Elektromobilita
Elektromobilita
Myslím si, že vzhledem k rozmachu elektromobility si to zaslouží vlastní téma.
A abych něčím rovnou přispěl, tak Tesla dnes dala vědět, že evropská verze Modelu 3 bude mít konektor CCS Combo 2. To je velmi významná novinka, protože CCS Combo 2 je de-facto evropský standard, jelikož všechny rychlonabíječky zprovozněné v Evropě od listopadu loňského roku tento konektor musí mít a navíc se k němu přihlásily všechny evropské automobilky.
Tesla navíc svou síť SuperChargerů v Evropě dovybaví CCS Combo 2 kabely. To otvírá možnost nabíjet na SuperChargerech jiná auta (pokud se ostatní automobilky budou chtít dohodnout).
No a pro majitele Modelu S a X je dobrá zpráva, že vznikne i redukce (podobně, jako nyní existuje redukce na CHAdeMO).
Moje čistá spekulace je, že časem se objeví Model S a Model X, které také budou mít CCS Combo 2 konektor (namísto toho současného Mennekes Type 2) a za delší dobu pak na Superchargery přestanou dávat Mennekes a budou vyžadovat CCS. Současní majitelé S a X si pak tu redukci budou muset pořídit. Nicméně to očekávám až v delším horizontu...
A proč je tohle důležité? Vzhledem k tomu, že Model 3 bude minimálně následující 2 roky s přehledem nejprodávanější elektromobil (a to i v Evropě), tak kdyby měl jiný konektor než ostatní, tak by tady vznikl pěkný brajgl. Takhle pojedou všichni na jednotném konektoru - CCS Combo 2.
Jsem zvědav, co na to Nissan, který v Leafu jako (skoro) jedinný zůstane s CHAdeMO konektorem...
A abych něčím rovnou přispěl, tak Tesla dnes dala vědět, že evropská verze Modelu 3 bude mít konektor CCS Combo 2. To je velmi významná novinka, protože CCS Combo 2 je de-facto evropský standard, jelikož všechny rychlonabíječky zprovozněné v Evropě od listopadu loňského roku tento konektor musí mít a navíc se k němu přihlásily všechny evropské automobilky.
Tesla navíc svou síť SuperChargerů v Evropě dovybaví CCS Combo 2 kabely. To otvírá možnost nabíjet na SuperChargerech jiná auta (pokud se ostatní automobilky budou chtít dohodnout).
No a pro majitele Modelu S a X je dobrá zpráva, že vznikne i redukce (podobně, jako nyní existuje redukce na CHAdeMO).
Moje čistá spekulace je, že časem se objeví Model S a Model X, které také budou mít CCS Combo 2 konektor (namísto toho současného Mennekes Type 2) a za delší dobu pak na Superchargery přestanou dávat Mennekes a budou vyžadovat CCS. Současní majitelé S a X si pak tu redukci budou muset pořídit. Nicméně to očekávám až v delším horizontu...
A proč je tohle důležité? Vzhledem k tomu, že Model 3 bude minimálně následující 2 roky s přehledem nejprodávanější elektromobil (a to i v Evropě), tak kdyby měl jiný konektor než ostatní, tak by tady vznikl pěkný brajgl. Takhle pojedou všichni na jednotném konektoru - CCS Combo 2.
Jsem zvědav, co na to Nissan, který v Leafu jako (skoro) jedinný zůstane s CHAdeMO konektorem...
-
- VIP
- Příspěvky: 22552
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Elektromobilita
Téma je důležitá pro vás, protože máte rád auta. Myslím, že to mohlo být v sekci pro Vozidla.
Re: Elektromobilita
Vzhledově se mi libí víc Mennekes ten CCS Combo mi přijde hrozně velký.
Re: Elektromobilita
Problém je, že Mennekes podporuje pouze AC nabíjení - tedy klasické střídavé třífázové s tuším maximálně 32A, čili 22kW. Kdežto CCS Combo přidává ty dva piny dole na DC nabíjení, tedy stejnosměrným proudem a v současnosti teoreticky až 350kW.Warcz píše:Vzhledově se mi libí víc Mennekes ten CCS Combo mi přijde hrozně velký.
Nicméně CSS Combo 2 zástrčka v autě je zpětně kompatibilní s Mennekes Type 2 kabelem, takže všechny pomalé “nabíječky” jsou a budou s Mennekes kabelem. Čili pro typické nabíjení tam, kde člověku auto stojí delší dobu na místě (doma, v práci), tak se připojí právě Mennekes kabelem. A pouze při rychlonabíjení bude třeba manipulovat s obludou CCS Combo 2.
A jinak CCS Combo 2 je ještě zlatej oproti CHAdeMO. I když ani náhodou nemá na konektor, který používá Tesla v USA. Oproti němu je i Mennekes obluda...
