Elektromobilita

Odpovědět
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Elektromobilita

Příspěvek od theodor less »

jozka píše:Jako obvykle... svet se rozhodl... porad dokola stejne ptydepe. Jak ze se rikalo driv? Ze lid buduje socialismus a lidi na se.ou?
Možná, že jsi komunistům uvěřil jejich "vědecký" komunismus a teď jsi nedůvěřivý ke všem závěrům vědců. Možná, že jsi "vědecký" komunismus tehdy odmítl a po dobré zkušenosti s odpíračstvím v něm pokračuješ. Teď už můžeš odpírat i veřejně, politické vězně už u nás nemáme. "Zelené" vidění světa není jediným povoleným.
Jestli se svět chce ubírat ekologickou cestou, není to díky rozhodnutí politbyra, ale nezavíráním očí před realitou.
Tomas Eybl
Příspěvky: 202
Registrován: 30.8.2016 21:30:15

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Tomas Eybl »

No jo, ekologická cesta. Ale co to je? Pro někoho je ekologická cesta to, že se chce vrátit zpátky na strom, pro druhého, že si najde zaměstnání poblíž bydliště (či naopak), třetí začne sedlačit a čtvrtý si ekojednání odškrtne, když místo čtyřiceti cigaret jich za den vykouří jen třicet devět (a vychlemtanou lahev od piva pro dnešek nevyhodí na břehu potoka).

Kdo se odváží tvrdit, že "svět se chce ubírat ekologickou cestou" potřeboval by si udělat výlet do Indie nebo do Afriky, aby se probral ze sna. Mnohem blíže pravdě jest tvrzení, že levičáčtí novináři (neboli drtivá většina) chtějí, aby se svět ubíral ekologickou cestou (ať už je to cokoli). Než jsem se toho domákl, prošel jsem si před třinácti lety ročním členstvím ve Straně Zelených - a probuzením ze sna :-).
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Elektromobilita

Příspěvek od theodor less »

Ten kuřák a chlemtač piva se chová nejekologičtěji. Sedí u potoka, nespaluje benzín ani letecký petrolej. Zaplacenými spotřebními daněmi pomáhá financovat ekologické projekty. Jeho kratší život je příspěvkem proti přelidnění planety.
jozka
Příspěvky: 2783
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

Ale je to tak a nic s tím neuděláme. Cesta je se přizpůsobit a vytřískat z budoucích změn co nejvíc.
Kdo bude koukat do minulosti a stát namístě, nic nezíská.
Svět není neměnný.
Ja vim. Jenze to o cem pisu neni o tom, ze kolektivizace a la soveti je spatna a proto musi kazdy rolnik orat policko a v zaprahu mit vlastni rodinu. Ono to ani na tom zapade tak nezustalo. Ja jen tvrdim, ze zpusob "ustredni vybor rozhodne a rikejme tomu trh" neni uplne ta nejlepsi strategie.
jozka
Příspěvky: 2783
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

Neslyšel jsem o aktivistovi, který by tlačil na komerční banku a ani o bance, která by naslouchala aktivistům. Lidii v těch bankách se zabývají penězi, nikoli ideologiemi.
Jasne Bohousi, o cem jsem neslysel, to neexistuje.
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Elektromobilita

Příspěvek od theodor less »

https://echo24.cz/a/SwKbb/kdyz-se-pragm ... kou-agendu

"Začátkem května 2018 oznámila ČSOB, třetí největší banka v zemi, že v České republice přestává jakkoli financovat projekty v uhelné energetice. To znamená nejen zastavení úvěrů, ale třeba i vydávání a nákupů dluhopisů uhelných firem. Zákaz začal platit už od loňského roku. Rozhodla o tom valná hromada belgického vlastníka KBC v Bruselu. Skupina přichází s jasným signálem, že výroba elektřiny v uhelných elektrárnách musí být postupně v souladu s platnými
limity a termíny ukončena."


Banka své rozhodnutí zdůvodňuje souladem s platnými limity a termíny.

"Jedním z hlavním sloganů nedávných protestů totiž bylo ‚My jsme investiční riziko!"

Zelení varují, že půjčky jsou rizikové. Pochopili, že ideologické slogany na banky nepůsobí. Ale proč si myslí, že banky by bez jejich tlaku neprováděly studie proveditelnosti, nezabývaly se historií žadatele o půjčku a bonitou klientů resp. "společenskou únosnosností" půjčky?
Nicméně uznávám, že práce ekologů má vliv na společnost a tím i na banky.
JiVi
Příspěvky: 240
Registrován: 27.5.2010 8:23:47
Bydliště: Pardubice

Re: Elektromobilita

Příspěvek od JiVi »

ono se ani nikde nezastira, ze zelenou vlnu tahnou hlavne banky, ktere chteji investovat jen zelene projekty..
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22550
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Diaľničiar »

jozka píše:Dialniciar 1950:

Ano, s kolektivizaci venkova je potreba se pro nasledujici dekady smirit. Je to proste hotova vec.
Vám, když docházejí argumenty, tak nastupují invektivy nejhrubšího zrna. Bez ohledu na to, že to tak není, to jen abych dodal k tomu včerejšku, takže si to do budoucna laskavě odpusťte. Aneb jozka 1933, jen váš názor je v richtigu. Nu, ale každý má svůj styl že jo. Naštěstí pro mě to mohu ovlivnit na fóru a vypnout to budoucna. Abych naplnil to vaše "nevidí, není", co píšete na dalšího. Min. budu zpokojenějším.
Tomas Eybl píše:No jo, ekologická cesta. Ale co to je? Pro někoho je ekologická cesta to, že se chce vrátit zpátky na strom, pro druhého, že si najde zaměstnání poblíž bydliště (či naopak), třetí začne sedlačit a čtvrtý si ekojednání odškrtne, když místo čtyřiceti cigaret jich za den vykouří jen třicet devět (a vychlemtanou lahev od piva pro dnešek nevyhodí na břehu potoka).

