Elektromobilita
Re: Elektromobilita
Praha pro nabíjení elektromobilů upraví tři tisíce lamp, každou na dvě auta
https://www.idnes.cz/praha/zpravy/nabij ... zpravy_aug
dále v článku: bude 3000 lamp do šesti let, k umístění nabíječky je vhodných až 30 000 lamp, předpoklad je že v roce 2030 bude v Praze 100 000 elektromobilů...
https://www.idnes.cz/praha/zpravy/nabij ... zpravy_aug
dále v článku: bude 3000 lamp do šesti let, k umístění nabíječky je vhodných až 30 000 lamp, předpoklad je že v roce 2030 bude v Praze 100 000 elektromobilů...
Re: Elektromobilita
A to tam bude u každé lampy nějaká kasička pro nabíječku?
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Re: Elektromobilita
odhaduji to na aktivaci zdroje pomocí mobilní aplikace
jako se dnes platí modré zóny
jako se dnes platí modré zóny
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Re: Elektromobilita
Hmm. Chudym brat bohatym davat.
Re: Elektromobilita
ale tak to funguje co svět světem stojí
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Re: Elektromobilita
procentuelně šlusně skokový nárust
https://www.hybrid.cz/eon-od-ledna-zmen ... ktromobilu
https://www.hybrid.cz/eon-od-ledna-zmen ... ktromobilu
Re: Elektromobilita
Tak elektromobily určitě nepovedou ke zlevnění individuální mobility a pokud si to někdo myslí, je neskonale naivní.
Re: Elektromobilita
Už jsem se tady nechtěl objevovat, ale zkusím být naivní .pivko píše:Tak elektromobily určitě nepovedou ke zlevnění individuální mobility a pokud si to někdo myslí, je neskonale naivní.
Tvrzením, že to nebude levnější bych si nebyl tak jistý.
Elektromobil má levnější údržbu a provoz, na tom se asi shodneme. Samozřejmě dražší výrobní náklady, na úroveň spalováku se to asi nikdy nedostane, baterka a motory nebudou levnější než 1 motor a nádrž.
Většina dílů je méně opotřebovaná. Možná podvozek, ale to záleží spíš na stylu jízdy.
Poslední otázkou je baterka. Podle dosavadních zkušeností není degradace tak. Pokud se nepletu, Tesla chystá něco jako 1 600 000 km.(ale to zatím neexistuje). Navíc po konci použitelnosti v autě se dá beterie použít například pro domácí baterie atd, takže budou mít jistou výkupní cenu.
Re: Elektromobilita
Na úroveň spalováku by se to mohlo dostat rychle. Spalovací motor s veškerým příslušenstvím, převodovkou atd. je hrozně komplikovaný stroj, zatímco elektromotor je jen jedna věc co se točí. Jen ty baterie...
Re: Elektromobilita
Motor a celý power train je výrazně jednodušší a levnější. Jediný problém je ta baterka. Nikdo nedokáže předpovědět jak se bude cena baterií vyvíjet do budoucna (kříšťálová koule stálě ještě nebyla vynalazena), nicméně dle tohoto článku cena mezi lety 2018 a 2019 spadla o 13% a mezi 2010 a 2019 to je 87% dolů (z 1100 dolarů/kwh na 156 dolarů/kwh). Trend je tedy vcelku jasný.krtek700 píše:Už jsem se tady nechtěl objevovat, ale zkusím být naivní .
Tvrzením, že to nebude levnější bych si nebyl tak jistý.
Elektromobil má levnější údržbu a provoz, na tom se asi shodneme. Samozřejmě dražší výrobní náklady, na úroveň spalováku se to asi nikdy nedostane, baterka a motory nebudou levnější než 1 motor a nádrž.
Většina dílů je méně opotřebovaná. Možná podvozek, ale to záleží spíš na stylu jízdy.
