Elektromobilita

Odpovědět
Tomas Eybl
Příspěvky: 201
Registrován: 30.8.2016 21:30:15

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Tomas Eybl »

kyk: Mé představy o budoucnosti zemí Koruny české jsou svázány především s touhou (a každodenní modlitbou) návratu národa českého k poslání, které je mu Bohem dáno - k tradiční katolické víře. To se může odehrát i bez osobních vozidel se spalovacím motorem i bez elektromobilů (ať již domácí nebo zahraniční výroby).

Zpátky k tématu: I já si samozřejmě všímám obrovského nárůstu IAD za posledních třicet let a bylo mi jasné, že nějakým regulačním procesem budeme muset projít. Ale proč se to má odehrát stylem "ode zdi ke zdi"? Vždyť už v roce 2018 se automobiloví nadšenci sami pustili do sebemrskačství ( https://www.k-report.net/discus/archiv2 ... hiv-6.html ) - takže podle mě stačilo jen mnohem více osvěty + samozřejmě kontinuální snahy o zlepšení VHD :-).

papuanec: Děkuji za odkaz na wiki. Díky tam přiložené mapě vidím, v kterých zemích přibližně bude výroba osobních vozidel se spalovacím motorem probíhat :-).
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Diaľničiar »

Papuanec píše:
Lynx píše:
Tomas Eybl píše:Náhodou, já jsem spokokojen:

1) Urychlí to rozpad EU či alespoň czexit.
2) Umožňuje mi to vložit sem přiléhavou písničku: https://odysee.com/@InfoVojna:e/AR07062022:6 (hned na začátku pořadu)
Je pravda, že někteří lidé, kteří v minulosti czexit zavrhovali, jako přehnané řešení, nyní mluví o tom, že nám možná nic jiného nezbyde.

A to jsou lidé z mainstreamu, žádní extrémisté. Protože vidí, že v Bruselu jsou skuteční extrémisté a přestává to být sranda.

Elektromobilitu si přitom vybrali jako fetiš, nemá to přitom ani ekologické opodstatnění. Jen ideologické. Je to fanatismus, neracionální jednání. IAD si vybrali jako symbol zla. Přitom v zátěži ŽP to není zdaleka tak významná věc, jakou z toho dělají. A sama Evropa to už vůbec nevytrhne.

Já jsem pro ekologii, pro rozumné chování vůči planetě Zemi, ale tohle co předvádí Brusel je ekoterorismus. Navíc je to falešné vyhánění čerta ďáblem.
A ona je snad EU jediná, která počítá s koncem spalovacích motorů? Není. Je to celosvětový trend. Velká Británie, která vystoupila z EU, ohlásila konec spalovacích motorů už na jaře a ke stejnému kroku se chystá dokonce i Čína: https://en.wikipedia.org/wiki/Phase-out ... l_vehicles
Přesně tak, není. Ba dokonce, EU s tím nekončí ani první. ;) Izrael prezentoval zákaz prodejů "spalováků" do roku 2030. Jak to dosáhne? Masivními investicemi do metra a to se taky děje a samozřejmě lidi si zakoupí EV. To se taky děje. Možná bude odklad, když se zjistí, že není dost EV na trhu, ale automobilky ohlašují a staví závody za miliardy USD/€. Tím, že někdo bude řvát, ale já chci tunel v trase mostů na D8 asi nedosáhne toho tunelu, obzvláště když už tam ty mosty stojí. A jezdí se i bez tunelu. Tak to je stejné jako řvaní v tomto případě. Jezdí se s EV již i dnes ... a bude se čím dál více.

Přirovnal by EV a ostatní k počítači na začátku. Taky jakože drahá věcička. I dnes je, ale jsou modely které stojí 10% těch lepších. :idea: Kdo chce dramatizovat, většinou nezná ani fakta. ;) Kanada na půl schválila zákaz taky od roku 2035. Na půl proto, že pokud se sníží emise na požadované cíle, a Kanada rozběhla masivní dotace od kotlů přes zateplení atd. atd. atd. tak se možná zákaz posune. Mají to tak určeno. Ale mají.

Japonsko. Tamní město Tokio na vydalo zákaz do 2030. Celostátní je pak taky 2035.

Čína, Jižní Korea. 2035. S tím, že J. Korea na to dokonce až 80% producentů vozidel chce nižší datum. Již jen pouhá logika investovaných peněz do hybridů a EV se rychleji vrátí.

