Elektromobilita
Re: Elektromobilita
Zájem o elektromobily stoupá, dobíjecí stanice je i u skiareálu Špičák
Zdroj: https://plzen.idnes.cz/elektromobil-zaj ... -zpravy_vb
Zdroj: https://plzen.idnes.cz/elektromobil-zaj ... -zpravy_vb
Re: Elektromobilita
Inu, elektromobily tu byly dřív, než automobily na benzín. Elektrifikace s možností i nabít akumulátor tu byla dřív, než průmyslová velkovýroba benzinu. A přesto se motory s vnitřním spalováním prosadily, i když to z počátku byla velice primitivní, nehospodárná a poruchová konstrukce. Udělaly obrovský pokrok. Zatímco elektropohon má i o sto let později stále stejný problém, a sice akumulátor, který je těžší, pobere méně energie a je dražší. Čím to je? Na globální konspiraci ropného průmyslu nevěřím.Mike píše:a pokrok ?
Re: Elektromobilita
Já bych k tomu taky přihodil pár postřehů.
Jednak to nemusí být jen o tom spalovací motor/elektromotor, může to být i hybrid. Ten může pomoct snížit spotřebu (a tím i emise) a přitom mít stále možnost jet kdy a kam chci. Ideální třeba do města, kde se hodně brzdí(rekuperuje) a stojí. Jenže pak se kouknu na ceník a třeba takový Yaris je jako hybrid o 100 000 dražší než klasická verze. To je cena, za kterou mnoho lidí kupuje rovnou celé auto.
Další věcí je, když je to podle politiků tak super, proč nám tedy nejdou příkladem a nekupují se hybridy/elektro třeba do MHD? Praha nakupuje stovky autobusů a všechno v naftě.
S MHD souvisí i některé už zmíněné body. Je totiž fuk dohadovat se, jestli vy vásledku je o pár procent účinnější jedno či druhé. Ve výsledku budou oba na hlavu poražení starou Karosou, které však na svou spotřebu a emise odveze mnohonásobně víc lidí, a tedy v přepočtu na cestujícího je to jednoznačně nejefektivnější/nejekologičtější. S tím souvisí i zatížení silnic. opět nějaké cisterny jsou prd, pokud chctějí do města jezdit všichni autem. Naopak MHD tohle může značně řešit. Jenže opět, ta politická motivace tam není, když u velké většiny MHD chybí dnes u aut naprosto samozřejmé věci (třeba klimatizace).
Jednak to nemusí být jen o tom spalovací motor/elektromotor, může to být i hybrid. Ten může pomoct snížit spotřebu (a tím i emise) a přitom mít stále možnost jet kdy a kam chci. Ideální třeba do města, kde se hodně brzdí(rekuperuje) a stojí. Jenže pak se kouknu na ceník a třeba takový Yaris je jako hybrid o 100 000 dražší než klasická verze. To je cena, za kterou mnoho lidí kupuje rovnou celé auto.
Další věcí je, když je to podle politiků tak super, proč nám tedy nejdou příkladem a nekupují se hybridy/elektro třeba do MHD? Praha nakupuje stovky autobusů a všechno v naftě.
S MHD souvisí i některé už zmíněné body. Je totiž fuk dohadovat se, jestli vy vásledku je o pár procent účinnější jedno či druhé. Ve výsledku budou oba na hlavu poražení starou Karosou, které však na svou spotřebu a emise odveze mnohonásobně víc lidí, a tedy v přepočtu na cestujícího je to jednoznačně nejefektivnější/nejekologičtější. S tím souvisí i zatížení silnic. opět nějaké cisterny jsou prd, pokud chctějí do města jezdit všichni autem. Naopak MHD tohle může značně řešit. Jenže opět, ta politická motivace tam není, když u velké většiny MHD chybí dnes u aut naprosto samozřejmé věci (třeba klimatizace).
Re: Elektromobilita
Mumry, samozrejme, ze spatne, vzdyt jsem jasne napsal, ze budu "argumentovat" stejne ujete jako vy
Re: Elektromobilita
MHD je ideální pro elektrický pohon. Praha bohužel stagnuje ve všem - nestaví se nové silnice, nestaví se metro ani tramvaje, padají mosty, staví se málo bytů díky pomalému schvalování územního plánu. Podobně je to s autobusy, zavádění elektromobility jde pomalu.