Kdo se odváží tvrdit, že "svět se chce ubírat ekologickou cestou" potřeboval by si udělat výlet do Indie nebo do Afriky, aby se probral ze sna. Mnohem blíže pravdě jest tvrzení, že levičáčtí novináři (neboli drtivá většina) chtějí, aby se svět ubíral ekologickou cestou (ať už je to cokoli). Než jsem se toho domákl, prošel jsem si před třinácti lety ročním členstvím ve Straně Zelených - a probuzením ze sna :-).
Není potřeba se nic odvažovat tvrdit, když se to tvrdí. :)

Cigarety jsou životním stylem. Ekologie v tom bude až si povíme, jak omezit produkci klasických cigaret kvůli emisím. :lol: To stejné pivo a lahev. Lahev nebo plechovka atd. To je životní styl kdo jak pije a kouří. ;)

Spotřeba je generována zdroji a zdroje jsou v propočtu na obyvatelstvo přesně jinde než v Africe a Indii. :idea: A proto se musí změnit návyky v té části světa, kde ta koupyschopnost je nejvyšší. O to tady jde. V Africe jsem byl ... a nejen. Tam oni nemají ani elektrickou energii a vedení, takže nemohou mít tolik spotřebičů. Takže tam tohle všechno je na úkor jejich životní úrovně, potažmo toho živ. stylu, ale ne na úkor ekologie planety.

To nemá nic s tím, že jak se kde žije, v chatrčích, bez vody a kanalizace. Na to všechno jsou další projekty za mld. USD. Do těch metropol v Indii i Africe, kde žije největší motorizovaná část populace s urbanizací bez té zákl. tech. infr. Takže na tom se taky pracuje. To jde ruka v ruce.


Náklady na "přechod" do jiného druhu energie, který má být dominantní, nikoliv výhradní budou větší, než se předpokládalo, ale ani to nebrání realizaci cíle. Akorát se posouvá datum. Samotná spotřeba nevymizí :arrow: kdo by byl kdy věřil ze současné generace, že postupně zaniknou igelitky, běžné žárovky, ... takové "prkotiny" že jo. Ani to není snadné, protože i na to si lidi musí zvykat. Já furt povídám, že náhrada za papírovou tašku ala Walmart nebude výhrou, ale naštěstí jsou tady ty ekotašky, které tu zátěž unesou. V taškách jsou to miliony eur jen v prostoru EU. Lidstvo má snad na víc, než jenom tašky.

Nikdo nezakáže zakoupení vozidla. Že to bude mít jiný pohon než dnes, možná dokonce omezovače jako v kamionu, možná je ani nevypnete (vozidlo zachytí nebezpečí dle nějakého parametru) a zpomalíte automaticky. Některé "trhače" doopravdy roztrhne z takové "vychytávky". Svým způsobem zpomalení jízdy a zdražení služeb a pohonu :arrow: zvýšení peněz do veřejné a žel. dopravy = snížení neskuteční preference IAD.

Spíš bych viděl když už teda prostor Afriky a J Asie, tak to je vývoz e-odpadu a lodí do tohoto prostoru a tam se rozebírá a recykluje, protože to ten dosavadní běžný Evropan dělat nebude.

Je zbytečné míchat levici, pravici. Všichni k tomu cíli půjdou, akorát z 10% se budou lišit ve strategii datumů pro milníky a "peněz" pro podnikatele a obyvatelstvo. Z 90% se na tom nic nezmění. Tu ekologii žádají na západě ve velkém mladé ročníky. Že se to tady nelíbí, to je dost možné, ale to že se něco nelíbí neznačí, že tomu tak nebude. Na to je vaše země enormně otevřená ekonomika s minimem vlastnictví ... mám pokračovat?

Klidně i nadále bude kuřák kouřit. Alkoholik pít a řidič dieselu jezdit s dieslem. Za stále větší peníze, ale bude to možno. Prozatím. Jednou ta města, kde je mýto na emisní normu zavede třeba totální zákaz vjezdu. Ale až klesne ten podíl těch aut. A on klesne.

Existují i národní cíle. Maroko si emise stanovilo taky do roku 2050. Takže i ta Afrika, ty státy, které ekonomicky prosperují, tak mají vlastní plány jak to docílit. A docílí, protože na tu transformaci peníze získají a pokud by nic takové nebylo, tak budou klesat ostatní úvěrové možnosti. A nejen to, bude někde krize na podkladu počasí a když někomu je to jedno, tak se mu nepomůže. Ty nástroje existují jak k tomu ty státy motivovat. A nemá to nic s chatrčema. Ti lidi v těch chatrčích nejsou ty hlavní konzumenti toho všeho tovaru světa, který musí 3x obletět planetu, než se dostane kam je potřeba.

Pokud má kdo jako negativum to, že se bude méně cestovat osobním vozidlem a že jich tolik nebude, tak to je nejmenší negativum, protože silnic stačilo. Pomalu 1/7 zastavané plochy v EU jsou silnice, parkoviště a chodníky, to takhle dál opravdu nejde. V městech jako Paříž to je 1/5. A nepomáhá to samotné dopravě.

