Elektromobilita

Odpovědět
MPMP
Příspěvky: 3315
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: Elektromobilita

Příspěvek od MPMP »

Anonym píše:Lidi se do půjčování aut nehrnou, protože jim auto nepřijede před barák a musí si pro něj někam zajít. Pokud by se podařilo vyvinout autonomní řízení, tak odpadne nejnákladnější položka taxi - řidič. Takové taxi by mohlo jezdit třeba za 6 Kč/km. Náklady na 1 km jsou v elektrice 0,5 Kč, nejnákladnější bude pořízení a údržba.
Nesdílím sice Váš "cenový optimismus", ale budiž - 6 Kč/km. A to má být jako ekonomicky výhodné? Možná pouze tím, že to budete platit postupně po dobu používání. K tomu ale připočtěte nejistotu ceny (může velice rychle rapidně vzrůst) a je to zase v háji.
Pokud si koupím auto za 450 000,-, za 9 let s ním ujedu 200 000,- km při spotřebě 6l nafty na 100km tak mohu počítat náklady:
- pořízení: 450 000,-
- PHM: 400 000,- (zaokrouhluji)
- pojistka: 150 000,- (nadsazuji)
- pravidelná údržba: 150 000,- (nebude čerpáno rovnoměrně)
Suma sumárum: 1 150 000,- na 200 000 km, tedy 5,75 Kč / 1 km
Takže při porovnání s vlastněným osobním autem mi to vychází téměř stejně (to vlastní je o pár desetihaléřů levnější, ale budiž) a kromě toho, že "vím, čím jedu", mohu s ním jet i kdykoliv a kamkoliv. Nebo snad sníte o tom, že si pronajmete takovéto auto na 14 denní dovolenou po Evropě, kde bude většinu času pouze stát a zaplatíte dle ujetých km? To asi ne, že.
jozka
Příspěvky: 2786
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

Z legrace jsem se kouknul na vydaje na sve auto. Za posledni rok jsem v tom za 5.55CZK/km a to tam davam vse do posledni pixly nemrznouci smesi do ostrikovacu, zatmaveni oken folii, porizeni nosice na kola...

A to se vyplati!
jonáš
Příspěvky: 4080
Registrován: 15.3.2009 8:32:12

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jonáš »

Hlavně bych rád vidět toho padika za kilometr při elektrickym provozu .. vychází to kolem 15-20 kWh na 100 a při ceně minimálně 6 kaček za kWh (nabíječky jsou taky drahý a musej se zaplatit, i když to dneska třeba ještě ČEZ dotuje) to vychází na spotřebu skoro jak úspornej nafťák.
A ani na venkově nemá každej garáž nebo nájezd na pozemek, kde může přes noc volně plandat kabel od elektrický přípojky.
Warcz
Příspěvky: 2091
Registrován: 14.3.2009 14:50:43

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Warcz »

Cena za km. Občas přemýšlím, že klasické automobilky nepřišli u aut s cenou kolem 2 000 000 s "palivem zdarma" ono když to vezmete, že to auto za svou životnost sežere 400 000Kč za palivo tak by to byl zajimavý marketinový tah po kterém by všichni spořílkové skočili :-)

Jinak náklady za KM:
VW Polo: 3.3Kč/km a to počítám Nakup-prodej, phm, servis, pojištění všechno. Samotné palivo potom 1,35Kč.
Volvo V70 (Aktuálně jezdí): 40Kč/km. Auto mam pul roku tak ta cena je zatím mimo mísu ale chci se dostat k 5Kč/km.
Třeba u Tesly se podle mě nedostanete pod 15Kč/km.
Anonym
Příspěvky: 821
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Anonym »

Mluvím o taxi, taxi musí platit DPH, musí mít zisk, jinak by to nedělali, samozřejmě.
Příklad auto bude stát milion, náklady na výměnu pneu, čištění, aplikace, dipečink, pojištění
... na auto 700000 za 500tis km. Auto ujede 500tis km.
Čistě hypoteticky:
Pořízení: 2 Kč/km
Údržba: 1,4 Kč/km
Palivo: 0,5 Kč/km
Celkem 3,9 Kč/km
+ Občas pojede bez vytížení k zákazníkovi. Nicméně do 6 Kč / km se vejde i s DPH.
Doma platím 2,5 Kč/kW. Nevidím důvod, proč by velkoodběratel měl platit více.

