Elektromobilita

Odpovědět
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

Za predpokladu, ze nejake volby v dnesnim slova smyslu budou. Proc se asi tak tlaci na korespondencni volbu a na snizovani veku pro volebni pravo? Proc asi je system EU takovy jaky je?
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Elektromobilita

Příspěvek od ML90 »

Ehm... co třeba korespondenční volby kvůli lidem, kteří žijí v zahraničí? Já jsem teď byl volit v nejbližší volební místnosti, kam to bylo hezkých 220 km a ještě jsem musel překračovat hranici EU a Schengenu (v Polsku se dá volit jedině ve Varšavě, kam to mám 360 km, to už bych rovnou mohl do Budapešti, kam je to jenom o 30 km dál :)). A to jsem na tom ještě relativně slušně, třeba lidi z Nového Zélandu mají nejbližší volební místnost v Austrálii, kam se teď navíc kvůli covidu nemohli dostat. Ono by to samozřejmě taky šlo vyřešit tím, že by se volilo online, ve 21. století by to snad technicky neměl být problém, když jsme prý ta country for the future...
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

Vidite, na volby online jsem zapomnel.

Asi takhle. Pocet volicu kteri nemaji moznost dostavit je z hlediska vysledku voleb minimalni. Ale ten potencial jak zajistit, aby volby dopadly "spravne", ten je znacny. Tak proto...

Nicmene uz se dostavame mimo "povolena" temata :-)
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Elektromobilita

Příspěvek od ML90 »

To je sice super, ale dokud jsem občan ČR, tak mám úplně stejné právo volit jako kdokoliv jiný a je úplně jedno, jestli budu zrovna v Praze, v Polsku, v Tanzánii nebo třeba na Marsu a stát by mi to měl umožnit. Nějaké reálné důkazy o skutečně významných manipulacích v zemích, kde to funguje (btw. Polsko je jednou z nich), jsou nebo je to JPP? Menší volební podvody se dějí i v ČR (např. kupování hlasů) a vůbec k tomu není korespondenční hlasování potřeba.
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

Pletete si pravo volit (to vam nikdo nebere) a povinnost zabezpecit pohodlne hlasovani (to neexistuje).

S tim zbytkem... tady uz si vyslovene koleduju o presunuti do kose, nicmene, dukazu o zneuziti korespondecniho hlasovani v poslednich prezidentskych volbach v USA bylo dost. Aby bylo jasno, netvrdim, ze to ovlivnilo vysledek, ale dost mne zarazi na jedne strane prsit se, ze jsme nej, protoze volebni pravo vseobecne, rovne, prime a tajne a pak vyrobit tomu principu takovou diru pod carou ponoru. Ve zkratce, kdyz prijdu do volebni mistnosti, vyplnim ten listek na stole u komise a hodim ho do urny (vynecham plentu), je muj hlas neplatny. Kdyz doma vyplnim volebni listek za svoji babicku a poslu ho, hlas plati (online dtto).
Tomas Eybl
Příspěvky: 201
Registrován: 30.8.2016 21:30:15

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Tomas Eybl »

ML90: Je to sice mimo téma, ale nevím, na co si stěžujete. Stát vám přece umožnuje volit (jak jste sám doložil). Také jsem žil v zahraničí a nad obtížností hlasování mě ani nenapadlo přemýšlet, natož remcat.

Jiná věc by byla v případě povinného hlasování (byl to kdysi návrh prezidenta Zemana) - potom by požadavek na pohodlnější hlasování (ve vašem případě např. v pěti polských velkých městech) byl legitimní.
KH
Příspěvky: 98
Registrován: 15.3.2014 16:42:24

Re: Elektromobilita

Příspěvek od KH »

Můžete jít tohle řešit někam jinam? Konspirace kolem voleb už je opravdu totálně mimo téma.
kot
Příspěvky: 10361
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Elektromobilita

Příspěvek od kot »

Japao Joe píše:Osobně si nemyslím, že to půjde do nekonečna. Ty blbečky co tohle vymejšlej tam volí zase jen a jen lidi a až tihle voliči nebudou mít co do huby (nebo cokoli jiného) tak se prostě už současná 'reprezentace' ke korytu nedostane. Bude to bolet (nás všechny), ale prostě bude muset na držku padnout i 'západní Evropa', aby to pochopili a přestali jsme si hrát na osamocené zachránce planety.
Ne, že by se mi tato vyhlídka líbila :mrgreen: , ale s tvým příspěvkem PLNÝ souhlas... :ok:
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Elektromobilita

