Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
Jo to je taková ta teorie vany, která bývá semtam v této souvislosti zmiňována. Nicméně je do toho třeba podle mě ještě kromě subjektivních faktorů týkajících se řidiče započítat ještě další faktory, a to zejména předvídatelnost pro ostatní účastníky provozu, pak vychází jako nejbezpečnější rychlosti neodlišující se výrazně ani jedním směrem od rychlosti v daném místě a čase obvyklé.
Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
Geo: Děkuji za doplnění. Ano, naprosto souhlasím. Studie něco ukázala v rámci obvyklých statistických chyb - nikdy nelze experimentem něco ověřit naprosto nezvratně. Ale přesně v souladu s vaším závěrem, stejně jako v případě každé jiné empirické otázky prostě musíme porovnávat výsledky různých studií, jejich statistickou sílu a věrohodnost dat, a pak se na základě těchto dat rozhodnout.
Stejně tak platí i váš argument o přenositelnosti výsledků studií. Proto jsou určitě hodnotnější studie, kde se konkrétní experiment více podobá našemu případu. Opět, stoprocentní záruku přenositelnosti z Dánska do Česka nikdy nezískáme, ale zase na druhou stranu asi těžko hledat důvody, proč by měly být dopady v Česku zcela zásadně odlišné (to už je samozřejmě extrapolace nad rámec výsledků dánské studie a třeba se najde i někdo, kdo s pádným a prokazatelným (tedy nejen hypotetickým) argumentem proti aplikace na české podmínky přijde).
Stejně tak platí i váš argument o přenositelnosti výsledků studií. Proto jsou určitě hodnotnější studie, kde se konkrétní experiment více podobá našemu případu. Opět, stoprocentní záruku přenositelnosti z Dánska do Česka nikdy nezískáme, ale zase na druhou stranu asi těžko hledat důvody, proč by měly být dopady v Česku zcela zásadně odlišné (to už je samozřejmě extrapolace nad rámec výsledků dánské studie a třeba se najde i někdo, kdo s pádným a prokazatelným (tedy nejen hypotetickým) argumentem proti aplikace na české podmínky přijde).
Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
Jaroslav: Ano, ta teorie vany je teoreticky možná. Nicméně pak zřejmě závisí na tom, kde je v tom grafu ono minimum. Ono totiž nestačí nakreslit čáru, ale také k ní doplnit čísla na osách, odpovídající empirické evidenci. Když totiž bude minimum ve vašem grafu třeba při 60 km/h, tak je klesající část grafu pro provoz na dálnici zcela irelevantní.
A když se opět podíváte do oné dánské studie (tabulka 2), tak uvidíte, že změnám v rychlostech odpovídá i změna v nehodovosti (vyšší průměrné rychlosti odpovídají vyšší nehodovosti). Rychlosti 110-130 km/h jsou tedy podle výsledků dánské studie už na rostoucí části vašeho grafu.
A když se opět podíváte do oné dánské studie (tabulka 2), tak uvidíte, že změnám v rychlostech odpovídá i změna v nehodovosti (vyšší průměrné rychlosti odpovídají vyšší nehodovosti). Rychlosti 110-130 km/h jsou tedy podle výsledků dánské studie už na rostoucí části vašeho grafu.
Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
Jaroslav: Celospolečenské ztráty z nehod umí počítat CDV, jejich metoda je dokonce velmi uznávaná i mezinárodně. Pro ilustraci čísla pro Česko za rok 2013: usmrcená osoba 19,44 mil. Kč, těžce zraněná 4,87 mil. Kč, lehce zraněná 433 tis. Kč, jen hmotná škoda 267 tis. Kč. Celkem za rok 2013 to vyšlo na 52,8 mld. Kč (1,3 % HDP).
Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
Teorie vany vypadá pěkně, ale s určením, kde je to dno, to IMHO dopadne jako s Lafferovou křivkou (pro neekonomy viz wiki): podle některých je mezní sazba na 75%, podle jiných 15% ...
Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
Dá se to vůbec takhle měřit? Upřímně řečeno podobné propočty nemám moc rád. Ať už použijete sebekomplikovanější model, tak nikdy nemůžete postihnout každou jednotlivou specifickou situaci. Na základě jakých kritérií se vyjadřuje hodnota lidského života v penězích? Já bych si na to tedy nikdy netroufl.Standa píše:Jaroslav: Celospolečenské ztráty z nehod umí počítat CDV, jejich metoda je dokonce velmi uznávaná i mezinárodně. Pro ilustraci čísla pro Česko za rok 2013: usmrcená osoba 19,44 mil. Kč, těžce zraněná 4,87 mil. Kč, lehce zraněná 433 tis. Kč, jen hmotná škoda 267 tis. Kč. Celkem za rok 2013 to vyšlo na 52,8 mld. Kč (1,3 % HDP).
Jinak díky za zprostředkování té studie, je to zajímavá diskuse.
Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
no jenže to je právě ten problém... ono totiž nejen, že má každý ta čísla jiná, ale jsou naprosto jiná i pro jednoho člověka na jednotlivých (byť teoreticky stejných) komunikacích. Když se tak na rychlo zamyslím, tak tam vnímám minimálně tyto parametry:pinus píše:...Ono totiž nestačí nakreslit čáru, ale také k ní doplnit čísla na osách, odpovídající empirické evidenci....
- parametry konkrétní komunikace
- technická situace komunikace (povrch, svodidla...)
- prostředí komunikace (v hustém lese pojedu jinak než mezi loukama,¨nebo po hrázi rybníka)
- počasí (déšť, slunce, vítr, šero....)
- předpoklady daného řidiče (někdo má vlohy, někdo nemá vlohy...)
- nálada řidiče (někdy se chci loudat, někdy dračím...)
- vyježděnost řidiče
- atd...
Prostě hromada parametrů, které i pro jednoho řidiče dají tisíc různých čísel... No a my bychom se snažili říci jedno jediné číslo, navíc pro všechny řidiče...
Podle mě je právě tohle naprostá pitomost a mimo město by nemělo existovat nic jako paušální rychlostní limit. Řešil bych to paušální "doporučenou rychlostí" - okresky 80, jedničky 100/110 a dálnice 130 s tím, že při překročení rychlosti není důvod dávat pokuty. Trestat naopak ostře by se měla nehoda zaviněná vyšší rychlostí než je ta doporučená.
Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
Za mě jasný souhlas s poukazem na faktory (paramery), ovlivňující nehodovost.
Velmi by se mi líbil i popsaný model doporučené rychlosti, není ho ale takto možné zavést v našich končinách (překročuje to hranici možného, nyní je to mimo realitu) - důvody již byly několikrát popsány, nemá cenu je opakovat.
Z tohoto pohledu je podle mě maximálka na 150-160 rozumný kompromis, který bude možná omezeně zaveden
Velmi by se mi líbil i popsaný model doporučené rychlosti, není ho ale takto možné zavést v našich končinách (překročuje to hranici možného, nyní je to mimo realitu) - důvody již byly několikrát popsány, nemá cenu je opakovat.
Z tohoto pohledu je podle mě maximálka na 150-160 rozumný kompromis, který bude možná omezeně zaveden
Octavia 1.6 >>> Octavia 1.4 TSI
Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
ML90: Ani lidem z CDV se to moc nelíbí, ale používají to jako argument, že se peníze investované do bezpečnosti provozu a do kvalitní infrastruktury státu bohatě vrátí (politici zpravidla lépe slyší na finanční částky). Přesné podrobnosti výpočtu neznám, ale je dost uznávaný a to i ve světě. Co se týče hodnoty lidského života (což je opravdu dost děsivý výpočet), používají se nějaké údaje od pojišťoven, které mají zahrnovat třeba i náklady na zajištění rodiny.
Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
Ano. Přesto lze vytvořit agregátní křivku a tu vyčíst z dat. Vše, co studie ukázala, je, že ta agregátní křivka je rostoucí v daném rychlostním intervalu. To samozřejmě stále připouští možnost, že existují lidé, kteří jezdí bezpečněji při 130 než při 110, ale je jich evidentní menšina, protože celkový efekt ukazuje vyšší nehodovost při vyšších průměrných rychlostech.Jaroslav píše:no jenže to je právě ten problém... ono totiž nejen, že má každý ta čísla jiná, ale jsou naprosto jiná i pro jednoho člověka na jednotlivých (byť teoreticky stejných) komunikacích.pinus píše:...Ono totiž nestačí nakreslit čáru, ale také k ní doplnit čísla na osách, odpovídající empirické evidenci....