To elektromobil umí ujet 500 tis i více je například zde:
http://www.hybrid.cz/elektromobil-tesla ... ni-baterii

Pro člověka, který má malý nájezd, by se vyplatilo využívat takové taxi. Dnešní mladá generace včetně mne se nechce o nic starat. Jezdit do servisu, měnit olej a pneumatiky, platit pojištění, STK, kupovat a nalepovat dálniční známku, nakupovat a prodat auto, řešit opravy, řídit, ....všechno je hroznej opruz.
Lenny
Autor
Příspěvky: 10801
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Lenny »

OI - 1,9 SDI, koupeno nové, roční nájezd 40-50 tisíc km, celkem najeto 590 000, když šla do šrotu,
náklady servis (včetně i nezaviněných nehod): 1 Kč/km
spotřeba 4,8 l/100 - 1,44 Kč/km
pojištění - 0,1 Kč/km
Celkem 2,54 Kč/km

OII - 1,9 TDI, koupeno ojeté 352 000, roční nájezd 50 tisíc km, celkem najeto 590 000, když šla do šrotu
náklady servis (včetně i nezaviněných nehod): 2 Kč/km
spotřeba 5,7 l/100 - 1,65 Kč/km
pojištění - 0,1 Kč/km
Celkem 3,74 Kč/km

Transit - 2,2 TDI, koupeno nové, roční nájezd 40 tisíc km, celkem najeto 390 000, stále jezdí,
náklady servis (včetně i nezaviněných nehod): 1,5 Kč/km
spotřeba 7,5 l/100 - 2,18 Kč/km
pojištění - 0,3 Kč/km
Celkem 3,98 Kč/km

Už chápete, proč je pro mě elektromobil drahý a nepoužitelný?
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Mike
Příspěvky: 5000
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Mike »

já bych ho nezavrhoval,
ale už jsem to tu psal
na ježdění po Praze - což mám denně tak 100-120-150km by to bylo dobrý
ale když potřebuju na Balkán nebo do Reichu, tak jsem taky zvyklý na těch 86litrů nafty ujet 1000km.... ( kdybych si neužíval volnosti, tak to ujede 1200km )

apropo, včera se vrátil kamarád z lyží, prý stáli na Brenneru 9hodin
topí Tesla 9hodin a dokáže ještě někam odjet ?
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Geo
Příspěvky: 806
Registrován: 11.5.2009 11:06:39

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Geo »

Anonym píše: Pro člověka, který má malý nájezd, by se vyplatilo využívat takové taxi.
S najezdem ~42.000km jsem po 3.5 letech u OI na 4Kc/km + 2Kc/km nafta. Komplet, vcetne smetacku na ometani auta. Tak nevim co je jeste mensi najezd.
Anonym píše: Dnešní mladá generace včetně mne se nechce o nic starat. Jezdit do servisu, měnit olej a pneumatiky, platit pojištění, STK, kupovat a nalepovat dálniční známku, nakupovat a prodat auto, řešit opravy, řídit, ....všechno je hroznej opruz.
To chapu, ale taky vidim, ze kdyz to nekdo dela za mne, tak si uctuje klidne 600Kc/hod. Takze nechtit muzou, platit budou muset.
Kubajsu
Příspěvky: 1310
Registrován: 18.8.2010 8:42:13
Bydliště: Praha

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Kubajsu »

Mike píše:topí Tesla 9hodin a dokáže ještě někam odjet ?
Na tom bude asi líp, než spalovák ;)
Nedávno tu byl odkaz na video s přespáním v -35° v Norsku - jestli jsem správně viděl, tak dojezd klesl o necelých 100 km.
Dostupnější auta (Leaf, ioniq, e-Golf) prý na udržení teploty berou cca 1kW při jízdě, při stání to zřejmě bude míň (ochlazování proudícím vzduchem). Normální auto žere na volnoběh cca 1l/hodinu.
Takže je to zcela porovnatelné (40kWh baterie vs. 40l nádrž). Jenom tu elektriku nikdo v kanystru nepřinese, když by došla...

Ad dobíjení: Měl jsem za to, že příkon pouličních lamp je o řád vyšší, ale přímo tyhle kabely jsem nemyslel. Měl jsem na mysli klasické napájení baráků, ale to je fuk. Vyšší příkony by právě musely být řešeny v rámci množství připojených aut, jejichž baterie by byly používány pro vykrývání špiček.

