Elektromobilita
Re: Elektromobilita
Ten článek jsem četl. Ta citace stále nedává smysl. S rychlostí výroby to nemá nic společného. Zato všechno s dostupností zdroje té energie. Je pak otázka nakolik se dá věřit zbytku článku.
Re: Elektromobilita
Nejde o to kolik bude stát 1 MWh při regulaci, to i dnes stojí v extrémech u nás 10000 Kč, jde o to, kolik bude stát energie celkově. Loni když v Německu hodně foukalo tak cena na denním trhu byla i záporná. Pak nejedou i ty uhelky u nás a každý výrobce uhlí raději ušetří a nakoupí "zadarmo" ze západu.Schválně, kolik bude stát 1 MWh z těch paroplynových elektráren, které slouží jen pro vykrývání nedostatků v síti "nefouká a nesvítí".
To se pochopitelně rozpočítá mezi všechny, jako podpora OZ.
Navíc zákon se mění a od letoška budou nově moci i u nás regulovat i menší zdroje. ČEZ a Sev.en a spol se to snažili posunout, bojkotovat, ale ČEPS zatím odolává.
Ten článek je úplný nesmysl. Celá Evropa je propojená a oni tam řeší pomoc uhelky v Rakousku. Třeba u nás se stavěly Dlouhé stráně pro případ výpadku Temelína, ale nyní se už tak ani nepoužívají a je to čistě špičkovací elektrárna. Když vypadne Temelín, tak se to zvlá i bez nich.V kostce... pruser zpusobeny uchylnym energetickym mixem nelze vyresit uchylnym energetickym mixem. Ale uchylnemu energetickemu mixu samozrejme patri budoucnost.
Ano, energetický mix je a bude složitější, ale není to žádný průser. Dá se to v pohodě řídit. Průser nastane pokud se to v určité fázi začne řídit politicky a ne jen z jedné strany, ale i od vykladačů své pravdy, kteří tady na fóru nyní převládají, případně divných politických zásahů.
Ukázka, že to nyní funguje a jde to správným směrem je například propojení trhů přes SIDC (XBID), kde se budou nově obchodovati 15min kontrakty napříč státy.
Jsme tu ve vlákně o elektromobilitě, tak ještě zmíním součást Tesly a to Autobidder, v UK má licenci na obchodování s elektřinou a a v budoucnosti budou ty miliony elekroaut a powerwallu v domácnostech fungovat jako jedna obří baterka. Koukejte do budoucnosti, ne minulosti.
Re: Elektromobilita
Tomuhle moc nerozumím, tak se raději zeptám: opravdu jde "čerpat energii" do veřejné sítě z baterie auta připojeného k domácí nabíječce, aniž by se ta síť musela předělávat?Mroz píše:... v budoucnosti budou ty miliony elekroaut a powerwallu v domácnostech fungovat jako jedna obří baterka. Koukejte do budoucnosti, ne minulosti.
A druhá , tentokrát "netechnická" otázka: věříte tomu, že s tím budou uživatelé těch aut souhlasit? A nebo předpokládáte, že to bude "nařízeno shora", takže z toho vyjde další "benefit" elektromobility, který sice nikdo nebude chtít, ale jiná cesta nebude?
Re: Elektromobilita
No schválně, kolik to bude? Nebuďte slušnej, napište číslaMosquit píše:Schválně, kolik bude stát 1 MWh z těch paroplynových elektráren, které slouží jen pro vykrývání nedostatků v síti "nefouká a nesvítí".
To se pochopitelně rozpočítá mezi všechny, jako podpora OZ..
-
- Příspěvky: 924
- Registrován: 14.5.2009 11:09:38
- Bydliště: Mezi 2 dálnicema, mezi VRT a 231, vedle Družby
Re: Elektromobilita
Z ČVUTu si pamatuju, že doba náběhu uhelné elektrárny je někde kolem 48 hodin, přičemž samozřejmě během náběhu nedodává skoro žádný proud. Spouštět uhelku až když nefouká tedy není úplně ekonomické a ekologické.Mroz píše:...Pak nejedou i ty uhelky u nás a každý výrobce uhlí raději ušetří a nakoupí "zadarmo" ze západu.
Se svým výkonem kolem 0.5 GW a dobou použitelnosti 6 hodin (pak je potřeba naopak energii odebírat a čerpat vodu zase nahoru) nemůžou být srovnávány s konstantním zdrojem, jakým je JE.Mroz píše:Třeba u nás se stavěly Dlouhé stráně pro případ výpadku Temelína
Re: Elektromobilita
Se holt poznaj ty progresivni nazory. To je samej solar, vetrnik, pro pripad, ze nesviti, tak paroplynka. Starej inzenyr (ne, ja to fakt nejsem) by se sice zeptal, k cemu je dobry utratit penize za velke zdroje a rozvodnou sit a pak ji velkou cast casu nevyuzivat, ale to jsou zrejme pro zmenu ty zastaraly nazory.
A ten clanek je o tom, ze predstava, ze to pujde bez tech velkych zdroju a prenosove site je chimera. Je hezke zvanit o milionech elektromobilu stabilizujicich sit, ale zptejte se sami sebe... az bude ten elektromobil potreba ke stabilizaci a vy budete chtit nekam jet, sklapnete poslusne patky nebo budete drzkovat?
Nemluve o ztratach, ktere tenhle "nalej - vylej" system na milionech autobaterii bude mit. V kostce... zelena energetika v tomhle podani neni nicim jinym nez rezignaci na pouzivani hlavy k premysleni.
Opet jednou vitezi ideologie nad zdravym rozumem...
A ten clanek je o tom, ze predstava, ze to pujde bez tech velkych zdroju a prenosove site je chimera. Je hezke zvanit o milionech elektromobilu stabilizujicich sit, ale zptejte se sami sebe... az bude ten elektromobil potreba ke stabilizaci a vy budete chtit nekam jet, sklapnete poslusne patky nebo budete drzkovat?
Nemluve o ztratach, ktere tenhle "nalej - vylej" system na milionech autobaterii bude mit. V kostce... zelena energetika v tomhle podani neni nicim jinym nez rezignaci na pouzivani hlavy k premysleni.
Opet jednou vitezi ideologie nad zdravym rozumem...
Re: Elektromobilita
Klidne me tu pourazejte, zacinam si na to tady zvykat, ze misto argumentu a diskuze se v tomto vlakne vytahuji emoce. Ja to vidim opacne, ze nejsem ten co ma hlavu zarazenou ....
Uz je to nejakou dobu, ale take mam vystudovanou Jaderku na CVUT a treba za dostavbu Temelina, ci Dukovan bych se mozna jeste pred 10 lety hadal a podporoval ji co to slo, ale kdyz nyni sleduji trendy ve vyzkumu a vyvoji tak uz ani nahodou.
Co se tyce te regulace tak se u nas primarne pouzivaji prave uhelky a ty se samozrejme nevypinaji, ale mohou velmi efektivne vykon snizit (v Nemecku fouka), zvysit (je energie nedostatek). Nikde jsem nepsal, ze uhelku jeden den celou vypnu a druhy den zapnu. Co se tyce PPS, tak PVE nejsou urceny k nahrade vypadku v dlouhodobem case, to je snad kazdemu jasne, ale pro podporu v prvnich minutach a hodinach. A prave diky propojenosti soustav jejich vyznam klesa. Neni potreba drzet jejich celou kapacitu kvuli udalosti co se stane jednou rocne, protoze se najdou zdroje ruzne v Evrope, viz 2015 kdy byl vypadek jednoho bloku v Temeline i Chvaleticich skoro najednou.
Uz je to nejakou dobu, ale take mam vystudovanou Jaderku na CVUT a treba za dostavbu Temelina, ci Dukovan bych se mozna jeste pred 10 lety hadal a podporoval ji co to slo, ale kdyz nyni sleduji trendy ve vyzkumu a vyvoji tak uz ani nahodou.