Re: Elektromobilita
všiml jsem si tuhle nabíječky u Globusu v Čakovicích, ta má 3 konektory
bylo tam DC i AC
víc jsem to nestudoval, jen zajímavé, že je postavena v místě původních míst pro invalidy
bylo tam DC i AC
víc jsem to nestudoval, jen zajímavé, že je postavena v místě původních míst pro invalidy
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Re: Elektromobilita
Jo, to je nejběžnější situace dnes. Ty DC jsou CCS Combo 2, CHAdeMO a AC pak Mennekes Type 2.Mike píše:všiml jsem si tuhle nabíječky u Globusu v Čakovicích, ta má 3 konektory
bylo tam DC i AC
víc jsem to nestudoval, jen zajímavé, že je postavena v místě původních míst pro invalidy
Re: Elektromobilita
jj, rozmach elektromobility.
Jeste si nekdo opravdu mysli, ze nejsou sileni, popr. nemaji jiny nez deklarovany cil?
Jeste si nekdo opravdu mysli, ze nejsou sileni, popr. nemaji jiny nez deklarovany cil?
Re: Elektromobilita
Na druhou stranu vzhledem k tomu, jak se dnes automobilky bijí v prsa, kolik modelů elektromobilů (a případně % prodaných kusů) budou mít za 5 let, tak by to neměl být problém pro ně splnit. Pokud tedy jen neblamují a nesnaží se jen lidi v současné době odradit od koupě elektromobilu, protože zatím stále žádný použitelný nemají, ale realita bude o hodně pomalejší...
Re: Elektromobilita
Teď jsem si dočetl článek a teda je tam spousta nepřesností v momentech, o kterých vím. Takže je otázka, kolik nepřesností je v těch věcech, o kterých nevím. Jen pro příklad:
Jinak na tu Semi mají už docela hodně objednávek od dosti různých společností. Celkový počet nevím (ve vyšších stovkách to je určitě), ale jsou už společnosti, které na základě testování prototypu si přiobjednali další (např. Walmart původně objednal 15 a pak přidal dalších 15). Nicméně to znamená, že do Evropy se Tesla Semi dřív než 2021 určitě nedostane, spíš bych čekal tak 2022 či 2023...
Tak Tesla byla ve Q3 v plusu. A tvrdí (vše tomu nasvědčuje), že i v Q4 bude taky. Resp. tvrdí, že odteď už bude v plusu každé následující čtvrtletí, ale to je hodně optimistické, já si jsem celkem jist Q1 a Q2, pokud nebudou nějak masivně investovat. Dál si netroufnu soudit...Elon Musk, symbol elektromobility dneška a velký snílek, jehož automobilka je konstantně ve ztrátě, představil elektrický kamion značky Tesla skoro na den přesně před rokem. Truck Semi má zvládnout na jedno nabití ujet 800 km při maximálním zatížení a dálniční rychlosti. Z nuly se na 96kilometrovou rychlost prý rozjede bez nákladu za pět sekund a s nákladem za 20 sekund. Náklad může vážit až 36 300 kilogramů. Baterie se nabíjí 30 minut.
No, produkce Modelu 3 už nevázne. Teď jedou rychlostí 5 až 6 tisíc automobilů týdně a do konce roku chtějí být na 7 tisících...Kamiony s naftovým motorem ujedou na jednu nádrž 1600 km a jejich provoz je podle Muska o 20 procent dražší než provoz elektroverze. To je všechno teorie zatím neprověřená praxí, i když Tesla své prototypy nyní mohutně testuje. Semi má podle plánů jít do výroby v roce 2019, jenže žádná tesla se nikdy ještě nezačala opravdu vyrábět v naplánovaném termínu a sériová produkce stěžejního modelu 3 této americké značky i po roce a půl stále vázne. Pokud ovšem Musk nezaplaví Evropu Teslou Semi, nebude čím vozit tovar.
Jinak na tu Semi mají už docela hodně objednávek od dosti různých společností. Celkový počet nevím (ve vyšších stovkách to je určitě), ale jsou už společnosti, které na základě testování prototypu si přiobjednali další (např. Walmart původně objednal 15 a pak přidal dalších 15). Nicméně to znamená, že do Evropy se Tesla Semi dřív než 2021 určitě nedostane, spíš bych čekal tak 2022 či 2023...
Re: Elektromobilita
Tak ono o mnohém svědčí i to, že je to (jako klasicky u článků týkajících se nějakým způsobem EU) psané dost manipulativním a hodnotově zabarveným jazykem, (jenom namátkou: "agresivní postup/limity", "opravdový průšvih", "extrémní tlak", "bije na poplach", "sdružení je zděšené, "skončilo to po bruselsku", "mimo realitu" atp. - nic z toho není přímá citace, ale slova autora článku), což je akceptovatelné u nějakého komentáře nebo glosy, ale ne u klasického článku.
A schválení Evropským parlamentem samozřejmě není konec legislativního procesu (prošlo to "jenom" v prvním čtení a pak o tom ještě bude hlasovat rada ministrů), takže to ještě může být úplně jinak, ale to se samozřejmě v článku zmiňuje jen tak mimochodem a to ještě v citacích.
A schválení Evropským parlamentem samozřejmě není konec legislativního procesu (prošlo to "jenom" v prvním čtení a pak o tom ještě bude hlasovat rada ministrů), takže to ještě může být úplně jinak, ale to se samozřejmě v článku zmiňuje jen tak mimochodem a to ještě v citacích.
