Stránka 2 z 3

Re: Rušení značek křižovatkou (co je a co není křižovatka?)

Napsal: 30.8.2010 12:30:20
od miho
Ondra O.K. píše:Jsou to tedy vlastne tri krizovatky za sebou a MPR 70 km/h by rusila uz ta nejsevernejsi nebo se to bere jako jedna?
Já jen upřesním, že to jsou za sebou jen křižovatky dvě. To, že silnici na mapě protíná most, neznamená, že jí protíná fyzicky v její úrovni. Tj. v místě, kde se kříží most nad silnicí křižovatka NENÍ.
Tam kde se odpojuje nájezd na Českobrodskou od Průmyslové též křižovatka NENÍ.

Re: 514 Lahovice – Slivenec

Napsal: 30.8.2010 15:52:32
od P_V
miho píše:Na MUK 5. května - Vyskočilova, která je na výše uvedené mapce, při jízdě po 5. května ve směru na Brno, ve smyslu Pravidel provozu na pozemních komunikacích, žádná křižovatka NENÍ. Neboť se zde žádné komunikace nespojují. Protisměr se do toho nepočítá.
Problém: Je směrově dělená komunikace po právní stránce dvě souběžné jednosměrné komunikace, z nichž jedna se nespojuje a druhá spojuje, anebo je to celé dohromady jedna jediná komunikace, kde se tedy spojování koná, bez ohledu na to v kterém pruhu?
(aby bylo po tvém, to by v té definici křižovatky asi muselo být - kde se komunikace protínají nebo spojují v daném pásu vozovky)
miho píše:Povšiměne si též §6 "Platnost svislých dopravních značek", odstavce (4), Vyhlášky 30/2001 Sb. který říká: "Značky upravující přednost "Križovatka s vedlejší pozemní komunikací" (č. P 1), "Hlavní pozemní komunikace" (č. P 2), "Konec hlavní pozemní komunikace" (č. P 3), "Dej přednost v jízdě!" (c. P 4), "Dej přednost v jízdě tramvaji!" (c. P 5) a "Stůj, dej přednost v jízde!" (č. P6) platí pro nejbližší križovatku."
Smysl značky "Konec hlavní PK" jsem nepochopil. Když "Hlavní PK" platí pro nejbližší křižovatku, proč se musí extra rušit, když se zruší sama.

Re: Rušení značek křižovatkou (co je a co není křižovatka?)

Napsal: 30.8.2010 16:10:16
od jonáš
Konec hlavní PK vás upozorňuje, že na následující křižovatku přijedete po vedlejší. Kdy jste měl naposled autoškolu? 8-)

Re: Rušení značek křižovatkou (co je a co není křižovatka?)

Napsal: 30.8.2010 16:22:24
od P_V
jonáš píše:Konec hlavní PK vás upozorňuje, že na následující křižovatku přijedete po vedlejší...
No to je hezké, ale hlavní PK není žádný průběžný jev, to je jen vymezení přednosti na první křižovatce a dál už ne. Následující křižovatka se musí vyznačit znova nějakou tou P značkou, jinak tam platí pravá ruka. Takže na co ukončovat něco co už se ukončilo samo.

Re: Rušení značek křižovatkou (co je a co není křižovatka?)

Napsal: 30.8.2010 16:53:25
od pavel.hrdina
P_V píše:No to je hezké, ale hlavní PK není žádný průběžný jev, to je jen vymezení přednosti na první křižovatce a dál už ne. Následující křižovatka se musí vyznačit znova nějakou tou P značkou, jinak tam platí pravá ruka. Takže na co ukončovat něco co už se ukončilo samo.
A jak by se teda bez te znacky vyjadril stav, kdy prijizdim k jine komunikaci, kde ovsem nema platit pravidlo prave ruky, ale zaroven ja prijizdim z vedlejsi?

At premyslim jak premyslim, tak me nic jineho nenapada.

Re: Rušení značek křižovatkou (co je a co není křižovatka?)

