V tomto s Vámi úplně nesouhlasím. EU toho dělá velmi málo pro masové rozšíření EV. Zato toho EU dělá velmi mnoho, aby to lidem dost znechutila.MPMP píše:Možná netvrdí, ale EU dělá vše pro to, aby to velice rychle "masovka" byla - bohužel včetně přístupu "ať to stojí co to stojí".mstitek píše:A on snad někdo tvrdí, že už to je masovka?MPMP píše:Děkuji za reakci, konečně nekdo "pro-elektrický" přiznal, že se v případě elektromobility stále ještě jedná o vývojovou/nadšeneckou fázi a není tedy použitelná v masovém měřítku.
Elektromobilita
Re: Elektromobilita
Re: Elektromobilita
Pokud nejste, tak se omlouvám, nějak jsem to odvodil z víry, že ceny elektroaut "poletí dolů", což je častý argument jejich zastánců na ekonomické argumenty.mstitek píše:A jak jste přišel na to, že jsem "pro-elektrický"?
Pokud jde ve Vašem případě pouze o přesvědčení stran cen a nikoli obecné použitelnosti elektroaut, tak se ještě jednou omlouvám.
Re: Elektromobilita
Zdá se Vám, že povinné limity emisí vyráběné flotily, které nelze splnit jinak než zařazením elektroaut do masové výroby je málo?mstitek píše:V tomto s Vámi úplně nesouhlasím. EU toho dělá velmi málo pro masové rozšíření EV. Zato toho EU dělá velmi mnoho, aby to lidem dost znechutila.
Co by tedy měla podle Vás dělat víc?
Re: Elektromobilita
Zrovna to mi zas až tolik nevadí. Povinné emisní limity nejsou žádný nepřekonatelný technický problém. Celé je to jenom o maržích automobilek. To už mi mnohem víc vadí dotace na nákup elektromobilu. Vzhledem k cílové skupině, je to prakticky krádež za bílého dne.MPMP píše:Zdá se Vám, že povinné limity emisí vyráběné flotily, které nelze splnit jinak než zařazením elektroaut do masové výroby je málo?mstitek píše:V tomto s Vámi úplně nesouhlasím. EU toho dělá velmi málo pro masové rozšíření EV. Zato toho EU dělá velmi mnoho, aby to lidem dost znechutila.
Co by tedy měla podle Vás dělat víc?
EU by naopak měla mnohem víc podporovat výzkum a vývoj nových baterií (a to nejenom pro elektromobilitu), investovat do chytrých přenosových sítí, formulovat jednotnou evropskou energetickou politiku, atd. Ale v první řadě, vypoklonkovat demagogy a lobisty z obou táborů, tak aby ta rozhodnutí nebyla pouze ideologická, ale hlavně logická.
Re: Elektromobilita
2mstitek: nechci se pouštět do ideologických diskuzí. Vůbec ale nejsem přesvědčen, že zveřejněné snížení limitů emisí pro rok 2030 není "žádný nepřekonatelný technický problém" pro spalovací motory. Ty je z fyzikálních důvodů splnit prostě a jednoduše nemohou a jediným řešením je tedy nahrazení části flotily jinými pohony. To není ideologická diskuze, to je fakt vycházející z přírodních zákonů tohoto světa, s tím nic neuděláte.
A k tomu výzkumu a vývoji nových baterií - mám dojem, že na tomto problému pracují víceméně všechny technologické firmy již nejméně 10 let. Ukažte mi firmu, která by nechtěla mít ve svém výrobku baterii s dvojnásobnou výdrží, já takovou neznám. Ale opět, zdá se, začíná toto úsilí narážet na fyzikální a chemické limity tohoto světa. S tím, obávám se, sebevětší podpora EU nic neudělá.
A k tomu výzkumu a vývoji nových baterií - mám dojem, že na tomto problému pracují víceméně všechny technologické firmy již nejméně 10 let. Ukažte mi firmu, která by nechtěla mít ve svém výrobku baterii s dvojnásobnou výdrží, já takovou neznám. Ale opět, zdá se, začíná toto úsilí narážet na fyzikální a chemické limity tohoto světa. S tím, obávám se, sebevětší podpora EU nic neudělá.