Poslední otázkou je baterka. Podle dosavadních zkušeností není degradace tak. Pokud se nepletu, Tesla chystá něco jako 1 600 000 km.(ale to zatím neexistuje). Navíc po konci použitelnosti v autě se dá beterie použít například pro domácí baterie atd, takže budou mít jistou výkupní cenu.
Re: Elektromobilita
V tomto článku jsou uvedena obdobná data a obdobné poklesy cen mezi jednotlivými lety. Když si ta data ale dáte do tabulky a pokusíte se jimi proložit nějakou křivku vývoje, vyjde Vám nejblíže záporná exponenciála - tedy rychle klesající rozdíl mezi posledními lety.
Chápu, že ekonomika není matematika, ale cokoli odhadovat z rozdílu let 2010 a 2019 a pokoušet se to extrapolovat do budoucna bych se velmi bál.
pokud daty proložím křivku, nemám dojem, že v dohledné budoucnosti klesne cena za kWh pod 140 USD. Ale možná v tomto případě matematika neplatí a já se pletu.
Chápu, že ekonomika není matematika, ale cokoli odhadovat z rozdílu let 2010 a 2019 a pokoušet se to extrapolovat do budoucna bych se velmi bál.
pokud daty proložím křivku, nemám dojem, že v dohledné budoucnosti klesne cena za kWh pod 140 USD. Ale možná v tomto případě matematika neplatí a já se pletu.
- Přílohy
-
- Li-on_vyvoj.png (9.6 KiB) Zobrazeno 3586 x
Re: Elektromobilita
Proto jsem tam zapojil tu baterku. Nemám vůbec ponětí, kolik stojí nový motor a převodovka. Jako celek to podle mě nikdy nemůže být levnější v pořízení když to zjednodušíme, tak to je pár kusů železa versus soubor různých drahých kovů a atd. Ale platí to jenom pro jednoduché dvoukolky atd.mstitek píše: Motor a celý power train je výrazně jednodušší a levnější. Jediný problém je ta baterka. Nikdo nedokáže předpovědět jak se bude cena baterií vyvíjet do budoucna (kříšťálová koule stálě ještě nebyla vynalazena), nicméně dle tohoto článku cena mezi lety 2018 a 2019 spadla o 13% a mezi 2010 a 2019 to je 87% dolů (z 1100 dolarů/kwh na 156 dolarů/kwh). Trend je tedy vcelku jasný.
Jinak MPMP. Ono to dává smysl matematicky i logicky. Kdyby to šlo lineárně, tak jsme příští rok na nule. Ale to jsou pořádně budoucí skoky.
Re: Elektromobilita
eon poněkud zdražil dobíjení https://www.hybrid.cz/eon-od-ledna-zmen ... ktromobilu
UFC je tedy asi nastejno jak nafta
UFC je tedy asi nastejno jak nafta
Re: Elektromobilita
Jak jste napsal, jakákoliv extrapolace je velmi ošidná záležitost. V tomto případě bych tam tu křivku nedával, nebo jen pro ilustraci. Vývoj ceny totiž není závislý na nějaké matematické funkci, ale na pokrocích ve vývoji a výrobě baterií. Takže se taky velmi snadno může stát, že cena zůstane dalších deset let stejná. Úplně stejně se ale může stát, že do tří let spadne o dalších 70%.MPMP píše:pokud daty proložím křivku, nemám dojem, že v dohledné budoucnosti klesne cena za kWh pod 140 USD. Ale možná v tomto případě matematika neplatí a já se pletu.
Re: Elektromobilita
Zajímavé ale je, že to té křivce odpovídá docela přesně. Že by jen náhoda?mstitek píše:V tomto případě bych tam tu křivku nedával, nebo jen pro ilustraci. Vývoj ceny totiž není závislý na nějaké matematické funkci, ale na pokrocích ve vývoji a výrobě baterií. Takže se taky velmi snadno může stát, že cena zůstane dalších deset let stejná. Úplně stejně se ale může stát, že do tří let spadne o dalších 70%.