To ale není pravda. Zákon jasně praví, že spoustu takových faktorů je řidič povinen zohlednit (řidič je povinen přizpůsobit rychlost povaze vozovky a dalším očekávatelným okolnostem...), a tedy že neexistuje nic jako jediné číslo definující maximální povolenou rychlost. Nejvyšší zákonem povolená rychlost, kterou řidič může na dálnici jet, je minimem ze dvou hodnot: První je 130. Druhé je specifické pro daný úsek, momentální podmínky, schopnosti řidiče atd. a vyžaduje po řidiči jet za každých okolností bezpečně. Není tedy pravda, že zákon stanovuje jediné číslo pro všechny řidiče. Pokud je tedy řidič nevyježděný a necítí se na to jet 130, pak podle zákona ani 130 jet nesmí.Jaroslav píše:Prostě hromada parametrů, které i pro jednoho řidiče dají tisíc různých čísel... No a my bychom se snažili říci jedno jediné číslo, navíc pro všechny řidiče...
Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
Toto je pravda. Nicméně lze se pak ptát, proč např. na běžných silnicích mimo obec nikdo nezpochybňuje to, že se tam všude nemusí dát jet těch zákonných 90 a přesto se lze spokojit s těmi obecnými pravidly o přizpůsobení, aniž by všude musel být les značek omezujících rychlost, zatímco na dálnicích se kolem téhož dělají takové vlny a omezení se dávají i tam, kde leta bylo 130, přitom jsou dálnice statisticky o hodně bezpečnější už teď.
Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
Ano, to je pravda. Nic z toho, co jsem zde napsal například o té dánské studii, neurčuje, že právě 130 je ta společensky optimální maximální povolená rychlost. Jen jsem chtěl poukázat na to, že ta studie přednáší celkem rozumně přesvědčivý statistický argument, že změny v předpisech, které vyvolají změny v průměrných rychlostech, mají také dopad na nehodovost. Tedy že tyto výsledky odporují názorům, podle kterých zvýšení maximální povolené rychlosti nám umožní zkrátit dojezdovou dobu či nějak zplynulit dopravu, a ještě k tomu jako bonus zvýšit bezpečnost.
Asi by se daly vzít údaje z té dánské studie a porovnat hodnotu ušetřeného času a nákladů navyšení zraněných a mrtvých (například pomocí výše zmíněných údajů o statistické hodnotě lidského života), ale nemám ani hrubý odhad, jak by to mohlo vyjít.
Chtěl bych ale říct, že argument "dálnice jsou nejbezpečnější, a proto je v pořádku na nich rychlost zvýšit" není automaticky správný (nechci vám teď podsouvat, že to je to, co tvrdíte - spíš to chci podotknout obecně). Jedním z důvodů, proč dálnice stavíme, je totiž právě zvýšení bezpečnosti (všechny ty odstavné pruhy a středové pásy, atd.) - tudíž to, že jsou bezpečnější, je přesně, co chceme, a za co platíme vysokými investičními náklady (samozřejmě, ani toto není argument pro právě 130).
Asi by se daly vzít údaje z té dánské studie a porovnat hodnotu ušetřeného času a nákladů navyšení zraněných a mrtvých (například pomocí výše zmíněných údajů o statistické hodnotě lidského života), ale nemám ani hrubý odhad, jak by to mohlo vyjít.
Chtěl bych ale říct, že argument "dálnice jsou nejbezpečnější, a proto je v pořádku na nich rychlost zvýšit" není automaticky správný (nechci vám teď podsouvat, že to je to, co tvrdíte - spíš to chci podotknout obecně). Jedním z důvodů, proč dálnice stavíme, je totiž právě zvýšení bezpečnosti (všechny ty odstavné pruhy a středové pásy, atd.) - tudíž to, že jsou bezpečnější, je přesně, co chceme, a za co platíme vysokými investičními náklady (samozřejmě, ani toto není argument pro právě 130).
Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
Tohle je fakticky ten bodík, kolem kterého se točíme... Hledáme rychlost, která je nejefektivnější...pinus píše:... Není tedy pravda, že zákon stanovuje jediné číslo pro všechny řidiče. Pokud je tedy řidič nevyježděný a necítí se na to jet 130, pak podle zákona ani 130 jet nesmí.
