Elektromobilita

Odpovědět
jozka
Příspěvky: 2779
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

Me se jeste libi, jak se vehmentne tvrdi, ze se tomu stejne nevyhnem, protoze jsem marginalni trh a ciste pro nas nikdo vyrabet nebude a zatim opacne to zjevne takhle nefunguje:
„Česká republika se za uplynulých třicet let vypracovala mezi nejvýznamnější výrobce automobilů a jejich komponent. Pokud se včas nepřipojíme k rozvoji elektromobility, bude to negativní signál novým investorům, pro které zůstaneme na okraji zájmu
Pritom investorum je uplne jedno jestli tu jezdi elektro/benzin/volsky potah. Investor ceka, ze pozadovanou praci udelame za pozadovany peniz v pozadovane kvalite.

Cely clanek neni nic jineho nez "chceme prachy". Realne argumenty nula.
jozka
Příspěvky: 2779
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

Trochu mne pobavil idnes. Ani ne tak samotny clanek. jako nasledna diskuse. Do ni se sletli obhajci v cele s nekompromisnim majitelem a provozovatelem diesloveho pazouta dorosteneckeho veku a ne o moc mladsiho priuse :-D

Byt trochu starsi a bezdetny, tak bych si snad pral, aby se temhle lidickam jejich prani stoprocentne vyplnila...
kot
Příspěvky: 10504
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Elektromobilita

Příspěvek od kot »

Článek zamčený. Nemohl by jsi ho sem hodit, jožko ?
Honey72
Příspěvky: 5269
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Honey72 »

Tady je ten článek:


KOMENTÁŘ: Cesta do elektromobilního pekla. Auta přináší víc problémů než výhod


Nová doba elektromobilní nás vrátí o půlstoletí zpátky: auto bude luxus, mobilita taky a draze to zaplatíme všichni. I to nabízí nový zelený úděl, který prosazuje EU, píše ve svém komentáři pro MF DNES vedoucí redakce Auto.iDNES.cz František Dvořák.
Sto dvacet let jsme se dopracovávali k tomu, že máme před domem zaparkované auto, které vždycky nastartuje, funguje, zvládne ho uřídit snad každý a je dostupné všem. Nová doba elektrická nás vrátí o půlstoletí zpátky.

Navrhovat a prosazovat něco takového uprostřed pandemie a výhledu na ekonomický superprůšvih je důkaz totální nekompetentnosti a absolutní ideologické zaslepenosti.
Na začátek je třeba říci, že moderní elektromobily fungují skvěle, automobilky opravdu umějí postavit každodenně použitelný bateriový vůz, který umí pár stovek kilometrů ujet. Takové svezení je napoprvé zážitek a pak už zjistíte, že jezdíte jako s normálním moderním autem.

Jenže. Všechno ostatní je úplně špatně. Elektromobily jako jediné řešení se nutí všem plošně bez jakéhokoliv domýšlení důsledků a znalosti problematiky „shora“. Úroveň znalostí celé šíře tohoto problému nejlíp ilustruje sama Ursula von der Leyenová.


Předsedkyně Evropské komise si chce postavit pomník jménem Green Deal, tedy prosadit soubor velmi ambiciózních opatření na ochranu klimatu. A tak nám naplánovala konec konvenčních aut se spalovacími motory přesně na rok 2035.

„Jak změní svou výrobu, je na samotných výrobcích,“ zdůraznila politička. Evropu ždímá koronavirus, ekonomika se zastavila. Průmysl – a ten automobilový zvlášť – sestavuje krizové plány, aby vůbec přežil. Šéfka eurokomisařů však s umanutostí malého dítěte trvá na svém. „Prostě to chci! A vy to vymyslete.“

Ideologická zaslepenost
Navrhovat a prosazovat něco takového uprostřed pandemie a výhledu na ekonomický superprůšvih je důkaz totální nekompetentnosti a absolutní ideologické zaslepenosti.

Obřím problémem je nabíjení elektromobilů: baterii nenaplníte za pět minut, jako když berete plnou nádrž nafty na celou cestu do Chorvatska. Nabití na sto kilometrů jízdy za půlhodinu je ta lepší varianta u rychlonabíječek, u kterých už elektřina rozhodně není za hubičku, jako tomu bylo donedávna.

Dnešní stav sítě nabíječek je spíš takový, že plánování cesty do neznáma připomíná trochu plán vojenské akce (sháníte čipy, stahujete aplikace, doufáte, že u nabíječky nepotkáte dalšího elektromobilistu). Vždyť v Česku neexistuje ani kompletní aktuální mapa nabíječek.