Re: Elektromobilita
To není tak úplně pravka. Prakticky celá robotizace a automatizace je univerzální, můžete lehce přeprogramovat. Lakovny jsou univerzální, Lisovny karoserie jsou univerzální, svařování je univerzální. Které přípravky jsou dražší než stroje? Například lisy stojí v řádech miliard. Model S je ve výrobě 7 let hlavně proto, že Tesla musí vyvinout jiné typy, pak se asi může vrhnout na nové generace modelů. Teď bude mít Tesla masový model 3, tak uvidíme, co představí. Letos se očekává pickup, Y, roadster, výroba Trucku.NoOne píše:Kazda zmena silne automatizovane vyrobni linky na auta, je defakto jeji zcela nova stavba. Cena pripravku na stroje, je nasobne vyssi nez cena vlastnich stroju. Proto je model S ve vyrobe jiz 7 let a o dalsi generaci ani zminka.
Jak jsem psal, mně tohle u obyčejných aut nesedí. Pořádný motor u sporťáku super, u muscle káry taky, offroad "traktor" taky. Ale limuzína? R8 je to správné auto.kot píše:Krtku, co třeba Audi A8?
Tak tohle je trochu falešný argument ne? Na začátku 19. století byly elektromobily prodávanější než spalováky(ale to byly i paromobily ). Do teď to byla okrajová záležitost. Ale můžeme se podívat na spalovací auta, jaký měla progres za 150 let.Sosa píše:Po cca 150 letech vývoje a jsme pořád na začátku.
PS.: Spalováky se dostali do popředí vzhledem k tankování,(v té době ještě větší rozdíl) ale například i kvůli mohutné intervenci ropné lobby.
MPMP: S EU s vámi víceméně souhlasím. Jdou na to tak trochu pochybně, asi tak jako se vším . Byl jsem na exkurzi ve Škoda Auto (ohledně elektromobility) a například ty nejbližší kvóty na emise jsou pro většinu automobilek nesplnitelné. Škoda nemá nějaké extra motory, ale dle jejich vyjádření předpokládají, že většina z elektromobilů půjde k jejich zaměstnancům.(Teď si nepamatuji, jestli jde o vyrobená auta, nebo je musí i prodat.)
Re: Elektromobilita
O vývoji za 10 let toho tolik netuším, musel bych se zeptat někoho jiného, ale neřekl bych, že je to tak špatné.MPMP píše:A k tomu výzkumu a vývoji nových baterií - mám dojem, že na tomto problému pracují víceméně všechny technologické firmy již nejméně 10 let. Ukažte mi firmu, která by nechtěla mít ve svém výrobku baterii s dvojnásobnou výdrží, já takovou neznám. Ale opět, zdá se, začíná toto úsilí narážet na fyzikální a chemické limity tohoto světa. S tím, obávám se, sebevětší podpora EU nic neudělá.
Tak třeba smartphony atd., což byl za tu dobu asi největší produkt. Kapacity baterií se 2x zvětšily. Pamatujete, co za baterky byly ve starých mobilech? A to se jedná o malé kusy baterek, které moc jiných variant nemají.
Do auta můžete dát prakticky cokoli, můžete skládat baterky z "obyčejných tužkových baterek" do velkých celků, můžete mít tenké baterky, může být hranatá že zaplní místo motoru, může fungovat úplně na jiných principech(HE3DA), použití úplně jiných materiálů.
Bohužel na hranice fyziky a chemie naráží spalovací motory, baterie mohou úplně změnit svojí podobu.
Re: Elektromobilita
K té podpoře z EU; třeba taková věc víceméně zdarma - sjednocení nabíjecích konektorů. Téměř ticho po pěšině... Nějaké normativní sjednocení ve vztahu k chytrému dobíjení, taky nic.
Takže se staví zvlášť síť SCh Tesly, Porsche nějaká síť 350 kW nabíječek, BMW myslím taky něco vyvíjí... A k tomu s ničím nekompatibilní Nissan a Renault. Dost bída.
A že spalováky moc nezlevňují? Felicie při začátku výroby stála stejně jak Fabie dneska. Jenže dneska je naprosto nesrovnatelná výbava i výkon motoru... Nehledě na mnohem vyšší průměrnou mzdu...
Pro zajímavost třeba tohle
Takže se staví zvlášť síť SCh Tesly, Porsche nějaká síť 350 kW nabíječek, BMW myslím taky něco vyvíjí... A k tomu s ničím nekompatibilní Nissan a Renault. Dost bída.
