Elektromobilita
Re: Elektromobilita
... zatímco pod celým elektroautem je jedna velká hořlavá baterie.
Tak ti nevím, co je lepší...
Tak ti nevím, co je lepší...
Re: Elektromobilita
Až na to, že aby ta baterie začla hořet, tak se musí buď fatálně porouchat chlazení, aby se baterie začla silně přehřívat. Nebo se musí mechanicky prorazit. Oboje je významně méně pravděpodobnější, než že se jenom někde něco zkratuje.MPMP píše:... zatímco pod celým elektroautem je jedna velká hořlavá baterie.
Tak ti nevím, co je lepší...
Tohle je naprosto krásný příklad totální neznalosti stavu a fyziky a neschopnosti vyhodnotit riziko. Vy se tu bojíte jak ustrašený králíci baterie, ale že si pod zadkem (nebo za, podle toho kde je nádrž) vozíte desítky litrů velmi hořlavé kapaliny vůbec nikoho nevzrušuje. To samé jako nikdo nemá problém si strčit mobil hned vedle svých důležitých partií, ač obsahuje úplně stejnou baterku, ale elektroauta se bojíte.
Re: Elektromobilita
Ale no tak - nebudeme přece porovnávat baterii o kapacitě desítek kWh (auto) s baterií o kapacitě jednotek (max. nízkých desítek) Wh (mobil), to je přeci jen něco jiného.
A kromě toho, ano, máš pravdu, aby ta baterie začala hořet - musí se "něco stát", pak to ale vezme pěkný kalup.
Aby začalo hořet spalovací auto, musí se taky "něco stát", nebo snad zná případy, že začalo "samo od sebe" hořet jedoucí auto? Neříkám, že nemohou existovat, ale já o nich nevím.
A kromě toho, ano, máš pravdu, aby ta baterie začala hořet - musí se "něco stát", pak to ale vezme pěkný kalup.
Aby začalo hořet spalovací auto, musí se taky "něco stát", nebo snad zná případy, že začalo "samo od sebe" hořet jedoucí auto? Neříkám, že nemohou existovat, ale já o nich nevím.
Re: Elektromobilita
No, myslím, že ti co jim ta baterka bouchla v kapse nebo u ucha, by si dovolili nesouhlasit. A ano, je spousta případů, kdy auto začlo z ničeho nic hořet za jízdy. Stačí drobný únik benzínu na nějakou rozpálnou součást motoru a vzplane to jak nic. Rychlý search na youtube: https://www.youtube.com/watch?v=kNZBxp0TBewMPMP píše:Ale no tak - nebudeme přece porovnávat baterii o kapacitě desítek kWh (auto) s baterií o kapacitě jednotek (max. nízkých desítek) Wh (mobil), to je přeci jen něco jiného.
A kromě toho, ano, máš pravdu, aby ta baterie začala hořet - musí se "něco stát", pak to ale vezme pěkný kalup.
Aby začalo hořet spalovací auto, musí se taky "něco stát", nebo snad zná případy, že začalo "samo od sebe" hořet jedoucí auto? Neříkám, že nemohou existovat, ale já o nich nevím.
Edit: nebo jedna čerstvá z D1: https://www.novinky.cz/krimi/509316-na- ... terny.html
Naposledy upravil(a) mstitek dne 1.7.2019 18:52:25, celkem upraveno 1 x.
Re: Elektromobilita
Jaké chlazení? Prostě stačí, aby šel do baterie vyšší proud a začne se hřát. Když je dostatečně vysoký (porucha nabíječky), tak se přehřeje a může bouchnout.mstitek píše:Až na to, že aby ta baterie začla hořet, tak se musí buď fatálně porouchat chlazení, aby se baterie začla silně přehřívat.
Re: Elektromobilita
Baterie aut (většiny, ne všech) je chlazena aktivně. Proudová zátěž (ať při nabíjení nebo vybíjení) je řízena počítačem, stejně jako chlazení a oboje spolu velmi úzce spolupracuje. Takže ano, důvod je silné přehřátí, buď proto, že nefunguje chlazení nebo řízení proudové zátěže.JirkaS píše:Jaké chlazení? Prostě stačí, aby šel do baterie vyšší proud a začne se hřát. Když je dostatečně vysoký (porucha nabíječky), tak se přehřeje a může bouchnout.
Re: Elektromobilita
Asi jsem tušil kam se ta diskuze stočí. Třeba to mlžeme rozšířit.
