Elektromobilita

Odpovědět
Japao Joe
Příspěvky: 1052
Registrován: 13.9.2016 22:00:35

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Japao Joe »

Jasně že ano. Očesaná Corsa umí být za 200kKč, ale umí i 100kW motory a komfortní výbavy a tam už je třeba za 450kKč.
jozka
Příspěvky: 2784
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

A kolik se tech 100kW Corsicanek (mimochodem, porad je to jen neco pres pulku) proda v porovnanim s temi ocesanymi. A umi i ta e-Corsa ocesanou verzi za cca 200 kCZK?

Co na to Jan Tleskac?

Mimochodem... uz jsem to tu uvadel, ale moje soucasne auto stalo jako nove cca stejne jako ta e-Corsa. Drtiva vetsina kusu z te doby NEMA automatickou klimu, protoze za tu se doplacelo dalsich 1 k€. Ne u nas. V te bohate zapadni Evrope. Jaka je pravdepodobnost, ze si lidi misto klasickych (at uz ocesanych nebo nadupanych) zvoli tu "e" za 1,5 - 3 nasobek? Samozrejme za predpokladu jakesi svobody volby.

Dost otazek, ze?
Anonym
Příspěvky: 819
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Anonym »

Příplatek 500 tis za Corsu oproti standartní verzi je prostě moc. To se nikdy nezaplatí, ekonomicky je to nesmysl. Nicméně jsou státy, kde kupující dostane velkou dotaci, pak už si to někdo koupí. Pokud by stála 500 tis, tak je to o něčem jiném, za celou dobu živostnosti by byla Corsa v nákladech levnější.
Japao Joe
Příspěvky: 1052
Registrován: 13.9.2016 22:00:35

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Japao Joe »

Budu to tedy brát tak, že eCorsa bude mít skutečně výbavu, o které píší a cenu, o které se spekuluje. Teď jsem v rychlosti projel konfigurátor a Corsa s 110kW s velkou výbavou (LED, asistenty, Intellink atd.) je nějakých 480kKč. Rozdíl je 330kKč a za tyhle peníze ujede asi 160kkm, což je při nájezdu 20kKm ročně asi 8 let. Z čehož mi vychází nula od nuly mezi BA a EL tak za 9 let (můj výpočet za cenu spotřebované elektřiny vychází z nabíjení doma "přes noc" - výhodnější tarif na celou spotřebu domácnosti).

Ze zkušeností ve vlastním okolí (na denní dojíždění do práce po nákupech apod.) kdy auto, pokud bylo pořizováno jako nové, tak se prodává po cca 13-15 letech. No a v takovém případě jsem už v plusu.

Pokud to propočítám obráceně tak mi vyjde, že odpovídající hodnota vozila s BA, 15 roky životnosti je někde na 280kKč a to je už reálná částka, za kterou se takové "prdítko" prodává.

Nepočítám do toho servisní náklady, spotřební věci atd., protože u elektriky není zatím dost zkušeností s tím, co se za životnost auta bude měnit (odhadl bych, že to bude ve prospěch elektriky ale to ukáže až čas). Taky předpokládám, že baterie vydrží aspoň 1500 nabíjecích cyklů, které budou při daném nájezdu km potřeba.
jozka
Příspěvky: 2784
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

Takhle podane to vypada hezky, ale mam dve namitky.

1)
Schvalne jsem si dal na autoscout24 vyhledat corsy 2010-2011. 2130 kusu. Nad 175000km najezdu udava 216 kusu. Ano, uznavam, ze udavane km mohou byt zmanipulovane.

2)
Stejne jako dnes si tato mestska prditka kupuji spise v nizsi konfiguraci, protoze na nej NEMAJI, tak si v budoucnu nekoupi to same v elektru.

