Elektromobilita
Re: Elektromobilita
Jasně, ale pokud by se vyráběl z přebytků přímo u větrných parků ...
Re: Elektromobilita
Výhoda vodíku je ve vysokém množství energie na kilogram, která teoreticky převýší ztráty z vožení těžké baterie. A nevýhoda v uchovávání toho plynu, což autoprůmysl už odedávna řeší tím, že se u toho vodíku je i něco uhlíku, aby to vydrželo kapalné i za pokojové teploty
Takže kdyby byl nějaký dobrý postup, jak vyrábět etanol jen z elektřiny, vody a vzdušného CO2, bylo by to ideální. Zatím známe jen postup s mezikrokem v podobě biomasy, což není moc efektivní.
Takže kdyby byl nějaký dobrý postup, jak vyrábět etanol jen z elektřiny, vody a vzdušného CO2, bylo by to ideální. Zatím známe jen postup s mezikrokem v podobě biomasy, což není moc efektivní.
Re: Elektromobilita
Tak pořád vyjde líp nabíjet třeba auta, částečně sloužící pro stabilizaci sítě (až jich bude dost), nebo větší bateriová úložiště - poloviční účinnost je dost tragédie. Možná třeba pro letadla, tam to s baterií skoro určitě nepůjde...
Energetická hustota vodíku je úžasná. Ale nádrž pro ty stovky atmosfér je celkem těžká a tankování taky není úplně bleskové... Váhově i časově už skoro srovnatelné s bateriemi, ale s nevýhodou, že si nikdo nenatankuje doma...
Energetická hustota vodíku je úžasná. Ale nádrž pro ty stovky atmosfér je celkem těžká a tankování taky není úplně bleskové... Váhově i časově už skoro srovnatelné s bateriemi, ale s nevýhodou, že si nikdo nenatankuje doma...
Re: Elektromobilita
No a pak je tu ještě to, že zatímco u baterií je v rozumném období výhled na zlepšení (do stejné velikosti/hmotnosti se vejde více energie), tak u vodíku to moc zlepšit nepůjde. Jasně, může se objevit nějaký převratný postup, jak vodík vyrábět efektivněji, ale ta nádrž v autě moc prostoru ke zlepšení neposkytuje...
Re: Elektromobilita
Se zdrojem problém bude, obzvláště pokud Německo uzavře JE i uhelky.Martin z Ostravy píše:Jo, za pár let bude už fúze, takže nebude problém ani se zdrojem
Nicméně dobíjení pomocí trolejí a baterií je řešitelné již dnes.
Pokud použijete LTO články, třeba tyto:
https://winston-battery.en.made-in-chin ... ttery.html
Mají sice vyšší hmotnost než články, které používá Tesla. Nicméně mají životnost 30000 cyklů a rychle se dobíjí - za 10 minut do plné kapacity. 30000 cyklů stačí a 50 kWh baterie vydrží přes milion km a v úseku se stihne batarie dobít. Ohledně místa stačí baterii dát na místo jedné z nádrží. Taková 50 kWh LTO by se tam velikostně vešla a váhově by byla jen o něco málo těžší než plná nádrž.
U vodíku je problém, že vodík projde i přes 2cm silnou ocel. Nádrž se musí měnit, v současné době se vodík vyrábí hlavně z uhlí, zkapalňování vodíku je energeticky náročné.
Re: Elektromobilita
Momentálně se vodík vyrábí on-site na pumpách. Jako demonstrátor pěkný, ale obávám se, že se škálováním na vyšší produkci bude problém.Kubajsu píše: To je zejména ekonomický nesmysl. V současnosti, kdy je vodík v zásadě odpad z chemického průmyslu, to možná vychází. Ale do budoucna, pokud by se uvažovala výroba elektrolýzou, vychází účinnost přenosu energie elektrárna-auto někam pod 40%. Tj. polovina toho, co u baterií, nehledě na násobně větší problémy při distribuci. Ztráty při uskladnění jsou prakticky podobné jako u baterií, spíš větší (chlazení nádrží + samovolný únik)...