Odchylky jsou jen v roce 2013 a 2014 a to v obou případech směrem k vyšším cenám. Nerad prorokuji, ale na prudký pokles v dohledné době to moc nevypadá.
Re: Elektromobilita
A ještě jeden ekonomicko-matematický postřeh. Pokud by opravdu cena baterií skokově spadla, vedlo by to k rozšíření počtu elektroaut a následně (ale velmi rychle) ke stejně skokovému zvýšení ceny elektrické energie. Takže si osobně přeju aby ty baterky moc nezlevňovaly, jinak na to doplatíme všichni i v běžném provozu domácností.
Re: Elektromobilita
Co je na tom divného? Když proložíte křivku nějakými daty, tak ta křivka jim odpovídá. To je trochu důkaz kruhem. Samozřejmě, že nelze čekat, že jeden rok cena sletí o 40% a další rok se zvedne o 30%. Tenhle průběh ale vůbec neznamená, že to tak bude i nadále. To je ta past křivek a extrapolací, aneb jak snadné je dělat predikce.MPMP píše:Zajímavé ale je, že to té křivce odpovídá docela přesně. Že by jen náhoda?
Odchylky jsou jen v roce 2013 a 2014 a to v obou případech směrem k vyšším cenám. Nerad prorokuji, ale na prudký pokles v dohledné době to moc nevypadá.
Re: Elektromobilita
I kdyby cena skokově spadla (co je to ale skokově? Šance že do dvou let se cena baterek sníží o 70% je extrémně nízká), tak to stejně k žádnému rychlému a extrémnímu nástupu elektromobility nepovede. Auta se zas tak rychle neobměňují a velká část lidi nemá k dispozici garáž se zásuvkou. Takže nástup elektromobility bude také brzdit dostupnost nabíjecí infrastruktury. Tudíž, jestli cena elektřiny půjde nahoru (což je snad jediné jistota v celé diskuzi), tak elektromobilita na to bude mít minoritní vliv.MPMP píše:A ještě jeden ekonomicko-matematický postřeh. Pokud by opravdu cena baterií skokově spadla, vedlo by to k rozšíření počtu elektroaut a následně (ale velmi rychle) ke stejně skokovému zvýšení ceny elektrické energie. Takže si osobně přeju aby ty baterky moc nezlevňovaly, jinak na to doplatíme všichni i v běžném provozu domácností.
Re: Elektromobilita
Prosím zapamatovat, za 10 let si to vyhodnotíme, jo?mstitek píše:Tudíž, jestli cena elektřiny půjde nahoru (což je snad jediné jistota v celé diskuzi), tak elektromobilita na to bude mít minoritní vliv.
Re: Elektromobilita
Divného na tom není nic. Já od začátku tvrdím, že extrapolace je ošidná a že ji dělat nehodlám. Pouze mě ta křivka vede k závěru, že výrazný pokles ceny baterií v nejbližších letech je velmi nepravděpodobný (nikoliv nemožný). Nic jiného.mstitek píše:Co je na tom divného? Když proložíte křivku nějakými daty, tak ta křivka jim odpovídá. To je trochu důkaz kruhem. Samozřejmě, že nelze čekat, že jeden rok cena sletí o 40% a další rok se zvedne o 30%. Tenhle průběh ale vůbec neznamená, že to tak bude i nadále. To je ta past křivek a extrapolací, aneb jak snadné je dělat predikce.MPMP píše:Zajímavé ale je, že to té křivce odpovídá docela přesně. Že by jen náhoda?
Odchylky jsou jen v roce 2013 a 2014 a to v obou případech směrem k vyšším cenám. Nerad prorokuji, ale na prudký pokles v dohledné době to moc nevypadá.