A prostě okamžité nabíjení vysokým výkonem bude vždy drahé - logicky, klade nejvyšší nároky na infrastrukturu. Sazba PRE z podzimu na "takové to domácí žvýkání" byla 1,4 kč/kWh, tj. 0,2 kč/km...
P_V
Příspěvky: 1708
Registrován: 14.3.2009 15:26:14
Bydliště: Praha

Re: Elektromobilita

Příspěvek od P_V »

Kubajsu píše: Měl jsem na mysli klasické napájení baráků, ale to je fuk.
1) Klasické napájení baráků je vyvedeno do pojistkových skříní, ve kterých je místo jen na pojistky pro dům. Skříně by se musely rekonstruovat. U těch zasekaných do zdi domu získat souhlas majitelů nemovitostí (věcné břemeno) s umístěním zařízení, které nebude sloužit jim. Navíc, když by se musely skříně předělávat všechny a ne jen jedna, takovou rekonstrukci vám s napojením na staré hliníkové kabely v zemi dělat nebudou.
2) Po cestě se kabel přerušit nedá, nějaké spojkování je jen nouzová situace a kdyby to mělo být naspojkované každých pár metrů, tak by ten kabel byl po čase značně nespolehlivý. Navíc ani není jisté, kde na decimetr přesně kabel pod zemí vede.
3) Jelikož kabel patří energetice, každá odbočka by znamenala zřízení odběrního místa se vším všudy, tedy i s měsíčním paušálem za velký jistič (ty paušální sazby porostou! náznaky už byly) a tákhlevelkou bednou s úředním elektroměrem. Nikoli jen nějaký elegantní sloupek se zásuvkou.

Tohle vážně vede na položení nového kabelu.
Kubajsu píše:Vyšší příkony by právě musely být řešeny v rámci množství připojených aut, jejichž baterie by byly používány pro vykrývání špiček.
Hehe, připojím auto a ráno bude vybitější, protože se několik sousedů zrovna vrátilo z dovolené, tak systém bohatému vzal a chudšímu dal. Navíc tím ale nepořešíte tloušťku kabelu, proudy tam potečou stejné, jen na přípojce bude výkon menší.
Umí dnešní auta elektriku také dávat? Je na to nějaký standard, chystá se...?
Kubajsu
Příspěvky: 1310
Registrován: 18.8.2010 8:42:13
Bydliště: Praha

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Kubajsu »

Vím že třeba Leaf2 může sloužit jako domácí úložiště. Jak přesně to funguje nemám tušení.

Odběrné místo/elektroměr musí být vázaný na majitele, to by nešlo. Představuju si to spíš něco jako placení mobilu - každé auto zvlášť s různými tarify podle toho co majitel chce (okamžitě nabít, nebo naopak spíš poskytovat baterii pro vyrovnávání špiček). Snad všechny elektromobily, které jsou nyní na trhu si umí nabíjení řídit samy, případně ještě na dálku přes mobil. Tak by se podobně dalo řešit i účtování...

Napojování kabelů netuším, ale vypískat s přesností na decimetry určitě jde.
P_V
Příspěvky: 1708
Registrován: 14.3.2009 15:26:14
Bydliště: Praha

Re: Elektromobilita

Příspěvek od P_V »

Když se napojíte na kabel energetiky, pak by každý nabíjecí sloupek musel mít tu velkou skříň s elektroměrem. To prostě jinak nejde, je to přípojka ze zákona. A jak jsem psal, spojkovat existující kabel každých pár metrů pod zemí, na to se Vám energetika vytento kvůli spolehlivosti. Kabely se u přípojek vytahují nad zem do suché skříně, spojkování v zemi je nouzovka.

Pak Vás chci vidět s tím vypískáním kabelu pod jedním metrem vlhké hlíny, abyste nemusel kopat díru přes celý chodník. :)
krtek700
Příspěvky: 1134
Registrován: 6.12.2015 12:16:17

Re: Elektromobilita

Příspěvek od krtek700 »

Ta debata už se začíná dostávat do divných míst. Řešit nabíjení sídlišti je zajímavé. To jestli se elektroakustická vyplatí oproti spalováku je prakticky zbytečná.
Můžete to porovnávat k dnešku, ale to je skoro zbytečné, to je jako porovnávat zápisník a tužku s notebookem v době, kdy notebooky začínaly(Většina jste starší tak určitě bude vědět, za kolik se dal koupit notebook na začátku a teď). Elektromobily jsou na začátku a cena poletí rychle dolů. Vezměte si, že je vyrábí ve velkém jenom Tesla a už je v černých číslech, ačkoli má náklady na investice a vývoj obrovské.
Věřím tomu, že si budeme moci koupit klidně nové auta s bazarovou baterií (zase tolik ty baterie neztrácí), což je jedna z největších položek ceny.