Co se snažím říct je, že jakmile je stanovena nějaká (jakákoliv) rychlost, tak je tendence z této rychlosti vycházet a používat ji... (ač lidé nemusí jak píšete) Podle mého ale, pakliže nebude stanovena rychlost žádná (respektive spíše nižší doporučená), tak lidé budou jezdit tak jak je jim pohodlné, což sníží nehodovost... žádná statistika na toto ale není...
Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
V Austrálii prodloužili úsek dálnice bez omezení rychlosti
https://www.novinky.cz/auto/408718-v-au ... losti.html
Toto by si měl každý politik opakovat každé ráno, v poledne, večer, před každým jídlem, prostě neustále:
https://www.novinky.cz/auto/408718-v-au ... losti.html
Toto by si měl každý politik opakovat každé ráno, v poledne, večer, před každým jídlem, prostě neustále:
Zajímavé je vyjádření vlády. „Nejde o povolení k bezohledné jízdě, je to podpora jednotlivců, aby sami rozhodovali o své zodpovědné jízdě,“ píše se v prohlášení. „Vláda očekává, že lidé budou jezdit přiměřenou rychlostí, bezpečně a tak, jak zvládnou.“
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
-
- VIP
- Příspěvky: 22513
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
Ano, bohužel v regionu stř. EU zcela nemožné zavést do praxe a vzhledem k volnému cestování a práci již ani v EU jako takové. To je stejné jako dokud lidé nepochopí, že i demokracii si je nutno zasloužit a že je k tomu nevyhnutní nějaká odpovědnost. A na to je nutnost nejdříve nadobudnout pocit, že ten stát vše za mě nevyřeší. A je nutno říct i to další a sice enormní investice Austrálie do silničních upgradů. A třetí řada je stav vozidel. A jako poslední je i to pojištění. Lidé by si hlavně měli opakovat, že auto nepoužívám k ohrožovaní ostatních účastníku přemávky a umím zpomalit a pustit chodce atd. Když budou lidé jezdit zodpovědněji a ohleduplněji, pak teprve je možnost něco takové zavádět.
Kruh se uzavírá.
Kruh se uzavírá.
Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
Kruh u nás se neuzavírá, ale je uzavřen - a nepohneme se dál, pokud se o progres alespoň nepokusíme (nemám na mysli neomezenou rychlost, ale 150-160 na vybraných úsecích dálnic).
I v té Austrálii nejsou všichni stejní, stejně odpovědní. V tom prohlášení jejich vlády je implicitně sděleno - může se stát, že někdo, kdo využije neomezené rychlosti to nezvládne a minimálně zraní (ne-li usmrtí) jiného účastníka tamního silničního provozu.
Přesto do toho jdou ...
I v té Austrálii nejsou všichni stejní, stejně odpovědní. V tom prohlášení jejich vlády je implicitně sděleno - může se stát, že někdo, kdo využije neomezené rychlosti to nezvládne a minimálně zraní (ne-li usmrtí) jiného účastníka tamního silničního provozu.
Přesto do toho jdou ...
Octavia 1.6 >>> Octavia 1.4 TSI
Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
myslím, že 99% řidičů vyjíždí z domova, práce či za prací s představou, že se někam pohodlně a plynule dopravíDiaľničiar píše:... Lidé by si hlavně měli opakovat, že auto nepoužívám k ohrožovaní ostatních účastníku přemávky ....
ne s představou, že někoho zabijí, šešroutují auto sobě či jinému
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
Jedno naše přísloví říká: Podle sebe, soudím tebe.Diaľničiar píše: Lidé by si hlavně měli opakovat, že auto nepoužívám k ohrožovaní ostatních účastníku přemávky a umím zpomalit a pustit chodce atd. Když budou lidé jezdit zodpovědněji a ohleduplněji, pak teprve je možnost něco takové zavádět.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
-
- VIP
- Příspěvky: 22513
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
To si klidně říkejte.
To nic na mém názoru nezmění a naštěstí ani v reálu, bez ohledu na to jakou až svobodu by ste třeba vy lidem dal. A kdo se v tom reálu pohybuje, tak ví, že se to ani zavést nedá.