Elektroauta není kde nabíjet, Evropa musí přidat, lamentují výrobci

Cesta na dovolenou elektromobilem je spíš cílem, dvou- až třísetkilometrové přískoky od nabíječky k nabíječce obhajované zastávkami na kávu, protažením, nákup ovšem brzy omrzí. Nabíjení doma a v práci je zatím jednoznačnou volbou – pokud bydlíte v domě, kde to možné je a zaměstnavatel vám to umožní.

Zda bude dostatek akumulátorů a materiálu na jejich výrobu, se také neví, zastánci to vždy odbudou slovy, že „už je to vyvinuté, vymyšlené, jen to ještě není uvedeno v praxi, ale to se změní s rozšířením elektroaut“.

Jestli bude dostatek elektřiny, se také neví. Nemohou se na tom shodnout ani energetici. A ti, kdo o tom rozhodují, si podle všeho myslí, že elektřina vzniká v zásuvce. Šermuje se čísly, operuje se chytrými nabíječkami, přebytkem energie, když větrníkům fouká do lopatek a solárníkům svítí na plantáže. Ovšem auto máme proto, že má být k ruce, stále v pohotovosti.

A čekat, až si sousedé v lichých číslech domů nabijí, aby se dostalo na mě, se každému nechce a nehodí. Nevěříte? Britští a nově i němečtí energetici už se dnes hlásí o právo vypínat na dálku nabíjení elektroaut, když bude hrozit přetížení sítě. Jakýkoliv elektromobil je dnes jednoznačně méně použitelný než obyčejné auto se spalovacím motorem za poloviční cenu.

Zastánci jízdy na baterky budou proti. Jenže jim prostě elektroauto pasuje do života, možná se jeho režimu a schopnostem přizpůsobili (i když to asi nepřiznají). Mimochodem, už jste slyšeli o zelené německé ministryni, která se bála, že nedojede svým služebním elektromobilem na pracovní schůzku, tak si potají půjčila od kolegy benzinové auto? Celý příběh čtěte zde.

To přesně vystihuje situaci: elektromobil je dnes další auto do domácnosti. Jezdí se jím na nákupy, do školky, zadarmo parkovat do města (to brzy skončí); na dlouhé cesty, dovolené a pohotovostní výjezdy je ovšem v záloze auto se spalovacím motorem.

Cenově jsou dnes elektromobily naprostý nesmysl (nevydělávají na nich ani výrobci, sami přiznávají, že díru v kase za ně zalepí ty fuj spalováky) a samotné automobilky přiznávají, že se částky za ně s „fosilními“ auty potkají hlavně zdražováním spalovacích vozů. Aby dnes výrobci obhájili ceny elektroaut, zcela automaticky počítají s velkými státními či plánovanými evropskými dotacemi, jinak to nevychází.

Elektromobily ztratí do čtyř let až 70 procent hodnoty, tvrdí studie

Takže místo fungujícího trhu se skvěle jedoucími, dostupnými auty nám naplánovali přesednout do horších, dražších, krvavě dotovaných elektromobilů nabíjených ze sítě, kterou bude Evropa za desítky miliard eur budovat, a zaplatíme si to samozřejmě taky buď daněmi, nebo ve faktuře za elektřinu. Mimochodem: obří propad výběru spotřební daně z benzinu a nafty bude erár taky potřebovat kompenzovat (čtěte více).

My, kdo nebudeme chtít vždy v neděli na týden dopředu plánovat cestování a nabíjení, budeme udržovat při životě staré dobré spalováky. Nečekejme ale, že nám to projde. Boj autům už otevřeně vyhlašují velká evropská města (a vlády) a vozy se spalovacími motory budou první na ráně.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22548
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Diaľničiar »

Četl jsem čínský přístup. Model, ve kterém se budou baterie připevňovat ze spodu aut jako jeden blok. Na čerpačce řidič dojede a robot baterii odmontuje a nahodí novou plně nabitou. Za stejný čas, za který druhé vozidlo natankuje klasické PHM. Následně elektrokamion sváží tyto baterie a odveze je na nabití na konkrétní místo, kde na to bude kapacita z hlediska přenosové soustavy. Producenti vozidel se mají domluvit na čínském trhu na stejném prototypu baterie nebo jen na pár typech. Ale taky na aplikování stejného způsobu montáže pro čínský trh.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
jozka
Příspěvky: 2779
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

Tohle uz kdysi Tesla zkousela. Nechytilo se to. Ale na druhou stranu to bude dobra loterie. Dostanu novou nebo nejakou vylitanou vranu?
Japao Joe
Příspěvky: 1051
Registrován: 13.9.2016 22:00:35

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Japao Joe »

Tohle kdysi navrhovalo i PSA.

