Elektromobilita
Re: Elektromobilita
Tak možná by si oni experti mohli ty dobíjecí stanice aspoň spočítat. Protože 400 najdou jen v Praze, a to nemluvím o celkovém počtu dobíjecích bodů, kterých bude ještě více…
Re: Elektromobilita
Lidi si ani nedokážou nabít mobil natož auto jsem zvědav jak to bude vypadatjozka píše:V současnosti funguje v ČR zhruba 400 dobíjecích stanic pro elektromobily. Jedna by měla podle expertů obsluhovat zhruba deset elektromobilů. V roce 2030 bude v Česku chybět až 20 tisíc nabíječek.
Zdroj: https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi ... tomoto_fdv
Experti prdu rozumi, kdyby si precetli kteroukoliv diskusi o elektru, tak by se dozvedeli, ze vetsina nabiji doma...
Re: Elektromobilita
Existuje nekde jejich mapa? Podle tohoto jiz tolik zase neni.
Re: Elektromobilita
No, pokud sečteš všechny zobrazené body, dostaneš se k číslu 400 velmi blízko (z hlavy jsem se dopočítal k číslu 386, ale mohl jsem se splést), v žádném případě to ale nejsou stanice pro 10 automobilů. Většinou obslouží takové místo maximálně 2 auta současně, a možná jen jedno.
Takže ano, mapa vypadá krásně, je na ní skutečně 400 míst, ale obsluha bude max pro 1000-1200 aut.
Takže ano, mapa vypadá krásně, je na ní skutečně 400 míst, ale obsluha bude max pro 1000-1200 aut.
Re: Elektromobilita
Jozka: nejaktuálnější je plugshare.com
MPMP: Těch deset aut je myšleno najednou u jedné stanice? Tak pak tu taková není žádná
V každém případě je lepší mluvit o nabíjecích bodech, a těch je v republice momentálně zhruba tolik co elektroaut…
MPMP: Těch deset aut je myšleno najednou u jedné stanice? Tak pak tu taková není žádná
V každém případě je lepší mluvit o nabíjecích bodech, a těch je v republice momentálně zhruba tolik co elektroaut…
Re: Elektromobilita
Tech deset bylo mysleno asi celkove (coz mimo jine dost vypovida o moznosti to zaplatit z bezneho provozu).
Jinak z toho plugshare, tam jsou i nabijecky typu:
kdyz je otevrene koupaliste, tak po domluve muzete nabijet
poproste obsluhu v recepci a dovoli Vam nabijet u altanu vedle recepce, kde jsou klasicke:
230 V zasuvky
380 V zasuvka
Ty bych do uvahy moc nebral...
Jinak z toho plugshare, tam jsou i nabijecky typu:
kdyz je otevrene koupaliste, tak po domluve muzete nabijet
poproste obsluhu v recepci a dovoli Vam nabijet u altanu vedle recepce, kde jsou klasicke:
230 V zasuvky
380 V zasuvka
Ty bych do uvahy moc nebral...
Re: Elektromobilita
Dle tohoto článku bude jen Škoda auto potřebovat pro své zaměstnance 7000 dobíjecích stanic. Kolik to bude dělat na celou republiku radši nepočítat.jozka píše:V současnosti funguje v ČR zhruba 400 dobíjecích stanic pro elektromobily. Jedna by měla podle expertů obsluhovat zhruba deset elektromobilů. V roce 2030 bude v Česku chybět až 20 tisíc nabíječek.
Zdroj: https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi ... tomoto_fdv
Experti prdu rozumi, kdyby si precetli kteroukoliv diskusi o elektru, tak by se dozvedeli, ze vetsina nabiji doma...
Re: Elektromobilita
Já jsem to tak taky pochopil. Ale ať už je to tak, anebo jak uvádí MPMP, svědčí to o kompetenci oněch „expertů“. Trošku za tím článkem vidím snahu o vyvolání „paniky“, aby se více otevřely dotační kohouty na stavbu nabíječek – zejména v době, kdy se počítá se škrty v této oblasti. Ono predikovat na deset let dopředu počty zařízení, které v základní podobě stojí pár tisíc a jejich montáž trvá jedno odpoledne, je opravdu jak předpovídat počasí na rok dopředu.jozka píše:Tech deset bylo mysleno asi celkove ...