Ale proti dostavbě vašeho 1. dálničního okruhu Prahy nikdo nic nenamítá. ;) To je ekologické, aby se to postavilo. Ale v tom vám nikdo nebrání, v tom si brání sama ČR s Prahou na čele. :idea:

Ve výsledku jakožto obyvatel planety se ten člověk na "západě", v Číně atd. bude muset omezit. A ten člověk v Africe a jinde získá zákl. tech. infr. Ale jestli se změní jeho životní standard, o tom pochybuju. Resp. to se nestane, to je již dáno pro většinu z nich v dnešní podobě.

Může to znít takhle jako ze špatného sna, ale tu práci generuje dneska co? Ten dělník ve Škodovce, vybírám tuto značku, protože to je TOP1 v automotive segmentu a průmyslu, co dělá? Jenom to, co si někdo další může zakoupit. A když se VW, Audi, BMW atd. rozhodnou, že se má snížit spotřeba emisí, přidají do těch paktů, tak ví, že musí ubrat ropu, tudíž benzin i diesel a za pár desítek let generovat jiná vozidla. A ruka v ruce vozidla bezpečnější, více nezávislá na řidiči, protože to je furt jen člověk, který rád zrychluje atd. A když se rozhodne majitel toho závodu, že bude dělat něco jiné, tak bude. A ten dělník se tomu bude muset přizbůsobit. A když to nezvládne, tak se zesilní robotizace. Dělník ať si najde jinou práci. Tolik možná nevydělá - tedy neutratí na hlouposti - sníží se produkce těch hloupostí. A tohle bude a je již dnes, zahájená lavina. Ale práce bude dost, jde jen o to jaká a jak se bude vykonávat. Hodně z domova, hodně od počítače, různé plánování, segmentování, dohled nad strojama.

Ono se musí snížit cestování na obyvatele, nebude se cestovat jako doposud. Základem je a bude odlehčit špičky. Jak toho lze dosáhnout :?: Omezí se výuka? To asi ne. Ale lze omezit pracovní trh. Jak státní aparát přejde více na doma, tak soukromý, protože klesne poptávka. A ty suroviny, co se těží to není jen ropa nebo plyn, ale suroviny těch je furt méně. Jejich cena bude růst. Vy si nekoupíte mobil za 25 tis korun, protože on bude stát za 3 roky 40 tis korun. Je otázní, jestli vůbec bude taková paleta těchto přístrojů, protože nebudou potřebné jako v éře Nokie na jejím začátku. Panasonic, Samsung atd. zavírají továrny na elektroniku. Ale ta nezaměstnanost zásadně nestoupá, tedy co ti lidi dělají? Otevírají se závody: na krytinu, na fasáfy, barvy, další stavební hmoty. Protože se mj. věnuje pozornost po energetické straně budovám. :idea: Mladší lidi najdou práci na stavbách, ale v produkci materiálů stoupají roboti. S tím souvisí inovace do kotlů, do topení, do ventilace, vzduchotechniky. Prašnost, jak je tady vedro od Ameriky po Asii na severní polokouli a máme tady popel z požárů, písečné bouře. Bude se inovovat segment kde trávíme nejvíce času. O tom se teď málo mluví, protože teď je tady elektromobil. Je to de facto 1. druh spotřebního tovaru, který hodně zasahuje do až "práv" obyvatele. Občan se cítí ukrácen, že se mu bere jeho majetek. Ano žluté věsty protestují proti zvedání cen PHM, daní z PHM, ale protestují i za eko reformy. Zavírají se farmy na zvířata, má se rychleji a lépe zdaňovat průmysl ale co to je evropský průmysl? A ten stejný průmysl má vrážet mld do výzkumu, aby mohl vůbec ještě něco produkovat. Peníze nehrají roli, jestli to bude 1 nebo 1,5 mld. tak to bude 1,5. Ale vy si rozmyslíte jestli koupíte každým 5. rokem nový spotřebič jenom tak. Ale má se zavést možnost jeho opravy tudíž náhradní díly :arrow: takže ten šikovný dělník bude opravář jako kdysi všude byl. Dnes na co, když nové je levnější než staré. Ale tohle není dobré. Zjistilo se, že recyklace původního je drahší než nové, proto se zvedla cena surovin které lze z toho dostat. Ta cena spotřeniče vzrostla vícekrát, protože se zavedl fond na recyklaci. Taky se tlačí na elektro normu a spotřebu. Elektronika kdysi zlevňovala, ale to se již neděje. Lze si zakoupit levnou techniku, ale bez výkonu, bez baterie, rovnou do sítě. Od holícího strojku po notebook. Lepší programy nezvládne. Ale základ si lze snadno obstarat.

Kupovat si dnes e- vůz je ještě stále zbytečné. Ale já znám firmy i v prostoru V4, které již mají závazky na snížení emisí. Nakoupí si e vozidla, pro zaměstnance, Díky tomu a dalším investicím mají na ně jednak úvěry, certifikáty a možnost produkovat dál. A za 3 roky i ten vůz koupí nový a ten původní odprodají zaměstnanci. A ten dalších 5 poslouží. Výhodou jsou nižší daně a preference produktů.

Banky i jako segment průmysl tento cíl naplní. Politici ten cíl politicky zadávají a snaží se uplatnit národní strategie, ale ta jim nejde. Nebo jak kde.