Re: Elektromobilita
Vyhodou je, ze uz boring company uz zakladat nemusi...Mozna zacne taky prodavat plamenomety
-
- Příspěvky: 97
- Registrován: 3.2.2018 15:09:56
Re: Elektromobilita
Co já vím, tak vodík se průmyslově vyrábí takhle:
http://www.petroleum.cz/zpracovani/zpra ... py-43.aspx
Jestli ale někdo vidí smysl v tom vyrábět něco, co se prakticky nedá skladovat (H2), z něčeho, co se skladovat dá (CH4), tak já to nejsem.
Souvislost s elektromobilitou taky mi taky jasná úplně není. Snad že se tím taky dá něco pohánět? Možná pokud někdy bude extrémně levný zdroj el. energie, tak snad. Ale zatím to vypadá spíš na zdražování.
http://www.petroleum.cz/zpracovani/zpra ... py-43.aspx
Jestli ale někdo vidí smysl v tom vyrábět něco, co se prakticky nedá skladovat (H2), z něčeho, co se skladovat dá (CH4), tak já to nejsem.
Souvislost s elektromobilitou taky mi taky jasná úplně není. Snad že se tím taky dá něco pohánět? Možná pokud někdy bude extrémně levný zdroj el. energie, tak snad. Ale zatím to vypadá spíš na zdražování.
Re: Elektromobilita
@Anonym
Je to těžký, nechcete slyšet, že to nevychází.
O dobíjecích proudech při 100 vozidlech v 10 km úseku už jsem psal.
50 kWh baterie vč. chlazení a nabíjení bude hmotnostně i objemově násobky plné nádrže na naftu.
Je to těžký, nechcete slyšet, že to nevychází.
O dobíjecích proudech při 100 vozidlech v 10 km úseku už jsem psal.
50 kWh baterie vč. chlazení a nabíjení bude hmotnostně i objemově násobky plné nádrže na naftu.
Re: Elektromobilita
Kdyz vy do toho pletete fyziku a ekonomiku... to je faul. Sefove rekli elektro, tak elektro, at to stoji, co to stoji.
Re: Elektromobilita
Vy zase vymýšlíte proč to nejde, já naopak.dd píše:@Anonym
Je to těžký, nechcete slyšet, že to nevychází.
O dobíjecích proudech při 100 vozidlech v 10 km úseku už jsem psal.
50 kWh baterie vč. chlazení a nabíjení bude hmotnostně i objemově násobky plné nádrže na naftu.
Ten 10 km úsek by se samozřejmě rozdělil na menší v závislosti na předpokládaném počtu vozidel, bylo by tam více měníren a jak jsem psal, pokud by kamionů bylo v daném úseku příliš, tak by některé měli smůlu. Je to jen otázka IT tak, aby si příkon všech kamionů v daném úseku nepřekročil určitou hodnotu. Omezení by bylo přímo v kamionu na dálku.
Plná nádrž na naftu může mít 600 litrů i více. Nádrže jsou v kamionu většinou dvě. Na plnou nádrž lze ujet i 2000 km. Nevidím jedinný důvod proč by jí nemohla nahradit velikostně baterie, se kterou ujetede necelých 50 km.
Re: Elektromobilita
Těch důvodů je několik a mezi nimi ten nejzávažnější: nikam s takovou baterií nedojedete.Anonym píše:Na plnou nádrž lze ujet i 2000 km. Nevidím jedinný důvod proč by jí nemohla nahradit velikostně baterie, se kterou ujetede necelých 50 km.
Re: Elektromobilita
Dojedete k dalšímu úseku s trolejemi a to stačí.MPMP píše:Těch důvodů je několik a mezi nimi ten nejzávažnější: nikam s takovou baterií nedojedete.Anonym píše:Na plnou nádrž lze ujet i 2000 km. Nevidím jedinný důvod proč by jí nemohla nahradit velikostně baterie, se kterou ujetede necelých 50 km.
Re: Elektromobilita
Donutil jste mne trochu hledat a elektrobus s baterií LTO je např. tady.
LTO baterie 78 kWh, hmotnost baterie 2310 kg. Výrobce uvádí dojezd 30 km a nabíjení 5-8 minut. V článcích se píše, že realita je 20 km a nabíjení 10 minut. Tož tak..
