Elektromobilita

Odpovědět
Redispero
Příspěvky: 383
Registrován: 28.10.2009 9:52:02

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Redispero »

Tak možná by si oni experti mohli ty dobíjecí stanice aspoň spočítat. Protože 400 najdou jen v Praze, a to nemluvím o celkovém počtu dobíjecích bodů, kterých bude ještě více…
Honkl
Příspěvky: 65
Registrován: 15.8.2017 22:34:02

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Honkl »

jozka píše:V současnosti funguje v ČR zhruba 400 dobíjecích stanic pro elektromobily. Jedna by měla podle expertů obsluhovat zhruba deset elektromobilů. V roce 2030 bude v Česku chybět až 20 tisíc nabíječek.
Zdroj: https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi ... tomoto_fdv


Experti prdu rozumi, kdyby si precetli kteroukoliv diskusi o elektru, tak by se dozvedeli, ze vetsina nabiji doma...
Lidi si ani nedokážou nabít mobil natož auto :D jsem zvědav jak to bude vypadat :D :D
jozka
Příspěvky: 2785
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

Existuje nekde jejich mapa? Podle tohoto jiz tolik zase neni.
MPMP
Příspěvky: 3307
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: Elektromobilita

Příspěvek od MPMP »

No, pokud sečteš všechny zobrazené body, dostaneš se k číslu 400 velmi blízko (z hlavy jsem se dopočítal k číslu 386, ale mohl jsem se splést), v žádném případě to ale nejsou stanice pro 10 automobilů. Většinou obslouží takové místo maximálně 2 auta současně, a možná jen jedno.
Takže ano, mapa vypadá krásně, je na ní skutečně 400 míst, ale obsluha bude max pro 1000-1200 aut.
Redispero
Příspěvky: 383
Registrován: 28.10.2009 9:52:02

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Redispero »

Jozka: nejaktuálnější je plugshare.com
MPMP: Těch deset aut je myšleno najednou u jedné stanice? Tak pak tu taková není žádná :-)
V každém případě je lepší mluvit o nabíjecích bodech, a těch je v republice momentálně zhruba tolik co elektroaut…
jozka
Příspěvky: 2785
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

Tech deset bylo mysleno asi celkove (coz mimo jine dost vypovida o moznosti to zaplatit z bezneho provozu).

Jinak z toho plugshare, tam jsou i nabijecky typu:

kdyz je otevrene koupaliste, tak po domluve muzete nabijet
poproste obsluhu v recepci a dovoli Vam nabijet u altanu vedle recepce, kde jsou klasicke:
230 V zasuvky
380 V zasuvka


Ty bych do uvahy moc nebral...
Sosa
Příspěvky: 2508
Registrován: 17.3.2009 9:43:04

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Sosa »

jozka píše:V současnosti funguje v ČR zhruba 400 dobíjecích stanic pro elektromobily. Jedna by měla podle expertů obsluhovat zhruba deset elektromobilů. V roce 2030 bude v Česku chybět až 20 tisíc nabíječek.
Zdroj: https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi ... tomoto_fdv


Experti prdu rozumi, kdyby si precetli kteroukoliv diskusi o elektru, tak by se dozvedeli, ze vetsina nabiji doma...
Dle tohoto článku bude jen Škoda auto potřebovat pro své zaměstnance 7000 dobíjecích stanic. Kolik to bude dělat na celou republiku radši nepočítat.
Redispero
Příspěvky: 383
Registrován: 28.10.2009 9:52:02

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Redispero »

jozka píše:Tech deset bylo mysleno asi celkove ...
Já jsem to tak taky pochopil. Ale ať už je to tak, anebo jak uvádí MPMP, svědčí to o kompetenci oněch „expertů“. Trošku za tím článkem vidím snahu o vyvolání „paniky“, aby se více otevřely dotační kohouty na stavbu nabíječek – zejména v době, kdy se počítá se škrty v této oblasti. Ono predikovat na deset let dopředu počty zařízení, které v základní podobě stojí pár tisíc a jejich montáž trvá jedno odpoledne, je opravdu jak předpovídat počasí na rok dopředu.
Co se plugshare týče, nejde to sčítat mechanicky, ale je to nejúplnější a nejaktuálnější. EVmapa (zaplať pánbůh za ní) je přeci jen vedena i svými komerčními zájmy...
jozka
Příspěvky: 2785
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

Castecny souhlas. Montaz nabijecky je rychla a levna. Do te chvile nez se zacne resit pripojka k ni. Nebo nez se zacnou prosazovat ty ruzne Super/Hyper/Megachargery, ktere budou pracovat s takovymi proudy, ze komplikace pri stavbe benzinky proti tomu budou nevinna legracka.

