Elektromobilita

Odpovědět
jozka
Příspěvky: 2785
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

Ja vim, krtku, proto jsem na to upozornil. Staci si polozit par otazek. Prvni je proc ta budoucnost energetiky jeste nenastala? Principy jsou zname davno. Ze by proto, ze neni vuci velkym zdrojum konkurenceschopna cenove a stabilitou? A na druhou mi odpovezte sam... proc vas napadlo, ze nabijecky budou provozovat zrovna ty subjekty, ktere jste vyjmenoval?
Kubajsu
Příspěvky: 1309
Registrován: 18.8.2010 8:42:13
Bydliště: Praha

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Kubajsu »

Taky bych to viděl spíš obráceně (že čerpačky v dnešní podobě nebudou mít smysl). Spíš restaurace/obchod/kino/parkoviště u sjezdovky/turisticky zajímavé místo a podobně si nainstalují nabíječky... Ne jako hlavní zdroj příjmu, ale jako doplňkovou službu pro přilákání zákazníků.
Mumry
Příspěvky: 138
Registrován: 7.4.2017 22:34:27

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Mumry »

Proč ta budoucnost ještě nenastala? Protože než Tesla ukázala opak, tak si téměř nikdo nemyslel, že jde udělat použitelné elektrické auto. A jak i ukázala, tak je nutné k tomu řešit i infrastrukturu, protože jinak řešíme problém slepice a vejce. Nezbylo jí, než si tu infrastrukturu vyřešit sama...

Jak to může vypadat s infrastrukturou v případě restaurací/obchodů/kin/parkovištích, tak jsem si krásně ověřil předevčírem, když jsem byl v Kalifornii. Tam v jednom parkovacím domě u několika obchoďáků mají celkem 36 městských Superchargerů (72kW) a k tomu 25 destination chargerů (6kW). Takže když k tomu přijedu s tím, že jsem nijak dramaticky nejezdil (tudíž nemám moc co nabíjet), nebo tam chci být fakt dlouho, tak se připojím na jen na destination charger (který mi dobije zhruba 30 km/h), ale když tam nebudu nijak dlouho a potřebuju fakt nabít, tak se píchnu na Supercharger, kde do dvou hodin mám nabitou celou baterii (což v praxi ale téměř nikdy takto nepotřebuji). Koneckonců tady se můžete podívat sami: https://www.tesla.com/findus?v=2&bounds ... %20charger

A na dlouhé cesty, kde potřebuju rychle nabít, abych mohl pokračovat dál, tak budou rychlonabíječky, kde může být zachován koncept podobný současným benzínkám. Ostatně teď už Tesla ukázala Superchargery ve verzi 3, které dokáží Tesly Model 3 nabíjet rychlostí 1000 mil/h, takže za nějakých 20 minut člověk nabije 500 km reálného dojezdu. A upřímně, jednou za 500 km zastavit na 20 minut pro mne už opravdu není ani omezení. Mimochodem, veřejně je chtějí začít instalovat teď ve druhém čtvrtletí letošního roku...
jozka
Příspěvky: 2785
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

Mumry, pohov, neni rec o Tesle. Je rec o decentralizaci energetiky. Tesla je jine tema, uz mnohokrat probrane.Ale kdyz uz o tom pisete:

Ostatně teď už Tesla ukázala Superchargery ve verzi 3, které dokáží Tesly Model 3 nabíjet rychlostí 1000 mil/h, takže za nějakých 20 minut člověk nabije 500 km reálného dojezdu.

