: Autonomně řízená vozidla

Napsal: 28.3.2018 13:54:52
od jozka
No a to je prave to certovo kopytko. Skvele to funguje... skvele to funguje... a najednou nejaky nestandard a rach...

Re: Autonomně řízená vozidla

Napsal: 28.3.2018 15:07:47
od KH
JAnD píše:Nedávno jsem asi na radiožurnálu slyšel, že logika autonomních vozidel má být čistě matematická:

na silnici nečekaně vstoupí skupina chodců. vyhnout se nedá, vedle silnice je sloup.
* když nabourám do sloupu, možná zabiju dvoučlennou posádku
* když najedu do skupiny lidí před sebou, možná zabiju celou pětičlennou skupinu.
* 2<5 => sloup
Momentálně se vše řeší metodou brzdit a jet rovně. A takto to ještě hodně dlouho zůstane. Nikomu se nechce zabředávat do https://en.wikipedia.org/wiki/Trolley_problem protože ono nejde jen o počet lidí. Co když to jsou tři starci nad hrobem vs matka s dítětem atd.


K tomu Uberu. Vychází najevo, že jsou zkrátka těžce pozadu. Proto asi ta blamáž s krádeží technologií Waymo. To zveřejněné video je taky super. Přijde mi, že to je řádně upravené, aby tam jakože nebylo nic vidět a ženská se objevila z ničeho nic. K čemu je tam teda ten LIDAR? Auto nemá infra kamery? Doufám, že pro autonomní auta Uberu to tímhle končí. Stejně nechápu, jak po všech těch skandálech můžou jěště fungovat a ještě mají dost investorů, že si můžou dovolit propálit 2 mld dolarů za rok.

Re: Autonomně řízená vozidla

Napsal: 28.3.2018 19:13:28
od Mike
ono to bude jako s elektromobily
obrovský boom a kde dnes ti fiskerové, betterplacy aspol. jsou :?:

Re: Autonomně řízená vozidla

Napsal: 29.3.2018 6:59:53
od Sosa
On to bude problém nejen pro Uber, ale pro všechny provozovatele. Myslím, že se ty testy velmi zpřísní a půjdou zpět na polygony. A to bude to lepší řešení, ještě jeden podobný průšvih a bude na dost dlouho stopka v provozu.
No jsem zvědav, jak se tohle bude řešit před soudem, kdo za to bude mít vinu. jestli ta osoba za volantem, nebo kdo. Chyba auta tam nejspíš je a část viny na něj padne. Minimálně následky by asi s řidičem byly nižší.

Re: Autonomně řízená vozidla

Napsal: 29.3.2018 9:56:21
od Mumry
Warcz píše:Jedna aktuální zkušenost. Včera jsem testoval BMW 6 GT s ad. tempomatem a řízením. Do kolony úplně super. Člověk to zapne a muže jít chrápat drží se to za autem před vámi. Samo se to rozjede, zastaví, zatáčí, horší je to se zipem.
Tohle, prosím, opravdu nikde nerozšiřovat. Ony tyhle systémy jsou super a dokud je vše OK, tak není problém, ale jakmile je na silnici něco nestandardního, tak pokud řidič nezasáhne, tak ten systém to nezřídka nedá.

Mimochodem, dává nějak to BMW najevo, podle kterého auta před sebou a případně čar se řídí? Tesly na palubce modře ukazují, podle čeho se drží v pruhu a pak ještě vysvítí auto, dle kterého omezují rychlost. Když to řidič sleduje, tak má možnost zasáhnout, pokud se mu to nelíbí...
Warcz píše:Město, nebo první na cestě už to moc nedává. Každou druhou zatáčku to jelo na vnějších okrajich, takže jsem čekal přejetí do protisměru. 2x jsem to tahal ze svodidel 1x to málem vzalo obrubák. Mercedes je na tom trošku lépe, ale pořád to bude sakra dlouho trvat, než to bude zvládat přesně tuto situaci. 10x ten chodec půjde na středovou čáru a pak se zastaví, počká až projede auto a potom bude pokračovat. Jednou to ale neudělá a bude se nadávat autonomím autům.
Nemám zkušenost s BMW, ale u Tesly jsem po čase zjistil, že je zapotřebí tomu autu víc důvěřovat. Jako né, že by se nikdy nestávalo, že v zatáčce přejede do vedlejšího pruhu, ale ve většině těchto případů zůstane v limitu a třeba do svodidel to nenarve. Jenže člověk, který na to není zvyklý, tak to "tahá ze svodidel" výrazně dřív, než je nutné, protože to vypadá nebezpečně, jelikož takhle by sám nikdy nejel. Tím nechci říct, že je to takto v pohodě, ale sám vidím velký pokrok už během času, postupně jak přicházejí aktualizace. A nová verze autopilota je v tomto ještě o řád lepší...