95% bude jezdit na benzín a naftu
95% bude jezdit na elektřinu
95% bude jezdit na vodík.
Osobně si myslím, že to je o udržbě, Až budu mít 25let staré elektroauto a budou se mi rozpadat kabely, tak bude velká šance, že to bafne. Stejně tak někdo říká LPG je zlo, je to nebezpečné. Teď jsem viděl prodávat někoho auto s LPG na 52L nadrž a tankovalo se tam 52l pry tam vymontoval tu ochranu (plovák) aby se tam vlezlo více a mělo to lepší dojezd... No coment...
95% bude jezdit na benzín a naftu
95% bude jezdit na elektřinu
95% bude jezdit na vodík.
Osobně si myslím, že to je o udržbě, Až budu mít 25let staré elektroauto a budou se mi rozpadat kabely, tak bude velká šance, že to bafne. Stejně tak někdo říká LPG je zlo, je to nebezpečné. Teď jsem viděl prodávat někoho auto s LPG na 52L nadrž a tankovalo se tam 52l pry tam vymontoval tu ochranu (plovák) aby se tam vlezlo více a mělo to lepší dojezd... No coment...
Re: Elektromobilita
Stačí drobný únik benzínu na nějakou rozpálnou součást motoru a vzplane to jak nic.
Pred x lety se nam s kamaradem stalo, ze jsme jeli na vikend trasu cca 200km tam a 200km zpet. Pri ceste tam jsme v kolone citili benzin, ale jsme v kolone, ne... po nedelnim dojezdu jsem otevrel kapotu a co to nevidim... praskla hadicka pred vstupe do karburatoru a kapaly z ni kapky benzinu primo na rozehraty motor. Zasycely, zmizely... nase stesti bylo, ze byl motor dobre odvetrany (Forman), takze se nestihla udelat nebezpecna koncentrace par. A mimochodem, uz jsem videl i frajera, ktery se rozhodl chrstnout naftu na skomirajici taborak z mokreho drivi. Uhasil to definitivne (jeste se nestihlo udelat zhave uhli, jinak by takhle "nepohorel").
Pred x lety se nam s kamaradem stalo, ze jsme jeli na vikend trasu cca 200km tam a 200km zpet. Pri ceste tam jsme v kolone citili benzin, ale jsme v kolone, ne... po nedelnim dojezdu jsem otevrel kapotu a co to nevidim... praskla hadicka pred vstupe do karburatoru a kapaly z ni kapky benzinu primo na rozehraty motor. Zasycely, zmizely... nase stesti bylo, ze byl motor dobre odvetrany (Forman), takze se nestihla udelat nebezpecna koncentrace par. A mimochodem, uz jsem videl i frajera, ktery se rozhodl chrstnout naftu na skomirajici taborak z mokreho drivi. Uhasil to definitivne (jeste se nestihlo udelat zhave uhli, jinak by takhle "nepohorel").
Re: Elektromobilita
Baterky jsou úplně bezpečné, viz Samsungy. Když bouchne baterka mobilu, tak je to problém, když v autě, tak prů…
Jen pro připomenutí, nebouchaly při nabíjení, ale při provozu.
Jen pro připomenutí, nebouchaly při nabíjení, ale při provozu.
Re: Elektromobilita
Nesouhlasit s čím? Že hořící baterie v mobilu je proti baterii v autě jen zapálená sirka? (Já totiž nic jiného netvrdím)mstitek píše:No, myslím, že ti co jim ta baterka bouchla v kapse nebo u ucha, by si dovolili nesouhlasit.
Re: Elektromobilita
Taky souhlasím, že je asi brzo to porovnávat, elektroauta jsou vesměs nová a nepřipouští nějaký bastl, takže jsou servisována asi v průměru v kvalitnějších servisech.
Na druhou stranu je méně možností, jak to může chytit a spousta z nich dokáže auto zastavit ještě před vypuknutím požáru. Teď zrovna běhal příběh po soc. sítích, kdy se autu propálila nádrž od výfuku.
Na druhou stranu se ve zprávách dozvíme o hořících el. autech.