A že spalováky moc nezlevňují? Felicie při začátku výroby stála stejně jak Fabie dneska. Jenže dneska je naprosto nesrovnatelná výbava i výkon motoru... Nehledě na mnohem vyšší průměrnou mzdu...
Pro zajímavost třeba tohle
Re: Elektromobilita
Asi jo, ale Leaf2 je furt s ChaDemo, nebo jak se to píše...
Re: Elektromobilita
Podobu ano, o tom se nikdo nepře, ale pořád to bude "baterie" a uložení elektrické energie do chemických vazeb. A tam už žádné řádové nárůsty kapacit neočekávám, ani když o nich vizionáři budou neustále mluvit.krtek700 píše:baterie mohou úplně změnit svojí podobu.
O tom, že jsou na obzoru kvalitnější baterie, které vydrží mnohem déle vizionáři hovoří minimálně 5 let. A o kolik se za tu dobu zvětšila kapacita srovnatelně velkých baterií?
Re: Elektromobilita
Kapacita se prý zvedá průměrně o 5% ročně. Konkrétní zdroj informace momentálně nemám čas hledat.
Viděl bych analogii v rychlosti procesorů; už někdy před 15 lety se říkalo, že není kam pokračovat, protože jsme na hraně možností. A pořád se zrychluje/zmenšuje...
Viděl bych analogii v rychlosti procesorů; už někdy před 15 lety se říkalo, že není kam pokračovat, protože jsme na hraně možností. A pořád se zrychluje/zmenšuje...
Re: Elektromobilita
Nezaměňovat prosím zrychlování a zvyšování výkonu - uživatel dostává vyšší výkon, který je dosažen jistě i částečným zrychlením vlastního výpočtu, ale hlavně použitím různých typů cache, předvýběru, paralelizmu a dalších technologií. Pokud aplikujete patch na nedostatek Intel procesorů z posledních let, přijdete až o 50% výkonu - a rychlost procesoru se aplikací patche rozhodně nezmění.Kubajsu píše:Viděl bych analogii v rychlosti procesorů; už někdy před 15 lety se říkalo, že není kam pokračovat, protože jsme na hraně možností. A pořád se zrychluje/zmenšuje...
Re: Elektromobilita
Není. Je to prostě fakt, že jsme se u elektromobilů za 150 let celkem nikam neposunuli. A je fakt, že elektromobil není žádná novinka. Mohutný nástup elektromobilů se očekává minimálně od 80-tých let minulého století a pořád nějak nenastává.krtek700 píše:Tak tohle je trochu falešný argument ne? Na začátku 19. století byly elektromobily prodávanější než spalováky(ale to byly i paromobily ). Do teď to byla okrajová záležitost. Ale můžeme se podívat na spalovací auta, jaký měla progres za 150 let.Sosa píše:Po cca 150 letech vývoje a jsme pořád na začátku.
PS.: Spalováky se dostali do popředí vzhledem k tankování,(v té době ještě větší rozdíl) ale například i kvůli mohutné intervenci ropné lobby.
Nevznikla spíše ropná lobby kvůli větší potřebě paliv do spalovacích motorů, než že by byla před rozvojem spalovacích motorů a zapříčila jejich rozvoj?
Re: Elektromobilita
Obávám se, že nemáte pravdu. Zapomínáte totiž na to, že emise není to co spálíte, ale to co vypustíte do vzduchu. A když to přeženu, tak lze technicky dosáhnout nulových emisí. Stačí je zachytit do něčeho jiného (pevná látka/kapalina)MPMP píše:2mstitek: nechci se pouštět do ideologických diskuzí. Vůbec ale nejsem přesvědčen, že zveřejněné snížení limitů emisí pro rok 2030 není "žádný nepřekonatelný technický problém" pro spalovací motory. Ty je z fyzikálních důvodů splnit prostě a jednoduše nemohou a jediným řešením je tedy nahrazení části flotily jinými pohony. To není ideologická diskuze, to je fakt vycházející z přírodních zákonů tohoto světa, s tím nic neuděláte.