Stejne to ale jsou jen teoreticke reci, protoze spatne je uz zakladni vychodisko. EV se nevyrabi proto, ze by to byl tak skvely byznys. Ty se vyrabi proto, ze je tam tlaci predpisy a dane. Zadna automobilka jeste s EV nedosahla trvale rentability. Nektere (jako VW) to rekly natvrdo, jine (jako treba Toyota) to davaji najevo svym postojem k cistemu elektru, jine se tvari, ze to jde (Tesla). A stejne, pres veskerou podporu, pak prijde ucatni uzaverka a je to v loji...
jozka
Příspěvky: 2784
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

Taky předpokládám, že baterie vydrží aspoň 1500 nabíjecích cyklů, které budou při daném nájezdu km potřeba.
Ze vy pocitate nabijeci cyklus podle udavaneho dojezdu 0-100%? To jste ale trochu v rozporu se vsemi elektroverozvesty, manualy k e-autum a tak... nabiji se prece vzdycky, kdyz nekam dojedete a nikdy mimo rozsah 20-80% (i kdyz baterie prece nedegraduji, ze...).
Japao Joe
Příspěvky: 1052
Registrován: 13.9.2016 22:00:35

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Japao Joe »

Ale no tak, co zkusit trošku počítání. 20kkm/rok × 15roků / (350km * 60%) na cyklus => 1420 cyklů.
jozka
Příspěvky: 2784
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

Coz predpoklada, ze skoro vzdy dobijite tech 20-80%, ale to je neco jineho nez "prijedu domu, pripojim, prijedu do prace pripojim, prijedu nakupit, pripojim", nezapomente, jak pravil klasik, vvyhodou EV je, ze je vzdy nabite :-)

Hlavne, jak uz jsem psal, tahle prditka si lide na 20kkm rocne nekupuji, jejich rocni najezd je mnohem mensi.
Japao Joe
Příspěvky: 1052
Registrován: 13.9.2016 22:00:35

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Japao Joe »

Do toho počítání jsem se pustil proto, že v tomto vlákně je to hlavně o dojmech a rezolutních závěrech aniž by to někdo vůbec zkusil. Stejně tak tvrzení, že taková auta nekupuje nikdo kdo najezdí 20kkm ročně. Vy osobně jste někdy kupoval nové auto a nebo alespoň znáte někoho takového? Já ano a právě proto můžu tvrdit, že taková čísla jsou reálná a nyní i to, že i bez dotací se provoz takového auta za jeho životnost vyplatí. Jediný problém vidím ve vysoké pořizovací ceně, která nebude pro většinu lidí z této kategorie dosažitelná (firemní sektor podle mě čeká jen na dostatečnou infrastrukturu).
jozka
Příspěvky: 2784
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

Nikdo je asi silne slovo, mohl jsem to napsat presneji, nicmene, aby to nebylo o dojmech, odkaz na najezdy prodavanych aut jsem dal (nad 20kkm/rok je jeich 10%). Stejne tak i drobny dukaz jako to je s akceptovatelnosti byt i jen nepatrne vyssi ceny. Ostatne, pisete to nakonec sam...
Jediný problém vidím ve vysoké pořizovací ceně, která nebude pro většinu lidí z této kategorie dosažitelná.
Protoze tento "drobny" problem se vam snazim zduraznit od zacatku. Zkratka chodi to, ale neseje...
kik
Příspěvky: 1009
Registrován: 18.5.2009 15:27:52
Bydliště: Hradec Králové - Labská II

Re: Elektromobilita

Příspěvek od kik »

Já se prostě budu zase opakovat - KAŽDÉ elektroauto má někde výfuk. A je jedno zda je to Temelín, Dukovany, Opatovice či Počerady. Ten výfuk prostě někde je....
Elektroauta jsou dobrá do měst, ale ne už např. na cestu na dovolenou apod. Tam bych volil max. nějaký hybrid. Tohle je prostě naprosto slepá ulička a bohužel i my na to doplatíme, protože Škodu vlastní VW....
mts
Příspěvky: 595
Registrován: 1.4.2009 8:19:14