...a Radio Jerevan reaguje:

Na YouTube se objevilo video, které vše ukazuje. Je v něm vidět i kabel od Superchargeru V2 a V3, který je trošku jiný. Na konci je k vidění, že Tesla Model 3 se chvilku na výkon 250 kW skutečně dostane. Po chvíli ale spadne na nižší výkon. V průběhu videa je vidět, že za hodinu nabíjení by se Tesle dobilo až 1 000 mil, tedy zhruba 1 600 kilometrů.

https://fdrive.cz/clanky/supercharger-v ... ychle-3480

S durazem na to AZ...
Mosquit
Příspěvky: 922
Registrován: 14.5.2009 11:09:38
Bydliště: Mezi 2 dálnicema, mezi VRT a 231, vedle Družby

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Mosquit »

krtek700 píše:.... u pumpy si můžete přidat za dovezení paliva, za druh paliva, atd....
Mně by se líbila volba u "pumpy" "elektrická energie" a "zelená elektrická energie" za dvojnásobek. Schválně, kolik ekoteroristů by volilo druhou možnost...
Anonym
Příspěvky: 819
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Anonym »

Tady jsou grafy průběhů nabíjení:
https://imgur.com/gallery/MHSSnZf

Nejlépe nabíjí mezi 10 a 16 %. Tj nejlépe nabíjí, pokud zbývá dojezd zhruba 30 - 50 km.
Geo
Příspěvky: 805
Registrován: 11.5.2009 11:06:39

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Geo »

Zahledl jsem na CT24 pocty prodanych elektromobilu za lonsky rok. Nevim jestli to nepatri spis do sekce "Pro zasmani", ale alespon je dobre sance si pripomenout o jakych mnozstvich se v ramci CR bavime:

2016 - 262 ks, 2017 - 387 ks, 2018 - ~780 ks. Odvazlivci mohou jasat nad trendem 2^n ;). V 10/2018 jezdilo v CR 1327 elektromobilu a 581 hybridu. (Zdroje: hybrid.cz, hn.cz)

Rekl bych, ze zatim to s pretizenim site nebude tak zhave. Na druvou stranu, jsem podle vyctu tech kladu tady ve vlakne, ocekaval ta cisla cca 10x vetsi.
Mike
Příspěvky: 4994
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Mike »

cena
cena
cena
jestliže slušné rodinné auto stojí kolem 3/4mega a
slušné elektroauto skoro 2mega
tak je ta penetrace celkem jasná
a nebude to tak, že elektro auta časem zlevní
přihodí se 70-100% daň na fosily a všichni se sejdeme v MHD
:kladivo: :zvraci:
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
krtek700
Příspěvky: 1134
Registrován: 6.12.2015 12:16:17

Re: Elektromobilita

Příspěvek od krtek700 »

jozka: To už je jak do dubu :D. Proto jsem psal o bateriích, které tu stabilitu dokáží vykrýt + velké zdroje zejména jádro. Bohužel jsme si fotovoltaiku na začátku zničili, ale panely na střechách domů, továren snad pro každého zní dobře. K provozovatelům znovu. Protože prostě nedává smysl, proč to provozovat jinak.
Parkoviště stojí, pomalé nabíjení bude schopen poskytnout kdokoli, rychlé ten, kdo k tomu bude mít akumulaci, typicky majitel rozvodné soustavy, nebo třeba obce.
Anonym: Pokud se nepletu, tak výrazná změna u vyšších % je bez změny na baterii prakticky nemožné. To nabíjení funguje. Půllitr piva taky naplníte z počátku rychle, ale při čepování přesně na 0,5 se pěkně zpomalíte. Ale úspora třetiny času na stejné baterii je pěkné.


Mike: On taky dojezd.
Jinak domněnka, že elektroauta časem nezlevní, je podle mého lichá. Těch aut se vyrábí poměrně málo. Máte prakticky Model 3 a Leaf jako pořádné sériovky a Oba pod milion. Model 3 je podle mého už poměrně přijatelné rodinné auto, nemluvě o model Y, který bude mít i 7 míst taky pod mega. To vše se zapojením pár značek, prakticky bez účasti Evropy.
jozka
Příspěvky: 2785
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

krtku, kdyz budete zmatenej jako lesni vcela, tak se nedivte. Decentralizace energetiky a velke zdroje... tak chcete tu energetiku decentralizovat nebo pouzit velke zdroje? Co se te fotovoltaiky tyce... jaky rozdil je mezi panelem na louce a panelem na strese domu? Ten na strese je nejak stabilnejsi v dodavkach? Funguje i v noci? A baterie? Taky nejsou zadarmo, takze levnejsi to nebude, ne? A k provozovatelum? Proc to nedava smysl jinak? Rozumejte, ja tusim , kam mirite, ale chci, abyste to napsal na plnou klavesnici vy :-)