A taky ten clanek naznacuje jedno certovo kopytko. Podle nejnovejsiho marketingoveho nesmyslu, nabijeni uvadene v km/h je "nabijeni" spalovaciho motoru oproti elektru skoro 10x pomalejsi, coz znamena i moznost 10x mensiho poctu obslouzenych aut a tedy nutnost rozpocitat naklady a provoz mezi 10x mensi pocet zakazniku. Tenhle pomer se sice bude zvetsovanim nabijecich proudu snizovat, ale taky na druhe strane porostou naklady na pripojku a pripadne baterie pro vykryvani spicek.
kyk
Příspěvky: 957
Registrován: 22.7.2011 10:54:46
Bydliště: Praha, SOKP km 50 st.
Kontaktovat uživatele:

Re: Elektromobilita

Příspěvek od kyk »

Počítám s tím, že současně s budováním přípojných míst budou provozovatelé čerpaček řešit dost intenzivně problém s kapacitou míst i příkonem ze sítě a bude vyvíjen velký tlak na majitele na umístění např. fotovoltaiky na střechách a umístění energetických storage pro zajištění kapacity a rychlosti dobíjení. Není nic horšího než naštvaný zákazník, který si buď nemůže dobít nebo musí čekat příliš dlouho. V zájmu provozovatelů je obsloužit co nejvíce zákazníků. Velkou neznámou jsou kapacity elektrických vedení k čerpačkám jako takovým.
MPMP
Příspěvky: 3307
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: Elektromobilita

Příspěvek od MPMP »

2kyk: a kolik vydělá na jednom nabití ten, kdo bude provozovat nabíjecí stanici? Bude to ekonomicky tak zajímavé jako čerpání PHM, aby to někoho nutilo tato místa zřizovat? Kromě toho je tam ještě faktor obsazenosti. Pokud Vám někdo obsadí místo u dobíjecí stanice a odejde si "něco zařídit" a tím Vám ho zablokuje na 1/2 dne, co s ním budete dělat?
To se bude platit i za obsazení místa podle času? O tom dost pochybuju.
kyk
Příspěvky: 957
Registrován: 22.7.2011 10:54:46
Bydliště: Praha, SOKP km 50 st.
Kontaktovat uživatele:

Re: Elektromobilita

Příspěvek od kyk »

Většinou jsou ČSPHM v nájmu. Provozovatelé budou tlačit na majitele. I v jejich zájmu.
adamos
Příspěvky: 1697
Registrován: 15.3.2009 23:32:20
Bydliště: D1, 2,78 km

Re: Elektromobilita

Příspěvek od adamos »

ČSPH na benzinu moc nevydělávají, většinou je živí doplňkový prodej a občerstvení. V případě dobíjení, které je řádově delší než tankování, budou jistě rádi :)
Vždy aktuální mapy na http://www.openstreetmap.org
Našli jste v mapě chybu? Napište mi o ní.
MPMP
Příspěvky: 3307
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: Elektromobilita

Příspěvek od MPMP »

kyk píše:Provozovatelé budou tlačit na majitele.
Jak si to "budou tlačit" představujete? Jako, že řeknou: "zařiďte tu nabíjecí místa, nebo s tím seknu"? Nebo jaký jiný tlak mohou vyvíjet?
Jan Petzold
Příspěvky: 168
Registrován: 18.12.2009 14:15:01

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Jan Petzold »

MPMP píše:2kyk: a kolik vydělá na jednom nabití ten, kdo bude provozovat nabíjecí stanici? Bude to ekonomicky tak zajímavé jako čerpání PHM, aby to někoho nutilo tato místa zřizovat? Kromě toho je tam ještě faktor obsazenosti. Pokud Vám někdo obsadí místo u dobíjecí stanice a odejde si "něco zařídit" a tím Vám ho zablokuje na 1/2 dne, co s ním budete dělat?
To se bude platit i za obsazení místa podle času? O tom dost pochybuju.
Tohoto bych se vůbec nebál, slušná část marží (nikoliv obratu) a tím i zisků čerpaček jde z prodeje ostatních služeb a ty zůstanou. Ve finále se to určitě ustálí tak, že i ná té elektřině něco bude. No a výstavba a provozování nabíjecí stanice odhaduji bude levnější než stojan+nádrže na PHM. Navíc nemusíte mít zásoby a jen tak Vám palivo nedojde...
Japao Joe
Příspěvky: 1052
Registrován: 13.9.2016 22:00:35

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Japao Joe »

Z ekonomického pohledu jsou dobíjecí stanice "s obsluhou" nesmysl. I u klasických PHM se úměrně se zvyšující se průměrnou mzdou zvedá i počet bezobslužných stojanů či shopů obsazených jen přes den.
jozka
Příspěvky: 2785
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

Ja bych to tak jednoznacne nevidel, pumpa ma z plne nadrze 50-100 CZK. Pokud obslouzim petinu, desetinu zakazniku, jakou marzi budu muset mit? A co je slozitejsi, stojan plus podzemni nadrz nebo kabely pro rychlonabijeni a baterie?
Redispero
Příspěvky: 383
Registrován: 28.10.2009 9:52:02

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Redispero »

