Stránka 1 z 24

Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích

Napsal: 22.4.2009 2:29:59
od Fox Mulder
Ve starém fóru to bylo dlouho omíláno, ale v novém ještě ne. 130 km/h zachovat, nebo ne?

Na kolik byste stanovili nejvyšší povolenou rychlost na dálnici a proč?

Díky za plodnou diskuzi. :)

Předem říkám, že se týká POUZE D, nikoli R! :!:

Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích

Napsal: 22.4.2009 6:36:25
od mapman
130 kmh s možností zvýšit až o 30 kmh pomocí liniového řízení...

Mimochodme, foxi, v Polsku je na dálnicích 130 kmh a od příštího roku dokonce 140 kmh...

Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích

Napsal: 22.4.2009 7:08:02
od Thomas
trochu mimo mísu: taky by bylo dobře, kdyby výrobci aut začali montovat 6. rychlostní stupeň, běžné auto je při rychlostech přes 100 km/h daleko za optimem poměru výkon/spotřeba.

Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích

Napsal: 22.4.2009 7:25:55
od Warcz
130km/h na nových dalnicích 160km/h

Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích

Napsal: 22.4.2009 7:43:03
od Standa
Zachovat 130, ale s možností zvýšit až o 30, jak píše Mapman. Další podmínkou ale je v takových úsecích alespoň doporučená 130, aby si každý řidič uvědomoval, že rychlejší jízda znamená větší odpovědnost.

Ještě jsem uvažoval, zda by se neměla omezení rychlosti stupňovat jen po 20 (tedy liché desítky), tedy možnost místní úpravy limitů uzákonit až o 40. Potom by to v praxi vypadalo následovně:
30 - snížená rychlost v obci (ale nesmělo by se to cpát všude místo dnešních 40);
50 - běžná v obci;
70 - normální zvýšení v obci; snížená na městských R a v tunelech tamtéž;
90 - běžná mimo obec; běžná na městských R; mimořádné zvýšení v obci (např. na "okreskách" mezi bývalými vesnicemi dnešní Prahy); dočasné snížení na R a D v místech liniového řízení při komplikacích provozu; snížení v tunelech na R a D;
110 - běžná R; lepší úseky mimo obec; lepší úseky městských R; dočasné snížení na D (jako u 90);
130 - běžná D (třeba dnešní D1); lepší úseky R; nejlepší úseky mimo obec (asi jen výjimečně); nejlepší úseky městských R (asi jen výjimečně);
150 - lepší úseky D; nejlepší úseky R (asi jen výjimečně);
170 - nejlepší úseky D (asi jen výjimečně).

A trval bych i na povinnosti vyznačení konce takového mimořádně zvýšeného úseku.

Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích

Napsal: 22.4.2009 7:45:13
od Standa
A ještě: Foxi, díky za skvělé téma :) !

Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích

Napsal: 22.4.2009 8:10:55
od MichalKM
Ve Francii je 130.

Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích

Napsal: 22.4.2009 9:15:26
od Sosa
Já bych byl pro zachování 130 s možností zvýšení až o 30 ale pokud to bude proměným značením,které bude možno upravit dle počasí,přece jenom naši řidiči občas nemyslí. :D

Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích

Napsal: 22.4.2009 9:48:40
od Warcz
Nebo novou značku 160Km/h a pod tím obrázek sluníčka... Musim souhlasit 160km/h jenom na suché silnici

Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích

Napsal: 22.4.2009 12:40:17
od Thomas
Standa: určitě nestupňovat jen po 20 km/h - jsou městské komunikace, kde je 50 málo a 70 moc, nebo 70 málo, atd.

Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích

Napsal: 22.4.2009 19:23:49
od Mike
neomezeně, jedine neomezeně
i v Reichu jezdí spousta aut 120kmh

a specielně v obci pokutovat až překročení 50kmh bez ohledu na nějaké 30, zóny apod.

Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích

Napsal: 22.4.2009 22:18:12
od Fox Mulder
Já hlasoval neomezeně. Myslím, že pak se i řidiči začnou chovat zodpovědněji, když jim tímto předpisem řekne stát "necháváme to na tobě, máš to ve svých rukou, zodpovídáš za to".

Mám obavu z toho, že když se uzákoní např. 180 km/h, tak všichni budou mít tendenci se této rychlosti co nejvíce přiblížit, zatímco když bude neomezená, resp. nestanovená, tak budou jezdit tak, kolik si myslí, že je správné, např. 150 km/h.