Jo a Model Y bude mirne drazsi nez 3 a ani ten v Evrope neni pod milion. A bude az v roce 2021. Konec hlaseni radia Jerevan...
jozka
Příspěvky: 2785
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

Patri tohle sem nebo do "Pro zasmani"?
JiVi
Příspěvky: 240
Registrován: 27.5.2010 8:23:47
Bydliště: Pardubice

Re: Elektromobilita

Příspěvek od JiVi »

krtek700
Příspěvky: 1134
Registrován: 6.12.2015 12:16:17

Re: Elektromobilita

Příspěvek od krtek700 »

jozka píše:krtku, kdyz budete zmatenej jako lesni vcela, tak se nedivte. Decentralizace energetiky a velke zdroje... tak chcete tu energetiku decentralizovat nebo pouzit velke zdroje? Co se te fotovoltaiky tyce... jaky rozdil je mezi panelem na louce a panelem na strese domu? Ten na strese je nejak stabilnejsi v dodavkach? Funguje i v noci? A baterie? Taky nejsou zadarmo, takze levnejsi to nebude, ne? A k provozovatelum? Proc to nedava smysl jinak? Rozumejte, ja tusim , kam mirite, ale chci, abyste to napsal na plnou klavesnici vy :-)

Jo a Model Y bude mirne drazsi nez 3 a ani ten v Evrope neni pod milion. A bude az v roce 2021. Konec hlaseni radia Jerevan...

Tak teď mě rádio Jerevan maximálně pobavilo :).
Začnu od konce. Přečetl jste si vůbec ten článek? Třeba konec článku? Z toho by Vám mohlo dojít, že ty auta co je za 1,5 milionů jsou ty nejvyšší řady modelu 3 a ty levné se začnou nabízet v Evropě později, stejně jako to trvalo v USA. Navíc je relevantnější porovnávat ceny v USA, protože to máte pak zatíženo dalšími náklady, které třeba evropská auta mít nebudou.

K provozovatelům. Už jsem Vám to několikrát psal, jak píšete, tak očekáváte nějaké vyjádření ode mě, které Vám neposkytuji, tak se pořád dokola ptáte na to samé. Psal jste něco o ceně. Jak prosím cena ovlivní to, že už by to pumpaři nedělali? To jako kdyby benzín stál 100/L, tak ho už nebudou prodávat? Vždyť to nemá žádnou souvislost. Už jsem to psal, jediný rozdíl bude možná nabíječka( Ale stejně bych si nakonec tipl, že ty rychlo budou všechny "stejný", max různí výrobci). Servis si stejně nezvládne sám pumpař, tak není důvod, aby to neprovozovali energetici, kteří budou mít pod palcem vše až k nabíječce.

Panel na louce a panel na střeše mi přijde jako sakra velký rozdíl. Možná je rozdíl v orientaci panelů, protože na starým domě si nemůžete úplně vybírat, ale u nových není důvod, aby se s tím neprojektoval. Jinak solární tašky už se vyrábí, například Tesla má snad celoživotní záruku, takže může být i střecha se stejným vzhledem. Proč stavět něco na zelené louce, když to můžete hodit na střechu, kde to ničemu nebude překážet.

Decentralizace a velké zdroje. Tak já teda nevím, ale pro mě decentralizace neznamená jen odříznuté ostrovy, ale celá síť s více lokálními zdroji, s lokální akumulací energie atd.
K OZ je podle mého potřeba nějaký stabilní zdroj. V současnosti je to jediná JE, v budoucnosti to třeba budou nějaké fúze. Decentralizace je důležité z mnoha hledisek, představte si třeba extrémní případ války. Pár elektráren sundáte v pohodě. Když budete mít všude něco, tak už to skoro ztrácí smysl jako cíl. Tohle je možné aplikovat obecně.