Příspěvek od theodor less »

Geo píše:Proto se taky všemožné rudé politické směry kamarádí se zelenými. Protože jim dávají nástroj, jak řídit ( omezovat/zakazovat) věci, které se jim ideologicky nelíbí.
Hm, takže rudým (komunistům) se ideologicky nelíbí spalovací motory?
kot
Příspěvky: 10361
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Elektromobilita

Příspěvek od kot »

Theo, například v Německu nejsou rudí = komunisté...
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

Pamatujete tu debatu tady pred par lety pry teplota nezpusobuje snizeni dojezdu. Tak tady mate nejake dezinfo.

A ten posuk mne pobavil, pry:
„Tohle auto vydrzi topit zhruba nejake tri az ctyri dny. Dele nez spalovaci auto, pokud je plne nabite.“
Moje "plne nabite" spalovaci auta ma nadrz na 60l a spotrebu pri volnobehu 0,5-0,7l/hod (podle toho, co je zapnute).
kot
Příspěvky: 10361
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Elektromobilita

Příspěvek od kot »

Když ji / ho / miluješ, není co řešit... Pošuk miluje elektroauto.
Warcz
Příspěvky: 2081
Registrován: 14.3.2009 14:50:43

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Warcz »

Fyzika. V 1l benzinu je 8 kWh energie. Takže v 60l mame 480kWh energie. Tesla ma 100kWh. Nějake teplo odchazi i vyfukem, takže muj odhad je 1.5x až 2x vice tepla ze spalovaku.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Diaľničiar »

Nedávno jsem psal o produktech pro VINCI, ale třeba zde jeden souvislejší článek k Číně jako takové: China’s Construction Equipment manufacturing industry is going Green :arrow:

https://highways.today/2022/01/03/china-going-green/

*evropské, jihokorejské, japonské ani americké společnosti ale nezaostávají
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Diaľničiar »

pro zajímavost

V Norsku se v roce 2021 prodalo ze všech vozidel 65% EV, 27% hybridů.
Podíl EV na silnicích již tvoří asi 1/5 všeho stáří.

Nejvíce prodáváná vozidla 2021:
Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
matyyy
Příspěvky: 64
Registrován: 22.1.2014 17:41:53

Re: Elektromobilita

Příspěvek od matyyy »

to není zase tak překvapivé
elektřina je v Norsku za podbné peníze jak v ČR. benzín stojí 2€
tesla 3 stojí 370k NOR což je 900k CZK, octavie style 2.0TDI DSG je o 20k NOR levnější
Enyaq 360k NOR
jestli jsou k těm cenám ještě nějaké další daně nebo poplatky jsem nezkoumal
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

V kostce, s EV nemusite platit skoro nic (myta, dane...), ICE vam osoli na dvojnasobek, aby na to bylo.

Nekdo tomu dokonce rika trh. Co na to rict, no...
Lynx
Příspěvky: 3683
Registrován: 24.11.2016 8:02:29

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Lynx »

Mrzneme a furt nabíjíme. Zima ukázala, proč elektroauta nejsou budoucnost

https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi ... oj=otvirak
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Diaľničiar »

Z Prahy do Mnichova pojedete vlakem, auto necháte doma.
Takhle to je míněno.
Realizační čas do té doby je daní za to.

Obdoba toho je: letěl jsem 500 km. Již brzo nepoletíte na tyto vzdálenosti. (nebude to rentabilní)
Ale že v 10 státech časově vyjde furt auto časově lépe ... nikdo jaksi neřeší.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Mroz
Příspěvky: 317
Registrován: 13.9.2016 22:04:48

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Mroz »

Lynx píše:Mrzneme a furt nabíjíme. Zima ukázala, proč elektroauta nejsou budoucnost
https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi ... oj=otvirak
Nemám placený přístup, takže nevím čím jeli, ale už jen z nadpisu a prvních pár řídků je to slušný bulvár hrající akorát na neznalost a averzi českých řidičů vůči EV.

Shodou náhod před pár dny byla 16h zácpa v mrazu v USA a také se vyrojilo pár neznalých komentářů, tak Chris testoval svoji Teslu Y a X v -10°C.