Souhlasil bych ale i s navýšením na 160 km/h, nebo aspoň 150 km/h. 130 mi přijde příliš pomalé na tak kvalitní silnici a to nejezdím žádnou limuzínou nebo sporťákem. Představa, že jedu někam 800 km daleko a jezdu stále jen 130 po volné a suché dálnici, tak jsem zralej na mikrospánek. 150-170 mi přijde obyčejným autem ideální rychlost na dálnicích, ostatně v Německu (Dresden-Berlin) jezdí většina řidičů právě 150-170 km/h za sucha.

Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích

Napsal: 22.4.2009 23:25:45
od jannnn
Ideálně: bez omezení, reálně: 160 km/h.

Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích

Napsal: 23.4.2009 7:25:58
od Standa
Thomas píše:Standa: určitě nestupňovat jen po 20 km/h - jsou městské komunikace, kde je 50 málo a 70 moc, nebo 70 málo, atd.
Asi máte pravdu, ta moje tabulka je spíš rámcová. Ale kde to jde, používal bych pro omezení ty liché desítky, přijde mi to takové systematičtější.

Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích

Napsal: 28.4.2009 22:41:28
od martin
V dnešních Die Presse mě zaujaly články (první a druhý) o možném prolomení limitu 130 km/h na dálnicích. Bohužel vzhledem k velké koalici lidovců a socanů (je pardon, už mi to ujelo, ale jsem od těch našich už na ně nabroušenej) to zatím nepřipadá v úvahu.

Rychlost 130 km/h platí u našich jižních sousedů už 35 let, tedy od 70. let. Na tehdejší dobu a vozidla mi to přijde jako závratná rychlost a dost odvážné rozhodnutí (krom Německa). Když pominu rozdíl ve vozidlech mezi Východem a Západem tou dobou, srovnejte Škodu 110 s Octávií (u nás snad prakticky ani nebyla auta schopná touto rychlostí trvale jezdit).

Přesto se můžeme dozvědět, že "Die Zahl der getöteten Menschen nach Unfällen auf Autobahnen befindet sich heute laut ÖAMTC in etwa auf dem Niveau der mittleren Siebzigerjahre (2008: 75 Todesopfer). "Gemessen am enorm gewachsenen Fahrzeugbestand und am massiven Ausbau des hochrangigen Straßennetzes bedeutet das aber eine nachhaltige Senkung der Opferzahlen", meinte ÖAMTC-Verkehrspsychologin Marion Seidenberger." Tedy: "Počet zabitých lidí při nehodách na dálnicích se dnes nachází podle ÖAMTC přibližně na úrovni 70. let (2008: 75 smrtelných obětí). "Přimeřeně k enormně rostoucímu počtu vozidel a k masivní výstavbě kapacitní silniční sítě to ale znamená, že se stále snižuje počet obětí", míní dopravní psycholožka ÖAMTC Marion Seidenberger."

Dále se píše, že "Nach der Ansicht Bartls gibt es mehr Gründe für Tempo 130. So wünsche sich die Mehrheit der Autofahrer eine Beibehaltung, wie eine repräsentative Befragung von Führerscheinbesitzern im Jahr 2006 gezeigt habe. Am ehesten hätten sich dabei noch die Vielfahrer für eine Aufhebung des Limits ausgesprochen, aber selbst in dieser Tempo-affinen Gruppe habe sich keine Mehrheit für die Aufhebung gefunden. Messungen des Kuratoriums für Verkehrssicherheit im Jahr 2008 an 245 Stellen zeigen: 85 Prozent der Lenker haben 133 km/h nicht überschritten, die mittlere Geschwindigkeit lag bei 117 km/h. Insgesamt wurde das Tempo von 7735 Pkw gemessen.", česky řečeno "Podle Bartlova názoru je zde více důvodů pro rychlost 130. Přeje si to tak většina řidičů, jak ukázal reprezentativní průzkum mezi vlastníky řidičských průkazů v roce 2006. Nejspíše se pro zvýšení rychlosti vyslovovali řidiči, kteří hodně jezdí, ale ani mezi touto skupinou příbuznou s rychlostí se nenašla většina. Měření Kuratoria pro dopravní bezpečnost v roce 2008 na 245 místech ukázala, že 85 procent řidičů nepřekročilo 133 km/h (wow, kolik je to u nás), střední rychlost byla okolo 117 km/h. Celkově byla měřena rychlost 7735 osobáků.".