K tomu umělému zvuku. To je otázka i moderních spalováků, hybridů atd, které nejsou prakticky slyšet. Ale z vlastní zkušenosti V Praze nepomůže ani hlučné auto. Lidi si budou muset dávat na přechodech a obecně na silnici větší pozor, tak jak je to správně.
jozka
Příspěvky: 2785
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

Krtku, prave, ze jsem to cetl az do konce:

Pro základní verzi s dojezdem 350 km by to mohlo být asi 40 000 eur, tedy v přepočtu zhruba milion korun.

...a model Y ma byt drazsi, takze pod milion nebude ani nahodou (podle mne ani ta 3).

Ptam se protoze vy to nechcete napsat a ja vim proc :-)... tady totiz skalni elektro predvadi klasickou hru na "AZ". Nabijecka je levna, s nadsazkou ten stojanek z Hornbachu a kus kabelu, kterej u v zemi je, jak tu padlo. A taky uz dnes umi nabijet "AZ" 250kW a pripravuji se MW potvory. Jenze bud je to jedno nebo druhe. Bud je to "kablik" na 230/400V, kterym dobijete par km, nez nakoupite/najite se apod. A nebo je to zarizeni pro prenaseni velkych proudu s privodnim kabelem jak ruka a cim dal vic i s baterii pro vykryti spicek. A to uz je zarizeni ktere se cenove prestava lisit od klasicke cerpacky, s vlastnim ochrannym pasmem, predepsanymi odstupovymi vzdalenostmi. Nic pro kavarnicku. A nic, co by slo zaplatit z marze prodeje energie (protoze obslouzenych osob je o rad mene). Proto jsme se ocitli u toho "zaplati to nekdo jiny". Energo firma to utahne, Franta z Horni Dolni si to nepostavi, protoze to nezaplati (na rozdil od klasickych pump).

Co se panelu tyce, ano mate pravdu na strechach neprekazi. Ale porad je to ten samy nestabilni a nepredvidatelny zdroj, navic drazsi. Ale decentralizace je trochu neco jineho nez pisete. To bylo to, co fungovalo v pocatcich elektrikace, kdy se stavely obecni, mestske a firemni elektrarnicky. Na potocich, rekach, tepelne. To o cem pisete vy, neni decentralizace, napriklad v tom pripade valky by to dopadlo uplne stejne. Par baraku, firem, instituci, co by to mely, si dokaze v takovem pripade udrzet osvetleni a par spotrebicu. Nic vic. A pokud by se to rozsirilo na vetsinu objektu, pak zas bude mit problemy rozvodne site. Sviti... baraky jedou za svy, neni potreba velkych zdroju. Zaleze, potreba najednou vzroste. A zrovna jaderky tenhle druh provozu moc neumoznuji. Musi se pro tyhle potreby doplnovat precerpavackami (a ty maji casove omezene pouziti), jejich stavba neni jednoducha a tepelnymi, ktere jsou momentalne fuj. Navic v pripade valky nemusite sundavat jen elektrarny, dnesni civilizace je uz takova, ze je hodne komplikovana a zranitelna. Kdysi, kdyz zacala valka v Perskem zalivu se v jedne chemicce zacaly delat kontroly aut na brane jako by slo o Fort Knox. Tak jsem se jen tak z legrace zminil, ze vim o miste, kde s pomoci karbiny a jednoho odvazlivce vytravim pul povodi. Dostalo se mi odpovedi... vim, ale musim vykazat cinnost. Kdyz budu chtit polozit stat na kolena, nemusim bombardovat elektrarny... mimochodem, vite jak dlouho by trvalo odpusteni Vltavske kaskady aby jeji vybombardovani neznicilo povodi pod ni? Vic nez sest tydnu... A to proto, aby vam po pouhych trech naletech na prehrady voda nesmetla vsechny mosty mezi Loucovicemi a Decinem, cimz byste dokonale zneprujezdnili uzemi CR pro veskerou pozemni dopravu.