Y topil na 21°C a po přenásobení mu vyšla výdrž 36h, při topení na 16°C až 60h, což je plně srovnatelné se spalovákem.
Navíc Tesla umožňuje i camp mode, nebo mít jen vyhřívané sedečky a to pak vydrží auto v mrazu mnohem déle. https://www.youtube.com/watch?v=i3E0t0kGeug
Při popojíždějí v koloně je pak výhoda spíše na straně EV proti ICE.

Co se týče jízdy Praha - Mnichov tak titulek a úvod článku spíš vypovídá něco o reportérech než o EV.
EV se používá prostě jinak, ráno, do práce, z práce vyjíždím "s plnou". Pokud mam cestu delší než 300-500 (podle vozu), tak se zastavim na 20 minut na superchargeru, doplnim par set kilometru a dojedu. Tím, že doplňuji palivo v počáteční/koncové stanici tak ve většině případů čas strávený tankováním šetřím.

Na EV(Tesla) fórech je dojezdnost nad 500-650km (co Tesly mají) brána jako marginální problém. Je spousta zajímavějších věcí co stojí u EV za vylepšení než dojezd.

Známý taky dostal misto Kodiaqa s kterým "lítal 200" do Německa novýho Enyaqa a nadává. Škoda je bohužel technologicky pár let pozadu a pokud navíc řidič s tím jezdí jak byl zvyklý, dobíjí na nabíječkách u dálnic protože peníze neřeší (ale nedojde mu že čas jsou peníze), jezdí "co to dá" a používá to auto jako obchodní cestující (kde to díky infrastruktůře v Evropě opravdu zatím moc nejde) tak pak nadává jak ti novináři.
kot
Příspěvky: 10361
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Elektromobilita

Příspěvek od kot »

Ne každý je "plánovač" a slyším prvně, že dojezd EV "je marginální problém". To pak 95% článků píší hlupáci ?
Mike
Příspěvky: 4950
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Mike »

četl jsem tištěnou verzi, ani z té jsem nepochopil čím jeli, ale přesně specifikují, že jejich hlavní problém byl, že nemají nabíječku doma i v práci

a k tomu topení, někdo tu nedávno napsal, jaký je potenciál běžné nádrže
já si topím na 23°C a mám neběžných 83litrů
na 16°C si nepouštím klimu ani v létě...
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Lynx
Příspěvky: 3683
Registrován: 24.11.2016 8:02:29

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Lynx »

Neuvědomil jsem si, že je to placená verze, tak to níže kopíruji, ať si to může každý přečíst. Ano, je to trochu bulvární, ale základní problémy elektromobility to nastiňuje celkem jasně a to sice, že i autu za milion se musíte podřizovat a je to oproti klasickému spalováku velmi nepohodlné. Zejména když v zimě parkujete na ulici, nemáte doma vytápěnou garáž s nabíječkou atd.

Mrzneme a furt nabíjíme. Zima ukázala, proč elektroauta nejsou budoucnost

Z Prahy do Mnichova dojedete „normálním“ autem za tři až tři a půl hodiny, podle provozu. Já jel elektrickým zázrakem moderní mobility šest hodin (z toho hodinu a půl jsem strávil u nabíječky), chvílemi mi byla zima a espézetky kamionů na trati znám nazpaměť. Vítejte v jednadvacátém století. Mimochodem, to auto stojí milion.
Čtěte zápisky a komentář autoredaktorů MF DNES a iDNES.cz z reálného života s auty na baterky.

Naplánovali nám všem elektromobilitu, k zásuvkám máme začít jezdit tankovat v následujících letech, kompletní „přepnutí“ má nastat za deset, patnáct let. Po Evropě se chystají továrny na baterie do elekroaut, výrobci končí s vývojem spalovacích motorů, všechno je nalajnované. Ale dost nepřipravené a kulhající na obě nohy. Jak to vlastně dnes je? Co se stane, když si pořídíme auto zítra? Zkusili jsme to. Ještě teď je z toho ouzko.

Mezi zaslepenými nadšenci do elektromobility jsme velmi „populární“, údajně máme i vlastní vlákna v jejich internetových diskuzích, kde si z našeho tmářství dělají legraci. Tak jsme se rozhodli přežít vánoční svátky za volanty elektroaut, těch poslů budoucnosti.

No, jeden nakonec, když potřeboval opravdu jezdit a něco vyřídit, nastartoval naftový kombík a druhý osedlal svého terénního dinosaura. Ale popořádku.