Třeba v takovém Šen Čenu v Číně. 12 milionů obyvatel a všech 16000 busů je na elektriku a také to jde.
http://www.hybrid.cz/v-cinskem-sen-cenu ... lektrobusu
Chystá se postupná výměna všech elektroměrů, tak aby byla možná komunikace s věcmi v domácnosti a s rozvodnou sítí. Dalo by se tak v noci optimalizovat nabíjení elektromobilů.
http://www.hybrid.cz/dalkovy-odecet-ele ... yt-povinny
Třeba v takovém Šen Čenu v Číně. 12 milionů obyvatel a všech 16000 busů je na elektriku a také to jde.
http://www.hybrid.cz/v-cinskem-sen-cenu ... lektrobusu
Chystá se postupná výměna všech elektroměrů, tak aby byla možná komunikace s věcmi v domácnosti a s rozvodnou sítí. Dalo by se tak v noci optimalizovat nabíjení elektromobilů.
http://www.hybrid.cz/dalkovy-odecet-ele ... yt-povinny
Re: Elektromobilita
Jenom takový výkřik do tmy. Lithia je v baterce ani ne 5%. Světové zásoby lithia by nám vystačili na pár tisíc let, akorát to teď nikdo nechce těžit (mnohem horší je to s kobaltem). To je stejné jako s ropou, taky nám už mělá dávno dojít. Druhá věc je, že se intenzivně pracuje na náhradě lithia jinými kovy, např. hořčíkem.MPMP píše: [*]Nedostupnost přírodních zdrojů pro výrobu baterií - už nyní je Lithium nedostatkovým zbožím. Tento aspekt mne trápí asi nejvíce. O všech výhodách a nevýhodách lze diskutovat, můžeme je přeceňovat či podceňovat, můžeme se nechat omezovat, přizpůsobovat život technologiím ap., ale jakmile nebude "z čeho brát", je prostě konec. A obávám se, že v případě materiálů pro baterie tento scénář nastane mnohem dříve než začne docházet ropa.
Jinak pro ty anglicky mluvící doporučím např. toto video: https://www.youtube.com/watch?v=6RhtiPefVzM. Mluví tam jenom některých aspektech elektromobility, ale k zahození to není.
Re: Elektromobilita
Šenčen je město na placatém pobřeží, zatímco Praha má 100 - 200m výškové rozdíly na trase mnoha linek, i opakovaně. To se to jezdí po rovině na baterky. Pro elektrobus na lince 140 zatím vychází, že se bude muset asi třetina trasy zadrátovat.Anonym píše:MHD je ideální pro elektrický pohon. Praha bohužel stagnuje ve všem ... Podobně je to s autobusy, zavádění elektromobility jde pomalu.
Třeba v takovém Šen Čenu v Číně. 12 milionů obyvatel a všech 16000 busů je na elektriku a také to jde.
Další věc pak je, že v Číně je socialismus ve veřejném sektoru mnohem dál, než u nás. Tam se na něco jako ekonomická efektivita vůbec nehledí, když strana zavelí.
Re: Elektromobilita
Což bude ve výsledku použito jen k navýšení ceny energie.Anonym píše:Chystá se postupná výměna všech elektroměrů, tak aby byla možná komunikace s věcmi v domácnosti a s rozvodnou sítí. Dalo by se tak v noci optimalizovat nabíjení elektromobilů.
Re: Elektromobilita
Hradecké elektrobusy lákají nové řidiče.Anonym píše:MHD je ideální pro elektrický pohon. Praha bohužel stagnuje ve všem - nestaví se nové silnice, nestaví se metro ani tramvaje, padají mosty, staví se málo bytů díky pomalému schvalování územního plánu. Podobně je to s autobusy, zavádění elektromobility jde pomalu.