No a ty zvuky... podle mne je to legracka. Problem bych snad chapal u tech nevidomych. U ostatnich je to jen o procisteni genofondu.
Mosquit
Příspěvky: 922
Registrován: 14.5.2009 11:09:38
Bydliště: Mezi 2 dálnicema, mezi VRT a 231, vedle Družby

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Mosquit »

Stále se točíte dokolečka. Dokud nebude svítit sluníčko v noci, a dokud nebudeme mít levné a ekologické (!) akumulátory pro skladování přebytků elektřiny, jsou to jen vlhké krtkovy sny.

Pro případ války se jistě pro paralyzování území dát zabrat lepší cíl, než vybombardovat všechny elektrárny v republice. Když pošlete kobercový nálet do tohoto území https://mapy.cz/s/3pY0U , trefíte
- přenosovou síť 220kV, 400kV
- přivaděč z Káraného do Prahy
- ropovod Družba ;-)
- státní datové centrum, tedy informace o všech
- strategické zásoby PHM
krtek700
Příspěvky: 1134
Registrován: 6.12.2015 12:16:17

Re: Elektromobilita

Příspěvek od krtek700 »

Mosquit píše:Stále se točíte dokolečka. Dokud nebude svítit sluníčko v noci, a dokud nebudeme mít levné a ekologické (!) akumulátory pro skladování přebytků elektřiny, jsou to jen vlhké krtkovy sny.

Pro případ války se jistě pro paralyzování území dát zabrat lepší cíl, než vybombardovat všechny elektrárny v republice. Když pošlete kobercový nálet do tohoto území https://mapy.cz/s/3pY0U , trefíte
- přenosovou síť 220kV, 400kV
- přivaděč z Káraného do Prahy
- ropovod Družba ;-)
- státní datové centrum, tedy informace o všech
- strategické zásoby PHM
A ještě by jste nám zničil auta, firmu a barák. Fakt děkuji :D

Hoši, já nevím, ale já nikde nepsal, že to bude 80% OZ a 20% jádro :D V našich podmínkách to podle mého není ani možné. Rozhodně většina z jádra/ budoucích zdrojů, OZ jako místní zdroje.
Na velké OZ nemáme pouště, velké pláně, moře, horské řeky.

K cenám Tesly, v USA do mega Y určitě bude. Do Evropy tam máte dopravu přes moře, menší úpravy + cla, která se mám pocit pohybují na 10%, což je dost nefér počítat do Vaší úvahy. Když to bude auto z Evropy, tak to odpadne.

Franta z Horní Dolní si podle mého ani klasickou pumpu nepostaví, když tam máte například tu pěknou kauci. Podle mě je to fakt nesmyslná diskuze a Vy se tím bavíte. Klasická pumpa se prostě nedá porovnávat s budoucností nabíjení.
Jinak k těm vyrovnávacím bateriím, je to jiná disciplína než to co je v autech. A o výhodnosti se může debatovat, ale podíval bych se třeba na tu baterii, co postavila Tesla v Austrálii, má poměrně zajímavou návratnost.
MPMP
Příspěvky: 3307
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: Elektromobilita

Příspěvek od MPMP »

krtek700 píše:K cenám Tesly, v USA do mega Y určitě bude. Do Evropy tam máte dopravu přes moře, menší úpravy + cla, která se mám pocit pohybují na 10%, což je dost nefér počítat do Vaší úvahy.
1) Troufnete si napsat kdy bude Y stát pod mega? My si to tady pak zkontrolujeme. :)
2) A proč bych do toho neměl počítat cla? Bavíme se o ceně auta Tesla v Evropě. Mě jako spotřebitele zajímá jedině cena, za kterou to mohu koupit, ne za co to Tesla prodá prodejci.
Mosquit
Příspěvky: 922
Registrován: 14.5.2009 11:09:38
Bydliště: Mezi 2 dálnicema, mezi VRT a 231, vedle Družby