Plánovalo se, jak se promění 70% rozlohy Aljašky na těžební zónu. Dtto Sibiř a daleký sever. Ale tohle si velmoci chrání, to ano. Na později, na roky 2100 a dál. Je nás relativně málo a již dnes je problém korigovat obyvatelstvo. Jak pak by se ta změna dělala za dalších 20 let a měla by smysl? Neměla, protože by se rozpadlo fungování všeho v základu. Již dnes selhává dopravní systém toho jak je všechno sešnurované a propojené. Takže ten automotive segment prochází nevyhnutní obměnou. Jsou tlaky i na to, že se nebude produkovat v jednom závodu osvětlení pro dalších 10 producentů aut, ale že si budou automobilky tyto segmenty vyrábět samotné. Tak se sníží segment dodavatelů. Ale to dojde až po 2030-2035, ale dojde to. Protože když si čtete ty možnosti jak ušetřit ty emise, tak za 10 let nebude vyhnutí než zrušit neustálou přepravu všeho. Bude se vozit jen něco a i to vlakama a kamionem na kratší trasy. Výfuky a další a další montovny všeho pro všechny. Tohle bude konec, kterým odpadne 36% dodavatelů. A bude to možno, protože klesne i produkce vozidel, protože budou cenově méně dostupné. A tím jak se sníží produkce mil. vozidel, tak se sníží jejich vývot. Proč si myslíte že kolabuje provoz jinde ve světě? Tam prakticky je minimum závodů na vozidla, ale ty vozidla tam jdou právě z EU, JAP, USA, ... a lze, lze to omezit. Ti bohatí ti budou bohatí i nadále. Akorát ten běžný občan planety bude muset víc přemýšlet. Tento prostor světa je natolik uvědomělý a ve předu, že si to stačí jenom uvědomit a nachystat se na to. ;) Stoupne poptávka po elektrikářích a dalších profesích nejen v automobilismu. Dramaticky vzroste dopyt po SŠ, kteří to budou umět se strojírenstvím a elektrem, do žel. provozu atd.

Dobře se bude žít v jednom typu: metropole, protože tam budou veškeré služby. Ale ne z pohledu vlastnictví vozidla. Na venkově to bude opačně, ale vyjma externí venkov. Ten bude trpět, protože jízda bude drahší, spojení celkově horší a tudíž ty životní náklady a závislost na omezeném zásobování budou horší, než dnes. Proto bude stoupat urbanizace ještě rychleji a to ještě rychleji tlačit na další "omezování třeba té jízdy". A ono to tady již je. Akorát se to rozšiřuje na stále další a další státy, města, lokality.

Jen ta odměna za práci. To je to o čem pochybuju, že bude stoupat. Proti dnešní době patrně ne a tím nemyslím jen tento a další rok, ale celkově. Ta práce bude "rozložená", bude se dělat s menší dopravní zátěží, ale s větší manuální a z domova, ale ta sofistikovanější, ta bude zaplacená ale stát na vysoce kvalifikované pracovní síle, zázemí tech. atd. Produkty budou na ceně pochopitelně stoupat rychleji, jako i doposud. Vzhledem na všechny vstupy a vzhledem na nevyhnutní investice není důvod investovat do zaměstnance všeho druhu. K tomu to spěje, to není že bych s tím a priori vším souhlasil. Já zdaleka nežiji ekologicky ... :ko:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22550
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Diaľničiar »

Elektromobily pohánějí čínský export automobilů

Růst exportu elektromobilů z Číny může přepsat automobilovou mapu světa.

01.11.2021 / CzechTrade

Vozidla vyrobená v Číně si získávají na zámořských trzích oblibu a posouvají export z největšího světového automobilového trhu na rekordní úroveň. Čínská asociace výrobců automobilů (CAAM) uvedla, že v prvních třech čtvrtletích bylo z Číny do zahraničí dodáno více než 1,36 milionu vozidel.

To je přibližně 1,2krát více než od ledna do září v roce 2020 a 51procentní nárůst ve srovnání se stejným obdobím před COVID 2019.

Xu Haidong, zástupce hlavního analytika asociace CAAM, uvedl, že nárůst exportu souvisí se změnami v globální výrobě vozidel. Nedostatek čipů a pandemie COVID totiž nutí automobilky od Toyoty po Volkswagen, aby také omezily výrobu. Čínští výrobci automobilů také pociťovali nedostatek čipů, což přispělo ke snížení odhadů výroby o 2 miliony vozů v roce 2021. Díky účinným kontrolám COVID jsou však dodávky vozidel z Číny poměrně stabilní.

Za prvních devět měsíců bylo v Číně vyrobeno 18,24 milionu vozidel, což je o 7,5 procenta více než ve stejném období roku 2020, uvádí CAAM. Čína se rovněž stala hlavním výrobcem modelů Tesla pro globální trhy, letos jich bylo vyvezeno přes 100 000.

„Vzhledem k silné americké poptávce a globální optimalizaci jednotkových nákladů jsme dokončili přerod Gigafactory Shanghai v primární centrum exportu vozidel,“ uvedla Tesla v červenci.

Základním důvodem rostoucí popularity vozidel čínských značek je jejich zlepšující se kvalita a služby, které zlepšují jejich pověst, stejně jako nové funkce, které u konkurenčních produktů většinou chybí, řekl dále Xu.

SAIC Motor Corp, největší čínský výrobce vozidel podle prodejů, prodal za první tři čtvrtletí letošního roku v zahraničí více než 441 000 vozů, což je o 99,6 procent více než ve stejném období loňského roku.

Automobilka počítá s prodejem 550 000 vozů během celého roku. Společnost SAIC Motor založila přibližně 1 000 obchodních zastoupení a servisních míst v přibližně 70 zemích a regionech.

