Elektromobilita

Odpovědět
MPMP
Příspěvky: 3278
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: Elektromobilita

Příspěvek od MPMP »

Diaľničiar píše:Německý automobilový koncern Volkswagen navzdory čipové krizi a dopadům války na Ukrajině téměř zdvojnásobil zisk před zdaněním. V prvním čtvrtletí ho meziročně zvýšil na 6,7 mld. EUR (165 miliard Kč) z 3,4 miliardy eur. Firma to napsala ve svém sdělení.
A mám to chápat jako doboru nebo jako špatnou zprávu?
Ta dobrá by mohla být, že elektromobilita je ekonomicky životaschopná.
Ta špatná, že se VW rozhodl na elektromobilitě vydělávat víc než na "spalovací mobilitě" a nejde mu o "udržitelný obchod", ale o co největší zisk.
Ano, já vím, zase to ženu do extrému, předchozí roky musel do té elektromobility masivně investovat, měl ztráty, které musí dohnat, z malého zisku se dvojnásobek dělá snáze než z velkého, atd. Ale stejně, ten zisk musel nekde vzniknout.
Není to náhodou obdoba přechodu na Euro, kdy lidé neměli "v hlavě" nové ceny, tak se firmy různě snažily vylepšit si ekonomiku? Teď taky nikdo nemá "v hlavě" ceny EV, takže si můžete nasadi ceny, jaké uznáte za vhodné a nikomu to nebude divné.
Já chápu, že pro výrobce je přechod k elektromobilitě hodně nákladný a hlavně hodně nejistý krok. Desítky let zkušeností s ekonomikou výroby a údržby spalovacích aut jsou pryč a je třeba postavit ekonomiku oboru, o kterém nevědí téměř nic (jaké budou náklady na záruky, jaká bude životnost komponent - hlavně baterií, ...). Pak ale navýšení zisku na 200% může znamenat, že ty odhady byly nepřesné a "holíme zákazníky" stejně tak, jako, že jde o výkyv a za rok to může být klidně -50%.
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

Taky to muze znamenat, ze pri nedostatku komponent dostava prednost ta cast vyroby, ktera je ziskovejsi. Co myslite kdyz dostanete na vyber jestli vyrobite Arteon nebo Polo, pro co se rozhodnete?
Lynx
Příspěvky: 3683
Registrován: 24.11.2016 8:02:29

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Lynx »

Taky to může být ovlivněno tímhle:

U vozidel s cenou do 40 000 eur se má státní bonus zvýšit z 6 000 až na 10 800 eur

Jestliže je v Německu podstatná část ceny elektromobilu dotovaná státem, a má se to ještě zvýšit, tak se to dobře prodává ...
kot
Příspěvky: 10361
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Elektromobilita

Příspěvek od kot »

A ještě lépe kupuje Lynxi... :D
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Diaľničiar »

jozka píše:Taky to muze znamenat, ze pri nedostatku komponent dostava prednost ta cast vyroby, ktera je ziskovejsi. Co myslite kdyz dostanete na vyber jestli vyrobite Arteon nebo Polo, pro co se rozhodnete?
Nejde o to k čemu se rozhodnu já, ale o to, že vy se rozhodnete pro NE a že všichni jsou vlastně proti a nikdo je nechce. To ale značí, že přiznáváte, že se prodává, že tedy jestvuje dost kupujících. Asi to nebude tak, že nikdo to nechce. Tady v tomto vláknu je 10 lidí proti, ale kdyby to bylo tak, že jsou proti všichni nebo většina, tak si to nikdo jednoduše kupovat nebude, že ano? Probuďte se a vnímejte realitu. ;) Nebo taky doma ještě žehlíte na uhlí? :lol: Stejný metr, kdy většina lidí žehlí na elektriku. Protože taky nezapomínejme na to, že sám píšete zase jinde, jak EV zdražuje, jak se baterie zdražují. A ostatně, na EV se čeká 10-14 měsíců, zrovna jako na spalovák. Takže "v tom" to rozhodně není. A bude furt obtížnější hledat v čem to je. Právě proto, že se tomu vede. A já jen dodam, díky za to. :ok:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Diaľničiar »