Co se plugshare týče, nejde to sčítat mechanicky, ale je to nejúplnější a nejaktuálnější. EVmapa (zaplať pánbůh za ní) je přeci jen vedena i svými komerčními zájmy...
Re: Elektromobilita
Castecny souhlas. Montaz nabijecky je rychla a levna. Do te chvile nez se zacne resit pripojka k ni. Nebo nez se zacnou prosazovat ty ruzne Super/Hyper/Megachargery, ktere budou pracovat s takovymi proudy, ze komplikace pri stavbe benzinky proti tomu budou nevinna legracka.
A taky ten clanek naznacuje jedno certovo kopytko. Podle nejnovejsiho marketingoveho nesmyslu, nabijeni uvadene v km/h je "nabijeni" spalovaciho motoru oproti elektru skoro 10x pomalejsi, coz znamena i moznost 10x mensiho poctu obslouzenych aut a tedy nutnost rozpocitat naklady a provoz mezi 10x mensi pocet zakazniku. Tenhle pomer se sice bude zvetsovanim nabijecich proudu snizovat, ale taky na druhe strane porostou naklady na pripojku a pripadne baterie pro vykryvani spicek.
A taky ten clanek naznacuje jedno certovo kopytko. Podle nejnovejsiho marketingoveho nesmyslu, nabijeni uvadene v km/h je "nabijeni" spalovaciho motoru oproti elektru skoro 10x pomalejsi, coz znamena i moznost 10x mensiho poctu obslouzenych aut a tedy nutnost rozpocitat naklady a provoz mezi 10x mensi pocet zakazniku. Tenhle pomer se sice bude zvetsovanim nabijecich proudu snizovat, ale taky na druhe strane porostou naklady na pripojku a pripadne baterie pro vykryvani spicek.
-
- Příspěvky: 957
- Registrován: 22.7.2011 10:54:46
- Bydliště: Praha, SOKP km 50 st.
- Kontaktovat uživatele:
Re: Elektromobilita
Počítám s tím, že současně s budováním přípojných míst budou provozovatelé čerpaček řešit dost intenzivně problém s kapacitou míst i příkonem ze sítě a bude vyvíjen velký tlak na majitele na umístění např. fotovoltaiky na střechách a umístění energetických storage pro zajištění kapacity a rychlosti dobíjení. Není nic horšího než naštvaný zákazník, který si buď nemůže dobít nebo musí čekat příliš dlouho. V zájmu provozovatelů je obsloužit co nejvíce zákazníků. Velkou neznámou jsou kapacity elektrických vedení k čerpačkám jako takovým.
Re: Elektromobilita
2kyk: a kolik vydělá na jednom nabití ten, kdo bude provozovat nabíjecí stanici? Bude to ekonomicky tak zajímavé jako čerpání PHM, aby to někoho nutilo tato místa zřizovat? Kromě toho je tam ještě faktor obsazenosti. Pokud Vám někdo obsadí místo u dobíjecí stanice a odejde si "něco zařídit" a tím Vám ho zablokuje na 1/2 dne, co s ním budete dělat?
To se bude platit i za obsazení místa podle času? O tom dost pochybuju.
To se bude platit i za obsazení místa podle času? O tom dost pochybuju.
-
- Příspěvky: 957
- Registrován: 22.7.2011 10:54:46
- Bydliště: Praha, SOKP km 50 st.
- Kontaktovat uživatele:
Re: Elektromobilita
Většinou jsou ČSPHM v nájmu. Provozovatelé budou tlačit na majitele. I v jejich zájmu.
Re: Elektromobilita
ČSPH na benzinu moc nevydělávají, většinou je živí doplňkový prodej a občerstvení. V případě dobíjení, které je řádově delší než tankování, budou jistě rádi
Re: Elektromobilita
Jak si to "budou tlačit" představujete? Jako, že řeknou: "zařiďte tu nabíjecí místa, nebo s tím seknu"? Nebo jaký jiný tlak mohou vyvíjet?kyk píše:Provozovatelé budou tlačit na majitele.
