Elektromobilita

Odpovědět
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Elektromobilita

Příspěvek od theodor less »

Lynx píše:Ještě bych zmínil jeden zajímavý rozpor v přístupu k elektřině dle norem EU. Zatímco u automobilismu je jasná preference elektřiny, tak ve stavebnictví je při posuzování energetické náročnosti budovy elektřina ze zásuvky naopak ten největší zločin. Ta vychází ekologicky zdaleka nejhůř.
Nedají se srovnávat hrušky a jablka; ve vašem případě nezralá jablka a jablka přezrálá.
Zatímco elektromobily jsou/nejsou budoucnost, vyhláška 264/2020 Sb. je aktuální. Nepochybuji, že se nadále bude upravovat. JirkaS nám vysvětlil, že je ve hře účinnost. Ale mluvil o elektrárnách tepelných a o těch se v souvislosti s elektromobily moc nemluví.
Mosquit
Příspěvky: 913
Registrován: 14.5.2009 11:09:38
Bydliště: Mezi 2 dálnicema, mezi VRT a 231, vedle Družby

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Mosquit »

Elektromobily se budou nabíjet v noci (kdy je nižší poptávka, a tak to distribuční síť unese) z elektřiny vyrobené v solárech, to dá přece rozum. :jidlo:
Lynx
Příspěvky: 3683
Registrován: 24.11.2016 8:02:29

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Lynx »

Já pravda nesleduji technický vývoj něják podrobně, ale četl jsem pár recenzí elektromobilu a o dojezdu 400 km jsem tam tedy nečetl. Spíš tak polovinu z toho, tedy nějákcýh 200 km dojezd - tedy u reálných aut za jakžtakž dostupnou cenu.

A i kdyby se podařilo vyrábět dostupné elektromobily s dojezdem 400 km, tak že by se dalo kamkoliv na západ od Brna tam a zpět do 400 km, to máte o naší republice zkreslenou představu, zas tak malá není. Už jen do Prahy a zpět by to z toho Brna vyšlo tak něják "jen tak tak".

Mimochodem s délkou dojezdu se švindluje podobně jako třeba s emisemi - realita je často dost jinde, než teoretický dojezd.

https://autobible.euro.cz/realny-dojezd ... ejvic-lze/
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Diaľničiar »

e-Porsche má mít dojezd 400 km, ale ta cena
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Lynx
Příspěvky: 3683
Registrován: 24.11.2016 8:02:29

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Lynx »

V těch katalogových dojezdech se počítá s určitým mixem, jakože něco je městský provoz něco provoz po okreskách, něco po dálnicích .... a stejně jako u spalovacího motoru ten dojezd prudce klesá resp. spotřeba stoupá když pojedete převážně po dálnici nějákých 130 km/hod ....

Další věc je, že se nepočítá se zapnutou klimatizací nebo vytápěním ! Přičemž zatímco u spalováku máte vytápění z odpadního tepla od motoru, tak u elektriky jde vytápění tvrdě do spotřeby. Takže v zimě nejen, že stoupá spotřeba elektromotoru jako takového, ale když nebude chtít mrznout a zatopíte si, tak ten dojezd může hodně klesnout .....
Lynx
Příspěvky: 3683
Registrován: 24.11.2016 8:02:29

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Lynx »

Georg píše:Nedávno vysílali na Arte (německo-francouzský televizní kanál, levicově, proekologicky, promenšinově a promigračně orientovaný) dokument o elektroautech a zelené budoucnosti. Lze spustit nahttps://www.arte.tv/de/videos/084757-00 ... er-e-auto/. Facit byl zdrcující - když započítáme veškeré ekologické dopady, které souvisí s elektromobilitou, má elektroauto horší výsledek, než auta se spalovacím motorem. Elektromobilita dává Evropě zdání zeleného čistého světa, ale vede k rabování a devastaci životního prostředí v zemích, které těží suroviny pro baterie do aut, komponenty do solárů a větrníků. Za pár let bude chybět měď, nepočítaje jiné vzácné kovy, bez kterých se e-auta, soláry a větrníky neobejdou. Problém je s recyklací. Za pár let zjistíme, že všechny naše snahy žádné výrazné snížení CO2 nepřinesly. Na Arte nečekaně otevřený dokument. Stojí za zhlédnutí.
Vkládám příspěvek pana George z jiného tématu, neboť sem se tématicky hodí nejvíce. Ono tohle téma je vlastně to základní - jestli se elektro vyplatí při srovnání všeho, tedy při komplexním porovnání co stojí výroba a likvidace auta, ale i servis (posilování el. sítě) atd atd. ve srovnání se spalovákem
Kubajsu
Příspěvky: 1308
Registrován: 18.8.2010 8:42:13
Bydliště: Praha