LTO baterie 78 kWh, hmotnost baterie 2310 kg. Výrobce uvádí dojezd 30 km a nabíjení 5-8 minut. V článcích se píše, že realita je 20 km a nabíjení 10 minut. Tož tak..
Re: Elektromobilita
A to jako, že všude jsou místa nakládky/ vykládky max. 15 km od "zatrolejované" dálnice? Kde to žijete?Anonym píše:Dojedete k dalšímu úseku s trolejemi a to stačí.MPMP píše:Těch důvodů je několik a mezi nimi ten nejzávažnější: nikam s takovou baterií nedojedete.Anonym píše:Na plnou nádrž lze ujet i 2000 km. Nevidím jedinný důvod proč by jí nemohla nahradit velikostně baterie, se kterou ujetede necelých 50 km.
Re: Elektromobilita
A ještě doplním, že u LTO elektrobusu šlo o zkušební provoz. A přestože byl financovaný z dotace (včetně dobíjecí stanice), tak byl ukončen a už na té lince nejezdí. Prý "nesplnil veškeré požadavky pro reálný provoz".
Re: Elektromobilita
četl jsem nedávno pěkný rozhovor s jedním pánem
a mimo jiné zmínil elektromagnetické pulsy ze slunečních erupcí
poslední prý byl někdy v dobách, kdy jsme na drátech měli jen telegraf a rozvodné sítě nebyly globálně propojené
přesto jim chvíli trvalo, než to "popadané" uvedli do chodu
při případném opakování - což prý nelze vyloučit - je optimistický odhad výpadku sítě na 4roky, pesimistický 10let
takže vzhůru ke kamionům na troleji
jo Teslisti by měli začít bádat, jak tu nabíječku otočit
mi ostatní budem lít naftu do elektrocentrál
a mimo jiné zmínil elektromagnetické pulsy ze slunečních erupcí
poslední prý byl někdy v dobách, kdy jsme na drátech měli jen telegraf a rozvodné sítě nebyly globálně propojené
přesto jim chvíli trvalo, než to "popadané" uvedli do chodu
při případném opakování - což prý nelze vyloučit - je optimistický odhad výpadku sítě na 4roky, pesimistický 10let
takže vzhůru ke kamionům na troleji
jo Teslisti by měli začít bádat, jak tu nabíječku otočit
mi ostatní budem lít naftu do elektrocentrál
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Re: Elektromobilita
Žádnou naftu do elektrocentrál lít nebudete, jelikož žádná nebude. Kdyby se opakovalo to co se stalo tenkrát v devatenáctém století, tak se do něj zase vrátíme (a to v tom lepším případě).Mike píše:četl jsem nedávno pěkný rozhovor s jedním pánem
a mimo jiné zmínil elektromagnetické pulsy ze slunečních erupcí
poslední prý byl někdy v dobách, kdy jsme na drátech měli jen telegraf a rozvodné sítě nebyly globálně propojené
přesto jim chvíli trvalo, než to "popadané" uvedli do chodu
při případném opakování - což prý nelze vyloučit - je optimistický odhad výpadku sítě na 4roky, pesimistický 10let
takže vzhůru ke kamionům na troleji
jo Teslisti by měli začít bádat, jak tu nabíječku otočit
mi ostatní budem lít naftu do elektrocentrál
Re: Elektromobilita
Městský autobus má větší spotřebu než kamion. Když může mít Tesla ve svých osobácích baterii vážící přes půl tuny, proč by nemohl mít kamion baterii vážící přes tunu. Musk plánuje v Tesla Semi ještě o mnoho těžší a větší baterie.dd píše:Donutil jste mne trochu hledat a elektrobus s baterií LTO je např. tady.
LTO baterie 78 kWh, hmotnost baterie 2310 kg. Výrobce uvádí dojezd 30 km a nabíjení 5-8 minut. V článcích se píše, že realita je 20 km a nabíjení 10 minut. Tož tak..
Stále to může být hybrid a mít v záloze spalovací motor nebo další baterii tentokrát ne LTO ale normálni jako je v Tesle, která váží o hodně méně.MPMP píše: A to jako, že všude jsou místa nakládky/ vykládky max. 15 km od "zatrolejované" dálnice? Kde to žijete?