Re: Elektromobilita
Rozvoj elektromobility zavisí na bateriích a jejich cenách. Baterie neustále zlevňují, je to evoluce, buhužel ne revoluce. Nyní se elektromobil nevyplatí. Po zlevnění se bude vyplácet lidem, kteří mají velký nájezd okolo komína - tj taxikářům a lidem, kteří dojíždí desítky kilometrů do práce a dobíjí doma. Co se týče kamionů, tak se zatím ani žádné na elektřinu nevyrábí.
Re: Elektromobilita
Ono je to taky o tom, jak se pokrivi prostředí aby se elektromobily zacaly "vyplácet". Az vláda jednou napali na dieselove vozy rocni dan € 5T, na benzinaky € 2,5T a na na elektromobily nulovou dan a ještě snizenou DPH, spousta lidi si je zacne pořizovat. Nebude to zítra, nebude to za rok ale obavam se, ze jednou to prijde... To, ze tu elektrinu musite nejak vyrobit nikdo ted neresi...
Re: Elektromobilita
Že se jednou (v ne příliš vzdálené budoucnosti) bude jakákoli mobilita drasticky zdražovat nelze než souhlasit. Spalovací motory budou zatíženy daní a elektromobilita bude stejně jako dnes drahá sama o sobě - možná s masivnějším nasazením trochu zlevní, ale mnoho to nebude, odhaduji maximálně 20-30%.
Dnes stojí elektroauto s horšími užitnými vlastnostmi než se spalovacím motorem cca dvojnásobek až trojnásobek. Do 10 až 20 let se dostaneme na "čistý dvojnásobek", možná trochu pod něj. Nečeká nás nic příjemného.
Jak to ale koreluje s proklamovanou snahou o "mobilitu pracovní síly", to teda nechápu. nebo to už neletí a teď se bude propagovat "práce v místě bydliště"?
Dnes stojí elektroauto s horšími užitnými vlastnostmi než se spalovacím motorem cca dvojnásobek až trojnásobek. Do 10 až 20 let se dostaneme na "čistý dvojnásobek", možná trochu pod něj. Nečeká nás nic příjemného.
Jak to ale koreluje s proklamovanou snahou o "mobilitu pracovní síly", to teda nechápu. nebo to už neletí a teď se bude propagovat "práce v místě bydliště"?
Re: Elektromobilita
Jak někdo celkem trefně v diskuzi k eelektromobilům poznamenal, tak se blíží doba, kdy EU-komitet schválí povinnost mít auta v podobě perpetuum mobile. No a jelikož to bude EU nařízení, tak nám nezbude , než to splnit. Minimálně tedy u předepsaných STK to bude vykazovat, že to perpetuum mobile opravdu je.
Já jsem tedy úplný laik, ale z hlediska selského rozumu mi připadá elektro šílenství zcestné. Už jenom to, že se energie někde vyrobí (např. uhelná elektrárna v severních Čechách - dost neefektivní a špinavá výroba energie), pak se transportuje např. do Prahy (cestou se spousta energie ztrácí ve vedení), pak se s ním nabije draze a energeticky náročně vyrobená baterie a pak se teprve jezdí autem, které značnou část energie spotřebuje na převážení těch těžkých baterií. Tak kde je v tom proboha ta ekologie ? ! Vždyť to je tolik ztrát energie, že se to ekologicky nemůže vyplatit ! Spalovací motor, kde se energie vyrobí a hned zužitkuje je proti tomu učiněný ekologický zázrak ....
Já jsem tedy úplný laik, ale z hlediska selského rozumu mi připadá elektro šílenství zcestné. Už jenom to, že se energie někde vyrobí (např. uhelná elektrárna v severních Čechách - dost neefektivní a špinavá výroba energie), pak se transportuje např. do Prahy (cestou se spousta energie ztrácí ve vedení), pak se s ním nabije draze a energeticky náročně vyrobená baterie a pak se teprve jezdí autem, které značnou část energie spotřebuje na převážení těch těžkých baterií. Tak kde je v tom proboha ta ekologie ? ! Vždyť to je tolik ztrát energie, že se to ekologicky nemůže vyplatit ! Spalovací motor, kde se energie vyrobí a hned zužitkuje je proti tomu učiněný ekologický zázrak ....
Re: Elektromobilita
Elektromobily se mohou dobíjet v noci, v noci je asi o třetinu nižší spotřeba. Stačí aby ČEZ udělal tarif pro elektromobily, možná ho už má. Elektrárna se prostě na noc nevypne a poběží i přes noc. Samozřejmě to nebude stačit, pokud by jsme chtěli nahradit všechny pohonné hmoty elektřinou, tak musíme postavit ještě dva bloky v Temelíně a jeden v Dukovanech.
Elektřina se vyrábí často z uhelných elektráren, ty ale mají filtry a jsou daleko od města. Není nic méně ekologického než čuchat smrad z aut přímo ve městě.
Cena za km vyjde v elektromobilu při domácím dobíjení asi na 0,5 Kč, v úsporném benzínu na 2 Kč. Jak bude klesat cena elektro aut, více lidí si je bude pořizovat.
Doufám ale, že nezačnou dotace na nákup elektroaut, kdy by všichni dotovali auta bohatým.