Baterie by nebyla majetkem vlastníka vozidla, ale pronajímala by se - tím by odpadla starost o stárnutí baterie a vadné či již nevyhovující by byly nahrazeny.
matyyy
Příspěvky: 64
Registrován: 22.1.2014 17:41:53

Re: Elektromobilita

Příspěvek od matyyy »

To zkusil Better place akorát zkrachoval v roce 2012.
Geo
Příspěvky: 804
Registrován: 11.5.2009 11:06:39

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Geo »

Tak jsme se vcera dozvedel, ze budu chudej a budu chodit pesky. Takovou budoucnost mi v 90’ na ČT24 na tema Vzestup elektromobilů predstavil: Radek Špicar - viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR, Zdeňek Petzl - výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu a Eduard Muřický - náměstek ministra průmyslu a obchodu pro průmysl a stavebnictví.

Dozveděl jsem se, že výroba malých aut je nerentabilní, že si budu muset pořídit něco většího. Nějak už nezaznělo, že tak alespoň za milion. Ale, že ušetřím, až si z vyjeté baterie postavím záložní zdroj pro ostrovní systém ve svém domě.

Že výstavba infrastruktury je drahá a ty auta vlastně taky. Ale támhle přisype EU, támhle nějakej úřad, tuhle jinej. Sice ne občanovi, ale firmám (stejně si prej lidi nový auta nekupujou). Z toho mám ohromnou radost, že vidím, jak z daní budeme financovat tuhle e-nádheru, přičemž zpět se žádná přidanná hodnota oproti IED zrovna nekoná a málkody si ji bude moci dovolit.

A protože ani to nestačí, tak elektromobily povinně na úřady. Což je super, protože už teď ten provoz těch úřadů stojí nemalé peníze, tak tam utopíme další. Jak to zlepší služby občanovi, jsem se nedozvěděl. A protože i tak by mohl ještě jezdit MHD, tak opět tam natlačíme autobusy. Asi je jeji dotování pro stát moc levné už teď.

Zkrátka sypejme peníze do elektromobility, hlavně se neptejte so z toho bude mít, a kdo to celé zaplatí.

To, že tam tlachají na téma, jak to zlevní, a na pozadí jim běží spot z fejkového otevření továrny he3da je už jen taková třešnička na dortu.

Příjmenou podívanou: https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/ ... 1058130818 A zapamatujte si
jména těch lidí, protože za deset let vám budou tvrdit, že nic takového nechtěli. Chtěli, a bohužel budou jedni z posledních, kdo na to doplatí.
mts
Příspěvky: 595
Registrován: 1.4.2009 8:19:14

Re: Elektromobilita

Příspěvek od mts »

To geo: ano, tak to v zasade bude. Individualni mobilita bude velmi drahe zboží, které si bude moci dovolit jen vyssi stredni trida a bohati – jako automobil před druhou svetovou valkou. Chudsi lide bydlici nekde na panelovem sidlisti zbytecne premitaji, kde budou elektromobily nabijet. Nebudou na ne mit. Soucasne jim vlády uvali na jejich stare sazomety takovou polution tax, ze ještě budou stat frontu před sbernym dvorem aby se jich zbavili. Dostanou slevu na MHD a nebo na elektrokolobezku. Nerikam, ze se mi to libi, jen konstatuji kam to smeruje.
Geo
Příspěvky: 804
Registrován: 11.5.2009 11:06:39

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Geo »

Kdyby jenom individualni mobilita, ale jakakoliv mobilita bude drahe zbozi. Kdyz tam hodinu vyjmenovavaji, kolik porstredku se do toho nalije, tak si uvedomis, ze z vyssi stredni tridy se stanou chudsi lide, a z chusich lidi se stanou chudaci, porotoze ty prostredky investovane do emobility budou chybet jinde.
JiVi
Příspěvky: 240
Registrován: 27.5.2010 8:23:47
Bydliště: Pardubice

Re: Elektromobilita

Příspěvek od JiVi »

myslim, ze to je nesmysl a dobre to popsal Hrncir na konci .. spalovaky tu budou dal, az se obmemni osazenstvo zemi a EU uradu
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6841
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Hlavně jsem se včera smál te představě, že elektromobily zlevní. Nic už nezlevní, protože došly primární zdroje a recyklace je stále drahá. Takže ano, auto (jakékoliv) bude výsadou bohatých, ti nejbohatší se občas svezou v prémiovém "konvečním spalovacím voze".
A co mi přišlo úplně absurdní, je ten německý fond pro automotive na podporu elektromobility. Přitom by stačilo nevýmyšlet a nezavádět další nesmyslnou emisní normu a vůbec nejlepší by bylo se zamyslet nad fungováním dotacemi zcela pokřiveného "společného" evropského trhu, kdy víno z Francie koupím za 60 Kč a české stejné kvality za 100 Kč, přičemž to francouzské se hezky projede náklaďákem po evropě.
Nečeká nás žádná hezká budoucnost...
R48 -> D48 se podařilo!
mstitek
Příspěvky: 336
Registrován: 15.8.2017 22:28:46