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Kubajsu »

Studie jsou různé... Od toho, že je elektro 2x náročnější, až po to, že nevyjde ani na polovinu...
Záleží za jakou stranu kdo kope, co se kam rozhodne započítat a jestli započítává např. recyklaci, těžbu a dopravu paliv a podobně. Proměnných je tolik, že objektivní výsledek asi být nemůže. Snad jen to, že auta jsou ekologická čuňárna tak jako tak.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Diaľničiar »

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
KH
Příspěvky: 98
Registrován: 15.3.2014 16:42:24

Re: Elektromobilita

Příspěvek od KH »

Článek v angličtině k tématu https://arstechnica.com/science/2020/12 ... st-decade/

Průměrná cena Li-Ion baterií je nyní na hodnotě $137 za kWh, přičemž u Tesly se odhaduje cena na úrovni $100/kWh. Zajímavá je taky informace, že cena klesla od roku 2010 o 88%. V grafu jsou ceny v dolarech a meziroční změna ceny v procentech. Predikují, že průměrná cena za kWh by měla být cca $58/kWh v roce 2030.

V komentářích je pak ještě tohle:
Produkce elektrických vozů v EU se má v příštích 5 letech zšestinásobit. Lídři EU odhadují, že trh s bateriemi od težby přes produkci až po recyklaci má mít hodnotu 250 mld EUR.

Podle místopředsedy Evropské komise Maroše Šefčoviče je EU na cestě stát se v roce 2024 druhým největším výrobcem Li-Ion bateríí hned po Číně tj. překonat USA a zbytek Asie. V EU se letos do vývoje a výroby Li-Ion baterií investovalo přes 25 mld EUR - dvakrát více než v Čině.
krtek700
Příspěvky: 1134
Registrován: 6.12.2015 12:16:17

Re: Elektromobilita

Příspěvek od krtek700 »

Nabíječka přijede k vám, ne vy k nabíječce, plánuje Volkswagen

https://www.novinky.cz/auto/clanek/nabi ... .seznam.cz

Vlastně mě na tom zaujalo hlavně to video. Robůtek co vozí a strká do zásuvky je výborný, ale myslím si, že jednodušší nechat řídit ty auta k nabíječce, než nabíječku k autu, zejména když víme kam přesně má dojet, tak to nemusí být super samořiditelné auto, ale stačí sledovat čáry na zemi a okolí aby do něčeho nenarazil.(To mimochodem normálně funguje v továrnách a skladech, na živo jsem to viděl jenom ve Škodovce, takže to není nic těžkého)
Ale může to být nějaké funčkní řešení pro teď a tady.
michal
Příspěvky: 4518
Registrován: 14.3.2009 8:53:04

Re: Elektromobilita

Příspěvek od michal »

Proč mají elektroauta tak často tak ošklivé disky...? :roll:
Kubajsu
Příspěvky: 1308
Registrován: 18.8.2010 8:42:13
Bydliště: Praha

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Kubajsu »

Kubajsu píše: U nás se třeba teď tahala nově celá ulice (+ pár okolních) po obou stranách. Nějaká příprava do budoucna se samozřejmě neobjevila.
Tak jsem se mýlil. Na trafačce, která je poblíž jediných bytovek v ulici se objevily 2 nabíječky (dosud nezprovozněné). :ok:
JiVi
Příspěvky: 240
Registrován: 27.5.2010 8:23:47
Bydliště: Pardubice

Re: Elektromobilita

Příspěvek od JiVi »

krtek700
Příspěvky: 1134
Registrován: 6.12.2015 12:16:17

Re: Elektromobilita

Příspěvek od krtek700 »

michal píše:Proč mají elektroauta tak často tak ošklivé disky...? :roll:
Jak ošklivé disky? Některá auta na sobě mohou mít aerodynamické, pokud se nepletu, tak u Modelu 3 jsou v základu ty aero a jako příplatek normální. Nejsem si jistý, jestli ty dražší modely mají vůbec ty aero.
Některé mají fakt málo průduchů, to bych si tipl že je neproveditelné u spalováků kvůli chlazení brzd.
michal
Příspěvky: 4518
Registrován: 14.3.2009 8:53:04