Elektřina se vyrábí často z uhelných elektráren, ty ale mají filtry a jsou daleko od města. Není nic méně ekologického než čuchat smrad z aut přímo ve městě.
Cena za km vyjde v elektromobilu při domácím dobíjení asi na 0,5 Kč, v úsporném benzínu na 2 Kč. Jak bude klesat cena elektro aut, více lidí si je bude pořizovat.
Doufám ale, že nezačnou dotace na nákup elektroaut, kdy by všichni dotovali auta bohatým.
Re: Elektromobilita
I přes tyto argumenty mi to připadá stále jako hodně neefektivní. Ale žádný propočet jsem si pravda nedělal. Ovšem například ve stavebnictví je elektřina považována za nejméně ekologický zdroj energie pro technická zařízení budov a je z hlediska hodnocení v rámci průkazu energetické náročnosti budovy hodnocena vůbec nejhůř (má nejhorší ekologický koeficient). Je zajímavé, že u aut se to najednou bere naopak.
Dalším velkým problémem podle mě bude, že na dobíjení automobilů není dimenzovaná elektrická soustava. O tom se příliš nemluví, ale investice do posílení el. rozvodů by byly v řádu desítek miliard, možná i vyšším.
Dalším velkým problémem podle mě bude, že na dobíjení automobilů není dimenzovaná elektrická soustava. O tom se příliš nemluví, ale investice do posílení el. rozvodů by byly v řádu desítek miliard, možná i vyšším.
Re: Elektromobilita
Před cca pul rokem jsem to zkoušel počítat.
Vzal jsem spotřebu benzínu a nafty a zjistil z toho energii. Tu jsem potom převedl na el. energii a zjistil kolik budeme potřebovat. Vyšlo mi a doufám že jsem to počítal správně. 10x Temelín 24/7. Možná to zkuste někdo spočítat jinak, ale takhle mi to řádově vycházelo.
Vzal jsem spotřebu benzínu a nafty a zjistil z toho energii. Tu jsem potom převedl na el. energii a zjistil kolik budeme potřebovat. Vyšlo mi a doufám že jsem to počítal správně. 10x Temelín 24/7. Možná to zkuste někdo spočítat jinak, ale takhle mi to řádově vycházelo.
Re: Elektromobilita
Tady padají taky perly
A navíc je zapotřebí si uvědomit, že elektromobily jsou v porovnání se spalováky extrémně bezúdržbové. Motory jsou schopné vydržet daleko víc než spalováky, jak nemají převodovku (vystačí si s fixním převodem), tak se jim taky nevysype, není nutné měnit olej, brzdové destičky se prakticky neopotřebovávají atd. Vlastně jediné, co je nutné pravidelně měnit, tak jsou pneumatiky.
A jako spalováky jsou ekologický zdroj? To jako vážně? Ekologičnost elektřiny se liší země od země a záleží na politickém rozhodnutí, jak se elektřina vyrábí. Když budeme chtít být víc ekologičtí, tak to jde udělat. A tím pádem bude ekologičtější ježdění na elektřinu. Spalováky prostě budou takové, jaké jsou a moc s tím už udělat nejde...
Loni se u nás vyrobilo celkem 87 TWh a z jádra se to bylo 28,3 TWh. Přitom bilance exportu s importem s ostatními státy byla v roce 2014 (novější jsem nenašel) 15 TWh, takže by stačilo to nevyvézt a máme to, co by vyžadovaly elektromobily.
A pak tu jsou ještě náklaďáky, ale u těch si netroufnu nic počítat, tam na to nemám žádná použitelná čísla...
Nic ve zlém, ale je vidět, že laik. V tomhle odstavci je skoro co věta, to nesmysl, nebo alespoň polopravda. Takhle to fakt není. A ano, ekologicky se to vyplácí. Čistě jen z pohledu CO2 se to kupodivu vyplácí už dnes a to včetně započítání ekologické náročnosti výroby auta - viděl jsem na to dost jasně mluvící propočty, kde všude výrazně zaokrouhlovali ve prospěch spalováků...Já jsem tedy úplný laik, ale z hlediska selského rozumu mi připadá elektro šílenství zcestné. Už jenom to, že se energie někde vyrobí (např. uhelná elektrárna v severních Čechách - dost neefektivní a špinavá výroba energie), pak se transportuje např. do Prahy (cestou se spousta energie ztrácí ve vedení), pak se s ním nabije draze a energeticky náročně vyrobená baterie a pak se teprve jezdí autem, které značnou část energie spotřebuje na převážení těch těžkých baterií. Tak kde je v tom proboha ta ekologie ? ! Vždyť to je tolik ztrát energie, že se to ekologicky nemůže vyplatit ! Spalovací motor, kde se energie vyrobí a hned zužitkuje je proti tomu učiněný ekologický zázrak ....