To nic na mém názoru nezmění a naštěstí ani v reálu, bez ohledu na to jakou až svobodu by ste třeba vy lidem dal. A kdo se v tom reálu pohybuje, tak ví, že se to ani zavést nedá.
Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
Pravdou je, že v ČR se ve skutečnosti zcela normálně jezdí podle "přirozeného pocitu" už nyní. Za patnáct let a cca 500 tis. km na tuzemských silnicích vidím spousty změn (nové stavby, více a více aut, kamery, atd.), ale jestli něco je neměnné, tak přístup k maximální povolené rychlosti.
Zcela běžným jevem je, kdy na dálnici v normálním provozu, valná část osobních aut jede od 110 km/hod (děda s babičkou v zánovní felicii) do 160 km/hod. A občas se mi v zrcátku objeví pilot, co to hrne v levém pruhu 160 - 180 km/hod, výjimečně rychleji.
Zcela běžným jevem je, kdy na dálnici v normálním provozu, valná část osobních aut jede od 110 km/hod (děda s babičkou v zánovní felicii) do 160 km/hod. A občas se mi v zrcátku objeví pilot, co to hrne v levém pruhu 160 - 180 km/hod, výjimečně rychleji.
Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
Oni v Austrálii ty rychlostní limity mimo města obecně moc neřeší, na "normálních" silnicích je povoleno 110km/h. Vyjedete z města, a u cesty je cedule "110" a pod ní další cedule "various conditions" což pochopíte hned po 300 metrech, protože následuje zatáčkovitý úsek který dovolí tak 60 km/h ... bez té osobní zodpovědnosti to prostě nejdeLenny píše:V Austrálii prodloužili úsek dálnice bez omezení rychlosti
https://www.novinky.cz/auto/408718-v-au ... losti.html
Toto by si měl každý politik opakovat každé ráno, v poledne, večer, před každým jídlem, prostě neustále:
Zajímavé je vyjádření vlády. „Nejde o povolení k bezohledné jízdě, je to podpora jednotlivců, aby sami rozhodovali o své zodpovědné jízdě,“ píše se v prohlášení. „Vláda očekává, že lidé budou jezdit přiměřenou rychlostí, bezpečně a tak, jak zvládnou.“
Ovšem je tam (mimo hustě zalidněné oblasti) mizivá hustota provozu, není výjimkou na 300km trase potkat jen 10 aut, zato ve velkých městech je to mnohdy masakr - ale tam ty rychlostní limity zase řeší velmi striktně (radary, kamery, pokuty ...)
Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
dokud nebudu moci pouzit na voze kameru a dalkomer vpredu/vzadu s tim, ze to bude bez diskuze akceptovany dukaz pri podani zaloby na ohrozeni zdravi, tak ve vychodni evrope urcite nepovolovat neomezenou rychlost. zazivam to pokazde na dalnicich, ze mam nekoho za sebou 3m ve 130km/h.
ps: ze vsech opravovanych useku na D1 se mi nejlepe jede po useku 25, proc asi...?
ps: ze vsech opravovanych useku na D1 se mi nejlepe jede po useku 25, proc asi...?
Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
Nevím o jakém reálu je řeč. O Německu, kde se (někde) bez omezení jezdí, a to tam jezdí i lidi z východní Evropy, mj. naši a taky Poláci, kteří jsou podle mě ještě horší ... Nebo u nás v ČR, kde reál docela přesně popsal Michal R ?Diaľničiar píše:To si klidně říkejte, nic to na mém názoru nezmění a naštěstí ani v reálu, bez ohledu na to jakou až svobodu by ste třeba vy lidem dal. A kdo se v tom reálu pohybuje, tak ví, že se to ani zavést nedá.
Octavia 1.6 >>> Octavia 1.4 TSI
Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
Musím se přiznat, že po nedávné cestě přes Německo, zejména po A4 od Bad Hersfeldu kousek před Drážďany, jsem zase o něco větší stoupenec německého přístupu . A to jsem většinou jel "jen" 150 - 160 tacho s pár "úlety" na 180, když jsem při předjíždění nechtěl moc dlouho brzdit levý pruh .
Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích
Oprava mého příspěvku - A4 je super až od bývalých hranic NDR kousek před Eisenachem (směrem na východ), kde začíná 3+3 (a končí omezení rychlosti), tedy cca 40 - 50 km od začátku této části A4 u Bad Hersfeldu.