Re: Elektromobilita

Příspěvek od mstitek »

Nenašel by se nějaký zdroj pro to tvrzení, že došly primární zdroje? Tohle jsem ještě nikde nezaznamenal, spíš naopak.
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6841
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Uznávám, že "došly" je příliš ultimativní, lepší je "docházejí".
Co jsem našel:
https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/ ... anicni_PAS
https://www.csas.cz/cs/firmy/articles/n ... cne-zeminy
R48 -> D48 se podařilo!
mstitek
Příspěvky: 336
Registrován: 15.8.2017 22:28:46

Re: Elektromobilita

Příspěvek od mstitek »

To ano, zdroje samozřejmě docházejí. Bylo by něco velmi divného kdyby to bylo naopak. Ale je potřeba taky specifikovat na jaké časové škále se pohybujeme. Něco jiného je samozřejmě rozdíl mezi poptávkou a nabídkou, jak můžeme momentálně vidět na polovodičovém trhu. Ale to nemá na elektromobilitu nijak větší vliv než na jiné oblasti lidského života.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22548
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Diaľničiar »

Nečeká MzO (ona již nyní není zrovna dobrá; tato doba je nejhorší od konce IIWW), viz prohlášení ředitele VW: máme drahé elektromobily? Tak zvednime ceny nafty. Tím je řečeno vše, kam to bude dál směrovat. Oni nebudou vrážet nyní peníze zbytečně, když už musí.

Ovšem, i když se bude produkovat "palivo" ať je v jakékoliv podobě, tak si lidi musí zvyknout, že ceny vozidel níž nepůjdou. A to nejde "jen" o čipy po požáru v Japonsku nebo Covidu v Malajsii a Taiwanu, že se tam nepracuje ale taky o to, že některé části na auta jsou již z 85%-92% materiálově vyčerpané, aby to bylo rentabilní. Tedy jinak řečeno se zvedne rentabilita a potěží se dál, ale ceny již klesat nebudou. Spíš opačně stoupají i ty ojetiny ....

Samozřejmě, tak jak jsem to psal i ve všeob. tématu, tak nyní jen začíná tento přechod dál. Byl plánován na 30 let, ale jsou tendence to zkrátit na 20. Čím méně vydělávající občané, tím více se jim bude zdát, pokud již nyní mají nějaký ten motoristický standard, tak se jim bude zdát, že je ten pohon v nedohlednu z hlediska řekněme příjmů ve vztahu nejen k cenám za vozidlo, ale k poplatkům kolem, cenám za mýtné, energie samotné atd. S tím stoupnou náklady na na servis, jen o tom nikdo nemluví. Ale ještě těch 5-10 let bude v pohodě. :) Obměna na úřadech EU může být, ale k horšímu.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Standa
Příspěvky: 3795
Registrován: 16.3.2009 7:49:22
Bydliště: Praha

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Standa »

Martin z Ostravy píše:...Nečeká nás žádná hezká budoucnost...
Jako čtenář sci-fi (a poslední dobou zejména post-apo) tím samozřejmě nejsem nijak překvapen. Přesně takhle vypadá mobilita například v relativně blízké budoucnosti v knize "Lovci", o něco více se ty nůžky rozevřou ve vzdálenější budoucnosti v sérii "Underground" (vše "z pera" Františka Kotlety :twisted: ).
kyk
Příspěvky: 957
Registrován: 22.7.2011 10:54:46
Bydliště: Praha, SOKP km 50 st.
Kontaktovat uživatele:

Re: Elektromobilita

Příspěvek od kyk »

Jde jen o byznys model, třeba se v budoucnu uchytí díky předraženým vozům ve vztahu k příjmům "auto jako služba", místo "auto jako majetek".
Nemůžeme predikovat víc než na 5-10 let dopředu, díky rychlosti vývoje a změnám služeb.
Stejně tak se dívat dnešníma očima za horizont deseti let.
Ještě v prosinci si 95% kancelářských a jejich zaměstnavatelů nedokázalo představit HomeOffice jako standard a rozvážku jídla jako rentabilní službu. Bůh ví co bude.
kot
Příspěvky: 10504
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Elektromobilita

Příspěvek od kot »

No, ale home office se stal "standardem" v době pandemie. Ale že by v tom většina podniků pokračovala nyní určitě neplatí...
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22548
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Diaľničiar »

rozepsal jsem se ... tak jen krátká reakce na kota: v hlavních městech mnoha států právě probíhá aplikace změn kanceláří na bytové jednotky, to jen k tomu ...