Tu cenu za km u elektroaut bych snížil. Teď mám tarif, kdy mne stojí elektřina 2 Kč za kWh a na jednu kWh ujedu 4 km. Jenže já jezdím fakt velkou Teslou Model S a rozhodně ji nešetřím, po dálnici většinou na autopilota na 150, v Německu co to dá a na okreskách se také nežinýruji, zrychlení, které nabízí, tak si užívám. Když jedu klidněji, tak i s tou Teslou ujedu na jednu kWh 5 km či více. Takže reálně mne to pak vyjde na 40 haléřů za kilometr a to je fakt velké auto. U malých městských prdítek se do 30 haléřů vejdeme...Cena za km vyjde v elektromobilu při domácím dobíjení asi na 0,5 Kč, v úsporném benzínu na 2 Kč. Jak bude klesat cena elektro aut, více lidí si je bude pořizovat.
A navíc je zapotřebí si uvědomit, že elektromobily jsou v porovnání se spalováky extrémně bezúdržbové. Motory jsou schopné vydržet daleko víc než spalováky, jak nemají převodovku (vystačí si s fixním převodem), tak se jim taky nevysype, není nutné měnit olej, brzdové destičky se prakticky neopotřebovávají atd. Vlastně jediné, co je nutné pravidelně měnit, tak jsou pneumatiky.
Kód: Vybrat vše
I přes tyto argumenty mi to připadá stále jako hodně neefektivní. Ale žádný propočet jsem si pravda nedělal. Ovšem například ve stavebnictví je elektřina považována za nejméně ekologický zdroj energie pro technická zařízení budov a je z hlediska hodnocení v rámci průkazu energetické náročnosti budovy hodnocena vůbec nejhůř (má nejhorší ekologický koeficient). Je zajímavé, že u aut se to najednou bere naopak.
Není to pravda. Elektrická auta se primárně mohou nabíjet v momentě, kdy nejsou špičky a tudíž to pro soustavu nepředstavuje problém. Naopak, časem mohou sloužit jako distribuovaná baterie a vyrovnávat výkyvy elektrické soustavy a tím snížit potřebné investice do elektrické soustavy. Nicméně investice budou zapotřebí, ale mnohem mírnější a hlavně rozprostřené do desítek let. A to se dá (při rozumném plánování) udělat tak, aby to stálo minimální peníze navíc a možná v dlouhodobém horizontu to může i ušetřit...Dalším velkým problémem podle mě bude, že na dobíjení automobilů není dimenzovaná elektrická soustava. O tom se příliš nemluví, ale investice do posílení el. rozvodů by byly v řádu desítek miliard, možná i vyšším.
Tak já si spočítal, jak to bude, když automobily přejdou na elektriku. Je to celkem jednoduché. Jestliže máme nějakých 6 miliónů aut (to sice ještě nemáme, ale časem budeme mít) a auto průměrně ujede 10000 km (to neujede, ale dejme tomu), tak to máme 60000000000 km. Na to budeme potřebovat 12000000000 kWh (za předpokladu 5km na kWh, což je dle mých zkušeností pesimistický odhad). Takže to máme 12 TWh a to počítáme s dosti nastřelenými čísly oproti současnému stavu.Vzal jsem spotřebu benzínu a nafty a zjistil z toho energii. Tu jsem potom převedl na el. energii a zjistil kolik budeme potřebovat. Vyšlo mi a doufám že jsem to počítal správně. 10x Temelín 24/7. Možná to zkuste někdo spočítat jinak, ale takhle mi to řádově vycházelo.
Loni se u nás vyrobilo celkem 87 TWh a z jádra se to bylo 28,3 TWh. Přitom bilance exportu s importem s ostatními státy byla v roce 2014 (novější jsem nenašel) 15 TWh, takže by stačilo to nevyvézt a máme to, co by vyžadovaly elektromobily.
A pak tu jsou ještě náklaďáky, ale u těch si netroufnu nic počítat, tam na to nemám žádná použitelná čísla...
Re: Elektromobilita
to MPMP: "Jak to ale koreluje s proklamovanou snahou o "mobilitu pracovní síly", to teda nechápu. nebo to už neletí a teď se bude propagovat "práce v místě bydliště"?"
Njn, v metropolitnich oblastech se ti chudsi nazenou do MHD a bohatsi budou jezdit elektro. Proste do města se spalovakem nezajedes. Castecne se resi práce z domova, ve spouste firem uz dneska jezdi lidi do práce jen 3 dni v tydnu a jinak fachaji z domova na NTB. Na venkove třeba spalovaky jezdit nechaji, tresty za jejich pouzivani nebudou tak masivni v ramci podpory venkova. Kazdopadne socialni inženýrství jako prase...
Njn, v metropolitnich oblastech se ti chudsi nazenou do MHD a bohatsi budou jezdit elektro. Proste do města se spalovakem nezajedes. Castecne se resi práce z domova, ve spouste firem uz dneska jezdi lidi do práce jen 3 dni v tydnu a jinak fachaji z domova na NTB. Na venkove třeba spalovaky jezdit nechaji, tresty za jejich pouzivani nebudou tak masivni v ramci podpory venkova. Kazdopadne socialni inženýrství jako prase...
Re: Elektromobilita
Odkdy je MHD dopravou pro chudší? To je fakt šílené myšlení.Aegeus píše:Njn, v metropolitnich oblastech se ti chudsi nazenou do MHD
Re: Elektromobilita
Bohužel jste zapomněl doložit, v čem je to podle vás nesmysl nebo polopravda.Mumry píše:Tady padají taky perly
Nic ve zlém, ale je vidět, že laik. V tomhle odstavci je skoro co věta, to nesmysl, nebo alespoň polopravda. Takhle to fakt není. A ano, ekologicky se to vyplácí. Čistě jen z pohledu CO2 se to kupodivu vyplácí už dnes a to včetně započítání ekologické náročnosti výroby auta - viděl jsem na to dost jasně mluvící propočty, kde všude výrazně zaokrouhlovali ve prospěch spalováků...Já jsem tedy úplný laik, ale z hlediska selského rozumu mi připadá elektro šílenství zcestné. Už jenom to, že se energie někde vyrobí (např. uhelná elektrárna v severních Čechách - dost neefektivní a špinavá výroba energie), pak se transportuje např. do Prahy (cestou se spousta energie ztrácí ve vedení), pak se s ním nabije draze a energeticky náročně vyrobená baterie a pak se teprve jezdí autem, které značnou část energie spotřebuje na převážení těch těžkých baterií. Tak kde je v tom proboha ta ekologie ? ! Vždyť to je tolik ztrát energie, že se to ekologicky nemůže vyplatit ! Spalovací motor, kde se energie vyrobí a hned zužitkuje je proti tomu učiněný ekologický zázrak ....
Já pravda nejsem elektrotechnik, ale absolovoval jsem přednášku se špičkovými odborníky z FEL ČVUT a ti mi tvrdili, že je to pravda. Síť na to podle nich dimenzovaná není a vyžadovala by obrovské investice. A představa, že bude baterie auta sloužit jako záloha a vy přijdete ráno k autu a ono bude vybité, protože zrovna bylo potřeba dorovnat výkyv sítě - je poněkud uživatelsky nepraktická.Mumry píše:Není to pravda. Elektrická auta se primárně mohou nabíjet v momentě, kdy nejsou špičky a tudíž to pro soustavu nepředstavuje problém. Naopak, časem mohou sloužit jako distribuovaná baterie a vyrovnávat výkyvy elektrické soustavy a tím snížit potřebné investice do elektrické soustavy. Nicméně investice budou zapotřebí, ale mnohem mírnější a hlavně rozprostřené do desítek let. A to se dá (při rozumném plánování) udělat tak, aby to stálo minimální peníze navíc a možná v dlouhodobém horizontu to může i ušetřit...Dalším velkým problémem podle mě bude, že na dobíjení automobilů není dimenzovaná elektrická soustava. O tom se příliš nemluví, ale investice do posílení el. rozvodů by byly v řádu desítek miliard, možná i vyšším.
Re: Elektromobilita
Mno jo, fakt perly, jsem mohl cekat, ze obrana viry je veci cti.
Vypocet nekomentuji, videl jsem uz verohodne vypadajici vypocty ktere sly do obou extremu. Ale v principu si osobne myslim, ze nejde ani az tak o potrebnou energii, jako o jeji distribuci. Samozrejme to muzu zazehlit tvrzenim, ze "se bude nabijet v noci/mimo spicku/az vyleze modry svist", ale docela by mne zajimalo prakticke provedeni.
A o tom byl ten clanek, ne o tom, jestli je Tesla konecne (asi tak o rok pozdeji nez vyhlasovala) schopna bouchat celych 5000 (!) aut tydne nebo ne.
Az padnou spalovaky a tim padem i spotrebni dan z jejich paliva, kampak se asi politici vrtnou? A kde budete se svymi dvema korunam za kWh? A my s vami...Teď mám tarif, kdy mne stojí elektřina 2 Kč za kWh
Prevodovku jsem v aute resil naposledy pred 25 lety u extremne ojete stodvacy, motor jako takovy nikdy (a to provozuji jen ojetiny). Zbytek auta se samozrejme nelisi. Porad bude mit kola s lozisky, porad bude podlehat korozi, porad bude mit chlazeni, osvetleni, sterace a ja nevim co vsechno. A ze by elektroinstalace aut byla beuzudrzbova...elektromobily jsou v porovnání se spalováky extrémně bezúdržbové.
K certu s ekonomikou, k certu s technikou. Je to jen politika, zeEkologičnost elektřiny se liší země od země a záleží na politickém rozhodnutí, jak se elektřina vyrábí. Když budeme chtít být víc ekologičtí, tak to jde udělat.
No a spalovaky se mohou "nabijet" tehdy, kdy je to potreba...Elektrická auta se primárně mohou nabíjet v momentě, kdy nejsou špičky a tudíž to pro soustavu nepředstavuje problém.
Vypocet nekomentuji, videl jsem uz verohodne vypadajici vypocty ktere sly do obou extremu. Ale v principu si osobne myslim, ze nejde ani az tak o potrebnou energii, jako o jeji distribuci. Samozrejme to muzu zazehlit tvrzenim, ze "se bude nabijet v noci/mimo spicku/az vyleze modry svist", ale docela by mne zajimalo prakticke provedeni.