Z osobní zkušenosti studentských závodů formulí- elektro i spalovací, tak jsem při závodě neviděl za několik let hořet/čoudit elektrickou formuli, spalovacích několik ročně. Elektrické si to kompenzují tím, že se buď vůbec nerozjedou, nebo jednou za čas někomu shoří auto na dílně, nebo při testování, kdy se omezují bezpečnostní pojistky. Podotýkám, že to jsou prototypy, studenti VŠ musí postavit každý rok novou formuli, záleží podle týmů, ale některé mají kompletní elektroniku vyvinutou a vyrobenou sami, baterky se skládají od 0 a je to hnáno na extrémní výkony v co nejmenších prostorech, ještě se snahou ušetřit na chlazení(váha, prostor, spotřeba)+ se jezdí v létě, takže poslední roky extrémní teploty.
Ještě k Tesle, myslím, že jozka se tady minule rozplýval nad tím, jak jde Tesla do kopru:
https://www.novinky.cz/ekonomika/509465 ... ocent.html
Na druhou stranu je méně možností, jak to může chytit a spousta z nich dokáže auto zastavit ještě před vypuknutím požáru. Teď zrovna běhal příběh po soc. sítích, kdy se autu propálila nádrž od výfuku.
Na druhou stranu se ve zprávách dozvíme o hořících el. autech.
Z osobní zkušenosti studentských závodů formulí- elektro i spalovací, tak jsem při závodě neviděl za několik let hořet/čoudit elektrickou formuli, spalovacích několik ročně. Elektrické si to kompenzují tím, že se buď vůbec nerozjedou, nebo jednou za čas někomu shoří auto na dílně, nebo při testování, kdy se omezují bezpečnostní pojistky. Podotýkám, že to jsou prototypy, studenti VŠ musí postavit každý rok novou formuli, záleží podle týmů, ale některé mají kompletní elektroniku vyvinutou a vyrobenou sami, baterky se skládají od 0 a je to hnáno na extrémní výkony v co nejmenších prostorech, ještě se snahou ušetřit na chlazení(váha, prostor, spotřeba)+ se jezdí v létě, takže poslední roky extrémní teploty.
Ještě k Tesle, myslím, že jozka se tady minule rozplýval nad tím, jak jde Tesla do kopru:
https://www.novinky.cz/ekonomika/509465 ... ocent.html
Re: Elektromobilita
Tolik článků k automobilce, která možná vyrobí 400 tisíc aut za rok. To by nebylo první místo ani u nás. I když, vyrábět ze ztrátou již několik let, to chce taky kumšt.
Re: Elektromobilita
Rozplyval? Kde prosim?
Re: Elektromobilita
K těm požárům patří ještě jeden praktický problém, o kterém jsem se teprve nedávno dozvěděl od kamaráda hasiče. Zatímco normální auto můžete hasit prakticky okamžitě, stejně jako poskytovat první pomoc případným zraněným, u elektromobilu musíte nejprve odpojit baterie, jinak hrozí úraz elektrickým proudem. Kamarád na toto téma před pár lety absolvoval dokonce speciální školení a požár elektromobilu je podle všeho pro hasiče docela noční můrou... Nakonec i Hammondův havarovaný Rimac prý hořel čtyři dny.
Re: Elektromobilita
Sice to pro jednodussi bude znamenat, ze se rozplyvam, nicmene Tesla 2Q, provozni vysledek: minus 167 mega. Vic nez se cekalo. Ale ve druhe pulce uz to fakt bude lepsi... aspon to slibujou.
Re: Elektromobilita
Třeba by pro změnu na ztrátu mohli trochu přispět i zaměstnanci...
Re: Elektromobilita
Praha plánuje vybudovat 5000 nabíječek pro elektromobily do 10 let, budou v pouličních lampách
Zdroj: https://www.lidovky.cz/byznys/doprava/p ... prava_form
První fáze bude to stát dvě až tři miliardy korun.
Zdroj: https://www.lidovky.cz/byznys/doprava/p ... prava_form
První fáze bude to stát dvě až tři miliardy korun.
Re: Elektromobilita
Jen takove male pripomenuti Kubajsova snadneho nabijeni z lamp a co to obnasi...
Re: Elektromobilita
Jednoduchým vydělením uvedených čísel se dostáváme na investici min. 500 tis / 1 lampu.jozka píše:Jen takove male pripomenuti Kubajsova snadneho nabijeni z lamp a co to obnasi...
A to se vyplatí !
Re: Elektromobilita
Jen drobna oprava... lampu a jeji pripojeni.
Re: Elektromobilita
A kolik to stojí normálně? Našel jsem narychlo jen nějaké veřejné zakázky asi na vesnicích kolem 100 tis/lampu. Praha společně s předlážděním, požadavky památkářů, výlukami a pod. bude asi o dost dražší i normálně...
