Fox Mulder píše:...
Souhlas. Vzhledem k tomu, že většina řidičů nejen u nás, ale i v zahraničí jezdí rychlostí cca 150-160 km/h a vzhledem k tomu, že je to relativně jen o málo vyšší rychlost než je dnes, nevidím důvod proč to nepovolit. Jestliže tak většina jezdí a funguje to, tak je to už vlastně i odzkoušené, ne?
A komu vyhovuje 130 km/h, může tak jezdit i nadále, nikdo mu to nezakazuje!
Jsem sice stoupenec umožnění úsekového zvýšení rychlosti na 160, ale s tím ježděním si myslím, že nemáš pravdu. Byl jsem před pár týdny ve Švýcarsku a tam se rozhodně na dálnici dodržuje 120, jinak jsou hodně velké pokuty. V Německu se jezdí rychleji, zejména na některých přehledných a kvalitních úsecích (nejlepší to bylo na A5 mezi A6 a Karlsruhe, 3+3 s krajnicí, super povrch, prostě paráda), ale dost aut jede i pouhých doporučených 130 nebo míň. Co mě docela překvapilo, že tam příliš nedodržovali limit v omezených úsecích (zejména 80 před Basilejí a to dokonce v hustém dešti !). Po D5 jsem jel od Rozvadova přesně 130 a rozhodně jsem víc aut předjížděl já, než kolik jich předjíždělo nás.
Jinak dneska vidím hlavní argument pro omezování rychlosti ve spotřebě, i když jako liberál bych to nejraději nechal na těch, kdo platí benzín. Pro zajímavost uvedu moje měření, předesílám, že naše přibližovadlo je poněkud žíznivější, ale ty proporce snad platí (tedy alespoň pro 5-ti rychlostní převodovky):
120 - do 9 l/100 km
130 - 10 l/100 km
140 - 11,5-12 l/100 km *
160 - 14-15 l/100 km *
200 - přes 20 l/100 km **
* odpozorováno z ukazatele momentální spotřeby na rovince s tempomatem;
** jako *, ale za příliš krátkou dobu a bez tempomatu, takže údaj není moc relevantní.
Zajímavý je průměr při zpáteční cestě přes Německo okolo Stuttgartu a Norimberku, kde bylo dost úseků s omezením (hodně 120, ale i 130), ale i jinak jsem jel vesměs do 140 a jen občas pro zpestření to rozkulil na 160 - bylo to jen 9,5 l/100 km. Z Rozvadova do Prahy jsem jel těch 130 prakticky pořád (kromě Valíka) a bylo to už za 10...