Třeba v takovém Šen Čenu v Číně. 12 milionů obyvatel a všech 16000 busů je na elektriku a také to jde.
http://www.hybrid.cz/v-cinskem-sen-cenu ... lektrobusu
Chystá se postupná výměna všech elektroměrů, tak aby byla možná komunikace s věcmi v domácnosti a s rozvodnou sítí. Dalo by se tak v noci optimalizovat nabíjení elektromobilů.
http://www.hybrid.cz/dalkovy-odecet-ele ... yt-povinny
https://hradecky.denik.cz/zpravy_region ... 81122.html
Re: Elektromobilita
Bateriové články od Tesly stojí 111 dolarů za kWh.
Šéf Tesly Elon Musk letos svým akcionářům řekl, že pokud nevzrostou ceny surovin potřebných k výrobě baterií, náklady na výrobu bateriových článků ještě do konce roku klesnou na 100 dolarů za kilowatthodinu, náklady celé baterie na tu samou hranici pak mají klesnout do konce roku 2022.
Pokud by cena baterie klesla na 100 dolarů z kWh, tak 60 kWh baterie bude stát 137 tis Kč. To už není tolik, ušetří se za motor, spojku, převodovku, filtry, ...
Více na https://www.e15.cz/byznys/prumysl-a-ene ... mu-1353918
Šéf Tesly Elon Musk letos svým akcionářům řekl, že pokud nevzrostou ceny surovin potřebných k výrobě baterií, náklady na výrobu bateriových článků ještě do konce roku klesnou na 100 dolarů za kilowatthodinu, náklady celé baterie na tu samou hranici pak mají klesnout do konce roku 2022.
Pokud by cena baterie klesla na 100 dolarů z kWh, tak 60 kWh baterie bude stát 137 tis Kč. To už není tolik, ušetří se za motor, spojku, převodovku, filtry, ...
Více na https://www.e15.cz/byznys/prumysl-a-ene ... mu-1353918
Re: Elektromobilita
A kolik bude s 60 kWh baterií reálný dojezd? Reálný myslím při dobití na 80% a zůstatku při dojezdu 10-15%. Kolik to bude? 200 km nebo "o fous" víc? Já se teď skutečně ptám, já to nevím.Anonym píše:Pokud by cena baterie klesla na 100 dolarů z kWh, tak 60 kWh baterie bude stát 137 tis Kč. To už není tolik, ušetří se za motor, spojku, převodovku, filtry, ...
Re: Elektromobilita
Ale takhle to neni, dojezd se prece vzdy uvadi 0-100%, to jste si jeste nevsiml?
Re: Elektromobilita
Ať bude jakýkoli tak pro každodenní ježdění bude z 90% stačit. Problém je těch 10%, kvůli kterým je nutný jiný zdroj, než akumulátorový.
Re: Elektromobilita
Automobilka Tesla byla letos na pokraji krachu, přiznal Elon Musk
https://ekonomika.idnes.cz/tesla-musk-r ... oakcie_fih
https://ekonomika.idnes.cz/tesla-musk-r ... oakcie_fih
Re: Elektromobilita
A co zkusit trochu pohledat? Ionig má spotřebu přibližně 15 kWh/100km, takže při 60kWh baterii zhruba 400km celkový dojezd, tudíž 70% je 280 km...MPMP píše:A kolik bude s 60 kWh baterií reálný dojezd? Reálný myslím při dobití na 80% a zůstatku při dojezdu 10-15%. Kolik to bude? 200 km nebo "o fous" víc? Já se teď skutečně ptám, já to nevím.
Re: Elektromobilita
Dík, ale mě by zajímalo, jak to vidí Anonym u Tesly, když se mu zdá, že "to už není tolik".Kubajsu píše:A co zkusit trochu pohledat? Ionig má spotřebu přibližně 15 kWh/100km, takže při 60kWh baterii zhruba 400km celkový dojezd, tudíž 70% je 280 km...MPMP píše:A kolik bude s 60 kWh baterií reálný dojezd? Reálný myslím při dobití na 80% a zůstatku při dojezdu 10-15%. Kolik to bude? 200 km nebo "o fous" víc? Já se teď skutečně ptám, já to nevím.