Problém ale je, že elektromobilní nadšenci jsou přesvědčeni, že ten pokles už je za dveřmi a dočkáme se ho nejpozději do x let. To x je při tom tím menší, čím je autor zapálenější nadšenec.
pokud by zůstalo u toho nadšenectví, tak je to OK, problém nastane, když takoví nadšenci začnou řídit město, stát, nebo dokonce Evropu.
Re: Elektromobilita
To si klidně zapamatovat můžeme, ale pochybuju o tom, že si to vyhodnotíme. Nebo vy máte k dispozici nějaká fakta o tom co ovlivňovalo růst ceny elektrické energie za posledních deset let? Což samozřejmě znamená, že nízký vliv elektromobility je pouze moje domněnka. Kromě toho si myslím, že ani za deset let to s těma elektromobilama nebude tak žhavé, jak se dneska kdekdo myslí.MPMP píše:Prosím zapamatovat, za 10 let si to vyhodnotíme, jo?mstitek píše:Tudíž, jestli cena elektřiny půjde nahoru (což je snad jediné jistota v celé diskuzi), tak elektromobilita na to bude mít minoritní vliv.
Re: Elektromobilita
I kdyby cena baterií skokově spadla a vyráběli se už jen auta na elektřinu, tak hodně dlouho potrvá, než se vozový park obmění. Navíc v ČR se spotřebuje 2.126 mil. litrů benzínu. 1 litr benzínu je zhruba ekvivalent 3kWh. Takže pokud by jste chtěl nahradit veškerý benzín v ČR, tak musíte vyrobit o 6,4 TWh elektřiny navíc.MPMP píše:A ještě jeden ekonomicko-matematický postřeh. Pokud by opravdu cena baterií skokově spadla, vedlo by to k rozšíření počtu elektroaut a následně (ale velmi rychle) ke stejně skokovému zvýšení ceny elektrické energie. Takže si osobně přeju aby ty baterky moc nezlevňovaly, jinak na to doplatíme všichni i v běžném provozu domácností.
V ČR se v roce 2018 vyrobilo 88,00 TWh a spotřebovalo se 73,94 TWh, rozdíl je vývoz. Navíc pokud zajistíte, aby se elektroauta dobíjela jen v noci 22-6, tak není potřeba ani budovat nové kapacity. Prostě se elektrárna na noc nevypne.
Zdražování elektřiny bych se z důvodů elektromobilů přiliš nebál. To ale neplatí o zelených aktivistech a jejich nesmyslném prosazování solárů a větrníků a zakazování jádra a uhlí.
Re: Elektromobilita
Já teda nevím, ale když jsem si křivku protáhnul trochu dál (a přidal výše zmíněný údaj za rok 2019), protíná mi v roce 2025 cenu 40 dolarů... To mi teda přijde jako dost slušný poklesMPMP píše:Pouze mě ta křivka vede k závěru, že výrazný pokles ceny baterií v nejbližších letech je velmi nepravděpodobný (nikoliv nemožný). Nic jiného.
Skutečnost asi bude o dost plošší, ale i cena 80-100 dolarů mi přijde slušná...
Re: Elektromobilita
Asi tak nekdy po roce 2000 vypadala budoucnost automotive taky celkem nadejne. A pak zacal dzihad...Výchozím bodem je samozřejmě svatba. No a potom už jsou jenom samá pozitiva a sociální jistoty. První dovolená v Jugoslávii, následuje první dítě, pak již výše zmíněný automobil, zde se stávám zástupcem ředitele, druhá dovolená v Jugoslávii, druhé dítě."
Re: Elektromobilita
Díky za pěknou analýzu ohledně té spotřeby, on by si opravdu každý řekl, že se spotřeba ohromně zvýší, když budou auta na elektřinu. Já mám pocit, že jsem četl něco o 17% jako pesimistické variantě, což je asi dvojnásobek toho, co spočítal Anonym. Pokud zůstaneme na jádru, tak my budeme poměrně v pohodě, ale Země které pojedou tvrdě fotovoltaiku a větrníky do budou v noci těžce dobíjet.