Ze širšího pohledu: (za těch 100 let) silniční obor, silnice&doprava umožňují rozvinout všechno pro individuální růst jednotlivce a tím i společnosti. Všechna dostupnost všech koutů, učenlivost ovládání strojů atd. Železnice existovala dřív ve větším rozsahu a bude zas postupně nahrazovat silniční expanzi, protože mj. byl dosažen maximum technologických možností pro planetu, kde je toho hodně pryč, základní jevy jsou popsané, tak se ten individualistický styl musí zpomalovat, obzvláště při tom kolik nás je. To si každý kdo je výše a rozumí se tomu, co by znamenalo, když by to pokračovalo tímto stylem dál, umí jaksi domyslet. Otrok zůstane otrokem, dělník dělníkem, učitel učitelem, vyspělá ekonomika tou vyspělou. Tento nastoupený směr se již nezastaví, neprotočí, takže masovka jde bokem a lidstvo si začne zvykat na více společnýho (i) cestování, ale nejen to. Naštěstí pro většinu zaostalého světa ani nebude prostor na to, aby se tam další silnější individualistický přístup rozvíjel, protože nebude za co. Tam jsou šťastní i za BRT, za 1 velký most, který spojí 0,5 mil. město atp. Ale silnice se budou stavět, i dálnice a i nadále se bude jezdit autama. Akorát se to bude pomalu jednoduše měnit a to žádná výměna politiků nezastaví. To nejsou náhody. A co se týče samotné pandemie; překvapila, jak snadno lze lidi naučit na home office. Firmy že si to neumí představit? Vždyť ty to umožňují. Celý svět ve stejné chvíli vytiskl stejné letáky, bannery a postupy se aplikují jak na státní tak firemní úrovni. Liší se jen datum zavedení a aplikace do praxe. I proto se teď část kanceláří v USA, Německu, Izraeli atd. přestaví na byty. Po roce 2020 není důležitý ani dluh v poměru k HDP jak tomu dekády bylo, což usnadní další sjednocování finančních toků díky novým stejným měnám v horizontu 4 let.

A ano, zajisté, mnoho ale opravdu mnoho dalšího nás čeká, co ještě dnes není zavedeno. Neskutečně to usnadňuje inteligentní telefon a internet, kdy ve víru "informační války" je prostor pro tuto proměnu. A ta je nakonec obhajována pro ty neskutečné věci, které zažíváme v počasí. A to se říkalo, že pár st. C do 2050 a co to bude značit a my to již máme, což je další sofistikovaný směr pro urychlení toho všeho. Čipy? Nebudou ani v roce 2022 a ani pro segment spotřebičů, stávající vozidla o 1/3 výš a najednou elektro pomalu za stejnou cenu. Cena dnes vlastně nemá význam ... extrémní sucho a vedro, neúroda všeho od Ameriky po Ázii značí zdražování obilí a nedostatek příměsí do paliv. Paliv, kterých je málo a uměle se živí pár konfliktů díky čemuž jde cena výš, co přeje těm co ještě dost těží. Transformace ekonomik? Dávno ty SAE a Katar a další nemají 80% závislost, zrovna SAE již jen 25%. Klesají subvence pro všechno možný pro obyvatelstvo a přizpůsobují se světu v mnoha ohledech.

Dnes není ani dost CAT- strojů, protože nejsou čipy. Nejsou díly, protože není ruda a dost železa. Ani káblů. Stavební stroje VOL-, KOM- a další a další nestačí produkovat dle objednávek. To ještě víc bude tlačit na ceny novostaveb, čehokoliv. Teď jak hoří v Kanadě se odstavila největší těžárna na měď a kam ta cena vyjela. Stavební dřevo jde nahorů, protože hoří lesy a tam, kde ho je dost jako Indonésie, Brazílie atd. tak zase nemají kontejnery na přepravu.

Spalovací motor do osobního vozidla přinesl revoluci do osobního rozvoje díky všemu co to obnášelo, ale v té podobě je u konce z jednoduchýho důvodu. My již nemůžeme jít dál touto cestou. A ani nepůjdeme, akorát myšlenky mnoha odpůrců půjdou až jednou zůstanou jen v muzeu, i to virtuálním. Nová generace, která se teď rodí, tak se rodí do podmínek:

*separuje se odpad, ty děti vidí ty barevné kontejnery, vnímají ty značky na těch obalech
*rouška, taky co to přineslo a jde to
*radikalizace názorů ZA a PROTI na vícero témat
*inflace po mnoha letech; je na skoro 4% a stoupá
- zdražování tedy budou poslouchat jak šetřit, jak investovat a do čeho se investuje? "eko", "start up", "čištění moří" atd.
*v pohádkách to již je
*končí staré typy PHM ve vyspělých státech
...

Jde o to, že v roce 2035 tato generace bude dospívat a nebude jí vůbec divné, že si nekoupí osobní vůz. Protože ho nebude potřebovat. Protože té práce v průmyslu bude méně, protože se robotizuje, automatizuje a nedělá se fyzicky tam. Agrární sektor co udělají stroje to před 100 lety bylo nemyslitelné. Továrny na potraviny? 85% strojově. A všechno, dnes i naloží kamion roboty.