Evropské země nabízejí štědré dotace kupujícím vozidel na nové energie (NEV), ale většina z evropských produktů jsou hybridy, což vytváří konkurenční výhodu pro čistě elektrická vozidla, ve kterých čínští výrobci automobilů vynikají. V první polovině letošního roku dodala SAIC v Evropě přes 12 000 elektrických vozidel a plug-in hybridů, což představuje téměř 60 procent všech jejích prodejů na kontinentu.

„Nedávno jsme porazili Renault a Mercedes a získali objednávku na 750 kusů od britské dceřiné společnosti DPD. Máme podobné ceny a to, čím vynikáme, jsou naše produkty,“ uvádí se v prohlášení automobilky Maxus, dcerřiné společnosti SAIC Motor. Objednávka od doručovací společnosti DPD znamenala největší jednotlivou britskou objednávku na vozidla vyrobená v Číně.

Ukazuje se, že čínská elektrická vozidla jsou v celosvětovém srovnání konkurenceschopná, což se čínským vozidlům se spalovacími motory dlouhodobě nedařilo a dodnes nedaří. Dá se proto očekávat i jejich rozšíření do regionu střední a východní Evropy, které s sebou může pro české firmy přinést nové příležitosti.

Zpracoval tým pracovníků zahraniční kanceláře agentury CzechTrade Čína.
Zdroj: China Daily

https://www.businessinfo.cz/clanky/elek ... utomobilu/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
jozka
Příspěvky: 2783
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

Klasika, net celoveka, net prablema...
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22550
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Diaľničiar »

je to sice po slovensky, ale v Maďarsku se staví nový závod BMW, kde se budou vyrábět čistě elektrická vozidla: https://transport.sk/spravy/motorizmus/ ... roku-2022/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
kyk
Příspěvky: 957
Registrován: 22.7.2011 10:54:46
Bydliště: Praha, SOKP km 50 st.
Kontaktovat uživatele:

Re: Elektromobilita

Příspěvek od kyk »

Přechod na elektromobilitu, resp. obecně zaměření se na přechod k ekologickému chování ve všech oblastech života má dvě základní cesty - buď zespoda nebo shora.
Cesta zespoda je věcí jednotlivce a to formou přesvědčení, nebo ekonomické výhodnosti.
Bohužel pro druhou část je v této době jsou celkem prachbídné podmínky, neboť většina lidí přemýšlí v krátkodobém horizontu a volí peněženkou, často iracionálně: Příkladem budiž "konec" žárovek a přechod na LED a úsporky. Lidé hromadně skupovali levné baňky, místo nákupu desetinásobně dražšch ledek, které ale v dlouhodobém horizontu přinášejí značnou úsporu. Takže vysoké vstupní náklady jsou brzdou ekologického chování.
Tedy v tomto případě je třeba, pokud se má změnit chování společnosti, aby přišla i cesta shora, tedy politická rozhodnutí na mezinárodní úrovni potažmo na národní.
Lokální politici jsou samozřejmě taženi svými voliči a tak je třeba nejdříve ustanovit závazné mezinárodní dohody, které se budou aplikovat na národní úrovni.
A zde je na lokálních vládách, jak se k tomu postaví, edukací, různými omezeními, podporou ekologického chování, výzkumu, vývoje a eko výroby, ideálně vhodným mixem všech možných opatření tak, aby lidi pochopili, že sice budou nějaké investice, ale když se sami zapojí, dlouhodobě to bude výhodné pro všechny (příklad třídění odpadů, podpora cestování MHD). Nic jiného jim ani nezbývá kvůli splnění dlouhodobých cílů.
Co se týče komerčních subjektů (investičních fondů, bank), pokud vidí cestu změny, tak se jim v dlouhodobém horizontu samozřejmě vyplatí zaměřit se na investice v ekologických projektech, protože tam vidí dlouhodobou politickou podporu. Být bankéřem, taky bych se zdráhal investovat do stavby elektrárny-spalovny mazutu, když vím, že v budoucnu bude možná tento typ podnikání drasticky omezen nebo vůbec nepodporován od místních samospráv po státní správu. Raději investuji do projektu bioplynky, nebo výstavby bateriových úložišť.

Zpátky k elektromobilitě - v současnosti je to pekelně drahá záležitost pro uživatele, ale věřím, že díky vývoji a výzkumu, který jede raketovým tempem se náklady na konečný produkt budou snižovat více a vícem ostatně se tomu tak děje, pomalu ale jistě. jen je třeba se dívat ne na dnešek, ale o pár let dál.

Pro výrobce automobilů jsou tyto výzvy také nesmírně velkým finančním nákladem a výzvou, kdo zaspí, tak bude mít do budoucna vážné existenční problémy. Hodně bude záležet na dohodách mezi vládami, majiteli a odbory, neboť zájmy zaměstnanců mohou přerod dost brzdit, zde bude mít velký problém zejména koncern VW.
Osobně bych viděl v elektromobilitě cestu radikálního zjednodušení portfolia => zlevnění výroby, i za cenu propouštění, opuštění některých zavedených značek. Nemá smysl do budoucna mít v rámci koncernu šest značek s třiceti typy vozidel se stopadesáti různými motorizacemi které si navzájem konkurují. Zní to dost drasticky ale dle mě je to jediná cesta přežití koncernů.
Covid a nedostatek čipů jsou jen epizody, ale i tak je na straně výrobců třeba myslet do budoucna a být více agilnější než přeplácet objednávky čipů, a odstavovat nedodělaná auta v milonových počtech pod širým nebem a čekat na zázrak, který nepřijde.
P_V
Příspěvky: 1708
Registrován: 14.3.2009 15:26:14
Bydliště: Praha