Civilizace dosáhne pokroku a aby mohla růst, tak musí dosáhnout dalšího pokroku. V rámci aut je tohle jen logický krok. Ekonomicky si to mohou dovolit jen některé země, je jasné, že to nezačnou činit Indie a další rozvojový svět. Nejdříve se musí dostat na nějakou tech úroveň a potřebují, aby ta vozidla zlevnila. A tuto etapu zaplatí ty naše světy. A ano, i všichni ti, kdo si nekoupí auto - ať už proto, že na něj nebudou mít nebo pro jiné důvody.
Tomas Eybl píše:Mé představy o budoucnosti zemí Koruny české jsou svázány především s touhou (a každodenní modlitbou) návratu národa českého k poslání, které je mu Bohem dáno - k tradiční katolické víře. To se může odehrát i bez osobních vozidel se spalovacím motorem i bez elektromobilů (ať již domácí nebo zahraniční výroby).
Slovensko má s Vatikánem uzavřenou i smlouvu. Takto nějak si to představujete? :D

__________

Kdo přemýšlí, jak si zakoupí vůz ještě v 2030 a že snad do 2050 bude na něm jezdit.
*sníží se nabídky levnějších a menších vozů
*zavedou rychleji omezení pro SUV a další do měst a časových špiček na hlavní tahy
*zvedne eko poplatek resp. zavede a tady těmito kategoriemi v prodeji
*sníží se dostupnost náhradních dílů hned po uplynutí doby (5 let povinnost je vyrábět)
*zvedne se resp. zavede se dotace na přechod z takto zakoupeného spalováku na EV s tím, že člověk udělá dobře pro přírodu hned 2x: doma a díky exportu i jinde na planetě, lepší export modelu 2030 za lepší cenu než jiné (někdy 2040 to vychází)
*uvědomte si snižování rozsahu ČSPH (počtem stojanů tím jak budou na nich stoupat stojany pro EV)
*celková cenotvorba elektrické energie a tankovacích hmot nebude ve prospěch (daně na firmy odpočty atd. ještě jako navrch)
*levnější mýto pro lehčí nákladní užitková vozidla (normy II. generace, to je odpověď i pro ty co se ptají kam až přijdou euro normy)
*a dalších pár chuťovek

Že takhle bych rozhodně později neuvažoval. Politikové vašé kategorie budou říkat něco ve stylu, ale my to tak nechceme, ale musíme. Co máme dělat? Ale to nevadí, zvedneme dotace. Protože to je docela snadné, uhádnout vývoj na +10 let vašich politiků některých stran.

Doopravdy bych doplnil ještě tu hádanku, že co mají společné osobák z období dnes a období později? Nevíte? "Hadici." Furt se to musí někam napojit. :lol: Dokonce to furt musí zapojit člověk, nelze to nějak automaticky.

A tak jak se lidi smějí z generátorů na diesel které nabíjí EV, tak se já směji na tomto samotném v tom ohledu, že lidi jsou všeobecně hloupí, protože denně někdo nemá dost PHM v nádrži. A co musí udělat? Taky bez paliva dál nedojede a bez základního vybavení ho nelze ani přečerpat. Nouzově se dají získat dcl kdo je šikovnější ... ale trvá to dlouho po těch cákancích a taky to neřeší pointu.

My zdroj máme (elektrická energie) a máme i ta vozidla. Jo, kdyby byl totální zákaz to by byla jiná. :idea: Ale spějeme k levitování ... elektřina, magnety atd. nejsou až přehnaně vzdálené id sebe.

Jednou se mě jeden student na přednášce zeptal, proč jsou lidi hloupí a neutne se spalovaní vozidel a průmysl, protože když chceme čistější ovzduší, tak vypínáme a nebe je modré beze smogu. Není důležitá odpověď ani podstata, dnes je tento člověk majitelem sítě PHM. (mj.) A instaluje na polovině z nich i dobíjecí set pro EV. Lze kombinovat a lze s tím žít. :idea: A již brzo to bude nevyhnutnost. Obkecat jak to bude nemožné a těžké a jak končí svět se to dá vždy, ale nemá to nic společné s realitou a skutečným životem. Jo, že část populace má práci a bydlení ve městě a zároveň chalupu na odlehlém konci republiky, je jiná písnička. Taky si uvědomte ten standard, vlastnictví nehnutelností a dokonce dvou. Kdo má na tohle, tak má na EV. Ty lidi na západě ze 3/4 nemají ani jednu nehnutelnost ve svém vlastnictví, ale mají ten život jinde. I o tom je ta mobilita, to je v základu ochota cestovat kamkoliv za prací i na delší dobu. To s tou vlastní nehnutelností nelze tak snadno provádět ... možná tedy české země nebudou v prostoru EU resp. si půjdou vlastní cestou. Ujišťuju vás pouze o dvou věcech, nejste ekonomicky na tom tak, že sami to zvládnete ještě lépe a za druhé, budete na všechno skoro sami a to nejen že jako země ale odejde kapitál a jsem zvědavej co vymyslíte jako náhradu. Na to je potřeba myslet dřív.