Nevím kde jste přišel na ty fyzikální a chemické limity. V tomto ohledu toho máme ještě hodně co objevovat. A to říkám jako někdo kdo se pár let kolem tohoto výzkumu pohyboval. V základním výzkumu se každou chvíli vyskytne něco nového. Problém je často v oblasti IP/vývoje. Co bych do EU očekával je podpora právě výzkumu a vývoje. Pár vlaštovek by se našlo, ale je to příliš málo.MPMP píše: A k tomu výzkumu a vývoji nových baterií - mám dojem, že na tomto problému pracují víceméně všechny technologické firmy již nejméně 10 let. Ukažte mi firmu, která by nechtěla mít ve svém výrobku baterii s dvojnásobnou výdrží, já takovou neznám. Ale opět, zdá se, začíná toto úsilí narážet na fyzikální a chemické limity tohoto světa. S tím, obávám se, sebevětší podpora EU nic neudělá.
Re: Elektromobilita
2mstitek: Ano, v obou bodech máte teoretickou pravdu.
Zachycovat všechny emise je teoreticky jistě možné. V praxi jsem ale žádný "zachycovač CO2" ještě neviděl. Ale možná je to jen tím, že nehledám "laboratorní kuriozity", ale průmyslově použitelná řešení.
Můžete se s námi podělit o nějakou tu "vlaštovku" v zásadním zvýšení kapacit baterií?
Zachycovat všechny emise je teoreticky jistě možné. V praxi jsem ale žádný "zachycovač CO2" ještě neviděl. Ale možná je to jen tím, že nehledám "laboratorní kuriozity", ale průmyslově použitelná řešení.
Můžete se s námi podělit o nějakou tu "vlaštovku" v zásadním zvýšení kapacit baterií?
Re: Elektromobilita
Problém je v tom, že ten vývoj netrvá 150 let v kuse, možná před 150 lety nějaké desítky let a teď 10-20 let, jinak je to takové plácání, do kterého radši moc peněz dávat nebudemeSosa píše:Není. Je to prostě fakt, že jsme se u elektromobilů za 150 let celkem nikam neposunuli. A je fakt, že elektromobil není žádná novinka. Mohutný nástup elektromobilů se očekává minimálně od 80-tých let minulého století a pořád nějak nenastává.
Nevznikla spíše ropná lobby kvůli větší potřebě paliv do spalovacích motorů, než že by byla před rozvojem spalovacích motorů a zapříčila jejich rozvoj?
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: Elektromobilita
Plně s vámi souhlasím. Ale pojmu"ideologie" bych se zastal. Pokud realisticky připustíme, že jsou fyzikální limity, musíme připustit i limity ekonomické. Mám za to, že ceny dopravy jsou na historickém minimu, a dál už budou jenom stoupat. Lidí přibývá, zdrojů ubývá. Neexistuje "udržitelný rozvoj". A jsme u té ideologie. Na tomto fóru jsou fandové dálnic, uctívači pokroku a nedá se čekat, že zde ideologii "o konci konjunktury" někdo příjme.MPMP píše: To není ideologická diskuze, to je fakt vycházející z přírodních zákonů tohoto světa, s tím nic neuděláte.
Žádný politik to lidem neřekne; nakonec proč by to dělal, lidi na to přijdou sami. Je prostě konec, Zemi jsme vybydleli. Nespoléhejte na žádné Edisony, kteří rozsvítí svět. Vše co se vynalezne, jenom pomůže zpomalovat pokles.
Re: Elektromobilita
Ano, průmyslově použitelná řešení neexistují. Což bohužel nebrání EU je vyžadovat v bláhové naději, že je tím vykouzlí ze vzduchu. To ovšem nemění nic na tom, že celá diskuze o emisních limitech není o technických řešeních, či fyzikálních zákonech, ale pouze o penězích. Nedodržení emisních limitů neznamená konec automobilky. Pouze, že bude platit víc do rozpočtu EU. Lze tak na emisní limity pohlížet jako na určitý druh uhlíkové daně.MPMP píše:2mstitek: Ano, v obou bodech máte teoretickou pravdu.
Zachycovat všechny emise je teoreticky jistě možné. V praxi jsem ale žádný "zachycovač CO2" ještě neviděl. Ale možná je to jen tím, že nehledám "laboratorní kuriozity", ale průmyslově použitelná řešení.
Můžete se s námi podělit o nějakou tu "vlaštovku" v zásadním zvýšení kapacit baterií?
Některé vlaštovky jsou neuvěřitelné cool a laboratorně využitelné. Například, použití jiných kovů (Mg místo Li, Ni/Fe místo Co, atd), biopolymerů pro elektrody, nanomateriály jako základ baterie, atd. Velký problém je to dotáhnout do průmyslového měřítka s konkurenceschopnou cenou.