Napsal: 30.8.2010 17:27:50
od dd
pavel.hrdina: Co třeba značka "Dej přednost v jízdě"? 8-) Anebo stopka :)

Abychom se vrátili k těm křižovatkám. V zákoně je to uvedeno velmi obecně. Můj názor je, že zákonodárce to myslel ve větším celku, tedy tohle celé je jedna křižovatka a stačilo by, i kdyby tam byl jen sjezd, protože auta z jedné silnice se mohou odbočit do jiné. Ale asi se to dá vyložit všelijak. Viz ta Průmyslová x Českobrodská - je to jedna křižovatka nebo dvě za sebou? V zákoně to přesně definované nenajdete.

U těch směrově dělených si myslím, že na směru nezáleží. Prostě je tam křižovatka. Kdyby to platilo pro každý směr, tak by se to taky mohlo pěkně zamotávat dál. Například tady, kdyby ti z vedlejší měli přikázaný směr doprava, tak se směr do centra s nikým nekříží ani nespojuje. A jak to má ten na hlavní vědět? Nebo tady by řidiči jedoucí rovně neprojížděli křižovatkou?

Re: Rušení značek křižovatkou (co je a co není křižovatka?)

Napsal: 30.8.2010 17:42:22
od JirkaS
P_V píše:
jonáš píše:Konec hlavní PK vás upozorňuje, že na následující křižovatku přijedete po vedlejší...
No to je hezké, ale hlavní PK není žádný průběžný jev, to je jen vymezení přednosti na první křižovatce a dál už ne. Následující křižovatka se musí vyznačit znova nějakou tou P značkou, jinak tam platí pravá ruka. Takže na co ukončovat něco co už se ukončilo samo.
Taky se ta značka používá pouze na zdůraznění změny. Po ní vždy následuje klasické dej přednost v jízdě. Je to pro situace, kdy celou dobu jedete po hlavní komunikaci a je žádoucí upozornit, že na další křižovatce to tak nebude. Místo ní lze použít třeba dej přednost v jízdě s dodatkovou tabulkou se vzdáleností.

Re: Rušení značek křižovatkou (co je a co není křižovatka?)

Napsal: 30.8.2010 18:00:56
od egelebege
dd píše:Můj názor je, že zákonodárce to myslel ve větším celku, tedy tohle celé je jedna křižovatka
To si myslim taky. Je to MimoÚrovňová Křižovatka která by měla rušit značky jako křižovatka normální.

Re: 514 Lahovice – Slivenec

Napsal: 30.8.2010 18:03:54
od miho
P_V píše:
miho píše:Na MUK 5. května - Vyskočilova, která je na výše uvedené mapce, při jízdě po 5. května ve směru na Brno, ve smyslu Pravidel provozu na pozemních komunikacích, žádná křižovatka NENÍ. Neboť se zde žádné komunikace nespojují. Protisměr se do toho nepočítá.
Problém: Je směrově dělená komunikace po právní stránce dvě souběžné jednosměrné komunikace, z nichž jedna se nespojuje a druhá spojuje, anebo je to celé dohromady jedna jediná komunikace, kde se tedy spojování koná, bez ohledu na to v kterém pruhu?
(aby bylo po tvém, to by v té definici křižovatky asi muselo být - kde se komunikace protínají nebo spojují v daném pásu vozovky)
Dle mého názoru vůbec není podstatné zda je směrově dělená komunikace po právní stránce dvě souběžné jednosměrné komunikace nebo jedna jediná komunice. O takovéto definici v Pravidlech silničního provozu nevím a není k ničemu potřeba.
- Značky upravující přednost v jízdě ani omezující zákazové značky, které jsou v protisměru pro tvou jízdu neplatí. Platili by pouze tehdy, pokud by jsi se na křižovatce otočil, což však u směrově dělené komunikace nemůžeš.
- V tom protisměru je křižovatka pro vozidla jedoucí opačným směrem, ale není tam křižovatka pro tvou jízdu.
- Konec omezení dle §6 dostavce (3) je definován "Zákaz, omezení nebo príkaz vyplývající ze svislé dopravní znacky koncí na vzdálenejší hranici nejbližší križovatky, pokud není dríve ukoncen jinak..." Ta vzdálenější hranice tam není pro každý směr jizdy na stejném místě. Když na klasické křižovatce odbočuješ doleva tak tu hranici máš až po tom odbočení doleva na té komunikaci křižující. Je tedy jinde než když jedeš rovně. Ale k té hranici na křižovatce v protisměru nikdy nedojedeš, proto pro tebe nemůže platit a nemůže tam končit žádné omezení platné ve tvém směru jízdy.