Vím, že nepůsobím proti mnoha z vás pozitivně, dokonce spatřujete celou sérii myšlenek "že to je ještě horší, než to vypadalo, že to bude" tím jak to rozepíšu občas. Nejlepší by bylo nepsat, ale základem je odjakživa výměna názorů a doplnění faktů. Nutnost shody není a na fóru ani být nemůže. To neznamená, že kdo má jiná názor tak nic nesmí napsat. Z pohledu vozidel je tady bohatá debata o všem a ničem, mě to až tak z pohledu vozidel netrápí, jako spíš z pohledu infrastruktury. Na to se zaměřím: kde jak dobýjet a jaká je kde koncepce a proč a jak se k ní došlo. Nebude to rozházené ve všech vláknech ale sjednocené. Mnohem hodnotnější než ty bludy s pár faktama zde, které se navíc ztrácejí v tom pořadí desítek stran.

Kdosi se mě ptal, jestli mám EV. Málokdy reaguju na výsostně soukromé otázky, ale ne, nemám EV. Nevlastním již žádné vozidlo. Faktem je, že se svezu v hybridu, EV a stejně tak spalováku. Téma vozidel je A, téma infrastruktury je B, málokdy to má veškerý souvis. Protože u řízení je hromada proměnných a jen některé se prolínají s infra- jako je třeba počasí. Jináč s infra nehnete a záleží na schopnostech řidiče a vlastnostech vozu. Ovšem jak jde doba, infra se musí doplnit o technologie. Ale zase je musí řidič vyhodnotit a zareagovat. Kromě počasí je někde u toho policie jako represivní orgán. A znalci kteří musí znát inženýrská fakta a vyhodnotit toho řidiče.

Ovšem, jak říkám, 2022+2023 nebude vůbec extra o ježdění jako takovém. Nelze čekat masivní podporu pro IAD a PHM, spíš pro MHD jako celek. EV si prosadí hlavní trhy dotacema. ČR není hlavní trh, proto rozumím faktu, že tady ty dotace nemají ekonom. smysl a taky zaostává dobíjecí zázemí. Je to pro ten aspekt že ČR nerozhoduje. Škoda taky jen co dostane do portfolia a výrobního programu. Já nepochybuji o tom, že budou levnější EV vyráběné právě ve státech V4, kombinačně s drahšíma ale ne všemi. Protože ty drahší se budou radši vsouvat na západ. Zde ve V4 to nebudou evropské modely v převažujcí míře. Ale to tak na 5 let, pak se i ten VW rozhodne. Up je BA. Ideální model ze Škody který bude dál preferován domácí klientelou je jediná otázní záležitost, právě pro ty možnosti a neochotu lidí. Kde není ochota kupovat, tak nebude ochota k programu. EV značí mj. snížení produkce vozidel a snížení typů. Ale to jen k tomu že rodina nebude mít pomalu na každýho dospělého vůz. Ještě nedávno byla cena ojetiny tam, kde je dnes cena lepšího iphonu. To je k zamyšlení se. :shock: Tato etapa je prakticky u konce. Ale auto patří k člověku do ještě možná i 2150. Ovšem mezičasem ani nebude dost ropy. A ta nebude, taky si nenalhávejte že ropy je neomezeně. Konspirace je, že již 2022 je maximum a vše kolem všeho je právě proto.

Egypt. V roce 2040. Záleží od několika zákonů, ale stát povolil již dovoz ojetých EV a řeší solární energií k tomuto účelu.

Takových zemí je více než dost. Rozhodně to není jen o EU. Brazílie. Od 2030 zákaz prodeje a od 2040 možná i zákaz používání. Taky tady mají stovky % růstu prodeje ale prozatím procenta v oběhu. Ale to se taky začne měnit.