Co se tyce te regulace tak se u nas primarne pouzivaji prave uhelky a ty se samozrejme nevypinaji, ale mohou velmi efektivne vykon snizit (v Nemecku fouka), zvysit (je energie nedostatek). Nikde jsem nepsal, ze uhelku jeden den celou vypnu a druhy den zapnu. Co se tyce PPS, tak PVE nejsou urceny k nahrade vypadku v dlouhodobem case, to je snad kazdemu jasne, ale pro podporu v prvnich minutach a hodinach. A prave diky propojenosti soustav jejich vyznam klesa. Neni potreba drzet jejich celou kapacitu kvuli udalosti co se stane jednou rocne, protoze se najdou zdroje ruzne v Evrope, viz 2015 kdy byl vypadek jednoho bloku v Temeline i Chvaleticich skoro najednou.
Re: Elektromobilita
Kdybych vas chtel urazet, muzu s tom zacit, ale proc, ze... jen jsem nadhodil par praktickych otazek, ktere jste elegantne obtancil.
Re: Elektromobilita
Tak pokud mate na strese FVE, tak ta vyrabi stejnosmerny proud a pokud dodavate prebytek do site, tak potrebujete mit stridac. Stejne tak pro bateriove uloziste v garazi na zdi (nebo v samotnem aute).MPMP píše:opravdu jde "čerpat energii" do veřejné sítě z baterie auta připojeného k domácí nabíječce, aniž by se ta síť musela předělávat?
A druhá , tentokrát "netechnická" otázka: věříte tomu, že s tím budou uživatelé těch aut souhlasit? A nebo předpokládáte, že to bude "nařízeno shora", takže z toho vyjde další "benefit" elektromobility, který sice nikdo nebude chtít, ale jiná cesta nebude?
Co se tyce ochoty to poskytnout, tak verim tomu ze pujde nastavit softwarove, kdy chci mit baterie nabite, kdy mohu a jak velkou cast kapacity baterky poskytnout atd. A cena, kterou za to dostanu musi byt takova, aby se to vyplatilo (pokryla snizeni komfortu + degradaci baterky).
Re: Elektromobilita
V malém měřítku by to šlo pouze s inteligentní nabíječkou v rámci segmentu NN. Ve větším by se možná s hodně sofistikovaným řízením dalo i odlehčit přenosové soustavě. Osobně si myslím, že náklady na takové řešení v dohledné budoucnosti výrazně převýší cenu za stacionární bateriová úložiště instalovaná v rámci velkých a středních zdrojů nebo přenosové soustavy.
Re: Elektromobilita
To jakože na jednom autu bude stát stabilita sítě nebo co tím chcete říct? Pokud bych chtěl někam jet tak prostě do toho auta sednu a pojedu a síť bude fungovat dál. To se opravdu potřebujete uchylovat k takové demagogii? Možná by nebylo od věci aby i Vy jste začal používat rozum místo ideologie.jozka píše:Je hezke zvanit o milionech elektromobilu stabilizujicich sit, ale zptejte se sami sebe... az bude ten elektromobil potreba ke stabilizaci a vy budete chtit nekam jet, sklapnete poslusne patky nebo budete drzkovat?
Re: Elektromobilita
Já tu otázku pochopil jinak: jak se budete chovat, když budete chtít odjet a zjistíte, že máte v autě nabito na 50%, protože zbytek do 100% byl použit na stabilizaci sítě?mstitek píše:To jakože na jednom autu bude stát stabilita sítě nebo co tím chcete říct? Pokud bych chtěl někam jet tak prostě do toho auta sednu a pojedu a síť bude fungovat dál. To se opravdu potřebujete uchylovat k takové demagogii? Možná by nebylo od věci aby i Vy jste začal používat rozum místo ideologie.jozka píše:Je hezke zvanit o milionech elektromobilu stabilizujicich sit, ale zptejte se sami sebe... az bude ten elektromobil potreba ke stabilizaci a vy budete chtit nekam jet, sklapnete poslusne patky nebo budete drzkovat?