Na začátek vysvětlíme, proč neřekneme, jaká bateriová auta to byla. Nechceme, protože si to nezaslouží. Sama o sobě jsou dobrá, mít normální pohon, jsou skvělá. To, že elektrická trakce pro všechny je nesmysl, je vlastní všem autům, takže se omezíme na obecnou specifikaci. Jeden jezdil evropským elektromobilem, druhý čínským. Oba s přibližně stejným udávaným dojezdem kolem čtyř set kilometrů – ten evropský měl větší baterii, takže to bylo s nemalou dávkou odříkání reálné, můj čínský kus byl hodně optimistický, ve skutečnosti v zimním počasí ujel polovic. Oba to jsou moderní vozy představené v posledních letech.

Na upřesněnou: toto jsou uživatelské poznatky dvou motoristů, kteří si o sobě dovolí říct, že jsou zkušení, mají za sebou statisíce kilometrů (milion je na dohled), doma autopark, který je pestrou směsí romantiky a punku, a s elektromobily mají zkušenosti, jsou v jejich užívání zběhlí a „v obraze“.

Chtěli jsme bateriová auta vyzkoušet jako běžní uživatelé, kteří do nich přesednou z normálního vozu – nebudou chtít měnit své návyky, přizpůsobovat život elektrovozu a péči o něj. Brzy zjistíte, že nám to vydrželo asi půlden, pak už se náš život točil kolem auta a nabíjení. V autech jsme se museli zabydlet: tento článek taky vznikl u nabíječky.
Zdůvodňovat, zkoumat, pátrat a omlouvat jsme nechtěli – shovívavost k na sílu tlačeným elektroautům odmítáme. Chtěli jsme prostě jen normálně jezdit! Nakonec jsme hlavně čekali a lamentovali.

Ano, rozumíme tomu, že nejsme ideální uživatelé elektromobilu. Chybí nám nejzákladnější věc: jedna nabíječka doma a druhá v práci. A jak jsme nakonec shledali: i kdyby byla před domem, je téměř nutnost mít garáž; takovou, kde není zima.

Hádáte správně: žít v zimě s elektromobilem pro nás byl očistec. Naštěstí mám otužilé, nestěžující si děti; kolega je na tom hůř, jeho princezny teprve odrůstají plenkám, takže je v autě, v němž je pět stupňů a vy akorát občasně pouštíte ofuk okna (aby se odmlžilo a zvenčí na něm nenamrzal sníh a mrznoucí déšť), prostě vézt nemůžete. Takže si rozmařile v autě topil. Na to upozorňují i sami výrobci, že topení je v elektroautech velký žrout.

Ano, když jsem jel dál, řídil jsem občas v rukavicích, vytápěl auto, jen když už mi zimou slézaly nehty na nohou, a to hlavně při nabíjení. Jezdit v bundě se nemá, protože vás bezpečnostní pás dostatečně pevně nepřimkne k sedačce, ale když vám jde pára od pusy, vidíte svou bezpečnost přeci jen z trochu jiného úhlu.

Zpomalení
Jaké tedy byly ty týdny? Zpomalené. Uznávám, nejsem ideální uživatel elektromobilu. Autem jezdím hlavně delší trasy, tříkilometrové přískoky „kolem komína“ mi autem přijdou jako nesmysl a obejdu se bez nich. Druhý z nás byl smířlivější, na svých dvacetikilometrových pojížďkách po městě se nemusel omezovat, jenže mít na to velké SUV za 1,7 milionu je nesmysl, to uznáte. A bohužel se ukázalo, že na nic jiného vlastně elektromobil moc dobrý není.

Což dokonale ukázala moje cesta do Mnichova: stotřicítkou jsem jel dohromady tak sto kilometrů z těch čtyř set (je to pořád po dálnici, v Německu částečně bez rychlostního limitu), ale třeba od Plzně se ploužil k nabíječce na hranici mezi kamiony. Ještě že nasněžilo, jinak bych byl za blbce. I tak jsem se dokodrcal s energií na třicet kilometrů, to kdyby nefungovala vyhlédnutá nabíječka (taky byl jeden z nabíjecích portů mimo provoz).