Takže se nejdříve rozhlédněte ... a bylo by na debatu jestli je Brazílie jako vesnice. Protože v mnoha ohledech je. ;) A to je takové to, že Škoda tam i v Izraeli dnes jede, otázní je co dál pojede a jestli vůbec. S tím souvisí export, rozvoj automobilky jako značky atd.

Baterie se chemicky řeší na jiném principu než jsou dnes. Nejsem chemik, ale základní cíl je, že jim nebude vadit pravidelné rychlonabíjení. To by byl taky hezký skok dopředu. Na vývoj mají miliardy, něco se zkouší a miliardy se sypou do zesílení těchto snah. Kdyby se na HIV nalezlo 400 mld. USD, tak máme vakcinu a účinnější léky, ale se nenajde. Ilustrativně je to o penězích. Limitem jsou suroviny a čipy (spotřeba čipů má vzrůst do 2040 o 560%, ale jak?). Ovšem ten svět nějak funguje a jestli tady nebude jezdit pár milionů lidí více autem je to nejposlednější v řadě. To jako první by mohl ten český vesnický člověk pochopit a něco s tím dělat. Rozhodně ale boj proti tomu již nepomůže ... a ten sen, že vystoupím a bude to vyřešeno mi připomíná tu situaci dítěte, které když si zavře oči tak nevidí a logicky si namýšlí že nikdo nevidí ani jej.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
pivko
Příspěvky: 1019
Registrován: 15.3.2009 23:17:26

Re: Elektromobilita

Příspěvek od pivko »

Diaľničiar píše:
Civilizace dosáhne pokroku a aby mohla růst, tak musí dosáhnout dalšího pokroku. V rámci aut je tohle jen logický krok. Ekonomicky si to mohou dovolit jen některé země, je jasné, že to nezačnou činit Indie a další rozvojový svět. Nejdříve se musí dostat na nějakou tech úroveň a potřebují, aby ta vozidla zlevnila. A tuto etapu zaplatí ty naše světy. A ano, i všichni ti, kdo si nekoupí auto - ať už proto, že na něj nebudou mít nebo pro jiné důvody.
U tohoto bych se rád zastavil, protože to považuji za klíčové pro celou věc. Vidím totiž značný rozdíl mezi následujícími dvěma scénáři:

1. Postavíme VRT třeba mezi Prahou a Varšavou, aby se tam dalo pohodlně dojet vlakem a nemuselo se tolik létat.

2. Zdaněním a omezeními dosáhneme toho, že pro většinu rodin nebude únosné jet na tradiční dovolenou do HR autem, ale budou odkázáni na vlak či autobus.

V tom prvním případě se stát chová jako enabler a výsledkem je jednoznačně pokrok jak v efektivitě, tak v užitné hodnotě pro uživatele, který získá další a pohodlnější způsob přepravy. Zatímco v tom druhým se stát chová jako typický disabler, (česky možná ještě hezčí výraz je kazišuk) a ten výsledek rozhodně pokrokem není, protože efektivita i užitná hodnota pro uživatele se sníží.

Ve vašich příspěvcích je část toho prvního, ale bohužel také velká část toho druhého.

Zatímco to první by měl každý rozumný člověk podporovat, proti tomu druhému je naopak třeba všemi prostředky bojovat.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Diaľničiar »

Čekal jsem, kdo se chytne toho pokroku a že EV rozhodně pokrok nebude. :) Tudíž vy klidně bojujte jako lev. Nemám nic proti. Jde o to čemu jste uvěřil a jak chcete žít a co jste schopen/ochoten pro to udělat. ;) Pokrok to je z hlediska energetiky a dopravy, až s nekustečným významem. Ostatně, není to tak dávno, psal se 90. rok (léta) a ropní firmy kupují všechny alternativy jiných pohonů. Píše se 2020 a vesele se prodávají EV, přičemž ropní státy ve ztrátách rozhodně nejsou. Jde tedy jen o načasování. ;) A taky je dalších 13 let než se zakáže prodej, tudíž další čas ... jináč vozidla reálně zdražují, za 3 roky o 20%, To není zase tak málo. Ale bohužel, že ano, se nám jeví trvalé zdražení PHM, samozřejmě vlivem politiky. (?)
:|