Re: Elektromobilita

Příspěvek od P_V »

kyk píše: Příkladem budiž "konec" žárovek a přechod na LED a úsporky. Lidé hromadně skupovali levné baňky, místo nákupu desetinásobně dražších ledek, které ale v dlouhodobém horizontu přinášejí značnou úsporu.
Jenže ony ty úsporky z počátku byly použitelné dost omezeně. Pomalé rozsvěcení, začne svítit ani ne z poloviny a naplno až za pár minut. Omezený počet spínacích cyklů, takže v místech kde potřebujete svítit jen krátkodobě, byste se té úspory nedočkal. Obsah rtuti a jiných sajrajtů, a s tím spojená zátež žp jak při výrobě tak při zodpadování. LEDky jsou na tom lépe, ale v době zákazu žárovek nebyly vůbec. A tu outsourcovanou zátěž žp v sobě mají furt, jen o tu rtuť méně.
Anonym
Příspěvky: 819
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Anonym »

Úsporné žárovky se prosazovali zhora a jejich zákaz byl pro lidi většinou mínus. Nic moc světlo, cena žárovky vysoká,... Nicméně i nyní jsou klasické žárovky ještě k dostání za normální cenu:
https://www.kvelektro.cz/zarovka-cira-t ... 7-p1201714
A přitom klasické žárovky nyní už skoro nikdo nekupuje. LEDky jsou nyní zkrátka výhodnější a světlo už je ok. Pravděpodobně by se LEDky prosadili sami zdola, protože prostě celková cena vyjde levněji. Argument, že lidi koukají jen na pořižovací cenu, je lichý.
Co se týče elektromobilů, tak jejich cena je nastavena tak, že se počítá s dotací 25%-33%. U nás tyto dotace na elektromobily dostávají firmy, běžní občané ne. Na západě dotace na nákup elektromobilu dostávají i běžní občané.
S touto dotací a dalšími výhodami typu parkování, dálniční známky, silniční daně, ... se již nákup elektromobilu vyplatí. Přeci jen v případě dobíjení v nízkém tarifu stojí km na elektriku 0,8 Kč, oproti 2,5 Kč na benzín, takže při větším nájezdu se v delším časovém horizontu elektromobil vyplatí. To ale neplatí například v Německu, kde z důvodu poplatku za OZE v cenách elektřiny se elektromobil vůbec nevyplatí. Ceny baterií také klesají. V budoucnu budou ke koupi jen elektromobily, ty si budou kupovat lidi z vesnic a satelitů. V městech budou většinou lidé dojíždět staré spalováky, ale hlavně budou jezdit sdílenými elektromobily a MHD.
Dá se čekat vývoj podobný jako na západě a v USA, kdy některá sídliště budou ve městech obývána nepřizpůsobivými nově příchozími tmavšími spoluobčany. Běloši budou utíkat do satelitů za město, kde budou moci i dobíjet. V lepších částech měst se lampy vybaví dobíječkami. Dojde tak ještě k dalšímu rozdělení společnosti. Můžeš dobíjet = lepší adresa. Nemůžeš dobíjet = jsi socka.
Individuální vlastnictví se bude omezovat u všeho. Bude více nájemních bytů, více sdílení všeho možnéh. Takový novodobý komunismus jen s tím rozdílem, že všechno nebude všech(státu), ale korporací.
Tlačení zhora je vždycky špatně, nyní se z daní všech se dotují elektromobily a soláry těm nejbohatším. Přitom jak ty LEDky, tak elektromobily by se do budoucna prosadili tak jako tak, protože jejich používání je levnější. Vývoj ale zaplatíme všichni z našich daní. Emise produkuje člověk už stovky let, takže opravdu za 10 let při používání spalováků planeta neskončí, nevybouchne, planeta je tady miliardy let.
kot
Příspěvky: 10512
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Elektromobilita

Příspěvek od kot »

Anonyme, tipneš si, kdy lze tebou avizované změny očekávat ? / nemyslím to ironicky / Klidně to časově rozfázuj dle tebou nastíněných kroků...
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22550
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Diaľničiar »

Anonym píše:Emise produkuje člověk už stovky let, takže opravdu za 10 let při používání spalováků planeta neskončí, nevybouchne, planeta je tady miliardy let.
Celý příspěvek byl zajímavý, ale když něco nevím, tak o tom nepíšu. Planeta tady je, lidstvo na ní ale nikoliv. A tempo zatápění pobřežních zón je rekordní a nemůže takhle rychle napředovat, protože se nestačí ty oblasti přesídlovat. Že to vnitrozemská Praha nevnímá je špatně. Čistý egoismus tvrzení jak je Gronsko bílé, až najednou tam ti pejsci utíkají ve vodě. Planeta snad nevybouchne, ale lidstvo tady rozhodně nepřežije v té podobě, to jednoduše není možné, protože se rozpadá základ civilizace. Seshora, jedině seshora se na to tlačí, akorát je jedno která barva. A furt docela pomalu. Elektromobil je 1 z desítek proměn ... a ty pojmy jak se to platí z daní. Z daní nebo na dluh a dluh se splatí? Kde pak ... platí se to dle zcela jiného klíče, ve kterém hodnota/objem peněz již nehraje rolu. Akorát dle klíče kdo na tom jak je, nic víc ani míň v tom není. Ani být nemůže, protože to by se nezrealizovalo nikdy. Korporace na to dávají ale nyní mnohem víc, protože ten výzkum toho všeho není zdarma a vlády na něj prakticky nedávají nic. Vlády sotva stačí financovat vlastní základní vědecké organizace. ;)

Ten názor na dobíjení na špatné/lepší adrese je zajímavý, jak to lze vnímat nebo vyjádřit.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Mikulik
Příspěvky: 547
Registrován: 23.9.2009 10:29:37

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Mikulik »

Ohledně vývoje člověka na klima vkládám velmi zajímavý článek profesora Šestáka. Názor nechť si každý udělá sám. Tvrzení různých vědců, se po desítkách let potvrdila jako mylná. Takže bych to s tou přehnanou ekologií vůbec nepřeháněl.