Číňanem (prostorné SUV) jsem jezdil hlavně po okreskách a dálnicích. Výhradně na úsporný (eko) režim auta v tempu ecorally, na okreskách maximálně osmdesát, spíš kolem šedesáti, po dálnicích jsem se rozdováděl nejvýš na sto dvacet, ale většinou se držel kolem stovky. A i když bylo minus sedm, skoro jsem netopil. Dojet s baterkou nabitou na 70 procent (230 kilometrů dojezdu) od středočeských Říčan nad jizerskohorský Tanvald a pak dolů k nabíječce do Jablonce nad Nisou byla expedice na tři hodiny (tak o hodinu víc než normálně – jel jsem elektromobilně přívětivější, pomalejší trasou). A bylo to „naknap“ – v cíli 9 procent baterky, dojezd 18 kilometrů. Na upřesněnou: trasa měří asi 150 kilometrů.

Plachtění po okresce je ještě snesitelné a brzdou provozu nejste, na dálnici je to ovšem peklo. Ploužící se elektromobily po dálnici mezi kamiony jsou realitou dneška a podle všeho budoucností. Ověřeno na vlastní nervy: šedesát kilometrů boleslavské dálnice ubralo z baterie polovinu dojezdu (120 km) a nabití baterky (kapacita 63 kWh). Jel jsem konstantně stovkou.

Když jsem potřeboval – byť s plně nabitým autem – namísto plánovaných 120 kilometrů za den najet o dalších sto šedesát víc (na otočku z Prahy do Plzně), bylo z toho celodenní dobrodružství a historka k pivu do hospody. Kamarád si pochvaloval, že má nový zážitek – tak pomalu jel do Plzně naposledy před padesáti lety na školní výlet.

Vytápění baterie
Jako obrovský žrout energie se ukázala zimomřivá trakční baterka auta, ona se totiž musí při vyjetí natemperovat, aby pracovala v optimálním režimu. Opět – pokud nemáte garáž, kde se auto stále dobíjí a předehřívá, jste v zimě nahraní. Když bylo kolem Vánoc minus šest, sežrala mi baterka, co se po mrazivé noci probouzela, na osmi kilometrech pětačtyřicet kilometrů dojezdu (ze 140 na 95).

Zápisky z palubního deníku:

23. prosince 10:30 (-3,5 stupně Celsia): dojezd 343 km, po zapnutí vytápění na Max klesne dojezd na 255 km
Nuda u nabíječky
Nabíjení jsme si nakonec osahali: našli si nabíječky, kde nebývá nacpáno. Sem tam nějaká nefunguje. Těm, kde se po připojení jednoho elektroauta druhé už nenabije, jsme se vyhýbali. U té nejmodernější v Česku se dvakrát vypnulo nabíjení – displej prostě vyhodil chybovou hlášku jako umírající počítač. Po chvíli zas stroj naběhl, ale bylo třeba nabíjení opět spustit. Prima, pokud se vám to stane, když nejste poblíž a po pár hodinách se vrátíte k nenabitému autu…

Připojíte se, a co teď? I u opravdu rychlé nabíječky strávíte půlhodinu, spíš čtyřicet minut. Čučet do mobilu jako ostatní kolem můžete, není to ale pro každého, všechny kamarády a tety obvoláte a pak? Kafe nepiju. Ostřílení elektromobilisté si vozí tablet a znají celý Netflix i všechny pornoservery. Já s notebookem na klíně pracoval. Ovšem, když takhle nabíjíte třikrát za den s rozjívenými výrostky na zadních sedadlech, venku leje nebo mrzne nebo obojí, je to na blázinec. Příště přibalíte něco na hraní. Kolega se snažil zabavit posádku tří dětí krmením hranolkami z fastfoodu – posílal jim je po jedné a nechával kolovat. Zoufalí lidé dělají zoufalé věci, když už dojdou slova na slovní fotbal.

Pokus nabít z poloviny vybitou baterku v garáži z 230voltové zásuvky skončil fiaskem: auto napsalo, že plné bude za 36,5 hodiny.

Jako nepoužitelné se ukázaly i normální „pomalé“ nabíječky u různých supermarketů: 11kW nabíječka u jednoho z nich dobila za 25 minut tři kilometry dojezdu. Přičítáme to opět zimě, ale ta v Evropě takhle kolem Vánoc bývá, už několik tisíc let.

