Elektromobilita

Odpovědět
Mumry
Příspěvky: 138
Registrován: 7.4.2017 22:34:27

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Mumry »

Moc pěkný článek. Vlastně já jsem měl část motivace při pořízení Tesly obdobnou, taky jsem si to chtěl zkusit (takhle experimentuji a zkouším u různých věcí). A narozdíl od toho Leafu je Tesla opravdu dost napřed, takže zatímco ten Leaf je (mimo opravdových skalních nadšenců - tohle bych třeba já nedal) vhodné jako druhé auto do rodiny, tak Tesla může být i to hlavní.

A závěry vlastně mám podobné. Nicméně tím, že mám šanci se přeci jen vozit trošku pokrokovějším elektromobilem a ozkoušet si elektromobilitu i v jí zaslíbené Kalifornii, včetně třeba Modelu 3 (s tím jsem najezdil asi 2000km), tak si opravdu dovedu představit, jak to může v budoucnosti hezky fungovat...
MPMP
Příspěvky: 3319
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: Elektromobilita

Příspěvek od MPMP »

Mumry píše:A závěry vlastně mám podobné. Nicméně tím, že mám šanci se přeci jen vozit trošku pokrokovějším elektromobilem a ozkoušet si elektromobilitu i v jí zaslíbené Kalifornii, včetně třeba Modelu 3 (s tím jsem najezdil asi 2000km), tak si opravdu dovedu představit, jak to může v budoucnosti hezky fungovat...
V té Kalifornii ... :lol:
Sosa
Příspěvky: 2508
Registrován: 17.3.2009 9:43:04

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Sosa »

V budoucnu to může fungovat, ale co dnes?
Mumry
Příspěvky: 138
Registrován: 7.4.2017 22:34:27

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Mumry »

Sosa píše:V budoucnu to může fungovat, ale co dnes?
No, dnes u nás pouze pokud člověk může nabíjet alespoň v práci (ideálně doma). Jako hlavní auto do rodiny zatím jedině Tesla, jako druhé či třetí se dají i nějaká jiná, pokud se nejezdí moc.

To vše samozřejmě za předpokladu, že chce člověk auto normálně používat ne se vyžívat v plánování nabíjení...
Mumry
Příspěvky: 138
Registrován: 7.4.2017 22:34:27

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Mumry »

Nemyslím si, že je to tak jednoduché, jak to v tom článku popisují. Ona když měla Tesla nabíjení zcela zdarma, tak to lidé měli tendenci používat i v případě, kdy měli třeba v USA možnost nabíjet doma (fakt, mít něco zdarma je pro lidi strašně lákavé i za to, že při tom přijdou o kus života). Pak tedy zavedli, že prvních asi 400kWh za rok má člověk zdarma a k tomu díky referral kódu ještě i celý první půlrok. Obhajovali to tím, že pro drtivou většinu lidí těch 400kWh za rok stačí (počítají s nabíjením doma, tedy nabíjení u Superchargerů pouze na delší cesty). I tak schytali dost nevoli mezi přiznivci, ale ustáli to, propad prodejů se nekonal.

Ale netroufli si to zrušit úplně. To přichází až teď, kdy na stejnou dobu je plánováno spuštění Superchargerů ve verzi 3, které by měly mít možnost nabíjet auta zhruba dvojnásobnou rychlostí než ty současné. Díky zrušení nabíjení zdarma jsem si skoro jist, že to budou umět pouze nová auta, která teprve začnou prodávat. Tím by vykompenzovali to nabíjení zdarma a současní majitelé se prostě budou muset rozhodnout, jestli chtějí nabíjet zdarma či nové auto, které bude nabíjet rychleji...

Pro mne to nabíjení rychleji rozhodně má větší váhu než nabíjení zdarma, ale otázka je, jak rychle zaktualizují nabíječky. V tomto ohledu jsem spíš pesimista a nečekám, že zaktualizují tu u Humpolce nějak brzo. A do té doby to pro mne zas tak velký smysl nemá...
Warcz
Příspěvky: 2091
Registrován: 14.3.2009 14:50:43

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Warcz »

Jasně. Mě třeba mrzí, že prodávají domácí nabíječku 22KW ( 3x32A ), ale měnič v modelu S je jenom cca 17KW ( 3x24A )
Mumry
Příspěvky: 138
Registrován: 7.4.2017 22:34:27

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Mumry »

Warcz píše:Jasně. Mě třeba mrzí, že prodávají domácí nabíječku 22KW ( 3x32A ), ale měnič v modelu S je jenom cca 17KW ( 3x24A )
V té domácí "nabíječce" vlastně žádná nabíječka není. Ona je to vlastně jen redukce na patřičný konektor a trocha elektroniky, která dokáže autu říct, jak rychle je maximum (nastavuje se tam, co má člověk za jistič) a umožní propojení až čtyřech těchto nabíječek dohromady pod jeden jistič.

Dříve prodávali dvojitou nabíječku do auta, kde byly dvě nabíječky a dohromady měly těch 22kW. Jenže to zrušili a místo toho si člověk už pár let může připlatit jen za tu rychlejší 17kW. Sám za sebe musím říct, že víc než 11kW se opravdu hodí tak jednou za čtvrt roku. A pak je otázka, jestli to tak nutné...
Lenny
Autor
Příspěvky: 10801
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Lenny »

Článek na D-Fense http://dfens-cz.com/elektromobily-a-fizlovani-populace/ mě vedl k zamyšlení, jestli v budoucnu budou dostačovat odpočívky, resp. ČS na dálnicích. Elektromobily mají menší dojezd a delší nabíjecí čas. Z toho mi vyplývá, že "tankování" zabere několikrát více času než současné vozy, tudíž takový vůz musí delší čas blokovat místo u čerpací stanice.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
P_V
Příspěvky: 1708
Registrován: 14.3.2009 15:26:14
Bydliště: Praha

Re: Elektromobilita

Příspěvek od P_V »

Když nabíjení trvá i s rychlodobíječkou 20x déle než natankování, a když je dojezd na plnou baterku čtvrtinový, vychází z toho bajvoko 100x delší čas strávený nabíjením, a tedy i 100x delší zábor místa u zásuvky. Ale hlavně, u pumpy se nabíjet nebude. Tankování je jen malé zdržení po cestě, ale nabíjení zdrží natolik, že ho nikdo do cestovního plánu nezařadí, to už by tam byl dřív autobusem. Nabíjecí stojany budou muset být na parkovištích, jinak tu elektromobilitu nevybudujeme. A i tak to bude málo, když se dnes běžně parkuje na ulicích, tam se asi nabíjecích stojanů jen tak nedočkáme, neb by to bylo šíleně nákladné.
Kubajsu
Příspěvky: 1310
Registrován: 18.8.2010 8:42:13
Bydliště: Praha

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Kubajsu »

Warcz
Příspěvky: 2091
Registrován: 14.3.2009 14:50:43

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Warcz »

Řešil jsem to s kolegou co má Teslou a není to problém. Když máte dojezd 400km, tak si stejně po tom čase skočíte na kafe, nebo záchod a těch 20 minut prostě využijete. Málo kdo z nás jede 800km na jeden zátah a když jak často ?

Já mam třeba auto na LPG a dojezd mam 400-500km. LPG se tankuje pomaleji než klasický benzín je to cca 3-4minuty a to je ideální doba si skočit na WC a něco si nakoupit. Pokud to bude kolem 10-15min tak to ani nepostřehnete.

PS: Teď se chystáme do Rakouska. On může tankovat skoro všude, ja natankuju ve Vídni a potom smolík a benzín. Na to jak jsou Rakušáci ekologičtí tak LPG a CNG vůbec nemají.
Honey72
Příspěvky: 5269
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Honey72 »

Rakušáci preferují jen CNG, s LPG tam byl vždy problém.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Anonym
Příspěvky: 821
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Anonym »

Většina lidí bude elektromobily dobíjet doma. U nás bydlí v bytech polovina populace, v USA je to jen 10%. Pro lidi bydlící v bytech není zatím elektromobil vhodný. Nabíjet na veřejných nabíječkách je drahé.
Do budoucna je možné, že se vyvinou nové formy dobíjení za jízdy. Třeba indukcí nebo pomocí dobíjecích pásů:
https://www.youtube.com/watch?v=VZNHZnyxCm8

Kamiony se zdá se budou dobíjet z trolejí.
V Německu mají nápad do roku 2030 elektrifikovat 2500 km dálnic:
https://bdi.eu/media/pressecenter/#/art ... chbarkeit/

Zdá se mi to trochu mimo, vzhledem k tomu, že chtějí do té doby zavřít všechny jaderky a uhelky. Nicméně u Němců nikdo neví. Třeba vědí něco víc. Pokud se vyplní předpovědi z Denverských obrazů na letišti, tak energie může být dostatek.
http://myty.cz/rservice.php?akce=tisk&c ... 2015110001
jozka
Příspěvky: 2789
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

Warcz:

Tak jasne, ze vam Teslafan nebude nic vyvracet a bude tlacit hlasky o kafi a zachodu. A hlavne nebude zabredavat do diskusi na tema "a bude stojan volnej?" viz par predchozich prispevku. Mimochodem dalsi oblibena manipulace je udavani dojezdu 0-100% a doba nabijeni doporucenych (plusminus) 20-80%.

Proste furt dokola, budete to muset dobit vzdycky pres noc (s problemy z toho plynoucimi) , protoze pokud nejste postak s presne definovanou trasou, nikdy nevite, kolik zitra pojedete. I kdyz pravoverny muskofarian to oznaci za vyhodu :-)
jozka
Příspěvky: 2789
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

Ehm, Kubajsu, napiste prosim, ze si delate legraci...
Kubajsu
Příspěvky: 1310
Registrován: 18.8.2010 8:42:13
Bydliště: Praha

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Kubajsu »

Napište spíš vy, co by na obyčejné zásuvce mělo být drahý (a vynechejme z toho, že pro erár je všechno 5-10x dražší).
jozka
Příspěvky: 2789
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

Vy se opravdu domnivate, ze na celem tom nabijecim miste bude nejdrazsi ten fyzicky sloupek? Jsem v pokuseni zopakovat svou predeslou otazku...
Kubajsu
Příspěvky: 1310
Registrován: 18.8.2010 8:42:13
Bydliště: Praha

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Kubajsu »

A co by mělo být výrazně dražší? Krabice na kabelu, který stejně prakticky v každém chodníku je? Metr kabelu? 16A jistič? Nebo snad nový asfalt, který by stejně na 90% sídlištních chodníků zasloužil vyměnit?
Jasně o 1000 Kč nepůjde, ale o astronomické částky taky ne.
jozka
Příspěvky: 2789
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

Kabel, ktery je prakticky v kazdem chodniku. Aha. Diky, to mi staci.
Lenny
Autor
Příspěvky: 10801
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Lenny »

A jak to bude s placením za takový veřejný kabel, toho zadotujeme my všichni, ikdyž máme benzíny? A bude u toho nějaká kasička na placení anebo to zase zadotujeme my všichni z daní?
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
P_V
Příspěvky: 1708
Registrován: 14.3.2009 15:26:14
Bydliště: Praha

Re: Elektromobilita

Příspěvek od P_V »

Kubajsu:
Ten kabel musí někdo zakopat do chodníku. Chodníky rozhodně nejsou všude v takovém stavu, aby byly zralé na rekonstrukci, to bejvalo tak za socíku.
Sloupek nebude jeden, bude muset být pro každá 2 stání, nebo až 3-4 stání pokud budou mít lidi delší kabel.
Zásuvka bude muset být vandaluvzdorná a bude muset být vybavena identifikací odběratele.
Za každou zásuvku si přičtěte 16A (plné nabití za 8-12h), nebo 3*16A (plné nabití za 2,5-4h). Takže ten kabel na konci ulice bude pěkně tlustej, jak kvůli proudu, tak kvůli délce, aby z něj nebyl vyhřívač chodníku.
Dejme tomu, že na konci jednoho 100m domovního bloku bude potřeba proud do 20 zásuvek (podélné stání) nebo 40 (kolmé stání), takže při běžné 3fázové zásuvce 3*16A to bude 220 kW, nebo 440 kW. To už abyste stavěl novou trafostanici a pokládal k ní nový přívod 22 kV, což už je trochu náročnější stavba než jen tak mrsknout kabel do rýhy. Domovní blok má 4 strany, atd, přejděte pomocí jednoduchých počtů k tomu, jaký příkon by byl potřeba na 1 km2 Vinohrad, když všichni po návratu z víkendu večer zaparkují před barákem a měli by rádi do rána nabito. A to všechno taky něco stojí.

Tohle nemá řešení, respektive má jen v tom, že z automobilu bude zase, jako před sto lety, exkluzivní záležitost pro majetné, co mají aspoň vlastní garáž a stihli si tam zřídit silnou přípojku dřív, než došla kapacita sítě. Ale on jim stejně ERÚ za silný jistič napaří takovou sazbu, že se ještě rádi auta i ampérů zbaví a za utržené peníze nakoupí tlusté oblečení.
jozka
Příspěvky: 2789
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

Kdyby to nebylo tak smutne, tak bych se tomu smal, ale na tohle prijde rec prakticky vzdycky, kdyz nekdo dostatecne argumentacne omyvatelny prijde se skvelym napadem, ze by se mohly elektroauta nabijet z verejneho osvetleni a podobne. A prakticky nikdy mu neni divne, ze je cely svet tak blby, ze na to jeste neprisel a proto to nikde takhle nefunguje.
Anonym
Příspěvky: 821
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Anonym »

Jistič 16A dodá max 3,7 kW/h (16A*230V). Za 8 hodin se auto dobije o 29,6 kWh, za 12 hodin 44,4 kWh. Tesla má baterii 100 kWh. S jističem 16A by jste jí dobíjel 27 hodin. Kapacita baterií se bude zvyšovat, jistič 16A je nedostatečný. Budovat dobíječky na sídlištích pro každého je hloupost. Stálo by to ohromné náklady na rozkopání všech ulic, nové trafostanice ve městě, atd... dobíjecí kabel by často končil ve sběrnách.

Až elektromobily zlevní, tak budou vhodné pro lidi bydlící v domcích. Člověk žijící ve městě má stejně menší nájezd a pokud EU zakáže vyrábět auta na benzín nebo naftu, tak lidé budou udržovat ve městech své starší spalováky. Na Kubě také jezdí ve starých vozech. A ve velmi vzdálené budoucnosti budou autonomní taxi na elektřinu, které bude městský člověk používat místo vlastního auta. Tyto autonomní vozy se budou sami ve vhodnou dobu dobíjet.
krtek700
Příspěvky: 1134
Registrován: 6.12.2015 12:16:17

Re: Elektromobilita

Příspěvek od krtek700 »

Já bych teda ještě dodal, že budoucnost ve městech bude ještě sdílení vozidel, takže vozidel na sídlištích a v ulicích bude mnohem méně. Navíc, kam tím autem často jezdíte? Nákup, možná práce, na obou místech budou také nabíječky ve velkých počtech, zanedbávám, jestli se vůbec v tak hojném množství bude nakupovat individuálně a to, že jízda autem(často v jedné osobě) do práce po stejném městě je hrozné( Beru, že je to někdy rychlejší atd., ale MHD se v budoucnu může více individualizovat a pokryje kvalitněji celé město).

Jinak k tomu přetížení sítě, když všichni přijedou domů. Všichni se připojí, ale to neznamená, že všichni začnou nabíjet. Buď samy auta nebo nabíječky si budou určovat, kdy a jak se které vozidlo bude nabíjet. Nastavíte si, kdy budete odjíždět, případně, jak moc potřebujete nabít.
Odpovědět

Zpět na „Vozidla - technika“