Navíc zapomínat na nevyčíslitelnou úsporu zejména ve městech a to je prostředí. Rozdíl mezi městem s elektro auty a se spalováky bude obrovský. To asi známe všichni, že v centru se dýchá trochu jinak a dneska už v centrech měst moc továren a špatných kotlů na tuhá paliva nemáte.
MPMP
Příspěvky: 3315
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: Elektromobilita

Příspěvek od MPMP »

krtek700 píše:Elektromobily jsou na začátku a cena poletí rychle dolů.
Kéž by, ale ceny těch "odporných spalováků" za posledních 50 let moc "dolů neletěly". Nechápu, proč by teda měly "letět dolů" ceny elektromoblilů. ;) Ale víra, zdá se hory přenáší. nechme se překvapit, třeba si to tu za 10 let budeme ještě moci říct.
kot
Příspěvky: 10538
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Elektromobilita

Příspěvek od kot »

Krtku, ZATÍM Tesla dokázala JEN 2 Q v černých číslech, ale dluhů má za krkem víc než dost. Samozřejmě, že s rozšiřující nabídkou začne cena elektromobilů částečně klesat, ale kam až to je pouze věštění ze skleněné koule. Někdo milovník novinek a futurista, někdo zase raději poslouchá příjemný zvuk šesti či osmi válce. Co se týče úspor, tak zatím finančně nic moc, a co se týče šetření přírody, tak zatím vůbec nic. Pokud tedy bereme výrobu el. energie....
P_V
Příspěvky: 1708
Registrován: 14.3.2009 15:26:14
Bydliště: Praha

Re: Elektromobilita

Příspěvek od P_V »

Krtku, jste optimista. EU si dupne, a za 10 let vědci vynaleznou x-krát lepší baterie, a města zřídí nabíjecí zásuvku všude, kde se dá parkovat. :lol:
mstitek
Příspěvky: 336
Registrován: 15.8.2017 22:28:46

Re: Elektromobilita

Příspěvek od mstitek »

MPMP píše:Kéž by, ale ceny těch "odporných spalováků" za posledních 50 let moc "dolů neletěly". Nechápu, proč by teda měly "letět dolů" ceny elektromoblilů. ;) Ale víra, zdá se hory přenáší. nechme se překvapit, třeba si to tu za 10 let budeme ještě moci říct.
Proč by měla cena aut se spalovacím motorem letět dolů? Cena dramaticky padá u výrobků, který přechází z vývojové/nadšenecké fáze do masové výroby. Spalovací motor je masová záležitost už hodně dlouho.
Mike
Příspěvky: 5000
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Mike »

P_V píše:Krtku, jste optimista. EU si dupne, a za 10 let vědci vynaleznou x-krát lepší baterie, a města zřídí nabíjecí zásuvku všude, kde se dá parkovat. :lol:
při dosavadní znalosti fungování EU se nic nevynalezne - máme tu samé genderově europopulisticky vyvážené absolventy - a ano, zásuvky budou všude, akorát je zaplatíme všichni
a pak ti samí "ekisté" budou blokovat dostavbu dalších bloků temelína...
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
MPMP
Příspěvky: 3315
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: Elektromobilita

Příspěvek od MPMP »

mstitek píše:
MPMP píše:Kéž by, ale ceny těch "odporných spalováků" za posledních 50 let moc "dolů neletěly". Nechápu, proč by teda měly "letět dolů" ceny elektromoblilů. ;) Ale víra, zdá se hory přenáší. nechme se překvapit, třeba si to tu za 10 let budeme ještě moci říct.
Proč by měla cena aut se spalovacím motorem letět dolů? Cena dramaticky padá u výrobků, který přechází z vývojové/nadšenecké fáze do masové výroby. Spalovací motor je masová záležitost už hodně dlouho.
Děkuji za reakci, konečně nekdo "pro-elektrický" přiznal, že se v případě elektromobility stále ještě jedná o vývojovou/nadšeneckou fázi a není tedy použitelná v masovém měřítku.
mstitek
Příspěvky: 336
Registrován: 15.8.2017 22:28:46

Re: Elektromobilita

Příspěvek od mstitek »

MPMP píše:Děkuji za reakci, konečně nekdo "pro-elektrický" přiznal, že se v případě elektromobility stále ještě jedná o vývojovou/nadšeneckou fázi a není tedy použitelná v masovém měřítku.
A on snad někdo tvrdí, že už to je masovka? A jak jste přišel na to, že jsem "pro-elektrický"? Chtělo by to trochu méně demagogie a zaslepenosti.
krtek700
Příspěvky: 1134
Registrován: 6.12.2015 12:16:17

Re: Elektromobilita

Příspěvek od krtek700 »

Souhlasím s mstitek, tady je to jak někde na FB, kde se neshodnete například s voličem SPD a hned jste sluníčkář.