Peníze jakožto nástroj jako nějaká měna, sjednocování měny v každém tom prostoru. Platby jen online. To budou "jen čísla". Detailní sledování kde, kdy, kolik. Jaká spotřeba a čeho a kdy se co nakupuje, pořizuje. Kryptoměny udrží část černých ekonomik. Ale tyto budou spíš stimulovány bartrovým obchodem službama a tovarem. A zase: bude vzácnější ovoce, zelenina, jídlo všeobecně. Vzdělání. Klidně se může za 10 let provést reforma bydlení; bude tady extrémní problém "s financiemi", zrealizuje se "pomoc státu ve smyslu ovládnutí bydlení". Hypotetický dluh na to vzatý, bude splácený přes umělé zdroje, ale stát tím vyřeší to, že lidi budou bydlet. Omezí se výstavba nových bytových jednotek, protože se má snížit rozsah populace a on se sníží. On se jednoduše sníží, plodnost klesá a ekonomický nátlak nutí ke snižování velikosti rodin.

Tady v tomto psaní ztrácí smysl osobní vozidlo jako takové. Budou jich miliony, desítky milionů, jako taxíky. A 1/10 je bude mít. Jak to vím, proč 1/10?

*vyspělé státy jsou dnes 1/4 populace světa
- stačí 1 vůz v rodině (ekonomicky se víc vozů nezvládne)
- to je 500M vozidel
*ostatní státy nebudou mít víc než 1 vozidlo na 15 osob
- mezitím se zvedne počet obyvatel v nich o 1,5G
- to jest dalších 500M vozidel

Jakožto soukromé vozy. A to bude odpovídat více méně té 1/10. Akorát mezičasem o 150% Proti dnešku vzroste počet autobusů a mnoha dalších variant přepravy. Ty státy vynaloží tolik peněz na alternativy, že bude jen na lidech zda to využijí. Ale to, že moc silnic a betonu zvedá teplotu, to je snad jasný a z měst je tendence ubírat plochy betonu, vytrhává se asfalt a osázejí dlaždice kde se pod ně seje tráva. Lidi si zaběhnou pro cokoliv, zajedou na kole. Vůz bude běžná věc ale furt ve vyspělém prostoru, protože bez vozidla to nepůjde dost dobře. Ani nikdo neříká, že se již nebudou auta vyrábět. Ale jejich dostupnost klesne, ale ono se ani víc nevyrobí. A zisky nebudou nižší.

Koncern VINCI slíbil, že sníží CO2 atd. Jak? Zavede a zavádí nabíjecí stroje, snižuje energetickou náročnost budov a projekty infrastruktury na PPP nejenže financuje a shání kapitál, ale realizuje je s ohledem na emise a ŽP víc než kdy jindy. Kdo nesníží, postupem let a času, tak nebude moct v prostorech těch států podnikat, ucházet se oveřejné zdroje. Ta legislativa se aplikuje. Tam budou přechodní období, ale aplikuje. Tím porostou ale ceny práce a to až po nejnižší úroveň. Živnostník bude muset zakoupit jiné stroje, lepší nástroje v tomto smyslu. A to si vyžádá větší vstupy. To bude odpovídat i tomu, že dnes je málo odborníků, ono jich bude dost ale v době za 20 let. A jde o to, že když za 1. nyní se nezvládla doba, která 70 let zpátky byla založená na silnicích a za 2. není kvalitní technická infrastruktura a obor stavebnictví (lidi, jejich kvalita a stavební materiály), tak do budoucna se nedá očekávat zlepšení a dotáhnutí se mezi vyspělé státy, protože chybá ta základna pro tohle, ale pokles mezi ty nižší se neuděje, pokud nenastane vážná přírodní katastrofa nebo li válka.

Do změn v tomto procesu se vrazilo kolem 3500G USD. Do plánů s tím spojených další bilion a očekávají se práce za desítky bilionů v cenách koncem ´20. Je snad i jedno komu to vyhovuje nebo komu ne, ale ten směr se nezastaví ani nezmění.

Já rozumím tomu, že tento text se nelíbí, já nejsem nadšenec, ale život opravdu nestojí na tom, že já si budu řídit auto jakoukoliv rychlostí kdekoliv se mi zlíbí. Ne, na tom doopravdy život člověka nestojí. Takže ta otázka, kterou si dost lidí klade: za co si koupím auto, když já ani dnes nemám na nový? Za nic, je ta odpověď. Je nutno hledat alternativu. Já si taky nekupuju barák za 50 mil. USD, protože na něj nemám. Mezi náma ani nevlastním vůz již nyní. Pokud kamkoliv chci, objednávám si jej a někdy i taxík. Ale je fakt, že kdysi jsem najezdil jenom tak po regionech desítky tisíc km. Dnes se dá většina shlédnout na síti, i když to člověk nevidí na vlastní oči, tak je obava o "skutečnost".