Re: Elektromobilita

Příspěvek od mts »

Hypoteticky se da elektromobil dobijet ze solaru nebo nejake vrtule na strese, pretahnout do domaciho ulozneho zdroje a v noci nabit BEV. Ale netusim, jestli vubec dokaze treba takovy solar na strese nabit baterku elektromobilu. Temelin do vzduchu bordel nechrli ale ty sudy s radioodpadem tam taky jsou, to je pravda...
jozka
Příspěvky: 2784
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

Ono i prakticky. Jen to znamena, ze krome nasobne drazsiho elektromobilu si musite poridit i dostatecne vykonnou solarni elektrarnu a domaci baterku. A pak doufat, ze bude svitit. Plus dvakrat ztraty pri prelivu energie.

Kdyz Simek s Grossmanem pustili do sveta heslo "Nechci slevu zadarmo", mysleli to jako vtip.
mts
Příspěvky: 595
Registrován: 1.4.2009 8:19:14

Re: Elektromobilita

Příspěvek od mts »

To je pravda. Porad je ovsem nutne brat do uvahy, ze auto se spalovacim motorem je stroj, ktery chrli do vzduchu jedovate plyny a ty my pak dychame. A to ten BEV napajeny ze solaru nedela. A to vsechno rikam i kdyz jsem petrolhead...
P_V
Příspěvky: 1708
Registrován: 14.3.2009 15:26:14
Bydliště: Praha

Re: Elektromobilita

Příspěvek od P_V »

Takový motor na LPG/CNG má těch škodlivin také málo. Jsou to jen nejlehčí uhlovodíky, které se dobře spálí.
jozka
Příspěvky: 2784
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

Tak pokud ma nekdo dostatecne velky sad, kde si sam v klidu pestuje panelovniky a baterkovniky a po sklizni je nainstaluje, pak ano, je to lepsi.

V realu existuje takove uslovi, "s kanonem na vrabce"...
Mike
Příspěvky: 4994
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Mike »

jozka píše:...
Hlavne, jak uz jsem psal, tahle prditka si lide na 20kkm rocne nekupuji, jejich rocni najezd je mnohem mensi.
s tím bych dost souhlasil
žena na takový ten klasický provoz, školka, práce, nákupy, babička atp. najede ročně 15-16tkm
ale elektroauto by na to bylo ideální, protože žádná z cest není přes 150km
takže počkám, až se mi na to všichni složíte a pak to TDI vyměním za elektroauto
snad mladej moc nevyroste, aby se do toho vešli 8-)
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
mts
Příspěvky: 595
Registrován: 1.4.2009 8:19:14

Re: Elektromobilita

Příspěvek od mts »

to jozka: tam prave smerovalo moje zamysleni - jak velka plocha solaru je treba na dobiti BEV. Pokud je to plocha strechy rodinneho domu - nadhera. Pokud je k tomu treba fotbalove hriste - spatny...
Japao Joe
Příspěvky: 1052
Registrován: 13.9.2016 22:00:35

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Japao Joe »

mts píše:to jozka: tam prave smerovalo moje zamysleni - jak velka plocha solaru je treba na dobiti BEV. Pokud je to plocha strechy rodinneho domu - nadhera. Pokud je k tomu treba fotbalove hriste - spatny...
Na to Vám jozka neodpoví jen odhadne, že potřebujete sad, ale jak velký to už neřekne.

Počítejte to tak, že jeden panel má 250W a pak záleží na střeše (plochá je nejlepší vzhledem k možné orientaci panelů, sedlová tam záleží jak je orientovaná, ale zase je jednodušší na instalaci a jehlan je pro FV nejhorší, protože má malou plochu ve správném směru).