Cíl podnikání nebo-li existence soukromé firmy je dosahovat zisk. A VW dosahuje zisků hlavně na těch zde tak zatracovaných elektromobilech. A to je jen začátek jeho zisků, protože stoupne počet modelů, zlepší se dostupnost atd. Jde o to, že pokud by nebyl zákazník, tak zisk nebude. A ono lze nekoupit vozidlo, takže pokud by byla ta aktivita PROTI, tak by si to rychle každá firma rozmyslela. To se ale neděje. Bez ohledu na dotace, máme tady nějaký skromný dojezd a zaostávající síť nabíječek a navíc velké % z nich jsou pomalé. Samá negativa a zisky navzdory tomu všemu. Bohužel, nejde vám to do karet, jiné by bylo, kdyby tady byla ztráta za ztrátou. A ta i je, na spalovacích pohonech, které jsou v problémech od vzniku pandemie po dnešní válku v Evropě. To je doopravdy fakt, protože EV sice zdražují, ale vyrábí se. Kdežto spalováky mají daleko větší nutnost na díly a těch není takže mají automobilky každá jedna stovku tisíc kusů rozděláno, ale nedokončeno a ty vozy jsou často venku na dvorech atd. ... a jsme zpátky u hlavního cíle firmy a sice zisk. Je zřejmé, proč tedy bude pokračovat investice do EV. Když něco "jede", tak se to musí znásobovat a i s ohledem na konkurenci. A zase jen dodám, díky za to.

Ke konspiraci, jestli pandemie a válka tomuto procesu napomáhají nebo ne je v zásadě nedůležitý, viz peněženka zákazníka a cen modelů EV.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
MPMP
Příspěvky: 3278
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: Elektromobilita

Příspěvek od MPMP »

Diaľničiar píše:Cíl podnikání nebo-li existence soukromé firmy je dosahovat zisk. A VW dosahuje zisků hlavně na těch zde tak zatracovaných elektromobilech. A to je jen začátek jeho zisků, protože stoupne počet modelů, zlepší se dostupnost atd.
Prosím opatrněji s těmi absolutními závěry. Aby to celé nebyla pouze bublina, která splaskne po ukončení masivních dotací nákupů EV. Nebo snad máte dojem, že tady ty dotace budou už navždy?
Já mám totiž dojem, že VW nevydělává na "skvělých produktech", ale "dojí stát na dotacích". Jak rád bych se mýlil, ale zatím tomu (že se mýlím) nic nenasvědčuje.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Diaľničiar »

Nemám ten dojem. Mám dojem, že klesne cena v poměru ke koupyschopnosti během dekády (a choďte mi vykládat jak si nemůžete nejbližší roky koupit spalovák :D protože to tak není, takže zbytečná debata) tím jak se zvedne % výdajů u všech automobilek, viz mnoho zpráv jak je sem dávám + vývoje lepších inovativních procesů v bateriích atd. Vy máte přesně opačný dojem a to je vše, proto možná opatrně - a možná i ne. Protože proč opatrně? Protože se nelíbí fakta dosažených zisků VW? Předtím Tesla a dalších? Ale prosim vás. Naopak, je potřeba zatleskat, jináč by EU automotive opravdu upadl. Dotace jako taková je politický nástroj k dosažení emisí 2050. Budeme kritizovat i dotky na kotly? Atd.? :D

To, že vy po 100. napíšete, že "nic tomu (čemukoliv co napíšete) nenasvědčuje" je již s prominutím směšné. Argumentů tady máte mnoho od hromady lidí, ale pro vás to jednoduše nezmění váš negativní náhled, protože máte předem jasno. Takže, klidně pokud vám to udělá hezčí den: mějte si tuto umlácenou pravdu. Já s tím problém doopravdy nemám, ale nesouhlasím s vámi, protože vidím věci jináč, v sovislostech stejně mnohokrát rozepsaných. :)

Bublina byla dosažení nulových emisí u dieslů. Aféra dieselgate málem VW položila když by nezasáhl hotovostně arabský partner. Když už.