Zápisky z palubního deníku (nabíjení):

6. ledna (0 stupňů, start s dojezdem 377 km, auto zahřáté po 177 kilometrech jízdy, prům. rychlost 87 km/h): baterie nabitá na 14 procent (dojezd 35 km), nabíjení u 50kW rychlonabíječky do 100 procent (udávaných 400 km) za 1 hodinu 35 min.
Nabíječka Lidl hlásí: „Porucha nabíjení, chyba komunikace. Zkontrolujte, zda je vozidlo vypnuto a zkuste to znovu.“ Zkoušíme. Pak se situace opakuje a napotřetí se chytá.
Naftová záchrana
Velké finále nastalo na přelomu roku, když se oteplilo. Jeden zamířil z Prahy do Ostravy, druhý do Brna. První se dlouho odhodlával, vše plánoval jako vylodění v Normandii a zažil si předtím bezesnou noc. S elektroautem napříč republikou mezi kamiony, ideálně „severní cestou“ přes Hradec Králové, kde se nejede pořád po dálnici, trvala cesta pět hodin plus pak nabíjení do stavu, kdy je zas auto schopné někam vyrazit (normálně to se „spalovákem“ trvá o půlhodinu míň a přinejhorším za dvě minuty dotankujete palivo).

Druhý to nakonec vzdal a nastartoval naftového kombíka – na otočku zajel do Lužických hor a Žitavy, pak zpátky do hlavního města a hurá do Brna. Na naftu to po opravené D1 stotřicetikilometrovou rychlostí na tempomat trvalo hodinu čtyřicet do šesti litrů nafty za sto.

Takže: elektromobil za milion a půl je plně použitelný na přískoky do kanceláře, obchodu a školky s dojezdem reálně 230 kilometrů. Naftovým combi nižší střední třídy za šest set tisíc ujedete na jednu nádrž osm set kilometrů, zatopíte si a můžete jezdit sto třicet i víc. Tady něco nehraje.

Tohle nemůže vyjít
Ano, elektromobil je fajn, když vám kamarád ukazuje, jak skvěle startuje od semaforu a za jízdy si tiše přede; že si ho pořídil hlavně kvůli tomu, aby mohl v centru města parkovat kdekoliv a zadarmo, už je trochu postavené na hlavu. Když vám ho někdo půjčí nabitý, je to prima. Ale „existovat“ s ním, to je prostě šílenost pro naprosto specifickou miniaturní skupinu uživatelů.

Ten míň zmrzlý a naštvaný z nás dospěl ke smířlivějšímu postoji: „S elektromobilem lze žít, a nakonec i docela dobře, jen je třeba trochu zpomalit a udělat pár kompromisů. Pokud vám to stojí za pocit výjimečnosti, který ještě pořád bateriová auta vyvolávají, proč ne. Ale vzhledem k tomu, že planetě elektromobily ničím nepomáhají a že existují plně funkční stroje za zlomek jejich ceny, je jejich pořízení vlastně hloupost.“

Bateriová elektromobilita prostě není automobilismus ani funkční řešení mobility pro plošné nasazení do společnosti. To je očistec nebo kratochvíle pro někoho, kdo žije v paralelním světě, ve kterém se o auto stará víc než o děti. Pokud tedy nemá doma ještě v záloze to normální spalovací auto.

Už stačí, že v Česku neexistuje kompletní mapa nabíječek – o šílenství s čipy a kartami na nabíjení si povíme zas někdy jindy, teď máme vybito.

Suma-sumárum: Jsme klidní, tahle pitomost na baterky prostě nemůže vyjít.

A jak to dopadlo? Toho bateriového posla budoucnosti jsem nechal v Mnichově a šel na vlak. Ten mě za 360 korun dovezl do Prahy, o půl hodiny rychleji než auto na baterky. Bylo v něm teplo a čistý záchod. Dal jsem si pivo, prospal se, pracoval, četl...

Autoři: František Dvořák, Roman Švidrnoch
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

Y topil na 21°C a po přenásobení mu vyšla výdrž 36h, při topení na 16°C až 60h,
To tedy neni. viz vyse.
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

ani z té jsem nepochopil čím jeli
Enyaq. U posuku se na tohle tema rozhorela ohniva diskuse, kterou shrnu asi takhle:

Plati je ropna lobby
Volili nesmyslne trasy
Vyrazili s nenabitym autem
Vyrazili s nepdredehratym autem

Prvni dve namitky neumim posoudit. Zbytek je fanatikova klasika. Auto je dobre, jen ho vy neumite pouzivat. Proste se odvazili pouzit vec jako vec. A zapomneli, ze jde o tamagoci. Neco, co si musite hyckat a obskakovat, jinak to zdechne (pro nepametniky).

P.S. Teprve ted jsem cetl Mrozuv prispevek. Tak k posukum uz nemusite, tohle je to same.
Odpovědět

Zpět na „Vozidla - technika“