Re: Elektromobilita
Reálně to bude 300 km, pokud nebudete dobíjet na 100%, ale na 90%, tak je to 270 km. Nicméně to stačí pro taxikáře, kteří popřípadě mohou v průběhu dne dobíjet a pro lidi jezdící desítky kilometrů do práce. Ti mají stejně minimálně 2 auta. Pokud bude baterka stát 130 tis, tak cena elektromobilu bude jen lehce vyšší než u spalováku. Ve spotřebě se potom elektromobil vyplatí. Beru to čistě ekonomicky, jsem proti jakýmkoliv dotacím. Elektromobil beru jen jako alternativu, neříkám, že by všichni měli přejít na elektro. Prostě jen říkám, že nastane čas, kdy bude elektromobil pro určité zákazníky smysluplný.MPMP píše:Dík, ale mě by zajímalo, jak to vidí Anonym u Tesly, když se mu zdá, že "to už není tolik".Kubajsu píše:A co zkusit trochu pohledat? Ionig má spotřebu přibližně 15 kWh/100km, takže při 60kWh baterii zhruba 400km celkový dojezd, tudíž 70% je 280 km...MPMP píše:A kolik bude s 60 kWh baterií reálný dojezd? Reálný myslím při dobití na 80% a zůstatku při dojezdu 10-15%. Kolik to bude? 200 km nebo "o fous" víc? Já se teď skutečně ptám, já to nevím.
Důležité je ale kolik bude stát ropa a kolik bude stát elektřina. Kdyby v USA nevynalezli frakování, tak pravděpodobně máme benzín za 50Kč/litr a elektromobil by byl smysluplnější. Podpora větrníků a solárů také škodí elektromobilům. Bez OZE by se v ČR dalo dobíjet o 60 haléřů za kWh méně. V Německu je to ještě horší, tak díky OZE platí asi 8 Kč/kWh a elektromobil je ještě méně výhodný. Rušení jaderek v Německu zvedá cenu elektřiny, což také znevýhodňuje elektromobily.
-
- Příspěvky: 913
- Registrován: 14.5.2009 11:09:38
- Bydliště: Mezi 2 dálnicema, mezi VRT a 231, vedle Družby
Re: Elektromobilita
Vzhledem k tomu, jak málo se podílí cena vstupní suroviny (= ropy) na ceně litru benzínu/nafty na benzínce je spíš otázkou času, kdy stát nějakým způsobem zdaní provoz elektromobilu, neb mu budou chybět peníze ze spotřební daně z PHM.
Re: Elektromobilita
Moje předpověď: Zdanění elektromobilu se nazývá mýto. Krabička bude povinná pro všechna vozidla, bude se platit na všech veřejných komunikacích. Bude mít různé sazby podle druhu a hmotnosti vozidla, podle lokality, podle denní doby. Spotřební daň na paliva se nezruší, jen se přejmenuje na ekologickou daň.
Re: Elektromobilita
baterka za 130tisíc Kč
a jakou bude mít životnost ?
taky se jen ptám, nevím
podle mě bude životnost největší problém, protože přestanou existovat ojetiny
zdroj bude dražší než zůstatková hodnota EV
a jakou bude mít životnost ?
taky se jen ptám, nevím
podle mě bude životnost největší problém, protože přestanou existovat ojetiny
zdroj bude dražší než zůstatková hodnota EV
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Re: Elektromobilita
Baterie nestoji 130 tis. Baterka BY stala 137 tis, pokud BY cena klesla... a takhle je to se vsim...
Re: Elektromobilita
Alespoň částečně jsem pročetl celou diskusi a mám pocit, že pro drobné detaily se zapomnělo na jednu podstatnou věc. Dnešní cena mobility je cca. 75000 + 30000/rok za nějaké ojeté auto FoFo, OI, nebo něco podobného. Nebo dejme tomu 200000 + 15000/rok ve verzi nové Dacia. To je TCO bez nákladů na palivo (gumy/olej/technická/povinné ručení/drobné opravy a u ojetého auta to předpokládá jednu nákladnější opravu ročně).
Možná je to o něco míň nebo víc, ale za tuto částku dostanu auto, ktere je schopné spolehlivě vozit 4 lidi a nějaké zavazadla. Ale abych byl exaktní za tu cenu lze koupit něco co je schopné při 5 minutách na tankování ujet cca 700 km za 8 hodin. To je v současné době naprosto nepřekonatelné, a ani to nebude nejspíš nikdy překonané. Bylo by třeba buďto mít auto, které dobije 2.5x vetší baterii než má v současnosti Tesla za 5 minut. Nebo by musely být baterie vyměnitelné.