-
- Příspěvky: 168
- Registrován: 18.12.2009 14:15:01
Re: Elektromobilita
Tohoto bych se vůbec nebál, slušná část marží (nikoliv obratu) a tím i zisků čerpaček jde z prodeje ostatních služeb a ty zůstanou. Ve finále se to určitě ustálí tak, že i ná té elektřině něco bude. No a výstavba a provozování nabíjecí stanice odhaduji bude levnější než stojan+nádrže na PHM. Navíc nemusíte mít zásoby a jen tak Vám palivo nedojde...MPMP píše:2kyk: a kolik vydělá na jednom nabití ten, kdo bude provozovat nabíjecí stanici? Bude to ekonomicky tak zajímavé jako čerpání PHM, aby to někoho nutilo tato místa zřizovat? Kromě toho je tam ještě faktor obsazenosti. Pokud Vám někdo obsadí místo u dobíjecí stanice a odejde si "něco zařídit" a tím Vám ho zablokuje na 1/2 dne, co s ním budete dělat?
To se bude platit i za obsazení místa podle času? O tom dost pochybuju.
Re: Elektromobilita
Z ekonomického pohledu jsou dobíjecí stanice "s obsluhou" nesmysl. I u klasických PHM se úměrně se zvyšující se průměrnou mzdou zvedá i počet bezobslužných stojanů či shopů obsazených jen přes den.
Re: Elektromobilita
Ja bych to tak jednoznacne nevidel, pumpa ma z plne nadrze 50-100 CZK. Pokud obslouzim petinu, desetinu zakazniku, jakou marzi budu muset mit? A co je slozitejsi, stojan plus podzemni nadrz nebo kabely pro rychlonabijeni a baterie?
Re: Elektromobilita
Při otázce, zda se komerčně může vyplatit provozovat nabíječku, nemá cenu srovnávat s klasickou čerpačkou, ale položit si otázku, zda mi vydělá. Když si majitel restaurace či obchodu dá dnes na dům wallbox v hodnotě 20 tisíc, a bude elektřinu, co má za 2 Kč, prodávat za 5 Kč, kolik musí prodat kWh na splacení investice? Necelých 7 MWh, takže když mu tam jednou denně nabije někdo 20 kWh, tak to má do roka zpátky…MPMP píše:2kyk: a kolik vydělá na jednom nabití ten, kdo bude provozovat nabíjecí stanici? Bude to ekonomicky tak zajímavé jako čerpání PHM, aby to někoho nutilo tato místa zřizovat?
-
- Příspěvky: 957
- Registrován: 22.7.2011 10:54:46
- Bydliště: Praha, SOKP km 50 st.
- Kontaktovat uživatele:
Re: Elektromobilita
Ekonomickou kalkulací.MPMP píše:Jak si to "budou tlačit" představujete? Jako, že řeknou: "zařiďte tu nabíjecí místa, nebo s tím seknu"? Nebo jaký jiný tlak mohou vyvíjet?kyk píše:Provozovatelé budou tlačit na majitele.
Re: Elektromobilita
Někteří z vás se na to díváte opravdu špatně. Způsob dopravy a všeho kolem se mění.
Nemá cenu spekulovat na čerpačkou, prostě pokud jim to nebude vycházet, tak to s koncem spalováků položí. Nějakou přidanou hodnotu čerpačky nevidím, bude to restaurace, obchod. Pokud zaparkuji u nabíječky a půjdu jinam, nebude problém, aby si auto přeparkovalo.(Nabíjení může být automatizované). Obecně budoucnost energetiky je decentralizace (Baterie, OZ). Nabíječky budou pravděpodobně zajišťovat energetické společnosti, automobilky, případně majitelé těch baterií. Bez baterie podle mého nebude moc možné provozovat rychlé nabíjení, pomalejší nabíjení bude spíš bonus i jiného podnikání, doma atd.
Elektro auta a samořiditelné jdou ruku v ruce, ale podle mě budeme mít dřív plně funkční autopilot, než 50% nespalovacích aut. Klidně se cesty z Prahy do Brna změní na cestu na "přívěsu" jiného vozidla.