Sice budete moct kdykoli odjet, ale daleko s tím asi neujedete, že?
Re: Elektromobilita
Jasne, jenom jedno auto. Nikdo jiny to urcite neudela. To mate stejne jako ted s se skiarealy. Jsou zavrene, takze se vubec nic nestane, kdyz seberu rodinu a vyrazim si tam zasankovat. Vzdyt co by se taky mohlo stat, ze? Mozna jen to, ze pravdepodobnst, ze budu jediny, koho to napadlo je pomerne nizka. To, co pise MPMP je uz jen takova tresnicka na dortu.To jakože na jednom autu bude stát stabilita sítě nebo co tím chcete říct? Pokud bych chtěl někam jet tak prostě do toho auta sednu a pojedu a síť bude fungovat dál.
Auta si lidi proste kupuji k tomu, aby se byli schopni prepravit z bodu A do bodu B. Nikoliv na to, aby stabilizovali sit.
Re: Elektromobilita
A to se vyplatí !!! Ať žije OZ...Mosquit píše:Schválně, kolik bude stát 1 MWh z těch paroplynových elektráren, které slouží jen pro vykrývání nedostatků v síti "nefouká a nesvítí".
To se pochopitelně rozpočítá mezi všechny, jako podpora OZ..
Re: Elektromobilita
Ano, a v budoucnu auto poslouží nejen k přepravě z bodu A a do bodu B, ale i ke stabilizaci sítě. A to se bude dít ne z altruismu majitele anebo kvůli nějakým nařízením, ale protože na tom majitel vydělá. Když si přes noc nabiju za 1-2 Kč, a v případě nedostatku proudu v síti pak před den prodám za 5-10 Kč, tak to bude motivační. A MPMP se nemusí bát, že přijde k vybitému autu, protože si jednoduše nastaví, zda a případně kolik kapacity své baterky chce dát k dispozici, nebo za jakých tarifních podmínek.jozka píše: Auta si lidi proste kupuji k tomu, aby se byli schopni prepravit z bodu A do bodu B. Nikoliv na to, aby stabilizovali sit.
A zcela efektivně takto půjde řešit i další problém, jímž jsou přetoky energie, kvůli kterým se dnes za miliardy staví obří transformátory. Pokud nyní nemá elektřina kam odtékat, pak bude k dispozici ohromné úložiště v podobě baterií aut. Když disitributor nastaví při přetoku cenu na nulu či zápornou, mohou se všechny právě připojená auta začít nabíjet.
PS: Ale v zásadě jsem rád, že už se diskuse přesunula z polohy „Elektroauta budou destabilizovat síť, protože všichni budou chtít nabíjet ve stejnou dobu“ do diskuse o tom, zda elektroauta pomohou se stabilizací sítě nebo ne. Za dva roky budeme třeba zase dál.
Re: Elektromobilita
A nebude dříve každá domácnost a kancl vybaven svou baterií (powerwallem např.), aby nabil za levno v noci, aby přes den draho nenakupoval/draho prodal ? Myslím, že tohle určitě nebude to, co požene kupředu elektromobily a jejich prodeje, ale uvidíme. Asi to bude umožňovat, ale tak nějak s křížkem po funuse, mě přijde.Redispero píše:Ano, a v budoucnu auto poslouží nejen k přepravě z bodu A a do bodu B, ale i ke stabilizaci sítě. A to se bude dít ne z altruismu majitele anebo kvůli nějakým nařízením, ale protože na tom majitel vydělá. Když si přes noc nabiju za 1-2 Kč, a v případě nedostatku proudu v síti pak před den prodám za 5-10 Kč, tak to bude motivační.jozka píše: Auta si lidi proste kupuji k tomu, aby se byli schopni prepravit z bodu A do bodu B. Nikoliv na to, aby stabilizovali sit.
Re: Elektromobilita
Ano, je to možné, ceny baterií klesly za 10 let na desetinu, to nečekal ani největší optimista. A budou klesat dále s rostoucí výrobou a jejich zdokonalováním. Domácí baterie již nebude luxus, navíc u ní nejsou takové požadavky na velikost, hmotnost, chlazení, degradaci - a budou se jistě využívat i baterky vyřazené z aut. Ale tímto procesem se opět budou zmenšovat rozdíly mezi cenou v noci a přes den. V zásadě ale tento proces pomůže překonat výpadky způsobené nestabilitou OZE a odklonem od uhlí, jakož i vyšším nárůstem spotřeby el. energie v důsledku rozšíření elektroaut. Pochopitelně ale tato decentralizace zdrojů se nelíbí velkým hráčům na poli energetiky, kteří sice jedou navenek v greenwashingu, ale nejraději by zachovali status quo. To je stejné jako tradiční automobilky, které se zuby nehty brání přechodu na elektro. Naštěstí pro ně se najde na internetu dost užitečných idiotů, kteří budou jejich dinosauří myšlení do krve hájit...
Re: Elektromobilita
2 Redispero : Tak si za dva roky povíme, jaký pokrok udělaly elektro auta a jaký úpadek nastal u spalováků... /např. v počtech nově přihlášených vozidel/
Re: Elektromobilita
Současné baterie, které má třeba Tesla, vydrží maximálně 1500 cyklů a pak klesne kapacita baterie na 80%. Sice vyděláte na rozdílu cen při nákupu a projeji elektřiny, ale zároveň snižujete životnost baterie u auta. Takže otázkou je, jestli se to vůbec vyplatí.Redispero píše:Ano, a v budoucnu auto poslouží nejen k přepravě z bodu A a do bodu B, ale i ke stabilizaci sítě. A to se bude dít ne z altruismu majitele anebo kvůli nějakým nařízením, ale protože na tom majitel vydělá. Když si přes noc nabiju za 1-2 Kč, a v případě nedostatku proudu v síti pak před den prodám za 5-10 Kč, tak to bude motivační.jozka píše: Auta si lidi proste kupuji k tomu, aby se byli schopni prepravit z bodu A do bodu B. Nikoliv na to, aby stabilizovali sit.
Re: Elektromobilita
Kamenem úrazu této diskuze je, jak už naznačil Mrož výše, že se pracuje s údaji z minulosti, a přitom se bavíme o budoucnosti. Nové baterie Tesla 4860 mají nyní životnost 15 tisíc cyklů při minimální degradaci, a mají tak několikrát větší životnost než vlastní auto. Samozřejmě záleží i na způsobu nabíjení: když je časté na rychlodobíječkách a využívají se limitní hodnoty kapacity baterie, degradace je rychlejší. Teď ale byla řeč o domácím pomalém nabíjení, kde si jednoduše i nastavím rozmezí 20-80%, a pak baterka téměř nedegraduje. A pokud se o baterku budete i tak bát, jednoduše si nastavíte, že ji chcete dát k dispozici pouze v případě, [příklad] že je tarif aspoň 10 Kč. Což bude tehdy, kdy bude v síti nedostatek energie, a vaše baterka bude právě nejvíce potřeba. Třeba desetkrát do roka. Win – win pro všechny.
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: Elektromobilita
Všechny argumenty PRO už byly napsány (několikrát).
Všechny argumenty PROTI už byly napsány (několikrát).
Já být zastáncem elektromobility, tak si počkám na vítězství a nebudu se zdržovat těmi zaslepenci.
Já být odpůrce elektromobility, tak si počkám na nevítězství elektromobility a nebudu se zdržovat těmi snílky; s jednou výjimkou. Pokud by mi bral někdo moje peníze na projekt elektromobility.
Všechny argumenty PROTI už byly napsány (několikrát).
Já být zastáncem elektromobility, tak si počkám na vítězství a nebudu se zdržovat těmi zaslepenci.
Já být odpůrce elektromobility, tak si počkám na nevítězství elektromobility a nebudu se zdržovat těmi snílky; s jednou výjimkou. Pokud by mi bral někdo moje peníze na projekt elektromobility.