Re: Elektromobilita

Příspěvek od michal »

Ano, myslím ty aerodynamické. Jak u VW, tak třeba u BMW mi přijdou fakt ošklivé. Druhá věc je samozřejmě to, že s tím asi nic moc udělat nejde... Celá tahle elektroakce mi připomíná hezké české hup na krávu a je tele...
Mroz
Příspěvky: 317
Registrován: 13.9.2016 22:04:48

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Mroz »

Jelikož je tu zdá se na fóru většina lidí co elektromobilitě a autonomnímu řízení moc nefandí a Musk podle nich jen plácá a nedrží slovo ani termíny, tak by je mohlo potěšit, že zase se mu něco nepovedlo (Ironie :-).

V pulce roku 2015, kdy valuace Tesly byla 30 mld $ a Tesla dodavala min jak 40k aut rocne, Musk rekl, ze v roce 2020 to bude 500k. V tu dobu tomu moc lidi neverilo.
Dnes je valuace Tesly 670 mld $ a za rok 2020 vyrobila sice 509,737 aut, ale dodala jen 499,550.
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

Vsak se taky vlady snazi...

Co se valuace tyce... takovych uz bylo. Enron, pamatujete? Behem cca deseti let zdesetinasobeni hodnoty, nekolkrat za sebou vyhodnoceny jako nejinovativnejsi spolecnost v USA... a jaka byla. Pulmilion aut rocne boucha kde kdo.
kot
Příspěvky: 10365
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Elektromobilita

Příspěvek od kot »

A většina v lepší kvalitě...
Mumry
Příspěvky: 138
Registrován: 7.4.2017 22:34:27

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Mumry »

Enron byl o něčem úplně jiném, Tesla reálně prodává auta a je v zisku. Jasně, loni to bylo “jen” půl milionu kusů, ale letos to bude někde kolem 900 tísíc a příští rok se očekává přes 1,5 milionu. To by mimochodem byla už před Škodovkou...

No a ta valuace odpovídá tomu, že investoři prostě už Tesle věří, že zvládne v tom růstu pokračovat. Tesla ukázala v Číně, že rozjet novou továrnu umí fakt nezvykle rychle a jestli tohle dokáže zopakovat i v Berlíně a Texasu (tj. začnou na obou místech vyrábět letos), tak to teprve ještě vyletí nahoru.
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

Jasne v zisku. Tvorenem prevazne az vylucne (podle kvartalu) z ekoodpustku od automobilek. A to, ze jim veri investori nevypovida nic o nicem. Ti uz verili kdecemu. Klidne i tulipanovym cibulkam.

Mimochodem, uz je rok 2021, takze vsude jezdi roboticka taxi od Tesly, ne?
krtek700
Příspěvky: 1134
Registrován: 6.12.2015 12:16:17

Re: Elektromobilita

Příspěvek od krtek700 »

jozka píše:Jasne v zisku. Tvorenem prevazne az vylucne (podle kvartalu) z ekoodpustku od automobilek. A to, ze jim veri investori nevypovida nic o nicem. Ti uz verili kdecemu. Klidne i tulipanovym cibulkam.

Mimochodem, uz je rok 2021, takze vsude jezdi roboticka taxi od Tesly, ne?
A kde se píše, že na začátku roku? Co jsem dohledal nějaké bližší časové určení, tak spíš hovořil o konci roku.

PS.: Ta posedlost datumy je zajímavá. Skoro by si člověk myslel, že není důležitý výsledek práce, ale datum, kdy to bude nasazeno. Nejdůležitější je, aby dostal Musk Spaceship na Mars v roku 2024, jestli to bude v roce 2026 už naprosto celý úspěch devalvuje. Je jedno jestli Tesla bude první autonomní, ale nejdůležitější je, aby to bylo datumově přesně tak, jak Musk říká, když to bude až 2022, tak to už je o ničem.(Tady ten čas brát lehce v potaz, protože je důležité, aby byla první).