Řešit problematiku nebíjení dává smysl, řešit čerpací stanice je podle mého nesmysl, to může trápit max. majitele, jak a kdy investovat.
Nemá cenu spekulovat na čerpačkou, prostě pokud jim to nebude vycházet, tak to s koncem spalováků položí. Nějakou přidanou hodnotu čerpačky nevidím, bude to restaurace, obchod. Pokud zaparkuji u nabíječky a půjdu jinam, nebude problém, aby si auto přeparkovalo.(Nabíjení může být automatizované). Obecně budoucnost energetiky je decentralizace (Baterie, OZ). Nabíječky budou pravděpodobně zajišťovat energetické společnosti, automobilky, případně majitelé těch baterií. Bez baterie podle mého nebude moc možné provozovat rychlé nabíjení, pomalejší nabíjení bude spíš bonus i jiného podnikání, doma atd.
Elektro auta a samořiditelné jdou ruku v ruce, ale podle mě budeme mít dřív plně funkční autopilot, než 50% nespalovacích aut. Klidně se cesty z Prahy do Brna změní na cestu na "přívěsu" jiného vozidla.
Řešit problematiku nebíjení dává smysl, řešit čerpací stanice je podle mého nesmysl, to může trápit max. majitele, jak a kdy investovat.
Re: Elektromobilita
krtku, takze vy vlastne rikate "bude to drazsi a zaplati to nekdo jinej". Taky dobrej plan.
Re: Elektromobilita
Kde píšu, že to bude dražší a zaplatí to někdo jiný?
Dražší vůči čemu? Píšu, že v budoucnosti něco jako Pumpa bude zbytečné, jak kdyby jste dnes prostě postavil přístřešek a pod něj postavit stojany s automatických placení. Překvapivě to existuje.
Jde hlavně o marže, u pumpy si můžete přidat za dovezení paliva, za druh paliva, atd.
U dobíjení bude výhoda maximálně rychlost, která podle mého bude srovnatelná u všech(ve chvíli, kdy se to vynalezne, tak to budou mít všichni).
Provozovatel sítě bude mít všechno, kromě té nabíječky.
Dražší vůči čemu? Píšu, že v budoucnosti něco jako Pumpa bude zbytečné, jak kdyby jste dnes prostě postavil přístřešek a pod něj postavit stojany s automatických placení. Překvapivě to existuje.
Jde hlavně o marže, u pumpy si můžete přidat za dovezení paliva, za druh paliva, atd.
U dobíjení bude výhoda maximálně rychlost, která podle mého bude srovnatelná u všech(ve chvíli, kdy se to vynalezne, tak to budou mít všichni).
Provozovatel sítě bude mít všechno, kromě té nabíječky.
Re: Elektromobilita
Tady:
krtek700 píše: Obecně budoucnost energetiky je decentralizace (Baterie, OZ). Nabíječky budou pravděpodobně zajišťovat energetické společnosti, automobilky, případně majitelé těch baterií.
Re: Elektromobilita
jednodušeMPMP píše:Jak si to "budou tlačit" představujete? Jako, že řeknou: "zařiďte tu nabíjecí místa, nebo s tím seknu"? Nebo jaký jiný tlak mohou vyvíjet?
dneska přijedu, natankuju, zaplatim
max. si koupim kafe nebo jdu na malou
čili jsem na pumpě tak max.20min
to na nějakou Michelinskou kuchyni není
ale až tam budete 2,5hod dobíjet 8-10aut - čili bude to trvat dlouho, aby to vzala síť - tak je jistě prostor nabízet i víc než bagetu a gulášovku
nemluvě o tom, že majitelé tesel asi pumpabagetu nejedí
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Re: Elektromobilita
Takhle to ale nikdy fungovat nebude, to by opravdu nemělo cenu a byla by mnohem výhodnější hromadná doprava.Mike píše: ale až tam budete 2,5hod dobíjet 8-10aut - čili bude to trvat dlouho, aby to vzala síť -
jozka: Tak já jsem asi stále zaslepen a nechápu svůj vlastní text, ale já tam pořád nic o ceně nic nevidím.
Jde prostě o rozdíl mezi tankováním a nabíjením.