Ale to je stejné s náhledem na MTS že ano atd. Úspěch je v této zemi jednoduše za 1. zpochybňován jakmile nesedí se preferencí náhledu, za 2. zesměšňován, za 3. záviděn. A i když bude 99 pozitiv, tak vypadne 100. negativum a to promázne všechno, viz Ostravsko u jiných. To je takové "lidské". A to je pravda, to nezpochybňuji. Ale taky jsem v rozporu s takovým pohledem do života. ;)


To pak všechno, "Cola", Unilever značky, Nestlé atd. jsou na tom vlastně stejně, protože berou dotace. Na závody (fabriky), na lidi, na suroviny atd. Ale stačí to JEDNO: NEKUPOVAT. Ale není tomu tak ... Co tak tedy pro jednou i něco uznat a sice firma = cíl zisk. Ale ne, já vím, u EV to nejde. :lol: (navíc, jen tak mimochodem = dotace na prodané kusy jsou stále nižší než vynaložené miliardy v posledních letech, protože jistě víte, že to není tak, že 1 rok vývoje a ihned prodej).
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Mike
Příspěvky: 4950
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Mike »

MPMP píše:...
(jaké budou náklady na záruky, jaká bude životnost komponent - hlavně baterií, ...)...
tohle má automotive vyřešené zhruba od roku 2008-2010
tehdy usoudili, že životnost pro všechny je zbytečnost a výhodnější je zaplatit těm pár opravdovým uživatelům /nájezd přes 200tkm po dobu záruky/ třeba půlku auta ( a ještě z toho udělat dobré PR ) než se zabývat zárukou na celou produkci
tehdy se z automobilu stal spotřebák se vším všudy...
a zákazník si na to již celkem zvykl ( klasická trojkombinace turbo ; vstřiky ; dvouhmota se aplikuje už i v benzínu a AT převodovkách ) takže ona životnost baterií je "jen" třešnička na dortu
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Lynx
Příspěvky: 3683
Registrován: 24.11.2016 8:02:29

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Lynx »

MPMP píše:Já mám totiž dojem, že VW nevydělává na "skvělých produktech", ale "dojí stát na dotacích". Jak rád bych se mýlil, ale zatím tomu (že se mýlím) nic nenasvědčuje.
Přesně tak to je.
MPMP píše: ..............
Diaľničiar píše:Naopak, je potřeba zatleskat, jináč by EU automotive opravdu upadl. Dotace jako taková je politický nástroj k dosažení emisí 2050. Budeme kritizovat i dotky na kotly? Atd.? :D
Mícháte hrušky a jablka.
MPMP píše: ...........
Diaľničiar píše:To, že vy po 100. napíšete, že "nic tomu (čemukoliv co napíšete) nenasvědčuje" je již s prominutím směšné. Argumentů tady máte mnoho od hromady lidí, ale pro vás to jednoduše nezmění váš negativní náhled, protože máte předem jasno.
Tohle ale přesně sedí na vás. Spoustu lidí vás tady argumentačně rozneslo na kopytech, rozebralo do detailu proč a v čem se mýlíte a vy si stejně jedete svojí, tisíckrát vyvrácenou lež. A navrch používáte invektivy a podpásovky.
MPMP píše: ...........
Diaľničiar píše:Úspěch je v této zemi jednoduše za 1. zpochybňován jakmile nesedí se preferencí náhledu, za 2. zesměšňován, za 3. záviděn. A i když bude 99 pozitiv, tak vypadne 100. negativum a to promázne všechno, viz Ostravsko u jiných.
Tohle už jsou národnostní urážky. Uvědomte si, že jste tady na návštěvě, na českém fóru. Jestli se vám v Česku nelíbí, zůstaňte doma. Rádi uvítáme každého cizince, ale ne takového co nás bude hnusně urážet a nasazovat nám psí hlavu těch nejhorších ....
MPMP
Příspěvky: 3278
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: Elektromobilita