p.s. co se cestování týká, je fakt, že za poslední 2- dekády se cestuje až moc, tohle je neúnosní situace a taky to není ekonomicky normální jev, nebude se jezdit tolik, ale bude se jezdit a ve výsledku i když se pojede busem (jakože se tam těmi busy a vlaky i jezdí pane kolego, trajekty nevjímaje), tak i to snad je/bude dovolená nebo snad ne? i ta dálniční síť naráží již na kapacity, další auta nejsou vítaná a to ne že v HR, ale od DE přes A, SLO až po HR ... to jsou holá fakta a teď co se má stát? budou všude 8- pruhy a 1,5x tolik aut? tak i to by mohlo být, ale EU se rozhodla, že nebude a nejen že EU se rozhodla, ale vlna politiků, které volí lidi v tom DE i A atd., ostatně ČR nemá dálnice taky, taky stojí v kolonách a evidentně není ve vašich silách to efektivněji posunout dál, takže je čas přehodnocovat (protože si to budete financovat státním rozpočtem a nebude z čeho že ano), VRT Praha Varšava zní zajímavě ale to je docela vedlejší záležitost i k létání na této osi jakkoliv to mělo vypadat líbivě, spíš bych řešil Prahu s Mnichovem
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Lynx
Příspěvky: 3683
Registrován: 24.11.2016 8:02:29

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Lynx »

pivko píše:Ve vašich příspěvcích je část toho prvního, ale bohužel také velká část toho druhého.
Nesouhlasím. Z toho prvního u něj nenacházím skoro nic, to druhé dominuje zcela jednoznačně. A ještě projevuje výsměšnou škodlibou radost, jak to nám ostatním "natřel", když jsou vydávány právě ty zákazy a omezení, které uměle protlačují jeho "pokrok" navzdory jeho nižší užitné hodnotě.
pivko
Příspěvky: 1019
Registrován: 15.3.2009 23:17:26

Re: Elektromobilita

Příspěvek od pivko »

Dialničiar: Takže lidi moc rajzujou a je třeba jim to zatrhnout.

(Zdá se, že jsem byl na vás moc hodný a kolega Lynx výše má pravdu).
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Diaľničiar »

Nepochybně se lidi mají nadstadardně dobře do roku 2019 včetně, i když se vám to nelíbí, že by tomu takhle mohlo být. Takže ano, nyní se to trochu zkrotí. A bude lépe odpovídat jistá danost než povinnost, že každý si může dovolit všechno. Nemá větší smysl dál rozebírat "teorii vs. život". A ani sem nechodím sbírat preference oblíbenosti, takže mi je zcela šumák negativita na mojí adresu. ;)

UK, pokles registrací vozidel za 05/2022 o -20%, členění je přehledné v tabulce
https://insideevs.com/news/590305/uk-pl ... s-may2022/
EV tedy jedou :)

Co prodeje v Norsku, že ano? Taky pokles registrací, ale EV se to nedotýká - 3/4 prodejů
https://cleantechnica.com/2022/06/03/no ... re-in-may/
Hezky rozepsané i prodávané modely.

Z hlediska globálního prodeje zajímá segment elektrických vozidel již 10% prodejů. (původní predikce vývoje z r. 2018 byl 3% - je to nyní dáno problémy s nedostatkem komponentů, ale i tak ...) V rámci Evropy je to skoro každé 4. vozidlo. Zájem je větší proti prodejnosti, ale naráží na nedostatek vozidel a ty na nedostatek dílů.

Další perlička: automobilka Lucid postaví závod na EV v Saudské Arábii. Samo KSA odebere z pozice vlády během 10 let až 100 tisíc kusů. :idea: V KSA se ale plánují již 3 závody na EV: https://saudigazette.com.sa/article/620985 .

Nevyhýbám se ani DE. Tamní registrace aut klesla o 10%, ale netýká se to segmentu EV. Tesla oslabuje, značky DE jí dobíhají: https://www.handelsblatt.com/mobilitaet ... 48678.html .