"Für Höchstgeschwindigkeiten brauche es außerdem ein spezielles Fahrtraining, betonte Bartl. 200 km/h hätten "ein riesiges Unfallpotenzial. Doppelte Geschwindigkeit bedeutet nämlich nicht den doppelten, sondern vierfachen Bremsweg". Da der Mensch aber linear denkt, müsse der Unterschied zwischen Tempo 100 und 200 trainiert werden, "weil es uns nicht logisch erscheint".", takže "pro vysoké rychlosti je potřeba speciálního tréninku jízdy, zdůraznil Bartl. 200 km/h představuje obrovské riziko nehody. Dvojitá rychlost neznamená totiž dvojitou, nýbrž čtyřnásobnou brzdnou dráhu. Z tohoto důvodu, že člověk myslí lineárně, musí se rozdíl mezi rychlostí 100 a 200 km/h trénovat, protože se nám nejeví logický".

A pár argumentů pro "Ein Argument der Gegner des Geschwindigkeitslimits ist die immer bessere Fahrzeugtechnologie. "Das stimmt auch. Fahrtechnisch kann ein modernes Fahrzeug ohne erhöhtes Risiko sicher 200 km/h fahren", so Bartl. Allerdings: "Die Schwachstelle ist und bleibt in dem Fall der Fahrer."", přeloženo "Argument odpůrců omezení rychlosti je stále lepší technologie vozidel. "To souhlasí. Co se týká techniky jízdy, moderní vozidlo může bez zvýšeného rizika jet bezpečně 200 km/h", říká Bartl. Ovšem: "Slabinou je a zůstává ve všech případech řidič.""

Nakonec stará známá rétorika (nám rovněž dobře známá) "Verkehrsministerin Doris Bures (S) sieht dagegen keinen Bedarf, die Limits zu ändern: "Unsere Autobahnen sind für Tempo 130 dimensioniert", betonte sie. Höhere Geschwindigkeiten würden eine gravierende Einbuße bei der Verkehrssicherheit, mehr Unfälle und schwerere Unfallfolgen bedeuten. Außerdem würden Verbrauch und Schadstoffausstoß steigen und der Verkehrsfluss leiden.
", "Ministryně dopravy Doris Bures (Soc.) nevidí potřebu měnit limity: "Naše dálnice jsou dimenzované pro rychlost 130", zdůraznila. Vyšší rychlosti by značný vliv na bezpečnost dopravy, znamenaly by více nehod a jejich težší následky. Krom tohot by zvyšovaly spotřebu a emise a trpěla by plynulost dopravy."

A poslední část "Während Gorbach seinen Tempo-Versuch noch mit telematischen Begleitmaßnahmen versah, bei denen je nach Verkehrsdichte oder Wetterlage das Idealtempo vorgegeben wurde, sieht man beim BZÖ dafür heute keine Notwendigkeit mehr, wie Verkehrssprecher Christoph Hagen sagte: "Die Situation ist eigentlich die, dass wir sagen, man soll die Tempolimits auflassen." Seine Vision wäre eine "Richtgeschwindigkeit wie in Deutschland", erläuterte der Orange Parlamentarier. Seine Begründung ist technischer Natur: "Fahrzeuge, die nicht mehr Tempo zugelassen haben, sind Geschichte. Heute fahren die meisten Pkw locker bis zu 200 km/h."

FPÖ-Verkehrssprecher Harald Vilimsky bringt das selbe Argument ins Spiel: "Die Tempo 130-Schranke stammt aus einer Zeit, in der die Fahrzeugtechnik und Bremstechnik bei weitem nicht den Standard hatten, den sie heute haben. Es gibt durchaus Wegstrecken, wo ein höheres Tempo als 130 km/h ginge." Er würde ein Modell a la Gorbach präferieren, wo Sensoren das Straßengeschehen und andere Einflüsse überwachen und dementsprechend hinauf- oder hinunterregeln - "im Extremfall" auch auf Tempo 80. Bei 160 km/h wäre nach Vorstellung Vilimskys nach oben hin Schluss.
", čili že "Během Gorbachova (bývalý ministr dopravy - pozn. autora) pokusu s rychlostí doprovázené telematickými doprovodnými opatřeními, behěm něhož se ideální rychlost měnila podle hustoty provozu nebo počasí, nevidí pro to již u BZÖ potřebu, jak řekl dopravní expert Christoph Hagen: "Situace je vlastně taková, že říkáme, rychlostní omezení se mají zrušit." Jeho vize by byla "doporučená rychlost jako v Německu", objasňuje oranžový poslanec. Jeho zdůvodnění je přirozeně technické: "Vozidla, která nevyhovují rychlostem, jsou minulostí. Ta dnešní jezdí bez problémů 200 km/h."