Re: Elektromobilita
2 MPMP : Omlouvám se, mohu to trochu doplnit ? : "ať NÁS to stojí, co to stojí"...
Re: Elektromobilita
Souhlas s oběma příspěvky (mstitek i kot).
Re: Elektromobilita
Nejsem odborník na kapacitu baterií, ale snadno dohledatelné články takovou informaci nepotvrzují.Kubajsu píše:Kapacita se prý zvedá průměrně o 5% ročně. Konkrétní zdroj informace momentálně nemám čas hledat.
Např tady se hovoří o nárůstu kapacity mezi lety 2002 a 2014 o 25%, tedy 2% ročně a zobrazená křivka ukazuje, že růst kapacity se v posledních letech spíš zpomaluje než zrychluje. Ano, jde o 5 let starou informaci, ale zaznamenal jste snad někdo v těchto 5 letech nějakou revoluční změnu?
Druhý článek je ještě starší (bohužel není datovaný, odhadem bych ho tipoval někam do let 2008 -2010), a popisuje nové nadějné technologie baterií. Možní jen k mé škodě, ale dodnes jsem neslyšel o produkční výrobě ani jednoho z uvedených nápadů.
To jen tak krátce k vývoji kapacit baterií za posledních 10 let. Nemám nejmenší důvod věřit tomu, že v následujících 10 letech tomu bude výrazně jinak. A přitom jak rád bych se mýlil.
Re: Elektromobilita
Já naopak vidím obrovské možnosti pro zlevnění dopravy. Pokud se vymyslí autonomní kamiony, tak nebudou potřeba řidiči ani povinné přestávky. Kamion bez povinných přestávek může jet třeba 24 hodin v kuse a z týdenní cesty z ČR do Španělska se stane cesta na 2 dny. Pokud se postaví troleje na částech dálnic, tak se zlevní i provoz.theodor less píše:Plně s vámi souhlasím. Ale pojmu"ideologie" bych se zastal. Pokud realisticky připustíme, že jsou fyzikální limity, musíme připustit i limity ekonomické. Mám za to, že ceny dopravy jsou na historickém minimu, a dál už budou jenom stoupat. Lidí přibývá, zdrojů ubývá. Neexistuje "udržitelný rozvoj". A jsme u té ideologie. Na tomto fóru jsou fandové dálnic, uctívači pokroku a nedá se čekat, že zde ideologii "o konci konjunktury" někdo příjme.MPMP píše: To není ideologická diskuze, to je fakt vycházející z přírodních zákonů tohoto světa, s tím nic neuděláte.
Žádný politik to lidem neřekne; nakonec proč by to dělal, lidi na to přijdou sami. Je prostě konec, Zemi jsme vybydleli. Nespoléhejte na žádné Edisony, kteří rozsvítí svět. Vše co se vynalezne, jenom pomůže zpomalovat pokles.
Ceny baterií klesají. Například tady je článek podle kterého za 6 let spadly o 80%:
https://electrek.co/2017/01/30/electric ... la-190kwh/
Re: Elektromobilita
na tom už právě většina pohořelakrtek700 píše: ..., můžete skládat baterky z "obyčejných tužkových baterek" do velkých celků, můžete mít tenké baterky, může být hranatá že zaplní místo motoru, ....
protože zrovna tohle "nejde"
a pokrok ve spalovacích motorech ?
ve 40letech minulého století bylo 80koní tak ve 4,5litru a ten přes karburátory polkl ke 30litrům paliva na 100km
v 80letech už tenhle výkon hravě podávaly 1500-1600 motory se spotřebou okolo 10-12litrů
po mileniu zůstal obsah stejný a spotřeba šla k 8litrům
čili pokrok sakra velký
dnešní vysavače neporovnávám, neboť úsporný je, než se rozjede
já s mým M57N2 jedu 180kmh a spotřebou okolo 9ltr ( ale to je mimo porovnání, protože nafta )
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Re: Elektromobilita
skoro autonomní ekologický elektro trolejový kamion, resp. soustava kamionů už nějakou chvíli existujeAnonym píše:
.... Pokud se vymyslí autonomní kamiony, tak nebudou potřeba řidiči ani povinné přestávky. Kamion bez povinných přestávek může jet třeba 24 hodin v kuse a z týdenní cesty z ČR do Španělska se stane cesta na 2 dny. Pokud se postaví troleje na částech dálnic, tak se zlevní i provoz.
/
jmenuje se to vlak
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit