Elektromobilita

Odpovědět
Anonym
Příspěvky: 821
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Anonym »

Kubajsu píše:Vím co jsem psal. A myslím, že dávat ke každé lampě platební terminál je krapet zbytečné. Kromě toho jsem myslel, že mají výbojky mnohem větší odběr než 120W...

Na druhou stranu, myslím že 33kW na jedno místo je moc - měl jsem představu opravdu pomalého dobíjení (tj. levného). Kdo by měl potřebu většího příkonu, musel by jí řešit jinde. Pro vyšší příkony vychází zřejmě líp nabíjecí sloupky (zřejmě krapet bytelnější, než jsem odkazoval :) ) - z důvodu menších vzdáleností mezi přípojnými body a tudíž menší délky kabelů...
Psal jem 33kW na jedno místo tj. 11 kW na jedno auto. To mi přijde jako rozumné na noční nabíjení nebo pro někoho kdo do Prahy přijede na půl dne a potřebuje dobít částečně vybité auto.

Dle mého názoru nemá příliš velký smysl dělat 230V * 16A jednofázově. Tj 3,7 kW. Vybité auto s větší baterií by člověk nedobil ani za celý den. 100 km dojezdu by trvalo dobít zhruba 6 hodin. Nicméně alespoň něco.

Obecně se na doma dělají tyto nabíječky:
3,7 kW ... 1 fáze 16A
7 kW ... 1 fáze 32A
11 kW ... 3 fáze 16A
22 kW ... 3 fáze 32A

Považuji je všechny za pomalé.

Rychlé nabíječky má třeba Tesla Supercharger a to 150 kW a více.
Kubajsu
Příspěvky: 1311
Registrován: 18.8.2010 8:42:13
Bydliště: Praha

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Kubajsu »

Cokoliv pod pade na kabel je málo na rychlodobíječkách. Pro pomalé nabíjení bohatě stačí běžná 240V zásuvka (pro běžný denní nájezd normálního sídlištního auta).
Ta cena je za lampu, nikoliv za přípojné místo a psal jsem, že netuším na kolik vyjde normální pouliční lampa.
Mosquit
Příspěvky: 924
Registrován: 14.5.2009 11:09:38
Bydliště: Mezi 2 dálnicema, mezi VRT a 231, vedle Družby

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Mosquit »

Pouliční lampa nestojí "nic". Počítej max. desítku za svítidlo + stožár (taky desítku).
Instalace je složitější, už jen to pořádně ukotvit...
No a přitáhnout k tomu kabel zemí, počítejme odhadem 2000,- za metr výkopu i se zasypáním a novým položením dlažby.

Pro elektroautodobíjecí lampy musí být kabel tlustší (výkop tedy větší), do toho trafostanice, řízení, ... To se na tu pětistovku na kus dostanem...

Něco jiného je dimenzovat kapacitu pro rodinný dům (sám teď doma budu dodělávat nějaký zásuvky, tak si rovnou nechám vyvést k parkovacímu stání kabel 3x32A (a zatím osadím jen 3x16A jističem) a tam mi to stačí. Ale pro veřejnou infrastrukturu - ve městě, kam se očekává, že lidi přijedou a chtěj si nabít a po práci/nákupu/kinu jet domů - je 3,7kW zoufale málo.

Kubajsu se ale rozhodnul i zvýšit napětí v české síti na 240V, tak z toho dostane i 3,8kW ;-)
P_V
Příspěvky: 1708
Registrován: 14.3.2009 15:26:14
Bydliště: Praha

Re: Elektromobilita

Příspěvek od P_V »

Lampy jsou nějakých 30 a více m od sebe, a to jen po jedné straně ulice, takže i kdyby na lampě byly 3 zásuvky, nabijí jen čtvrtinu odstavených aut. Při příčném stání ještě méně. Nestačí to už takto. Takže až se naplní vlhké sny euroúředníků a elektroauta budou převažovat, budou se ulice opět překopávat.
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: Elektromobilita

Příspěvek od JirkaS »

Pokud by se ty snahy naplnily, budou nám chybět zdroje el. energie, takže chybějící zásuvky budou zcela podružný problém :-)
Lenny
Autor
Příspěvky: 10801
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Lenny »

To budou čórky měděných kabelů z lamp. :lol:
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Mike
Příspěvky: 5005
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Mike »

tak se prostě zbavíme toho hnusného kapitalistického způsobu, že za druhotnou surovinu se občanovi platí
od toho jsou přeci nádoby na tříděný odpad a sběrné dvory :?
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Lynx
Příspěvky: 3702
Registrován: 24.11.2016 8:02:29

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Lynx »

Martin Bursík, nový šéf Komise hl. m. Prahy pro udržitelnou energii a klima, aktuálně v rozhovoru pro Český Rozhlas Plus prohlásil, že "auta se spalovacími motory budou muset z Prahy zmizet".

Tedy, nejenom že je to prohlášení , jako od nějákého šéfa hodně extrémistického ekoteroristického spolku, ale fascinuje mě, jak se politická mrtvola Bursík zase oklikou dostal k moci a ke korytu.
Když to nešlo volbami a nedostal se do senátu, parlamentu, europarlamentu, nikam ... tak to jde přes kamarádíčky.

Voliči mu dali opakovaně jasně najevo, že ho nechtějí, ale stejně si ten slizoun našel cestičku. Na druhou stranu, zase by to lidem mohlo otevřít oči a už nevolit současné pražské "vládní " strany.
kyk
Příspěvky: 959
Registrován: 22.7.2011 10:54:46
Bydliště: Praha, SOKP km 50 st.
Kontaktovat uživatele:

Re: Elektromobilita

Příspěvek od kyk »

Takové ty hnutí Prahu pražanům, myslite...
Kubajsu
Příspěvky: 1311
Registrován: 18.8.2010 8:42:13
Bydliště: Praha

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Kubajsu »

Mosquit píše:musí být kabel tlustší (výkop tedy větší)
Ale no tak. Výkop se dělá na šířku lžíce bagru a ta je vždy řádově větší, než kabel..
Ale i tak, lampy asi nebudou správná cesta právě kvůli těm odstupům...
Kubajsu se ale rozhodnul i zvýšit napětí v české síti na 240V, tak z toho dostane i 3,8kW ;-)
Ajta krajta :oops:
Mosquit
Příspěvky: 924
Registrován: 14.5.2009 11:09:38
Bydliště: Mezi 2 dálnicema, mezi VRT a 231, vedle Družby

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Mosquit »

jenže ono tím výkopem jaksi nevede jen jeden kabel... A ten výkup se dá udělat i celkej úzkej, např:
Obrázek

zpravidla se ty kabely dávaj ještě od chráničky...
Kubajsu
Příspěvky: 1311
Registrován: 18.8.2010 8:42:13
Bydliště: Praha

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Kubajsu »

Ale pořád to je o nějakém rozdílu tloušťky kabelů v řádu cm... A výkop je v řádu desítek cm. I ten nejmenší.
mstitek
Příspěvky: 336
Registrován: 15.8.2017 22:28:46

Re: Elektromobilita

Příspěvek od mstitek »

To tady vážně řešíte takovou blbost jako velikost výkopu? V zemi, kde není problém rozkopat stejný úsek chodníku nebo silnice klidně pětkrát za rok?
jozka
Příspěvky: 2793
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

Jasne a moznost soubehu kabelu pro par svitidel jsou stejne jako u tech napajecich pro nabijecky... kabel jako kabel, ze jo... stejne tak moznosti vedeni a manipulace. jen by mne zajimalo proc se treba pri soubehu oddeluji ty nekolika kV od doprovodnych storckou. Asi lobby cihelen...

Nicmene jsem rad Kubajsu, ze jsme uz opustili fantasmagorie sloupku z bauhausu za par korun a kormidlujeme do realnejsich casti sveta.
JiVi
Příspěvky: 240
Registrován: 27.5.2010 8:23:47
Bydliště: Pardubice

Re: Elektromobilita

Příspěvek od JiVi »

Kubajsu
Příspěvky: 1311
Registrován: 18.8.2010 8:42:13
Bydliště: Praha

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Kubajsu »

To není příspěvek k elektromobilitě, ale k fanatismu německých zelených...

Výhoda elektromobilu rozhodně není v tom, že by šetřil CO2. Asi trochu jo, ale je tam spousta proměnných... Hlavní přínos je, že nesmrdí ve městech (převážně v údolích se špatnými rozptylovými podmínkami) přímo pod nos. A tam zrovna zdražení PHM moc neznamená - na kraťoučkých jízdách, které jsou z hlediska škodlivin nejhorší se to projeví minimálně.
P_V
Příspěvky: 1708
Registrován: 14.3.2009 15:26:14
Bydliště: Praha

Re: Elektromobilita

Příspěvek od P_V »

Bližší údaje.

5000 nabíjecích stojanů, z toho 4500 lamp. Na stojanu 3 zásuvky. Čili 15000 nabíjecích zásuvek. Hodlají tím pokrýt potřeby 140 tisíc elektromobilů v roce 2030. Nějak mi to nesedí, asi tak o jeden řád. Takže budou muset ještě 10x přidat, nebo se budou u lamp stát fronty :)

Nabíječka za 3000 Kč. Docela levné, na to že to kromě 3 zásuvek ve vandalovzdorném provedení bude muset obsahovat ještě něco na identifikaci klienta a spínání proudu.

Kabel v ceně 300 Kč/metr, což odpovídá cyky 5x25, neboli 3x120A. Ale neuvedli kolik nabíječek bude jeden kabel živit.

https://prazsky.denik.cz/podnikani/nabi ... 90801.html
Lenny
Autor
Příspěvky: 10801
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Lenny »

Jak to vypadá na norském sídlišti večer během dobíjení https://www.autoforum.cz/zajimavosti/sm ... cLwwF_j5EU
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
mapman
Autor
Příspěvky: 5766
Registrován: 25.2.2009 22:20:05

Re: Elektromobilita

Příspěvek od mapman »

Já bych to upravil - to video je o tom, jak to může na norském sídlišti vypadat po roce 2025, kdy už se mají prodávat jen elektromobily, pokud se nezajistí dostatečná infrastruktura. To video je podle všeho uměle nahrané...
jozka
Příspěvky: 2793
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

Husty... uz i novinari si zacinaji uvedomovat blizici se prusvih...
Anonym
Příspěvky: 821
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Anonym »

jozka píše:Husty... uz i novinari si zacinaji uvedomovat blizici se prusvih...
Nedivím se, že lidé elektroauta nekupují. Ceny jsou vysoké, ale pomalu začínají zlevňovat. Například Škoda Citigo se bude prodávat za 429000 Kč včetně DPH - lze objednat.

Renault prodává v Číně ultra-levný elektromobil za 7900 euro
http://www.hybrid.cz/renault-prodava-v- ... -7900-euro

Chce to čas a elektroauta zlevní.
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6841
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Nezlevní, zdraží konveční auta.
R48 -> D48 se podařilo!
jozka
Příspěvky: 2793
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

Elektromobilni klasika, Citygo za dvojnasobek klasiky i s dotaci od vyrobce a cinska cena se zapoctenim dotaci (v Evrope se predpoklada dvojnasobna cena, mate to i v tom clanku). Co tam mate dal?
Mike
Příspěvky: 5005
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Mike »

v SM speciál, je takový hezký propočet, co udělá s cenou ona emisní pokuta ( nad 95ge/km )
takže to citigo bude vlastně za normální peníze
jen tedy nedojede tak daleko, ovšem s tím se na dovolenou stejně nejezdí
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Odpovědět

Zpět na „Vozidla - technika“