Re: Autonomně řízená vozidla

Napsal: 29.3.2018 11:16:57
od jozka
né, že by se nikdy nestávalo, že v zatáčce přejede do vedlejšího pruhu, ale ve většině těchto případů zůstane v limitu a třeba do svodidel to nenarve. Jenže člověk, který na to není zvyklý, tak to "tahá ze svodidel" výrazně dřív, než je nutné, protože to vypadá nebezpečně, jelikož takhle by sám nikdy nejel.
Maji Tesly (nebo obecne auta s temihle asistenty) i hlidani, zda se k nim nekdo v tom pruhu nepriblizuje zezadu/ze strany ? Protoze z pohledu jineho ucastnika provozu je takovehle motovidlo, co sice obcas zmeni pruh (ale je fajn, ze do svodidel to nenarve), ve svem pruhu klickuji a podobne chutovky docela pekna pakarna. Kdyz neco takoveho vidim, vetsinou to znamena, ze ridic je ozraly, zfetovany, slepy, spici nebo cumi do mobilu a snazim se mu dostat z dosahu. Takze ted jeste k tomu pripocist autopiloty...

Asi jsem uz starej, ale pokrok u mne znamenal vzdycky to, ze se stara vec prestala pouzivat, protoze ta nova fungovala lip (rychleji/kvalitneji/levneji...). Tady se ale pokrokem nazyva neco, co je nove, nic vic.

Re: Autonomně řízená vozidla

Napsal: 29.3.2018 11:36:02
od kot
Hezká práce Jožko ! :ok: Teď mi ještě prosím pošeptej číslo, abych věděl co to je být starý, ať vidím, jak na tom jsem já...

Re: Autonomně řízená vozidla

Napsal: 29.3.2018 11:43:43
od Warcz
Bohužel Teslu jsem neřídil ale podle videi na Youtube je lepší. To BMW když mělo jet samo a nebylo nic před ním podle čeho by mohlo kopírovat tak to byla docela trága. Vůbec to neukazuje jak Tesla okolí nebo pruhy. Navíc tam někdo vypnul upozornění na ukončení asistentu, takže se to bez zvuku deaktivovalo. Pak jsem si to aktivoval, tak to aspoň písklo, když to chtělo převzít řízení.

Zatím co jsem vyposlouchal jsem jsou na tom asistenti takhle ( Od nejhoršího po nejlepší )
- Škoda Superb
- BMW
- Mercedes
- Tesla

Možná má někdo více zkušeností. Superb je hodně limitovaný, že nemá kameru, takže stojící auta detekuje hodně pozdě. To BMW mi pěkně zastavilo ze 110 na 0 bez zásahu.

Re: Autonomně řízená vozidla

Napsal: 29.3.2018 12:13:30
od Mumry
jozka píše:Maji Tesly (nebo obecne auta s temihle asistenty) i hlidani, zda se k nim nekdo v tom pruhu nepriblizuje zezadu/ze strany ? Protoze z pohledu jineho ucastnika provozu je takovehle motovidlo, co sice obcas zmeni pruh (ale je fajn, ze do svodidel to nenarve), ve svem pruhu klickuji a podobne chutovky docela pekna pakarna. Kdyz neco takoveho vidim, vetsinou to znamena, ze ridic je ozraly, zfetovany, slepy, spici nebo cumi do mobilu a snazim se mu dostat z dosahu. Takze ted jeste k tomu pripocist autopiloty...
Nemohu mluvit za jiná auta, zkoušel jsem Tesly Ska, Xka a 3ky a to se starým autopilotem (verze 1) i s novým a Tesla má neustále zapnuté ultrasonické senzory, takže tuší, jestli je něco vedle ní, či kousek za ní a tak. S AP1 nic dalšího nemá, ale u AP2 (který se vyrábí už rok a půl) má jednak ty ultrasonické senzory s dvakrát větším dosahem, ale hlavně má i kamery do stran a dozadu, takže má šanci tam vidět. SW to ale zatím moc nepoužívá, to se postupně rozšiřuje s updaty. Teď nedávno se objevil takový, který dramaticky redukuje to kličkování v rámci pruhu tam, kde to dřív dělalo problémy.
Warcz píše:Bohužel Teslu jsem neřídil ale podle videi na Youtube je lepší. To BMW když mělo jet samo a nebylo nic před ním podle čeho by mohlo kopírovat tak to byla docela trága. Vůbec to neukazuje jak Tesla okolí nebo pruhy. Navíc tam někdo vypnul upozornění na ukončení asistentu, takže se to bez zvuku deaktivovalo. Pak jsem si to aktivoval, tak to aspoň písklo, když to chtělo převzít řízení.
Aha, tohle v Tesle vůbec vypnout nejde (a je to dobře). Přehlédnout se to nedá...
Warcz píše:Zatím co jsem vyposlouchal jsem jsou na tom asistenti takhle ( Od nejhoršího po nejlepší )
- Škoda Superb
- BMW
- Mercedes
- Tesla
U Tesly už začíná být výrazný rozdíl mezi AP1 a AP2. AP1 se spoléhá na radar, jednu kameru a ty ultrasonické senzory. AP2 má radar, ultrasonické sensory s dvakrát větším dosahem, celkem osm kamer (ale zatím všechny nepoužívají) a něco jako stonásobně či ještě víc výpočetní síly než v AP1.