MPMP píše:2kyk: a kolik vydělá na jednom nabití ten, kdo bude provozovat nabíjecí stanici? Bude to ekonomicky tak zajímavé jako čerpání PHM, aby to někoho nutilo tato místa zřizovat?
Při otázce, zda se komerčně může vyplatit provozovat nabíječku, nemá cenu srovnávat s klasickou čerpačkou, ale položit si otázku, zda mi vydělá. Když si majitel restaurace či obchodu dá dnes na dům wallbox v hodnotě 20 tisíc, a bude elektřinu, co má za 2 Kč, prodávat za 5 Kč, kolik musí prodat kWh na splacení investice? Necelých 7 MWh, takže když mu tam jednou denně nabije někdo 20 kWh, tak to má do roka zpátky…
kyk
Příspěvky: 957
Registrován: 22.7.2011 10:54:46
Bydliště: Praha, SOKP km 50 st.
Kontaktovat uživatele:

Re: Elektromobilita

Příspěvek od kyk »

MPMP píše:
kyk píše:Provozovatelé budou tlačit na majitele.
Jak si to "budou tlačit" představujete? Jako, že řeknou: "zařiďte tu nabíjecí místa, nebo s tím seknu"? Nebo jaký jiný tlak mohou vyvíjet?
Ekonomickou kalkulací.
krtek700
Příspěvky: 1134
Registrován: 6.12.2015 12:16:17

Re: Elektromobilita

Příspěvek od krtek700 »

Někteří z vás se na to díváte opravdu špatně. Způsob dopravy a všeho kolem se mění.
Nemá cenu spekulovat na čerpačkou, prostě pokud jim to nebude vycházet, tak to s koncem spalováků položí. Nějakou přidanou hodnotu čerpačky nevidím, bude to restaurace, obchod. Pokud zaparkuji u nabíječky a půjdu jinam, nebude problém, aby si auto přeparkovalo.(Nabíjení může být automatizované). Obecně budoucnost energetiky je decentralizace (Baterie, OZ). Nabíječky budou pravděpodobně zajišťovat energetické společnosti, automobilky, případně majitelé těch baterií. Bez baterie podle mého nebude moc možné provozovat rychlé nabíjení, pomalejší nabíjení bude spíš bonus i jiného podnikání, doma atd.
Elektro auta a samořiditelné jdou ruku v ruce, ale podle mě budeme mít dřív plně funkční autopilot, než 50% nespalovacích aut. Klidně se cesty z Prahy do Brna změní na cestu na "přívěsu" jiného vozidla.
Řešit problematiku nebíjení dává smysl, řešit čerpací stanice je podle mého nesmysl, to může trápit max. majitele, jak a kdy investovat.
jozka
Příspěvky: 2785
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

krtku, takze vy vlastne rikate "bude to drazsi a zaplati to nekdo jinej". Taky dobrej plan.
krtek700
Příspěvky: 1134
Registrován: 6.12.2015 12:16:17

Re: Elektromobilita

Příspěvek od krtek700 »

Kde píšu, že to bude dražší a zaplatí to někdo jiný?
Dražší vůči čemu? Píšu, že v budoucnosti něco jako Pumpa bude zbytečné, jak kdyby jste dnes prostě postavil přístřešek a pod něj postavit stojany s automatických placení. Překvapivě to existuje.
Jde hlavně o marže, u pumpy si můžete přidat za dovezení paliva, za druh paliva, atd.
U dobíjení bude výhoda maximálně rychlost, která podle mého bude srovnatelná u všech(ve chvíli, kdy se to vynalezne, tak to budou mít všichni).
Provozovatel sítě bude mít všechno, kromě té nabíječky.
jozka
Příspěvky: 2785
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

Tady:
krtek700 píše: Obecně budoucnost energetiky je decentralizace (Baterie, OZ). Nabíječky budou pravděpodobně zajišťovat energetické společnosti, automobilky, případně majitelé těch baterií.
Mike
Příspěvky: 4994
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Mike »

MPMP píše:Jak si to "budou tlačit" představujete? Jako, že řeknou: "zařiďte tu nabíjecí místa, nebo s tím seknu"? Nebo jaký jiný tlak mohou vyvíjet?
jednoduše
dneska přijedu, natankuju, zaplatim
max. si koupim kafe nebo jdu na malou
čili jsem na pumpě tak max.20min
to na nějakou Michelinskou kuchyni není
ale až tam budete 2,5hod dobíjet 8-10aut - čili bude to trvat dlouho, aby to vzala síť - tak je jistě prostor nabízet i víc než bagetu a gulášovku
nemluvě o tom, že majitelé tesel asi pumpabagetu nejedí :lol:
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
krtek700
Příspěvky: 1134
Registrován: 6.12.2015 12:16:17

Re: Elektromobilita

Příspěvek od krtek700 »

Mike píše: ale až tam budete 2,5hod dobíjet 8-10aut - čili bude to trvat dlouho, aby to vzala síť -
Takhle to ale nikdy fungovat nebude, to by opravdu nemělo cenu a byla by mnohem výhodnější hromadná doprava.

jozka: Tak já jsem asi stále zaslepen a nechápu svůj vlastní text, ale já tam pořád nic o ceně nic nevidím.
Jde prostě o rozdíl mezi tankováním a nabíjením.
Odpovědět

Zpět na „Vozidla - technika“