Pak je tady ještě cena paliva. Při spotřebě 7l/100km a cca. 15Kč/l bez spotřební daně to znamená 1Kč/km. Tedy pokud bych budoval síť dobíjecích stanic, tak to je částka, za kterou bych měl elektřinu prodávat a měl bych být schopen z takového prodej síť nejen provozovat ale i vybudovat(a to případně i včetně nových elektráren).
A prosím, neargumentujte mi tím, že může dobíjet přes noc, v práci, u Mc Donaldu, nebo jinde a jindy, že nemusím jezdit. Že tak stejně nejezdím, že není problém si všechno naplánovat. Jen to maskuje, jak moc je elektroauto neflexibilní předražený shit, protože zatímco normální auto mi na dvě tankování umožní ujet 1400km. Co Tesla, nejlepší elektromobil? I když budu mít nabito, tak strávím dobíjením na Superchargerech 2.5 hodiny (a to jsem optimista). Na cenu se redši neptám.
Možná je to o něco míň nebo víc, ale za tuto částku dostanu auto, ktere je schopné spolehlivě vozit 4 lidi a nějaké zavazadla. Ale abych byl exaktní za tu cenu lze koupit něco co je schopné při 5 minutách na tankování ujet cca 700 km za 8 hodin. To je v současné době naprosto nepřekonatelné, a ani to nebude nejspíš nikdy překonané. Bylo by třeba buďto mít auto, které dobije 2.5x vetší baterii než má v současnosti Tesla za 5 minut. Nebo by musely být baterie vyměnitelné.
Pak je tady ještě cena paliva. Při spotřebě 7l/100km a cca. 15Kč/l bez spotřební daně to znamená 1Kč/km. Tedy pokud bych budoval síť dobíjecích stanic, tak to je částka, za kterou bych měl elektřinu prodávat a měl bych být schopen z takového prodej síť nejen provozovat ale i vybudovat(a to případně i včetně nových elektráren).
A prosím, neargumentujte mi tím, že může dobíjet přes noc, v práci, u Mc Donaldu, nebo jinde a jindy, že nemusím jezdit. Že tak stejně nejezdím, že není problém si všechno naplánovat. Jen to maskuje, jak moc je elektroauto neflexibilní předražený shit, protože zatímco normální auto mi na dvě tankování umožní ujet 1400km. Co Tesla, nejlepší elektromobil? I když budu mít nabito, tak strávím dobíjením na Superchargerech 2.5 hodiny (a to jsem optimista). Na cenu se redši neptám.
-
- Příspěvky: 954
- Registrován: 22.7.2011 10:54:46
- Bydliště: Praha, SOKP km 50 st.
- Kontaktovat uživatele:
Re: Elektromobilita
Kdo potřebuje jezdit 1400km?
2% osobních aut. Pro dálky se dlouho, předlouho bude využívat benzin a nafta.
Ve zbytku se při dobrém poměru najde dost kupců, při pomalu ale přeci jen klesající ceně akumulátorů a vzrůstající produkci vozů se budou cenové nůžky mezi elektrem a ropou zavírat. Dnes je dnes ale zítra (za 5, 10 let) může být situace úplně jiná.
Pokud bude poptávka po elektroautech, bude se zvyšovat poptávka po dobíjecích stanicích. Stavět se budou postupně tam kde se to vyplatí. Podívejte se jakým vývojem procházejí každý rok.
Osobně na elektro nemám a dlouho mít nebudu, stejně jako hromady dalších lidí, ale procenta klasických a elektroaut se budou každým rokem sbližovat. Dejte tomu čas.
2% osobních aut. Pro dálky se dlouho, předlouho bude využívat benzin a nafta.
Ve zbytku se při dobrém poměru najde dost kupců, při pomalu ale přeci jen klesající ceně akumulátorů a vzrůstající produkci vozů se budou cenové nůžky mezi elektrem a ropou zavírat. Dnes je dnes ale zítra (za 5, 10 let) může být situace úplně jiná.
Pokud bude poptávka po elektroautech, bude se zvyšovat poptávka po dobíjecích stanicích. Stavět se budou postupně tam kde se to vyplatí. Podívejte se jakým vývojem procházejí každý rok.