Re: Autonomně řízená vozidla

Napsal: 29.3.2018 13:35:02
od jozka
Je fajn, ze to vylepsujou (coz jsem nikdy nezpochybnoval), min fajn, ze to zkousej v realnym provozu (coz mi vadilo a vadit bude vzdy) a nelibe nesu navesovani ruznych hejblat na auta ve snaze se nekdy snad dostat na uroven lidskeho ridice. Zatim to nese plody v nezamyslene podobe. Jak si smutne postezoval majitel Pazoutiho SUV, co mu ho manzelka oprela na parkovisti u obchodu zadnim naraznikem o muj zadni naraznik a svetlo... jen zadni naraznik bez laku ho na vrakaci stal devitku. Me jeho povinne ruceni zaplatilo svetlo za litr, naraznik prezil ...

Co se stari tyce... jsem v pulce pracovniho nasazeni a kdyz nekdy ctu zpravy, mam pocit, ze sem nepatrim, ze mne vykopli z jineho stoleti...

Re: Autonomně řízená vozidla

Napsal: 29.3.2018 21:39:58
od kot
Tak to se netěš na to až ti bude o 20 více... :lol:

Re: Autonomně řízená vozidla

Napsal: 6.4.2018 12:26:57
od Sosa
Další mrtvý. Tentokrát řidič.
https://www.novinky.cz/auto/468311-ridi ... smrti.html

Re: Autonomně řízená vozidla

Napsal: 6.4.2018 12:55:12
od jozka
Ten neni dalsi, to se jen novinky asi po dvou tydnech probudily. Nicmene taky chutovka. Autopilot zatahl auto do pruseru a prehodil to na chrapajiciho ridice. Bejt inzenyrem z Takata nebo tim manazerem, co sel za DieselGate do klepet, tak vzteky preskousu mrize. Je honi po soudech kvuli relativnim prkotinam, tady si nekdo necha zaplatit tezky love za system "dobry den, jsem vas autopilot a budu vas vozit, budte ale pripraveni, az na to nebudu stacit, tak vam ten hnuj hodim na hlavu" a vsichni slintaji z jeho vizionarstvi...

Re: Autonomně řízená vozidla

Napsal: 6.4.2018 13:55:45
od Warcz

Re: Autonomně řízená vozidla

Napsal: 6.4.2018 15:26:16
od Mumry
Ono je to ještě jinak, Tesla k tomu řekla toto:
In the moments before the collision, which occurred at 9:27 a.m. on Friday, March 23rd, Autopilot was engaged with the adaptive cruise control follow-distance set to minimum. The driver had received several visual and one audible hands-on warning earlier in the drive and the driver’s hands were not detected on the wheel for six seconds prior to the collision. The driver had about five seconds and 150 meters of unobstructed view of the concrete divider with the crushed crash attenuator, but the vehicle logs show that no action was taken.
Tohle je něco hodně jiného, než co píšou Novinky a některé další weby, kde redaktoři mají trochu problém s pochopením smyslu vět.

Nicméně to, že ten člověk zemřel, tak je způsobeno několika okolnostmi. Mimo toho, že ho autopilot zavedl někam, kam neměl (v důsledku špatně nakreslených čar), a řidič to nezkorigoval, tak dost zásadní je to, že daná bariéra neměla deformační zóny (resp. byly zničené z nějaké dávné bouračky a nikdo to neopravil), takže auto narazilo ve vysoké rychlosti do betonu. Kdyby tam ty bariéry byly, tak sice auto by bylo na odpis, ale řidič by asi vystoupil po svých :(

Re: Autonomně řízená vozidla

Napsal: 6.4.2018 16:53:33
od jozka
To vyjadreni jsem cetl uz driv a sorry, tvrdit, ze auto se dostalo na sikmou plochu, protoze byly spatne nakresleny cary dokazuje jen to, ze se neco takoveho vubec nemelo dostat na verejnou silnici. Plus uz jen ta perlicka, ze za smrt muze to, ze beton nebyl obalen... to je cista definice muskofarianstvi. Stat se to jakekoliv bezne automobilce, uz ji tahaji po soudech. Duvod, proc je hajena Tesla jasny neni.

Re: Autonomně řízená vozidla

Napsal: 6.4.2018 18:23:54
od dd
Mumry píše:Ono je to ještě jinak, Tesla k tomu řekla toto:
...The driver had about five seconds and 150 meters of unobstructed view of the concrete divider with the crushed crash attenuator, but the vehicle logs show that no action was taken.
Takže auto mělo 150 m na to, aby zpomalilo nebo zastavilo a probralo řidiče k nějaké činnosti. Místo toho to napálilo do betonu tak, že z auta zbyly jen trosky.

Největší problém je, že u Tesly ve skutečnosti nejde o plnohdnotného autopilota, ale Musk a další to prezentují, jako by byl. Navíc Američani jsou v tomhle ještě o trochu hloupější než Evropani. Podobné tragédie byly jen otázkou času.