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Mosquit »

Nezapomínat, že ta cena v USA je bez 21% DPH.
krtek700
Příspěvky: 1134
Registrován: 6.12.2015 12:16:17

Re: Elektromobilita

Příspěvek od krtek700 »

Tak napsal jsem, že Y a 3 jsou pod milion. Až budou prodávat tu nejhorší variantu Y, tak bude pod mega. Já teda ceny Tesel přepočítávám pořád z USA cen.
Kubajsu
Příspěvky: 1309
Registrován: 18.8.2010 8:42:13
Bydliště: Praha

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Kubajsu »

krtek700 píše:Já teda ceny Tesel přepočítávám pořád z USA cen.
To je ale krapet špatně, ne? I při individuálním dovozu se musí připočíst DPH a clo, jinak to prostě nejde...
Takhle je to podobný nesmysl, jako že celé sídliště přijede večer s vytlučenou baterkou a musí nabít nejpozději okamžitě. :kladivo:
jozka
Příspěvky: 2785
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

No ale takhle to s tim prepoctem nikdy nefungovalo. Hodne zhruba se da rict, ze u jakehokoliv druhu zbozi to byla castka v dolarech = castka v eurech. Protoze dane, cla, doprava a podobne.

A jasne, ze ted uz si rozumime co se energetiky tyce. To ale NENI decentralizovana energetika.

Frantu z Horni Dolni si pumpu postavilo dost. Verte mi, sveho casu jsem par takovych projel. To, ze je dneska kauce je vec netechnologicka a tudiz nesrovnatelna. Muze se vyskytnout uplne stejny problem a budou kauce na nabijecky, nikdy nevite, co se zakonodarcum vylihne v hlave. Diskuse neni nesmyslna, toci se porad kolem jednoho. Kolem klasickeho elektro "AZ" pristupu. Na jedne strane zapocitat vse az do hrdel a statku a na druhe postupovat pristupem "vono se to nejak udela". Stejne jako vas vypocet ceny prostym prepoctem z dolarove castky v USA.
kot
Příspěvky: 10519
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Elektromobilita

Příspěvek od kot »

Jakékoli značkové tričko tam stojí PODSTATNĚ méně, než u "nás" v Evropě. Takže komentovat auta s "americkou cenou" pro Evropu je fakt mimo mísu...
Mumry
Příspěvky: 138
Registrován: 7.4.2017 22:34:27

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Mumry »

Nejlevnější Model 3 bude někde těsně okolo milionu, Model Y bude někde kolem 1,1 milionu (pokud se dramaticky nehne kurz).
krtek700
Příspěvky: 1134
Registrován: 6.12.2015 12:16:17

Re: Elektromobilita

Příspěvek od krtek700 »

jozka: Frantové si to postavili, protože ty kauce jsou poměrně nové a v té době nebylo žádných 20 mega. Pochybuji, že by se něco takového stalo s elektřinou, tam daňové úniky jako s benzínem atd neuděláte.

Co máte pořád s tou cenou? Vzhledem k tomu, že ty evropské ceny ani neexistují, tak je asi nemůžu počítat. Reagoval jsem na příspěvek, kde bylo tvrzení, že pořádné elektroauto stojí 2 mega.

Pokud Tesla jako amatér postaví dva OK modely (pro vás) okolo 1 mega, tak v Evropě by to neměl být problém.
jozka
Příspěvky: 2785
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

Jestli jsem se neco naucil tak to, ze pokud nekdo tvrdi, ze tenhle zakon nelze obejit, tak se plete. Nicmene to hlavni je, ze motat administrativni prekazku k porovnani technologii je nesmysl.

Co mame s cenou? Nic? Jen zkusenost s cenou cehokoliv. Mimochodem, EM pod mega se tu prodava. Ze by to nejak borilo trh se rict neda.
Odpovědět

Zpět na „Vozidla - technika“