Nejdůležitější informace týkající se DE je, že se situace v možnostech produkce vozů nezlepší ani ve 2. polovině 2022 a to jak klasických spalovacích vozidel tak i EV. Nemůže ani EV segment růst rychleji, protože chybí díly. Ale rozdíl je to zásadní.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
ZBmaster
Příspěvky: 85
Registrován: 24.12.2019 22:20:21

Re: Elektromobilita

Příspěvek od ZBmaster »

Konec prodeje spalováků 2035...velké téma, všichni to řeší....
Ale jak už jsem kolikrát psal. Rok 2035 bude už jen symboliký konec, po zavedení Euro 7 bude produkce klesat a klesat. A pochybuju, že někdo ze zdejěích diskutérů si koupí v roce 2035 spalovák za 2 miliony a bude s ním jezdit 20 let :roll: :roll: :roll: . Stejně tak jako je nereálné, že EU dopadne jak KUBA. Máme tu STK a SME.... takže asi těžko.


Jestli někdo se chce pojistit tak, ať si teď koupí nějakou benzinovou atmosféru s nepřímím vstřikem. A do zásoby náhradní KAT a lmbdy. To by mohlo 25 let vydržet. :D
pivko
Příspěvky: 1019
Registrován: 15.3.2009 23:17:26

Re: Elektromobilita

Příspěvek od pivko »

ZBmaster píše:
Jestli někdo se chce pojistit tak, ať si teď koupí nějakou benzinovou atmosféru s nepřímím vstřikem. A do zásoby náhradní KAT a lmbdy. To by mohlo 25 let vydržet. :D
Tohle je podle mě iluze. Auto není jen motor a odejde spousta dalších věcí, které nebude ekonomické opravovat a díly budou ubývat. I dnešní auta s atmosférama (kolik jich ještě je) jsou přecpaná elektronikou (bohužel). Z mých zkušeností se současnou produkcí mám zato, že auto si uchová své klíčové vlastnosti bez nějakých větších investic tak 5-6 let. A poté začne kolotoč závad, kdy nevíte, co se vám aktuálně zase kde po.... a jen vyřešíte jednu závadu, máte tam další. Většinou to sice i s těma závadama "tak nějak jezdí" ale to je na ježdění kolem komína a ne spolehlivá mobilita.
kyk
Příspěvky: 954
Registrován: 22.7.2011 10:54:46
Bydliště: Praha, SOKP km 50 st.
Kontaktovat uživatele:

Re: Elektromobilita

Příspěvek od kyk »

Dle mého bude do té doby trh obohacený i levnějšími vozidly, které budou "relativně" dostupné.
Dnes se hlavně vyrábí vozy pro zaplacení vývoje, tedy dražší s vysokou marží, s masovým ubýváním výroby spalováků bude prostor i pro vozy s nižší marží, pro udržení tržního podílu automobilek (a zachování jejich byznysu).
Do té doby bude třeba řešit dobíjecí infrastrukturu pro masy (ulice, sídliště), ČSPHM => ČSPHMe se budou chovat tržně, o to strach nemám.
Co ale zaniká v debatě je budoucnost alternativních pohonů - H2, LPG, CNG atd...?
mstitek
Příspěvky: 336
Registrován: 15.8.2017 22:28:46

Re: Elektromobilita

Příspěvek od mstitek »

H2 podle mě nezaniká, ale mnohem víc se soustředí na oblasti kde to má smysl (vlaky, letadla, ukládání energie,...). V osobních autech mi přijde H2 jako slepá ulička.
MPMP
Příspěvky: 3280
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: Elektromobilita

Příspěvek od MPMP »

mstitek píše:H2 podle mě nezaniká, ale mnohem víc se soustředí na oblasti kde to má smysl (vlaky, letadla, ukládání energie,...). V osobních autech mi přijde H2 jako slepá ulička.
Proč je podle tebe H2 slepá ulička a proč "baterky" nejsou slepá ulička? Můžeš to trochu rozvést?
mstitek
Příspěvky: 336
Registrován: 15.8.2017 22:28:46

Re: Elektromobilita

Příspěvek od mstitek »

Dost obtížně se s tím pracuje a špatně se to skladuje (nádrže se tlakují až na 700 atmosfér a je potřeba to chladit) - vodík má extrémně nízkou energetickou hustotu, což v malým form factoru jako je auto není úplně ideál. Kromě toho se nedá dlouhodobě skladovat, uteče z každé nádrže. Účinnost aut s palivovým článkem je někde kolem 40% (diesel cca 20%, BEV asi 80%).

Další problém je výroba samotného vodíku. Momentálně se vyrábí ze zemního plynu, takže to celou řadu potíží s tím spojených neřeší. Kromě toho ta výrobní infrastruktura prakticky neexistuje, rozhodně ne v takovém měřítku, aby se to dalo považovat jako reálná alternativa k BEV. Ve srovnání s tímhle vším (a mnoha dalších věcí) je výroba baterek vcelku snadno řešitelný problém.