Příspěvek od MPMP »

Diaľničiar píše:To, že vy po 100. napíšete, že "nic tomu (čemukoliv co napíšete) nenasvědčuje" je již s prominutím směšné. Argumentů tady máte mnoho od hromady lidí, ale pro vás to jednoduše nezmění váš negativní náhled, protože máte předem jasno.
Mohu, prosím, požádat o alespoň 2 odkazy sem do fóra na argumenty, které dokazují, že elektromobilita je ekonomicky životaschopný segment ekonomiky i bez masivních státních dotací?
Netvrdím, že tu nejsou, ale já je ještě neviděl.
mstitek
Příspěvky: 336
Registrován: 15.8.2017 22:28:46

Re: Elektromobilita

Příspěvek od mstitek »

poslední Tesla Impact Report pro ty co to zajímá a nechodí se sem jenom pohádat: https://www.tesla.com/ns_videos/2021-te ... report.pdf
MPMP
Příspěvky: 3278
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: Elektromobilita

Příspěvek od MPMP »

Zajímavé informace si přečtu vždycky rád, ale když hned na straně 4 najdu informace zkreslené (a to jsou informace, které si umím ověřit, takže to na nich poznám), tak tomu zbytku přestávám věřit.
A teď věcně: hovoří se tam o 30.000 litrů spáleného paliva, to v mém aktuálně provozovaném autě stačí na ujetí 600.000 km (dlouhodobá spotřeba nafty za posledních 50.000 km je 5l/100km).
Proti tomu je postaveno 70 MWh elektřiny. Při spotřebě cca 18 kWh/100km (čerpám zde a beru ten skoro nejmenší údaj, nic přesnějšího nemám), ale toto množství vystačí jen na cca 390.000 km.
Není to náhodou tendenční "ohýbání" faktů? Další přepočet kWh elektřiny na tuny CO2 už není zajímavé.
mstitek
Příspěvky: 336
Registrován: 15.8.2017 22:28:46

Re: Elektromobilita

Příspěvek od mstitek »

tak 5l/100 km rozhodně není typická spotřeba běžného auta. Argumentovat takto odlehlou hodnotou asi není úplně ideál. Nicméně jak k tomu číslu došli nevím. Možná je to tam někde napsané. Druhá věc je, že tohle je report komerční firmy. Je naprosto jasné, že reportovaná čísla budou ta příznivější.
mstitek
Příspěvky: 336
Registrován: 15.8.2017 22:28:46

Re: Elektromobilita

Příspěvek od mstitek »

Našel jsem detaily na stránce 58:
EV energy consumption: Real world energy consumption based on 25 billion miles traveled Tesla Model 3 and Model Y vehicles, including energy losses during the charging process.

ICE fuel consumption: Data provided by Consumer Reports, which reports model year 2020 mid-size premium sedans achieve 24.3 MPG on average. This translates to over 400 grams of CO2e per mile once we account for emissions generated through the extraction, refining and shipment of oil.
24.3 MPG odpovídá 9,7 l/100km.
MPMP
Příspěvky: 3278
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: Elektromobilita

Příspěvek od MPMP »

Takže pro spotřebu 5 l/100km "Argumentovat takto odlehlou hodnotou asi není úplně ideál", zatímco v článku uváděná spotřeba 9,7 l/100km "odlehlá" není?
Skoro bych řekl, že v Evropě bude to moje číslo reálnému průměru asi tak 2x blíž, než to jejich.
Ale proti gustu ...
kyk
Příspěvky: 954
Registrován: 22.7.2011 10:54:46
Bydliště: Praha, SOKP km 50 st.
Kontaktovat uživatele:

Re: Elektromobilita

Příspěvek od kyk »

Tak pokud chápete psaný text tak byste neměli vytrhávat čísla z kontextu.
Přepočet na 9,5l je reálný.
Chápu že tu někdo osobně jezdí s autem co má spotřebu 5l/100km (já v průměru 6), ale to není argument pro to, že jsou čísla v tomto reportu vylhaná.
Najděte si to.
kot
Příspěvky: 10361
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Elektromobilita