-
- Příspěvky: 924
- Registrován: 14.5.2009 11:09:38
- Bydliště: Mezi 2 dálnicema, mezi VRT a 231, vedle Družby
Re: Elektromobilita
Ta decentralizovaná síť je něco, co by mohlo fungovat. V budoucnosti.
Kromě kolísající nabídkové ceny baterií (= z vaší baterie) se bude muset dynamicky měnit i prodejní cena spotřebitelům - a to nejen na úrovni nízký/vysoký tarif, ale skutečně dynamicky dle aktuální ceny. K tomu nějaká chytrá domácnost - kde se může zautomatizovat, že topení bude topit jen pokud cena nepřesáhne 10 Kč/kWh, televize bude fungovat jen do 7 Kč/kWh, apod.
Ale to se nebavíme o horizontu 10-15 let, kdy už nechceme mít uhelné elektrárny a zároveň chceme mít v prodeji jen elektroauta...
Taky netuším (už si to fakt ze školy nepamatuju), co tomuto říká distribuční a rozvodná síť - umí třeba trafačky 22kV/400V i opačný tok energie, tj. výroba na 400V? Protože většina odběratelů (velké podniky, ..) není v satelitních městečkách kolem Prahy, kde bude podíl elektroaut největší...
Kromě kolísající nabídkové ceny baterií (= z vaší baterie) se bude muset dynamicky měnit i prodejní cena spotřebitelům - a to nejen na úrovni nízký/vysoký tarif, ale skutečně dynamicky dle aktuální ceny. K tomu nějaká chytrá domácnost - kde se může zautomatizovat, že topení bude topit jen pokud cena nepřesáhne 10 Kč/kWh, televize bude fungovat jen do 7 Kč/kWh, apod.
Ale to se nebavíme o horizontu 10-15 let, kdy už nechceme mít uhelné elektrárny a zároveň chceme mít v prodeji jen elektroauta...
Taky netuším (už si to fakt ze školy nepamatuju), co tomuto říká distribuční a rozvodná síť - umí třeba trafačky 22kV/400V i opačný tok energie, tj. výroba na 400V? Protože většina odběratelů (velké podniky, ..) není v satelitních městečkách kolem Prahy, kde bude podíl elektroaut největší...
Re: Elektromobilita
Takze krome poplatku pro distributora a pro vyrobce bude jeste neco pro "stabilizatora"? Jo, to se vyplati.... A to se bude dít ne z altruismu majitele anebo kvůli nějakým nařízením, ale protože na tom majitel vydělá. Když si přes noc nabiju za 1-2 Kč, a v případě nedostatku proudu v síti pak před den prodám za 5-10 Kč, tak to bude motivační.
Jeste dodam... byly doby, kdy jste vedeli plus minus kolik vyrobite, spotreba byla nejista. Pak prislo nove mysleni a krome toho, ze nevime jaka bude spotreba, tak nevite ani kolik vyrobime. No a ted do toho pridame jeste nejistotu co se stabilizacnich opatreni tyce. Dalsi stadium je predpokladam striktne ostrovni provoz pro kazdou domacnost...
A nedejpriroda, aby nekdo spocital na kolik to vyjde dohromady...
Re: Elektromobilita
Děkuji za zopakování otázky. Už jsem se na to ptal, ale nikdo nezareagoval. Tak trochu to na mě dělá dojem, že to současná rozvodná síť neumožňuje, ale veřejně se to říkat "nesmí", protože to celý koncept stabilizace sítě autobateriemi diskvalifikuje už před jeho startem.Mosquit píše:Taky netuším (už si to fakt ze školy nepamatuju), co tomuto říká distribuční a rozvodná síť - umí třeba trafačky 22kV/400V i opačný tok energie, tj. výroba na 400V? Protože většina odběratelů (velké podniky, ..) není v satelitních městečkách kolem Prahy, kde bude podíl elektroaut největší...
Re: Elektromobilita
Nač zase spiklenecké teorie? Zadejte si do googlu "vehicle-to-grid".