Re: Rušení značek křižovatkou (co je a co není křižovatka?)

Napsal: 30.8.2010 18:38:46
od miho
egelebege píše:
dd píše:Můj názor je, že zákonodárce to myslel ve větším celku, tedy tohle celé je jedna křižovatka
To si myslim taky. Je to MimoÚrovňová Křižovatka která by měla rušit značky jako křižovatka normální.
S těmito názory nemohu souhlasit. Zákon o provozu na pozemních komunikacích žádné mimoúrovňové křižovatky nedefinuje, tohoto pojmu neužívá a tudíž z pohledu tohoto zákona nelze tohoto pojmu užívat.
Zná a definuje mimo jiné pojmy dálnice, silnice pro motorová vozidla, jízdní pruh, připojovací pruh, křižovatka, hranice křižovatky, průběžný pruh. A s těmito pojmy budeme muset vystačit.

Uvedu příklad. Jedete po přípojce na dálnici. Máte tam značky. "Dálnice", pak "Nejvyšší dovolená rychlost 60", pak "Dej přednost v jízdě". Kde by ta šedesátka končila, kdyby tam nebyla křižovatka ? To by jste tou šedesátkou jeli až na konec dálnice ?

Re: Rušení značek křižovatkou (co je a co není křižovatka?)

Napsal: 30.8.2010 18:47:26
od egelebege
miho píše:Zákon o provozu na pozemních komunikacích žádné mimoúrovňové křižovatky nedefinuje, tohoto pojmu neužívá a tudíž z pohledu tohoto zákona nelze tohoto pojmu užívat.
Takhle jsem to taky myslel. Tedy že MÚK se musí klasifikovat jako křižovatka normální, protože pro ní neexistuje nic extra. Nejspíš jsem to špatně zvýraznil. =mimoúrovňová KŘIŽOVATKA=

Re: Rušení značek křižovatkou (co je a co není křižovatka?)

Napsal: 30.8.2010 18:48:08
od siesa
Zvlastni situace je ted na konci opravovaneho useku D3 u Tabora (smer CB). Provoz je sveden na levou stranu vozovky, tesne pred koncem toho useku ale dalnice konci znackou IP14b. Tato znacka je zde umistena napevno v pravem jizdnim pruhu, v levem jizdnim pruhu vsak tato znacka neni (ani prenosna). Provoz z leve strany je sveden do normalniho usporadani az nekolikset metru za oznacenim konce dalnice.
Nabizi se tedy otazka: Plati konec dalnice i v soucasnem provizoriu, ackoliv znacka zde chybi??

Re: Rušení značek křižovatkou (co je a co není křižovatka?)

Napsal: 30.8.2010 18:48:43
od miho
dd píše:pavel.hrdina: Co třeba značka "Dej přednost v jízdě"? 8-) Anebo stopka :)

Abychom se vrátili k těm křižovatkám. V zákoně je to uvedeno velmi obecně. Můj názor je, že zákonodárce to myslel ve větším celku, tedy tohle celé je jedna křižovatka ....
To co jsi tam vyznačil nemůže být jedna křižovatka. Když budeš mít na jednom z těch semaforů zelenou, tak budeš muset na tom druhém na červenou zastavit, protože je tam druhá křižovatka. Nemůžeš na tu první zelenou projet oba semafory.