Příspěvek od kot »

kyku, problém asi je v tom, že někteří z nás ještě pamatují bolševika dost dobře. A trochu nás brní vzadu na hlavě, protože statistiky jak jsme skvělí ve výrobě toho či onoho byly fantastické. A celý národ slintal po šmejdech z Neckerman katalogu a baby šili doma podle obrázků z Burdy. O autech nebudu mluvit vůbec. No, a teď se na nás hrnou čísla a tabulky o fantastických EV, jejíchž perfektnost pár kolegů prosazuje, ale zase naopak pár kolegů vidí v / jakýchkoli / dotacích pokřivování REÁLNÉHO trhu. O SOUČASNÉ funkčnosti EV oproti hnusným spalovákům nemluvě. A v tom tkví / pro někoho z nás / ten problém. No a mě holt na hlavě občas z bezemisnosti a výhodnosti EV trochu brní. X argumentů, proč je to cesta do pekel, zde bylo řečeno. Na straně druhé x argumentů proč socialismus , pardon EV je bomba, zde je rovněž k přečtení. No a někteří z nás nechtějí být někam tlačeni. A v tom je ten problém. Bolševik tlačil na pilu - JE PROTI NÁM KDO NENÍ S NÁMI ! A teď zase tlačí jiná garnitura. Evropa má zachránit svět od emisí a Čína, Indie, Rusko a Amerika a další to mají on the hook ? Za mě raději NE... Ale já za mou "pravdu" nebojuji. 18 let jezdím do Afriky a posledních asi 8 let jsem zde v roce 120 - 140 dnů. Posledních 7 let jsem navíc dark boy - tedy alespoň podle druhého pasu a druhého občanství. Takže něco málo tady o životě vím. Tož asi tak... :P
kyk
Příspěvky: 954
Registrován: 22.7.2011 10:54:46
Bydliště: Praha, SOKP km 50 st.
Kontaktovat uživatele:

Re: Elektromobilita

Příspěvek od kyk »

Neberu ti Kote tvůj úhel pohledu a chápu, taky jsem pár let bolšána zažil. My ze střední Evropy jsme zvlášť citliví na to, když se nám někdo snaží byť jen trochu kecat do života.
Na druhou stranu jsme si před časem už vybrali kde chceme žít (dneska už prakticky nelze stát někde mezi) a s tím se krom výhod váže taky druhá stránka věci, zvlášť když jsme se zavázali některé věci podporovat a prosazovat. Nikdo neříká že je třeba přejímat cizí vize doslova nebo být papežštější než papež (což jsme už párkrát předvedli) a hodně to je i o tom, jak si dohodu na globální úrovni implementujeme na úrovni lokální.
Sám nejsem žádný fanatický muskafarián (i když teda jejich základy efektivizace vývoje a výrobních procesů by se měly tesat do mozků vedení ostatních automobilek), ale ani zarytý odpůrce EV. Budu se opakovat, svět se mění, není statický a co platilo včera, nemusí platit dnes. Naposledy zásadně únor ´22, leden ´20.
Zítra může někdo najít ohromné zásoby ropy a plynu nebo vyvinout levnou baterii s s trojnásobnou kapacitou a výdrží. Nebo taky nemusí a budeme se babrat s benzinem za 50 a elektrovozy za milionapůl ještě deset let a nadávat na bolševiky na východě i na západě.
Ale jedno slíbit můžu, že mě dokáže vytočit dnes i za pět let zpochybňování fakt u lidí, které považuji za inteligentnější, než je běžný průměr.
Lynx
Příspěvky: 3683
Registrován: 24.11.2016 8:02:29

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Lynx »

kyk píše:Tak pokud chápete psaný text tak byste neměli vytrhávat čísla z kontextu.
Přepočet na 9,5l je reálný.
Zbytečné invektivy. Řeči o nechápání psaného textu jsou snad tou nejzprofanovanější urážkou ad hominem na českém internetu a opravdu není důstojné se k něčemu takovému snižovat.
kyk píše:Ale jedno slíbit můžu, že mě dokáže vytočit dnes i za pět let zpochybňování fakt u lidí, které považuji za inteligentnější, než je běžný průměr.
Vy opravdu zcela váženě tvrdíte, že přepočet na 9,5 litru na 100 km (mimochodem mstitek uvádí více - 9,7 litru na 100 km) je odpovídající běžnému standardu spotřeby spalováku ? Tedy že je spotřeba spalováků reálně tak vysoká ?