Na běžný RD se dá prostorově nainstalovat tak 5-8kW. FV funguje jen přes den takže, když máte auto přes den doma a pak jste za vodou a když ne tak je potřeba ještě baterie (buď virtuální co nabízí třeba EON a nebo skutečná). No a pak záleží kolik najezdíte a jak svítí - když spotřebujete denně 25kWh tak to stačí.

Nicméně pokud FVE neřešíte jako zdroj energie pro domácnost, firmu apod. tak vzhledem k cenám elektřiny v tarifech pro dobíjení to čistě nemá smysl. Opačně (pořídit eAuto a používat ho kromě dopravy i jako akumulátor k FVE) by to v některých případech smysl mělo.

Nicméně se tady bavíme o věcech, které do reálného života přijdou tak za deset až dvacet let a za tu dobu se ceny i technologie ještě dost posunou.
jozka
Příspěvky: 2784
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

Ten sad nebyl smerovan na velikost jako spis na to, ze odstranit dnes uz pomerne ciste emise osobnich aut tim, ze necham v Cine vyrobit fotovoltaicky panel a baterii a privezt to pres pul sveta lodi mi prijde presne ve stylu Simka a Grossmana. Zasmradim vsude kolem, vyplaznu bambilion penez a vysledek je takovy dost, no rekneme rozpacity. Skoro bych rekl az nemeritelny.

Ty dalsi mnou zminovane nevyhody jsou uz jen tresnickou na dortu.

Abych to shrnul nejak jednoduse... ano, polevka se da jist vidlickou. Ale neni to ono.
mts
Příspěvky: 595
Registrován: 1.4.2009 8:19:14

Re: Elektromobilita

Příspěvek od mts »

Tam smeruje moje myslenka. FV na strese RD, BEV na jezdeni po meste. Zacne byt zajimave az se zacnou ještě vic danit spalovaky a restringovat jejich vjezd do mest. A to prijde. K nam samozrejme se zpozdenim. A ano, bude to drahe a ne pro každého. Také nikdo netvrdi, ze individualni mobilita v budoucnu bude pro každého. A to vozeni FV panelu přes pul světa? Jako cokoliv jiného co mate na sobe a kolem sebe. Mimochodem, ten benzin a nafta se u nas bere jak? Extrahujeme ho ze sedmikrásek?
Japao Joe
Příspěvky: 1052
Registrován: 13.9.2016 22:00:35

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Japao Joe »

Ona se z Číny vozí i ocel a tu v Evropě vyrobit zvládáme na rozdíl od FV panelů.
jozka
Příspěvky: 2784
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

Vidite mts, treba vam to jednou dojde. Proste nahrazujeme jednu dovazenou a neekologickou komoditu jinou. Ale drazsi a tvrdime o ni, ze je ekologicka :-)

Ze vam individualni doprava leze krkem uz jsem si vsiml ve vlakne o autonomnim rizeni (mimochodem, krati se nam to). Ale jsem rad, ze bez obalu priznavate, ze elektromobilita neni o pokroku a ekonomice. Je o zakazech a ideologii.
mts
Příspěvky: 595
Registrován: 1.4.2009 8:19:14

Re: Elektromobilita

Příspěvek od mts »

To jozka: nepochopil jste téměř nic, zkusim vysvětlit ještě jednou:
1. Jsem velkym priznivce IAD a klasických aut. To, ze se ritime kam se ritime neadoruji, pouze konstatuji. Ano, je to o zakazech a ideologii a zadnou radost z toho nemam.
2. Puvab BEV je a ještě velmi dlouho bude pouze mistni. Rikam tomu mistne bezemisni mobilita. Někdo tomu fandi z neznalosti, někdo protože kosile blizsi nez kabat, někdo z ideologických duvodu. Ja tomu nefandim. Opet jen konstatuji.
jozka
Příspěvky: 2784
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

Tak to se omlouvam, na mne to delalo dojem "fstejte se, nyc se fam nestane" :-)
Odpovědět

Zpět na „Vozidla - technika“