A az sem to byla sranda, protoze se osobaky se jeste daly okecat "dojezdem az...", "malokdo potrebuje vic" a podobne, ale to u nakladaku nejde. Ze si toho jsou vyrobci a nekteri zakonodarci vedomi ukazuji napriklad silenosti se zkousenim trolejovych kamionu.A pak tu jsou ještě náklaďáky...
A o tom byl ten clanek, ne o tom, jestli je Tesla konecne (asi tak o rok pozdeji nez vyhlasovala) schopna bouchat celych 5000 (!) aut tydne nebo ne.
Re: Elektromobilita
To bylo zcela záměrné, protože za ta léta, co to tu čtu, tak se mi do paměti zapsalo, že s doktorem železným nemá moc smysl se snažit o diskuzi. A holt mám lepší věci na práci. Nicméně ono se k těm věcem stejně dostáváme diskuzí s ostatními, takže stačí číst...Lynx píše:Bohužel jste zapomněl doložit, v čem je to podle vás nesmysl nebo polopravda.
Špičkové odborníky nechme stranou, to je diskuze do nikam, ale podívejme se na to druhé tvrzení, že přijít k vybitému autu atd. Tak se nad tím zkusme zamyslet, jak by to mohlo fungovat (mimochodem, mohl bych místo nějakého zamýšlení také jen napsat, že špičkoví odborníci v automobilkách tohle plánují a bylo by vymalováno).Lynx píše:Já pravda nejsem elektrotechnik, ale absolovoval jsem přednášku se špičkovými odborníky z FEL ČVUT a ti mi tvrdili, že je to pravda. Síť na to podle nich dimenzovaná není a vyžadovala by obrovské investice. A představa, že bude baterie auta sloužit jako záloha a vy přijdete ráno k autu a ono bude vybité, protože zrovna bylo potřeba dorovnat výkyv sítě - je poněkud uživatelsky nepraktická.
Řekněme, že bychom poskytli 10% kapacity baterky jako buffer pro síť s tím, že v případě možnosti to mohu vypnout (jako když vím, že zítra fakt budu potřebovat hodně jezdit). Ono ve více jak 95% případů je mi totiž šumák, jestli přijdu k autu a to má 80%, nebo 90%. Motivací k tomu to tak dělat bude, že budu mít výhodnější tarif. Pokud by to udělalo jen cca polovina aut (tj. budou připojené a budou tento režim mít zapnutý), tak při odhadu průměrné baterie 50kWh (což jsem si jist, že bude víc), tak dělá celkem 15GWh k dispozici pro vyrovnávání výkyvů sítě. Jen tak pro srovnání, Dlouhé stráně mají necelé 4GWh a to narozdíl od baterií ještě s tím problémem, že reakční doba je 100 až 150s (plus nevýhoda v lokalitě vs. distribuovanosti baterií v autech). A dnes už existují bateriové systémy, které toto vyrovnávání dělají, viz například Hornsdale Power Reserve v Austrálii - tam mají pouze 129MWh. Mimochodem, ten systém stál asi 50 milionu dolarů a na základě výsledků za první pololetí se odhaduje, že ročně jen tím ukládáním a uvolňováním energie vydělá 13 milionu dolarů - docela dobrá návratnost investice
Jojo, souhlas. Ona ta víra, že jediná správná cesta jsou spalováky je holt dost silnájozka píše:Mno jo, fakt perly, jsem mohl cekat, ze obrana viry je veci cti.
Tohle já si uvědomuju a přiznám se, že moc nechápu, proč se sami politici do toho tak hrnou. Až si všimnou, že jim to ukrajuje nemalé příjmy z jejich spotřební daně, tak začnou řešit, co s tím. Sám se na to chci připravit tak, že si většinu energie budu holt generovat solárama (a možná nějakou malou větrnou)...jozka píše:Az padnou spalovaky a tim padem i spotrebni dan z jejich paliva, kampak se asi politici vrtnou? A kde budete se svymi dvema korunam za kWh? A my s vami...Teď mám tarif, kdy mne stojí elektřina 2 Kč za kWh
Ale notak, přeci nebudeme argumentovat jedním případem. Stejně tak mohu říci, že já znám docela dost lidí, kterým odešel motor a i ta převodovka. Nicméně když se člověk podívá na elektromobil a srovná to se spalovákem, tak zjistí, že elektromobil je o hodně jednodušší. Vždyť teď tím minulý týden vyhrožovali šéfové automobilek v Německu, že nejsou schopni lidem garantovat práci na víc jak 10 let, když je výroba elektromobilu dramaticky jednodušší. A ona nejen výroba, ale pak i údržba (systém s dealerstvími, tak jak jej známe nyní, tak s elektromobily bude neudržitelný).jozka píše:Prevodovku jsem v aute resil naposledy pred 25 lety u extremne ojete stodvacy, motor jako takovy nikdy (a to provozuji jen ojetiny). Zbytek auta se samozrejme nelisi. Porad bude mit kola s lozisky, porad bude podlehat korozi, porad bude mit chlazeni, osvetleni, sterace a ja nevim co vsechno. A ze by elektroinstalace aut byla beuzudrzbova...elektromobily jsou v porovnání se spalováky extrémně bezúdržbové.