Dá se vyčíslit či odhadnout, jak velkou měrou klima na planetě Zemi ovlivňují lidé?

Mezi nejvýznamnější toky uhlíku patří oboustranná výměna mezi biosférou (i v půdě) a atmosférou o rozsahu zhruba 120 gigatun za rok. Dále vzájemná výměna mezi hydrosférou (oceány) a atmosférou (100-150 gigatun za rok). Člověk uvolňuje již 5-10 gigatun ročně. Samozřejmě tyto údaje lze lehce zpolitizovat, tj. překroutit. Přesně v tomto poměru se jeví i naše zodpovědnost za nárůst teploty – cca třicetina. Jestliže za posledních 100 let nám teplota na Zemi narostla o 1 °C, tak naše lidská zodpovědnost by měla být jen za tři setiny °C.

Výměna CO2 mezi oceánem a atmosférou je navíc dynamická, tzn. o co víc CO2 my vypustíme do ovzduší, o to méně se ho uvolní z oceánu. Výměna je totiž závislá na parciálním tlaku CO2 v atmosféře a oceánech, který je závislý na teplotě. Porovnáme-li údaj hodnoty solární konstanty, která udává množství sluneční energie dopadající na čtvereční metr kolmo ke slunečnímu záření ve vzdálenosti astronomické jednotky ve střední vzdálenosti Země od Slunce (cca 1370 W/m2) s množstvím tepla, které si lidstvo vyrobí (ve stejných jednotkách cca 0,14 W/m2 vztaženo na průměr Země), je lidská odpovědnost ještě až o dva řády nižší.

Zdroj: https://www.parlamentnilisty.cz/arena/r ... mou-679125
Anonym
Příspěvky: 819
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Anonym »

Co se oteplování týče, tak realita je taková, že se otepluje pomaleji než předpokládají klimatické modely:
https://www.cfact.org/2021/04/29/climat ... n-reality/
V opravdu dlouhodobém horizontu každopádně nastane doba ledová. Souvicí to s Milankovičovými cykly, tzn změnou dráhy, kterou obíhá Země okolo slunce a natočením Země. Tato doba ledová nicméně může nastat za 100 let nebo i 2000 let, z grafu nelze přesnou predikci jednoduše vyčíst.
https://www.researchgate.net/figure/Vos ... _340835138
Čína, Indie a Afrika se sice hlásí ke snižování emisí, ale prakticky má například Čína v plánu příštích mnoho let navyšovat kapacitu uhelných elektráren. Nějaké snížení emisí ve vyspělém světě tak nic neřeší. Nehledě na to, že planetu lze ochladit i jinými způsoby. Například tak, že se více energie odrazí do vesmíru. Natírat na bílo by vyšlo levněji než boj s CO2 a efekt na ochlazení planety by byl okamžitý. Nebo například nestavět asfaltové dálnice, ale stavět jen betonové, které mají vyšší odrazivost.
A co se týče civilizace, tak všeobecně se rodí více lidí s nižším IQ. Neexistuje ani jedna země, která by měla IQ nad 90 a přitom měla porodnost více než 2,07 dítěte na ženu nutnou pro zachování populace. Jestli se něco nezmění, tak nás čeká zhloupnutí. Něco jako ve filmu Absurdistán. Pak už si příroda poradí sama a nějakou depopulaci zařídí.

Co se týče nějakých predikcí z mého předešlého příspěvku. Snížení ceny baterií by mohlo pomoci vypršení patentů v roce 2022 na LFP baterie, které se nyní vyrábějí hlavně v Číně, protože pro tamní trh tyto patenty neplatí. U nás jsou LFP baterie v porovnání s Čínou o hodně dražší právě z důvodu cen patentů. Další technologie například Na-ion o CATLu, které nahrazuje lithium sodíkem nebo solid state baterie zatím v produkci nejsou a klidně se může stát, že opravdu budou fungovat a za pár let jsou tady.
Nahrazování bělochů nebělochy u nás také nelze určit, protože to závisí na migrační politice vlády.
Důležitým milníkem bude až se opravdu podaří vymyslet autonomní auta, už před 10 lety autonomní auta jezdila a vypadalo to, že co nevidět budou jezdit všude. Zatím ale skutek utek.

Co se týče cen elektromobilů, ty na rozdíl od spalovacích aut za posledních 10 let výrazně zlevnily, před 10 lety na trhu v podstatě žádné nebyly. Tesla roadster, která začínala na 109 000 USD nebo Nissan leaf, který měl baterii 24 kWh.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22550
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Diaľničiar »

To jsou ale zase jen částečná fakta. Faktem je, že Indie a Čína = více než 1/3 světové populace. Je logické a zcela pochopitelné, že propočtem mohou jít nahorů.
A počet nových elektráren neříká nic o tom "jak špiní", právěže ty nejhorší razantně zavírají. Ovšem, to jsme se zcela odklonili ...

Je zcela zásadní změnit progres vývoje přesně tam, kde se s tím začíná. (začátek a realizace +40 let). Ostatní se přizpůsobí během prvních 15 let, nemluvě o tom, že svět dnes prakticky nejsou státy, ale ty nenáviděné korporace, které mají továrny i v té Asii i v té Africe a je jen na nich jak až budou vyrábět ještě tam, aby se to vyrobilo tam a mohlo ještě využít tam a dovézt na realizaci změn na "západ", kde se to již produkovat nebude nebo se ani neprodukuje.