Výhoda vodíku je naopak lepší poměr energie na hmotnost, takže pro velká vozidla (jako jsou ty vlaky nebo letadla) je to naopak lepší, baterka by byla šíleně těžká, u auta ta extra hmotnost není zas takový problém.

Pochopitelně ta problematika vodík versus baterie (či další systémy) je mnohem složitější, ale chci pouze ukázat, že ten vodík rozhodně není taková sláva jak se lze občas dočíst.
MPMP
Příspěvky: 3280
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: Elektromobilita

Příspěvek od MPMP »

Díky za shrnutí. Vzal jsem si z něj, že porovnání vodíku a baterek je "jeden za 18, druhý bez 2 za 20":
- vodík má špatnou skladovatelnost a nemá infrastrukturu na výrobu, zatímco baterky jsou drahé na výrobu a nemají infrastrukturu na dobíjení
- vodík časem "uteče z každé nádrže", zatímco baterky jsou "mrtvá váha"
Ať to převracím z jakékoli strany, pořád mi vychází, že pokud to s vodíkem "nemůže fungovat", tak s baterkama to nedopadne líp. ;)
Mike
Příspěvky: 4950
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Mike »

EU nemůže dopadnout jako Kuba 8-)
to co je tam provozováno, nikdy neslyšelo "řídící jednotka"

EU bude jako Hanoj.... :twisted:
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
kot
Příspěvky: 10365
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Elektromobilita

Příspěvek od kot »

Miku, já ale nechci jezdit na ( žádném ) kole...
mts
Příspěvky: 595
Registrován: 1.4.2009 8:19:14

Re: Elektromobilita

Příspěvek od mts »

ZBmaster píše:
Jestli někdo se chce pojistit tak, ať si teď koupí nějakou benzinovou atmosféru s nepřímím vstřikem. A do zásoby náhradní KAT a lmbdy. To by mohlo 25 let vydržet. :D
To je naivni představa, ze si koupite spalovak a dozijete s nim konce svých dnu. Vlády zacnou spalovaky danit nejakou dani ze znecisteni a ekonomicky vas donuti se ho zbavit…
ZBmaster
Příspěvky: 85
Registrován: 24.12.2019 22:20:21

Re: Elektromobilita

Příspěvek od ZBmaster »

mts píše:
ZBmaster píše:
Jestli někdo se chce pojistit tak, ať si teď koupí nějakou benzinovou atmosféru s nepřímím vstřikem. A do zásoby náhradní KAT a lmbdy. To by mohlo 25 let vydržet. :D
To je naivni představa, ze si koupite spalovak a dozijete s nim konce svých dnu. Vlády zacnou spalovaky danit nejakou dani ze znecisteni a ekonomicky vas donuti se ho zbavit…
S touto dle mého naivní představou, se setkávám velice často.... Většina lidí v mém okolí i tady na fóru, to tak nějak plánuje.
mstitek
Příspěvky: 336
Registrován: 15.8.2017 22:28:46

Re: Elektromobilita

Příspěvek od mstitek »

Nemyslim si, ze to bude nejaka dalsi dan za znecisteni nebo neco podobneho. Mnohem pravdepodobnejsi je ze zvednou spotrebni dan a benzin bude stat stovku za litr a mesta zavedou vsude bezemisni zony, takze s tim autem stejne nikam nedojedete.
kot
Příspěvky: 10365
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Elektromobilita

Příspěvek od kot »

Ale ve výsledku je to jedno, jestli to půjde přes cenu benzinu či přes emise...
Martin_L
Příspěvky: 381
Registrován: 21.2.2010 19:39:20