Skutečností ale je, že ani žluté věsty ve Francii nezastaví elektro auta ve Francii. Kdysi růst PHM alespoň odkladem bylo dosaženo, ale nyní rostou všude. Lze jít do ulic, lze udělat změny, ale změna lidí v těchto časech globální provázanosti neudělá zázrak, že se protočí celé myšlení států. Ty státy skoro nic nemají, jen dluhy. Velmoci, které dnes stojí na silnicích tak budou stát i dalších 20 let. Ale taky tam bude menší spotřeba dosažená; menší vozy, úspornější motory. A taky se to tam nelíbí ...

Kdesi jsem četl, že jestli je lepší koupit pak rok před koncem klasických motorů poslední vozidlo? A víte vy, kde všude již bude omezen vstup s ním? Kde budou větší sazby za projezd? Kde se nebude dát jezdit ve špičkách s ním? A že jich bude již méně, tudíž nebudete s tím nápadem sami. Tady se bude paralelně produkovat jak elektro tak hybrid, zlepšovat obojí a jednou zcela zanikne nadstandardní % motorů (nadstand. v té spotřebě) a nebude se vyrábět. A zintenzivní se kontroly starých aut na kratší termíny. Znechucování starýho (a dobrýho pro tu dobu) a maximalizace zvýhodňování novýho (a drahšího).

Ono, ještě to probíhá celkem dobře tato životní změna ... hůř to je s aplikací odolnosti infrastruktury na změny klimatu a ještě hůř se zajištěním agrárních komodit.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
JKr
Příspěvky: 76
Registrován: 15.3.2009 22:27:13
Bydliště: Vysočiňák ze severu Čech

Re: Elektromobilita

Příspěvek od JKr »

Vzhledem k situaci, že elektromobilitu a její infrastrukturu vyvíjejí lidé, kteří s elektromobilitou mají velmi malé zkušenosti (ano, elektromobilem se už samozřejmě projeli...) nemohou nikdy vyvinout tak inovativní přístup, aby jej trh bez násilného diktátu přijal. Co kdyby byla elektromobilita trochu jiná... třeba:

1) Topení v autě palivem. Není spalování jakéhokoliv paliva efektivnější, než mrhání elektřiny z baterií? Palivo je lehčí než akumulátor a vydá více tepla s geniálně vysokou účinností. Proč dnes elektromobilista v zimě raději často omezí komfort aby dojel dál? To vám hlava nebere.

2) Nabíjení za jízdy. Pokud by se podařilo na hlavní tahy instalovat indukční nabíječky, úplně by postačilo aby každý elektromobil měl baterii na 150 km "první a poslední míle". Stačilo by to na každodenní dojížďky do práce a taky na začátek a konec dlouhých cest. Aneb kdo z vás jezdí dobrovolně přes celou republiku či mezi státy po silnicích nižších tříd? Takové opatření je sice drahé, ale řešilo by mnoho věcí (např. počet vyrobitelných vozů z daného množství vzácných zemin, eliminace promrhaného času u nabíječek, eliminace šoků v el.síti z rychlonabíjení, možnost jezdit na sluníčko napřímo bez ničení baterie, atd.). Nutno dodat, že většina elektromobilistů nevyjezdí každý den dvě plné baterky a proto jim na běžné dobíjení stačí malá rychlost nabíjení i malé množství energie - jízda do práce je často podobná spotřeba jako nahřát bojler. Rychlonabíjejí a velkou baterku potřebují (elektromobilitu samozřejmě zavrhují) hlavně dálniční pendleři. Dálková elektromobilní doprava není dnes zcela ideální řešení pro každého.

3) Posledním tématem které mi v této souvislosti rezonuje je tzv. "energetická svoboda" a aktivní pomoc el.síti. Tedy mít možnost vyrobit/dodat kdekoliv el.energii, a pouze za přenosový poplatek si ji kdekoliv jinde v daném čase vyzvednout. Např. mít možnost nabíjet baterii auta v práci, mám li doma či někde jinde zdroj energie, který může dodávat/případně nedodává ale energii maří. Lokální rychlost dobíjení by pak měla aktivně ovlivňovat i sama síť - aktivním řízením dle stavu sítě či limitů přenosových tras (v době nadbytku/nedostatku energie obecně pomáhat síti). Dnes toto vůbec nefunguje a elektromobily el.síť nepomáhají stabilizovat vůbec (dodavatel energií nekomunikuje - neposkytuje informace o aktuálním stavu sítě). El.auta jsou na tuto eventualitu dobře připraveny. Při zaparkování je vhodné je k síti připojit a zde opět narážíme na chybějící infrastrukturu. Zákon o povinném vybavení parkovišť nabíjecími porty vydala unie už před lety, ale našinci jej uložili k ledu.