Re: Rušení značek křižovatkou (co je a co není křižovatka?)

Napsal: 30.8.2010 19:11:10
od miho
egelebege píše:
miho píše:Zákon o provozu na pozemních komunikacích žádné mimoúrovňové křižovatky nedefinuje, tohoto pojmu neužívá a tudíž z pohledu tohoto zákona nelze tohoto pojmu užívat.
Takhle jsem to taky myslel. Tedy že MÚK se musí klasifikovat jako křižovatka normální, protože pro ní neexistuje nic extra. Nejspíš jsem to špatně zvýraznil. =mimoúrovňová KŘIŽOVATKA=
MÚK se definuje jako několik křižovatek. Vyhláška říká "Značky upravující přednost platí pro nejbližší křižovatku" tj. míjím-li začku upravující přednost, bude za ní křižovatka.
Chci-li se např: na MÚK 5. května - Vyskočilova otočit z centra zpět do centra na 5. května. (Pro zjednodušení příkladu jsou semafory vypnuté). Projedu celkem tři křižovatky. Před první bude "Dej přednost v jízdě", na první křižovatce odbočím do leva. Na druhé bude "Hlavní silnice" Odbočím doleva. Na třetí bude "Dej přednost v jízdě" a připojím se připojovacím pruhem. Nákres, tři křižovatky, které projedu jsou vrcholy vyznačeného trojúhelníka.

Re: Rušení značek křižovatkou (co je a co není křižovatka?)

Napsal: 30.8.2010 19:26:18
od miho
dd píše: ... Nebo tady by řidiči jedoucí rovně neprojížděli křižovatkou?
Tak zde na Bubenském nábřeží skutečně rovně jedoucí řidiči žádnou křižovatkou neprojíždí. Povšimni si na tomto snímku, že tam není žádná značka upravující přednost v jízdě. Ten semafor je tam jen protože je tam přechod pro chodce.

Re: Rušení značek křižovatkou (co je a co není křižovatka?)

Napsal: 30.8.2010 19:37:42
od egelebege
Tak jinak. Je toto křížení dvou komunikací? Ulice 5. Května vs. Vyskočilova? Ano nebo ne?

Re: Rušení značek křižovatkou (co je a co není křižovatka?)

Napsal: 30.8.2010 19:39:37
od Avantime
egelebege píše:Tak jinak. Je toto křížení dvou komunikací? Ulice 5. Května vs. Vyskočilova? Ano nebo ne?
Z hlediska zákona o provozu na pozemních komunikacích ne. Dáváte snad na té křižovatce přednost autům, co jedou osm metrů pod vámi? Nějak tuhle diskusi nechápu...

Edit: Ve směru z centra.

Re: Rušení značek křižovatkou (co je a co není křižovatka?)

Napsal: 30.8.2010 19:53:32
od miho
dd píše: ... U těch směrově dělených si myslím, že na směru nezáleží. Prostě je tam křižovatka. Kdyby to platilo pro každý směr, tak by se to taky mohlo pěkně zamotávat dál. Například tady, kdyby ti z vedlejší měli přikázaný směr doprava, tak se směr do centra s nikým nekříží ani nespojuje. A jak to má ten na hlavní vědět?
Kdyby z Buchovcovi ulice byl přikázaný směr doprava. Tak by jsi při jízdě po Koněvově na Ohradu měl na levé straně plnou čáru nebo spíše by pokračoval zvýšený tramvajový pás a tak by jsi poznal, že tam není křižovatka.

Re: Rušení značek křižovatkou (co je a co není křižovatka?)

Napsal: 30.8.2010 20:18:05
od egelebege
Avantime píše:Dáváte snad na té křižovatce přednost autům, co jedou osm metrů pod vámi?
Pokud odbočuju tak ano

Re: Rušení značek křižovatkou (co je a co není křižovatka?)