Stačí vnímat souvislosti a zapojit ten mozek, kterým se musí uznat, že asi nebudu redukovat bídu, ale bohatství bez toho, aby se bohatsví stalo bídou v kvalitě života. A lze to udělat, akorát éra levného ježdění založeno na ropě je u konce.

O negativním dopadu vyplývající z činnosti člověka na tuto planetu se snad bavit nemusíme.

Betonové silnice jsou sice výhra do oteplování, ale ne do procesu ochrany ŽP jako takového. To malování na bílo taky tak. Když už, tak se maluje hodně na modro ...
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Elektromobilita

Příspěvek od theodor less »

Anonym píše: Natírat na bílo by vyšlo levněji než boj s CO2 a efekt na ochlazení planety by byl okamžitý. Nebo například nestavět asfaltové dálnice, ale stavět jen betonové, které mají vyšší odrazivost.
- vůbec nejlepší je natírat věci na růžovo
- kolik procent zemského povrchu zabírají dálnice?
Mumry
Příspěvky: 138
Registrován: 7.4.2017 22:34:27

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Mumry »

Mimochodem, příspěvek k tomu, jak je zlé, že jsou finančně podporovány elektromobily.

Tady jsou data k tomu, jaká je podpora fosilních paliv v různých zemích po světě. Je to tu přehledně přepočteno na obyvatele a na HDP: https://ourworldindata.org/fossil-fuel-subsidies

Z toho je vidět, že v porovnání s většinou států jsou u nás velmi malé dotace na fosilní paliva, ale i tak, když se podíváte na detail, tak to vychází zhruba lehce přes 300 Kč za rok na hlavu. Jelikož nás je zhruba 10 milionů, tak jsou to krásné 3 miliardy v roce 2019. Ale klesá to, v roce 2015 to bylo okolo 600 Kč na hlavu…
jozka
Příspěvky: 2783
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

Skoda, ze tam neni uvedeno v cem ta dotace spociva. Aby se pak neukazalo, ze dotaci je myslena napr. "zelena nafta". Tedy stav, kdy se vraci penize za zaplacenou dan.
Anonym
Příspěvky: 819
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Anonym »

theodor less píše:
Anonym píše: Natírat na bílo by vyšlo levněji než boj s CO2 a efekt na ochlazení planety by byl okamžitý. Nebo například nestavět asfaltové dálnice, ale stavět jen betonové, které mají vyšší odrazivost.
- vůbec nejlepší je natírat věci na růžovo
- kolik procent zemského povrchu zabírají dálnice?
Na růžovou určitě ne, růžová má nižší albedo, takže odrazí méně sluneční energie zpět do vesmíru než bílá. Dálnice sice nepokrývají kdovíjakou část zemského povrchu, ale asfalt přemění až 90% sluneční energie na teplo a jen 10% odrazí zpět do vesmíru. Betonová dálnice odrazí až 40% energie zpět do vesmíru.
https://gccassociation.org/sustainabili ... te/albedo/
Nejvyšší nárůst teplot je ve velkých městech, které jsou plné asfaltu. Města mají nižší odrazivost než okolní krajina. I to je důvod proč vznikají městské tepelné ostrovy, které mají až o několik stupňů vyšší teplotu než okolní krajina.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22550
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Diaľničiar »

Zahoďte teorii a věnujte se praxi, protože na to zase stačí udržet vyšší podíl zeleně a vyjma silnic zavést dlaždice (s další zelení), co nyní realizuje (vícero let) několik kanadských měst. :) Na to se furt nemusí nic malovat. Maluje se na modro v Kataru i SAE. (alternativa ke kdysi známému červenému asfaltu). Takové Toronto co je vlastně betonová džungle plná silnic a chodníků je z 22% zelené, polovina parky a polovina zeleň v rámci nehnutelností. :) Takže dá se žít i s asfaltem. A co se teplot týče, je to ten paradox, že tepleji umí být i v regionech, kde skoro žádný asfalt není (dominují tam štěrkové silnice), jak lokality západní USA, tak Kanady, region jižního a východního Turecka atd. a dokonce tedy je tepleji v regionech, kde nežijí miliony, ale desítky tisíc obyvatel v širokých pásmách. To lze vysvětlit jen s těží jináč než změnama klimatu. A že té změně člověk zásadně dopomáhá je na debatu, ale dost bylo debat na dekády, když je všechno tak snadné, tak se klidně může vyzkoušet cesta, která se vybrala. Vrátit se zpátky k masivní těžbě všeho a klidně vyměnit všechny spotřebiče každým 3. rokem se dá vždy ... svým způsobem.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Elektromobilita

Příspěvek od theodor less »

Diaľničiar píše:O negativním dopadu vyplývající z činnosti člověka na tuto planetu se snad bavit nemusíme.
Diaľničiare, díky za jasné stanovisko.
První etapu máme za sebou - k popíračům oteplování se hlásí jen jedinci, kteří jsou "ujetí". Většina popíračů se přesunula do pozic odmítání zásadního vlivu člověka. Už se neříká, že oteplení neexistuje, ale že teplotní výkyvy tu byly vždy.
Možná překonáme i tuto druhou etapu.
Ale popírači obsadí jiné zákopy: člověk to sice způsobil, ale není to tak hrozné. Milníky jako rok 2030 jsou příliš ambiciózní...
Odpovědět

Zpět na „Vozidla - technika“