Osobně na elektro nemám a dlouho mít nebudu, stejně jako hromady dalších lidí, ale procenta klasických a elektroaut se budou každým rokem sbližovat. Dejte tomu čas.
Re: Elektromobilita
Tak jinak. Bud si muzu poridit Nissan Leaf asi za milion s dojezdem 200km, nebo za tretinu Fabii. S dojezdem v podstate nekonecno. Asi s ni teda nebudu jezdit 1400km v kuse, ale rozdil uzitne hodnoty by snad mel byt zrejmy.
Re: Elektromobilita
Geo, takové elektroauto v současné době neexistuje (a ještě nějakou dobu existovat nebude).
Nicméně sám mícháte věci dohromady. Ptáte se na to, jak je to teď (jestli teď existuje takové auto, které splňuje ty požadavky), ale třeba u ceny za palivo porovnáváte s cenou paliva bez spotřební daně, protože na elektřině teď také není. Jenže elektřina narozdíl od benzínu a nafty teď prostě spotřební daň na sobě nemá. Aby mělo smysl diskutovat, tak se buď musíme začít bavit o tom, jaké to bude v budoucnu (většina diskuze, která v tomto vlákně proběhla), nebo naopak jaké je to teď.
Z příspěvku předpokládám, že vás především zajímá situace, jaká je teď. Takže za mne elektromobil jako hlavní auto nyní má smysl pouze za splnění několika podmínek (ne nutně všech):
Jako druhé auto do rodiny už elektromobily dávají smysl častěji, ale také ještě málo. A pokud člověk nesplňuje vícero bodů uvedených shora, tak musí být vyložený fanda, aby si koupil elektromobil.
Ale výhled je zde pozitivní, jednak se baterie zvětšují, dál se postupem času nabíjejí rychleji a rychleji, budou přicházet i levnější varianty, začne existovat trh s ojetinami elektroaut, lidi si zvyknou atd. Jak rychle, to se tady neshodneme, já to vidím spíš rychleji, jiní zde pomaleji, vy dokonce nikdy (což je z mého pohledu hodně odvážné, ale budiž).
Nicméně sám mícháte věci dohromady. Ptáte se na to, jak je to teď (jestli teď existuje takové auto, které splňuje ty požadavky), ale třeba u ceny za palivo porovnáváte s cenou paliva bez spotřební daně, protože na elektřině teď také není. Jenže elektřina narozdíl od benzínu a nafty teď prostě spotřební daň na sobě nemá. Aby mělo smysl diskutovat, tak se buď musíme začít bavit o tom, jaké to bude v budoucnu (většina diskuze, která v tomto vlákně proběhla), nebo naopak jaké je to teď.
Z příspěvku předpokládám, že vás především zajímá situace, jaká je teď. Takže za mne elektromobil jako hlavní auto nyní má smysl pouze za splnění několika podmínek (ne nutně všech):
- Chci koupit nové auto v minimálně vyšší střední třídě (příští rok s příchodem Modelu 3 se to změní na střední třídu)
- Jsem ochoten dát dopředu víc peněz a pak něco ušetřit časem
- Mám možnost nabíjet doma či v práci
- Typický denní dojezd je do 200 či 300 km (dle modelu)
- Trasy delší než 500km nejezdím často a nebude mi při nich vadit nabíjet na Superchargerech
- Věci jako ticho, čistý vzduch, zrychlení mají pro mne nenulovou hodnotu
- Zajímají mne technologické novinky a rád zkouším nové věci dřív než ostatní
Jako druhé auto do rodiny už elektromobily dávají smysl častěji, ale také ještě málo. A pokud člověk nesplňuje vícero bodů uvedených shora, tak musí být vyložený fanda, aby si koupil elektromobil.
Ale výhled je zde pozitivní, jednak se baterie zvětšují, dál se postupem času nabíjejí rychleji a rychleji, budou přicházet i levnější varianty, začne existovat trh s ojetinami elektroaut, lidi si zvyknou atd. Jak rychle, to se tady neshodneme, já to vidím spíš rychleji, jiní zde pomaleji, vy dokonce nikdy (což je z mého pohledu hodně odvážné, ale budiž).