A pak tady máme výrok Muska z roku 2015 o počtu dodaných aut v roce 2020. Který byl naprosto přesně splněn. A to i přes to, že celý svět postihla neočekávatelně obří krize. A k tomu jozka nechá jenom komentář, že se však vlády taky snaží.

Schválně, největší problém máte s tím, že se jedná o elektromobily, autonomii(tech), o Muska jako osobu, o to, jak se Musk prezentuje, o Muskův styl marketingi, nebo fakt hlavně ty datumy. Pokud by mi myšlenka emobilů a autonomie byla cizí, tak by mi přišlo krajně hloupé kritizovat nedodržování termínů. Protože nevěřím těm technologiím a nejde mi o to, jestli to bude fungovat teď nebo za dva roky, ale myslím si, že to nebude fungovat během desítek let, nebo vůbec nikdy.
MPMP
Příspěvky: 3280
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: Elektromobilita

Příspěvek od MPMP »

Ale, ale, ono se špatně poslouchá, že páně Muskovi se podařilo dodržet jen jeden z mnoha slibů, co a kdy bude? Proto kolem sebe kopeme jako dítě, kterému rodiče nechtějí koupit hračku?
Že se tím necháváš tak "vytočit", vždyť ty přece víš, že sliby p. Muska jsou hlavně tlak na podřízené, že nejsou reálné a že tak je to správně. Tak co se rozčiluješ? :jidlo:
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

A ten komentar snad neodpovida realite? Nedochazi k masivni zakonne podpore EV a naopak potlacovani ICE?

Me je Musk celkem sumak, je to zdatny krysar a zjevne clovek na svem miste. Me vadi hloupi politici a bavi mne ti, co prskaji, kdyz se jim sahne na modlu. A je zkratka faktem, ze bez nich by to byl jen dalsi pokus, co vysumel (a ze jich za dobu automobilsmu bylo).
Mumry
Příspěvky: 138
Registrován: 7.4.2017 22:34:27

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Mumry »

Jasně, když byli ve ztrátě, tak jste psal, že nemá smysl se bavit o automobilce, která nikdy ještě žádný rok nebyla v zisku. A když jsou v zisku, tak to taky nestačí ;)

Nicméně, byli by blbí, kdyby toho nevyužili a byli ve zbytečně velkém zisku na úkor pomalejšího rozjezdu výroby. To, že jsou tyhle odpustky, tak jim jen umožňuje růst rychleji. Já být v jejich pozici, tak udělám přesně to samé. Ostatně, sice jsem si do firmy nikdy nepůjčoval, ale když jsme rostli tak, že jsme dva roky po sobě zčtyřnásobili produkci (a ne z malých čísel), tak jsem taky řídil tak, abychom mohli maximálně růst za minimálního zisku (ale nechtěl jsem být ve ztrátě).

Takže v tomto případě, pokud se to někomu nelíbí, tak nemá smysl to házet na Teslu, ale na vlády, které jí tohle umožňují.

Nicméně to hlavní, co jsem se snažil mým posledním příspěvkem sdělit, tak je neuvěřitelná rychlost růstu Tesly a to, že sice teď "bouchá jen půlmilion aut ročně", ale už příští rok to bude minimálně na úrovni Škodovky.

A na tu poslední větu o robotickejch taxi reagovat nebudu, to je klasickej argumentační faul, o tom se tady vůbec nebavíme. Na to je tu jiné vlákno...
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Elektromobilita

Příspěvek od ML90 »

jozka píše:A ten komentar snad neodpovida realite? Nedochazi k masivni zakonne podpore EV a naopak potlacovani ICE?
Pořád dokola. Tenhle argument by byl fér v případě, pokud by fosilní paliva a vše kolem toho nikdy nebylo dotované (nebo jakkoliv jinak podporované) a skutečně se to dostalo na dnešní úroveň jen a pouze díky trhu. Tak to ale samozřejmě není, dotuje se a podporuje kde co, takže vytahovat jen elektromobilitu nebo např. OZE je čistě účelová argumentace. Jen u nás třeba dodnes existují naprosto nesmyslné výjimky z emisních limitů pro uhelné elektrárny (mimochodem soukromé) a takové Polsko dodnes dotuje miliardami złotých nerentabilní uhelný průmysl.
Odpovědět

Zpět na „Vozidla - technika“