MPMP: Sám jsem tady psal, že je to prakticky na začátku vývoje. Ceny spalováku neklesají, protože jaksi není důvod. Rozdíl mezi motorem před 50 lety a nyní není zas tak velký(z funkčního hlediska, jinak samozřejmě výkon, emise atd je lepší). Cena elektromobilů může letět hlavně kvůli bateriím, které jsou po celém světě ve vývoji. Ještě můžete něco vyvinout s motory, ale pak už v tom autě vlastně nic není.

kot:To je překvapení, všichni jsme si mysleli, že někdo může vybudovat poměrně velkou automobilku bez dluhu. Uvědomte si, že v tom je započítaný vývoj celého konceptu, budování továrny od nuly atd. Tohle všechno už automobilky mají, případně to spolufinancují z výdělku z vyráběných aut.
Rozdíl pro přírodu mezi elektro a spalovacím autem nevidíte? Jak jednoduché je sundat z auta filtr pevných částic a jak z uhelné elektrárny. 1 Obří zdroj lze mnohem lépe regulovat/ekolizovat, než milióny malých. Navíc ta elektrárna nestojí uprostřed každého města. Všichni od uhlí odstupují, nic se neděje hned, ale postupně.
Můžete mi sakra říct, proč do toho pořád taháte nějaké osmiválce? Vždyť to je úplně mimo. Jedná se o ty třívalce, 1,2 a podobné nesmysly, které si nikdo nekupuje kvůli tomu, jaké jsou, ale protože je to auto.
Můžu se jenom ze zvědavosti zeptat, jaké šesti a osmiválce myslíte? Třeba u Audi mi to teda nic neříká.
Nevím, proč bych nemohl být milovník novinek a futurista a mít rád zvuk pořádných aut, dokonce i mít rád vůni z výfuku :D. Ale jestli se to vylučuje, tak prosím vraťte někam to zařízení, ze kterého píšete a pošlete mi starý dobrý dopis. Díky.
NoOne
Příspěvky: 129
Registrován: 19.12.2011 21:09:20

Re: Elektromobilita

Příspěvek od NoOne »

krtek700 píše:Uvědomte si, že v tom je započítaný vývoj celého konceptu, budování továrny od nuly atd. Tohle všechno už automobilky mají, případně to spolufinancují z výdělku z vyráběných aut.
Kazda zmena silne automatizovane vyrobni linky na auta, je defakto jeji zcela nova stavba. Cena pripravku na stroje, je nasobne vyssi nez cena vlastnich stroju. Proto je model S ve vyrobe jiz 7 let a o dalsi generaci ani zminka.
kot
Příspěvky: 10538
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Elektromobilita

Příspěvek od kot »

Krtku, co třeba Audi A8 ? Typ 4 H. Můžeš jít do benzínu : šestiválec třílitr, pak 4,2 V8, pokud by jsi měl radši něco pořádného, tak máš možnost 6,3L W12... Diesel bys asi nechtěl, ten je teď fuj...Na výběr by byl jak šesti vál, tak osmi. Pokud by ti připadala A 8 moc snobská, skoč tedy do "nejrychlejšího kombíku na světě" - tj. RS 6. Tak je to tedy s těmi šesti a víceválci. Něco pěkného by jsi našel jak u BMW tak u Mercedesu. Nechci se tu zbytečně rozepisovat. Každý dealer ti poradí s výběrem. Výběr docela pestrý, ale nic pořádného v elektrice. :lol:
Sosa
Příspěvky: 2508
Registrován: 17.3.2009 9:43:04

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Sosa »

krtek700 píše:Elektromobily jsou na začátku a cena poletí rychle dolů.
Po cca 150 letech vývoje a jsme pořád na začátku.
MPMP
Příspěvky: 3315
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: Elektromobilita

Příspěvek od MPMP »

mstitek píše:
MPMP píše:Děkuji za reakci, konečně nekdo "pro-elektrický" přiznal, že se v případě elektromobility stále ještě jedná o vývojovou/nadšeneckou fázi a není tedy použitelná v masovém měřítku.
A on snad někdo tvrdí, že už to je masovka?
Možná netvrdí, ale EU dělá vše pro to, aby to velice rychle "masovka" byla - bohužel včetně přístupu "ať to stojí co to stojí". :(
Odpovědět

Zpět na „Vozidla - technika“