Dopravní expert FPÖ Harald Vilimsky vnáší do hry stejný argument: "Omezení rychlosti na 130-Schranke pochází z doby, ve které vozidla a brzdy neměly takový všeobecný standard, jako mají ta dněšní. Jsou určitě úseky, kde by vyšší rychlost než 130 km/h šla." Preferoval by model a la Gorbach, kde senzory monitorovaly podmínky na silnicích a ostatní vlivy a podle toho zvyšovaly či snižovaly rychlost - v extrémním případě až na rychlost 80. Na 160 km/h by byla podle představy Vilimskeho horní mez."


Takže když to shrnu a podtrhnu, jsme zhruba u toho, co tady už bylo řečeno. Některé (nové) dálnice na to máme bez problému, rozdíl mezi vozovým parkem před třiceti lety a dnes je naprosto markantní. Nehodovost - počet úmrtí - (na západě) se se stejnou rychlostí rapidně snížil. Takže je to o jenom a jenom o lidech, ale ani my tady nemáme většinu pro zvýšení rychlosti...

Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích

Napsal: 29.4.2009 0:28:27
od Lenny
Jenže před těmi 30 lety i u nás byla neomezená rychlost a auta byla jaká byla.

Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích

Napsal: 29.4.2009 9:34:59
od martin
V tehdejší době bylo ale prakticky nemožno jezdit silně přes stovku, protože ta auta na to zkrátka nebyla. Navíc byla v roce 79 zavedena 90ka mimo obec a 110ka na dálnici, kdežto v Rakousku byla 100ka a 120ka později zvednutá na 130, což bylo na tehdejší dobu vysloveně luxusní a dost výhledové (= prakticky neomezená). O tom jsme si tady mohli jenom zdát, 110ka tady platila až do roku 97.

Takže uvažovat o neomezené rychlosti v 60. letech pozbývá smyslu, protože (až na pár výjimek) nebylo možný jezdit 200. Konec konců ve středověku se taky dalo jezdit bez omezení, že :)

Co jsem ale chtěl říct je, že stanovení limitů na 130 v 70. letech odpovídalo tehdejšímu (ne)rozumnému limitu automobilů, což je jako kdyby dneska podle aut měl být zaveden limit 160 km/h. Rozhodně tehdá neexistovaly (ani dnes nejsou) studie, že 130 je bezpečná nebo, že to je pro lidi z hlediska řízení a bezpečnosti optimální. Protože nemůžu říct, že bych cestování s auty ze 70. let 130kou považoval za bezpečný a rád bych si ho odpustil a rozhodně bych řekl, že jak se tenkrát předběhla doba s limity, tak teď jsme zase pozadu.

Prostě argumenty typu, vyšší spotřeba, vyšší nehodovost, větší rizika, následky nehod, delší brzdná dráha atd. pro dálnici neberu, soudobé automobily ve všech ohledech nabízejí lepší výsledky ve 160 než auto z konce let sedmdesátých při 130. Navíc při dnešním provozu a rychlostech mají řidiči rozhodně víc dispozic k vyšším rychlostem než tehdy. Takže ta 130ka je vysloveně něco pouze imaginárního, ale rozhodně by se z toho nemělo dělat dogma!

Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích

Napsal: 29.4.2009 11:56:45
od Fox Mulder
2 martin: +1 Přesně tak!! Krásně jste to napsal! :) ;)

130 pro lidi, který jezděj dlouho, často a daleko a maj dobrý auto, je to dost omezující. Když někdo jezdí málo a horšim autem a nemá rád vysokou rychlost, tak ho samozřejmě nenutim jezdit 160, ať si dál jezdí svejch 120-130.

Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích

Napsal: 29.4.2009 15:33:20
od Drak
160 je hezká rychlost, ale pokud budou po stejné dálnici stále jezdit vozidla jedoucí max. 70 nebo 80 nemá to smysl. Stejný problém řeší na železnici, max.rychlost 160, ale tratě snesou i 200. Ovšem dokud se tam budou plazit nákladní vlaky a motoráčky 70, tak se rychlost nezvýší.

Tím rychlost 160 úplně nezavrhuji. Zavedl bych ji jen pro některá vozidla a to pro ta, která mají adaptivní tempomat a udržovač jízdního pruhu. Tyto vozidla by mohla být označena speciální známkou vylepenou na předním skle vedle dálniční a pro kontrolu mít to uvedeno jako poznámka v techničáku.
Ale to je asi hloupost.

Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích

Napsal: 29.4.2009 15:58:18
od Warcz
To je hloupost. a hlavně ty vlaky ?!? To jestli na trati jede vlak 60 nebo 160 nebo 200 je úplně jedno protože tam vždy může být pouze jenom jeden vlak...

Já jsem pro 160km/h pouze za sucha při teplotách nad 15 stupňů na dálnici která je oplocena. Chápej proměnné značení...

Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích

Napsal: 29.4.2009 16:22:39
od Majkii
He, to s těmi vlaky samozřejmě není hloupost, znáte princip autobloku? Víte něco o propustnosti trati nebo (ne)rovnoběžném grafikonu?

Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích

Napsal: 29.4.2009 17:10:03
od Fox Mulder
Drak píše:160 je hezká rychlost, ale pokud budou po stejné dálnici stále jezdit vozidla jedoucí max. 70 nebo 80 nemá to smysl. Stejný problém řeší na železnici, max.rychlost 160, ale tratě snesou i 200. Ovšem dokud se tam budou plazit nákladní vlaky a motoráčky 70, tak se rychlost nezvýší.

Tím rychlost 160 úplně nezavrhuji. Zavedl bych ji jen pro některá vozidla a to pro ta, která mají adaptivní tempomat a udržovač jízdního pruhu. Tyto vozidla by mohla být označena speciální známkou vylepenou na předním skle vedle dálniční a pro kontrolu mít to uvedeno jako poznámka v techničáku.
Ale to je asi hloupost.
Vy z toho děláte, jako by se jednalo o rychlost 180 km/h. 160 ještě neni na dálnici zas tak šílená rychlost, je to běžná rychlost v běžném autě.

Co se týče těch ostatních aut, tak těch zaprvé nejezdí zas tolik, že by tvořily překážku v silničním provozu a za druhé přece neznamená, že všechny ostatní auta budou jezdit 160, ne? Když tam těhle pomalejch aut bude víc a nebude jiná možnost, tak holt pojedou pomaleji.

Prostě bych z toho nedělal kovbojku, prakticky by se jednalo o legalizaci současného stavu, respektive nestíhání lidí jedoucí do 160, ale pouze nad 160. Nic víc.

Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích

Napsal: 29.4.2009 17:20:18
od martin
Já bych to viděl tak na půl. Třeba u nás na plzeňský trati koukám a kde nic, tu nic. Za hodinu jede pět a půl vlaku. Nějakej motoráček by tomu hypoteticky po modernizaci nemusel vadit resp. vlaku, co jede 160. To je spíš o organizaci dopravy ne, aby tam ty motoráčky a spol. nezacláněly. Beztak se u nás nemá šanci vygenerovat tak hustej provoz, aby to vadilo.

Za studia v Německu jsem jezdil do školy vlakem, takže jsem dost času strávil na zastavkách. A musím říct, že ten provoz, co jsem viděl, byl fakt někde jinde než to, co se předvádí u nás. Moje zastávka ležela na dvoukolejné vysokorychlostní trati Hannover - Fulda - Frankfurt a současně na dvoukolejné regionální trati pro S-Bahn. Po VRT jezdilo co 15-25 minut ICE, na tý regionální dvoukolejce logicky S-Bahn, DB Regio a Metronom, což se během hodiny postará o slušný provoz a navíc například večer okolo osmi hodin jezdily co pět minut nákladní vlaky.

Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích

Napsal: 29.4.2009 17:21:20
od Fox Mulder
Warcz píše:Já jsem pro 160km/h pouze za sucha při teplotách nad 15 stupňů na dálnici která je oplocena. Chápej proměnné značení...
Myslim, že 160 (i víc) se dá jezdit i za menších teplot. Hlavní je, aby bylo sucho.

Oplocení dálnic je už diskuze na jiné téma, mělo by to být všude.

Re: Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích

Napsal: 29.4.2009 18:02:07
od jonáš
Přesně pět a půl, Martine, možná i šest, a víte proč? Protože ten motorák s cestovní rychlostí 50 km/h může uhnout tomu rychlýmu jenom ve vícekolejnym nádraží nebo výhybně, a ty jsou cca 15 km od sebe .. takže tři motoráky a tři rychliky za hodinu je stopstav pro jednu kolej v jednom směru. Pro jednokolej obousměrnou max 2+2 a bude z toho dispečer zpocenej. Proto taky maj Němci všude kde o něco jde koleje čtyři, dvě pro zastávkáče a dvě pro rychlý vlaky.