Napsal: 30.8.2010 20:18:29
od miho
egelebege píše:Tak jinak. Je toto křížení dvou komunikací? Ulice 5. Května vs. Vyskočilova? Ano nebo ne?
V tom vyznačeném čtyřúhelníku máš jednak most a jednak světelnou křižovatku. Ten most křížením není, neboť se ty dvě komunikace míjejí ve třetí dimezi, jsou každá v jiné úrovni. Ta světelná křižovatka pochopitelně křížením a křižovatkou je. Není to však křížením třídy 5. května s Vyskočilovou ulicí, ale křížením Vyskočilovy ulice a sjezdové rampy ze třídy 5. května a nájezdové rampy na třídu 5. května (na níž je ještě další křižovatka do ulice U Pomníku).
Podívej se tady na ty žluté a bílé čáry. Tam kde se protínají (mimo toho mostu) nebo spojují tam všude je křižovatka.

Re: Rušení značek křižovatkou (co je a co není křižovatka?)

Napsal: 30.8.2010 20:26:20
od Avantime
Mně tohle nepřijde jako problém - řidič se musí o omezení v následujícím úseku dozvědět, ať už se na danou komunikaci dostane jakýmkoliv z legálních způsobů (snad kromě vjezdu z místa mimo pozemní komunikaci). Pokud se do úseku, kde platí nějaké omezení, dostane legálním způsobem a není o tomto omezení informován příslušnou dopravní značkou, pak jde o chybu dopravního značení, typicky absenci zákazové značky.

Re: Rušení značek křižovatkou (co je a co není křižovatka?)

Napsal: 30.8.2010 20:31:08
od miho
TO: egelebege
Kontrolní otázka:
Je toto křižovatka 5. května - Michelská ?
Je toto železniční přejezd ?

Re: Rušení značek křižovatkou (co je a co není křižovatka?)

Napsal: 30.8.2010 20:32:47
od JirkaS
Avantime píše:Mně tohle nepřijde jako problém - řidič se musí o omezení v následujícím úseku dozvědět, ať už se na danou komunikaci dostane jakýmkoliv z legálních způsobů (snad kromě vjezdu z místa mimo pozemní komunikaci). Pokud se do úseku, kde platí nějaké omezení, dostane legálním způsobem a není o tomto omezení informován příslušnou dopravní značkou, pak jde o chybu dopravního značení, typicky absenci zákazové značky.
Problém je to v opačném případě - pokud je to křižovatka, ruší omezení. A tím i třeba zvýšenou rychlost z 50 na 70. Pokud tedy v daném útvaru nerozeznám křižovatku, mohu dostat pokutu.

Re: Rušení značek křižovatkou (co je a co není křižovatka?)

Napsal: 30.8.2010 20:33:30
od Avantime
V tom výše uvedeném příkladu není žádné zákazové značky třeba, protože na 5. května ve směru z centra se z Vyskočilovy ulice legálně nedostanete. Není tedy třeba informovat řidiče, který právě najel hypotetickou rampou z Vyskočilovy na 5. května, o nejvyšší dovolené rychlosti, tudíž na 5. května ve směru z centra platí omezení od poslední křižovatky, tj., pokud se dobře dívám, od křížení s ulicí Na Strži.

Re: Rušení značek křižovatkou (co je a co není křižovatka?)

Napsal: 30.8.2010 20:34:04
od miho
Avantime píše:Mně tohle nepřijde jako problém - řidič se musí o omezení v následujícím úseku dozvědět, ať už se na danou komunikaci dostane jakýmkoliv z legálních způsobů (snad kromě vjezdu z místa mimo pozemní komunikaci). Pokud se do úseku, kde platí nějaké omezení, dostane legálním způsobem a není o tomto omezení informován příslušnou dopravní značkou, pak jde o chybu dopravního značení, typicky absenci zákazové značky.
Naprostý souhlas. Jen bych doplnil ještě, kromě případu, kdy provede legální otočení.