No to, kolik energie máme z jakého zdroje, to je politické rozhodnutí. Mohli jsme se politicky rozhodnout, že nebudeme dostavovat jaderné elektrárny, mohli jsme se rozhodnout, že zavřeme uhelné elektrárny. To, že máme výrobu elektřiny takovou jakou máme, to je opravdu politické rozhodnutí. Stačí se podívat na obdobné země jako my, že ač mají podobné podmínky, tak energetický mix mají namixovaný dost zásadně jinak. Jde prostě o to, co se politicky prosadí, která skupina si to vylobuje (či dokáže přesvědčit veřejnost).jozka píše:K certu s ekonomikou, k certu s technikou. Je to jen politika, zeEkologičnost elektřiny se liší země od země a záleží na politickém rozhodnutí, jak se elektřina vyrábí. Když budeme chtít být víc ekologičtí, tak to jde udělat.
To je škoda s těmi výpočty. Já jsem použil čísla, která se dají jednoduše dohledat (sám jsem si je pro napsání dohledal). Rád se podívám na jiný výpočet a pokud to bude vycházet nějak jinak, tak se rád poučím, kde jsem dělal chybu, nebo naopak kde ten druhý výpočet má chybu...jozka píše:No a spalovaky se mohou "nabijet" tehdy, kdy je to potreba...Elektrická auta se primárně mohou nabíjet v momentě, kdy nejsou špičky a tudíž to pro soustavu nepředstavuje problém.
Vypocet nekomentuji, videl jsem uz verohodne vypadajici vypocty ktere sly do obou extremu. Ale v principu si osobne myslim, ze nejde ani az tak o potrebnou energii, jako o jeji distribuci. Samozrejme to muzu zazehlit tvrzenim, ze "se bude nabijet v noci/mimo spicku/az vyleze modry svist", ale docela by mne zajimalo prakticke provedeni.
A to druhé je na opravdu dlouhou diskuzi a i bez toho je tenhle příspěvek příliš dlouhý, tak někdy jindy. Já nějakou představu mám a celkem mne potěšilo, že není zcela zcestná, když jsem nedávno četl, že to někde začnou zkoušet.
Jasně, ale tady nedokážu oponovat, protože jak říkám, chybí mi čísla a informace, abych si za tím tvrzením dokázal stát. Takže až budou jezdit produkční Tesla Semi, tak se o tom budeme moci bavit. Teď jen dokážu říct, že asi to už řešitelné je, když Tesla objednávek na Semi má dost a po zkouknutí dat z prototypu si firmy přiobjednávají další.jozka píše:A az sem to byla sranda, protoze se osobaky se jeste daly okecat "dojezdem az...", "malokdo potrebuje vic" a podobne, ale to u nakladaku nejde. Ze si toho jsou vyrobci a nekteri zakonodarci vedomi ukazuji napriklad silenosti se zkousenim trolejovych kamionu.A pak tu jsou ještě náklaďáky...
Jasně, ale já na tom Tesláckém příkladu jen ukazoval, že jak má člověk věřit tomu zbytku, když i v tomhle mají takovéhle chyby.jozka píše:A o tom byl ten clanek, ne o tom, jestli je Tesla konecne (asi tak o rok pozdeji nez vyhlasovala) schopna bouchat celych 5000 (!) aut tydne nebo ne.
Re: Elektromobilita
Pokud počítáme, že elektromobil má spotřebu 21 kwh/100 km. Benziňák má spotřebu 7 litrů/100 km. Takže mi vychází 1 litr ekvivalent 3kwh. (21 kwh je pro Teslu, u malých elektroaut bude číslo nižší, nicméně to zanedbávám.Warcz píše:Před cca pul rokem jsem to zkoušel počítat.
Vzal jsem spotřebu benzínu a nafty a zjistil z toho energii. Tu jsem potom převedl na el. energii a zjistil kolik budeme potřebovat. Vyšlo mi a doufám že jsem to počítal správně. 10x Temelín 24/7. Možná to zkuste někdo spočítat jinak, ale takhle mi to řádově vycházelo.
Podle ČAPPO se loni v Česku celkem spotřebovalo 5,81 miliardy litrů nafty nafty a 2,12 miliardy litrů benzinu.
Výpočet u benzínu 2,12 mld * 3kwh = 6,36 TWh. Temelín loni vyrobil 16,479 Twh.
Pokud by se nahradila všechna nafta i benzín, tak (2,12+5,81) * 3 kwh = 23,79 TWh.
Pro zjednodušení počítám litr nafty a benzínu jako ekvivalent. 23,79 TWh jsou přibližně 3 bloky jaderné elektrárny.
Samozřejmě nepočítám ztráty v síti a ztráty při dobíjení.
Takže nahradit všechny pohonné hmoty možné je. Samozřejmě někde je to nepraktické, třeba u stavebních strojů pracujících v odlehlých oblastech, u sekačky, kterou používám dvakrát do roka, u veteránů, apod...
Re: Elektromobilita
Ten výpočet se mi líbí. Byl to u mě hrubý nástřel tohle dává smysl. 3x Temelín je asi reálný. Je potřeba počítat, že tato kalkulace je trochu ohnuta tím, že palivo se lepe skladuje ale pro rámcovou představu to stačí.