Re: Elektromobilita
Protože potřebuje vozit náklad, ne baterie.
Tesla zatím nedodala ani jeden Semi. Zkušenosti z provozu nejsou. A ekonomicky to většině dopravcům nevyjde. Tesla Semi bude o reklamě, prezentaci a o speciálkách, např. roadshow truck Tesla bude skvělý magnet na diváky, pár firem třeba postaví svůj marketing na tom, že své předražené produkty dopravuje bezemisně, apod. Pro Teslu to bude i tak velký kšeft, ale v celkovém měřítku to budou zanedbatelné počty.
Tesla zatím nedodala ani jeden Semi. Zkušenosti z provozu nejsou. A ekonomicky to většině dopravcům nevyjde. Tesla Semi bude o reklamě, prezentaci a o speciálkách, např. roadshow truck Tesla bude skvělý magnet na diváky, pár firem třeba postaví svůj marketing na tom, že své předražené produkty dopravuje bezemisně, apod. Pro Teslu to bude i tak velký kšeft, ale v celkovém měřítku to budou zanedbatelné počty.
Re: Elektromobilita
Projekt je nyní ve fázi testování do konce roku 2022. Tedy 3,5 roku se budou testovat současné úseky a pak se rozhodne co dál. Projekt sleduji již delší dobu a nespěchají.dd píše:Protože potřebuje vozit náklad, ne baterie.
Technologicky je možné mít kamiony s trolejemi již dnes, v kombinaci, trolej, baterie, hybrid. Pokud bude tahač vážit více, tak to také není překážkou, své uplatnění si najde. Náklady na výstavbu trolejí nejsou vysoké. Nyní postavili troleje na úsecích, kde jsou intenzity i 14000 kamionů denně. Když může existovat trolejbus s intenzitou 100 denně, tak nevidím důvod proč by se nevyplatily troleje pro kamiony. Nejde jen o životní prostředí, ale také o náklady na km, které jsou oproti naftě malé. Dálnice bez emisí může ovlivnit ekologické aktivisty při povolování staveb, ubyde jim argument smradu, zůstane jen argument hluku. Také se může ušetřit za větrání v tunelech. Navíc emise pronikají i dovnitř auta a musíme je dýchat. Škoda jen, že dobíjení za jízdy se neplánuje i pro osobní auta.
Re: Elektromobilita
Dnesni kamion se ojezdi po dobu leasingu v evrope, pak jde do ruska nebo arabie a svoji zivotni pout ukonci v africe. Budto se budou srotovat tahace v ctvrtine zivotnosti, nebo budou vozit tuny zbytecneho nakladu dalsich 15let.
Re: Elektromobilita
chvíli jomstitek píše:[Žádnou naftu do elektrocentrál lít nebudete, jelikož žádná nebude. Kdyby se opakovalo to co se stalo tenkrát v devatenáctém století, tak se do něj zase vrátíme (a to v tom lepším případě).
držím železnou zásobu asi 3000 litrů
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Re: Elektromobilita
Na silnicích ve Švédsku můžete potkat tato podivná auta, nikde jinde nejezdí
http://www.autoforum.cz/predstaveni/na- ... o-provozu/
http://www.autoforum.cz/predstaveni/na- ... o-provozu/
Re: Elektromobilita
Husty, prisli na to, co dela zisk. Utratit min nez dostanu.
A z vlastni zkusenosti, pokud se delaji takovehle veci:
Zach Kirkhorn, nový šéf financí Tesly, bude od teď procházet a podepisovat každou stránku výdajů. Elon Musk pak zkontroluje a podepíše každou desátou stránku.
...jde vzdycky poradne z tlustejch do tenkejch... a taky hezka ilustrace duvery v zamestnance.
A z vlastni zkusenosti, pokud se delaji takovehle veci:
Zach Kirkhorn, nový šéf financí Tesly, bude od teď procházet a podepisovat každou stránku výdajů. Elon Musk pak zkontroluje a podepíše každou desátou stránku.
...jde vzdycky poradne z tlustejch do tenkejch... a taky hezka ilustrace duvery v zamestnance.