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Martin_L »

mts píše:To je naivni představa, ze si koupite spalovak a dozijete s nim konce svých dnu.
Naivní představa to je, ale z jiného důvodu. Pokud člověk není skutečně ortodoxní pozér, ale spotřebitel, který vybírá v daný okamžik nejracionálnější řešení, tak patrně nebude mít potřebu za třicet nebo čtyřicet let provozovat auto se spalovacím motorem, protože to nebude dávat smysl. Znám lidi, kteří mi před lety tvrdili, že se nikdy nevzdají tlačítkového telefonu a hotovostních peněz a přitom dnes platí bezkontaktně svým smartphonem všude, kde to lze, protože je to pro ně daleko pohodlnější. Stejně tak bych mohl jmenovat ty, kteří hromadně skupovali poslední klasické žárovky, než "je Brusel zakáže" a přitom je mají dodnes netknuté ve skříni, neboť sami přešli na ledky a nevidí důvod se vracet.
Ano, i dnes se dá potkat člověk, který denně jezdí Wartburgem nebo Trabantem (a přitom to není fanda značky nebo veteránista), ale pro běžného většinového uživatele auta to nedává smysl. (Mimochodem dovoz dvoutaktů zakázalo Československo v roce 1985). Počet uživatelů spalováků bude postupně klesat s tím, jak bude klesat jejich podíl na skladbě vozového parku a s tím půjde ruku v ruce pokles nabídky služeb pro tato auta. A s tím, jak se bude v návaznosti na to snižovat hustota sítě čerpacích stanic nebo servisů schopných vyměnit olej nebo rozvody, bude zase přibývat těch, kteří od tohoto způsobu pohonu budou odcházet. Jako veteránista nemám obavu, že bych třeba v roce 2060 nesehnal pro své v té době 70 let staré auto benzín (byť v demižonu v lékárně) nebo servis (byť třeba jediný v kraji) a nemohl se nostalgicky projet, ale z uživatelského pohledu samozřejmě nebude dávat smysl takto jezdit na denní bázi.
P_V
Příspěvky: 1708
Registrován: 14.3.2009 15:26:14
Bydliště: Praha

Re: Elektromobilita

Příspěvek od P_V »

Martin_L píše: Stejně tak bych mohl jmenovat ty, kteří hromadně skupovali poslední klasické žárovky, než "je Brusel zakáže" a přitom je mají dodnes netknuté ve skříni, neboť sami přešli na ledky a nevidí důvod se vracet.
Ano, přešli na ledky. Jenže v době příchodu toho zakazování tu byly jen zářivky a ty stály za pendrek a byly v průměru dvakrát (možná ještě víc) dražší než ledky teď.
Tak čekám, kdy se dostaví nějaká přelomová technologie, která akumulátory zlevní a zkapacitní a ztrvanliví, že odsune spalovací motor na smetiště dějin i bez zákazů a dotací :)
RedBaron
Příspěvky: 356
Registrován: 16.5.2019 22:39:50
Bydliště: Doubravice u ČB

Re: Elektromobilita

Příspěvek od RedBaron »

LEDky vytlačily žárovky přirozeně samy jako benzín kdysi páru, kdežto EU násilně chtěla přejít na ekologické... ehm, s rtutí uvnitř... a skoro nesvítící úsporky.
kyk
Příspěvky: 954
Registrován: 22.7.2011 10:54:46
Bydliště: Praha, SOKP km 50 st.
Kontaktovat uživatele:

Re: Elektromobilita

Příspěvek od kyk »

RedBaron píše:LEDky vytlačily žárovky přirozeně samy jako benzín kdysi páru, kdežto EU násilně chtěla přejít na ekologické... ehm, s rtutí uvnitř... a skoro nesvítící úsporky.
Nee, nikde nepadlo nařízení výměny za konkrétní typ/technologii, jen rozfázovaný zákaz prodeje klasických žárovek pro všeobecné použití.
Naopak, s touto úpravou prošlo i opatření pro omezení množství rtuti která se může uvolňovat do životního prostředí.
(ES) č. 24412009


Bude otázka, jak rychle budou probíhat inovace, vývoj a výroba.
Teď se například blíží certifikaci u výrobců lithium-sulfátové články, kde dlouhodobě byl problém s jejich životností, ale to se podařilo vyřešit.
Vývoj probíhá i jinde. Rozhodně dnešní aku nebude aku za 10 let. Dnešní aku pro EV také nejsou stejné jako před 10 lety
MPMP
Příspěvky: 3280
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: Elektromobilita

Příspěvek od MPMP »

2kyk: to je pravda, nejsou stejné. o kolik % že mají vyšší kapacitu na jednotku ceny? A kolik z toho se zmenilo za posledních 5 let a kolik za těch prvních 5 let v té desetiletce?
Nechci být jedovatý, já to nevím, já se ptám. Jen ze změny za 10 let (když neznáme zakřivení trendu) jaksi nelze usuzovat na predikci do budoucna.
Odpovědět

Zpět na „Vozidla - technika“