PS: jízda elektromobilem je návykově příjemná/pohodlná. Pokud budete chtít dát rodičovskou radu bezdětnému, taktéž mnohé nepochopí, než se stane rodičem. Vaše elektromobilní rodičovství vznikne až po každodenním aktivním používáním el. auta po dobu několika týdnů. Do té doby si říkejte o elektromobilitě co chcete. Já si své děti taky chtěl kdysi vychovávat úplně jinak, ale už dnes vím... :-)
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22548
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Diaľničiar »

Ano: "nemohou nikdy vyvinout tak inovativní přístup, aby jej trh bez násilného diktátu přijal" ... Proto se tomu ale pomáhá přesně opačným postojem: dělá se všechno tak, aby sám člověk žil v přesvědčení "že nepotřebuju vozidlo na dosavadní palivo" a budete se divit, ale napříč planetu tohle přesvědčení stoupá. Nemluvě o tom, že JV Asie stojí na menších motocyklech, mopedech z prostorových důvodů. Indie porozuměla, že musí postavit základní síť expressways a tak i činí.

Ten násilný diktát tady je již od roku 2015. To jsou ty 1. kroky do praxe. A hned najednou ve vícero směrech.

Ale jak jsem uvedl ... tak i ČR bude v roce 2035 tam, kde je dnes Německo nebo Švédsko. To vy nečekejte, že budete tam, kde oni. (s tou dostupností elektromobilu)

Co se dostupnosti dosavadních vozidel týče, tak tam někde 2030-2032-2035 jsou hranice produkce, ale není dořešeno vícero věcí. On dostupný bude, ale jeho parametry budou i nadále omezující proti dnešnímu výběru "klasiky".

Kdo by ale kdy řekl, že ta "cihla" s tou anténkou, která prodírala saka, že se to tak uplatní že jo. Já kdysi nosil ještě polovičnej model, kterej měl i aktovku. A vysílačka to nebyla. :lol: To bylo ale pro "masy". Možná se dožijeme i elektroaut nebo jináč: aut na takový pohon, který jednoduše nebude energeticky náročný včetně produkce všech dílů jak je ten dnešní. Jenom i ten vývoj něco zabere, a proto když dnes víme, jak to je i s bateriemi a sítěmi kolem, které to mají napájet tak není zájem, aby to bylo lukrativní ke koupě masově. A je snad normální, že se to dá lépe obstarat ve vyspělém prostoru, protože tam to je i na čem dál odzkoušet. Než někde kde ani nemají silnici a 24h dostupnou elektrickou energii (limitující faktor rozšíření).

Proto ale existuje celá řada toho mezitím. Ačkoliv stojí za starou bačkoru, protože ty hybridy taky nic moc.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
jozka
Příspěvky: 2779
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

Tvl ja nevedel, ze uz vydali dalsi dil mimonu.

Ja bych jen poprosil elektromobilisty, aby se moc nevyjadrovali k bezne IAD. Reste si sve problemy, my ostatni je nemame. Hlavne ale nechtejte, abychom my ostatni reseni tech vasich problemu platili.

Howgh.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22548
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Diaľničiar »

:D :D

Nevím, nevím kdo bude nakonec mimoň. Rozhodně rozumím procesům ve světě si dovolím tvrdit natolik, abych viděl, že ta změna dávno začala a cíleně pokračuje. Elektromobil slouží jako jedna z náhrad dosavadního. Na tom není moc co řešit, když tomu tak je.

Proto i ti, co píší o byznys modelu nebo sci-fi, tak mají pravdu, protože to tak je. Jen se to nazývá sci-fi protože si to neumí možná představit co bude dál. A kdo nechce tuhle změnu, tak bude i nadále bojovat proti e- ... přitom ale tohle je jen "nástroj pro změnu", nikoliv cíl té změny. A stejně bojujete i pro to zbytečně.

"abychom my ostatni reseni tech vasich problemu platili" tohle je pokus o co? o vyvolání vášní kdo za co platí? Vývoj elektromobility platí ti stejní, kteří i ty dosavadní motory. A stejně tak tisíc dalších produktů, financování bydlení atd.

Nevím, z čeho lze usoudit ten postoj "jsem já a já rozhoduju co si kde koupím a budu kupovat další roky, kde budu cestovat a jak budu žít" - prakticky o ničem si jednotlivec nerozhoduje, protože je omezován mnoha věcama. A neustále je znejišťován a veden k tomu, že nakonec sám přehodnotí dávnější sny a plány. Udělejte všechno pro to, aby si dnešní děti mohli ten nový vůz s alternativním pohonem za těch 15-20 obstarat. ;) Jestli si chcete udržet ten styl IAD.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Vozidla - technika“