Já nevím, ptám se - jsem laik. Měl jsem doteď jiné informace. Spotřebu u svého 15 let starého benzíňáku, která je tak 7,5 litru na 100 km jsem dosud považoval za vysokou - tedy na dnešní poměry. Proto mě překvapuje vaše informace, že je i moje staré auto 2 litry pod běžným standardem ....
kyk
Příspěvky: 954
Registrován: 22.7.2011 10:54:46
Bydliště: Praha, SOKP km 50 st.
Kontaktovat uživatele:

Re: Elektromobilita

Příspěvek od kyk »

Odpověď najdete právě v první odkazované větě.
Nečekejte ode mne další reakce.
Pokud někoho chcete poučovat jak se má chovat, podívejte se nejdříve do zrcadla.
mstitek
Příspěvky: 336
Registrován: 15.8.2017 22:28:46

Re: Elektromobilita

Příspěvek od mstitek »

Kdybyste místo věčnýho dohadování použili strejdu googla: https://afdc.energy.gov/data/10310
ZBmaster
Příspěvky: 85
Registrován: 24.12.2019 22:20:21

Re: Elektromobilita

Příspěvek od ZBmaster »

kot píše: Evropa má zachránit svět od emisí a Čína, Indie, Rusko a Amerika a další to mají on the hook ? :P
Tisíckrát omletá lež. Všechny vyspělé země světa mají nějakou legislativu na emise automobilů. Většinou se jedná o limity podobné Euro 5 až 6. Takže jdou jen trochu pomalejším tempem něž EU ale jdou....
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

Takže jdou jen trochu pomalejším tempem něž EU ale jdou....
A o to jde. O rozumne tempo, ktere nerozdrbe automotive na kosticky, jak se v Evrope uz stalo. Tady byl Covid darem z nebes, protoze se na nej da svest to, co podle statistik o prodejich zacalo uz pred nim.
ZBmaster
Příspěvky: 85
Registrován: 24.12.2019 22:20:21

Re: Elektromobilita

Příspěvek od ZBmaster »

Nové Euro se zavádí co cca 5let, E6 má jakýsi druhý stupeň E6 D Temp. V Tom problém není, každý výrobce tuší kdy to příjde. Ano mohlo to být třeba co 7 let ale to by neprošlo v EU parlamentu. Problém je hlavně ve včasném oznámení limitů škodlivin a dalších požadavků. Máme rok 2022 a u E7 stále není vše jasně dané! Což je skutečně problém. Dost by pomohlo nutnost oznámit limity vždy minimálně 5 let předem....
Ono omezování škodlivin u automobilů už naráží na své hranice a zůstat u E6 by zase nikdo v EU parlamentu neprosadil. Proto EV a proto někteří výrobci už nechtějí investovat do vývoje spalovacích motorů. EU se tímto snaží výrobce donutit investovat do vývoje EV, protože nebýt těchto tlaků, vývoj EV by moc nepostupoval.
Když se nad tím člověk zamyslí tak to smysl dává, samozřejmě je tam i poměrně velké riziko...

Když se kouknem do historie, tak v době před první světovou válkou do USA, vojáci i dustojníci až na pár vyjímek odmítali nákladní auta a vše motorové... CHtěli koně... protože na ně bylo vše uspůsobeno... A za 30 let byla US army celá motorizovaná!!! Ještě v roce 1940 plno důstojníků odmítalo v US army tanky!! Chtěli kavalerii a jak to nakonec dopadlo všichni víme.
Odpovědět

Zpět na „Vozidla - technika“