Re: Elektromobilita
Tady se hlavně musí položit úplně nové kabely s o několik řádů větší kapacitou + navázané trafostanice.Kubajsu píše:A kolik to stojí normálně? Našel jsem narychlo jen nějaké veřejné zakázky asi na vesnicích kolem 100 tis/lampu. Praha společně s předlážděním, požadavky památkářů, výlukami a pod. bude asi o dost dražší i normálně...
Nyní na každou lampu stačilo 120W. Nyní bude možné na každou lampu dobíjet 3 elektromobily. Pokud by na každé lampě bylo 230V *3 fáze * 16A * 3 auta. Tj dobíjení elektromobilu 11kWh * 3. Tak jste na 33kWh. Tj na jednu lampu potřebujete 314x větší kapacitu. (33000/120)
11kWh považuji za rozumné. Elektromobil s 90 kWh baterií, jako má třeba Tesla, dobije za 8 hodin. Samozřejmě otázkou je kolik tam dají. Pokud tam dají jen jednu fázi na 16A jistič, tak maximální kapacita dobíjení bude 3,7 kWh a taková Tesla 90kWh by se dobíjela 24 hodin.
Re: Elektromobilita
kubajsu, vratte se prosim na tomhle vlakne na konec ledna a prectete si svoje prispevky
Re: Elektromobilita
Vím co jsem psal. A myslím, že dávat ke každé lampě platební terminál je krapet zbytečné. Kromě toho jsem myslel, že mají výbojky mnohem větší odběr než 120W...
Na druhou stranu, myslím že 33kW na jedno místo je moc - měl jsem představu opravdu pomalého dobíjení (tj. levného). Kdo by měl potřebu většího příkonu, musel by jí řešit jinde. Pro vyšší příkony vychází zřejmě líp nabíjecí sloupky (zřejmě krapet bytelnější, než jsem odkazoval ) - z důvodu menších vzdáleností mezi přípojnými body a tudíž menší délky kabelů...
Na druhou stranu, myslím že 33kW na jedno místo je moc - měl jsem představu opravdu pomalého dobíjení (tj. levného). Kdo by měl potřebu většího příkonu, musel by jí řešit jinde. Pro vyšší příkony vychází zřejmě líp nabíjecí sloupky (zřejmě krapet bytelnější, než jsem odkazoval ) - z důvodu menších vzdáleností mezi přípojnými body a tudíž menší délky kabelů...
Re: Elektromobilita
33 kW na jedno misto? Pri dvou ci trech pripojenich na lampu? Zkuste to nadhodit v diskusi fanatikum z hybridnich diskusi, oni vam vysvetli, ze cokoli pod pade na kabel je malo
Hlavne mi slo o tu drobnost, ze jste rozporoval, ze to bude drahe a operoval nejakym zahradnim stojankem z Bau-cehokoliv a najednou vam prijde 150-250 litru/pripojne misto normalni. Slusny doublethink.
A muzeme se vratit zpet na zacatek. Ten skvely napad dobijet EM samozrejme uz dostalo dost lidi. Jen vetsina s z nich skoncila u jedne A4 s vypoctem parametru a ceny. Neb jak tam kdosi vtipne poznamenal, tohle nejsou EM dobijene z lamp, tahle jsou lampy povesene na dobijeci infrastrukturu. A placene z kapsy nas vsech, nikoli jen "eko" posuku. Nicmene, jak vidno a jak tam jeden z mistnich exotu poznamenal, je mu jedno, kolik se prodrbe, hlavne kdyz to bude znamenat, ze muze u baraku nabit.
Hlavne mi slo o tu drobnost, ze jste rozporoval, ze to bude drahe a operoval nejakym zahradnim stojankem z Bau-cehokoliv a najednou vam prijde 150-250 litru/pripojne misto normalni. Slusny doublethink.
A muzeme se vratit zpet na zacatek. Ten skvely napad dobijet EM samozrejme uz dostalo dost lidi. Jen vetsina s z nich skoncila u jedne A4 s vypoctem parametru a ceny. Neb jak tam kdosi vtipne poznamenal, tohle nejsou EM dobijene z lamp, tahle jsou lampy povesene na dobijeci infrastrukturu. A placene z kapsy nas vsech, nikoli jen "eko" posuku. Nicmene, jak vidno a jak tam jeden z mistnich exotu poznamenal, je mu jedno, kolik se prodrbe, hlavne kdyz to bude znamenat, ze muze u baraku nabit.